Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

224/2025. (VII. 24.) Korm. rendelet

a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet, valamint a vízügyi igazgatási szerveknél foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyának különös szabályairól szóló 391/2017. (XII. 13.) Korm. rendelet módosításáról

[1] A Kormány számára kiemelten fontos természeti értékeink megőrzése és fenntartása, különösen vízkincsünk mennyiségi és minőségi védelme.

[2] A Kormány kiemelt célja a jogszabályok egyszerűbbé, világosabbá tétele a rugalmasabb, gyorsabban reagáló szabályozás érdekében. Ezen deregulációs törekvés jegyében a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény egyes hatályon kívül helyezett részletszabályainak kormányrendeleti szinten történő újraszabályozása lehetővé teszi a vízgazdálkodással kapcsolatos jogi környezet alkalmazkodását a szakmai és műszaki fejlődéshez, valamint támogatja a hatósági döntéshozatalt, hozzájárulva a jogalkalmazás következetességéhez.

[3] A rendelet célja a vízgazdálkodási szabályozás átláthatóságának növelése és a gyakorlatban jobban alkalmazható jogszabályi környezet kialakítása. A rendelkezések elősegítik a vízgazdálkodási ágazat hatékonyabb működését és a társadalmi igényekre való rugalmasabb reflektálást.

[4] A Kormány

a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (7) bekezdés e) pontjában, 45. § (7c) bekezdés b) pontjában és 45. § (7d) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

a 9. és a 10. § tekintetében a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (7b) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

a 12. § tekintetében a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 31. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 6. § (2) bekezdése és a 2. melléklet tekintetében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 139. § b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet módosítása

1. § A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 1/E. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (1a)-(1c) bekezdéssel egészül ki:

"(1) A vízügyi hatóság a vízkárelhárítási célú tározó kijelölése során a tényállás tisztázása érdekében tartott közmeghallgatás helyéről, valamint idejéről legalább öt nappal korábban hirdetményi úton értesíti az érintetteket. Ha a közmeghallgatás valós idejű kommunikációt lehetővé tévő, kép és hang egyidejű továbbítására alkalmas elektronikus hírközlő eszköz útján történik, akkor annak módjáról és elérhetőségéről is tájékoztatja az érintetteket.

(1a) A közmeghallgatás az érintettek személyes megjelenése nélkül,

a) a különböző helyszínen jelen lévők között, valós idejű kommunikációt lehetővé tévő, kép és hang egyidejű továbbítására alkalmas elektronikus hírközlő eszköz útján vagy

b) honlapon való közzététel útján

is megtartható.

(1b) A közmeghallgatás időpontját megelőzően lehetőséget kell biztosítani arra, hogy az érintettek írásban is észrevételeket és kérdéseket tehessenek fel. Az elhangzott, illetve az írásban megfogalmazott javaslatra és kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb a közmeghallgatást követő tizenöt napon belül választ kell adni.

(1c) A hatóság a közmeghallgatás eredményessége érdekében minden alkalmas eszközt, így a helyi műsorszóró szolgáltatást, a hirdetményi vagy a közösségi felületeket is igénybe veheti."

2. § Az R1. 1/F. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1/F. § (1) A kérelemre indult eljárás megindulásáról az ismert ügyfelet írásban értesíteni kell. Az írásbeli értesítés akkor mellőzhető, ha

a) az eljárás megindítása után a hatóság nyolc napon belül érdemben dönt, a kérelmet visszautasítja, az eljárást megszünteti,

b) azt honvédelmi, nemzetbiztonsági, közbiztonsági okból jogszabály kizárja.

(2) Az írásbeli értesítésnek tartalmaznia kell a) a kérelmező ügyfél nevét,

b) az ügy tárgyát, iktatási számát, az eljárás megindításának napját és az adott ügyfajtára irányadó ügyintézési határidőt, az ügyintézési határidőbe nem számító időtartamokat, az ügyintéző nevét és hivatali elérhetőségét és

c) az iratokba való betekintés és a nyilatkozattétel lehetőségére irányuló tájékoztatást.

(3) Ha a vízügyi hatósági eljárásban legalább ötven ügyfél ismert, az írásbeli értesítés helyett az ismert ügyfeleket az eljárás megindulásáról hirdetményi úton kell értesíteni, továbbá a hatósági határozatot - az írásbeli, Dáptv. szerinti közlés helyett - hirdetmény útján kell közölni.

