10/1970. (XII. 30.) KPM rendelet
a Bernben 1961. évi február hó 25. napján aláírt Vasúti Árufuvarozási Nemzetközi Egyezmény módosításának kihirdetéséről
A Bernben 1961. évi február hó 25. napján aláírt Vasúti Árufuvarozási, valamint Személy- és Poggyászfuvarozási Nemzetközi Egyezmények kihirdetéséről szóló 1964. évi 30. számú törvényerejű rendelet 3. §-ában foglalt felhatalmazás alapján, a Vasúti Árufuvarozási Nemzetközi Egyezménynek (a továbbiakban: CIM) - a 69. cikk 3. és 4. §-ai értelmében alakított bizottság által elhatározott - módosításait az alábbiak szerint közzéteszem:
1. §
A CIM 17. cikke módosított - és a 15/1968. (XII. 19.) KPM számú rendelettel közzétett - 2. §-ának a) 2. és a) 4. pontjai az alábbi rendelkezéssel egészülnek ki:
"(az értéktöbbletadót külön költségfajtának kell tekinteni);".
2. §
A CIM VII. melléklete ("A Magánkocsik Fuvarozására vonatkozó Nemzetközi Szabályzat", a továbbiakban: RIP) 10. cikkének 1. § második bekezdése az alábbi rendelkezéssel egészül ki:
"Ha olyan magánkocsiról van szó, amelyen a beállító vasút beleegyezésével a bérlő neve fel van tüntetve, a tényálladéki jegyzőkönyv másolatát közvetlenül a bérlőnek is meg kell küldeni."
3. §
A RIP 12. cikke helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
"1. § - Ha a vasút valamely üres vagy rakott magánkocsi fuvarozási határidejének túllépéséért felelősséggel tartozik, köteles a jogosultnak a késedelem minden megkezdett napja után - a berakott áru fuvarozási határidejének túllépéséért esetleg fizetendő kártérítéstől függetlenül - átlagkártérítést fizetni.
Az átlagkártérítés összege
a) korszerű forgózsámolyos és a beállítási szerződésben ilyennek minősített kocsiknál 7,- frank,
b) más kocsiknál 5,- frank.
2. § - Üres magánkocsi feladója a fuvarozási batáridő különleges biztosítását kívánhatja. Ezért a vasút minden megkezdett 100 km után 1,50 frank díjat, de legalább 15,- frankot szed be. Ha a költségek fizetése a CIM Egyezmény 17. cikkének 2. § a) 4. pontjában foglaltak szerint történik, ez a díj minden esetben a feladót terheli.
A fuvarozási határidő túllépése esetén a vasút az 1. § a) pontjában megjelölt kocsik után a késedelem minden napjára 14,- frank, az 1. § b) pontjában megjelölt kocsik után a késedelem minden napjára 10,- frank átlagkártérítést, de legalább 30,- frankot köteles fizetni.
3. § - Ha a fuvarozási határidő túllépését a vasút szándékossága, vagy súlyos gondatlansága okozta, az átlagkártérítés az 1. § a) pontjában megjelölt kocsiknál napi 14,- frankra, az 1. § b) pontjában megjelölt kocsiknál pedig 10,-frankra emelkedik."
4. §
A RIP 13. cikke az alábbi 6. és 7. §-sal egészül ki:
"6. § - A beállítási szerződés szabályozza a vasútnak azokat az igényeit, melyeket a kocsi által okozott károkért a kocsi beállítójával szemben emelhet. Más vasutak igényeit a kocsi beállítójával szemben csak a beállító vasút érvényesítheti.
7. § - A vasútnak a 6. § rendelkezéseire alapított igénye 3 év alatt évül el. Az elévülés a kár bekövetkezésének napjával kezdődik."
5. §
Ez a rendelet 1971. évi január hó 1. napján lép hatályba.
Rödönyi Károly s. k.,
a közlekedés- és postaügyi miniszter első helyettese