Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

38/1967. (X. 12.) Korm. rendelet

a beruházások rendjéről

I. FEJEZET ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. §

A rendelet hatálya

(1) A rendelet hatálya alá tartozik - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - az állami vállalatok, az egyéb állami gazdálkodó szervezetek, a szövetkezetek, a szövetkezeti vállalatok, az egyéb szövetkezeti szervezetek, a költségvetési szervek, a vízgazdálkodási társulatok és a társadalmi szervezetek beruházási tevékenysége.

(2) A rendeletet az állami gazdaságok, az állami erdőgazdaságok, a mezőgazdasági termelőszövetkezetek, a halászati termelőszövetkezetek, az egyszerűbb mezőgazdasági szövetkezetek és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsa, valamint a termelőszövetkezetek egyéb társadalmi szervezetei (a továbbiakban együttesen: mezőgazdasági szervezetek) beruházási tevékenységére csak abban az esetben kell alkalmazni, ha e rendelet felhatalmazása alapján a mezőgazdasági szervezetek beruházásaira kiadott jogszabály azt külön előírja,

2. §

Beruházási fogalmak

Az általános beruházási fogalmakat az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter a Központi Statisztikai Hivatal elnökével egyetértésben, a sajátos szakmai beruházási fogalmakat pedig az ágazati miniszter az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel és a Központi Statisztikai Hivatal elnökével egyetértésben határozza meg.

3. §

Beruházási kategóriák

(1) A beruházások a beruházás elhatározására vonatkozó döntési jogkörök szerint állami beruházások, vagy vállalati, illetve szövetkezeti beruházások.

(2) Állami beruházások:

a) az egyedi nagyberuházások, amelyeket a Kormány egyedi elbírálás alapján határoz meg;

b) a célcsoportos állami beruházások; ezek körét a Kormány, a célcsoportok tartalmát pedig az Országos Tervhivatal elnöke - az ágazati miniszterrel egyetértésben - állapítja meg;

c) az egyéb állami beruházások - az a) és b) pontba nem tartozó - olyan beruházások, amelyek nem vállalati formában működő állami, vagy társadalmi szervek, továbbá a vállalati gazdálkodási rendszerben működő kutató és tudományos intézetek állóeszközállományának bővítését, vagy pótlását célozzák.

(3) A rendelet melléklete irányelveket állapít meg arra, hogy milyen beruházások tekintetében szükséges a Kormány döntését kérni.

(4) Vállalati beruházásnak, illetve szövetkezeti beruházásnak - ideértve a vízgazdálkodási társulatok beruházásait is - minősül az a beruházás, amelyet a Kormány intézkedése, vagy jogszabály nem utal az állami beruházások kategóriájába és ennélfogva a döntés a vállalat igazgatójának, illetve a szövetkezet vezetőjének (vezetőségének) hatáskörébe tartozik.

II. FEJEZET

A BERUHÁZÁSOK ELŐKÉSZÍTÉSE ÉS MEGVALÓSÍTÁSA

4. §

Az előkészítés és a megvalósítás általános szabályai

(1) A beruházásokat e rendeletben foglaltak szerint kell előkészíteni. Az előkészítés során az állami beruházásoknál egyrészt a beruházás jóváhagyásáról és elhelyezéséről, másrészt a beruházás megvalósításának engedélyezéséről kell dönteni.

(2) A beruházási döntéseket a beruházási kategóriák követelményeihez igazodó tartalmú és részletességű, gazdaságilag és műszakilag megfelelő dokumentációkkal meg kell alapozni. Ehhez alapul kell venni a népgazdasági tervben meghatározott gazdaságpolitikai irányelveket, a jóváhagyott központi fejlesztési programokat, a műszaki-gazdasági koncepciókat, valamint a regionális és a város- (község-) rendezési terveket. A beruházások előkészítése során a területi koordinációra vonatkozó külön jogszabályban foglalt rendelkezéseket is alkalmazni kell.

(3) Az állami beruházásokat az előkészítés során hozott döntéseknek megfelelően kell megvalósítani. A megvalósítás során kell gondoskodni az ehhez szükséges kivitelezési tervdokumentáció elkészítéséről és a beruházás anyagi megvalósításáról (kivitelezés, szállítás stb.).