(4) A kérelmezővel, illetve a bejelentővel és a képviselőjével, valamint az 1/A. § (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti ügyféllel a hatósági határozatot akkor is írásban kell közölni, ha hirdetményi közlésnek van helye.

(5) Ha a határozat ingatlanra vonatkozó és az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés tárgyát érintő jogot, kötelezettséget, jogilag jelentős tényt tartalmaz, a vízügyi hatóság a véglegessé vált döntésével felhívja az ingatlanügyi hatóságot az ingatlan-nyilvántartási eljárás lefolytatása érdekében."

3. § Az R1. 8/E. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A vízügyi hatóság részére a Vgtv. 28/A. § (1c) bekezdésében szabályozott kút létesítése, üzemeltetése, fennmaradása és megszüntetése iránti bejelentéshez az 5. melléklet szerinti adatlapot kell csatolni.

(6) Az (5) bekezdés szerinti bejelentést a vízügyi hatóság nyilvántartásba veszi, és erről egyidejűleg a vízügyi igazgatóságot tájékoztatja."

4. § Az R1. 23/A. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A VIZEK rendszert mint elektronikus szakrendszert)

"b) a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium birtokában lévő adatbázisként funkcionáló integrált hatósági rendszer"

(képezi.)

5. § Az R1. IV. Fejezet címe helyébe a következő fejezetcím lép:

"IV. FEJEZET

A BEJELENTÉS ALAPJÁN LÉTESÍTHETŐ, ÜZEMELTETHETŐ ÉS MEGSZÜNTETHETŐ MEZŐGAZDASÁGI CÉLÚ KUTAKRA VONATKOZÓ ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK"

6. § Az R1. 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"26. § (1) A Vgtv. 28/A. § (1a) bekezdése szerinti kút létesítését, üzemeltetését vagy megszüntetését az építtetőnek vagy az üzemeltetőnek a tevékenység megkezdését megelőzően a 3. melléklet szerinti adatlap kitöltésével, valamint a működési területével érintett vízügyi igazgatóság vagyonkezelői hozzájárulásának csatolásával kell az öntözési igazgatási szervhez bejelenteni. Az öntözési igazgatási szerv a Vgtv. 28/A. § (1b) bekezdése szerinti döntését a bejelentés beérkezését követő 30 napon belül hozza meg.

(2) A Vgtv. 28/A. § (1a) bekezdésében meghatározott kút létesítése az Fvbr. 13. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek mellett végezhető.

(3) A Vgtv. 28/A. § (1a) bekezdésében meghatározott kutat a létesítéssel egy időben a kitermelt víz mennyiségének mérésére - folyamatosan mérő - hitelesített vízmérővel vagy akkreditált laboratórium által 5 évnél nem régebben kalibrált kútvízmérővel kell felszerelni.

(4) A kútvízmérő elhelyezésére, leolvasására és használatára a vízkészletjárulék kiszámításáról szóló miniszteri rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.

(5) A kút megvalósulását követően vízminőség-vizsgálat céljából a kitermelt vízből mintát kell venni, és alapállapotvizsgálatot kell végezni általános vízkémiai komponensekre. A vízminőség-vizsgálatot legalább 5 évente meg kell ismételni.

(6) Az öntözési igazgatási szerv a Vgtv. 28/A. § (1a) bekezdésében meghatározott kút átalakítását, megszüntetését vagy meghatározott módon történő fennmaradását hivatalból elrendelheti, ha a kút jogellenes vagy káros létesítésével, illetve üzemeltetésével összefüggő, a vízgazdálkodási, környezetvédelmi vagy közegészségügyi követelmények szükségessé teszik.

(7) Az (1) bekezdés szerinti bejelentés alapján az öntözési igazgatási szerv nyilvántartást vezet, amely tartalmazza a vízilétesítmény megnevezését, műszaki alapadatait, helyét (település, helyrajzi szám, EOV koordináta), létesítésének időpontját, a jóváhagyás vagy engedély kiadásának keltét és az engedély időbeni hatályát, az építtető vagy üzemeltető személyét, a felszín alatti víz vagyonkezelői hozzájárulását a használni kívánt vízmennyiségről, a kitermelt víz vízminőségi vizsgálatáról szóló jegyzőkönyvet."

7. § (1) Az R1. 3. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) Az R1. 4. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) Az R1. a 3. melléklet szerinti 5. melléklettel egészül ki.

