Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

64/1975. (XI. 22.) PM rendelet

a szövetkezeti közös alapok képzéséről és az érdekképviseleti szervek fenntartási - költségeinek elszámolásáról

Az 1032/1975. (XI. 22.) Mth. határozat 4. pontjában kapott felhatalmazás alapján - a munkaügyi miniszterrel, az illetékes ágazati miniszterekkel (országos hatáskörű szervek vezetőivel), továbbá az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a kővetkezőket rendelem :

I.

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya kiterjed az ipari szövetkezetre, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre (a továbbiakban együtt: szövetkezet), a szövetkezeti vállalatra, a rendeletben kifejezetten megjelölt szabályok hatálya kiterjed továbbá a lakásszövetkezetre, a takarékszövetkezetre és arra a jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulásra, amelynek tagjai között a rendelet hatálya alá tartozó szövetkezeti gazdálkodó szervezet is van: az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsára (OKISZ), a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsára (SZÖVOSZ) (a továbbiakban együtt: országos tanács) .és a felsorolt szövetkezetek területi (szakmai) szövetségeire.

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a jövedelemszabályozás szempontjából mezőgazdasági ágazatba sorolt gazdasági társulásra.

II.

A Közös Fejlesztési Alap

2. §

(1) A szövetkezet, a szövetkezeti vállalat és a gazdasági társulás a külön jogszabály szerint költségként elszámolt eszközlekötési járuléknak a finanszírozásban résztvevő szövetkezeti saját tiszta vagyon (a továbbiakban: saját vagyon) aránvában számított részéből szövetkezeti Közös Fejlesztési Alapot képez.

(2) A Közös Fejlesztési Alaphoz való hozzájárulásról - gazdasági társulás hozzájárulásának esetleges megosztásáról [3. § (3) bekezdés] - a szövetkezet közgyűlése, gazdasági társulás esetében az alapítók által megjelölt testületi szerve határoz. A határozatnak visszamenőleges hatálya nem lehet.

(3) A szövetkezeti vállalat, továbbá a 3. § (4) bekezdésében megjelölt gazdasági társulás hozzájárulása - az OKISZ és a SZÖVOSZ elhatározásának megfelelően - kötelező.

(4) Annak a szövetkezetnek és gazdasági társulásnak, amely a Közös Fejlesztési Alap képzéséhez nem járul hozzá, az (1) bekezdés szerint meghatározott összeget az állami költségvetés javára kell befizetnie.

3. §

(1) A Közös Fejlesztési Alapot a területi (szakmai) szövetség, az OKISZ és a SZÖVOSZ kezeli.

(2) A szövetkezet és a gazdasági társulás a hozzájárulást - a (3) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a területi (szakmai) szövetséghez fizeti be. A hozzájárulás 60%-a a területi (szakmai) szövetség, 40%-a pedig az OKISZ és a SZÖVOSZ által kezelt Közös Fejlesztési Alapot illeti; ez utóbbi összegét a területi (szakmai) szövetség utalja át az országos tanácsnak.

(3) A gazdasági társulás a Közös Fejlesztési Alapot illető hozzájárulást a vagyoni betétek szerint a társulás tagjainak területi (szakmai) szövetségei között megoszthatja azzal, hogy a szövetkezeti vállalat vagyoni betétjére eső hányad az OKISZ-t és a SZÖVOSZ-t illeti.

(4) A szövetkezeti vállalat, valamint az országos tanács közvetlen érdekképviseletébe tartozó gazdasági társulás a saját vagyona arányában számított hozzájárulást az OKISZ-nál és a SZÖVOSZ-nál kezelt Közös Fejlesztési Alapba - több országos tanács érdekeltsége esetén a vagyoni betétek szerint megosztva - fizeti be.

4. §

(1) A rendelet alkalmazása során a saját vagyont és az eszközlekötési járulékból a Közös Fejlesztési Alapba fizethető részt az 1. számú melléklet szerint kell meghatározni.

(2) A területi (szakmai) szövetségnél vagy az országos tanácsnál kezelt közös alapokból a Magyar Nemzeti Bank (továbbiakban: Bank) útján folyósított kölcsönt az 1. számú melléklet szerinti számításnál saját vagyonnak kell tekinteni.

(3) Nem tekinthető saját vagyonnak az állami költségvetésből 1971. január 1. után nyújtott, vagyont növelő támogatás, ideértve a tanácsi alapokból juttatott összegeket és az állami szervektől térítésmentesen átvett eszközöket.

