Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

25/1967. (VIII. 20.) Korm. rendelet

a termékforgalomról

1. § (1) A szocialista szervezetek (állami vállalatok, intézetek, intézmények, költségvetési szervek, társadalmi szervek, szövetkezetek, ezek szervezetei és vállalatai stb.) piaci kapcsolatok alapján - a jogszabályok keretei között - a termékeket bármely szocialista szervezet részére értékesíthetik és bármely szocialista szervezettől beszerezhetik.

(2) A szocialista szervezetek a jogszabályi rendelkezések és a forgalmi kapcsolat jellege alapján maguk választják meg az annak rendezésére legcélszerűbb szerződésfajtát.

(3) Az (1) és (2) bekezdés rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a szolgáltatásokra (bérmunkára), a fuvarozásra és szállítmányozásra is.

(4) A mezőgazdasági termékek forgalmának és felvásárlásának rendjéről külön jogszabály intézkedik.

(5) Az energiahordozók (szén, szénhidrogének) forgalmazásának rendjét - ideértve a villamosenergia és teljesítménygazdálkodást is - a nehézipari miniszter és az Országos Anyag- és Ár-hivatal elnöke külön szabályozza.

2. § (1) A termékforgalmat [1. § (1) bek.] a Kormány népgazdasági érdekből, meghatározott körben szabályozza. A szabályozás eszközei:

a) központi gazdálkodás,

b) kontingens előírása,

c) értékesítő szerv kijelölése,

d) szerződéskötési kényszer előírása.

(2) A szabályozó intézkedések alkalmazásáról a Kormány általában az éves népgazdasági terv előterjesztése során tett javaslat alapján dönt.

3. § (1) A központi gazdálkodás valamely termék teljeskörű elosztása a felhasználók között a források és a szükségletek számbavétele alapján.

(2) A központi gazdálkodás alá vont termékek felhasználók közötti elosztása és az ezzel összefüggő egyéb gazdálkodási intézkedések az Országos Anyag- és Árhivatal hatáskörébe tartoznak. E hatáskör gyakorlása átengedhető olyan minisztérium (országos hatáskörű szerv) részére, amely a központi gazdálkodás alá vont termék termelését és felhasználását egyaránt irányítja.

(3) A központi gazdálkodás alá vont termék tekintetében a szállítót - ha az Országos Anyagés Árhivatal eltérően nem rendelkezett - szerződéskötési kötelezettség terheli. A kijelölt szállító csak a kijelölt felhasználó részére értékesíthet a megállapított ellátás mértékéig. A kijelölt felhasználók részéről igénybe nem vett, vagy a számbavett forrásokon felüli mennyiségek felhasználásáról az Országos Anyag- és Árhivatal intézkedik.

4. § (1) A kontingens valamely termékből szerezhető, vagy a megrendelők bizonyos körének értékesíthető termékmennyiség meghatározása természetes mértékegységben vagy értékben.

(2) A kontingensek belföldi felhasználó részére történő elosztása (beszerzési kontingens), illetve a szállító és felhasználó kötelező erővel történő kijelölése és a kontingentált termékekkel való gazdálkodási feladatok ellátása az Országos Anyag- és Árhivatal hatáskörébe tartozik.

(3) Beszerzési kontingens esetén a kijelölt szállítót kontingense erejéig a kijelölt kedvezményezettel szemben szerződéskötési kötelezettség terheli. Ha a kedvezményezett a részére megállapított termékmennyiségre egészben vagy részben nem tart igényt - amennyiben az Országos Anyag- és Árhivatal eltérően nem rendelkezett - az igénybe nem vett mennyiségeket a szállító szabadon értékesítheti.

(4) Az export kontingens betartása az exportot engedélyező szervre kötelező; az engedélyezés módjára külön jogszabály (Engedélyezési Szabályzat) az irányadó.

5. § (1) Egyes termékek forgalmának kizárólagos lebonyolítására értékesítő szervek jelölhetők ki. Ebben az esetben a közvetlen termelésből, vagy importból származó termékek belföldön csak a kijelölt szervek útján hozhatók forgalomba és azokat a felhasználók csak a kijelölt szerveknél szerezhetik be.

