Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

1955. évi 39. törvényerejű rendelet

a dolgozók betegségi biztosításáról

A Magyar Népköztársaság védi a dolgozók egészségét és segíti a dolgozókat munkaképtelenségük esetén.

A Magyar Népköztársaság ezt a védelmei és segítséget széleskörű társadalombiztosítással és az orvosi ellátás megszervezésével valósítja meg." (Alkotmány 47. §-a.)

Felszabadulásunk, de különösen az Alkotmány megalkotása óta országunk szocialista fejlődése során a Minisztertanács a társadalombiztosítást kiterjesztette és népgazdaságunk erősödésével párhuzamosan a társadalombiztosítási szolgáltatásokat többízben emelte.

Megszüntette a társadalombiztosítás szervezeti széttagoltságát és a társadalombiztosítási feladatok ellátását közvetlenül a dolgozókra, irányítását pedig a szakszervezetekre bízta.

A Népköztársaság Elnöki Tanácsa a társadalombiztosítás további fejlesztése céljából az alábbi törvényerejű rendeletet hozza:

ALAPELVEK[1]

1. § Népköztársaságunk egyik legfőbb törekvése a dolgozók egészségének megvédése és a betegségek megelőzése, de megad minden támogatást ahhoz is, hogy a megbetegedett dolgozó vagy családtagja az egészségét mielőbb visszanyerje. Ezt a támogatást a Magyar Népköztársaság a társadalombiztosítás keretében a dolgozók széles körére kiterjedő kötelező betegségi biztosítással valósítja meg.

2. § (1) A betegségi biztosítással kapcsolatos kérdésekben a Minisztertanács a Szakszervezetek Országos Tanácsa véleményének meghallgatásával rendelkezik.

(2) A dolgozók betegségi biztosítását a Szakszervezetek Országos tanácsa irányítja és ellenőrzi.

A TÖRVÉNYEREJŰ KENDELET HATÁLYA

3. §[2] (1) A betegségi biztosítás kötelezően kiterjed a munkaviszonyban álló dolgozókra, a mezőgazdasági termelőszövetkezetek és a kisipari szövetkezetek tagjaira, továbbá - meghatározott feltételekkel - az előbbiekben nem említett más csoportokra és személyekre. Az a személy, akire a kötelező biztosítás nem terjed ki, önkéntes betegségi biztosításba léphet.

(2) Felhatalmazást kap a Minisztertanács, hogy

a) a kötelezően biztosítottak körét és a biztosítás feltételeit;

b) a munkaviszonyban nem álló személyek egyes csoportjainál a betegségi biztosítás szolgáltatásaira vonatkozó jogosultságot; továbbá

c) az önkéntes betegségi biztosítás feltételeit rendelettel állapítsa meg.

MUNKAVISZONYBAN ÁLLÓ DOLGOZÓK BETEGSÉGI BIZTOSÍTÁSA

A betegségi biztosítás szolgáltatásai

4. § (1) A dolgozót és családtagját betegsége esetén orvosi ellátás, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, kórházi ápolás és gyógyfürdőkezelés illeti meg.

(2) Keresőképtelensége ideje alatt a dolgozó táppénzt kap.

(3) Terhesség, szülés vagy halál esetében a dolgozót segélyben kell részesíteni.

5. § (1) A betegségi biztosítás szolgáltatásaira az a családtag jogosult, akit a dolgozó a családjogi rendelkezések szerint eltartani köteles.

(2) A családtagokkal azonos betegségi biztosítási szolgáltatások illetik meg azt a dolgozó által eltartott személyt, akivel közös háztartásban él.

Orvosi gyógykezelés

6. § A betegségi biztosítás alapján a dolgozót és családtagját az állami egészségügyi szolgálat szervei útján kell orvosi gyógykezelésben részesíteni. Az orvosi gyógykezelés díjtalan.

Gyógyszer, gyógyászati segédeszköz

7. § A dolgozó és családtagja részére a szükséges gyógyszert, gyógyászati segédeszközt és gyógyfürdőkezelést természetben kell kiszolgáltatni. Ezek kiadását a Minisztertanács térítés fizetéséhez, illetőleg előzetes biztosítási idő igazolásához kötheti.