5. §

A beruházások elhelyezése

(1) A beruházások elhelyezéséről a telepítési hely (község, város, körzet) meghatározásával és a telepítési helyen belül a létesítésre alkalmas terület kijelölésével kell gondoskodni.

(2) A telepítés helyét az egyedi nagyberuházásoknál a Kormány, a célcsoportos és az egyéb állami beruházásoknál a beruházó felügyeletét ellátó szerv, tanácsoknál az illetékes tanács vb. (a továbbiakban: felügyeleti szerv), vállalati és szövetkezeti beruházásoknál az igazgató, illetve a szövetkezet vezetője, vagy vezetősége határozza meg.

(3) A területet az illetékes tanács vb. szakigazgatási szerve jelöli ki. A tanácsi szerv a beruházás céljára több területet is megjelölhet.

(4) A kiválasztott állami tulajdonban levő terület használatának feltételeire a tanácsi szerv és a beruházó állapodnak meg.

(5) A megállapodás megkötése után a beruházó az illetékes tanács vb. szakigazgatási szervétől területfelhasználási engedélyt köteles beszerezni. Az eljárásról külön jogszabály intézkedik.

(6) Területfelhasználási engedélyt nem kell kérni a kapun belüli bővítést célzó beruházásoknál.

(7) Ha a beruházás nem állami tulajdonban levő területen történik, a területfelhasználási engedély megadására irányuló kérelemben ismertetni kell a terület feletti rendelkezési jog megszerzésének módját,

Az EGYEDI NAGYBERUHÁZÁSOK ELŐKÉSZÍTÉSE

6. §

A beruházási javaslat

(1) Az egyedi nagyberuházás előkészítése során a beruházásra vonatkozó döntés megalapozásához beruházási javaslatot kell készíteni.

(2) Az egyedi nagyberuházások javaslatainak tartalmi követelményeit az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter - a külkereskedelmi miniszterrel egyetértésben és az érdekelt miniszterek bevonásával - határozza meg.

(3) A beruházási javaslat kidolgozásáról a felügyeleti szerv vezetője - tanácsoknál a megyei (fővárosi, megyei jogú városi) tanács vb. - gondoskodik. A szerv vezetője, illetve a tanács vb. a Kormánynak felelős a beruházási javaslatért és jóváhagyás esetén annak megvalósításáért.

(4) A beruházási javaslatot az előírt egyeztetések után a felügyeleti szerv vezetője (tanács vb.) terjeszti jóváhagyásra a Kormány elé. A jóváhagyás a beruházás további előkészítését és megvalósítását meghatározó mutatók előírásával történik.

(5) A jóváhagyás a beruházásnak a középtávú népgazdasági tervbe, a megvalósítás kezdő és befejezési időpontjának meghatározása esetén ezenkívül az éves népgazdasági tervekbe való felvételét jelenti. Ha a jóváhagyás a kezdés és befejezés időpontját nem írja elő, erről az éves népgazdasági terv jóváhagyása során kell dönteni.

(6) A beruházási javaslatban tűrési határokkal vagy anélkül jóváhagyott mutatóktól eltérni nem szabad. A mutatókat csak a Kormány módosíthatja.

7. §

A beruházási program

(1) A jóváhagyott beruházási javaslat alapján beruházási programot kell készíteni. A beruházási programban a megvalósítás engedélyezése érdekében a szükséges részletességgel azt kell alátámasztani, hogy a beruházás - az elfogadott változat és az elhelyezésre kiválasztott terület ismeretében -a Kormány által jóváhagyott mutatók szerint megvalósítható. Ha a beruházási javaslat e követelményeknek megfelel, a felügyeleti szerv vezetője a beruházási program készítésétől eltekinthet.

(2) A beruházási program elkészítéséért a beruházó felelős.

(3) A beruházási program tartalmi előírásait az ágazati miniszter a beruházási javaslat tartalmi előírásaival összhangban szabályozza.

(4) A beruházási programot a felügyeleti szerv vezetője, tanácsoknál a megyei (fővárosi, megyei jogú városi) tanács vb. hagyja jóvá. A felügyeleti szerv vezetője, illetőleg a tanács vb. felelős a döntés helyességéért és azért, hogy a jóváhagyási eljárás az előírt kezdési időpont betartását biztosítsa.

(5) A beruházási program jóváhagyása esetén a beruházás megvalósítását engedélyező okiratot kell kiállítani. Az engedélyokiratnak tartalmaznia kell a beruházási program jóváhagyott mutatóit. Ha a Kormány a javaslat jóváhagyásakor a megvalósítás kezdési időpontját nem határozta meg, az engedélyokirat a kezdés időpontjának a 6. § (5) bekezdése szerint történt meghatározása után adható ki. Az engedélyokirat kiadásáig az Országos Tervhivatal elnöke hozzájárulhat a megvalósítást célzó egyes intézkedések (kivitelezési tervdokumentáció készítése, egyes rendelések feladása stb.) megtételéhez.

A CÉLCSOPORTOS ÁLLAMI BERUHÁZÁSOK ELŐKÉSZÍTÉSE

8. §

A beruházási javaslat

(1) A célcsoportos beruházások előkészítése során a fejlesztési célkitűzések elbírálásához középtávú tervidőszakonként összevont beruházási javaslatot kell készíteni. Az összevont beruházási javaslatot - az előkészítés általános szabályainak alkalmazásával - az ágazati miniszter dolgozza ki és terjeszti jóváhagyásra a Kormány elé. Az ágazati miniszter a Kormánynak felelős a beruházási javaslatért és - jóváhagyás esetén - a beruházó felügyeleti szervével együtt annak megvalósításáért.

(2) A beruházási javaslatot a fejlesztést meghatározó mutatók, a pénzügyi források és a pénzügyi követelmények előírásával általában területi bontásban a Kormány hagyja jóvá A jóváhagyás a célcsoportba tartozó beruházásoknak a középtávú és - ütemezésük keretén belül - az éves népgazdasági tervekbe való felvételét jelenti.

(3) A beruházási javaslat tartalmi követelményeit az ágazati miniszter a szakmai igényeknek megfelelően állapítja meg.

(4) A tanácsi célcsoportos beruházásokra vonatkozó javaslatot az Országos Tervhivatal elnöke a középtávú népgazdasági terv kapcsán terjeszti a Kormány elé. A javaslatot a megyei szintű tanácsok végrehajtó bizottságaival együttműködve az ágazati miniszterek közreműködésével kell kidolgozni. A tanácsi célcsoportokba tartozó beruházások előirányzatát - az egységes tanácsi fejlesztési alap részeként - a Kormány megyei szintű tanácsok szerint hagyja jóvá. A javaslatért a Kormánynak az Országos Tervhivatal elnöke, jóváhagyás esetén a megvalósításért a megyei szintű tanács vb. felelős.

9. §

A célcsoportba tartozó egyes beruházások előkészítése

(1) A beruházási javaslat alapján összevontan jóváhagyott fejlesztési cél megvalósításához szükséges egyes beruházásokat egyedileg kell előkészíteni.

(2) Az összevont beruházási javaslat megvalósítását [8 § (1) bekezdés] szolgáló beruházásokat az ágazati miniszter határozza meg és a Kormány által megszabott feltételek szerint közli a pénzügyi forrásokat, illetve a pénzügyi követelményeket. Más felügyeleti szerv alá tartozó beruházók esetében a meghatározás és közlés a felügyeleti szerv útján történik. A tanácsok tervében jóváhagyott célcsoportos beruházások elosztásáról a megyei (fővárosi, megyei jogú városi) tanács vb. intézkedik.

(3) A célcsoporton belül az egyes beruházásokra az ágazati miniszter előírásai szerint beruházási programot kell kidolgozni. Az ágazati miniszter egyszerűsített előkészítést is elrendelhet. A jóváhagyás módját a felügyeleti szerv állapítja meg.

(4) Az egyes beruházások megvalósításának engedélyezése a beruházási program jóváhagyásával, egyszerűsített előkészítés esetében a beruházás fontosabb adatait tartalmazó engedélyokirat kiadásával történik. Az engedélyokiratot az ágazati miniszter részére meg kell küldeni.

AZ EGYÉB ÁLLAMI BERUHÁZÁSOK ELŐKÉSZÍTÉSE

10. § (1) Az egyéb állami beruházásoknál a döntési jogkört a felügyeleti szerv, saját pénzügyi forrás esetén az ezzel rendelkező szerv gyakorolja. A döntést a 9. § (4) bekezdés szerint kell meghozni. A felügyeleti szerv az egyes beruházások megvalósítását csak a középtávú terv időszakára meghatározott - alapszerűen kezelt - éves előirányzatok erejéig engedélyezheti.

