314/2025. (X. 17.) Korm. rendelet
a beruházás ösztönzési célelőirányzat felhasználásáról szóló 210/2014. (VIII. 27.) Korm. rendelet módosításáról
[1] A módosítások célja egyrészt annak elősegítése, hogy minél több klinikai kutatási projekt Magyarországon valósuljon meg, másrészt a módosítással az Európai Bizottságnak az "Állami támogatásokra vonatkozó keret a tisztaipar-megállapodás támogatása céljából" című, 2025. július 4-i, C/2025/3602. számú közleménye kerül implementálásra, amelyek révén Magyarország versenyképessége tovább növelhető.
[2] A Kormány az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A beruházás ösztönzési célelőirányzat felhasználásáról szóló 210/2014. (VIII. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2. §-a a következő h) ponttal egészül ki:
[E rendelet alapján]
"h) az Európai Bizottságnak az "Állami támogatásokra vonatkozó keret a tisztaipar-megállapodás támogatása céljából" című, 2025. július 4-i, C/2025/3602. számú közleménye (a továbbiakban: CISAF Közlemény) 6.1 szakasza alapján az Európai Bizottság vonatkozó ügyben hozott határozatában és az azt módosító határozataiban foglalt feltételekkel összhangban lévő,"
[támogatás (a továbbiakban: támogatás) a Kormány egyedi döntésével nyújtható.]
2. § (1) A Rendelet 3. § 2. pontja a következő g) alponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában
a beruházás megkezdése:)
"g) a 26/ZZZY. § tekintetében az a)-c) alpont szerinti megkezdés, amelyek közül több alpont együttes megvalósulása esetén a legkorábbi időpont,"
(azzal, hogy nem tekintendő a beruházás megkezdésének a földterület megvásárlása, ha az nem képezi a beruházás elszámolható költségét, valamint az előkészítő munka költségének felmerülése;)
(2) A Rendelet 3. §-a a következő 12b. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában)
"12b. Innovációs Alap: az üvegházhatást okozó gázok kibocsátási egységei Közösségen belüli kereskedelmi rendszerének létrehozásáról és a 96/61/EK tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2003. október 13-i 2003/87/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 10a. cikk (8) bekezdésével létrehozott alap;"
3. § A Rendelet 17. § (3) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a bekezdés a következő g) ponttal egészül ki:
[A 2. § (1) bekezdés b) pontja szerinti támogatás esetén a kutatás-fejlesztési projekt elszámolható költsége a beruházó - választása szerint - az első támogatásban részesülő kutatás-fejlesztési projekt megkezdésétől számított legkevesebb egy, de legfeljebb három év alatt felmerült, a támogatási kérelemben feltüntetett kutatás-fejlesztési projektjéhez kapcsolódó,]
"f) ha a kutatás-fejlesztési projekt során felsőoktatási intézményekkel vagy egészségügyi intézményekkel történik együttműködés, az olyan szerződéses kutatás költségei, amelyek kizárólag a kutatás-fejlesztési projekt célját szolgálják, a támogatandó kutatás-fejlesztési projekt teljes elszámolható költségének legfeljebb hetvenöt százalékáig,
g) az e) és f) pont együttes alkalmazása esetén a támogatandó kutatás-fejlesztési projekt teljes elszámolható költségének legfeljebb hetvenöt százalékáig."
4. § A Rendelet 18. § (2) bekezdés 27. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Nem elszámolható költségek befektetetteszköz-alapú ráfordítások esetén, függetlenül attól, hogy azok beszámíthatók a bekerülési értékbe:)
"27. energiatermeléshez kapcsolódó eszközök, kivéve a Rendelet 2. § (1) bekezdés e) pontja szerinti támogatás,"
5. § A Rendelet 26/ZK. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A támogatás mértéke nem haladhatja meg beruházónként és projektenként a 30 millió eurónak megfelelő forintösszeget."
6. § A Rendelet 26/ZL. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A támogatás keretében kizárólag megújuló energia termeléséhez és megújuló energia tárolásához, vagy csak megújuló energia tárolásához vagy megújuló hidrogén előállításához és megújuló hidrogén tárolásához, vagy csak megújuló hidrogén tárolásához az Sztv. 47-51. §-ában és az IAS 16, valamint az IAS 38 standardban meghatározott költségek számolhatók el."
