Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

23/1959. (X. 15.) PM rendelet

a falusi takarékszövetkezetekről

Annak érdekében, hogy a Minisztertanács 1.091/1956. (IX. 11.) számú határozata alapján szervezett takarékszövetkezetek működése jobban megfeleljen a további célkitűzéseknek és szövetkezetpolitikai, gazdasági, pénzügyi irányításuk megerősödjék, a SZÖVOSZ elnökével egyetértésben a következőket rendelem:

1. §

A takarékszövetkezetek célja és feladatai

(1) A takarékszövetkezet a falusi lakosság, elsősorban a parasztság társulása abból a célból, hogy pénzbeli megtakarításait saját, önálló pénzintézete útján is összegyűjthesse és átmenetileg jelentkező, indokolt hitelszükségletét a kölcsönös segítés elve alapján közvetlenül kielégíthesse.

(2) A takarékszövetkezet feladata, hogy

a) a falun takarékbetéteket gyűjtsön;

b) saját alapjaiból, az összegyűjtött megtakarításokból és egyéb, rendelkezésére bocsátott eszközökből tagjai részére kölcsönöket nyújtson;

c) az állami pénzügyi szervek megbízása alapján - a pénzügyminiszter engedélyével - egyéb pénzügyi feladatokat is ellásson.

2. §

A takarékszövetkezetek megalakulása

(1) A takarékszövetkezet jogi személy, határozatlan időre alakul. A takarékszövetkezet csak a területileg illetékes Szövetkezetek Járási Központja (a továbbiakban: FJK) tagjaként működhet. Működési területe egy, vagy több községre terjed ki; külön engedéllyel kirendeltséget is felállíthat. A takarékszövetkezetet az igazgatóság elnöke, akadályoztatása esetén a közgyűlés által kijelölt igazgatósági tag képviseli.

(2) Takarékszövetkezetek olyan községekben alakulhatnak, ahol az Országos Takarékpénztárnak (továbbiakban: Takarékpénztár) nincs fiókja. A helyi parasztság igényeire figyelemmel azonban nagy lélekszámú községekben - kivéve a járási székhelyeket - indokolt esetben engedélyezhető takarékszövetkezet működése ott is, ahol takarékpénztári fiók van.

(3) A takarékszövetkezet megalakulásához, ha a működési terület lakossága a 3000 főt nem haladja meg, legalább 100 tag; 3000-5000 főig legalább 200 tag; 5000 fő felett legalább 300 tag szükséges. A tagság többségének, de legalább 5l%-ának dolgozó parasztnak kell lennie. A dolgozó parasztok aránya a tagság létszámának további növekedése során sem csökkenhet.

(4) A takarékszövetkezetet a szövetkezetek nyilvántartásába [3.451-9/1954. (P. K. 13.) PM utasítás] be kell jegyezni.

3. §

A takarékszövetkezetek működésének feltételei

(1) A takarékszövetkezet működését csak a pénzügyminiszter által kiadott "Engedély okirat" alapján kezdheti meg. A kirendeltség tevékenységének megkezdéséhez külön pénzügyminiszteri engedélyre van szükség, amelyet csak eredményesen működő takarékszövetkezetek kaphatnak. Az "Engedély okirat" egyben felhatalmazás a takarékszövetkezet részére takarékbetétek elfogadására, kölcsönök nyújtására és meghatározott pénzügyi feladatok ellátására.

(2) A takarékszövetkezet az "Engedély okirat" kiállítása iránti kérelmének benyújtásával egyidejűleg igazolni tartozik, hogy

a) a takarékszövetkezet a szükséges taglétszám biztosítása után a kérelemhez csatolt közgyűlési jegyzőkönyv tanúsága szerint megalakult;

b) a takarékszövetkezet tagjai olyan nagykorú személyek, akik a takarékszövetkezet működési területén laknak, vagy ott van állandó munkahelyük és az érvényben levő rendelkezések szerint földművesszövetkezet tagjai lehetnek;

c) a takarékszövetkezet taglétszámában a dolgozó parasztok aránya az 51%-ot eléri, illetve meghaladja;

d) az alakuló közgyűlés az alapszabályt az Országos Földművesszövetkezeti Tanács által a pénzügyminiszterrel egyetértésben jóváhagyott minta alapszabálynak megfelelően, a részjegy névértékét pedig legalább 100.- forintban állapította meg; a takarékszövetkezet minden tagja legalább egy részjegy ellenértékét befizette;

e) a takarékszövetkezetet az FJK tagjai sorában felvette.

(3) A pénzügyminiszter a kérelem tárgyában az abban foglalt adatok és a gazdaságos működés lehetőségének mérlegelése után dönt. Ha a kérelmet teljesíthetőnek találja, a takarékszövetkezet részére "Engedély okirat"-ot állít ki és az engedély kiadásáról az FJK-t és a Takarékpénztárt írásban értesíti.

4. §

A takarékszövetkezet szervei

(1) A takarékszövetkezet szervei:

a) a közgyűlés,

b) az igazgatóság,

c) a felügyelőbizottság.

(2) A takarékszövetkezet szerveinek összetételét, feladatait és hatáskörét az alapszabály határozza meg.

5. §

Betétek elfogadása

(1) A takarékszövetkezetnél takarékbetétet csak természetes személy helyezhet el. Ezekre a betétekre az 1952. évi 9. törvényerejű rendelettel a takarékbetéteseknek biztosított jogok és kedvezmények kiterjednek. Az "Engedély okirat" érvényességének tartama alatt a takarékszövetkezetnél elhelyezett takarékbetétek visszafizetéséért az állam szavatol.

(2) A takarékbetétek elfogadására és kamatozására nézve egyébként a Takarékpénztárnál elhelyezett takarékbetétekre vonatkozó szabályok az irányadók.

6. §

Kölcsönnyújtás

(1) A takarékszövetkezet tagjai részére, átmenetileg jelentkező indokolt hitelszükségletük kielégítésére - megfelelő fedezet mellett - kölcsönt engedélyezhet. A kölcsönök engedélyezésénél előnyben kell részesíteni azokat a tagokat, akik megtakarításaikat a takarékszövetkezetnél helyezik el betétként.

(2) A takarékszövetkezet kölcsönt nyújthat a befizetett részjegy- és tartalékalap teljes összege, valamint a betétállományának 50%-a erejéig. A takarékszövetkezet a betétállomány megoszlása figyelembevételével olyan hitelezési gyakorlatot köteles folytatni, hogy a kölcsönök együttes összege a betétállomány változása esetén se lépje túl a megengedett mértéket. Az egyéb rendelkezésre bocsátott eszközökből külön megállapított feltételek szerint nyújtható kölcsön.

(3) A takarékszövetkezetek által nyújtott kölcsönök engedélyezésének és folyósításának részletes feltételeit a pénzügyminiszter és a SZÖVOSZ elnöke együttesen szabályozza.

(4) A kölcsönök engedélyezése és folyósítása a takarékszövetkezet igazgatóságának hatáskörébe tartozik, amely az erre megállapított szabályok szerint köteles eljárni. Ha az igazgatóság valamely kölcsön engedélyezésénél e szabályoktól eltér, a kölcsön visszafizetéséért az igazgatóság tagjai saját személyükben készfizető kezesként felelősek.

(5) A tagság megszűnése esetén a takarékszövetkezettől felvett kölcsön nyomban esedékessé válik és azt a tagság megszűnésétől számított 8 napon belül teljes egészében vissza kell fizetni.

7. §

A takarékszövetkezet gazdálkodása

(1) A takarékszövetkezet bevételei terhére maga köteles fenntartásról gondoskodni.

(2) A takarékszövetkezet hitelt csak a Takarékpénztártól vehet igénybe.

(3) A takarékbetétek és kölcsönök kezelése, az egyéb üzletágakkal kapcsolatos ügyvitel, valamint a számvitel rendjét a pénzügyminiszter és a SZÖVOSZ elnöke által együttesen kiadott ügyviteli szabályzat állapítja meg. Az ügyviteli szabályzat határozza meg a legmagasabb pénztári állományt, amelyet meghaladó pénzkészletet a takarékszövetkezet a Takarékpénztárnál vezetett kamatozó csekkszámlára köteles befizetni.

(4) A takarékszövetkezet naptári évenként mérleget és eredménykimutatást köteles készíteni,

(5) A takarékszövetkezetnek a mérleg- és eredménykimutatás szerinti tiszta feleslegből tartalékalapot kell képeznie, melynek mértékét az alapszabály határozza meg. A tiszta feleslegnek az alapszabályban meghatározott százalékát takarékszövetkezeti közös alapra kell fordítani és külön e célra nyitott számlára a Takarékpénztárhoz kell befizetni. A közös alap felhasználásáról a pénzügyminiszter a SZÖVOSZ elnökével együttesen külön rendelkezik.

(6) A mérleg szerint mutatkozó veszteséget elsősorban a takarékszövetkezet saját tartalékalapjából kell fedezni. Ha a veszteség ily módon nem fedezhető, azt a részjegyalapból kell leírni. Ez utóbbi esetben a részjegyek után mindaddig nem lehet részesedést kifizetni, amíg a részjegyek értéke a névértékre ki nem egészül.

8. §

(1) Az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjai egyetemlegesen kötelesek megtéríteni a takarékszövetkezetnek azt a kárt, amelyet működésük körében a jogszabályok, az alapszabály, a kölcsönök engedélyezésére és folyósítására vonatkozó szabályok, valamint az ügyviteli szabályzat rendelkezéseinek megszegésével szándékosan okoztak; gondatlan károkozásért közrehatásuk arányában tartoznak felelősséggel.

(2) Nem felel az, aki a kártokozó határozat meghozatalában, vagy az ilyen intézkedés megtételében nem vett részt, ellene szavazott, vagy tiltakozott.

(3) Az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjaival szemben a takarékszövetkezet kártérítési követelését a közgyűlés által kijelölt tag, vagy az ügyész érvényesíti. A gondatlan károkozásból eredő igény a megbízatás megszüntétől számított 1 év alatt elévül.

(4) Az igazgatóság, illetve a felügyelőbizottság tagjai az (1) bekezdésben foglalt következmények terhével kötelesek a takarékszövetkezet ügyvitelében és pénzkezelésében észlelt bármilyen szabályellenes eljárást, vagy visszaélést a Takarékpénztárnak és az FJK-nak azonnal írásban bejelenteni.

9. §

A takarékszövetkezetek irányítása és ellenőrzése

(1) A takarékszövetkezetek felügyelete a szervezés, az alapszabályszerű működés, a választott szervek munkája tekintetében, valamint szövetkezetpolitikai irányítása a SZÖVOSZ, illetve a megyei és járási szövetkezeti központok feladata.

(2) A takarékszövetkezetek pénz- és hitelgazdálkodási, valamint számviteli irányítása, működésük pénzügyi ellenőrzése a Pénzügyminisztérium feladatkörébe tartozik. A Pénzügyminisztérium e feladatát a Takarékpénztár útján látja el a SZÖVOSZ szerveinek meghallgatásával. A Takarékpénztár a takarékszövetkezeteket adatszolgáltatásra, mérlegük és eredménykimutatásuk beküldésére kötelezheti.

(3) A takarékszövetkezetek mérlegét és eredménykimutatását - a Takarékpénztár illetékes szervével egyetértésben - a SZÖVOSZ megyei szerve (MESZÖV) hagyja jóvá.

10. §

Az "Engedély okirat" visszavonása

(1) Ha a takarékszövetkezet működése alapszabályellenes, vagy ha a takarékszövetkezet a takarékbetétek kezelésére, a kölcsönök engedélyezésére és folyósítására vonatkozó rendelkezéseket, továbbá az ügyviteli szabályzatban foglalt előírásokat ismételten szándékosan megsérti, vagy kijátssza, a pénzügyminiszter a 3. § (1) bekezdése szerint kiadott "Engedély okirat"-ot a takarékszövetkezettől visszavonhatja. Az "Engedély okirat" visszavonható abban az esetben is, ha a takarékszövetkezet tagságában a dolgozó parasztok aránya 51% alá csökken és meghatározott időn belül az arányt nem állítják helyre, továbbá ha a takarékszövetkezet működése nem gazdaságos.

(2) Az "Engedély okirat" visszavonása esetén a takarékszövetkezet tevékenységét tovább nem folytathatja és a takarékszövetkezetet fel kell számolni.

11. §

Vegyes rendelkezések

(1) A pénzügyminiszternek a takarékszövetkezetekkel kapcsolatos jogkörében a Pénzügyminisztérium Takarékpénztári Főigazgatósága jár el.

(2) A takarékszövetkezetet alapszabály szerinti működése körében teljes adó- és illetékmentesség illeti meg; illetékmentesek a takarékszövetkezet részére kiállított okiratok is.

(3) A jelen rendelet kihirdetése napján lép hatályba és egyidejűleg a 11/1956. (X. 5.) PM rendelet hatályát veszti. A jelen rendelet hatálya kiterjed azokra a takarékszövetkezetekre is, amelyek korábban "Engedély okirat"-ot kaptak. A pénzügyminiszter a SZÖVOSZ elnökével együttesen állapítja meg azt a határidőt, ameddig a már működő takarékszövetkezetek a 2. § (3) bekezdésében előírt feltételek fennforgását igazolni és alapszabályukat a kiadásra kerülő új minta alapszabálynak megfelelően módosítani tartoznak,

Antos István s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet a 23/1959. (X. 15.) PM rendelethez

Tartalomjegyzék