Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

1/2025. (I. 23.) Korm. rendelet

egyes családügyi és családtámogatási kormányrendeletek módosításáról

A Kormány

a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés d) és n) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés k) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 51. § a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés d) és q) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az 5. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet módosítása

1. § A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Gyer.) 44/A. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) A szülői felügyeleti jog megszűnését a kijelölt gyámhivatal külön határozatban állapítja meg.

(3) A gyámhivatal a Ptk. 4:190. § (1) bekezdés d) pont db) alpontja szerinti esetben megállapítja a szülői felügyeleti jog megszűnését a hat hét eltelte után soron kívül, de legkésőbb három napon belül."

2. § A Gyer. 44/C. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

"(4a) Amennyiben a hathetes időtartam alatt a szülő vagy a gyermek hozzátartozója nyilatkozatában kifejezi, hogy a gyermeket saját családjában nevelni szeretné, akkor a gyámhivatal a nyilatkozattételről soron kívül, de legkésőbb három napon belül a jegyzőkönyv megküldésével értesíti a gyermek születési helye szerint kijelölt gyámhivatalt, valamint azt az egészségügyi intézményt, ahol a gyermek született."

3. § A Gyer. 45. § (5) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

(Nem kell a kötelező gondozásba történő kihelyezésről rendelkezni, azonban a kijelölt gyámhivatal az örökbefogadási eljárás során környezettanulmányt végez vagy szerez be, ha)

"f) a gyermeket rokona fogadja örökbe."

4. § A Gyer. 49. § (3)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A gyermekeknek a nemzetközi örökbefogadások terén való védelméről és az ilyen ügyekben történő együttműködésről szóló, Hágában, 1993. május 29. napján kelt Egyezmény (a továbbiakban: Hágai Örökbefogadási Egyezmény) részes államában szokásos tartózkodási hellyel rendelkező örökbe fogadni szándékozó személy örökbefogadás iránti kérelmét a szokásos tartózkodási helye szerinti államnak meghatalmazott testületénél nyújthatja be. Amennyiben az örökbe fogadni szándékozó személy szokásos tartózkodási helye szerinti állam nem rendelkezik meghatalmazott testülettel, az örökbefogadás iránti kérelmet a Hágai Örökbefogadási Egyezmény alapján kijelölt Központi Hatóságánál kell benyújtani.

(4) A (3) bekezdés szerinti meghatalmazott testület vagy Központi Hatóság az örökbefogadásra irányuló kérelmet a Hágai Örökbefogadási Egyezményben meghatározott dokumentumokkal együtt továbbítja a gyermek-és ifjúságpolitikáért felelős miniszternek mint a Hágai Örökbefogadási Egyezmény alapján kijelölt Központi Hatóságnak.

(5) A gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter tájékoztatja az örökbe fogadni szándékozó személyt, illetve a (3) bekezdés szerinti meghatalmazott testületet vagy külföldi Központi Hatóságot az örökbe fogadni szándékozó személynek az egységes örökbefogadási nyilvántartásba vételéről.

(6) Abban az esetben, ha az örökbefogadásra irányuló kérelem hiányos, a gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter - a (3) bekezdés szerinti meghatalmazott testületen vagy külföldi Központi Hatóságon keresztül -hiánypótlásra szólítja fel az örökbe fogadni szándékozó személyt."

5. § (1) A Gyer. 50. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Ha a személyes kapcsolat felvétele mellett születik döntés, a gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter az ügyben eljáró meghatalmazott testületen vagy a külföldi Központi Hatóságon keresztül az örökbe fogadni szándékozó személyt

a) tájékoztatja a gyermek személyazonosító adatairól, örökbe fogadhatóvá válásának körülményeiről, szociális, családi és egészségügyi körülményeiről, valamint különleges szükségleteiről;

b) tájékoztatja a gyermek gondozási helyéről;

c) felhívja, hogy a kézhezvételt követő 30 napon belül nyilatkozzon arról, hogy a gyermeket örökbe kívánja-e fogadni, valamint arról, hogy a gyermekkel való személyes kapcsolat felvétele céljából várhatóan mikor tartózkodik Magyarországon."

(2) A Gyer. 50. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) A gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter a (4) bekezdés szerinti esetben haladéktalanul megküldi az illetékes kijelölt gyámhivatalnak a 49. § (4) bekezdésében meghatározott dokumentumokat, valamint az igazolást arról, hogy a gyermeknek Magyarországon történő örökbefogadására tett intézkedések nem vezettek eredményre."

6. § A Gyer. 102. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A gyermek örökbefogadhatósága tényének megállapítása esetén a határozat indokolása tartalmazza

a) a szülői felügyeleti jogot megszüntető bírói ítélet számát és jogerőre emelkedésének időpontját,

b) a szülő gyermekének örökbefogadásához tett hozzájáruló nyilatkozatának időpontját,

c) a szülő halálának időpontját,

d) az örökbefogadást felbontó gyámhatósági határozat számát és véglegessé válásának időpontját vagy az örökbefogadást felbontó bírói ítélet számát és jogerőre emelkedésének időpontját vagy

e) az örökbefogadhatóság megállapításának okát."