8. § Az R1.

a) 1/B. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében az "az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: E-ügyintézési tv.)" szövegrész helyébe az "a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.)" szöveg,

b) 5/C. § (2) bekezdésében a "házi" szövegrész helyébe a "háztartási" szöveg,

c) 18. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében az "illetőleg a jogszabályban meghatározott feladatainak kötelezettségeinek elmulasztásával káros és" szövegrész helyébe a "valamint jogszabályban meghatározott feladatainak kötelezettségeinek elmulasztásával káros vagy" szöveg,

d) 23/A. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében az "Az E-ügyintézési tv. 2. § (1) bekezdése" szövegrész helyébe az "A Dáptv. 9. § (1) bekezdése" szöveg,

e) 23/A. § (2) bekezdés a) pontjában az "az E-ügyintézési tv. 9. § (1) bekezdése" szövegrész helyébe az "a Dáptv. 19. § (1) bekezdése" szöveg,

f) 23/B. § (1) bekezdésében a "Központi Azonosítási Ügynök szolgáltatáson (a továbbiakban: KAÜ) keresztül elérhető" szövegrész helyébe a "Dáptv. szerinti" szöveg,

g) 23/B. § (2) bekezdésében az "ügyféllel kizárólag a biztonságos kézbesítési szolgáltatási tárhelyén, a nem természetes személy ügyféllel az E-ügyintézési tv." szövegrész helyébe az "ügyféllel, valamint a nem természetes személy ügyféllel a Dáptv." szöveg,

h) 23/G. §-ában az "Az E-ügyintézési tv. 9. § (1) bekezdése" szövegrész helyébe az "A Dáptv." szöveg,

i) 24. § (1) bekezdés b) pontjában az "az ab) pontban szereplő" szövegrész helyébe az "a" szöveg

lép.

9. § Hatályát veszti az R1.

a) 21/A. § (1) bekezdésében a "de legkésőbb 2022. augusztus 31-ig," szövegrész,

b) 21/A. § (2) bekezdésében a "de legkésőbb 2022. augusztus 31-ig," szövegrész,

c) 22. § (2) bekezdésében az " , és a vízügyi hatóság a bejegyzésről a VIZEK rendszer részére azonnal elektronikus tájékoztatást, adattovábbítást küld" szövegrész,

d) 23/A. § (3) bekezdése,

e) 23/B. § (3) bekezdés c) pontja,

f) 23/E. § (2), (3) és (5) bekezdése,

g) 24. § (1) bekezdés a) pontja,

h) 24. § (3) bekezdése,

i) 24. § (4) bekezdésében a " , továbbá az (1) bekezdés a) pontjában megjelölt létesítmény átalakítását, megszüntetését" szövegrész,

j) 24. § (7) bekezdésében a " , kút esetén annak átmérőjét, talpmélységét is" szövegrész.

2. A vízügyi igazgatási szerveknél foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyának különös szabályairól szóló 391/2017. (XII. 13.) Korm. rendelet módosítása

10. § A vízügyi igazgatási szerveknél foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyának különös szabályairól szóló 391/2017. (XII. 13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R2.) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § E rendelet alkalmazásában

1. belső továbbképzés: az olyan szakmai továbbképzés, amely speciális intézményi vagy munkaköri ismereteket, illetve képességeket közvetít, célja a közalkalmazott munkakörének ellátásához, szakmai felkészültségéhez, valamint az egységes jogalkalmazáshoz szükséges ismeretek biztosítása a jogszabályi változások figyelembevételével;

2. egyéni továbbképzési terv: a közalkalmazott részére a vízügyi igazgatási szerv által a tárgyévre előírt továbbképzési kötelezettségek és egyéni fejlesztési igények teljesítését biztosító képzési terv;

3. értékelés: a teljesítmény megállapítására irányuló tevékenység, amikor az értékelő vezető megítélésén alapul a teljesítmény megállapítása;

4. értékelő vezető: a munkáltatói jogkör gyakorlója, illetve akire a munkáltatói jogkör gyakorlója a teljesítményértékeléssel kapcsolatos jogkört átruházza;

5. értékelt személy: a közalkalmazott, akinek a teljesítményét az e rendeletben meghatározott szabályok szerint kell értékelni, illetve mérni;

6. éves továbbképzési terv: a vízügyi igazgatási szervnél foglalkoztatott közalkalmazott egyéni továbbképzési tervei alapján összeállított terv;

7. fejlesztési célok: az egyén fejlődését és a munkavégzést együttesen támogató olyan célok, amelyek lehetnek munkavégzéshez kötődőek és a munkavégzésen kívüliek;