7. § A Rendelet 26/ZZZN. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"26/ZZZN. § A támogatás mértékére a 9. alcímben meghatározott rendelkezéseket kell alkalmazni, azzal, hogy a támogatás mértéke nem lehet magasabb, mint a támogatási kérelem benyújtásakor bemutatott üzleti terv alapján, éves ütemezésben számított, osztalékkal csökkentett adózás előtti eredmény 5 százaléka, de a ténylegesen lehívható támogatás mértéke nem lehet magasabb, mint az éves beszámolóban kimutatott osztalékkal csökkentett adózás előtti eredmény 5 százaléka. Amennyiben egy adott évben igényelt támogatás összege meghaladja a tárgyévre ütemezett támogatás összegét, az igényelt támogatás ki nem fizetett része a következő évi ütem terhére igénybe vehető."
8. § A Rendelet a következő IV/H. Fejezettel egészül ki:
"IV/H. FEJEZET
A TISZTAIPAR-MEGÁLLAPODÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ BERUHÁZÁSOKHOZ NYÚJTOTT TÁMOGATÁSRA VONATKOZÓ SPECIÁLIS RENDELKEZÉSEK
26/ZZZS. § (1) Az e rendeletben foglaltakat a tisztaipar-megállapodáshoz kapcsolódó beruházásokhoz nyújtott támogatás (e fejezet alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) esetében az e fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) A támogatással kapcsolatos részletesebb tájékoztató a lebonyolító szerv honlapján kerül közzétételre.
15/ZZP. A támogatásban részesíthetők köre, a támogatás területi és időbeli hatálya
26/ZZZT. § (1) A 2. § h) pontja szerinti támogatás az EUMSz. 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősül, és a CISAF Közlemény 6.1 szakaszának szabályaival összhangban, a jelen alcím szerinti támogatási programot jóváhagyó európai bizottsági határozat elfogadását követően és ezen bizottsági határozatban foglalt feltételeknek megfelelően nyújtható.
(2) A támogatás olyan Magyarországon székhellyel, fiókteleppel, vagy telephellyel rendelkező gazdasági társaság részére nyújtható, amely a támogatás hiányában a beruházását EGT-n kívüli országban valósítaná meg, azzal, hogy azon projektek esetében, amelyek az Innovációs Alap keretében a Stratégiai Technológiák Európai Platformjának (STEP) létrehozásáról szóló (EU) 2024/795 európai parlamenti és tanácsi rendelet 4. cikkében említett szuverenitási pecsétet kaptak, ilyen ellenőrzésre nincs szükség.
(3) A támogatás Magyarország egész területén igénybe vehető a 9. § (1) bekezdés a) pontjában, a 9/A. § (1) bekezdésében és a 9/B. § (1) bekezdésében meghatározottak szerint.
(4) A támogatás 2030. december 31-éig ítélhető oda.
15/ZZQ. A támogatható tevékenységek köre
26/ZZZU. § (1) A támogatás kizárólag a CISAF Közlemény (160) pontjában meghatározott tevékenységekhez kapcsolódhat.
(2) Az Ávr. 81. §-ában meghatározottakon túl nem nyújtható támogatás
a) a nehéz helyzetben lévő vállalkozások számára, és
b) amennyiben a beruházás a CISAF Közlemény (172) pontjában meghatározott áttelepítést
valósítaná meg.
15/ZZR. A támogatás mértéke
26/ZZZV. § (1) A támogatás mértéke a CISAF Közlemény (167) pontjával összhangban
a) Budapesten nem haladhatja meg a beruházás elszámolható költségeinek 15%-át, azzal, hogy a támogatás mértéke legfeljebb 150 millió eurónak megfelelő forintösszegű lehet jelenértéken számolva,
b) a Budapesten kívüli településeken nem haladhatja meg a beruházás elszámolható költségeinek 35%-át, azzal, hogy a támogatás mértéke legfeljebb 350 millió eurónak megfelelő forintösszegű lehet, jelenértéken számolva.
(2) A támogatás (1) bekezdés szerinti mértéke a CISAF Közlemény (168) pontjával összhangban
a) kisvállalkozások által végrehajtott beruházások esetén további húsz százalékponttal,
b) középvállalkozások által végrehajtott beruházások esetén pedig további tíz százalékponttal
növelhető.
(3) A támogatási intenzitás kiszámítása során valamennyi felhasznált számadatot az adók vagy egyéb illetékek levonása előtt kell figyelembe venni.
(4) A (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével meghatározott összeg forintra történő átszámítása során a támogatási kérelem benyújtását megelőző hónap utolsó munkanapján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett hivatalos devizaárfolyamot kell figyelembe venni.