Szállítás, utiköltségmegtérítés

8. § A betegségi biztosítás szolgáltatásainak igénybevétele céljából szükséges szállítási, illetőleg Utazási költségeket meg kell téríteni. A megtérítés feltételeit és mértékét a Szakszervezetek Országos Tanácsa állapítja meg.

Kórházi ápolás

9. §[3] A kórházi ápolásra szoruló dolgozót, valamint családtagját - a betegségi biztosítás keretében - időbeli korlátozás nélkül díjtalan kórházi ápolásban kell részesíteni.

Táppénz

10. § (1) A keresőképtelen dolgozót munkabérvesztesége pótlására legfeljebb egy éven át, gümőkóros betegség esetében pedig legfeljebb két éven át táppénzben kell részesíteni.

(2) Ha a dolgozó keresőképtelenségét közvetlenül megelőzően egy, illetőleg két évnél rövidebb Ideig állt folyamatosan munkaviszonyban, táppénzt csak a folyamatos munkaviszonyának megfelelő időn át kaphat. Ez a rendelkezés nem vonatkozik a fiatalkorú dolgozókra.

11. §[4] (1) Táppénzre jogosult az a dolgozó nő, illetőleg az az egyedülálló dolgozó férfi, aki egyévesnél fiatalabb beteg gyermekét ápolja, továbbá az a dolgozó nő, aki kórházi ápolás alatt álló 1 évesnél fiatalabb gyermekét szoptatja és emiatt foglalkozását nem folytathatja.

(2) Táppénzre jogosult az a dolgozó nő, illetőleg az az egyedülálló dolgozó férfi is, aki 1 évesnél idősebb, de 6 évesnél fiatalabb beteg gyermekét ápolja és emiatt foglalkozását nem folytathatja.

(3) A (2) bekezdés alapján a gyermek 3 éves életkorának betöltéséig gyermekenként és évenként 60 napig, ha a gyermek 3 évesnél idősebb, gyermekenként és évenként 30 napig jár táppénz. Egyedülálló dolgozónak 1 évesnél idősebb, de 6 évesnél fiatalabb gyermek betegsége esetén évenként és gyermekenként 60 napig jár táppénz.

(4) A 10. § (2) bekezdésében foglaltakat e paragrafusban meghatározott esetekben is megfelelően alkalmazni kell.

12. §[5]

13. § (1)[6] A táppénz a munkabér 65%-a. A hosszabb ideig munkaviszonyban álló dolgozók táppénzét a Minisztertanács a munkabér magasabb százalékában is megállapíthatja.

(2) Kórházi ápolás alatt a dolgozó részére táppénzének 50 százaléka, ha eltartásra szoruló családtagja van, táppénzének 80 százaléka jár.

Időleges rokkantsági járadék

14. §[7]

Szülési szolgáltatások

15. §[8] (1) A dolgozó nő, valamint a családtag terhessége, illetőleg szülése esetében díjtalan orvosi kezelésre, szülésznői ellátásra és kórházi ápolásra jogosult. A dolgozó nőt szülési szabadsága idejére - a (2) bekezdésben meghatározott feltétel fennállása esetében - terhességi-gyermekágyi segély is megilleti.

(2) Ha a dolgozó nő a szülést megelőző 2 éven belül 270 napon át biztosított volt, a terhességi-gyermekágyi segély a munkabér teljes összege, ha pedig legalább 180 napon át volt biztosított, a terhességi-gyermekágyi segély a munkabér 65 százaléka.

(3) A kórházi ápolás idejére a terhességi-gyermekágyi segély 80 százaléka jár.

16. §[9] (1) Az orvosi gyógykezelésre jogosult dolgozó nőnek, valamint a családtagnak szülése esetében anyasági segély jár.

(2) Az anyasági segély feltételeit és összegét a Szakszervezetek Országos Tanácsa állapítja meg.

Temetési segély

17. § (1) Ha a dolgozó meghalt, a hátramaradottak részére temetési segélyt kell adni. Temetési segélyt kell adni családtag elhalálozása esetében is, ha a dolgozó a halál napját közvetlenül megelőző két éven belül legalább száznyolcvan napon át biztosított volt.

(2) A temetési segély összegét a Szakszervezetek Országos Tanácsa állapítja meg.