8. kompetencia: a munkakör ellátásához szükséges ismeret, jártasság, készség, képesség, szociális szerep vagy érték, az énkép, valamint az alkalmazást segítő személyiségvonások és a hatékonysági motiváció együttese;

9. minőségirányítási szabályzat: a minősített továbbképzési programok minőségirányítás szempontjából történő vezetésére és szabályozására szolgáló irányítási kézikönyv, amely tartalmazza a továbbképzés tervezésének, fejlesztésének, szervezésének, végrehajtásának és ellenőrzésének eljárásait;

10. minősített továbbképzési program: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (a továbbiakban: NKE) által a felsőfokú végzettséget igénylő munkakört és a vezetői munkakört betöltő közalkalmazott számára biztosított továbbképzési program, amely a minősítési eljárás követelményeinek megfelelő, minőségtanúsított, továbbképzési pontértékkel bíró képzési program, amely önálló tanulási vagy tananyagegységekből áll, és lehetővé teszi a képzés kimeneti követelményének teljesítéséhez szükséges ismeretek, valamint gyakorlatok elsajátítását;

11. minősítés: a közalkalmazott tárgyévre vonatkozó teljesítményértékelései eredményének százalékban meghatározott számtani átlaga, illetve szövegesen meghatározott értékelése;

12. munkakör: a vízügyi igazgatási szerveknél betöltött olyan álláshely, amely a vízügyi igazgatási szerv feladatainak ellátásához kapcsolódik;

13. munkaköri egyéni teljesítménykövetelmény: a közalkalmazott munkaköri leírásában szereplő állandó, valamint az adott évben aktuálisan felmerülő, időszakosan a munkaköri leírásába bekerülő feladataiból kiválasztott, tárgyévben teljesítendő feladat;

14. munkavégzésen kívüli fejlesztési cél: az intézményes keretek között zajló iskolarendszerű vagy iskolarendszeren kívüli - különösen továbbképzés, vezetőképzés, önképzés formájában megvalósuló - képzések eredményeként elérendő cél a felsőfokú végzettséget igénylő munkakört és a vezetői munkakört betöltő közalkalmazott esetében;

15. munkavégzéshez kötődő fejlesztési cél: az értékelő vezető által irányított, támogatott, a munkavégzéshez kapcsolódó tudatos egyéni fejlesztés a felsőfokú végzettséget igénylő munkakört és a vezetői munkakört betöltő közalkalmazott esetében;

16. stratégiai egyéni teljesítménykövetelmény: a szervezet stratégiai célkitűzéséből lebontott egyéni feladat, amelynek teljesítésével a felsőfokú végzettséget igénylő munkakört és a vezetői munkakört betöltő a stratégiai célok elérésére a munkavégzése során befolyással lehet, valamint amellyel elő tudja mozdítani a szervezet eredményes és hatékony munkáját;

17. személyügyi központ: a személyügyi központról és a Közszolgálati Személyügyi Szolgáltatási Keretrendszerről, valamint ezzel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló kormányrendelet szerinti személyügyi központ, amely működteti az egyéni teljesítményértékelési rendszert;

18. tanulmányi pont: a továbbképzésben végzett tanulmányi munka mértékegysége, amely a továbbképzési programok, illetve az egyes kurzusok vonatkozásában arányaiban kifejezi azt a tanulmányi munkaórát, amely meghatározott ismeretek elsajátításához, a követelmények teljesítéséhez szükséges;

19. teljesítményértékelés: ismétlődő, az e rendeletben meghatározott vezetői tevékenység, amelynek során az értékelő vezető

a) a felsőfokú végzettséget igénylő munkakört és a vezetői munkakört betöltő közalkalmazott részére meghatározza a teljesítményértékelés kötelező, valamint ajánlott elemeit,

b) az alap- és középfokú végzettséget igénylő munkakört betöltő közalkalmazott esetében meghatározza a teljesítményértékelés kötelező, valamint ajánlott elemeit a munkakörhöz kötődő elvárásokkal,

c) ezeket méri, értékeli, és erről a közalkalmazott részére érdemi visszajelzést ad;

20. továbbképzési időszak: a továbbképzési kötelezettségek teljesítésére rendelkezésre álló négyéves időszak."

11. § Az R2. 3. alcíme a következő 10/A. §-sal egészül ki:

"10/A. § (1) A továbbképzést a felsőfokú iskolai végzettséget igénylő munkakört betöltő közalkalmazott esetében az NKE biztosítja.

(2) Az alap- és középfokú iskolai végzettséget igénylő munkakört betöltő közalkalmazott esetében a továbbképzési rendszer biztosítja az ismeretek megújítását, amelyet az e rendeletben kijelölt vízügyi igazgatási szerv - az NKE, valamint a vízügyi szakmai és tudományos szervezetek bevonásával - valósít meg.

(3) Az NKE és a vízügyi igazgatási szerv a továbbképzési rendszer működtetése során

a) ellátja a továbbképzési programok fejlesztésével összefüggő feladatokat,

b) ellátja a továbbképzési programok minőségügyi követelményeinek biztosításával összefüggő feladatokat,

c) tervszerűen és rendszeresen gondoskodik a továbbképzések során közreműködő oktatók és vizsgáztatók szakmai, oktatásmódszertani és felnőttoktatói továbbképzéséről,

d) működteti a továbbképzési programok minősítésének rendszerét."

12. § Hatályát veszti az R2.

a) II., III. és VI. fejezete,

b) 46. §-a,

c) 1-3. melléklete.

3. Záró rendelkezések

13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

14. § Az 1. alcím a vízpolitika terén a közösségi fellépés kereteinek meghatározásáról szóló, 2000. október 23-i 2000/60/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 11. cikk (3) bekezdés e) pontjának való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 224/2025. (VII. 24.) Korm. rendelethez

"3. melléklet a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelethez

Adatlap a mezőgazdasági célú kút bejelentéséhez
I. ALAPADATOK
Tulajdonos neve, címe:
Építtető vagy üzemeltető
neve, címe:
A bejelentés célja (létesítés,
üzemeltetés, megszüntetés):
II. A MEZŐGAZDASÁGI CÉLÚ KÚT HELYE ÉS MŰSZAKI PARAMÉTEREI
Új kút esetében a kútfúró neve, a felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai
követelményeiről szóló miniszteri rendeletben meghatározott végzettség, igazolás vagy megfelelőségi nyilatkozat
megnevezése:
Telepítés, üzemelés helye:vármegye/település
hrsz.
EOV koordinátái
a vízszintmérés referenciapontja [mBf]
Talpmélység:m
Nyugalmi vízszint:m
A mérés dátuma:éééé.hh.nn.
Csövezés mélységem-m között
átmérőjemm/mm
anyagaPVC, acél, egyéb:...............
Szűrőzés mélységem-m között / talpi beáramlás
átmérőjemm/mm
anyagaPVC, acél, egyéb:..............., szűrő típusa:
Talplezárás:m mélységben
Kútfejkialakításkútakna, kútház, szabadon álló (térszín feletti),
egyéb:...............
a megfelelő aláhúzandó
Kútgépészet (szivattyú
típusa, kapacitása, üzemi
jellemzői)
Szerelvények (vízmérő-óra,
vízmintavételi csap)
III. VÍZKÉSZLET ADATOK
Kitermelt víz mennyisége:m3/év
Üzemi jellemzők:folyamatos/szakaszos/
idényjelleg esetén (hónap/nap -
hónap/nap)
a megfelelő aláhúzandó
Rendelkezik-e hitelesített vagy kalibrált
kútvízmérővel:
igen/nem
Vízhasznosítás jellege (ha többcélú
a vízhasznosítás, akkor mindegyik célt kérjük
bejelölni, ez esetben szükséges az egyes célok
százalékos arányának megadása):
öntözés / haszonállat-állomány
ellátása / egyéb
Vízkészlet jellege:talajvíz / rétegvíz / partiszűrésű víz /
karszt- és hasadékvíz
IV. ADATOK ÖNTÖZÉS ESETÉN
Tartozik-e állandó jelleggel telepített öntözőtelep a kúthoz?igen/nema megfelelő aláhúzandó
Az öntözendő terület meghaladja a 300 ha-tigen/nema megfelelő aláhúzandó
Az öntözendő terület érint-e védett természeti területet, Natura
2000 területet, barlang védőövezetet, ivóvízbázist
érint / nem érint
érintett terület:
a megfelelő aláhúzandó
V. ADATOK HASZONÁLLAT-ÁLLOMÁNY ELLÁTÁS ESETÉN
Az állattartó telep helye:vármegye/település
hrsz.
EOV koordinátái
A telepen tartott állatfaj(ok), számosállat mennyiségük:
Csatolandó mellékletek:
- Idegen ingatlanon történő létesítés vagy megszüntetés esetén szükséges csatolni az érintett
ingatlan tulajdonosának hozzájáruló nyilatkozatát, ennek hiányában a bejelentő nyilatkozatát arról, hogy
rendelkezik vagy a kivitelezés megkezdéséig rendelkezni fog az érintett ingatlan vonatkozásában valamennyi
tulajdonos tekintetében a polgári jog szabályai szerinti jogosultsággal, illetve a vízilétesítmény megépítésével
vagy megszüntetésével összefüggésben létrejött vagy létrejövő megállapodással.
- Megszüntetésre irányuló bejelentés esetén a szakszerű eltömedékelés módjának részletes műszaki leírása.
- Haszonállat-állomány ellátása esetén, az állattartás vonatkozásában kiadott hatósági engedélyek.
Alulírott kérelmező, aláírásommal büntetőjogi felelősségem teljes tudatában kijelentem, hogy a jelen adatlapon
általam, fent feltüntetett valamennyi adat a valóságnak teljes mértékben megfelel.
Kelt:...................................................
..............................................
kútfúró aláírása
..............................................
bejelentő aláírása

