1/1967. (II. 9.) BM-KPM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól szóló 2/1962. (IX. 29.) BM-KPM együttes rendelet egyes rendelkezéseinek újabb módosításáról és kiegészítéséről
A közúti közlekedés szabályairól szóló, s az 1/1965. (I. 9.) BM-KPM, a 2/1965. (VI. 4.) BM-KPM és az 1/1966. (VI. 24.) BM-KPM számú együttes rendeletekkel módosított, illetőleg kiegészített 2/1962. (IX. 29.) BM-KPM együttes rendelet (továbbiakban: KRESZ) újabb módosítása és kiegészítése tárgyában a következőket rendeljük:
1. § A KRESZ 21. § (7) bekezdése szövegének a helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) A "Főútvonal vége", valamint az "Elsőbbségadás kötelező", és az "Állj! Elsőbbségadás kötelező" táblák felállítási helye előtt kiegészítő táblával ellátott olyan előjelző tábla is alkalmazható, amely méterben jelzi e jelzőtáblák felállítási helyének, illetve az útkereszteződésnek a távolságát.
a) "Főútvonal vége" tábla következik 300 m-re:
b) "Elsőbbségadás kötelező" vagy "Állj! Elsőbbségadás kötelező" táblával jelzett útkereszteződés következik 100 m-re:"
2. § (1) A KRESZ 23. § (3) bekezdése f), h) és i) pontjai szövegének a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"f) "Útkereszteződés", útelágazáshoz, útkereszteződéshez vagy úttorkolathoz való közeledést jelez; lakott területen belül csak kivételesen lehet alkalmazni. Ez a tábla nem előzheti meg az "Elsőbbségadás kötelező" [21. § (3) bek.] vagy az "Állj! Elsőbbségadás kötelező [21. § (4) bek.] táblát:"
"h) "Sorompós vasúti átjáró", olyan szintbeni vasúti kereszteződéshez való közeledést jelez, amely a vasút mindkét oldalán sorompóval, vagy félsorompóval van felszerelve:"
"Sorompó nélküli vasúti átjáró", olyan szintbeni vasúti kereszteződéshez való közeledést jelez, amely sorompóval vagy félsorompóval felszerelve nincs; a tábla alatt kiegészítő táblán jelezni kell, ha az átjáró fénysorompóval van ellátva, illetőleg ha az átjárót jelzőőr biztosítja;"
(2) A KRESZ 23. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A (4) bekezdésben említett jelzőtáblákat lakott területen belül akkor kell elhelyezni, ha az átjáró sorompóval (félsorompóval) felszerelve nincs, vagy fel van ugyan szerelve, de a tábla elhelyezését a rendőrhatóság elrendelte."
3. § (1) A KRESZ 24. § (6) bekezdése g) és i) pontjai szövegének a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"g) "Megállás vagy várakozás korlátozott", a járművel a ki- és beszálláshoz vagy a folyamatos fel- és lerakodáshoz szükséges időn túl, illetőleg a kiegészítő táblán megjelölt időszakban, vagy a kiegészítő táblán megjelölt időtartamnál hosszabb ideig tartózkodni tilos; "Megállni tilos" felirattal vagy ilyen szövegű kiegészítő táblával megállási tilalmat jelent:"
"i) "Előzni tilos", a tábla azt jelzi, hogy az előzésre megállapított általános előírásokon felül tilos előzni minden gépi meghajtású járművet (gépjárművet, közúti villamost, trolibuszt és munkagépet), kivéve a szóló motorkerékpárt és a segédmotoros kerékpárt:"
(2) A KRESZ 24. §-ának (6) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:
"h) "Váltakozó várakozás", a várakozás az út egyik vagy másik oldalán váltakozva tilos. Amennyiben a jelzőtábla alá elhelyezett kiegészítő táblán más előírás nincs, a várakozási tilalom páratlan napokon az úttestnek az I. számjegy felőli oldalára, páros napokon a II. számjegy felőli oldalára vonatkozik. A jelzőtáblát - egyirányú forgalmú utca kivételével - az útszakasz mindkét végén el kell helyezni úgy, hogy azok a várakozási tilalmat egymással összhangban jelezzék:"
4. § A KRESZ 25. §-ának (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
"d) "Előírt legkisebb sebesség", az útvonalon közlekedő járművek legalább a táblán megadott km/óra sebességgel kötelesek közlekedni; e jelzőtábla által jelzett utasítás hatályára a 24. § (2), (3) és (7) bekezdése rendelkezései az irányadók:"
5. § (1) A KRESZ 32. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A közút lezárása céljából sorompót lehet létesíteni. Vasút és közút pályaszinti kereszteződésénél sorompót (félsorompót, fénysorompót) kell létesíteni, ha a vasúti pálya a közútról nem látható be olyan mértékig, hogy a közúton bármely oldalról (irányból) közeledő jármű vezetőjének, a vasútvonalon közlekedő vonatok legnagyobb sebességét figyelembe véve, ideje legyen a vonat feltűnése után az átjáró előtt megállni, illetőleg ha a vonat feltűnésekor az átjáróra már ráhajtott, azon a vonat előtt áthaladni. Ahol a jelen rendelet sorompót említ, azon a félsorompót is érteni kell; a félsorompóra azonban a (4) bekezdés rendelkezéseit alkalmazni nem kell."
(2) A KRESZ 32. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Távolból kezelt sorompót fel kell szerelni előcsengető berendezéssel, vagy olyan villogó pirost fényt adó fényjelző készülékkel, amely a sorompó lezárásának megkezdése előtt kellő időben működésbe lép és a lezárás megszűnéséig működik."
(3) A KRESZ 32. §-ának (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(10) A fénysorompót a vasúti átjárót jelző tábla [23. § (4) bek.] oszlopára úgy kell elhelyezni, hogy a legalsó lámpa alsó széle és az úttest szintje között legalább 200 cm és legfeljebb 350 cm magasság legyen, s a lámpák fénye a járműforgalom felé irányuljon. A lámpa fényerősségének olyannak kell lennie, hogy az nappal, tiszta időben 150 m-ről jól látható legyen."
6. § A KRESZ 60. §-a (5) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"d) olyan útszakaszon, ahol az előzést tábla tiltja, minden gépi meghajtású járművet (gépjárművet, közúti villamost, trolibuszt és munkagépet), kivéve a szóló motorkerékpárt és a segédmotoros kerékpárt;"
7. § Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba; a hatálybalépésekor már felszerelt fénysorompókat a KRESZ 32. §-ának (10) bekezdésében meghatározott magasságra az 1969. évi december hó 31. napjáig kell áthelyezni.
Benkei András s. k.,
belügyminiszter
Dr. Csanádi György s. k.,
közlekedés- és postaügyi miniszter