Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1/1968. (I. 16.) Korm. rendelet

a gazdasági bírságról

A rendelet hatálya

1. §

E rendelet hatálya kiterjed

a) az állami vállalatokra és az egyéb állami gazdálkodó szervekre,

b) a szövetkezetekre (ideértve a mezőgazdasági termelőszövetkezeteket is), a szövetkezeti vállalatokra és az egyéb szövetkezeti gazdálkodó szervezetekre.

A gazdasági bírság alkalmazásának köre

2. §

Az 1. §-ban felsorolt szervekkel (a továbbiakban közös névvel: vállalat) szemben e rendelet szerint gazdasági bírságot lehet kiszabni, ha a vállalat a jogszabályba vagy hatósági rendelkezésbe ütköző, illetőleg a szocialista gazdálkodás elveivel ellentétes tevékenységével a társadalmi érdeket megsértve

a) jelentős anyagi előnyre tesz szert, illetőleg jelentős kárt okoz, vagy

b) súlyosan veszélyezteti a lakosság jogos érdekeit.

A gazdasági bírság összege

3. §

(1) A gazdasági bírság összegét úgy kell megállapítani, hogy az meghaladja a vállalat által elért előny, illetőleg az okozott - vagy a veszélyeztetés folytán bekövetkezhető - kár összegét.

(2) A gazdasági bírság alapjául szolgáló előny, illetőleg kár összege becsléssel is megállapítható.

4. §

(1) A bírság összegének megállapításánál a vállalat körülményeit is figyelembe kell venni.

(2) Különös méltánylást érdemlő esetben - ideértve azt is, ha a vállalat azt előnyt, illetőleg a kárt megtérítette, a hiányosságot megszüntette, a hibát kijavította - a bírság összege a 3. §-ban említett mérték alatt is megállapítható, vagy a bírság kiszabása mellőzhető.

A gazdasági bírság kiszabásának indítványozása

5. §

(1) Gazdasági bírság kiszabását indítványozhatja:

a) a legfőbb ügyész,

b) a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság,

c) a Szakszervezetek Országos Tanácsa, az egyes szakmai, (ágazati) szakszervezetek elnöksége és a szakszervezetek megyei (budapesti) tanácsa.

(2) Gazdasági bírság kiszabását indítványozhatják a feladatkörüket érintő vállalati tevékenységgel kapcsolatban:

a) a gazdasági, pénzügyi és árellenőrzést végző, felügyeletet ellátó és ágazati minisztériumok, országos hatáskörű szervek, továbbá fővárosi, megyei és megyei jogú városi tanácsi végrehajtó bizottságok,

b) az Országos Tervhivatal,

c) a Magyar Nemzeti Bank,

d) az Egészségügyi Minisztérium az állami közegészségügyi-járványügyi felügyelet feladatkörében, továbbá az Országos Bányaműszaki Főfelügyelőség és az Állami Kereskedelmi Főfelügyelőség,

e) a Belkereskedelmi Minisztérium, a Külkereskedelmi Minisztérium, a Könnyűipari Minisztérium, valamint a Mezőgazdsági és Élelmezésügyi Minisztérium a minőségvizsgáló intézetek (szervek) feladatkörében,

f) az Országos Anyag- és Árhivatal,

g) a Magyar Szabványügyi Hivatal,

h) a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsa.

6. §

(1) Az 5. §-ban felsorolt szerv a gazdasági bírság kiszabását saját ellenőrzése és vizsgálata, illetőleg más szerv vagy az állampolgárok bejelentései alapján indítványozza.

(2) Ha a bíróság, a gazdasági döntőbizottság vagy más állami szerv az előtte folyamatban levő ügyben olyan körülményt tár fel, amely gazdasági bírság kiszabására alapul szolgálhat, erről a legfőbb ügyészt értesíti.

