Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

39/1959. (IX. 20.) Korm. rendelet

a lakásbérletről szóló 35/1956. (IX. 30.) MT, valamint az ennek végrehajtása tárgyában kiadott 15/1957. (III. 7.) Korm. számú rendelet egyes rendelkezéseinek módosításáról és kiegészítéséről

A Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány a lakásbérletről szóló 35/1956. (IX. 30.) MT számú rendelet (a továbbiakban: R.), valamint az ennek végrehajtása tárgyában kiadott 15/1957. (III. 7.) Korm. számú rendelet (a továbbiakban: Vhr.) egyes rendelkezéseinek módosítására és kiegészítésére vonatkozóan az alábbiakat rendeli:

1. § A R. 1. §-ának (2) bekezdése az alábbi rendelkezéssel egészül ki:

"c) az Egészségügyi Minisztérium kezelésében álló, a menedékjogot élvező külföldi állampolgárok elhelyezésére szolgáló lakótelepen levő lakásokra."

2. § A Vhr. 2. §-ának helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"Vhr. 2. § Zárt lakótelep (lakóház) a R. alkalmazása szempontjából az olyan lakótelep (lakóház), amely

a) a néphadsereg,

b) a Belügyminisztérium fegyveres és rendészeti testületei, továbbá

c) a pénzügyőrség, vagy

d) a vámőrség kezelésében van."

3. § A R. 3. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"b) a szolgálati lakásra (46. §) nézve pedig a szerv intézkedése hozza létre."

4. § A Vhr. 7. §-ának b) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"b) a szolgálati lakással rendelkező szerv [46. § (2) bekezdés] kezelésében álló szolgálati lakásra a szerv által megbízott gondnok, házkezelő, vagy ügyintéző."

5. § A R. az alábbi 10/A. §-al egészül ki:

"10/A. §

(1) A bérlő a lakásügyi hatóságtól azt is kérheti, hogy - a jogos lakásigényének mértékét meghaladó lakásának beköltözhető állapotban való átadása ellenében - részére a lakásügyi hatóság ajánljon fel a jogos lakásigényének megfelelő lakást.

(2) A bérlő a lakásügyi hatóság által felajánlott cserelakás elfogadására nem kötelezhető. Ha a cserelakás a bérlőnek nem felel meg, a bérlő másik cserelakás felajánlását kérheti."

6. § A R. az alábbi 11/A. §-al egészül ki:

"A szolgálati lakások cseréje

11/A. §

(1) A szolgálati lakás bérlője csak akkor jogosult lakását más - akár szolgálati, akár olyannak nem tekintendő - lakásra elcserélni, ha a cseréhez a szolgálati lakással rendelkező szerv hozzájárul.

(2) A lakáscsereszerződésnek a lakásügyi hatóság által történő jóváhagyása csak akkor szükséges, ha az elcserélendő lakások egyike tanácsi rendelkezés alatt áll. A lakásügyi hatóság jóváhagyása csak a tanácsi rendelkezés alatt álló lakásra vonatkozik.

(3) A szolgálati lakást a lakással rendelkező szerv is elcserélheti, ha a lakás üres."

7. § A Vhr. 29. §-ának helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"Egészségügyi okból különszoba jár, ha az együttlakó személyek egyike tartósan fertőző betegségben szenved, de állapota intézeti gyógykezelést nem követel és a különszobára a beteg elkülönítése céljából van szükség."

8. § A R. 27. §-a az alábbi g) ponttal egészül ki:

"g) szolgálati lakás tekintetében a munkaviszony megszűnésével (48. §)."

9. § A Vhr. 70. §-ának helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"A szolgálati lakáshoz juttatott dolgozó az előző lakásának bérleti jogviszonyáról nem mondhat le [R. 52/A. § (2) bekezdés]."

10. § A R. 37. §-a az alábbi (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az a bérlő, aki az (1) bekezdés b) pontja alapján bejelentette, hogy lakását másik lakásra kívánja elcserélni, az ott megjelölt határidőn belül a lakásügyi hatóságtól is kérheti, hogy az a kiutalható lakások közül - saját lakásának beköltözhető állapotban való átadása ellenében - a jogos lakásigényét meg nem haladó másik lakást utaljon ki részére. A bérlő ilyen esetben a lakásügyi hatóság nyilatkozatának bevárása nélkül is élhet az (1) bekezdés a), illetőleg b) pontjában foglalt jogaival. Az eredeti határidőn belül a lakásügyi hatóság is jogosult a csereszándékát bejelentett bérlő részére a jogos lakásigényét meg nem haladó cserelakást felajánlani.

(4) A bérlő a lakásügyi hatóság által a (3) bekezdés alapján felajánlott cserelakás elfogadására nem kötelezhető. Ha a cserelakás a bérlőnek nem felel meg, a bérlő a csere lebonyolítására megállapított eredeti határidőn belül másik cserelakás felajánlását kérheti, vagy pedig az (1) bekezdés a), illetőleg b) pontjában foglalt jogaival élhet."

11. § A R. 40. §-a az alábbi (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglalt rendelkezéseket a szolgálati lakásokra alkalmazni nem lehet. A szolgálati lakás bérlőjéül kijelölt személlyel a közös lakásban együttélő házastársat a bérleti jogviszony szempontjából családtagnak kell tekinteni."

12. § A R. 46. §-ának helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"(1) Szolgálati lakás a társadalmi tulajdonban álló házban levő,

a) az állami, társadalmi, illetőleg szövetkezeti szervek rendelkezése alatt álló, munkakörrel kapcsolatos lakás;

b) az említett szervek rendelkezése alatt álló készenléti lakás; továbbá

c) a Magyar Államvasutak kezelésében álló lakótelepen vagy lakóházban levő lakás,

(2) A rendelet alkalmazása szempontjából állami, társadalmi, illetőleg szövetkezeti szerv:

- az államhatalom és az államigazgatás szerve, intézete, intézménye, az állami vállalat, az állami gazdaság és az állami mezőgazdasági gépállomás;

- a politikai vagy az ország egész területén működő társadalmi szervezet, ezek intézete, intézménye és vállalata;

- a szövetkezet, szövetkezeti szövetség és központ, valamint a szövetkezeti vállalat.

(3) Munkakörrel kapcsolatos szolgálati lakás: az állami, társadalmi vagy szövetkezeti szerv alkalmazásában álló és valamely munkakört betöltő dolgozó részére a munkakör folyamatos ellátása érdekében a munkahelyen (pl. üzemben, hivatalban, intézetben, állami gazdaságban) létesített lakás (pl gondnok-, felügyelő-, kapus, gépész-, házfelügyelő-, állatgondozó-, gátőrlakás).

(4) A községekben munkakörrel kapcsolatos szolgálati lakásnak minősül a társadalmi tulajdonban álló házban levő - nem a munkahelyen létesített - az a lakás is, amelyet a lakásügyi hatóság

- a községi tanács végrehajtó bizottságának elnöke és titkára,

- a körzeti orvos, a körzeti gyermekorvos, a körzeti állatorvos,

- a községben működő általános vagy középiskola igazgatója, tanítói, illetőleg tanárai, valamint a kultúrotthon igazgatója és a vezető óvónő,

- a községben működő gyógyszertár vezetője,

- a község területén működő rendőrőrs parancsnoka és a körzetmegbízott, valamint

- a községben működő járási kiegészítő parancsnokság parancsnoka és beosztott tisztjei számára

e munkakörükre tekintettel - határozattal -szolgálati lakásként jelöl ki és bocsát a szerv rendelkezésére,

(5) Készenléti lakás: az üzem területén belül vagy közvetlenül az üzem közelében lévő, a folyamatos termeléshez és a teljes üzembiztonsághoz nélkülözhetetlen dolgozók elhelyezésére szolgáló lakás."

13. § A Vhr. 103. §-ának helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"Szolgálati lakás bérlőjéül csak a szervvel munkaviszonyban álló személy jelölhető ki."

14. § A R. 47. §-ának helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"(1) A szolgálati lakást - a munkahelyen (az üzem, hivatal, intézet, intézmény stb. területén belül) létesített szolgálati lakás kivételével - a szerv köteles az elsőfokú lakásügyi hatósághoz nyilvántartásbavétel végett az 1959. évi december hó 31. napjáig bejelenteni, tekintet nélkül arra, hogy a bejelentés korábban megtörtént-e vagy sem. Új szolgálati lakás esetén a bejelentést a lakás megszerzésétől számított kilencven napon belül kell megtenni.

(2) A lakásügyi hatóság a lakás szolgálati jellegének elismerése tárgyában határozatot hoz; határozatát közli a szervvel, a bérbeadóval és a bérlővel, egyúttal a lakás szolgálati jellegét a lakásnyilvántartó lapon feljegyzi.

(3) A szerv a szolgálati lakás feletti rendelkezési jogával csak akkor élhet, ha a lakás szolgálati jellegét a lakásügyi hatóság a (2) bekezdés alapján elismerte és a szerv e körülményt - vita esetén - a lakásügyi hatóság jogerős határozatával igazolja."

15. § A R. 48. §-ának helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"(1) Ha a munkaviszony bármilyen címen megszünik, a szolgálati lakásra létesített bérleti jogviszony is megszünik és a bérlő köteles a lakást tizenöt napon belül kiüríteni. Ezt a határidőt attól a naptól kell számítani, amikor a bérlő részére a (2)-(3) bekezdés szerint más lakást biztosítottak.

