Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

11/1977. (XII. 21.) KPM rendelet

a kikötők használatának rendjéről

A hajózásról szóló 1973. évi 6. tvr. 31. §-ában kapott felhatalmazás alapján - a belügyminiszterrel és az Országos Vízügyi Hivatal elnökével egyetértésben - a következőket rendelem :

1. §

(1) A rendelet hatálya - a (2) bekezdésben említett kivétellel - a Magyar Népköztársaság területén levő kikötőkre (a továbbiakban: kikötő) terjed ki.

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a fegyveres erők, a fegyveres testületek és a rendészeti szervek üzemeltetésében álló kikötőkre.

2. §

(1) A kikötőket a vízijárművek, az úszómunkagépek és az úszóművek (a továbbiakban együtt: hajó) a rendeletben meghatározott feltételek szerint használhatják.

(2) A kikötőhasználatnak a rendeletben nem említett részletes szabályait - a helyi feltételeknek megfelelően - a hajózási hatóság (a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium Hajózási főosztálya) határozza meg.

3. §

(1) A kikötő lehet:

- közforgalmú,

- korlátozottan közforgalmú vagy

- üzemi kikötő.

(2) A közforgalmú kikötőt bármely magyar lobogó alatt közlekedő hajó igénybe veheti.

(3) A korlátozottan közforgalmú kikötőt az a magyar lobogó alatt közlekedő hajó veheti igénybe, amelyet erre a hajózási hatóság "Hajósoknak szóló hirdetmény"-ben feljogosított.

(4) Az üzemi kikötőt az üzembentartón kívül az a magyar lobogó alatt közlekedő hajó veheti igénybe, amelynek azt az üzembentartó engedélyezte.

4. §

(1) Idegen lobogó alatt közlekedő hajó csak a rendelet mellékletében meghatározott közforgalmú kikötőt veheti igénybe.

(2) Idegen lobogó alatt közlekedő hajónak az (1) bekezdésben nem említett kikötőben történő kikötését a hajózási hatóság a területileg illetékes vízirendészeti rendőri szerv (a továbbiakban: Vízirendészet) egyetértésével engedélyezheti.

5. §

(1) A kikötő üzembentartójának külön engedélye szükséges:

a) veszélyes anyagot (tűzveszélyes, mérgező, maró, fertőző, sugárzó vagy robbanó anyagot, nyomás alatt levő folyadékot vagy gázt, stb.) szállító hajónak a kikötőbe való behajózásához;

b) úszómunkagép, úszómű, tutaj vagy kiselejtezett hajó 15 napot meghaladó idejű kikötéséhez.

(2) A kikötő üzembentartója megtilthatja a kikötőbe való behajózást, illetőleg a kikötőben való tartózkodást olyan hajó részére:

a) amelyet elsüllyedés veszélye fenyeget, kivéve, ha gyors beavatkozással az elsüllyedés veszélye elhárítható;

b) amelyen tűz keletkezett, vagy tűzeset alapos gyanúja áll fenn;

c) amelyen fertőzés, vagy fertőző megbegedés gyanúja áll fenn;

d) amely a hajózás rendjét és biztonságát, a hajóforgalom zavartalanságát vagy a kikötő igénybevételét egyéb okból veszélyezteti, illetőleg akadályozza.

6. §

(1) A kikötőben a hajók kikötési helyét, továbbá a hajók tartózkodási idejét a kikötő üzembentartója határozza meg. Ha a hajó vezetője e feltételeknek nem tesz eleget, a kikötő üzembentartója jogosult - a hajó tulajdonosának terhére - a hajó átállítását elvégezni.

(2) A kikötő üzembentartója köteles gondoskodni arról, hogy a hajóknak a kikötőbe való be- és kihajózásához szabad vízterület álljon rendelkezésre.

(3) A közforgalmú és korlátozottan közforgalmú kikötőben a menetrend szerint közlekedő hajóknak a kikötéshez elsőbbséget kell biztosítani.

(4) Hajót csak az erre a célra szolgáló kikötőberendezéshez szabad kikötni. Közforgalmú vagy korlátozottan közforgalmú kikötőben vendégmó* lót (cölöp-állást) létesíteni a hajózási hatóság engedélyével szabad.

(5) Sport- és kedvtelési célú kishajók és csónakok a kikötő vízterületét csak az egyéb hajók közlekedésének akadályozása nélkül használhatják és ideiglenesen sem köthetnek ki az egyéb hajók részére szolgáló kikötőhelyeken.

7. §

(1) Olyan közforgalmú vagy korlátozottan közforgalmú kikötőben, amelyben a hajót az országhatár átlépésével kapcsolatos hatósági vizsgálat (ki-, vagy beléptetés) alá vonják, a hajó vezetője vagy megbízottja a kikötés után a személyzet, illetőleg az utasok partralépése előtt köteles a hajó-, a személyi-, a vám- és a fuvarokmányok bemutatása mellett a határőrség, valamint a vám-és pénzügyőrség illetékes szerveinél jelentkezni és a hatósági ellenőrzéshez a szükséges segítséget megadni.

(2) Idegen lobogó alatt közlekedő hajó vezetője, illetőleg megbízottja kikötés után - a személyzet, illetőleg az utasok partralépése előtt - minden kikötőben köteles a Vízirendészetnél jelentkezni.

(3) A hatósági vizsgálat során elsőbbséget kell biztosítani a személyszállító, a segítséget nyújtó (tűzoltó, mentő, stb.), továbbá - ha a hajó vezetője kéri - a gyorsan romló árut szállító hajónak.

(4) Kiléptetés után a személyzet és az utasok a hajót nem hagyhatják el; a kiléptetett hajó köteles a kikötő területét két órán belül elhagyni. E rendelkezések alól a határőrszolgálatot végző hatóság felmentést adhat.

8. §

(1) A kikötő partterületén a kikötésre szolgáló berendezéseket, a közlekedési utakat, a vasúti-és darupályákat szabadon kell hagyni.

(2) A kikötőben a hajót a parttal, korláttal is ellátott, éjszaka kellően megvilágított járóval (palló, híd) kell összekötni; ha a kikötőben több hajó áll egymás mellett, és azokon az átjárást biztosítani kell, a hajók között a gyalogos közlekedést ugyanilyen módon kell lehetővé tenni.

(3) A kikötőben a hajón átépítési, felújítási, vagy 15 napot meghaladó idejű javítási munkát a kikötő üzembentartójának engedélyével, a géphajók főgépeinek próba járatását pedig az üzembentartó által meghatározott feltételek mellett szabad elvégezni.

(4) Az üzemen kívüli és a kiselejtezett hajó felügyeletéről a hajó tulajdonosának gondoskodnia kell. Ilyen hajón az őrszemélyzeten kívül más nem tartózkodhat.

(5) Tengeri hajónak és belvízi nagyhajónak nem gépüzemű sólyáról történő vízrebocsátása esetén, a sólyát üzemeltető köteles a hajózás biztonsága érdekében szükséges intézkedéseket megtenni.

9. §

(1) Üzemanyagot vételezni kizárólag a kikötő erre a célra kijelölt helyén szabad.

(2) Tilos gyúlékony -üzemanyagot vételezni olyan hajón, amelyen utasok tartózkodnak, illetőleg rakodást végző hajón keresztül. Ez a rendelkezés nem vonatkozik a zárt rendszerű üzemanyagvételezésre.

10. §

(1) A kikötőben keletkezett tűz esetén az ott tartózkodó hajók személyzete köteles a tűz oltásához és a mentéshez segítséget nyújtani, valamint az ahhoz szükséges eszközöket rendelkezésre bocsátani.

(2) Ha a kikötőben - a jégnyomás csökkentése érdekében - terjeszkedő csatornát kell vágni, a kikötőben tartózkodó hajók személyzete köteles ebben közreműködni.

11. §

(1) A kikötő vizének és berendezéseinek olajjal, vagy egyéb anyaggal történő szennyezéséről, a szennyezést okozó a kikötő üzembentartóját haladéktalanul köteles értesíteni.

(2) A kikötő üzembentartója a szennyezés megakadályozása, megszüntetése, illetőleg a szennyezésből származó veszély elhárítása érdekében köteles a szükséges intézkedéseket megtenni.

(3) A hajón és a kikötő partterületén keletkezett hulladékot, a kikötő erre a célra kijelölt helyén kell elhelyezni.

12. §

Az ellenőrzésre jogosult hatóságok szolgálati vízijárművei, a kikötőben álló hajókhoz kiköthetnek és azokra az ellenőrzést végző személyek átszállhatnak.

13. §

(1) A kikötő használatáért fizetendő díjat a kikötőben jól látható helyen közzé kell tenni.

(2) Mentesek a kikötő-használati díj fizetése alól a szolgálati tevékenységet végző vízijárművek, továbbá a vihar tartamára, a kikötőben menedéket kereső hajók.

14. §

Aki a kikötő használata közben kárt okoz, köteles azt a kikötő üzembentartójának bejelenteni.

15. §

A hajón történt fertőző megbetegedésről vagy annak gyanújáról a hajó vezetője köteles a kikötő üzembentartóját értesíteni, aki ezt az Állami Közegészségügyi-járványügyi Felügyelet illetékes szervénél bejelenti.

16. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg a Budapest-kikötő területén a hajók kikötésének szabályozásáról szóló 7756/K 40/1950. (II. 28.) KPM rendelet, valamint a módosításáról szóló 7756-K-40/4/1950. (IX. 10.) KPM rendelet még hatályban levő rendelkezései, továbbá a 6/1958. (X. 17.) KPM rendelet hatályát veszti.

Pullai Árpád s. k.,

közlekedés- és postaügyi miniszter

Melléklet a 11/1977 (XII. 21.) KPM rendelethez

Tartalomjegyzék