Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

14/1975. (XI. 15.) MüM rendelet

a vállalati bérszabályozás rendszeréről

A vállalati bérszabályozás és a vezető állású dolgozók - anyagi érdekeltségi rendszeréről szóló 29/1975. (XI. 15.) MT rendelet 10. §-ában kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel, a Szakszervezetek Országos Tanácsával, a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával és az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben, valamint az ágazati miniszterek véleményének meghallgatásával - a következőket rendelem:

1. §

(1) E rendelet hatálya kiterjed - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az állami vállalatra, a trösztre, a vállalati gazdálkodás rendszerében működő egyéb állami szervre, a társadalmi szervezet vállalatára, az ipari, valamint a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre, a szövetkezeti vállalatra, továbbá mindezeknek gazdasági társulására (a továbbiakban: vállalat).

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki:

- a pénzintézetek (771) alágazatba sorolt intézetekre és takarékszövetkezetekre;

- a város- és községgazdálkodási szolgáltatás (782) alágazatba sorolt kommunális költségvetési üzemekre.

(3) A tröszt és a keretében működő vállalatok - ha az alapító határozat másként nem rendelkezik - e rendelet alkalmazása szempontjából egy vállalatnak minősülnek.

2. §

(1) A vállalatok bérfelhasználásának szabályozása céljából

a) vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonal-szabályozás ;

b) központi bérszínvonal-szabályozás;

c) vállalati teljesítményhez kötött bértömeg-szabályozás, vagy

d) központi bértömeg-szabályozás alkalmazható.

(2) A vállalatra - az ágazati rendszer alapján - érvényes bérszabályozási formát e rendelet 1. számú melléklete határozza meg.

I.

Bérszínvonal-szabályozás

3. §

(1) A bérszínvonal - mind a vállalati teljesítményhez kötött, mind a központi bérszínvonalszabályozásnál - a 2. számú mellékletben foglaltaknak megfelelően meghatározott éves bértömeg és létszám (képzett összlétszám) hányadosa.

(2) A tárgyévi bérszínvonal viszonyítási alapja (a továbbiakban: bázis-bérszínvonal) a tárgyévet megelőző év bérszínvonala.

(3) Az előző bekezdés szerinti bázis-bérszínvonalat módosítani kell

a) a munkaügyi, miniszter által vagy vele egyetértésben kiadott, erre vonatkozó rendelkezés alapján, valamint

b) ha a vállalatnál a 17. § (2) bekezdésében megjelölt szervezeti változás történik.

Vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonal-szabályozás

4. §

(1) A vállalat a bérszínvonalát évente külön rendelkezésben meghatározott mértékkel (biztosított bérszínvonal-növekedés) bérfejlesztési befizetés nélkül emelheti.

(2) A vállalat bérszínvonalának az előző bekezdésben meghatározott mértéken felüli növelési lehetőségét a bérfejlesztési mutató szabályozza. A biztosított és a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett bérszínvonal-növekedés hat százalékos mértékig mentes a bérfejlesztési befizetés alól, a hat százalékot meghaladó rész után a vállalat 150 százalékos bérfejlesztési befizetést köteles teljesíteni.

(3) A biztosított és a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett mértéket meghaladó bérszínvonalnövekedésért a vállalat progresszív bérfejlesztési befizetést köteles teljesíteni. A vállalat befizetési kötelezettsége abban a sávban kezdődik, ahol a tényleges bérszínvonal-növekedésnek a biztosított mértékkel csökkentett része meghaladja a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett mértéket. A befizetési kötelezettség mértéke a következő:

(4) Ha a vállalat bérszínvonalának növekedése nem éri el a biztosított és a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett mértéket, a bérszínvonalkülönbözet összegét a vállalat a következő években, mint tartalékolt bérszínvonalnövekedést, a (2) bekezdés rendelkezései szerint használhatja fel.

5. §

(1) Bérfejlesztési mutató az egy főre jutó bér és nyereség összege.

(2) A bérfejlesztési mutatót a mérleg szerinti nyereség, valamint - a 2. számú melléklet szerint - a bérszínvonal számításánál figyelembe veendő bértömeg együttes összegének a képzett összlétszámmal történő osztásával kell megállapítani. A bérfejlesztési mutatóban veszteség nem szerepeltethető.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározottól eltérő bérfejlesztési mutatókat a 3. számú melléklet tartalmazza.

(4) A bérfejlesztési mutató bázisa az előző évi bérfejlesztési mutató, kivéve a (7) bekezdésben meghatározott eseteket.

(5) A bérfejlesztési mutató növekedése esetén a vállalat a bérfejlesztési mutató bázishoz viszonyított növekedésének a 4. számú mellékletben meghatározott hányadával, a 4. § (2) bekezdésének előírásai szerint növelheti bérszínvonalát.