(4) A (2) és (3) bekezdésben említett összegek elkülönített nyilvántartásáról - az ágazati számlakeret előírásainak megfelelően - gondoskodni kell.

5. §

(1) A Közös Fejlesztési Alapból a fejlesztési alap felhasználásának szabályai szerint megvalósuló, a népgazdasági és szövetkezetpolitikai célokkal, a területi és településfejlesztési tervekkel összhangban levő fejlesztésekre

a) végleges juttatás vagy

b) a Bank útján kölcsön folyósítható.

(2) A területi (szakmai) szövetségnél kezelt Közös Fejlesztési Alap felhasználására az OKISZ és a SZÖVOSZ irányelveket ad ki. Az országos tanácsnál kezelt Közös Fejlesztési Alap felhasználását az OKISZ és a SZÖVOSZ a pénzügyminiszterrel és az Országos Tervhivatal elnökével egyetértésben szabályozza.

(3) A területi (szakmai) szövetségnél kezelt Közös Fejlesztési Alapot az országos tanácsnál vagy más területi (szakmai) szövetségnél kezelt Közös Fejlesztési Alapba átcsoportosítani nem lehet.

III.

A Kölcsönös Támogatási Alap

6. §

(1) A szövetkezet és a szövetkezeti vállalat a kötelezően, képzett tartalékalap legfeljebb 25%-ából a területi (szakmai) szövetségnél, az OKISZ-nál és a SZÖVOSZ-nál Kölcsönös Támogatási Alapot képezhet. A takarékszövetkezet a Kölcsönös Támogatási Alapba az adózott nyereség legfeljebb 25%-át fizetheti be.

(2) A Kölcsönös Támogatási Alap képzésére és felhasználására - a közgazdaságilag indokolt mértéket figyelembevéve - az országos tanács irányelveket ad ki.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott kereten belül a Kölcsönös Támogatási Alapot illető befizetés mértékéről és arról, hogy a befizetésből mekkora hányad kerüljön a területi (szakmai) szövetség vagy az országos tanács kezelésében levő Kölcsönös Támogatási Alapba, a szövetkezet és a takarékszövetkezet közgyűlése, szövetkezeti vállalatnál az alapító dönt.

7. §

(1) A Kölcsönös Támogatási Alap a közgazdasági vagy más tényezők miatt arra rászoruló szövetkezet, takarékszövetkezet, illetve szövetkezeti vállalat megsegítésére

a) végleges juttatásként vagy

b) a Bank útján kölcsön formájában használható fel.

(2) A Kölcsönös Támogatási Alapnak elsősorban a szanálásra kell fedezetet biztosítania.

(3) A Kölcsönös Támogatási Alapból részesedési alap kiegészítés nem folyósítható. Veszteségesen gazdálkodó szövetkezet vagy szövetkezeti vállalat, továbbá - ha jogszabály másként nem rendelkezik - takarékszövetkezet részére az általa korábban teljesített befizetéseket meghaladó mértékű támogatás csak szanálási eljárás alapján adható.

(4) Az OKISZ, a SZÖVOSZ és a területi (szakmai) szövetség az általa kezelt Kölcsönös Támogatási Alapot más szövetségnek vagy országos tanácsnak véglegesen nem adhatja át.

IV.

A fenntartási költségek elszámolása

8. §

(1) A szövetkezetek érdekképviseleti szerveinek és (oktatási, szociális, kulturális, sport) intézményeinek működési kiadásait, a szövetkezeti mozgalom közös feladataival és a nemzetközi kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos költségeket - hozzájárulás fizetésével - a szövetkezet, a lakásszövetkezet, a takarékszövetkezet és a szövetkezeti vállalat viseli. Gazdasági társulás hozzájárulást nem fizet.

(2) Az OKISZ. a SZÖVOSZ és intézményeik fenntartásához szükséges hozzájárulás fizetése kötelező. A területi (szakmai) szövetség fenntartási költségeit a szövetség tagjai viselik.

(3) A lakásszövetkezet által fizetendő hozzájárulásra - a lakásszövetkezet adottságainak és gazdasági erejének figyelembevételével - az érintett érdekképviseleti szerv választott testülete tesz ajánlást.

9. §

(1) Az OKISZ, a SZÖVOSZ és a területi (szakmai) szövetség fenntartásához szükséges hozzájárulás az alábbi (2)-(3) bekezdésekben meghatározott mértékig az adózatlan nyereség, ezen felül pedig csak az adózott alapok terhére számolható el.

(2) Az OKISZ és a SZÖVOSZ fenntartásához hozzájárulás címén 1976. évben - a lakásszövetkezet kivételével - a mérleg szerinti nyereség 2%-a számolható el.