"

2. melléklet a 224/2025. (VII. 24.) Korm. rendelethez

"4. melléklet a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelethez

Az engedélyezési eljárásban felmerülő szakkérdések vizsgálatát végző szervek

ABC
1Hatósági eljárásSzakkérdésSzakkérdés vizsgálatának feltétele
2Elvi vízjogi engedélyezési eljárás.Annak elbírálása, hogy
a 2. melléklet szerinti
tevékenységek és létesítmények
esetében feltételezhető-e jelentős
környezeti hatás.
Ha a vízimunka, vízhasználat vagy
vízilétesítmény vonatkozásában
nem készült környezeti
körzeti terv, nem környezeti
hatásvizsgálat vagy nem
egységes környezethasználati
engedély köteles, és a hatóság
korábbi eljárásban nem vizsgálta
a kérdést.
3Elvi vízjogi engedélyezési eljárás.Annak elbírálása, hogy
a természetvédelem
jogszabályban meghatározott
követelményei a kérelemben
foglaltak szerint vagy további
feltételek mellett érvényesülnek-e.
Ha külterület, belterületen
országos jelentőségű védett
természeti terület,
Natura 2000 terület, barlang
felszíni védőövezete vagy
egyedi tájérték közvetlenül
érintett, kivéve, ha a vízimunka,
vízhasználat vagy vízilétesítmény
vonatkozásában környezeti
körzeti terv készült.
4Elvi vízjogi engedélyezési eljárás.Az erdőre gyakorolt hatások,
az erdő igénybevétel
engedélyezhetősége.
Ha a vízimunka, vízilétesítmény
megvalósítása az Országos
Erdőállomány Adattárban
nyilvántartott területet érint,
kivéve, ha a vízimunka,
vízhasználat vagy vízilétesítmény
vonatkozásában környezeti
körzeti terv készült.
5Elvi engedély, továbbá vízjogi
létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló
eljárás, ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
Annak elbírálása, hogy a megfelelő
kezelési eljárások után az ivóvíz
minőségi jellemzői megfelelőek-e.
Ivóvízkivételre nem hasznosítható
és ivóvízbázisnak ki nem jelölhető
felszíni és felszín alatti vízből való
egyedi ivóvízkivétel esetében.
6Elvi engedély, továbbá vízjogi
létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló
eljárás, ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
A vizek minőségét és
egészségkárosítás nélküli
fogyaszthatóságát,
felhasználhatóságát befolyásoló
körülmények, tényezők
fennállásának elbírálása.
Ivóvízkivétel, vízellátás,
szennyvízelvezetés,
szennyvíztisztítás vagy fürdők
vízilétesítményei esetében.
7Elvi engedély, továbbá vízjogi
létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló
eljárás, ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
A vizek minőségét és
egészségkárosítás nélküli
fogyaszthatóságát,
felhasználhatóságát befolyásoló
körülmények, tényezők
fennállásának elbírálása.
Az 1000 m3/nap mennyiségnél
többet szolgáltató vagy
5000 főnél több fogyasztót ellátó,
valamint az egy járás határán
átnyúló ivóvízellátó rendszerek
esetében.
8Vízjogi létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló
eljárás, ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
A vizek minőségét és
egészségkárosítás nélküli
fogyaszthatóságát,
felhasználhatóságát befolyásoló
körülmények, tényezők
fennállásának elbírálása.
A gázveszélyes vízkészletet
igénybe vevő, fürdési célú
víztermelést folytató vízmű
esetében.
9Vízjogi létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló
eljárás, ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
Annak elbírálása, hogy
a 2. melléklet szerinti
tevékenységek és létesítmények
esetében feltételezhető-e jelentős
környezeti hatás, valamint
érintenek-e szennyezett területet,
a felszín alatti vizek védelméről
szóló kormányrendelet szerinti
kármentesítési monitoring
esetében megfelelnek-e
a határozatban előírt
követelményeknek.
Ha a vízimunka, vízhasználat vagy
vízilétesítmény vonatkozásában
nem készült környezeti
körzeti terv, nem környezeti
hatásvizsgálat vagy nem
egységes környezethasználati
engedély köteles, és a hatóság
korábbi eljárásban nem vizsgálta
a kérdést.
10Vízjogi létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló
eljárás, ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
Annak elbírálása, hogy
a természetvédelem
jogszabályban meghatározott
követelményei a kérelemben
foglaltak szerint vagy további
feltételek mellett érvényesülnek-e.
Ha külterület, belterületen
országos jelentőségű védett
természeti terület, Natura 2000
terület, barlang felszíni
védőövezete vagy egyedi tájérték
közvetlenül érintett, kivéve,
ha a vízimunka, vízhasználat vagy
vízilétesítmény vonatkozásában
környezeti körzeti terv készült.
11Vízjogi létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló
eljárás, ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