7. § A Gyer.

a) 37. § (1) bekezdésében a "gyámhivatal" szövegrész helyébe a "kijelölt gyámhivatal" szöveg,

b) 37. § (1c) bekezdésében az "illetékes gyámhivatallal és" szövegrész helyébe az "illetékes gyámhivatallal, a gyermek vér szerinti családját gondozó gyermekjóléti szolgálattal és" szöveg,

c) 39. § (6) bekezdésében a "jogerőre emelkedésének" szövegrész helyébe a "véglegessé válásának" szöveg,

d) 44/C. § (1) bekezdésében az "aki a gyermekét" szövegrész helyébe az "aki közvetlenül a gyermek születését követően gyermekvédelmi jelzés miatt vagy anélkül gyermekét" szöveg,

e) 44/C. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában, (3) bekezdés b) pont bb) alpontjában, (5) bekezdés nyitó szövegrészében, (8) bekezdés a) pontjában az "az egészségügyi intézmény felé" szövegrész helyébe az "a gyámhivatal felé" szöveg,

f) 44/C. § (4) bekezdésében a "személyére." szövegrész helyébe a "személyére, és értesíti az anya, valamint ha ismert, az apa lakóhelye szerinti gyámhivatalt az eljárás elindításáról." szöveg,

g) 44/C. § (5) bekezdés b) pontjában az "egyidejűleg javaslatot kér" szövegrész helyébe az "egyidejűleg az országos örökbefogadást elősegítő szervtől javaslatot kér" szöveg,

h) 44/C. § (6) bekezdésében az "A gyermekvédelmi szakszolgálatnak" szövegrész helyébe az "Az országos örökbefogadást elősegítő szervnek" szöveg,

i) 45. § (2) bekezdésében a "határozatban" szövegrész helyébe a "végzésben" szöveg,

j) 48. § (1) bekezdés a) pontjában a "szüleit is" szövegrész helyébe a "szüleit is, ha az a gyermek érdekében áll," szöveg,

k) 51. § (4) bekezdés b) pontjában az "a külföldi Központi Hatóság (meghatalmazott testület)" szövegrész helyébe az "a meghatalmazott testület vagy külföldi Központi Hatóság" szöveg,

l) a "Külföldi állampolgárságú gyermek örökbefogadására vonatkozó rendelkezések" alcím címében a "Külföldi állampolgárságú gyermek" szövegrész helyébe az "A külföldi állampolgárságú és külföldön szokásos tartózkodási hellyel rendelkező gyermek" szöveg,

m) 95. § (1) bekezdés f) pontjában az "e) pont eb) alpontjában" szövegrész helyébe az "e) pontjában" szöveg,

n) 130/A. § (1) bekezdés e) pontjában az "az örökbefogadás felbontására" szövegrész helyébe az "az örökbefogadás engedélyezésére és felbontására" szöveg

lép.

8. § Hatályát veszti a Gyer.

a) 37. § (1) bekezdésében az "a gyermekvédelmi szakszolgálatnak és" szövegrész,

b) 41. § (4) bekezdés b) pontjában a "ha az örökbefogadandó gyermek kötelező gondozásba történő kihelyezéséről a 45. § (5) bekezdés b) pontja alapján nem kellett rendelkezni," szövegrész,

c) 49. § (2) bekezdésében az "és a (4)" szövegrész,

d) 49. § (7) bekezdése,

e) 50. § (2) bekezdésében az "az (1) bekezdésben foglalt eljárást meg kell ismételni. Ha az alkalmasságot igazoló szakvéleménynek és a külföldi állam előzetes elvi engedélyének időbeli hatálya a 2 évet meghaladja," szövegrész,

f) 127. § (3) bekezdés b) pontjában a "valamint" szövegrész,

g) 127. § (3) bekezdés c) pontja.

2. A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosítása

9. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet a következő 49/C. §-sal egészül ki:

"49/C. § (1) Az Ebtv. szerinti pénzbeli egészségbiztosítási ellátások közül a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek alkalmazása szempontjából

a) pénzbeli betegségi ellátás a táppénz,

b) pénzbeli anyasági és azzal egyenértékű apasági ellátás a csecsemőgondozási díj,

c) munkahelyi balesetekkel és foglalkoztatási megbetegedésekkel kapcsolatos pénzbeli ellátás a baleseti táppénz,

d) pénzbeli családi ellátás a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díj.