(3) A területi (szakmai) szövetség fenntartásához az adózatlan nyereség terhére elszámolható hozzájárulás felső határát a 2. számú melléklet tartalmazza. Területi (szakmai) szövetségi hozzájárulás kettős tagság esetén is csak egyszeres tagság címén - legfeljebb a magasabb kulcs szerint - számolható el adómentesen, amely a szövetségek között megosztva fizethető.

(4) Az 1047/1970. (XI. 15.) Korm. határozat alapján a területi (szakmai) szövetség keretében létrehozott Revizori Iroda, továbbá a területi (szakmai) szövetség keretében létrehozott Jogi Iroda szolgáltatásaiért fizetett díjat a szövetkezet - az ágazati számlakeret előírásai szerint - költségként számolhatja el. Az Irodák fenntartási költségeit, valamint a szövetségnél szervezett oktatás költségeit és a tandíjtérítéseket a területi (szakmai) szövetség elkülönítve tartozik kimutatni.

10. §

(1) Az országos tanács, a területi (szakmai) szövetség és a keretükben működő intézmények -ideértve a 9. § (4) bekezdésében említett Irodákat is - az illetékes testületi szerv által jóváhagyott éves költségvetés alapján kötelesek gazdálkodni.

(2) A költségvetési szervek gazdálkodási rendjére vonatkozó általános rendelkezéseket - a szövetkezeti sajátosságok figyelembevétele mellett - az országos tanács, a területi (szakmai) szövetség és a keretükben működő intézmények gazdálkodására is alkalmazni kell. A szövetkezeti sajátosságokra vonatkozóan az országos tanács - a Pénzügyminisztériummal egyetértésben - a területi (szakmai) szövetségek részére irányelveket ad ki.

(3) Az országos tanács költségvetését - jóváhagyás előtt - a Pénzügyminisztériummal egyeztetni kell.

(4) A fenntartási hozzájárulás címén befizetett összeg - a Pénzügyminisztériummal történő előzetes megállapodás szerinti mértékben - fejlesztésre is felhasználható. A költségvetési pénzmaradvány a következő évre átvihető.

(5) Az országos tanács és a területi (szakmai) szövetség a költségvetési beszámoló egy példányát a Pénzügyminisztérium részére köteles megküldeni.

V.

Vegyes rendelkezések

11. §

(1) A szövetkezetek közös alapjainak felhasználásáról - az e rendeletben foglaltak szerint - kizárólag az alapot kezelő OKISZ, SZÖVOSZ és területi (szakmai) szövetség illetékes választott testületi szerve dönthet azzal, hogy takarékszövetkezet részére kölcsönzés és hitelnyújtás céljára juttatás vagy kölcsön nem adható.

(2) A közös alapokból nyújtott kölcsön feltételeit, így különösen annak összegét, lejáratát és kamatát az illetékes választott testületi szerv állapítja meg azzal, hogy

a) a kamatláb mértéke nem haladhatja meg az évi 5%-ot,

b) nem nyújtható kölcsön olyan célokra, amelyek finanszírozását a hitelpolitikai irányelvek kifejezetten megtiltják.

(3) A felszámított kamatnak bank jutalékkal csökkentett összegét a közös alap növelésére kell fordítani.

12. §

(1) Az eszközlekötési járulékból a Közös Fejlesztési Alapba fizethető részt az állami költségvetést illető résszel egyidőben kell elszámolni és befizetni.

(2) A Kölcsönös Támogatási Alapra meghatározott összeget az éves nyereségadó elszámolással és befizetéssel egyidőben kell átutalni.

(3) Az OKISZ, a SZÖVOSZ és a területi (szakmai) szövetség fenntartásához való hozzájárulást negyedévenként az évközi beszámoló, illetve az éves mérlegbeszámoló benyújtására megállapított határidőben kell elszámolni és átutalni. A hozzájárulásra - az előző év azonos időszakának nyereségét véve alapul - minden hónap 23. napjáig előleget kell fizetni.

(4) Az eszközlekötési járulékból a Közös Fejlesztési Alapra fizethető rész késedelmes fizetése esetén a vállalatok és szövetkezetek adóigazgatásáról szóló jogszabályban előírt mértékű késedelmi pótlékot kell a szövetkezet, a szövetkezeti vállalat vagy a gazdasági társulás terhére megállapítani és előírni. A késedelmi pótlék az állami költségvetést illeti.

(5) Az OKISZ, a SZÖVOSZ és a területi (szakmai) szövetség fenntartásához fizetendő hozzájárulás (és előleg), valamint a tartalékalapból (takarékszövetkezetnél az adózott nyereségből) a Kölcsönös Támogatási Alánba fizethető rész késedelmes fizetése esetén a 60/1970. (XII. 31.) PM rendeletet kell alkalmazni.

(6) A Közös Fejlesztési Alaphoz és a Kölcsönös Támogatási Alaphoz való hozzájárulásra vonatkozóan az e rendelet hatálybalépése előtt hozott határozatok [2. § (2) bekezdés és 6. § (3) bekezdés] - újabb határozat hiányában, a 6. § (1) bekezdése szerinti korlátozással - továbbra is érvényesek.

13. §

(1) Ez a rendelet 1976. január hó 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 9/1972. (II. 19.) PM, a 12/1973. (II. 25.) PM, a 7/1974. (III. 14.) PM és az 1/1975. (I. 10.) PM rendelettel módosított 6/1971. (II. 10.) PM rendelet hatályát veszti; az 1975. évi eszközlekötési járulékból és tartalékalapból képzett közös alapokra, valamint az 1975. évi nyereség terhére fizetett fenntartási hozzájárulás elszámolására azonban még e jogszabályokat kell alkalmazni.

Faluvégi Lajos s. k.,

pénzügyminiszter

1. számú melléklet a 64/1975. (XI. 22.) PM számú rendelethez

A rendelet 4. §-ának (1) bekezdése értelmében az eszközlekötési járulékból a Közös Fejlesztési Alapra fizethető rész meghatározása:

1. A költségként elszámolt eszközlekötési járulékból a Közös Fejlesztési Alapra a szövetkezet és a szövetkezeti vállalat esetén a következő képlet szerint számított összeg, gazdasági társulás esetén ebből a szövetkezeti vagyoni betétaránynak megfelelő hányad számolható el:

2. Az eszközlekötési járulék megbontása szempontjából - a rendelet 4. §-ának (2) és (3) bekezdésében foglaltakra tekintettel - saját vagyonként kell figyelembe venni a

411 Állóeszközök alapja

412 Állóeszközök alapjának évközi változása

414 Beruházási hitelből megvalósított beruházások elszámolása (szövetkezeti közös alapokból a bank útján folyósított kölcsön nélküli)

417 Beruházások alapja (az állami juttatásból felhasznált összeg nélkül)

421 Forgóeszközök alapja

424 Forgóalap-feltöltés elszámolása beruházási hitelből (szövetkezeti közös alapokból a bank útján folyósított kölcsön nélküli)

426 Részjegyalap

427 Részjegyalapból fejlesztés elszámolása

44 Részesedési alapok

451 Fejlesztési Alap

számlák összevont egyenlegének tárgynegyedévi nyitó állományát, valamint a halmozott mérleg szerinti eredmény - nyereségadóval (előleggel), városi és községi hozzájárulással, a szövetségek fenntartása címén járó hozzájárulással csökkentett - tárgynegyedév elején kimutatott összegét. Ezek közül azonban nem lehet saját vagyonként figyelembe venni azt az összeget, amelyet a szövetkezet a finanszírozásból kivont és a Banknál lekötött, vagy jogszabály alapján kötelezően elhelyezett.

3. A képletben szereplő "összes eszköz" alatt - a besorolás szerinti népgazdasági ágra érvényes számlakeret előírásainak megfelelően - a 11-13. Állóeszközök számlacsoportban nyilvántartandó valamennyi állóeszköz tárgynegyedévi nyitó állománya bruttó értékének, továbbá a 21-28. Készletek- ideértve ezek anyagárkülönbözetét, illetve árrését, az aktivált, külön felszámított szállítási (fuvar) és rakodási költségeket - számlacsoportban (év közben a 7. számlaosztályban) nyilvántartandó készletek tárgynegyedévi nyitó értékének együttes összegét kell érteni.

4. "Számított mentes eszközök" címén a 42/1974. (XII. 30.) PM rendelet 3. § (3) bekezdésében említett állóeszközök bruttó értékét és a 4. § (3) bekezdésében meghatározott készletek értékét kell figyelembe venni.

5. A Közös Fejlesztési Alapba legfeljebb a költségként elszámolt eszközlekötési járulékot lehet befizetni.

2. számú melléklet a 64/1975. (XI. 22.) PM rendelethez

A területi (szakmai) szövetségek fenntartásához a rendelet 9. §-ának (3) bekezdése alapján az adózatlan nyereség terhére elszámolható hozzájárulás a mérleg szerinti nyereség százalékában:

Tartalomjegyzék