A termőföld minőségi
védelme és a növényvédelem
követelményeinek való megfelelés
kérdésében.
A termőföld minőségi védelme és
a növényvédelem
követelményeinek való
megfelelés kérdésében, kivéve,
ha a vízimunka, vízhasználat vagy
vízilétesítmény vonatkozásában
környezeti körzeti terv készült.
12Vízjogi létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló
eljárás, ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
Az erdőre gyakorolt hatások,
az erdő igénybevétel
engedélyezhetősége.
Ha a vízimunka, vízilétesítmény
megvalósítása az Országos
Erdőállomány Adattárban
nyilvántartott területet érint,
kivéve, ha a vízimunka,
vízhasználat vagy vízilétesítmény
vonatkozásában környezeti
körzeti terv készült.
13Vízjogi létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló
eljárás, ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
A hajózsilip méretei tekintetében
a jogszabályi követelményeknek,
a tervezett, felújított vagy
átalakított hajózsilipnek és
tartozékainak a zavartalan és
biztonságos hajóforgalom
lebonyolítására való
alkalmasságának, továbbá
a nemzetközi gyakorlatnak való
megfelelőség szakkérdése.
A duzzasztással szabályozott
víziúton, vízlépcsőnél a víziút
osztálya szerinti méretű
úszólétesítmények, illetve azok
tolt kötelékének áthaladását
biztosító hajózsilip és a hozzá
tartozó létesítmények esetében.
14Az üzemelő és távlati vízbázisok
védelme érdekében történő
védőterület, védősáv kijelölésére
irányuló eljárás, továbbá
a vízbázisok, a távlati vízbázisok,
valamint az ivóvízellátást szolgáló
vízilétesítmények védelméről szóló
123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet
[a továbbiakban: 123/1997. (VII. 18.)
Korm. rendelet] alapján folytatott
egyedi vizsgálati eljárás.
A vizek minőségét és
egészségkárosítás nélküli
fogyaszthatóságát,
felhasználhatóságát befolyásoló
körülmények, tényezők
fennállásának elbírálása.
Minden esetben.
15Az üzemelő és távlati vízbázisok
védelme érdekében történő
védőterület, védősáv kijelölésére
irányuló eljárás, továbbá
a 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet
alapján folytatott egyedi
vizsgálati eljárás.
A termőföld minőségi védelme és
a növényvédelem
követelményeinek való megfelelés.
Minden esetben.
16Az elhanyagolt műveken
(szennyvízrendszer, nem
közművel összegyűjtött háztartási
szennyvíz tárolására, illetve
begyűjtésére alkalmazott eszköz,
szennyvízelvezető mű) rovar-,
illetve rágcsálóirtás, valamint
elhanyagolt műveken veszélyes
készítményekkel végzett
tevékenység vizsgálata tárgyban
indult eljárás.
A környezet-egészségügyi
szabályoknak való megfelelés,
így különösen az egészségkárosító
kockázatok és esetleges hatások
felmérése, a fertőző betegségek
terjedésének megakadályozása,
a rovar- és rágcsálóirtás,
a veszélyes készítményekkel
végzett tevékenység vizsgálata,
a nem közművel összegyűjtött
háztartási szennyvízzel
kapcsolatos közegészségügyi,
járványügyi vonatkozású
követelmények érvényesítése.
Minden esetben.
17Kármentesítési eljárás.A tevékenység, vízilétesítmény
folyamatban lévő kármentesítésre
gyakorolt hatásának vizsgálata.
Ha a vízimunkával, vízhasználattal
vagy vízilétesítménnyel érintett
területen kármentesítési eljárás
van folyamatban.
18Hajóút kitűzési tervének
engedélyezése és hajóút
kitűzésére irányuló eljárás.
A víziközlekedés biztonsága,
hajózási érdekek érvényre
juttatása, jogszabályban
meghatározott követelményeinek
való megfelelés kérdésében.
Víziút esetében.
19A házi ivóvízigény kielégítésére
irányuló vízilétesítmény vagy
vízhasználat engedélyezési
eljárás, ideértve a víztisztítási
feladatokat ellátó vízilétesítmény
engedélyezését is.
Az ivóvízkivétel és az ivóvízellátás
során az ivóvíz minőségi
követelményeinek teljesülése
és egészségkárosítás nélküli
fogyaszthatóság biztosítottsága.
Minden esetben.
20Vízjogi létesítési, üzemeltetési,
fennmaradási és megszüntetési
engedélyezési eljárások, továbbá
ezek módosítására irányuló eljárás,
ha az engedély műszaki
tartalmában változás
következett be.
Annak elbírálása, hogy a kulturális
örökség védelme jogszabályban
meghatározott követelményei
a kérelemben foglaltak szerint
vagy további feltételek mellett
érvényesülnek-e.
A vízjogi üzemeltetési
engedélyezés, valamint a fúrt kút
engedélyezéseinek kivételével,
ha az eljárás a kulturális
örökségvédelmi hatósági
nyilvántartásban szereplő
nyilvántartott vagy védetté
nyilvánított régészeti lelőhelyen,
régészeti védőövezet területén,
műemléki területen megvalósuló
vagy műemléket érintő
tevékenység engedélyezésére
irányul.