(2) Ha a munkaviszony a büntetőbíróság határozata alapján, fegyelmi úton vagy önkényes kilépés folytán szünt meg, a bérlőt szükséglakásba lehet elhelyezni. A szükséglakást az elsőfokú lakásügyi hatóság biztosítja.

(3) Ha a munkaviszony nem a (2) bekezdésben meghatározott okból szünt meg, a bérlő részére a szerv bérlőkijelölési jogának (52/A. §) gyakorlása útján másik megfelelő lakást köteles biztosítani. Megfelelő a lakás, ha ugyanannak a városnak vagy községnek a területén van és van annyi szobája, amennyire az alkalmazott igényt tarthat, vagy legalább annyi szobája van, mint amennyi a kiürítendő szolgálati lakásban van. Abban a kérdésben, hogy a biztosított cserelakás megfelelő-e, a lakásügyi hatóság dönt.

(4) Ha a szolgálati lakás bérlője meghal és a lakásban a bérleti jogviszony folytatására jogosult személy marad (31. §), a szerv e személy részére a (3) bekezdés szerint köteles megfelelő cserelakást biztosítani. Ha a lakásban több, azonos sorrendben jogosult hozzátartozó (Vhr. 60. §) lakik, akik nem a szerv dolgozói, a szerv kérelmére a lakásügyi hatóság határozza meg, hogy ezek közül ki lesz a cserelakás bérlője."

16. § A R. 50. §-ának helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"(1) Ha a Magyar Államvasutak kezelésében álló lakótelepen vagy lakóházban lévő olyan lakás vált az 1956. évi november hó 1. napján vagy azt követően szolgálati lakássá, amelyet nem a szerv juttatott a dolgozója részére, hanem amelyet a bérlő a bérbeadóval annak idején kötött bérleti szerződés alapján használ, a lakás bérlőjét a szerv továbbra sem kötelezheti a lakás kiürítésére azon a címen, hogy az szolgálati lakássá vált. A bérleti jogviszonyt ilyen esetben határozatlan időtartamra kötött bérleti jogviszonyként kell elbírálni, azzal az eltéréssel, hogy a bérlő - a szerv engedélye nélkül - nem jogosult lakását elcserélni, vagy arról lemondani.

(2) Ezeket a rendelkezéseket kell alkalmazni az olyan készenléti lakás [46. § (1) bekezdés b/pont] esetében is, amelynek bérlője az 1959. évi szeptember hó 20. napján nem áll munkaviszonyban a lakással rendelkező szervvel."

17. § A R. 51. §-ának helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"(1) A szolgálati lakásokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a társadalmi tulajdonban álló

a) azokra a lakásokra is, amelyek a lakásügyi hatóság nyilvántartásában az 1959. évi szeptember hó 20. napján a Belügyminisztérium, illetőleg fegyveres és rendészeti testületei szolgálati lakásaként vannak nyilvántartva;

b) műteremlakásokra is.

(2) A műteremlakást a Művelődésügyi Minisztérium szolgálati lakásaként kell nyilvántartani; a műteremlakásra a bérleti jogviszonyt a Művelődésügyi Minisztérium intézkedése [3. § (1) bekezdés b/pont] hozza létre. A műteremlakás bérlőjéül a Művelődésügyi Minisztériummal munkaviszonyban nem álló személy is kijelölhető.

(3) A személyi tulajdonban álló lakóházban lévő házfelügyelői lakás a bérleti jogviszony keletkezése szempontjából munkakörrel kapcsolatos szolgálati lakásnak minősül. A tulajdonos azonban a tanácsi rendelkezés alatt álló (56. §) ilyen lakást köteles a 47. § (1) bekezdése szerint a lakásügyi hatósághoz nyilvántartásba vétel végett bejelenteni, s a lakás feletti rendelkezési jogával csak akkor élhet, ha a lakás szolgálati jellegét a lakásügyi hatóság elismerte."

18. § A R. 52. §-ának helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"(1) A korábbi jogszabályok alapján szolgálati lakásnak minősített, de a 46. § (1) bekezdésének és az 51. § (1) bekezdésének hatálya alá nem tartozó lakások szolgálati jellege az 1959. évi szeptember hó 20. napján megszűnik. A lakás szolgálati jellegének megszűnése a lakásra létesített bérleti jogviszonyt nem érinti.

(2) A lakásbérlet általános szabályai - a rendeletben meghatározott kivételektől eltekintve - a szolgálati lakásra is vonatkoznak.

(3) Ha a lakás szolgálati jellegének további fenntartása nem indokolt, a lakással rendelkező szerv kérheti a lakásügyi hatóságtól a lakás szolgálati jellegének törlését.