(2) A szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek szerinti adatcserével kapcsolatos feladatokat

a) a foglalkoztató székhelye szerinti kormányhivatal látja el, ha az adatcsere az (1) bekezdés szerinti ellátásokkal kapcsolatos adatok beszerzésére, illetve a más EGT tagállam felé történő igazolására irányul,

b) a biztosított lakóhelye szerinti kormányhivatal látja el, ha az adatcsere nem az (1) bekezdés szerinti ellátásokkal kapcsolatos - különösen a keresőképtelenségre vonatkozó - adatok más EGT tagállam felé történő igazolására irányul,

c) a Központ látja el, ha az adatcsere az (1) bekezdés szerinti ellátásokkal kapcsolatos követelés érvényesítésére irányul, beleértve a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek szerinti beszámítást is,

d) a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény végrehajtásáról szóló 223/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet szerinti EGT-s kormányhivatal (a továbbiakban: EGT-s kormányhivatal) látja el, ha a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díj megállapítása, illetve folyósítása során tisztázni szükséges azt, hogy az EGT melyik országa az elsődleges teherviselő tagállam.

(3) Ha a kifizetőhely (1) bekezdés szerinti ellátásokkal kapcsolatos eljárása során válik szükségessé a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek szerinti adatcsere, a kifizetőhely megkeresi a kormányhivatalt, amely gondoskodik az adatok beszerzéséről.

(4) Ha a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díjmegállapítására irányuló eljárásban, illetve a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díj folyósítása alatt megállapításra kerül, hogy a biztosított (vagy családtagja) az EGT más tagállamában lakik, ott biztosított, vagy ott is kért, illetve kapott családi ellátást, az egészségbiztosítási szerv, illetve a kifizetőhely megkeresi a (2) bekezdés d) pontja szerinti EGT-s kormányhivatalt. Az EGT-s kormányhivatal a külföldi szervvel tisztázza, hogy melyik tagállam az elsődleges teherviselő, és erről a megkereső szervet tájékoztatja.

(5) Ha a más EGT tagállam hatósága a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek szerinti adatcsere keretében olyan adat igazolását kéri, amelynek a szolgáltatására a kifizetőhely rendelkezik hatáskörrel, és az adat nem áll a kormányhivatal rendelkezésére, a kormányhivatal megkeresi a kifizetőhelyet az adatok közlése érdekében. A kifizetőhely a kért adatokat köteles 8 napon belül megadni a kormányhivatal részére."

3. A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény végrehajtásáról szóló 223/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet módosítása

10. § A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény végrehajtásáról szóló 223/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Cst. vhr.) 1. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Amennyiben a kérelmező több családtámogatási ellátás megállapítása iránt egyidejűleg nyújt be kérelmet személyesen vagy postai úton, akkor azon iratokat, illetve azok másolatát, amelyek az e rendeletben foglaltak szerint több kérelem elbírálásához is szükségesek, csak az egyik kérelemhez kell csatolnia."

11. § A Cst. vhr. 1. § (6a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6a) Ha a családtámogatási ellátás megállapítása iránti kérelem benyújtója részére már folyósítanak valamilyen családtámogatási ellátást, az újabb kérelem személyesen vagy postai úton történő benyújtásakor nem kell bemutatni vagy csatolni a kérelem elbírálásához egyébként szükséges azon iratot, amelyet a korábbi kérelem benyújtásakor bemutattak vagy csatoltak, feltéve, hogy az általa igazolt adat időközben nem változott."

12. § Hatályát veszti a Cst. vhr. 10/A. §-a.

4. A gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

13. § (1) A gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet] 7. § (1) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(A gyámhivatal az örökbefogadással kapcsolatban)

"c) felveszi a szülőnek vagy hozzátartozónak azon jognyilatkozatát, amelyben kinyilvánítja, hogy a születése után egészségügyi intézményben hagyott gyermekét saját családjában nevelni szeretné."

(2) A 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:

[A gyermekvédelmi és gyámügyi feladatkörében eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal (a továbbiakban: örökbefogadási ügyben kijelölt gyámhivatal) az örökbefogadással kapcsolatban]

"g) a Ptk. 4:127. § (1) bekezdés e) pont eb) alpontja szerinti esetben megállapítja a gyermek örökbefogadhatóságának tényét, és eljár a gyermek örökbefogadásának engedélyezése ügyében."

14. § A 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 22. §-a a következő (10b) bekezdéssel egészül ki:

"(10b) A Ptk. 4:127. § (1) bekezdés e) pont eb) alpontjában meghatározott esetben az örökbefogadhatóság megállapításának és a gyermek örökbefogadásának engedélyezésével kapcsolatos eljárásra a gyermek születési helye szerinti örökbefogadási ügyben kijelölt gyámhivatal az illetékes."

15. § A 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 16. §-ában a "b) pontja" szövegrész helyébe a "b) és g) pontja" szöveg lép.

5. A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet módosítása

16. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet 36. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A működést engedélyező szerv]

"b) gyermekek napközbeni ellátása esetén - az ellátási forma és a korábbi ellenőrzések tapasztalatai alapján - kockázatelemzéssel meghatározott időközönként, de legalább kétévente,"

[hivatalból ellenőrzi, hogy az engedélyes a jogszabályokban és a szolgáltatói nyilvántartásban foglaltaknak megfelelően működik-e (a továbbiakban: rendes ellenőrzés).]

6. Záró rendelkezések

17. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 7. § g) és h) pontja 2026. január 1-jén lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Tartalomjegyzék