Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1949. évi II. törvénycikk

a közigazgatási bíróság megszüntetéséről

Emlékezetül adom mindenkinek, akit illet, hogy Magyarország Országgyűlése a következő törvénycikket alkotta:

1. § A közigazgatási bíróság a jelen törvény hatályhalépésének napjával megszűnik.

2. § Azokra az ügyekre nézve, amelyekben a fennálló jogszabályok a közigazgatási bírósághoz intézhető panaszt engednek, a jelen törvény hatálybalépésétől kezdve az alábbi §-okban foglalt rendelkezések irányadók.

3. § Amennyiben a közadók kezelésére vonatkozó rendelkezések értelmében közadónak minősülő valamely szolgáltatás megállapítása, jogossága vagy mérve kérdésében vagy az annak kivetésével, beszedésével, kezelésével, biztosításával, behajtásával, elévülésével, visszatérítésével, illetőleg törlésével kapcsolatban a fennálló jogszabályok szerint panasznak van helye, - a 6. §-ban felsorolt eseteket kivéve - a ugyanolyan okból panasszal lehet élni a pénzügyminisztérium kebelében szervezett pénzügyi döntőbizottsághoz (5. §).

4. § Amennyiben szolgálati viszony alapján járó illetményre, ellátásra vagy egyéb járandóságra, illetőleg az illetmények (ellátás) szempontjából irányadó besorolásra vonatkozó igény tekintetében a fennálló jogszabályok szerint panasznak van helye, ugyanolyan okból panasszal lehet élni a pénzügyminisztérium kebelében szervezett illetményügyi döntőbizottsághoz

5. § (1) A pénzügyminiszter a szükséges számban pénzügyi döntőbizottságokat és illetményügyi döntőbizottságokat alakit. Minden bizottság elnökből és két tagból áll. A bizottságok elnökeit a Igazságügyminiszter állal három év tartamára kijelölt ítélőbírák sorából, egyik tagját pedig a pénzügyi tárca fogalmazási szukán működő s a pénzügyminiszter állal három év tartamára kijelölt alkalmazottak sorából kell beosztani. A másik tagot a pénzügyi döntőbizottságba a kormány állal rendelettel kijelölt szerv részéről készíteti, az illetményügyi döntőbizottságba pedig a Közalkalmazottak Szabad Szakszervezete állal készített s mindkét esetben hat bónaponkint megújítandó jegyzékbe felvett személyek közül kell behívni.

(2) Az (1) bekezdés alá tartozó bizottságok megalakításának - a jegyzékbe felvételt kizáró okokra is kiterjedő - részletes szabályait és a bizottság tagjainak díjazását a kormány rendelettel állapítja meg.

(3) A pénzügyi döntőbizottsághoz és az illetményügyi döntőbizottsághoz benyujtható panasz határideje tizenöt nap. Egyebekben a panasz benyujtásának módját, valamint a bizottságok előtti panaszeljárást, a jogegység biztosítása érdekében szükséges intézkedésekre is kiterjedően, úgyszintén a panaszeljárásban lerovandó illetékeket a kormány rendelettel szabályozza.

(4) Azok a jogszabályok, amelyek korlátozást állapítanak meg arra nézve, hogy valamely ügy mennyiben vonható közigazgatási bírósági eljárás alá, a bizottság előtti panaszeljárásban is irányadók.

6. § Az adókivetés előkészítése, az adóalanyok és az adótárgyak összeírása, a közadók kivetése (kiszabása), könyvelése, úgyszintén - a földadókataszteri nyilvántartást is ideértve - azok nyilvántartása, továbbá beszedése, beszállítása, biztosítása és behajtása, illetőleg kimutatása alkalmával az állami vagy községi (városi) közegek által az államkincstárnak, helyhatóságnak vagy magánfeleknek jogtalanul okozott költségek vagy károk megtérítése tárgyában a közigazgatási bizottság adóügyi bizottsága által hozott másodfokú, illetőleg a közigazgatási bizottság állal hozott elsőfokú határozat ellen - az eddigi panasz helyett - mind a károsult, mind a marasztalt közeg a határozat kézbesítésétől számított tizenöt nap alatt polgári perúton kereshet orvoslást. A marasztalt közeg keresetének halasztó hatálya van.