"

3. melléklet a 224/2025. (VII. 24.) Korm. rendelethez

"5. melléklet a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelethez

Adatlap a háztartási kút bejelentéséhez
ALAPADATOK:
Tulajdonos neve, címe:
Üzemeltető neve, címe:
A bejelentés célja (létesítés,
üzemeltetés, megszüntetés):
A HÁZTARTÁSI KÚT HELYE ÉS MŰSZAKI PARAMÉTEREI:
Kútfúró neve, a felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai követelményeiről szóló
miniszteri rendeletben meghatározott végzettség, igazolás vagy megfelelőségi nyilatkozat megnevezése:
Telepítés helye:
(vármegye, település,
helyrajzi szám,
EOV koordináták)
Talpmélység:m
Nyugalmi vízszint:m
Csövezés
mélységem-m között
átmérőjemm/mm
anyagaPVC, acélcső
Szűrőzés
mélységem-m között
átmérőjemm/mm
anyagaPVC,
acélcső/
szűrő típus
Talplezárás:m mélységben
Kútakna
mérete
anyaga
Kútgépészet (szivattyú
típusa, kapacitása, üzemi
jellemzői)
Szerelvények (vízmérőóra,
vízmintavételi csap)
VÍZKÉSZLETADATOK:
Kitermelt víz mennyisége:m3/év
Üzemi jellemzők:
(a megfelelő aláhúzandó)
folyamatos / szakaszos / idényjelleg esetén (hónap/nap - hónap/nap)
Rendelkezik-e hitelesített vízórával:
(a megfelelő aláhúzandó)
igen / nem
Vízhasznosítás jellege:
(a megfelelő aláhúzandó)
ivóvíz / locsolás / egyéb
Vízkészlet jellege:
(a megfelelő aláhúzandó)
talajvíz / rétegvíz / partiszűrésű víz / karszt- és hasadékvíz
Az adatlapon azonosított és alulírott bejelentő illetve kútfúró, a jelen adatlap aláírásával büntetőjogi felelősségünk
teljes tudatában kijelentjük, hogy a jelen adatlapon általunk, fent feltüntetett valamennyi adat a valóságnak teljes
mértékben megfelel.
Kelt:
Bejelentő aláírásaKútfúró aláírása

"

Tartalomjegyzék