4/1972. (X. 13.) BM rendelet

a hatósági erkölcsi bizonyítványról

A fontos és bizalmas munkakörök betöltéséről szóló 1957. évi 66. törvényerejű rendelet 7. §-ában kapott felhatalmazás alapján a hatósági erkölcsi bizonyítványok kiállításának rendjét - az illetékre vonatkozó rendelkezés tekintetében a pénzügyminiszterrel egyetértésben - az alábbiakban szabályozom:

1. §

A hatósági erkölcsi bizonyítvány kiállítására a járási, városi, városi-járási, fővárosi kerületi rendőrkapitányság, külföldön lakó személyek részére az ennek megfelelő bizonyítvány kiadására pedig a Belügyminisztérium Közrendészeti Osztálya jogosult.

2. §

(1) A hatósági erkölcsi bizonyítványt az erre a célra rendszeresített kérőlapon az állandó lakóhely szerint illetékes rendőrkapitányságtól kell kérni. A kérőlap a megyei, illetőleg járási székhelyeken, valamint a városokban a kijelölt postahivataloknál, továbbá a rendőrkapitányságokon díjmentesen szerezhető be.

(2) A hatósági erkölcsi bizonyítvány hivatalos célra történő kiállítása iránti kérőlapot személyesen lehet benyújtani vagy postán megküldeni. A bizonyítvány beszerzésének szükségességét, valamint a kérőlapon feltüntetett és a kérelmező személyi igazolványába, illetőleg lakhatási engedélyébe (a továbbiakban együtt: személyi igazolvány) bejegyzett adatok azonosságát az érdekelt szerv igazolja.

(3) Nem hivatalos célra történő kiállítás iránt a kérőlapot a bizonyítvány kiállítását kérő személy csak személyesen, személyi igazolványának egyidejű bemutatása mellett nyújthatja be.

(4) Külföldön lakó személyek az 1. §-ban megjelölt bizonyítványt a Belügyminisztérium Közrendészeti Osztályától kérhetik.

3. §

A hatósági erkölcsi bizonyítvány tartalmazza:

a) a kiállító hatóság megnevezését és a bizonyítvány iktatószámát,

b) a bizonyítvány kiállítását kérő személy adatait (nevét, születési idejét, helyét, családi állapotát, foglalkozását, apja és anyja nevét, lakóhelyét), személyi igazolványának sorozatát és számát,

c) a büntetlen vagy a büntetett előéletre vonatkozó közlést, utóbbi esetben az egyes büntetésekre vonatkozó adatok feltüntetésével,

d) annak megjelölését, hogy a bizonyítványt milyen célból állították ki,

e) a bizonyítvány kiállításának időpontját és érvényességének idejét.

4. §

A hatósági erkölcsi bizonyítvány a kiállítástól számított három hónapig érvényes.

5. §

A hatósági erkölcsi bizonyítványt a kiállítását kérő személynek kell átadni vagy kérésére postán, ajánlott küldeményként kézbesíteni. A kézbesítés költsége a bizonyítvány kiállítását kérő személyt terheli.

6. §

Ha az eljáró rendőri szervnek hivatalos tudomása van arról, hogy a hatósági erkölcsi bizonyítványt kérő személy ellen büntető eljárás van folyamatban, annak jogerős befejezéséig az erkölcsi bizonyítvány kiadását felfüggesztheti.

7. §

(1) A hatósági erkölcsi bizonyítványban foglalt megállapítások helyesbítése iránt 15 napon belül kérelemmel lehet fordulni a Belügyminisztérium Közrendészeti Osztályához. A kérelmet a hatósági erkölcsi bizonyítványt kiállító rendőrkapitánysághoz kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell az okirati bizonyítékokat és a kifogásolt erkölcsi bizonyítványt.

(2) A helyesbítésre irányuló kérelem teljesítését elutasító határozat ellen a kérelmező panasszal fordulhat a legfőbb ügyészhez.

8. §

(1) A hatósági erkölcsi bizonyítvány illetéke 20 forint. Az illetéket a kérőlapon illetékbélyeggel kell leróni.

(2) Illetékmentes a hatósági erkölcsi bizonyítvány, ha azt a honvédelemről szóló 1960. évi IV. törvényben meghatározott célra kérik.

(3) A 7. § (1) bekezdésében megjelölt kérelem és az annak alapján kiállított hatósági erkölcsi bizonyítvány illetékmentes.

9. §

Ez a rendelet 1973. január 1. napján lép hatályba. Egyidejűleg az 5/1957. (XII. 28.) BM rendelet hatályát veszti.

Benkei András s. k.,

belügyminiszter