(2) A kijelölésről az értékesítő szervet és az érdekelteket az Országos Anyag- és Árhivatal értesíti.

6. § A 3-5. §-okban meghatározott hatáskört az Országos Anyag- és Árhivatal az érdekeit minisztériumokkal (országos hatáskörű szervekkel) együttműködésben látja el.

7. § A Kormány a 2. § (2) bekezdése alapján a szállító terhére a 3. és 4. §-okban meghatározott eseten kívül is szerződéskötési kötelezettséget írhat elő egyes termékekre vagy felhasználási célokra; ezek közzétételéről az Országos Anyag- és Árhivatal gondoskodik.

8. § (1) A szállító, ha szerződéskötési kötelezettség terheli, a szerződés megkötését csak akkor tagadhatja meg, ha bizonyítja, hogy a szerződés teljesítésére nem képes, vagy az sértené a népgazdaság érdekét.

(2) Ha a szállítót szerződéskötési kötelezettség terheli a döntőbizottság a felek megállapodásának hiányában - amennyiben a felek közötti jogvita egyébként hatáskörébe tartozik, - a szerződést a megrendelő kívánságára, vagy népgazdasági érdekből e nélkül is létrehozhatja.

9. § (1) Tilos olyan megállapodás létrehozása, amely a piac felosztását, vagy a fogyasztók meghatározott körének valamely beszerzési lehetőségből való kizárását célozza, vagy korlátozza a fogyasztóknak a beszerzési források közötti választás lehetőségét.

(2) Az (1) bekezdésben előírt tilalom alól az ágazati miniszter a pénzügyminiszterrel és az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével egyetértésben, valamint az érdekelt miniszterek bevonásával -népgazdasági érdekből - kivételt engedélyezhet.

(3) A (2) bekezdésben előírt engedély nélkül a megállapodás semmis. A megállapodás semmisségének megállapítása - bármely érdekelt keresete alapján - a Központi Döntőbizottság hatáskörébe tartozik.

(4) A (3) bekezdés rendelkezései nem érintik az (1) bekezdésben foglalt magatartáshoz esetleg fűződő egyéb következményeket, (fegyelmi, államigazgatási eljárás stb.).

10. § (1) A huzamosabb ideje fennálló termelési együttműködési és az e célt szolgáló kereskedelmi kapcsolatok megszakítása esetén a döntőbizottság a népgazdasági érdek és a felek méltányos érdekeinek figyelembevételével a megrendelő kérelmére, a felek között a szerződést - meghatározott időre - létrehozhatja.

(2) Amennyiben a felek felügyeleti szerve azonos, a feleket a kapcsolat fenntartására, illetőleg a szerződés megkötésére a felügyeleti szerv vezetője utasíthatja.

11. § A szocialista szervezeteknek nem szocialista szervezetektől történő beszerzését külön jogszabály rendezi.

12. § (1) E rendelet 1968. január 1-én lép hatályba, rendelkezéseit azonban az 1968. évre vonatkozó termékforgalmi kapcsolatok tekintetében kihirdetése napjától alkalmazni kell.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 100.014/1949. (VII. 19.) ÁG, a 64/1950. (II. 28.) MT, a 105.300/1950. (XII. 5.) OT rendeletek, az 1028/1955. (III. 3.) Mt. határozat, az 1/1956. (V. 16.) OT rendelettel módosított 1/1955. (I. 9.) OT, a 24/1957. (IV. 20.) Korm. rendeletek, az 1089/1957. (XI. 23.) Korm. számú határozat, az 56/1958. (X. 19.) Korm. rendelettel módosított 8/1957. (I. 29.) Korm. rendelet 2-5. §-a és 17. §-a, a 2/1957. (IV. 28.) KPM rendelet 2-4. §-a és a 10/1966. (II. 14.) Korm. rendelet 7. §-a hatályukat vesztik.

Fehér Lajos s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökhelyettese