1/1968. (I. 16.) Korm. rendelet
a gazdasági bírságról
A rendelet hatálya
1. §
E rendelet hatálya kiterjed
a) az állami vállalatokra és az egyéb állami gazdálkodó szervekre,
b) a szövetkezetekre (ideértve a mezőgazdasági termelőszövetkezeteket is), a szövetkezeti vállalatokra és az egyéb szövetkezeti gazdálkodó szervezetekre.
A gazdasági bírság alkalmazásának köre
2. §
Az 1. §-ban felsorolt szervekkel (a továbbiakban közös névvel: vállalat) szemben e rendelet szerint gazdasági bírságot lehet kiszabni, ha a vállalat a jogszabályba vagy hatósági rendelkezésbe ütköző, illetőleg a szocialista gazdálkodás elveivel ellentétes tevékenységével a társadalmi érdeket megsértve
a) jelentős anyagi előnyre tesz szert, illetőleg jelentős kárt okoz, vagy
b) súlyosan veszélyezteti a lakosság jogos érdekeit.
A gazdasági bírság összege
3. §
(1) A gazdasági bírság összegét úgy kell megállapítani, hogy az meghaladja a vállalat által elért előny, illetőleg az okozott - vagy a veszélyeztetés folytán bekövetkezhető - kár összegét.
(2) A gazdasági bírság alapjául szolgáló előny, illetőleg kár összege becsléssel is megállapítható.
4. §
(1) A bírság összegének megállapításánál a vállalat körülményeit is figyelembe kell venni.
(2) Különös méltánylást érdemlő esetben - ideértve azt is, ha a vállalat azt előnyt, illetőleg a kárt megtérítette, a hiányosságot megszüntette, a hibát kijavította - a bírság összege a 3. §-ban említett mérték alatt is megállapítható, vagy a bírság kiszabása mellőzhető.
A gazdasági bírság kiszabásának indítványozása
5. §
(1) Gazdasági bírság kiszabását indítványozhatja:
a) a legfőbb ügyész,
b) a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság,
c) a Szakszervezetek Országos Tanácsa, az egyes szakmai, (ágazati) szakszervezetek elnöksége és a szakszervezetek megyei (budapesti) tanácsa.
(2) Gazdasági bírság kiszabását indítványozhatják a feladatkörüket érintő vállalati tevékenységgel kapcsolatban:
a) a gazdasági, pénzügyi és árellenőrzést végző, felügyeletet ellátó és ágazati minisztériumok, országos hatáskörű szervek, továbbá fővárosi, megyei és megyei jogú városi tanácsi végrehajtó bizottságok,
b) az Országos Tervhivatal,
c) a Magyar Nemzeti Bank,
d) az Egészségügyi Minisztérium az állami közegészségügyi-járványügyi felügyelet feladatkörében, továbbá az Országos Bányaműszaki Főfelügyelőség és az Állami Kereskedelmi Főfelügyelőség,
e) a Belkereskedelmi Minisztérium, a Külkereskedelmi Minisztérium, a Könnyűipari Minisztérium, valamint a Mezőgazdsági és Élelmezésügyi Minisztérium a minőségvizsgáló intézetek (szervek) feladatkörében,
f) az Országos Anyag- és Árhivatal,
g) a Magyar Szabványügyi Hivatal,
h) a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsa.
6. §
(1) Az 5. §-ban felsorolt szerv a gazdasági bírság kiszabását saját ellenőrzése és vizsgálata, illetőleg más szerv vagy az állampolgárok bejelentései alapján indítványozza.
(2) Ha a bíróság, a gazdasági döntőbizottság vagy más állami szerv az előtte folyamatban levő ügyben olyan körülményt tár fel, amely gazdasági bírság kiszabására alapul szolgálhat, erről a legfőbb ügyészt értesíti.
7. §
(1) A gazdasági bírság kiszabását az 5. §-ban említett szerv attól az időponttól számított hat hónapon belül indítványozhatja, amelyben a bírság alapjául szolgáló tevékenység a tudomására jutott,
(2) A bírság alapjául szolgáló tevékenység befejezésétől számított két év elteltével bírság kiszabásának helye nincs.
A gazdasági bírság kiszabása
8. §
(1) A bírság kiszabását a vállalat szerint illetékes megyei (fővárosi) gazdasági döntőbizottságnál, mezőgazdasági termelőszövetkezet gazdasági bírságolását a termelőszövetkezet szerint illetékes megyei (fővárosi) bíróságnál lehet indítványozni.
(2) Ha az ügy gyorsabb, célszerűbb és eredményesebb elintézése ezt indokolja, a Központi Gazdasági Döntőbizottság az ügyet a megyei (fővárosi) gazdasági döntőbizottságtól a saját hatáskörébe vonhatja.
(3) Az indítványban közölni kell a bírságolás alapjául szolgáló tényeket és bizonyítékokat.
9. §
(1) A döntőbizottság, illetőleg a bíróság (a továbbiakban közös névvel: bírságoló szerv) a gazdasági bírság kiszabásáról tárgyaláson dönt.
(2) A bizonyítási eljárás során meg kell hallgatni a bírságolást indítványozó szervnek, a vállalatnak, valamint - a szükséghez képest - az ágazati minisztériumnak, illetőleg a vállalat felügyeleti szervének a képviselőjét.
10. §
(1) Ha a bírságoló szerv a bírságolás alapjául szolgáló tényállást bizonyítottnak látja, kiszabja a gazdasági bírságot. Ellenkező esetben az eljárást megszünteti.
(2) A gazdasági bírságot kiszabó határozatot ismertetni kell a vállalat dolgozói előtt, egyúttal meg kell küldeni az érdekelt ágazati miniszternek.
11. §
(1) Az eljárás költségét a bírságoló szerv előlegezi. E költség a gazdasági bírság kiszabása, valamint a 4. § (2) bekezdése szerinti mellőzése esetén a vállalatot terheli. A megszüntetett eljárás költségét az állam viseli.
(2) A bírságoló szerv a határozatában intézkedik aziránt, hogy a bírságot, illetőleg az eljárási költséget a vállalat a Pénzügyminisztérium megfelelő számlájára utalja át.
(3) A gazdasági bírság termelési költségként nem számolható el; az a vállalat nyereségét terheli.
12. §
Egyébként a gazdasági döntőbizottság eljárására a - 45/1967. (XI. 5.) Korm. rendelettel módosított - 15/1962. (V. 6.) Korm. rendelet irányadó, a bíróság eljárására pedig a polgári perrendtartás rendelkezéseit kell - a 14. § (2) bekezdése alapján az igazságügyminiszter által megállapított eltérésekkel - alkalmazni.
Vegyes rendelkezések
13. §
(1) A gazdasági bírság kiszabása nem mentesíti a felelős személyeket a fegyelmi, szabálysértési, büntetőjogi, illetőleg a kártérítési vagy más vagyoni felelősség alól.
(2) A vállalat kártérítési vagy más vagyoni felelősségét, továbbá pénzügyi (adó stb.) kötelezettségeit ez a rendelet nem érinti.
(3) Továbbra is fennmarad a hatóságoknak -így a pénzügyi és vámszerveknek, a bankoknak, a társadalombiztosítási szerveknek és a vízügy hatóságnak - az a jogköre, hogy a vállalattal szemben a jogszabályokban meghatározott esetekben bírságot szabhatnak ki.
Hatálybalépés
14. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
(2) Felhatalmazást kap az igazságügyminiszter, hogy a gazdasági bírság kiszabására irányuló bírósági és gazdasági döntőbizottsági eljárás részletes szabályait megállapítsa, illetőleg a pénzügyminiszter, hogy a gazdasági bírság átutalásával és elszámolásával összefüggő kérdéseket szabályozza.
Fehér Lajos s. k.,
a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökhelyettese