8/2025. (III. 7.) ÉKM rendelet
légiközlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
[1] Az EUROAT műveletek [EUROCONTROL Publication For harmonized Rules for Operational Air Traffic (OAT) under Instrument Flight Rules (IFR) inside controlled Airspace of the ECAC Area] végrehajtása olyan feltétel- és szabályrendszert kíván meg, mely egyaránt képes garantálni a polgári és a katonai légiforgalom biztonságát. Annak érdekében, hogy a katonai kötelékrepülések - ideértve a különleges köteléknek számító, útvonalon végrehajtott légi utántöltést - polgári légi forgalomba történő beillesztése, illetve a két típusú forgalom együttes kezelhetősége a légiforgalmi irányítás által a legmagasabb fokú biztonság mellett valósulhasson meg, szükséges a hatályos jogszabályi keretek jelenlegi technikai feltételekhez pontosabban igazodó részletszabályokkal történő kiegészítése.
[2] A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. A Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet módosítása
1. § A Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet [a továbbiakban: 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet] 3. § (1) bekezdés 47a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
"47a. nem szabványos OAT-C kötelékrepülés: minden olyan OAT-C kötelékrepülés, amely valamely okból nem felel meg a szabványos OAT-C kötelékrepülés feltételeinek;"
2. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdés 67a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
"67a. szabványos OAT-C kötelékrepülés: a kötelékben részt vevő egyes légijárművek a köteléket vezető légijárműtől vízszintes irányban maximálisan 1 NM-re (2 km), függőleges irányban maximálisan 100 lábnyira (30 m) távolodhatnak el;"
3. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 5. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. A légiforgalmi szolgálatok ellátásának és eljárásainak szabályairól szóló 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet módosítása
4. § A légiforgalmi szolgálatok ellátásának és eljárásainak szabályairól szóló 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet [a továbbiakban: 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet] 24. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) Az MCTR-ek és MTMA-k kivételével a GAT repülés számára a polgári ATS egység nyújt légiforgalmi szolgálatot. Az állami repülések céljára kijelölt légtéren kívül ellenőrzött légtérben végrehajtott OAT repülések számára, valamint a nem ellenőrzött légtérben végrehajtott OAT repülések számára légiforgalmi szolgáltatás nyújtására a légvédelmi készenléti repülés kivételével a polgári légiforgalmi szolgálat jogosult."
5. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 24. alcíme a következő 34. §-sal egészül ki:
"34. § Légiforgalmi irányítószolgálatot kell biztosítani az állami repülések céljára kijelölt légtéren kívül, ellenőrzött légtérben végrehajtott OAT repülések számára."
6. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 43. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Repüléstájékoztató szolgáltatást kell nyújtania a megfelelő légiforgalmi szolgálati egységnek azon OAT repülések számára, amelyek esetében a légiforgalmi szolgáltatás nyújtására a polgári légiforgalmi szolgálat jogosult, és amelyeket a tájékoztatás valószínűleg érint."
7. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 44. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Riasztó szolgálatot kell nyújtania a megfelelő légiforgalmi szolgálati egységnek a polgári légiforgalmi szolgálat illetékességébe tartozó OAT repülések számára."
3. Záró rendelkezések
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
9. § Ez a rendelet
a) a rugalmas légtérfelhasználásra vonatkozó közös szabályok megállapításáról szóló, 2005. december 23-i 2150/2005/EK bizottsági rendeletnek,
b) a légiforgalmi szolgáltatási (ATM) hálózati funkciók végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról és a 677/2011/EU bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. január 24-i (EU) 2019/123 bizottsági végrehajtási rendeletnek,
c) a 923/2012/EU rendeletnek, a 139/2014/EU rendeletnek és az (EU) 2017/373 rendeletnek a légiforgalmi szolgáltatásra/a léginavigációs szolgálatokra, a légtérszerkezet kialakítására, az adatminőségre és a futópálya biztonságára vonatkozó követelmények tekintetében történő módosításáról, valamint a 73/2010/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2020. február 14-i (EU) 2020/469 bizottsági végrehajtási rendeletnek
a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Lázár János s. k.,
építési és közlekedési miniszter
1. melléklet a 8/2025. (III. 7.) ÉKM rendelethez
1. Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 5. melléklet 1. pontjában a "kivéve, ha" szövegrész helyébe a "kivéve kötelékrepülés esetén, vagy ha" szöveg lép.
2. Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 5. melléklet 8. pontja helyébe a következő pont lép:
"8. Kötelékrepülés
8.1. A 8.2. és a 8.3. pontban meghatározott kivétellel az alakzat felvételére kiadott légiforgalmi irányítói engedély beszerzését követően a kötelékparancsnok kivételével a kötelékrepülésben részt vevő légijármű vezetője a transzponderét STANDBY üzemmódra állítja az alakzatfelvétel megkezdésekor, kivéve, ha az ATS egység egyéb utasítást ad.
8.2. GAT kötelékrepülés esetén, amennyiben a légijármű működőképes C üzemmódú berendezéssel rendelkezik, a transzponder üzemeltetésére a SERA rendelet melléklet 13. szakasz SERA.13010 pont a) alpontjában meghatározottakat kell alkalmazni.
8.3. Radar trail alkalmazása esetén az alakzat felvételére kiadott légiforgalmi irányítói engedély beszerzését követően a kötelékparancsnok és a kötelékrepülésben részt vevő utolsó légijármű vezetője kivételével a kötelékrepülésben részt vevő többi légijármű vezetője a transzponderét A üzemmódra állítja az alakzatfelvétel megkezdésekor, kivéve, ha az ATS egység egyéb utasítást ad.
8.4. A 8.5. pontban meghatározott kivétellel a kötelék szétválására vagy az abból való kiválásra kiadott engedély beszerzését követően a kötelékrepülésben részt vett azon légijármű vezetője, aki transzponderét korábban STANDBY üzemmódban működtette, a transzponderét a légijárműben található működőképes transzponder üzemmódjának megfelelő, aktív módra állítja az alakzatbontás megkezdésekor, kivéve, ha az ATS egység egyéb utasítást ad.
8.5. Radar trail alkalmazása esetén a kötelék szétválására vagy az abból való kiválásra kiadott engedély beszerzését követően a kötelékrepülésben részt vett azon légijármű vezetője, aki transzponderét korábban A üzemmódban működtette, a transzponderét a légijárműben található működőképes transzponder üzemmódjának megfelelő üzemmódra állítja az alakzatbontás megkezdésekor, kivéve, ha az ATS egység egyéb utasítást ad."