Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

7/1971. (IV. 1.) MüM rendelet

a munkások és az alkalmazottak alapbérének megállapításáról

A Munka Törvénykönyvének végrehajtásáról szóló 34/1967. (X. 8.) Korm. rendelet (Mt. V.) 61. §-ának (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a miniszterekkel, a Szakszervezetek Országos Tanácsával, az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetségével és a Kisipari Szövetkezetek Országos Szövetségével egyetértésben a következőket rendelem:

1. §

(1) E rendelet hatálya - ha jogszabály másképpen nem rendelkezik* - az állami vállalatokra, az egyéb állami gazdálkodó szervekre, a társadalmi szervezetek vállalataira, a kisipari szövetkezetekre, az általános fogyasztási és értékesítő szövetkezetekre, szövetkezeti vállalatokra és mindezeknek jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulásaira, valamint egyesüléseire (a továbbiakban együttesen: a vállalatokra) terjed ki.

(2) Az ágazati miniszter javaslatára a munkaügyi miniszter - a pénzügyminiszterrel és a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben - engedélyezi e rendeletnek az ipari, építőipari, mezőgazdasági és más hasonló tevékenységet folytató, állami költségvetésből gazdálkodó szerveknél való alkalmazását.

2. §

(1) A vállalat köteles a munkásokat, egyéb fizikai dolgozókat, a termelő tagokat és a bedolgozókat (a továbbiakban: munkásokat), az általuk ellátott munkaköröket és munkákat e rendelet 1. számú mellékletében foglaltak figyelembevételével minősíteni és ennek alapján azokat a 2. számú melléklet szerint besorolni.

(2) A minősítésre és a besorolásra az ágazati miniszternek a munkaügyi miniszterrel - szövetkezetek tekintetében a szövetkezeti országos szövetséggel is - egyetértésben további előírásokat kell megállapítani.

3. §

(1) Az egyes kategóriákhoz tartozó bértételeket (munkadíjtételeket) a 3. számú melléklet tartalmazza. A napibért a kollektív szerződés szerinti napi munkaidő és az órabérek szorzata alapján kell kiszámítani.

(2) A hosszabb munkaidő [Mt. V. 43. §-ának (4) bekezdése] esetén irányadó bértételeket az ágazati miniszter állapítja meg a munkaügyi miniszterrel, szövetkezetek tekintetében a szövetkezeti országos szövetséggel is egyetértésben.

(3) A munkások alapbérét (munkadíját) e rendelet bértételei alapján kell megállapítani és a személyi besorolásról, bérről nyilvántartást kell vezetni.

4. §

(1) Az alkalmazottak - a kisipari szövetkezeteknél a nem termelő tagok és alkalmazottak (a továbbiakban: alkalmazottak) - alapbérét (munkadíját) a 4. számú mellékletben előírt besorolási feltételek, valamint az 5. számú mellékletben foglalt bértételek alapján kell megállapítani.

(2) Az ágazati miniszternek a munkaügyi miniszterrel - szövetkezetek tekintetében a szövetkezeti országos szövetséggel is - egyetértésben a besorolási feltételeket az ágazatra jellemző munkakörökkel, képesítési és egyéb feltételekkel kell kiegészíteni.

(3) Az alkalmazottak személyi besorolásáról és az alapbérről nyilvántartást kell vezetni.

5. §

(1) A munkások munkaköreinek minősítésére és besorolására, valamint az alkalmazottak munkaköreibe történő besoroláshoz szükséges képesítésre, gyakorlati időre és egyéb feltételekre vonatkozó részletes előírásokat és korlátozásokat a kollektív szerződésben (szövetkezeti munkaügyi szabályzatban) kell megállapítani. A kollektív szerződés ezen kívül a bértételeken belül további bontást is előírhat.

(2) A Magyar Államvasutak és a Magyar Posta a bértételeket megoszthatja munkaköri bérekre és rangbérekre. Ezek együttes összegének azonban a kategóriához (munkaköri csoporthoz, bércsoporthoz) tartozó bértételen belül kell maradnia.

(3) A minősítést és besorolást meg kell változtatni, ha a minősítés, besorolás alapjául szolgáló feltételek módosulnak.