(5) Azonos vagy részben azonos azonosítható elszámolható költségek esetében a támogatás a CISAF Közlemény (38) pontja szerint halmozható.
15/ZZS. Az elszámolható költségek köre
26/ZZZW. § (1) A támogatás keretében kizárólag a 18. §-ban és a 26/ZL. § (1) bekezdésében meghatározott, a beruházáshoz kapcsolódó tárgyi eszközök és immateriális javak számolhatók el, összhangban a CISAF Közlemény (166) pontjával.
(2) A támogatás alapja a beruházás ÁFA nélkül számított nettó összköltsége.
(3) A támogatott beruházás kapcsán beszerzett eszköznek újnak kell lennie, kivéve, ha kis- és középvállalkozás részesül támogatásban.
15/ZZT. A támogatás nyújtásának feltételei
26/ZZZX. § (1) A támogatás feltétele, hogy a beruházás megfeleljen a 9. § (1) bekezdés a) pontjában és a 14. §-ban - a 14. § (1) bekezdés f) pontja kivételével - meghatározott feltételeknek.
(2) A 2. § h) pontja szerinti támogatás nem ítélhető meg olyan létesítmény vagy berendezés cseréjére, amely korábban már részesült a CISAF Közlemény szerinti támogatásban.
15/ZZU. A támogatás igénylése és a támogatási döntés
26/ZZZY. § (1) A támogatás igénylésére és a támogatási döntés meghozatalára a 21. és 22. §-ban meghatározott rendelkezéseket kell alkalmazni, a (2) bekezdésben meghatározott eltérésekkel.
(2) A támogatási kérelemben a 21. § (2) bekezdésében foglaltakon túl fel kell tüntetni valamennyi, a CISAF Közlemény III. mellékletében meghatározott információt.
(3) A beruházónak a beruházás megkezdése előtt be kell nyújtania a fentiek szerinti támogatási kérelmet.
(4) A lebonyolító szerv a 22. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl a beruházó tájékoztatása alapján ellenőrzi, hogy
a) fennáll-e annak valós kockázata, hogy a támogatás hiányában a beruházás nem az EGT-n belül valósul meg, és
b) a támogatás nyújtása révén felmerül-e a CISAF Közlemény (172) pontja értelmében vett, EGT-n belüli áttelepítési kockázat.
(5) A lebonyolító szerv a 22. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl jogosult a támogatási szerződés aláírásához további részletes ismertetést kérni a támogatói döntés megalapozottsága érdekében.
15/ZZV. A támogatás biztosítékai
26/ZZZZ. § A kedvezményezett a 23. § szerinti biztosíték nyújtására köteles.
15/ZZW. A támogatás folyósítása
26/ZZZZA. § A támogatás folyósítása a 24. §-ban foglaltak szerint történik.
15/ZZX. Beszámolás, visszakövetelés
26/ZZZZB. § (1) A támogatáshoz kapcsolódó beszámolók benyújtására a 25. § rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A támogató eláll a támogatási szerződéstől, ha a kedvezményezett csoportos létszámleépítést hajt végre, vagy a beruházó a támogatási szerződésben számszerűen rögzített, a 14. § (1) bekezdés h), i) vagy j) pontjában meghatározott, jogosultsági feltételnek minősülő kötelezettségét nem teljesíti a kötelező üzemeltetési időszakban, és a 14. § (1) bekezdés j) pontjában foglalt nemteljesítés esetén a támogató nem fogadja el a beruházó által ugyanezen időszakban a társadalmi felelősségvállalás alapján a magyarországi oktatási intézményekkel való együttműködés keretében, igazoltan teljesített kifizetést.
(3) A támogatási szerződés a (2) bekezdésben meghatározottakon túl, a támogatási szerződés megszegése esetén alkalmazandó egyéb jogkövetkezményeket és további elállási okokat is meghatározhat. A támogatási szerződésben felmondási ok nem határozható meg.
(4) A kedvezményezett a támogatási szerződéstől annak hatálya alatt bármikor indokolás nélkül elállhat, ez esetben azonban köteles a számára folyósított támogatásnak a jogszabályban vagy a támogatási szerződésben meghatározott kamattal megnövelt összegét a támogatónak visszafizetni.
15/ZZY. A támogatással kapcsolatos közzététel és egyéb kötelezettségek
26/ZZZZC. § (1) A támogató a CISAF közlemény (212) pontja alapján - a Támogatásokat Vizsgáló Iroda útján - adatszolgáltatást teljesít a 100 000 eurónak megfelelő forintösszeget meghaladó egyedi támogatások tekintetében, a 26/A. §-ban foglaltaknak megfelelően.