7. §

(1) A gazdasági bírság kiszabását az 5. §-ban említett szerv attól az időponttól számított hat hónapon belül indítványozhatja, amelyben a bírság alapjául szolgáló tevékenység a tudomására jutott,

(2) A bírság alapjául szolgáló tevékenység befejezésétől számított két év elteltével bírság kiszabásának helye nincs.

A gazdasági bírság kiszabása

8. §

(1) A bírság kiszabását a vállalat szerint illetékes megyei (fővárosi) gazdasági döntőbizottságnál, mezőgazdasági termelőszövetkezet gazdasági bírságolását a termelőszövetkezet szerint illetékes megyei (fővárosi) bíróságnál lehet indítványozni.

(2) Ha az ügy gyorsabb, célszerűbb és eredményesebb elintézése ezt indokolja, a Központi Gazdasági Döntőbizottság az ügyet a megyei (fővárosi) gazdasági döntőbizottságtól a saját hatáskörébe vonhatja.

(3) Az indítványban közölni kell a bírságolás alapjául szolgáló tényeket és bizonyítékokat.

9. §

(1) A döntőbizottság, illetőleg a bíróság (a továbbiakban közös névvel: bírságoló szerv) a gazdasági bírság kiszabásáról tárgyaláson dönt.

(2) A bizonyítási eljárás során meg kell hallgatni a bírságolást indítványozó szervnek, a vállalatnak, valamint - a szükséghez képest - az ágazati minisztériumnak, illetőleg a vállalat felügyeleti szervének a képviselőjét.

10. §

(1) Ha a bírságoló szerv a bírságolás alapjául szolgáló tényállást bizonyítottnak látja, kiszabja a gazdasági bírságot. Ellenkező esetben az eljárást megszünteti.

(2) A gazdasági bírságot kiszabó határozatot ismertetni kell a vállalat dolgozói előtt, egyúttal meg kell küldeni az érdekelt ágazati miniszternek.

11. §

(1) Az eljárás költségét a bírságoló szerv előlegezi. E költség a gazdasági bírság kiszabása, valamint a 4. § (2) bekezdése szerinti mellőzése esetén a vállalatot terheli. A megszüntetett eljárás költségét az állam viseli.

(2) A bírságoló szerv a határozatában intézkedik aziránt, hogy a bírságot, illetőleg az eljárási költséget a vállalat a Pénzügyminisztérium megfelelő számlájára utalja át.

(3) A gazdasági bírság termelési költségként nem számolható el; az a vállalat nyereségét terheli.

12. §

Egyébként a gazdasági döntőbizottság eljárására a - 45/1967. (XI. 5.) Korm. rendelettel módosított - 15/1962. (V. 6.) Korm. rendelet irányadó, a bíróság eljárására pedig a polgári perrendtartás rendelkezéseit kell - a 14. § (2) bekezdése alapján az igazságügyminiszter által megállapított eltérésekkel - alkalmazni.

Vegyes rendelkezések

13. §

(1) A gazdasági bírság kiszabása nem mentesíti a felelős személyeket a fegyelmi, szabálysértési, büntetőjogi, illetőleg a kártérítési vagy más vagyoni felelősség alól.

(2) A vállalat kártérítési vagy más vagyoni felelősségét, továbbá pénzügyi (adó stb.) kötelezettségeit ez a rendelet nem érinti.

(3) Továbbra is fennmarad a hatóságoknak -így a pénzügyi és vámszerveknek, a bankoknak, a társadalombiztosítási szerveknek és a vízügy hatóságnak - az a jogköre, hogy a vállalattal szemben a jogszabályokban meghatározott esetekben bírságot szabhatnak ki.

Hatálybalépés

14. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) Felhatalmazást kap az igazságügyminiszter, hogy a gazdasági bírság kiszabására irányuló bírósági és gazdasági döntőbizottsági eljárás részletes szabályait megállapítsa, illetőleg a pénzügyminiszter, hogy a gazdasági bírság átutalásával és elszámolásával összefüggő kérdéseket szabályozza.

Fehér Lajos s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökhelyettese

Tartalomjegyzék