(6) A bérfejlesztési mutatónak a bázis bérfejlesztési mutatóhoz viszonyított változatlanságának vagy csökkenésének évében a vállalat bérfejlesztési befizetés nélkül a 4. § (1) és (4) bekezdése szerinti mértékben növelheti bérszínvonalát, a bérszínvonal további növekedése után a 4. § (3) bekezdése szerinti progresszív bérfejlesztési befizetést kell teljesíteni.

(7) A bérfejlesztési mutató átmeneti (egyszeri) csökkenését követő első évben a bérfejlesztési mutató bázisa a csökkenést megelőző év bérfejlesztési mutatója. Két vagy több éven át tartó folyamatos - mindig az előző évhez viszonyított -csökkenést követő első évben, amikor a bérfejlesztési mutató az előző évhez viszonyítva változatlan vagy nő, a bérfejlesztési mutató bázisa az első csökkenést megelőző év bérfejlesztési mutatója. Az átmeneti, illetve folyamatos csökkenést követő második évben - a (4) bekezdés szerint -az előző évi bérfejlesztési mutató a bázis. A bérfejlesztési mutató két vagy több éven át tartó folyamatos csökkenése esetén az okok elemzése alapján, a felügyeleti szerv, szövetkezetek esetében az országos érdekképviseleti szerv javaslatára, az ágazati miniszter - legkorábban a második csökkenést követő évre vonatkozóan - az e bekezdésben foglaltaktól eltérő bázismutató alkalmazását engedélyezheti.

Központi bérszínvonal-szabályozás

6. §

(1) A vállalat bérszínvonalát évente külön rendelkezésben meghatározott mértékkel, bérfejlesztési befizetés nélkül emelheti.

(2) Az előző bekezdés szerinti mértéket meghaladó bérszínvonal-növekedés után a vállalat progresszív bérfejlesztési befizetést köteles teljesíteni a következők szerint:

(3) Ha a vállalat bérszínvonalának növekedése nem éri el az (1) bekezdés szerinti mértékét, a bérszínvonal-különbözet összegét a vállalat a következő években, mint tartalékolt bérszínvonal-növekedést, bérfejlesztési befizetés nélkül használhatja fel.

Bérfejlesztési befizetés összege bérszínvonal-szabályozás esetén

7. §

(1) A bérfejlesztési befizetés összege az egyes sávokban - ideértve a 4. § (2) bekezdése szerinti befizetést is - megvalósított és a sávokhoz tartozó befizetési mértékkel módosított bérszínvonalnövekedés bértömege. E bértömeget a bérszínvonal számításánál alkalmazott és a 2. számú melléklet szerint meghatározott tárgyévi képzett összlétszámmal kell kiszámítani.

(2) A bedolgozók számított létszáma után az egyébként járó bérfejlesztési befizetés felét kell teljesíteni. E kedvezmény szempontjából bedolgozónak kell tekinteni a nyugdíjuk szüneteltetése vagy korlátozása nélkül bedolgozóként foglalkoztatott nyugdíjasokat és az átalány befizetéses rendszerben foglalkoztatott dolgozókat is. A kedvezmény számításához a képzett összlétszámot kell csökkenteni a bedolgozók számított létszámának ötven százalékával.

II.

Bértömeg-szabályozás

8. §

(1) A bértömeget, a létszámot és a teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbérét (a 8-14. §-okban: bérszínvonal) a 2. számú melléklet előírásai szerint kell meghatározni.

(2) A tárgyévi bértömeg-felhasználás és bérszínvonal-növekedés viszonyítási alapja a következő bekezdésekben meghatározott bázis-bértömeg és bázis-bérszínvonal.

(3) Bázis-bértömeg - amennyiben az 5. számú melléklet eltérően nem rendelkezik - a tárgyévet megelőző év bértömege.

(4) A bérszínvonal bázisa a tárgyévet megelőző év bérszínvonala.

(5) A (3)-(4) bekezdés szerinti bázis-bértömeget és bázis-bérszínvonalat módosítani kell

a) a munkaügyi miniszter által vagy vele egyetértésben kiadott, erre vonatkozó rendelkezés alapján, valamint

b) ha a vállalatnál a 17. § (2) bekezdésében megjelölt szervezeti változás történik.

Vállalati teljesítményhez kötött bértömeg-szabályozás

9. §

(1) A vállalat által bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül felhasználható bértömeg a következő bekezdések rendelkezéseinek megfelelően növelt vagy csökkentett bázis bértömeg.

(2) A vállalat bértömegét a bázis-bértömeg évente külön rendelkezésben meghatározott hányadával (biztosított bértömegnövekedés) növelheti.

(3) A felhasználható bértömeg további változását az 5. számú mellékletben meghatározott termelési mutató szabályozza. A termelési mutatónak a bázis termelési mutatóhoz bekövetkező változása (növekedése vagy csökkenése) esetén a változásnak az 5. számú mellékletben meghatározott hányadával kell növelni, illetve csökkenteni a bázis-bértömeget. A termelési mutató bázisát az 5. számú melléklet szerint kell meghatározni.

(4) A felhasználható bértömegnek a bázisbértömeghez képest a (2) és (3) bekezdés rendelkezésein alapuló változását a vállalat külön-külön köteles meghatározni és összegezni.

10. §

A 9. § szerint meghatározott bértömeget meghaladó felhasználás után a vállalat progresszív bérfejlesztési befizetést tartozik teljesíteni a következők szerint:

11. §

A teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérszínvonalának hat százalékot meghaladó növekedése után a vállalat - a 10. §-ban meghatározott befizetési kötelezettségtől függetlenül - progresszív bérfejlesztési befizetést tartozik teljesíteni, a következők szerint:

Központi bértömeg-szabályozás

12. §

(1) A vállalat által bérfejlesztési befizetés nélkül felhasználható bértömeg az évente külön rendelkezésben meghatározott mértékkel növelt bázis-bártömeg.

(2) Az (1) bekezdés szerinti bértömeget meghaladó bértömeg-felhasználás, valamint a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérszínvonalának hat százalékot meghaladó növekedése után a vállalat a 10. és 11. §-ok szerinti bérfejlesztési befizetést tartozik teljesíteni.

Tartalékolás rendje bértömeg-szabályozás esetén

13. §

(1) A vállalat a 9. §, illetve a 12. § (1) bekezdése szerinti bértömeg fel nem használt részét, mint tartalékolt bértömeget, a következő években a 10. § szerinti bérfejlesztési befizetés nélkül használhatja fel.

(2) Ha a vállalat teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozóinak bérszínvonal-növekedése nem éri el a hat százalékot, a felhasználható bértömegen [9. §, illetve 12. § (1) bekezdés] belül - legfeljebb hat százalékos mértékig - megvalósítható és a ténylegesen megvalósított bérszínvonalnövekedés különbözetének összege tartalékolható. Ezt a vállalat, mint tartalékolt bérszínvonal-növekedést, a következő években az évi hatszázalékos növekedésen felül, a 11. § szerinti bérfejlesztési befizetés nélkül használhatja fel.

(3) A (2) bekezdés szerinti tartalék felhasználásának évében a vállalat 11. § szerinti bérfejlesztési befizetési kötelezettsége abban a sávban kezdődik, ahol a tényleges bérszínvonal-növekedés meghaladja a bérfejlesztési befizetés nélkül megvalósított bérszínvonal-növekedést.

Bérfejlesztési befizetés összege bértömeg-szabályozás esetén

14. §

(1) A többlet bértömeg-felhasználásért teljesítendő bérfejlesztési befizetés az egyes sávokban megvalósított és a sávokhoz tartozó befizetési mértékkel módosított bértömegfelhasználás összege.

(2) A teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérszínvonalának növekedéséért (11. §) teljesítendő bérfejlesztési befizetés összege az egyes sávokban megvalósított és a sávokhoz tartozó befizetési mértékkel módosított bérszínvonal-növekedés bértömege. E bértömeget a teljes munkaidőben foglalkoztatottaknak a 2. számú melléklet szerinti létszámával kell kiszámítani.

III.

Vegyes rendelkezések

15. §

A vállalat a bérfejlesztési befizetést a részesesedési alap terhére köteles teljesíteni.

16. §

(1) A bérfejlesztési befizetés számításához szükséges tárgyévi és bázismutatókat a számviteli és statisztikai bizonylatokon nyugvó számításokkal együtt a vállalat köteles nyilvántartani.

(2) A bérfejlesztési befizetés összegét a vállalat köteles az illetékes első fokú adóhatóságoz átutalni.

(3) A bérfejlesztési befizetés bevallására, befizetésére, elszámolására, ellenőrzésére, a mulasztásokkal és szabálytalanságokkal kapcsolatos intézkedésekre a gazdasági és pénzügyi ellenőrzés rendjéről, továbbá a vállalatok és szövetkezetek adóigazgatására, költségvetési kapcsolatainak lebonyolítására és pénzügyi revíziójára vonatkozó eljárási szabályokról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.

17. §

(1) Új vállalatok alapítása esetén a bérszabályozási rendszer működéséhez szükséges bázismutatókat - a felügyeleti szerv javaslatára - az ágazati miniszter határozza meg. Az ágazati miniszter javaslatára a munkaügyi miniszter, a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben, a működés első két évére vonatkozóan engedélyezheti, hogy a vállalat tekintetében - az 1. számú melléklet szerint irányadó vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonal - vagy bértömeg-szabályozás helyett - a központi bérszínvonal - vagy bértömeg-szabályozás szabályai érvényesüljenek.

(2) Vállalati egység átadásával, illetve átvételével, vagy profilváltozással járó jelentős átszervezés esetén a vállalat e változás hatását a bérszabályozás mutatóin a felügyeleti szerv javaslatára az ágazati miniszter által megadott engedély alapján vezetheti át.

(3) A bérszabályozás bázis-mutatóit - az (1)-(2) bekezdés szerinti esetekben - a szövetkezet javaslatára

a) ipari szövetkezeteknél az országos érdekképviseleti szerv véleményének kikérése mellett az ágazati miniszter

b) fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezeteknél a megyei szövetség véleményének kikérése mellett a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottságának illetékes szakigazgatási szerve

határozza meg, illetve módosítja.

18. §

Az ágazati miniszter az e rendeletben biztosított jogait a szakmai szakszervezetekkel egyetértésben gyakorolja. Intézkedését a felügyeleti szerv - szövetkezetek esetén az országos érdekképviseleti szerv - közli a vállalatokkal.

IV.

Átmeneti és hatályba léptető rendelkezések

19. §

(1) 1976. évben a bérszínvonal, illetőleg a bértömeg bázisa - a bérszabályozás rendszeréről szóló 13/1970. (XI. 15.) MüM rendeletnek, a 7/1975. (VI. 18.) MüM rendelet 1. §-ával megállapított, 13. §-ában foglalt korlátozásokkal - e rendelet előírásainak megfelelően meghatározott 1975. évi tényleges bérszínvonal, illetve bértömeg.

(2) A bérszínvonal, illetve a bértömeg bázisának megállapításánál figyelmen kívül kell hagyni azokat a bérköltség terhére teljesített kifizetéseket, amelyeket a vállalatnak a hatályos külön rendelkezések alapján a bérszínvonalba, illetve a bértömegbe beszámítania nem kell.

(3) A rendelet hatályba lépését megelőzően képzett bérszínvonal-tartalék felhasználásánál e rendelet előírásai az irányadóak. [4. § (4) bekezdése, 6. § (3) bekezdése és 13. § (2) bekezdése.]

(4) Az a vállalat, amelyik e rendelet hatályba lépésével tér át a bértömeg-szabályozás rendszerére, köteles a bérszínvonal-tartalékot az 1975. évi képzett összlétszám segítségével bértömegtartalékká átszámítani. A bértömeg-tartalék a 13. § (1) bekezdésének rendelkezése szerint használható fel.

(5) A bérfejlesztési mutató és a bértömegszabályozás termelési mutatója bázisának központi intézkedéssel összefüggő módosításáról külön jogszabály rendelkezik.

20. §

(1) Ez a rendelet 1976. január hó 1. napján lép hatályba.

(2) Egyidejűleg hatályukat vesztik

a bérszabályozás rendszeréről szóló 13/1970. (XI. 15.) MüM rendelet és az azt módosító 3/1972. (II. 6.) MüM, 21/1972. (XII. 19.) MüM számú, 8/1974. (III. 31.) MüM számú, 7/ 1975. (VI. 18.) MüM rendeletek, valamint

az általános fogyasztási és értékesítő szövetkezetekre vonatkozó munkaügyi rendelkezésekről szóló 9/1970. (X. 17.) MüM rendelet 2. § (1) bekezdésének a) pontja és (2) bekezdése,

az üzletek nyitvatartásának módosítása miatt felmerülő munkahelyi pótlékból származó többlet-bérköltségnek bérszínvonal szempontjából történő elszámolásáról szóló 6/1971. (III. 9.) MüM-PM együttes rendelet,

a gazdasági társulásokkal összefüggő munkaügyi kérdések szabályozásáról szóló 5/1972. (III. 23.) MüM rendelet 3. § (4) bekezdésének első mondata és

a szénbányászat bérszabálvozásáról szóló 14/1973. (NIM. É. 23.) NIM-MüM-PM együttes utasítás.

Az 1975. évi eredmény alapján teljesítendő bérfejlesztési befizetéssel kapcsolatban azonban még e jogszabályokat kell alkalmazni.

Buda István s. k.,

munkaügyi minisztériumi államtitkár

1. számú melléklet a 14/1975. (XI. 15.) MüM rendelethez.

Az egyes bérszabályozási formák működési köre

1. A vállalat (tröszt) bérszabályozási rendszerét meghatározó ágazati besorolásra - amennyiben e rendelet eltérően nem rendelkezik - a Központi Statisztikai Hivatal hatályos ágazati rendszerét kell alkalmazni.

2. Vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonalszabályozást kell alkalmazni:

- a kőolaj- és földgázkitermelés (1114) szakágazatban;

- az egyéb ércek és ásványok bányászata (1116) szakágazatban;

- a gépipar (14) ágazatban;

- a hő-, hang- és vízszigetelő anyagok gyártása (1516) szakágazatban;

- a szerves és szervetlen vegyipar (1611) szakágazatban;

- a kőolajfeldolgozó ipar (1612) szakágazatban;

- a gyógyszeripar (1615) szakágazatban;

- a festékipar (1616) szakágazatban;

- a háztartási és kozmetikai vegyipar (1617) szakágazatban;

- a gumiipar (1618) szakágazatban;

- a műanyagfeldolgozó ipar (1619) szakágazatban;

- a bútoripar (1713) szakágazatban;

- a nyomdaipar (173) alágazatban;

- a selyemipar (1745) szakágazatban;

- a rövidáruipar (1746) szakágazatban;

- a kötszövő ipar (1747) szakágazatban;

- a bőr- és szőrmeipar (1751) szakágazatban;

- a kézmű- és háziipar (177) alágazatban;

- az egyéb ipar (18) ágazatban;

- a termelőeszköz és készletező nagykereskedelem (511) alágazatban;

, - a mezőgazdasági termék nagykereskedelem (512) alágazatban;

- a melléktermék és hulladékbegyűjtő nagykereskedelem (513) alágazatban:

- a fogyasztási cikk nagykereskedelem (514) alágazatban;

- a bolti kiskereskedelem (515) alágazatban;

- a kereskedelmi vendéglátás (5171) szakágazatban ;

- a vegyes tevékenységű kereskedelem (518) alágazatban;

- az áruk és szellemi termékek külkereskedelme (5211) szakágazatban.

3. Vállalati teljesítményhez kötött bértömegszabályozást kell alkalmazni:

- a bauxitbányászat (1115) szakágazatban;

- az alumíniumkohászat (1312) szakágazatban;

- a kő- és kavicsbányászat (1512) szakágazatban;

- a betonelemgyártó ipar (1514) szakágazatban;

- a finomkerámia és csiszolókorong ipar (1517) szakágazatban;

- az üvegipar (1518) szakágazatban;

- a fűrész- és lemezipar (1711) szakágazatban;

- az épületasztalosipar (1712) szakágazatban;

- az egyéb fafeldolgozóipar (1714) szakágazatban;

- a papíripar (172) alágazatban;

- a pamutipar (1741) szakágazatban;

- a len-, kender- és jutaipar (1743) szakágazatban;

- a gyapjúipar (1744) szakágazatban;

- a textilruházati ipar (176) alágazatban;

- a baromfi- és tojásfeldolgozó ipar (1912) szakágazatban;

- a tartósító ipar (1914) szakágazatban;

- a malomipar (1915) szakágazatban;

- a cukoripar (1917) szakágazatban;

- a növényolajipar (1919) szakágazatban;

- a szesz- és keményítőipar (1921) szakágazatban ;

- a boripar (1922) szakágazatban;

- a dohányipar (1925) szakágazatban;

- az építőipari kivitelezés (21) ágazatban;

- a mezőgazdaság (31) ágazatba tartozó állami vállalatoknál;

- az erdőgazdálkodás (32) ágazatba tartozó állami vállalatoknál;

- a Csepel Vas- és Fémművek Trösztnél;

- az Egyesült Izzólámpa és Villamossági RT-nél;

- a Ganz-MÁVAG Mozdony és Vagongyárnál;

- az IKARUS Karosszéria és Járműgyárnál;

- a Villamosberendezés és Készülék Műveknél.

4. Központi bérszínvonal-szabályozást kell alkalmazni:

- a szénbányszat (1111) szakágazatban;

- a villamosenergia-ipar (12) ágazatban;

- a mész- és cementipar (1513) szakágazatban;

- a városi gáz gyártása (1613) szakágazatban;

- a cipőipar (1752) szakágazatban;

- a húsipar (1911) szakágazatban;

- a tejipar (1913) szakágazatban;

- a sütő- és tésztaipar (1916) szakágazatban;

- az édesipar (1918) szakágazatban;

- a söripar (1923) szakágazatban;

- az ásvány-, szikvíz- és üdítőital-ipar (1924) szakágazatban;

- a közúti közlekedés (412) alágazatban;

- a taxiközlekedés (4133) szakágazatban;

- a víziközlekedés (414) alágazatban;

- a légi közlekedés (415) alágazatban;

- a garázstevékenység (4171) szakágazatban;

- a hírközlés (42) ágazatban;

- a gyógyszerkereskedelem (516) alágazatban;

- a munkahelyi vendéglátás (5172) szakágazatban;

- a kereskedelmi szolgáltatások (519) alágazatban;

- az export-fővállalkozás és közvetítő tevékenység (5212) szakágazatban;

- a külkereskedelmi jellegű szolgáltatás (5213) szakágazatban;

- a vízgazdálkodás (6) népgazdasági ágban; .

- a személyi szolgáltatás (712) alágazatban;

- az egyéb üzleti szolgáltatás (7142) szakágazatban ;

- a lakás- és egyéb ingatlankezelés, fenntartás (781) alágazatban;

- a város- és községgazdálkodási szolgáltatás (782) alágazatban;

- a kulturális szolgáltatás (84) alágazatba tartozó vállalatoknál;

- az Egészségügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó vállalatoknál;

- az Igazságügyi Minisztérium irányítása alá tartozó vállalatoknál;

- a kijelölt fogyasztási szolgáltató vállalatoknál.

5. Központi bértömeg-szabályozást kell alkalmazni:

valamennyi népgazdasági ágból:

- a vállalati gazdálkodási rend szerint működő kutató- és fejlesztőintézeteknél;

- az ágazati gazdasági intézeteknél, ügyvitelszervezési és gépesítési, gépi adatfeldolgozó, valamint munka- és üzemszervezési vállalatoknál, ideértve az üzemszervezés, ügyvitelgépesítés és -feldolgozás (7141) szakágazatba sorolt vállalatokat is;

- a tervező vállalatoknál;

- a beruházási vállalatoknál, valamint

- a vaskohászat (1311) szakágazatban;

- a tégla-, cserép- és tűzállóanyagipar (1511) szakágazatban;

- a vasúti közlekedés (411) alágazatban;

- a közúti villamosközlekedés (4131) szakágazatban;

- a vegyes városi közlekedés (4132) szakágazatban.

6. A vállalat bérszabályozási rendszerét, ameny-nyiben az eltér a 2-5 pontokban meghatározottaktól, a munkaügyi miniszter, az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel és a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben, az ágazati miniszterek útján, külön leirattal szabályozza.

2. számú melléklet a 14/1975. (XI. 15.) MüM rendelethez

A bértömeg és létszám számbavétele, a bérszínvonal mutatójának számítása

A bérköltség terhére történő kifizetések (bértömeg) számbavételénél és a teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozók létszámának meghatározásánál - eltérő rendelkezés hiányában - a Központi Statisztikai Hivatal által kiadott "Országosan Egységes Iparstatisztikai Kérdőívek és Utasítások", illetve az ennek megfelelő ágazati utasítások rendelkezéseit kell alkalmazni.

I.

Bérszínvonal-síábályozásra vonatkozó szabályok

1. A bérszínvonal számításának alapjául szolgáló bértömegként a bérköltség terhére történő kifizetéseket az alábbiak szerint elkülönítetten kell számbavenni:

a) A teljes munkaidőben foglalkoztatottak részére a bérköltség terhére fizetett összegeket (törzsbér, prémium, pótlék, kiegészítő fizetés, egyéb bérek), ideértve:

- a vállalat állományába tartozó dolgozók részére nem a munkakörükkel összefüggő munkák (például: tanfolyami előadás, a vállalattal munkaviszonyban álló dolgozó saját vállalatánál végzett bedolgozói tevékenysége stb.) díjait;

- más címeken (például: a bérköltség terhére elszámolt jutalom, újítási díj, az újítások kivitelezése érdekében történt bérjellegű kifizetések stb.) folyósított béreket, illetve kifizetéseket;

- a szakmunkás-bérrel foglalkoztatott, szakvizsga előtt álló szakmunkás-tanulók 13/1969. (XII. 30.) Mü M rendelet 47. §-a, valamint a nyári szünidőben havi törvényes munkaidőben foglalkoztatott egyetemi (főiskolai) és középiskolai tanulók bérét is, eltérően a bevezetőben hivatkozott utasítástól.

b) A bérköltség terhére folyósított összes egyéb kifizetéseket, ideértve:

- a részmunkaidőben, bedolgozóként, átalánybefizetéses (gebines) elszámolási rendszerben, valamint másodállás és mellékfoglalkozás formájában foglalkoztatottak;

- a nyugdíjuk szüneteltetése vagy korlátozása nélkül foglalkoztatott nyugdíjasok és

- az állományba nem tartozók részére teljesített kifizetéseket.

2. A bérszínvonal számításának alapjául szolgáló létszámként számításba kell venni:

a) a teljes munkaidőben foglalkoztatottak éves átlagos állományi létszámát - beleértve a szakmunkás-bérrel foglalkoztatott, szakvizsga előtt álló szakmunkástanulók, valamint a nyári szünidőben havi törvényes munkaidőben foglalkoztatott egyetemi (főiskolai) és középiskolai tanulók létszámát is - és

b) az összes egyéb bérkifizetések összegéből (1/ b. porit) számított létszámot. A számított létszámot az összes egyéb bérkifizetéseknek a teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbérével való osztásával kell meghatározni.

A teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbére a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérének (l/a. pont) és létszámának (2/a. pont) hányadosa.

A bérszínvonal számításánál alkalmazandó úgynevezett "képzett összlétszám" az a) és b) pontokban meghatározott létszám összege.

3. A bérszínvonal számításának alapjául szolgáló bértömegként (1. pont), illetve létszámként (2. pont) nem szabad figyelembe venni:

a) a szakmunkástanulók ösztöndíját (tanulóbérét) és létszámát, kivéve a szakmunkásbérrel foglalkoztatott szakvizsga előtt álló szakmunkástanulók bérét és létszámát;

b) a bérköltség terhére a szerzői jogi védelem alatt álló alkotásokért fizetett szerzői díjakat, s az e díjakból számított létszámot;

c) a 16/1975. (XI. 15.) MüM rendelet alapján a vállalatok magasabb vezető állású dolgozói részére fizetett prémiumot, jutalmat;

d) az építő- és építőanyagiparban fizetett fagy-szüneti díjat;

e) a vállalatok dolgozói által társadalmi közös célokra, valamint a KISZ szervezetek részéről felajánlott - a munkarend szerintit meghaladó teljesítményekért járó - béreket és az ebből számított létszámát;

f) a kiemelt beruházások külön ösztönzési rendszere alapján a bérköltség terhére kifizetett összegeket.

4. A 10/1972. (V. 20.) MüM-PM együttes rendelet alapján tartós külföldi szolgálatot teljesítő dolgozó bérét és létszámát, a bérszínvonal számításának alapjául szolgáló bértömeg és létszám meghatározásánál - a bevezetőben hivatkozott utasítástól eltérően - figyelmen kívül kell hagyni, kivéve azon dolgozók bérét és létszámát, akik a tartós külföldi szolgálat ideje alatt munkabérük forint-részeként a belföldi átlagkeresetüket kapják a rendelet 24. és 32. §-a alapján.

5. a) Az általános fogyasztási és értékesítő szö-vekezeteknél a felvásárló, lakossági és belső üzemi szolgáltató tevékenységet végző fizikai dolgozók bére és létszáma a teljes munkaidőben foglalkoztatottak között nem szerepeltethető. Az e tevékenységek keretében figyelembe vehető munkaköröket az ágazati miniszter a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben határozza meg. E dolgozók bérét az 1/b. pont szerinti egyéb bérkifizetések között kell figyelembe venni és abból 2/b. pont szerinti számított létszámot kell képezni.

b) A bértömeg-szabályozásról bérszínvonal-szabályozásra való áttérés átmeneti szabályait a munkaügyi miniszter külön leirattal szabályozza.

6. A bérszínvonal számításának alapjául szolgáló bértömeg és létszám meghatározásánál mind a tárgyévben, mind a bázis évben figyelmen kívül kell hagyni azokat a bérköltség terhére teljesített kifizetéseket, amelyekre vonatkozóan azt hatályos jogszabály vagy a munkaügyi miniszter hatályos leirata engedélyezte.

Azokat a kifizetéseket, amelyeket a munkaügyi miniszter engedélye alapján csak a teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbérének (bérszínvonalának) meghatározásánál lehet figyelmen kívül hagyni, az 1/b. pont szerinti egyéb kifizetések között kell számbavenni és a 2 b. pont szerinti számított létszám meghatározásánál e kifizetéseket figyelembe kell venni.

7. Az ipari szövetkezetek tagjait és a részükre a bérköltség terhére kifizetett összegeket a munkaviszonyban állókkal azonos módon kell számbavenni.

II.

Bértömeg-szabályozásra vonatkozó szabályok

1., Bértömeg-szabályozás esetén a bérköltség terhére történő kifizetéseket a bérszínvonalszabályozással azonos módon, az I/1. pont előírásai szerint - figyelembe véve az I/3-6. pontok előírásait - kell számbavenni.

2. A teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérszínvonalának számításához a teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszámát az I/2/a. pont szerint kell számbavenni.

3. A teljes munkaidőben foglalkoztattak bérszínvonalát a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérének (I/1/a. pont) a teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszámával (I/2/a. pont) való osztásával kell meghatározni.

Az I. és II. fejezet szerinti számításoknál a bérköltséget ezer forint pontossággal kell számbavenni, az átlagbért és bérszínvonalat forint pontossággal, a számított létszámot és a képzett összlétszámot egy tizedes pontossággal kell meghatározni. A bérszínvonal és a bértömeg százalékban kifejezett változást két tizedes pontossággal kell meghatározni.

3. számú melléklet a 14/1975. (XI. 15.) MüM rendelethez

A bérfejlesztési mutató

1. A rendelet 5. § (1) bekezdésétől eltérően, a következőkben meghatározott alágazatokban, szakágazatokban az alábbi bérfejlesztési mutatókat kell alkalmazni:

a) A melléktermék és hulladékbegyűjtő nagykereskedelem (513), a bolti kiskereskedelem (515) alágazatokban, a kereskedelmi vendéglátás (5171) szakágazatban és a vegyes tevékenységű kereskedelem (518) alágazatban:

- az értékesítési árbevétel összegét és

- az egy főre jutó hozzáadott érték-jellegű mutató (a továbbiakban: "hozzáadott érték") összegét.

b) A mezőgazdasági termék nagykereskedelem (512) és a fogyasztási cikk nagykereskedelem (514) alágazatokban:

- a "hozzáadott érték" összegét és

- az egy főre jutó "hozzáadott érték" összegét.

A bérfejlesztési mutatónál alkalmazandó értékesítési árbevételt a munkaügyi miniszter által -a pénzügyminiszterrel és az ágazati miniszterrel egyetértésben - meghatározott összetevők szerint kell számításba venni.

A bérfejlesztési mutatónál alkalmazandó "hozzáadott érték"-et az alábbiak összegeként kell meghatározni:

- bérköltség;

- eredmény (+" nyereség vagy - veszteség);

- illetményadó;

- társadalombiztosítási járulék;

- állóeszköz-lekötési járulék;

- forgóeszköz-lekötési járulék;

- értékcsökkenési leírás;

- egyéb bérjellegű költség;

- bankköltség.

A "hozzáadott érték" egyes elemeit az éves mérleggel egyezően kell a számításnál figyelembe venni.

2. A rendelet 5. § (1) bekezdésében és az előző pontban meghatározottaktól eltérő bérfejlesztési mutatókat a munkaügyi miniszter, az ágazati miniszterek útján, külön leirattal szabályozza. Ennek keretében egyes földrajzi területeken, egyes vállalatoknál elrendelheti a létszám szorzószámmal történő számbavételét is.

3. Azon vállalatok, melyeknél a bérszínvonalnövekedés lehetőségét egyidejűleg több bérfejlesztési mutató szabályozza, e bérfejlesztési mutatókra a rendelet előírásait külön-külön kötelesek alkalmazni.

4. A bérfejlesztési mutató értékét forint, százalékban kifejezett változását egy tizedes pontossággal kell számítani.

4. számú melléklet a 14/1975. (XI. 15.) MüM rendelethez

A bérfejlesztési mutató által lehetővé tett bérszínvonal-növekedés számítása

1. A bérfejlesztési mutató növekedése esetén a 4. § (2) bekezdésének előírásai szerint végrehajtható (a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett) bérszínvonal-növekedés mértékét az alábbi szorzószámok alapján kell megállapítani:

2. A melléklet 1. pontjában meghatározottaktól eltérő szorzószámokat a munkaügyi miniszter, az ágazati miniszterek útján külön leirattal szabályozza.

3. A bérfejlesztési mutató növekedése által lehetővé tett bérszínvonal-növekedés százalékos mértékét két tizedes pontossággal kell meghatározni.

5. számú melléklet a 14/1975. (XI. 15.) MüM rendelethez

A felhasználható bértömeg bázisa, a vállalati teljesítményhez kötött bértömeg-szabályozás termelési mutatói

1. A 2. számú melléklet előírásai szerint meghatározott bértömeg bázisa - a rendelet 8. §-á-nak (3) bekezdésében foglaltaktól eltérően - az 1975. évi bértömeg:

a mezőgazdaság (31) ágazatba és az erdőgazdálkodás (32) ágazatba tartozó állami vállalatoknál.

2. A felhasználható bértömeg számítása során az alábbi termelési mutatókat kell alkalmazni:

a) Termelési mutatóként - a b) pontban foglalt kivételektől eltekintve - a hozzáadott érték jellegű mutató (a továbbiakban: "hozzáadott érték") összegét kell alkalmazni.

A "hozzáadott érték"-et az alábbiak összegeként kell meghatározni:

- bérköltség

- eredmény (+ nyereség vagy - veszteség)

- illetményadó

- társadalombiztosítási járulék

- állóeszköz-lekötési járulék

- forgóeszköz-lekötési járulék

- értékcsökkenési leírás

- egyéb bérjellegű költség

- bankköltség.

A "hozzáadott érték" egyes elemeit az éves mérleggel egyezően kell a számításnál figyelembe venni.

Az előbbiek szerint meghatározott termelési mutató bázisa a tárgyévet megelőző év termelési mutatója.

b) A termelés mutatóját és annak bázisát a munkaügyi miniszter az ágazati miniszterek útján, külön leirattal szabályozza:

- az élelmiszeripar (19) ágazaton belül a tartósító ipar (1914), a cukoripar (1917). valamint a szesz- és keményítőipar (1921) szakágazatokban;

- a mezőgazdaság (31) ágazatba tartozó állami vállalatoknál;

- az erdőgazdálkodás (32) ágazatba tartozó állami vállalatoknál.

3. A felhasználható bértömegnek a 9. § (3) bekezdés szerinti változását az alábbi szorzószámok alapján kell megállapítani:

4. A termelési mutató csökkenése esetén a felhasználható bértömegnek a 9. § (3) bekezdése szerinti csökkentését legfeljebb a bázis-bértömeg 95 százalékáig kell végrehajtani.

5. A 2/a. pontban meghatározottól eltérő termelési mutatót, és annak bázisát a 2/b. pontban nem említett vállalatoknál és a 3. ponttól eltérő szorzószámokat a munkaügyi miniszter az ágazati miniszterek útján külön leirattal szabályozza.

6. A termelési mutató értékét ezer forint, százalékban kifejezett változását egy tizedes, a felhasználható bértömeg százalékban kifejezett változását két tizedes pontossággal kell meghatározni.

Tartalomjegyzék