(2) A CISAF közlemény (214) pontja alapján azon dokumentumokat, amelyek CISAF Közlemény 6.1 szakasza szerinti feltételek betartásának megállapításához szükséges valamennyi információt tartalmazzák, a támogatás nyújtásától számítva 10 évig kell megőrizni."
9. § A Rendelet 17. alcíme a következő 29/T. és 29/U. §-sal egészül ki:
"29/T. § (1) E rendeletnek a beruházás ösztönzési célelőirányzat felhasználásáról szóló 210/2014. (VIII. 27.) Korm. rendelet módosításáról szóló 314/2025. (X. 17.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr16.) megállapított 2. § h) pontját, 3. § 2. pont g) alpontját, 3. § 12b. pontját, 17. § (3) bekezdés f) és g) pontját, 26/ZL. § (1) bekezdését és IV/H. Fejezetét - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a Módr16. hatálybalépését követően benyújtott támogatási kérelemmel indult eljárásokban kell alkalmazni.
(2) E rendeletnek a Módr16.-tal megállapított 18. § (2) bekezdés 27. pontját, 26/ZK. § (3) bekezdését és 26/ZZZN. §-át a Módr16. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
29/U. § (1) A Módr16.-tal megállapított IV/H. Fejezetben foglalt rendelkezések a beruházó ez irányú kérelme és a támogató jóváhagyó döntése alapján alkalmazhatóak olyan ügyekben is, amelyek a Módr16. hatálybalépésekor már megindultak, de támogatási szerződés megkötésére még nem került sor, feltéve, hogy a támogatási kérelemben megjelölt beruházás megfelel a IV/H. Fejezetben foglalt szabályoknak és a IV/H. Fejezet alapján nyújtandó támogatás nem fogja meghaladni az eredetileg kérelmezett összeget.
(2) A kedvezményezett az (1) bekezdés szerinti kérelmét a lebonyolító szerv részére nyújtja be. A kérelemnek tartalmaznia kell minden olyan információt, amely szükséges annak megállapításához, hogy az eredetileg tervezett beruházás megfelel a IV/H. Fejezetben foglalt feltételeknek.
(3) Ha a támogató jóváhagyja a kérelmet, egyidejűleg meghatározza az igénybe vehető maximális támogatás mértékét is, ha az a jogszabályok értelmében kevesebb, mint a korábban kiadott feltételes támogatási ajánlat, amennyiben az ilyen ajánlat kiadására már sor került.
(4) Ha a feltételes támogatási ajánlat a beruházó által elfogadásra kerül, a lebonyolító szerv és a beruházó az előzetes helyszíni jegyzőkönyvben rögzíti
a) annak tényét, hogy az eredetileg kérelmezett támogatás nyújtására a IV/H. Fejezet alapján kerül sor,
b) rögzítik a beruházás paramétereit,
c) a beruházó főbb szerződéses kötelezettségeit és
d) a támogatás mértékét.
(5) Ha a (3) bekezdés szerinti döntést a támogató az előzetes helyszíni jegyzőkönyv felvételét követően hozza meg, akkor a (4) bekezdésben foglalt adatok a jegyzőkönyv módosításában kerülnek rögzítésre."
10. § A Rendelet
a) 17. § (3) bekezdés e) pontjában a "kutatás költségei, amelyek" szövegrész helyébe a "kutatás költségei, - felsőoktatási intézményekkel vagy egészségügyi intézményekkel történő együttműködés keretében felmerült szerződéses kutatás költségei kivételével -, amelyek" szöveg,
b) a Rendelet 26/ZZZE. § (1) bekezdés e) pontjában a "17. § (1), (2), és (4) bekezdésében" szövegrész helyébe a "17. § (1) és (2) bekezdésében" szöveg
lép.
11. § Hatályát veszti a Rendelet 26/D. § (1) bekezdés h) pontjában az "a támogatási kérelem benyújtását megelőző 2 naptári éven belül és a támogatási szerződés aláírásakor" szövegrész.
12. § Hatályát veszti a Rendelet IV/E. Fejezete.
13. § (1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 12. § 2026. január 1-jén lép hatályba.
(3) Az 1. §, a 2. § és a 9. § az Európai Bizottság jóváhagyását követő napon lép hatályba.
(4) Az 1. §, a 2. § és a 9. § hatálybalépésének naptári napját a külpolitikáért felelős miniszter annak ismertté válását követően a Magyar Közlönyben haladéktalanul közzétett határozatával állapítja meg.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök