Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

14/1976. (VI. 19.) PM-MüM együttes rendelet

az agráripari egyesülés jövedelemszabályozásáról és munkaügyi szabályairól

A mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterrel és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben a következőket rendeljük:

Az agráripari egyesülés vagyona

1. §

(1) Az agráripari egyesülés induló vagyonát az agráripari egyesülésben résztvevő állami vállalatok és mezőgazdasági szövetkezetek (a továbbiakban együtt: résztvevő gazdálkodó szervezetek) az alapító okiratban meghatározott összegben, az okirat minisztertanácsi jóváhagyását követő 15 napon belül az egyesülés számlájára kötelesek befizetni.

(2) A résztvevő gazdálkodó szervezetek évenként a nyereségükből képzett fejlesztési alapjuknak az agráripari egyesülés tanácsa (a továbbiakban: Tanács) által meghatározott részét vagyoni hozzájárulásként utalják át az agráripari egyesülésnek. A résztvevő gazdálkodó szervezetek más alapok átadását is elhatározhatják, de a Tanács azt kötelezően nem rendelheti el.

(3) A résztvevő gazdálkodó szervezetek vagyoni hozzájárulásként álló- és forgóeszközöket is átadhatnak az agráripari egyesülésnek. Ennek feltételeit a Tanács határozza meg.

(4) Az induló vagyon és a vagyoni hozzájárulás (a továbbiakban: vagyoni betét) működési költségre nem fordítható, annak együttes összege nem csökkenthető.

Az agráripari egyesülés működésének pénzügyi feltételei

2. §

(1) Az agráripari egyesülés működési költségeit - a Tanács döntése szerint - a résztvevő gazdálkodó szervezetek viselik mindaddig, amíg azok az agráripari egyesülés saját bevételeiből nem fedezhetők.

(2) Az agráripari egyesülés állóeszközei értékcsökkenésének elszámolására és felhasználására a mezőgazdasági termelőszövetkezetekre vonatkozó szabályok érvényesek. Az amortizációs betétszámlára befizetett pénzeszközök beruházási hitelek törlesztésére a 10/1976. (III. 7.) MÉM rendelet 5. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően használhatók fel. Amortizációs (fejlesztési) alapjukból a résztvevő gazdálkodó szervezetek átcsoportosíthatnak, de erre a Tanács kötelező döntést nem hozhat.

(3) Az agráripari egyesülés működési költsége terhére - a mezőgazdasági termelőszövetkezetekre érvényes szabályok szerint - szociális és kulturális alapot képez. Ennek összege 1 főre számítva nem lehet több. mint a résztvevő gazdálkodó szervezetek által az előző évben a különféle ráfordítások terhére képzett szociális és kulturális (jóléti és kulturális) alap 1 főre eső átlaga. A résztvevő mezőgazdasági szövetkezetek a szociális és kulturális alapjukból az agráripari egyesülés szociális és kulturális alapjához a Tanács által meghatározott mértékben hozzájárulhatnak. Az alap a mezőgazdasági termelőszövetkezetek szociális és kulturális alapjára vonatkozó szabályok szerint használható fel.

(4) Az agráripari egyesülés a mezőgazdasági nagyüzemekre vonatkozó szabályok szerint állami támogatásban részesülhet.

Eredményfelosztás és adózás

3. §

(1) Az agráripari egyesülés évenkénti nyereségét a vagyoni betétek arányában maradéktalanul felosztja a résztvevő gazdálkodó szervezetek között. Mérlegét olyan időben köteles elkészíteni, hogy annak adatai a résztvevő gazdálkodó szervezetek mérlegébe beépíthetők legyenek.

(2) Az agráripari egyesülés eredményéhez kapcsolódó adókat (jövedelemadó, nyereségadó), az alkalmazottainak munkabérével kapcsolatos adókat (jövedelemnövekmény-adó, bérfejlesztési befizetés) továbbá a városi és községi hozzájárulást a résztvevő gazdálkodó szervezetek fizetik.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott kötelezettségek megállapításához szükséges adatokat az agráripari egyesülés - a mellékletben meghatározott szabályok szerint - a résztvevő gazdálkodó szervezetek rendelkezésére bocsátja.

(4) Az agráripari egyesülés a tevékenységéhez kapcsolódó egyéb adókat (forgalmi adó, termelési adó, építési adó stb.) a mezőgazdasági nagyüzemekre megállapított szabályok szerint fizeti. Az agráripari egyesülés és a résztvevő gazdálkodó szervezetek közötti forgalom adómentes.

4. §

(1) Az agráripari egyesülés az évenkénti nyereségéből alapokat nem képez. Alapjai - a Tanács határozata szerint - a résztvevő gazdálkodó szervezetek alapjaiból jönnek létre. Fejlesztési, amortizációs, szociális és kulturális alapja tekintetében az 1. § (2) és a 2. § (2) és (3) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(2) Az agráripari egyesülés a résztvevő gazdálkodó szervezetek részesedési alapjából - a Tanács döntése szerint - részesedési alapot hozhat létre.

(3) Az agráripari egyesülés - a Tanács döntése szerint - a résztvevő gazdálkodó szervek tartalékalapjából (termelőszövetkezetnél tartalékalapból, állami vállalatnál a kötelező tartalékalapból) saját tartalékalapot hozhat létre. A tartalékalap felhasználására - az (5) bekezdésben foglaltak kivételével - a mezőgazdasági termelőszövetkezetek tartalékalapjára vonatkozó szabályok az irányadók.

(4) Az agráripari egyesülés esetleges veszteségét elsősorban tartalékalapjából fedezi. Ha a tartalékalap a veszteség fedezésére nem elegendő, a fennmaradó veszteség az alapító okiratban foglaltaknak megfelelően a résztvevő gazdálkodó szervezeteket terheli.

(5) Ha valamelyik résztvevő gazdálkodó szervezet a közös tevékenység keretében vállalt - a Tanács határozatán alapuló - kötelezettség miatt válik veszteségessé, az ebből származó veszteséget az agráripari egyesülés tartalékalapjából kell kiegyenlíteni. Ha az erre nem nyújt fedezetet, a (4) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.

(6) Az agráripari egyesülés fizetésképtelensége esetén a résztvevő gazdálkodó szervezetek vagyoni betétjük arányában kezesként felelnek.

(7) Az agráripari egyesülés által fizetendő adók, a kapott támogatások kezelésénél, ellenőrzésénél a gazdasági és pénzügyi ellenőrzés rendjéről, a vállalatok és szövetkezetek adóigazgatására, költségvetési kapcsolatainak lebonyolítására és pénzügyi revíziójára vonatkozó eljárás szabályairól szóló jogszabályok, valamint az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

A kilépés, kizárás és megszűnés pénzügyi feltételei

5. §

(1) A kilépő vagy kizárt résztvevő gazdálkodó szervezet csak a vagyoni betétje pénzbeni ellenértékére jogosult.

(2) A kifizethető vagyoni betét összegét felszámoló mérleg alapján kell megállapítani.

(3) Ha a felszámoló mérlegben kimutatott vagyon kisebb, mint a tárgyévi mérleg szerinti vagyon összege, a kilépő vagy kizárt résztvevő gazdálkodó szervezet csak a felszámoló mérleg szerint arányos vagyoni betét pénzbeni ellenértékére jogosult.

(4) Ha a felszámoló mérleg alapján kimutatott vagyoni betét összege a tárgyévi mérleg szerinti vagyoni betét összegét meghaladja, a kilépő vagy kizárt résztvevő gazdálkodó szervezet részére legfeljebb csak a tárgyévi mérleg szerinti vagyoni betét összege fizethető ki.

(5) Megszűnés esetén az agráripari egyesülés felszámolásánál a 14/1971. (III. 27.) PM rendeletben foglaltak az irányadók.

Munkaügyi szabályok

6. §

(1) Az agráripari egyesülésnél folyó munkavégzésre - az e rendeletben, valamint az alapító okiratban meghatározott eltérésekkel - a szövetkezeti közös vállalatra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

(2) Az agráripari egyesülést egyedi elbírálás alapján értéksor nélkül kell vállalati kategóriába sorolni.

7. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Faluvégi Lajos s. k.,

pénzügyminiszter

Buda István s. k.,

munkaügyi minisztériumi államtitkár

Melléklet a 14/1976. (VI. 19.) PM-MüM együttes rendelethez

A rendelet 3. § (3) bekezdésében foglaltak alapján az agráripari egyesülés közös tevékenységéhez kapcsolódó, de a résztvevő gazdálkodó szervezeteket terhelő adók megállapítása érdekében az agráripari egyesülés Igazgatósága (a továbbiakban: Igazgatóság) és a résztvevő gazdálkodó szervezetek az alábbiak szerint járnak el:

1. Az Igazgatóság a mérleg alapján meghatározza a közös tevékenységre vonatkozó adatokat. Ezek:

a) a mérlegbeszámoló szerinti összes bérköltség.

b) a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bértömege.

c) a jövedelemszínvonalba beszámító jövedelemtömeg,

d) a teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma,

e) az átlagos állományi létszám,

f) az állami gazdaságok bértömegszabályozási rendszerének alkalmazásához előírt módon kiszámított termelési érték,

g) a hozzáadott érték.

Az a), b), d) és g) pontban meghatározott adatokat a 14/1975. (XI. 15.) MüM rendelet, a c) és e) pontban meghatározott adatokat a 40 1975. (XI. 15.) PM rendelet előírásai szerint kell kidolgozni.

2. Az Igazgatóság

a) résztvevő gazdálkodó szervezetenként köteles kimutatni a résztvevő gazdálkodó szervezet részére végzett és kiszámlázott szolgáltatások, valamint egyéb kiszámlázott teljesítmények munkabér- és 8 órás munkanap adatait; ennek érdekében megfelelő nyilvántartást köteles vezetni;

b) egy összegben köteles kimutatni

- a résztvevő gazdálkodó szervezeteket terhelő költségek (a központi igazgatás, a gazdasági tervező, szervező, elemző tevékenység, a tagok részére térítés nélkül végzett szolgáltatások),

- a közös termelő tevékenység és az idegeneknek végzett szolgáltatások

munkabér- és 8 órás munkanap adatait. Az így kimutatott munkabérek összege megegyezik az 1/a) pontban meghatározott összes bérköltséggel.

3. Az 1/a) pontban meghatározott munkabéradatok egy résztvevő gazdálkodó szervezetre jutó összegét úgy kell kiszámítani, hogy

- az egy összegben kimutatott béradatokat [2 b) pont] a vagyoni betétek arányában osztja fel az Igazgatóság, majd

- a felosztott bért a résztvevő gazdálkodó szervezetenként kimutatott bérekkel [2 a) pont] öszszesíti.

4. A 3. pontban kiszámított bérköltség aránya szerint kell megállapítani

- a vállalati bérszabályozás alá tartozó résztvevő gazdálkodó szervezeteknél az 1/b) pont szerinti bértömegből.

- a termelőszövetkezeti szabályozás alá tartozó résztvevő gazdálkodó szervezeteknél az 1/c) pont szerinti jövedelemszínvonalba beszámító jövedelemtömegből

az egyes résztvevő gazdálkodó szervezetekre jutó összeget.

5. Az 1 d) és 1 e) pontban meghatározott teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszámának és az átlagos állományi létszámnak egy résztvevő gazdálkodó szervezetre jutó összegét úgy kell kiszámítani, hogy

a) először a 2/b) pontban meghatározott munkanap-adatokat a résztvevő gazdálkodó szervezetek közt a vagyoni hányad arányában kell megosztani és összesíteni a résztvevő gazdálkodó szervezetenként kimutatott munkanap-adatokkal [2 a) pont],

b) ezután meg kell határozni a munkanapok résztvevő gazdálkodó szervezetenkénti arányait és mind az 1 d) pontban megjelölt teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszámát, mind pedig az 1 c) pontban meghatározott állományi létszámot a munkanapok arányában kell a résztvevő gazdálkodó szervezetek közt elosztani.

6. A felhasználható bértömeg kiszámításánál az agráripari egyesülésben résztvevő

a) állami gazdaság termelési értékét az 1 f) pontban meghatározott termelési érték,

b) élelmiszeripari vállalat pedig az 1 g) pontban megjelölt hozzáadott érték

vagyoni betétje arányának megfelelő részével növelheti.

7. A résztvevő gazdálkodó szervezetek adófizetési kötelezettségük megállapításánál az alábbiak szerint járnak el:

Az adózás érdekében az Igazgatóság által közölt adatokkal saját mérlegbeszámolójuk adatait nem módosítják, hanem külön mellékleten állapítják meg a rájuk vonatkozó szabályozás szerinti adókötelezettséget.

a) A mezőgazdasági termelőszövetkezetek

- a városi és községi hozzájárulás és a jövedelemadó megállapításánál bruttó jövedelmüket növelik a részükre meghatározott bér összegével (3. pont), átlagos állományi létszámukat a felosztásból rájuk jutó létszámmal [5 b) pont],

- a jövedelemnövekmény-adó megállapításánál a jövedelemszínvonalba beszámító jövedelmüket

növelik a részükre felosztott személyes jövedelemmel (4. pont), és a jövedelemadó kiszámításánál alkalmazott átlagos állományi létszámmal számolnak.

b) Az állami vállalatok

- a bértömegszabályozással kapcsolatos bérfejlesztési befizetés kiszámításánál a felhasznált bér összegét növelik, a részükre felosztott bér összegével (3. pont), kimutatott termelési értéküket a közös tevékenység termelési értékének, illetve hozzáadott értékének őket illető hányadával (6. pont);

- bérszínvonaluk kiszámításánál a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérét a részükre meghatározott közös tevékenységből származó bér összegével (4. pont), a teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszámát pedig a teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszámának rájuk jutó összegével növelik [5/b) pont].

Tartalomjegyzék