7. § A Budapest székesfőváros közigazgatásáról szóló 1930. évi XVIII. tc. 82. §-a alapján a felelős számadót elmarasztaló határozat ellen - az eddigi panasz helyett - a számadó polgári perúton kereshet orvoslást. Az említett § (3) bekezdésében a panasz helyett keresetet, a közigazgatási bírósági eljárás helyett pedig polgári pert kell érteni.

8. § A 3-7. §-ok alá nem tartozó ügyekben a fennálló jogszabályok szerint eddig biztosított panaszjog megszűnik és a miniszternek, illetőleg a kormánynak olyan határozata (intézkedése), amely ellen eddig panasznak volt helye, végérvényes, más közigazgatási hatóság határozata (intézkedése) ellen pedig az eddigi panasz helyett aszerint, hogy a határozat első- vagy másodfokú, fellebbezésnek, illetőleg felülvizsgálati kérelemnek van helye az illetékes miniszterhez.

9. § A jelen törvény hatálybalépése előtt benyújtott panaszok elintézésére a jelen törvény rendelkezései irányadók, ha azok tárgyában a közigazgatási bíróság még nem hozott érdemi határozatot. A szükséges átmeneti rendelkezéseket a kormány rendelettel állapítja meg.

10. §[1]

11. § (1) A hatásköri bíróság megszűnik.

(2) Azokban az ügyekben, amelyek eddig a hatásköri bíróság hatáskörébe tartoztak, az alábbiak szerint alakított hatásköri döntőbizottság jár el.

(3) A hatásköri döntőbizottság elnöke az igazságügyminiszter, illetőleg általa kijelölt helyettese. A döntőbizottság egyik tagját a belügyminiszter jelöli ki, másik tagja pedig a Kúria tanácselnökei és bírái közül a Kúria elnöke által, illetőleg akadályoztatása esetén törvényszerű helyettese által kijelölt ítélőbíró. Ha a hatásköri összeütközés egyik részen katonai bíróságot érint, a szerint, hogy az összeütközés a másik részen a rendes bírósággal vagy más hatósággal merült fel, a döntőbizottság egyik tagjaként az előbbi esetben a belügyminiszter által kijelölt tag helyett, az utóbbi esetben pedig a Kúria ítélöbírája helyett a honvédelmi miniszter által kijelölt hadbíró jár el. A tagok kijelölése bárom év tartamára szót.

(4) A hatásköri döntőbizottság tagjainak díjazását, valamint a szükséges átmeneti és egyéb eljárási rendelkezéseket a kormány rendelettel állapítja meg.

(5) A hatásköri bíróság hatáskörének kiterjesztéséről és szervezetének módosításáról szóló 1928. évi XLIII. tc. 2. §-a második bekezdésének alkalmazása Szempontjából a jelen törvény 5. §-a értelmében szervezett pénzügyi döntőbizottságot és illetményügyi döntőbizottságot bírói jelleggel szervezett hatóságnak kell tekinteni.

12. § Ha jogszabály rendelkezése szerint valamely bizottságban, a 10. és 11. §-ban nem említett vegyes bíróságban vagy más testületi szervben a közigazgatási bíróság ítélőbírája elnökként vagy tagként vesz részt, ott ahelyett a jelen törvény hatálybalépésétől kezdve az igazságügyminiszter által kijelölt ítélőbíró jár el.

13. § A magyar államvasutak alkalmazottainak szolgálati illetményeire vonatkozó igény tekintetében a közlekedésügyi miniszter által hozott határozat ellen - a polgári perút kizárásával - a jelen törvény 5. §-a értelmében szervezett illetményügyi döntőbizottsághoz panasznak van helye.

14. § (1) A jelen törvény hatálybalépésének napját a kormány rendelettel állapítja meg.

(2) A jelen törvény végrehajtásáról a kormány gondoskodik.

E törvénycikk kihirdetését elrendelem.

Ezt a törvénycikket mint a nemzet akaratát mindenki köteles megtartani.

Kelt Budapesten, ezerkilencszáznegyvenkilencedik évi január hó tizenharmadik napján.

Szakasits Árpád s. k.,

köztársasági elnök.

Dobi István s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte az 1954. évi II. törvény 67. § (1) bekezdése. Hatálytalan 1954.02.01.