Üzemi balesetet szenvedett dolgozók jogosultsága

18. § (1) Az üzemi balesetet szenvedett vagy foglalkozási ártalomban megbetegedett dolgozó, nyugdíjas, járadékos részére a betegségi biztosítás szolgáltatásait térítésmentesen mindaddig adni kell, amíg arra a baleset, illetőleg a foglalkozási betegség miatt szüksége van.

(2) Az előző bekezdésben foglalt rendelkezést alkalmazni kell arra a személyre is, aki betegség esetére biztosítva nincsen, de a dolgozók társadalombiztosítási nyugdíjáról szóló jogszabályok szerint üzemi baleset vagy foglalkozási betegség esetében ellátásra jogosult.

Jogosultság a munkaviszony megszűnése után

19. § A dolgozót a betegségi biztosítás egyes szolgáltatásaiban a munkaviszony megszűnése után is részesíteni kell. Az ezekre vonatkozó szabályokat a Minisztertanács állapítja meg.

MUNKAVISZONYBAN NEM ÁLLÓ SZEMÉLYEK BETEGSÉGI BIZTOSÍTÁSA

20. §[10]

21. §[11]

A SZOLGÁLTATÁSOKRA VONATKOZÓ KÖZÖS RENDELKEZÉSEK

Szolgáltatások korlátozása

22. § A betegségi biztosítás szolgáltatásaira jogosultságát korlátozni kell annak a biztosítottnak vagy családtagjának, aki szándékos magatartásával betegségét maga okozta, vagy aki gyógyulását késleltette vagy pedig az orvos utasításainak nem tett eleget.

A szolgáltatások elévülése

23. § A betegségi biztosítás szolgáltatásaira vonatkozó igény egy év alatt évül el.

SZERVEZET

24. §[12]

25. § (1) A betegségi biztosítás igazgatásával és gazdálkodásával kapcsolatos tennivalókat a Szakszervezetek Országos Tanácsa irányításával a Szakszervezeti Társadalombiztosítási Központ, illetőleg a vasutas dolgozók vonatkozásában a Vasutasok Szakszervezete látja el.

(2) A betegségi biztosítással kapcsolatos helyi ügyviteli feladatokat a Szakszervezeti Társadalombiztosítási Központ helyiszervei végzik. Egyes ügyviteli feladatok ellátásába a munkáltatókat is be kell vonni.

26. § Az állami egészségügyi szolgálatnak a biztosítottak és családtagjaik egészségügyi ellátásával kapcsolatos feladatkörét az egészségügyi miniszter a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben szabályozza. A vasúti egészségügyi szolgálatnak ezt a feladatkörét a közlekedés- és postaügyi miniszter a Szakszervezetek Országos Tanácsával és az egészségügyi miniszterrel egyetértésben szabályozza.

A BETEGSÉGI BIZTOSÍTÁS KÖLTSÉGEINEK FEDEZÉSE

27. § (1) A betegségi biztosítás költségeit a betegségi biztosítási járulékokból kell fedezni. A betegségi biztosítási járulékot a munkáltató fizeti, azt a munkaviszonyban álló dolgozótól levonni nem szabad.

(2) A betegségi biztosítási járulék mértékét és a járulékfizetés szabályait a Minisztertanács állapítja meg.

(3) A betegségi biztosítás összes bevételeit és kiadásait az állami költségvetésben kell előirányozni.

JOGORVOSLAT

28. §[13] A betegségi biztosítás szolgáltatásaival kapcsolatban a biztosítottak és a biztosítási szervek között felmerülő vitás ügyekben a szakszervezeti szervek, illetőleg a szövetkezeteknek a SZOT-tal egyetértésben kijelölt szervei járnak el. E szervek határozata ellen - a 30. §-ban meghatározott ügyeket kivéve - a bírósághoz keresettel fordulni nem lehet.

29. § Ha a táppénzt igénylő dolgozót az illetékes orvos keresőképesnek nyilvánította, a dolgozó kérheti, hogy keresőképtelenségének felülvizsgálása céljából ügyét orvosi döntőbizottság elé terjesszék. Az orvosi döntőbizottság megállapítása végérvényes.

30. § (1)[14] A biztosítás ügyviteli szervének székhelye szerint illetékes járásbírósághoz (Budapesten a Pesti Központi Kerületi Bírósághoz) keresettel fordulhat:

a) a biztosított a Minisztertanács által meghatározott esetekben az ellen a határozat ellen, amelyben a betegségi biztosítási szolgáltatások jogtalan igénybevételével okozott kár megtérítésére kötelezték;

b) a biztosítás szolgáltatásainak megtérítésére kötelezett, az ellene kibocsátott fizetési meghagyás ellen;

c) a biztosított, az ügyében hozott határozat ellen annak megállapítása kérdésében, hogy üzemi baleset történt-e;

d) a munkáltató, valamint a vele egyetemlegesen felelős személy az ellene kibocsátott fizetési meghagyás ellen;

e) mind a munkáltató, mind az érdekelt személy a betegségi biztosítási jogviszony fennállása kérdésében hozott határozat ellen.

(2) Az (1) bekezdésben említett határozat vagy fizetési meghagyás jogerős, végrehajtható közokirattá válik, ha ellene a törvényes határidőn belül keresetet nem adtak be.

VEGYES RENDELKEZÉSEK

31. § (1)[15] A Minisztertanács felhatalmazást kap arra, hogy a törvényerejű rendelet irányelvei alapján:

a)[16]

b) meghatározza a munkabérnek a készpénzszolgáltatások kiszámításánál figyelembe vehető legmagasabb összegét;

c) megállapítsa a külföldön tartózkodó dolgozó vagy családtagja által igénybe vett betegségi biztosítási szolgáltatásokért járó térítés szabályait;

d) a fegyveres erők, valamint a fegyveres- és rendészeti testületek tagjai, a mezőgazdasági dolgozók egyes csoportjai és a háztartási alkalmazottak tekintetében a törvényerejű rendelet rendelkezéseitől eltérően rendelkezzék.

(2) A Minisztertanács a jelen törvényerejű rendelet végrehajtásával kapcsolatos egyes kérdések részletes szabályozását a Szakszervezetek Országos Tanácsára bízhatja.

32. § A Szakszervezetek Országos Tanácsa felhatalmazást kap, hogy a külföldi állam képviseleténél, területenkívüliséget élvező nemzetközi szervnél alkalmazott dolgozók, valamint a külföldi képviseletekhez, nemzetközi szervhez tartozó területenkívüliséget élvező személy által alkalmazott dolgozók betegségi biztosítására a képviseleti hatósággal, illetőleg nemzetközi szervvel megállapodást köthessen.

HATÁLYBALÉPÉS

33. § (1) Ez a törvényerejű rendelet az 1956. évi január hó 1. napján lép hatályba.

(2) A törvényerejű rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályukat vesztik a betegségi és baleseti kötelező biztosításról szóló 1927. évi XXI. törvény, valamint e törvény módosítása és kiegészítése tárgyában kiadott és még érvényben lévő rendelkezések, továbbá az állami társadalombiztosítás szervezetéről szóló 1950. évi 36. számú törvényerejű rendelet.

Nagy Dániel s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának helyettes elnöke

Darabos Iván s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára

Lábjegyzetek:

[1] A norma tartalmát módosította az 1964. évi 6. törvényerejű rendelet 10. § (1) bekezdése. A módosítás az előbbi törvényhelyen olvasható.

[2] Megállapította az 1969. évi 39. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1970.01.01.

[3] Megállapította az 1970. évi 10. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1970.07.01.

[4] Megállapította az 1973. évi 27. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1974.01.01.

[5] Hatályon kívül helyezte az 1962. évi 27. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatálytalan 1963.01.01.

[6] Megállapította az 1957. évi 60. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1957.10.29.

[7] Hatályon kívül helyezte az 1957. évi 60. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatálytalan 1957.10.29.

[8] Megállapította az 1973. évi 27. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1974.01.01.

[9] Megállapította az 1973. évi 27. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1974.01.01.

[10] Hatályon kívül helyezte az 1969. évi 39. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatálytalan 1970.01.01.

[11] Hatályon kívül helyezte az 1969. évi 39. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatálytalan 1970.01.01.

[12] Hatályon kívül helyezte az 1964. évi 6. törvényerejű rendelet 10. § (1) bekezdése. Hatálytalan 1965.01.01.

[13] Megállapította az 1968. évi 19. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1968.07.01.

[14] Megállapította az 1966. évi 15. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1966.07.01.

[15] Megállapította az 1966. évi 15. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1966.07.01.

[16] Hatályon kívül helyezte az 1969. évi 39. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatálytalan 1970.01.01.

Tartalomjegyzék