Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

8/2025. (III. 7.) ÉKM rendelet

légiközlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról

[1] Az EUROAT műveletek [EUROCONTROL Publication For harmonized Rules for Operational Air Traffic (OAT) under Instrument Flight Rules (IFR) inside controlled Airspace of the ECAC Area] végrehajtása olyan feltétel- és szabályrendszert kíván meg, mely egyaránt képes garantálni a polgári és a katonai légiforgalom biztonságát. Annak érdekében, hogy a katonai kötelékrepülések - ideértve a különleges köteléknek számító, útvonalon végrehajtott légi utántöltést - polgári légi forgalomba történő beillesztése, illetve a két típusú forgalom együttes kezelhetősége a légiforgalmi irányítás által a legmagasabb fokú biztonság mellett valósulhasson meg, szükséges a hatályos jogszabályi keretek jelenlegi technikai feltételekhez pontosabban igazodó részletszabályokkal történő kiegészítése.

[2] A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. A Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet módosítása

1. § A Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet [a továbbiakban: 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet] 3. § (1) bekezdés 47a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

"47a. nem szabványos OAT-C kötelékrepülés: minden olyan OAT-C kötelékrepülés, amely valamely okból nem felel meg a szabványos OAT-C kötelékrepülés feltételeinek;"

2. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 3. § (1) bekezdés 67a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

"67a. szabványos OAT-C kötelékrepülés: a kötelékben részt vevő egyes légijárművek a köteléket vezető légijárműtől vízszintes irányban maximálisan 1 NM-re (2 km), függőleges irányban maximálisan 100 lábnyira (30 m) távolodhatnak el;"

3. § Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 5. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

2. A légiforgalmi szolgálatok ellátásának és eljárásainak szabályairól szóló 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet módosítása

4. § A légiforgalmi szolgálatok ellátásának és eljárásainak szabályairól szóló 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet [a továbbiakban: 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet] 24. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Az MCTR-ek és MTMA-k kivételével a GAT repülés számára a polgári ATS egység nyújt légiforgalmi szolgálatot. Az állami repülések céljára kijelölt légtéren kívül ellenőrzött légtérben végrehajtott OAT repülések számára, valamint a nem ellenőrzött légtérben végrehajtott OAT repülések számára légiforgalmi szolgáltatás nyújtására a légvédelmi készenléti repülés kivételével a polgári légiforgalmi szolgálat jogosult."

5. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 24. alcíme a következő 34. §-sal egészül ki:

"34. § Légiforgalmi irányítószolgálatot kell biztosítani az állami repülések céljára kijelölt légtéren kívül, ellenőrzött légtérben végrehajtott OAT repülések számára."

6. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 43. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Repüléstájékoztató szolgáltatást kell nyújtania a megfelelő légiforgalmi szolgálati egységnek azon OAT repülések számára, amelyek esetében a légiforgalmi szolgáltatás nyújtására a polgári légiforgalmi szolgálat jogosult, és amelyeket a tájékoztatás valószínűleg érint."

7. § Az 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 44. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Riasztó szolgálatot kell nyújtania a megfelelő légiforgalmi szolgálati egységnek a polgári légiforgalmi szolgálat illetékességébe tartozó OAT repülések számára."

3. Záró rendelkezések

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

9. § Ez a rendelet

a) a rugalmas légtérfelhasználásra vonatkozó közös szabályok megállapításáról szóló, 2005. december 23-i 2150/2005/EK bizottsági rendeletnek,

b) a légiforgalmi szolgáltatási (ATM) hálózati funkciók végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról és a 677/2011/EU bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. január 24-i (EU) 2019/123 bizottsági végrehajtási rendeletnek,

c) a 923/2012/EU rendeletnek, a 139/2014/EU rendeletnek és az (EU) 2017/373 rendeletnek a légiforgalmi szolgáltatásra/a léginavigációs szolgálatokra, a légtérszerkezet kialakítására, az adatminőségre és a futópálya biztonságára vonatkozó követelmények tekintetében történő módosításáról, valamint a 73/2010/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2020. február 14-i (EU) 2020/469 bizottsági végrehajtási rendeletnek

a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Lázár János s. k.,

építési és közlekedési miniszter

1. melléklet a 8/2025. (III. 7.) ÉKM rendelethez

1. Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 5. melléklet 1. pontjában a "kivéve, ha" szövegrész helyébe a "kivéve kötelékrepülés esetén, vagy ha" szöveg lép.

2. Az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 5. melléklet 8. pontja helyébe a következő pont lép:

"8. Kötelékrepülés

8.1. A 8.2. és a 8.3. pontban meghatározott kivétellel az alakzat felvételére kiadott légiforgalmi irányítói engedély beszerzését követően a kötelékparancsnok kivételével a kötelékrepülésben részt vevő légijármű vezetője a transzponderét STANDBY üzemmódra állítja az alakzatfelvétel megkezdésekor, kivéve, ha az ATS egység egyéb utasítást ad.

8.2. GAT kötelékrepülés esetén, amennyiben a légijármű működőképes C üzemmódú berendezéssel rendelkezik, a transzponder üzemeltetésére a SERA rendelet melléklet 13. szakasz SERA.13010 pont a) alpontjában meghatározottakat kell alkalmazni.

8.3. Radar trail alkalmazása esetén az alakzat felvételére kiadott légiforgalmi irányítói engedély beszerzését követően a kötelékparancsnok és a kötelékrepülésben részt vevő utolsó légijármű vezetője kivételével a kötelékrepülésben részt vevő többi légijármű vezetője a transzponderét A üzemmódra állítja az alakzatfelvétel megkezdésekor, kivéve, ha az ATS egység egyéb utasítást ad.

8.4. A 8.5. pontban meghatározott kivétellel a kötelék szétválására vagy az abból való kiválásra kiadott engedély beszerzését követően a kötelékrepülésben részt vett azon légijármű vezetője, aki transzponderét korábban STANDBY üzemmódban működtette, a transzponderét a légijárműben található működőképes transzponder üzemmódjának megfelelő, aktív módra állítja az alakzatbontás megkezdésekor, kivéve, ha az ATS egység egyéb utasítást ad.

8.5. Radar trail alkalmazása esetén a kötelék szétválására vagy az abból való kiválásra kiadott engedély beszerzését követően a kötelékrepülésben részt vett azon légijármű vezetője, aki transzponderét korábban A üzemmódban működtette, a transzponderét a légijárműben található működőképes transzponder üzemmódjának megfelelő üzemmódra állítja az alakzatbontás megkezdésekor, kivéve, ha az ATS egység egyéb utasítást ad."

Tartalomjegyzék