6. §

(1) Ez a rendelet 1971. július 1. napján lép hatályba.

(2) Azokban az ágazatokban, ahol a munkás keretbesorolási rendszer, vagy a bértételek alkalmazása nem volt kötelező, ott az e rendelet szerinti munkás bérbesorolási rendszert, illetőleg a bértételeket az ágazati miniszter által - a munkaügyi miniszterrel, valamint szövetkezetek tekintetében a szövetkezeti országos szövetséggel is egyetértésben - elrendelt időponttól, de legkésőbb 1973. január 1. napjától kell alkalmazni.

(3) A rendelet mellékleteiben foglalt bértáblázatok alsó határa helyett a kihirdetéskor hatályos alsó bérhatárokat 1972. december 31-ig alkalmazni kell.

(4) A rendelet végrehajtásáról az 1971. évtől kezdődően érvényes kollektív szerződésben, illetve szövetkezeti munkaügyi szabályzatban kell intézkedni.

(5) E rendelet i lapján a munkások és alkalmazottak besorolását felül kell vizsgálni és a rendelet előírásainak megfelelően kell megállapítani.

(6) Ha a dolgozó alapbére a bértétel felső határát meghaladja, az alapbért csökkenteni nem szabad, a különbözetet személyi pótlékként kell kifizetni.

(7) Hatályát veszti:

- a munkák és munkások besorolásáról szóló 113/1967. (15) MüM számú utasítás;

- a vállalati alkalmazottak munkaköri bértáblázatairól szóló, a 103/1964. (3), a 105/1966. (3), a 115/1967. (15) MüM számú utasításokkal módosított 132/1961. (23-24) MüM számú utasítás az ügynökökre vonatkozó bértétel kivételével;

- a szakmérnökök besorolásáról szóló 101/1965. (1) MüM számú utasítás;

- a kezdő szakemberek munkabérének megállapításáról szóló, a 111/1967. (15), a 110/1969. (12) MüM számú utasításokkal módosított 119/1960. (13) MüM számú utasítás, valamint

- a kisipari szövetkezetek tagjainak munkaügyi szabályzatáról szóló 6/1969. (O É 10.) O. V. számú határozat 56. § (2) bekezdése, 59. § (2) bekezdése és 62. továbbá

- a földművesszövetkezetek forgalomtól független (igazgatási) dolgozói munkaköri besorolásáról és alapbérének megállapításáról szóló, a 3/1967. (SzÉ XII. 18.) számú SZÖVOSZ igazgatósági határozattal kiegészített 28/1967. (SzÉ VI. 27.) számú SZÖVOSZ elnöki utasítás.

Lázár György s. k.,

munkaügyi miniszter

1. számú melléklet a 7/1971. (IV. 1.) MüM rendelethez

Táblázat

a szakképzetségi fokozat meghatározásához

1. Segédmunka

Az e kategóriába való besoroláshoz legfeljebb egy havi begyakorlási idő kell, szakképzettség nem szükséges. A felvett dolgozók általában minden képzés nélkül, azonnal munkába állíthatók. Ide kell besorolni: a takarítót, a hivatalsegédet, kézbesítőt, vízhordót, küldöncöt, őröket, portásokat és az ezzel egyenértékű munkaköröket.

2. Egyszerű betanított munka

Szakképzettség e munkák elvégzéséhez sem szükséges, az átlagos munkást figyelembe véve azonban legfeljebb 6 hónapig tartó betanítást igényelhet a munkák elvégzésére való készség kifejlesztése. A betanítási idő adott termék, vagy termékcsoport azonos jellegű gyártási folyamat részeinek, technológiájának megismertetése miatt szükséges. Ide kell besorolni: a betanított sokszorosítógép-kezelőket, a fűtőket, a sajátkezelésű konyhák betanított dolgozóit, a minősített portásokat és az ezzel egyenértékű munkaköröket.

3. Bonyolult betanított munka, vagy egyszerű szakmunka

a) Ide tartoznak mindazok a bonyolult betanított munkák, melyeknek elvégzéséhez az átlagos munkást figyelembe véve hat hónapnál hosszabb betanítási, begyakorlási idő szükséges.

b) Ebbe a kategóriába tartoznak azok az egyszerű szakmunkák, amelyeket általában egy évnél kisebb gyakorlattal rendelkező szakmunkás önállóan el tud végezni.

E kategóriába tartoznak azok a munkák, amelyeknek teljesítéséhez az előző kategóriákban említett feltételek mellett hat hónapnál hosszabb ideig tartó betanulási, illetve begyakorlási idő szükséges. Ide kell besorolni: a sajátkezelésű konyhák szakképzett dolgozóit, vizsgázott kazánfűtőket és egyéb ezekkel egyenértékű munkaköröket.

4. Szakmunka

Ismerni kell a szakmával kapcsolatos különböző előírásokat, a szakma technológiáját, önálló ítélőképesség, kombinációképesség és a munka végrehajtásához megfelelő szervezőképesség szükséges. A példatárak kialakítása során kell meghatározni, hogy milyen típusú munkakörök tekintendők az adott területen a fokozatba tartozó szakmunkaköröknek. A szakmunkás bizonyítvány nem egyértelműen meghatározó. Ide kell besorolni: a térmestereket, vizsgázott főszakácsokat (saját kezelésű konyhán), dekorációs szakmunkásokat és az ezzel egyenértékű munkaköröket.

5. Összetett szakmunka

A besorolás ismérvei általában az előbbivel azonosak, azzal az eltéréssel, hogy speciális ismeretek (pl.: finommérésekre alkalmas mérőműszerek használata, gépbeállítás, az átlagosnál nagyobb szakmai készség stb.) szükségesek és szakmunkásképesítés, általában 5 évet meghaladó szakmai gyakorlat.

6. Különlegesen bonyolult szakmunka

Nagy gyakorlati tudást, különleges szakképzettséget, nagy felelősséget igénylő speciális szakmunkák. Általában 10 év szakmai gyakorlat, a szakmunkás képesítésen kívül speciális tanfolyam vagy különleges személyi adottság szükséges.

Kiemelt szakmunkás

Ide lehet besorolni a kivételes szaktudással több szakmával, általában hosszú szakmai gyakorlattal rendelkező szakmunkásokat.

Táblázat a munkakörülményi fokozat meghatározásához

A munkát befolyásoló tényezőknek az átlagon felüli olyan mértéke, amelyet már a munkakörülmény-fokozat meghatározásánál figyelembe kell venni.

1. Erőkifejtés

Nehéz az a fizikai munka, amelynél a munka kalóriszükséglete a napi (8 óra) 1300 kcal-t meghaladja. Ilyen erőkifejtés fordul elő 5-10 kg közötti teher mozgatásánál, ha a teherrel való terhelés elemi idejének összege a művelet alapidejének 80 százalékát meghaladja.

Ugyancsak nagy az erőkifejtés a 10-30 kg tehernek 60 százalék feletti és a 30 kg feletti tehernek 40 százalék feletti mozgatása esetén is.

2. Különleges testhelyzet

Különleges testhelyzet alatt azt kell érteni, amikor a dolgozó napi munkavégzés idejének 70 százaléka felett a normális testhelyezettől eltérő helyzetben kénytelen munkát végezni (például: kövező, aszfaltozó stb.)

3. Hőbehatás

A hőbehatás kétfélképpen; vagy a túlzott mértékű hősugárzás, vagy a magas hő miatti erősebb pártartalom révén (relatív nedvesség) nehezíti a munkát. Az előbbi általában nyitott, az utóbbi zárt helyen jelentkezik. Különleges hőbehatás, ha a hőmérséklet nyitott, száraz helyen 40 fok felett van, vagy zárt, párás helyen 25 fok felett van, s a relatív páratartalom a 70 százalékot eléri és a dolgozó napi munkaidejének legalább 70 százalékát tölti ilyen kedvezőtlen körülmények között.

Különleges hőhatás jelentkezik akkor is, ha a dolgozó a munkaidejének 70 százalékában 100 C fok, vagy ennél melegebb anyaggal, kézi megmunkáló eszközzel dolgozik.

4. Egészségi ártalom

Egészségre ártalmas az a munka, amelynek huzamosabb végzése a dolgozó egészségét fokozott mértékbe veszélyezteti. Az egészségi ártalom csak orvosi igazolás alapján vehető figyelembe.

5. Veszélyes munkakörülmény

Veszélyesnek nevezzük azt a munkakörülményt, amely a dolgozót akár az anyag, akár a gyártás technológiája miatt fokozott veszélynek teszi ki és amit védőberendezéssel teljesen kiküszöbölni nem lehet (például: magasban végzett, kellően nem biztosított munkavégzés, robbanóanyagok rakodása stb.). A körülmény csak különleges esetekben ismerhető el.

2. számú melléklet a 7/1971. (IV. 1.) MüM rendelethez

3. számú melléklet a 7/1971. (IV. 1.) MüM rendelethez

Munkás (munka) tarifa táblázat

forintban

4. számú melléklet a 7/1971. (IV. 1.) MüM rendelethez

BESOROLÁSI FELTÉTELEK

Magasabb vezető állású és vezető állású dolgozók

(A-B)

A vezető állású dolgozók munkabérét a vállalatra (vállalati egységre, gyáregységre) előírt kategóriától függően kell megállapítani.

Vezérigazgató, igazgató, elnök:

Ide kell besorolni a vállalat felügyeleti szerv által kinevezett vezetőjét és az általa kinevezett vállalati, gyáregységi stb. vezetőt, amennyiben az irányítása alatt álló egység önálló kategóriával rendelkezik, továbbá a kisipari és az általános fogyasztási és értékesítő szövetkezet közgyűlés által választott elnökét.

Vezérigazgató-, igazgató-, elnökhelyettesek:

Ide kell besorolni a felügyeleti szerv által kinevezett helyetteseket, a kisipari és az általános fogyasztási és értékesítő szövetkezet közgyűlés által választott elnökhelyettesét, műszaki-, áruforgalmi vezetőjét és főkönyvelőjét. Ha a vállalat szervezetében gyáregységi stb. igazgatóhelyettesi, vagy főmérnöki, főkönyvelői stb. munkakör rendszeresített, azokat is ide kell besorolni.

Műszaki-, forgalmi-, áruforgalmi-, gazdasági vezetők I.:

Ide kell besorolni a főosztályvezetőket, azok kinevezett helyetteseit, valamint az önálló osztályvezetőket.

Műszaki-, forgalmi-, áruforgalmi-, gazdasági vezetők II.:

Ide kell besorolni az osztályvezetőket, osztályszervezetbe nem tartozó önálló csoportok vezetőit, a kinevezett helyetteseket, továbbá a vállalati szervezeti séma szerinti egyéb "vezetőket" akiknek irányítása alá főosztály, osztályszervezet, csoport, vagy beosztott nem tartozik, például: vezető jogász, munkaügyi vezető, személyzeti vezető, rendészetvezető stb.

Termelés, forgalomirányítók I.:

Ide kell besorolni azoknak a vállalati egységeknek (gyáregység, gyárrészleg, nagyobb telep stb.) vezetőit és azok helyetteseit, amely egységeknek nincs (a vállalati kategorizálás szerinti) kategóriája.

Termelés, forgalomirányítók II.:

Ide kell besorolni az üzemvezetőket és helyetteseket, illetőleg az ezekkel egyenértékű munkaköröket. Például: gyáregység fődiszpécser, műhelyfőnök, építésvezető, főnökségvezető, hajóparancsnok, másodosztályú repülőgépvezető, gyógyszertárvezető stb.

Termelés, forgalomirányítók III.:

Ide kell besorolni a legalább - a munkakör betöltéséhez szükséges - felsőfokú képesítéssel rendelkező művezetőket, valamint az ezekkel egyenértékű munkaköröket, továbbá a hajógép üzemvezetőt, fedélzetmestert, a termeltetés vezetőjét, pincemestert, takarmánykeverő üzemvezetőt, a központi gyógyszerraktár vezetőjét stb.

Termelés, forgalomirányítók IV.:

Ide kell besorolni a legalább középfokú képesítéssel rendelkező művezetőket, valamint az ezekkel egyenértékű munkaköröket, továbbá a garázsmestert, a kocsimestert (közlekedési vállalatnál) stb.

Termelés, forgalomirányítók V.:

Ide kell besorolni az egyéb művezetőket, valamint az ezekkel egyenértékű munkaköröket, továbbá a magasabb képesítéssel rendelkező kezdő művezetőket stb. a kollektív szerződésben, illetőleg a szövetkezeti munkaügyi szabályzatban meghatározott gyakorlati idő megszerzéséig, legfeljebb azonban 3 évig.

Műszaki-, forgalmi-, áruforgalmi-, gazdasági ügyintézők

(C)

Ügyintézőknek kell besorolni azokat az érdemi munkát ellátó dolgozókat, akik munkájukat a műszaki, forgalmi, áruforgalmi, gazdaságirányítás és végrehajtás, valamint ellenőrzés területén önállóan felelősségei látják el. E munkakörökben foglalkoztatott osztályszervezeten belüli csoportvezetőket 15 százalékkal felemelt alsó és felső bérhatárok között lehet besorolni. Ügyintézőknek kell besorolni továbbá az ügyviteli csoportok vezetőit, a könyvelési ellenőrt és az ezzel egyenértékű ügyviteli munkakörben foglalkoztatott alkalmazottakat.

Képesítési fokozat:

- Az I. fokozatba kell besorolni azokat az ügyintézőket, akik a II., III., IV. fokozatokra előírt besorolási feltételekkel nem rendelkeznek.

- a II. fokozatba kell besorolni azokat az ügyintézőket, akik technikusi oklevéllel vagy képesítést nyújtó érettségi bizonyítvánnyal, továbbá ide lehet sorolni azokat, akik szakmunkás bizonyítvánnyal vagy képesítést nem nyújtó érettségivel, de jogszabályban vagy a kollektív szerződésben előírt, a munkakör betöltéséhez szükséges szakvizsgával rendelkeznek.

- A III. fokozatba kell besorolni azokat az ügyintézőket, akik felsőfokú technikumi, azokat akik nem a munkakör betöltéséhez szükséges egyetemi, főiskolai végzettséggel rendelkeznek, továbbá a technikusi oklevéllel, képesítést nyújtó érettségivel és a kollektív szerződésben előírt a munkakör betöltéséhez szükséges felsőfokú szakvizsgával rendelkező ügyintézőket.

- a IV. fokozatba kell sorolni a munkakör betöltéséhez szükséges egyetemi, főiskolai végzettséggel, illetőleg a munkakörre előírt képesítést nem nyújtó egyetemi, főiskolai végzettséggel és jogszabályban vagy a kollektív szerződésben előírt kiegészítő szakvizsgával rendelkező ügyintézőket.

Megjegyzés:

- A népgazdaság valamennyi ágában szakvizsgának minősül az olyan tanfolyam végbizonyítványa, amelyen több ágazatra jellemző szakismeretet sajátítanak el a hallgatók és a bizonyítványt országos hatáskörű szerv állította ki;

- az ágazat területén pedig az olyan tanfolyamok végbizonyítványa, amelyeken az ágazati miniszter által előírt tananyagot oktatták és a végbizonyítványt az ágazati miniszter által kijelölt vizsgabizottság adja ki.

- A speciális képesítéssel, végzettséggel rendelkezők besorolására az ágazati miniszter rendelkezik.

Ügyviteli alkalmazottak

(D)

Ide kell besorolni az adminisztrátorokat, műhelyírnokokat, nyilvántartókat, irat- és rajztárosokat, gyors- és gépírókat, könyvelőket, gépkönyvelőket, bérelszámolókat, pénztárosokat és az ezzel egyenértékű munkaköröket.

A munkaviszonyban, tagsági-viszonyban eltöltött minden időt gyakorlatként kell elismerni.

5. számú melléklet a 7/1971. (IV. 1.) MüM rendelethez

A vállalati vezető állású alkalmazottak munkaköri bértáblázata

(A)

forint/hónap

Kisipari, valamint fogyasztási és értékesítő szövetkezetek vezető állású dolgozóinak munkaköri bértáblázata

(B)

forint/hónap

Műszaki-, forgalmi-, áruforgalmi, gazdasági ügyintézők

(C)

forint/hónap

Tartalomjegyzék