(2) A beruházási program tartalmát az ágazati miniszter meghatározhatja.

A VÁLLALATI, ILLETVE SZÖVETKEZETI BERUHÁZÁSOK ELŐKÉSZÍTÉSE

11. § (1) A vállalati, illetve szövetkezeti beruházások előkészítésének módját az igazgató (szövetkezet elnöke, vagy vezetősége) határozza meg és gyakorolja a beruházási döntési jogkört.

(2) Ha a beruházáshoz a tanács a fejlesztési alapjából, vagy a szövetkezeti szövetség a szövetkezetek közös alapjából hozzájárul, a döntési jogkört megállapodásuk szerint gyakorolják.

A SZERZŐDÉSEK BERUHÁZÁSI VONATKOZÁSAI

12. § (1) A beruházó az egyedi nagyberuházásoknál a beruházási javaslat kidolgozására a tervező vállalatokat ajánlat adására felhívhatja. Ebben az esetben a tevékenységi kör szerint illetékes tervező vállalat felhívása kötelező, erre a tervező köteles ajánlatot adni.

(2) A Kormány az egyedi nagyberuházás jóváhagyása során kijelöli a generáltervezőt és egyben - a szükséghez képest - meghatározza azt a kört, amelyben a vállalkozási szerződés megkötése az egyéb közreműködőkre is kötelező. A termékgazdálkodás tekintetében a szerződéskötés kötelezettségét külön jogszabály állapítja meg.

13. § Az érdekeltek közös beruházásaik létrehozására vagy beruházás közös tevékenységgel történő megvalósítására megállapodhatnak. A közös beruházásra vonatkozó megállapodásban rögzíteni kell különösen:

- a megvalósításhoz szükséges anyagi eszközök mértékét és a kötelezettségvállalás arányait;

- a döntési jogok gyakorlását;

- a közös képviseletet;

- a lebonyolítás módját;

- az üzemeltető szerv megjelölését és az üzemeltetés során elért eredményben való részesedés módját;

- az üzemeltetéssel és az együttműködéssel kapcsolatos egyéb megállapodásokat;

- állami és szövetkezeti hozzájárulás esetén a tulajdoni arányokat.

III. Fejezet

A BERUHÁZÁSOKAT ÉRINTŐ HATÓSÁGI RENDELKEZÉSEK

14. § (1) A beruházással kapcsolatos hatósági engedélyek megszerzése - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a beruházó vagy megbízottjának kötelessége.

(2) A beruházás elhelyezéséhez e rendeletben előírt esetekben területfelhasználási engedélyt, a külön jogszabályokban megállapított esetekben pedig a kivitelezéshez építési (létesítési), az üzembehelyezéshez pedig használatbavételi engedélyt kell kérni.

IV. Fejezet

A PÉNZÜGYI FORRÁSOK ÉS A BERUHÁZÁSOK KÖLTSÉGEINEK FOLYÓSÍTÁSA

15. §

Általános rendelkezések

(1) A beruházási költségeket és a beruházás következtében szükségessé váló tartós, állandó jelleggel lekötött forgóeszközöket

- az állami beruházásoknál a jóváhagyáskor visszafizetési kötelezettség mellett, vagy anélkül megállapított állami költségvetési forrásból és az erre a célra kijelölt egyéb forrásokból,

- a vállalati és a szövetkezeti beruházásoknál a fejlesztési (szövetkezeti) alapból és az erre a célra kijelölt egyéb forrásokból

kell fedezni. A pénzügyi eszközöket a pénzügyminiszter által kijelölt finanszírozó bankok alap-szerűen kezelik és teljesítik azokból a folyósítást.

(2) A beruházások jóváhagyásával egyidejűleg kell dönteni a beruházás következtében szükségessé váló, tartós, állandó jelleggel lekötésre kerülő forgóeszközök mértékéről és azok pénzügyi forrásairól.

(3) A beruházó és a bank kapcsolatát, jogait és kötelezettségeit az érvényes jogszabályok, a bank üzletszabályzata, valamint a bankszámla-, hitelés kölcsönszerződések határozzák meg.

(4) A beruházások előkészítésével és megvalósításával összefüggő teljesítmények (tervezés, építés, szerelés, szállítás, saját vállalkozás stb.) elszámolásának és a vállalkozói (szállítói) követelések kiegyenlítésének szabályait a pénzügyminiszter az építésügyi és városfejlesztési miniszter bevonásával állapítja meg.

16. §

Az állami beruházások pénzügyi forrásai

(1) A 15. § (1) bekezdésében említett költségek mértékét és pénzügyi forrásait illetően az egyedi nagyberuházásoknál és a célcsoportos állami beruházásoknál a beruházási javaslat jóváhagyása során, az egyéb állami beruházásoknál pedig a beruházás megvalósításának engedélyezésekor kell dönteni.

(2) Az egyedi nagyberuházások költségeit az állami költségvetésből kell fedezni és azt visszafizetési kötelezettséggel (állami kölcsönként), vagy anélkül (költségvetési juttatásból) kell rendelkezésre bocsátani. Ha a beruházás eredményeként létrejött állóeszköz üzemeltetője vállalat, a beruházás pénzügyi forrása részben (kivételesen egészben) állami kölcsön és részben költségvetési juttatás. Ha az üzemeltető nem vállalati formában működik, a beruházás költségeit költségvetési juttatásból kell fedezni.

(3) A célcsoportos állami beruházások költségeit költségvetési juttatásból, állami kölcsönből, a beruházó saját pénzeszközeiből, vagy e forrásokból közösen kell fedezni.

(4) Az egyéb állami beruházások pénzügyi forrása a népgazdasági tervben megállapított költségvetési juttatás, illetve költségvetési gazdálkodó szerveknél a fejlesztési célra felhasználható saját pénzügyi források.

(5) Az engedélyezett költségvetési juttatás a megvalósítás során nem léphető túl. Az egyedi nagyberuházásoknál a beruházási programban (engedélyokiratban) jóváhagyott előirányzaton felül jelentkező többletköltségeket a beruházási javaslatban jóváhagyott tűrési határon belül a működő vállalatoknak saját pénzügyi forrásokból, újonnan alapított, önállóan gazdálkodó vállalatoknak állami kölcsönből kell fedezniök. Az állami kölcsön összegének növelése esetén azonban a törlesztési időtartam nem változhat. Ha az egyedi nagyberuházás pénzügyi forrása kizárólag költségvetési juttatás, kivételesen indokolt esetben a felügyeleti szerv vezetőjének javaslatára a tűrési határon belül a pénzügyminiszter engedélyezheti a többletköltségek költségvetési juttatásból történő kiegyenlítését.

(6) Az egyes célcsoportos és egyéb állami beruházások többletköltségeinek pénzügyi forrását -a részére a középtávú tervidőszakra jóváhagyott előirányzatokon belül - a felügyeleti szerv határozza meg és rendelkezik a megtakarítással.

(7) A tanácsi szervek által megvalósítandó egyedi nagy-, célcsoportos és egyéb állami beruházások pénzügyi forrása a tanács fejlesztési alapja. A tanácsi fejlesztési alap helyi bevételeinek kiegészítéseként megállapításra kerülő állami hozzájárulás kialakításánál számításba kell venni az egyedi nagy- és a célcsoportba tartozó beruházások költségeit is. Az egyedi nagy- és célcsoportos beruházások pénzügyi eszközeit a bank a tanácsi fejlesztési alapon belül elkülönítetten kezeli. Az egyes beruházások jóváhagyott előirányzatát meghaladó többletköltség terheli, a megtakarítás növeli a tanács fejlesztési alapját.

17. §

Az állami beruházások költségeinek folyósítása

Az állami beruházások költségei folyósításának előfeltétele a beruházási döntésekre jogosult szerveknek a II. Fejezet szerint meghozott határozata, az ebben jóváhagyott mutatók betartása és a bankszámla szerződés megkötése. Jogszabály egyéb előfeltételt is megalapíthat.

18. §

A vállalati és szövetkezeti beruházások pénzügyi forrásai

(1) A vállalati beruházások pénzügyi forrása a vállalat fejlesztési alapja. A beruházási célkitűzések megvalósítására és az ezekhez kapcsolódó tartós, állandó jelleggel lekötött, forgóeszköz szükségletre a vállalat a banktól hitelt kérhet.

(2) A tanácsi vállalatok fejlesztési alapját az illetékes tanács saját fejlesztési alapjából kiegészítheti.

(3) A szövetkezetek beruházásainak pénzügyi forrása a fejlesztési (szövetkezeti) alap, a visszafizetési kötelezettség nélküli juttatás a szövetkezetek közös alapjából és az erre a célra kijelölt egyéb források. A beruházási célkitűzések megvalósítására és az ezekhez kapcsolódó tartós, állandó jelleggel lekötött forgóeszköz szükségletre a szö-vekezet az illetékes banktól hitelt kérhet.

(4) A Kormány a népgazdasági tervben, vagy külön rendelkezéssel meghatározott céloknál vissza nem térítendő állami hozzájárulást is kijelölhet vállalati és szövetkezeti beruházás részbeni pénzügyi forrásaként.

19. §

A vállalati és szövetkezeti beruházások költségeinek folyósítása

Vállalati és szövetkezeti beruházást csak az illetékes banknál erre a célra elkülönített számlán kezelt pénzeszközökből szabad megvalósítani.

20. §

Állami eszközök felhasználásának ellenőrzése

(1) Ha a beruházás költségeit részben, vagy egészben költségvetési juttatásból, állami kölcsönből, vagy állami hozzájárulásból fedezik, a bank ellenőrzi a rendelkezésre bocsátott pénzeszközöknek az állami döntésnek megfelelő felhasználását a megvalósítás alatt és a beruházás üzembehelyezése után a beruházónál. A bank ezt az ellenőrzést a tanácsi fejlesztési alapból megvalósuló beruházások esetében csak az egyedi nagy- és célcsoportos beruházásoknál végzi.

(2) A bank jogosult a beruházás kivitelezési tervdokumentációjának részét képező költségvetéseket és egyéb dokumentációkat, valamint a vállalkozók, szállítók számláit ellenőrizni (ár- és számlaellenőrzés).

(3) A beruházó köteles a bank rendelkezésére bocsátani mindazokat, az adatokat és okiratokat, amelyek az ellenőrzéshez szükségesek és a vizsgált kérdésekben a szükséges felvilágosítást kívánságra megadni.

(4) Ha a bank rendeltetésellenes felhasználást állapít meg, javaslatot tehet a pénzügyminiszternek a kifizetett összegnek a beruházó saját pénzügyi forrásából történő megtérítésére. A bank a javaslatot egyidejűleg a beruházó felügyeleti szervével is közli.

(5) A jogosulatlanul felszámított összeg kifizetését a bank megtagadhatja, utólagos megállapítás esetén pedig annak visszafizetése iránt az illetékes döntőbizottságnál keresetet indíthat.

V. Fejezet

A BERUHÁZÁSOK ÜZEMBEHELYEZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

21. § (1) Üzembehelyezés a beruházásnak, vagy egyes önállóan használható részeinek alkalmassági vizsgálata, rendszeres használatbavétele, ehhez a külön jogszabályokban megszabott hatósági engedélyek megszerzése és a rendszeres használatba vett állóeszközök aktiválása.

(2) Az üzembehelyezésről a beruházónak (ha az üzemeltető más szerv, akkor ennek) kell gondoskodnia.

(3) A rendszeres használatba vett beruházást, vagy beruházásrészt - a lakosság részére értékesített lakások kivételével - a beruházási költségek értékében kell felvenni az állóeszközök állományába (aktiválás) és arról az adatszolgáltatásra irányadó szabályok szerint jelentést kell tenni.

(4) Az egyedi nagyberuházások tekintetében a beruházó felügyeleti szerve részére

- a beruházás jóváhagyáskor előírt szakaszaínak, valamint a teljes beruházás befejezéséről beszámolót,

- a befejezett beruházás működéséről gazdasági értékelést köteles készíteni.

(5) A felügyeleti szerv vezetője (megyei, fővárosi, megyei jogú városi tanács vb) köteles a Kormánynak jelentést tenni az egyedi nagyberuházás jóváhagyott mutatóinak teljesítéséről.

(6) A célcsoportos beruházások megvalósulásáról az ágazati miniszternek, tanácsi célcsoportok esetén az Országos Tervhivatal elnökének gazdasági értékelést s ennek alapján a Kormány részére jelentést kell készítenie.

(7) A célcsoportos és az egyéb állami beruházások körében a felügyeleti szerv a beruházó részére egyes beruházásokra beszámolási kötelezettséget írhat elő.

VI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

22. § Hatálybalépés

(1) E rendelet 1968. évi január hó 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet végrehajtásáról az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter együttes rendeletben gondoskodik.

(3) A mezőgazdasági szervek beruházásaira vonatkozó szabályokat az Országos Tervhivatal elnöke, a pénzügyminiszter és a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter együttes rendeletben állapítja meg.

(4) Az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter - az ágazati miniszterrel egyetértésben - az állami beruházásoknál alkalmazandó beruházási költségnormákat (normatívákat) és időtartam előírásokat állapíthat meg és alkalmazásuk körét a gazdasági érdekeltséggel és a döntési jogkörökkel összhangban szabályozhatja.

(5) Az új beruházási rendszerre történő áttéréssel összefüggő átmeneti intézkedéseket az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter együttesen állapítja meg.

(6) E rendelet alapján az ágazati, illetve a felügyeleti miniszter jogszabályt csak az Országos Tervhivatal elnöke és a pénzügyminiszter egyetértésével adhat ki.

(7) Az alábbi jogszabályok hatályukat vesztik:

45/1961. (XII. 9.) Korm. rendelet. A beruházások és felújítások rendjéről.

2068/1961. (XII. 27.) Korm. határozat. A beruházások és felújítások rendjéről szóló 45/1961. (XII. 9.) Korm. rendelet kiegészítéséről.

2022/1965. (VIII. 8.) Korm. határozat. Az importból megvalósuló, illetve a fizetési mérlegjavító beruházások egyszerűsített előkészítéséről.

13/1966. (IV. 1.) Korm. rendelet. A beruházások és felújítások rendjéről szóló 45/1961. (XII. 9.) Korm. rendelet "A" mellékletének módosításáról.

15/1966. (IV. 24.) Korm. rendelet. A beruházások és felújítások rendjéről szóló 45/1961. (XII. 9.) Korm. rendelet kiegészítéséről.

1009/1966. (V. 18.) Korm. határozat II. Fejezet 4. pontja. A tanácsok végrehajtó bizottságai mentesítéséről egyes egyedi ügyek intézése alól.

2/1967. (I. 15.) Korm. rendelet. A tervezési jogosultság kiterjesztéséről.

Fock Jenő s. k., a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke

Melléklet a 38/1967. (X. 12.) Korm. rendelethez

Irányelvek az egyedi nagyberuházások körének megállapításához

A Kormány döntését kell kérni a következő beruházások tekintetében:

Új kombinátok, gyárak, nagyobb méretű üzemek létesítése; vagy az iparág termelésének vagy főbb termékeinek 25-30%-os növelését eredményező bővítések és rekonstrukciók; vagy komplett berendezés importból, illetve túlnyomórészt importból megvalósuló fejlesztések. Nem tekinthető egyedi nagyberuházásnak, ha a beruházás összege nem éri el a bányászatban, a villamosenergiaiparban és vegyiparban a 300 millió Ft-ot, a kohászatban, a hőszolgáltató erőművek létesítésénél, a gépiparban, építő- és építőanyagiparban a 200 millió Ft-ot, a könnyűiparban pedig a 100 millió Ft-ot.

A mező- és erdőgazdaság, élelmiszeripar, a vízgazdálkodás, a közlekedés, a hírközlés és a kereskedelem területén, valamint a nem termelő beruházásoknál 100 millió Ft-on felüli beruházás tekinthető egyedi nagyberuházásnak.

Egyedi nagyberuházásnak tekintendő az a beruházás is, amelyet a Kormány egyedi elbírálás alapján annak minősít.

Nem szükséges a Kormány elé terjeszteni azokat az egyébként a fenti feltételeknek megfelelő beruházásokat:

- amelyek célcsoportos beruházásként az összevont fejlesztési cél keretében kerülnek megvalósításra;

- amelyeket a vállalat fejlesztési alapjából valósít meg, ha a Kormány a döntés jogát magának nem tartotta fenn.

Tartalomjegyzék