(4) A szolgálati lakás bérére a mindenkor érvényes jogszabályok vonatkoznak. Ha a szolgálati lakás az ingatlankezelő szerv kezelésében áll, amíg a lakás üres, a bért a szerv köteles fizetni."

19. § A R. az alábbi 52/A-52/C. §-okkal egészül ki:

"A szervet megillető bérlőkijelölési jog.

52/A. §

(1) Ha a szerv a) új lakást épít,

b) használaton kívül álló lakást helyreállít,

c) nem lakás céljára használt helyiséget lakás céljára alakít vissza,

d) hivatali helyiséget lakás céljára felszabadít [1.015/1958. (IV. 12.) Korm. számú határozat],

e) az általa kezdeményezett padlástérbeépítés, vagy emeletráépítés folytán alakít ki lakást, végül

f) az állami erőforrásokból a tanácsok beruházásában épülő új lakásokból részesedést kap [1.074/1957. (VIII. 29.) Korm. határozat 2. pontja],

a lakás első bérlőjét jogosult kijelölni.

(2) A szolgálati lakáshoz juttatott dolgozó előző lakására a juttató szervet ugyancsak egyszeri bérlőkijelölési jog illeti meg. Ez a rendelkezés azonban nem alkalmazható arra az esetre, ha a szolgálati lakásba beköltöző dolgozó előző lakása más szerv szolgálati lakása vagy személyi tulajdonban álló házban lévő lakás volt,

(3) Ha a társadalmi tulajdonban álló házban lévő, a Néphadsereg, vagy a Belügyminisztérium, illetőleg fegyveres és rendészeti testületeinek hivatásos állományú tisztje vagy tiszthelyettese által bérelt lakás bármely ok miatt megüresedik, az említett szerv jogosult a lakás újabb bérlőjét a hivatásos állományú tisztjei vagy tiszthelyettesei közül kijelölni.

(4) A bérlőkijelölési jog gyakorlása folytán a lakás nem válik szolgálati lakássá, kivéve, ha azt a szerv az (1) bekezdés a)-e) pontjában említett munkálatok útján munkakörrel kapcsolatos készenléti vagy műteremlakás céljára létesíti.

52/B. §

(1) Nem élhet a szerv az 52/A. § (2) és (3) bekezdése szerinti bérlőkijelölési jogával, ha a megüresedett lakrész olyan társbérlet, amelyre a lakásban lakó másik társbérlő igénye a Vhr. 84. §-a alapján kiterjed.

(2) Nem élhet továbbá a szerv az 52/A. § (3) bekezdése szerinti bérlőkijelölési jogával akkor sem, ha a lakást két vagy több bérlőtárs együttesen bérli és a visszamaradó bérlőtársak egyike nem áll hivatásos állományú tisztként vagy tiszthelyettesként a szerv kötelékében,

(3) Ha az 52/A. § (2) és (3) bekezdésében említett lakást a bérlő állami kölcsönnel állította helyre, osztotta meg, illetőleg alakította ki nem lakás céljára szolgáló helyiségből, vagy padlástérbeépítés, illetőleg emeletráépítés útján létesítette és a lakás megüresedésekor még kölcsöntartozása állott fenn, a lakás újabb bérlőjéül csak olyan személyt lehet kijelölni, akinek kijelöléséhez az Országos Takarékpénztár is hozzájárul.

52/C. §

(1) A szerv a bérlőkijelölési jogával nyolc napon belül élhet. Ezt a határidőt a használatbavételi engedély, a hivatali helyiség felszabadítására vagy a lakások elosztására vonatkozó határozat kézhezvételének, illetőleg a lakás megüresedésének napjától kell számítani.

(2) A szerv bérlőkijelölési jogának gyakorlása során az igényjogosultságra (4. §), a kizáró okokra (5. §), valamint a jogos lakásigény mértékére (12. § Vhr. 24. §) vonatkozó rendelkezéseket köteles figyelembevenni.

(3) Ha a szerv bérlőkijelölési jogával határidőn belül nem él, vagy a bérlő kijelölésénél a (2) bekezdésben említett rendelkezéseket figyelmen kívül hagyja, a lakásügyi hatóság jelöli ki a lakás bérlőjét."

20. § A Vhr. 99. és 121. §-ában említett Vhr. 14. §-a helyett a R. 46. §-ának (2) bekezdését kell érteni.

21. § A jelen rendelet kihirdetése napján lép hatályba; hatálybalépésével egyidejűleg a R. 7-9. §-ai, 10. §-ának (2) bekezdése, 49. §-a, 66. §-ának (2) bekezdése, valamint a Vhr. 8. §-a, 14-16. §-ai, 20. §-a, 65. §-a, 104-113. §-ai, 115-116. §-ai és a 132. §-a hatályukat vesztik.

Dr. Münnich Ferenc s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke