4/1978. (III. 1.) BkM rendelet
a vásárlók minőségi kifogásainak intézéséről
Az 1978. évi 2. törvényerejű rendelet 22. §-ában foglalt felhatalmazás alapján - az igazságügyminiszterrel és az érdekelt szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendelem.
1. § (1)[1] A rendelet hatálya kiterjed a közvetlenül a vásárlók részére árusító gazdálkodó szervezetekre, az egyéni vállalkozókra (a továbbiakban: vállalat).
(2) A vásárlók minőségi kifogásait (a továbbiakban: vásárlói kifogás) a vállalat a Polgári Törvénykönyv alapján e rendelet szabályai szerint köteles elintézni.
(3) A vásárlói kifogás intézésére vonatkozó jogszabályoktól a vásárló hátrányára eltérni nem lehet.
2. § (1) A forgalomba hozott áru minősségéért a vásárlóval szemben a vállalat felel.
(2)[2] A vásárlói kifogás intézéséért a hibás árut forgalomba hozó üzlet vezetője, illetve az egyéni vállalkozó (a továbbiakban együtt: üzletvezető) a felelős. A vásárlói kifogást az üzletvezető vagy az általa megbízott dolozó köteles gondosan megvizsgálni.
3. §[3] Ha a vállalat az áru eladásakor fizetési jegyzéket adott ki, a vásárlói kifogás megvizsgálása előtt kérheti annak felmutatását, kivéve ha a vásárlás helye és ideje más módon is megállapítható.
4. § Ha a vásárló igényét határidőn túl jelentette be, továbbá ha a hiba oka az átadás után keletkezett (pl. rendeltetésellenes használat, helytelen kezelés vagy tárolás, elemi kár, erőszakos külső behatás), tájékoztatni kell arról, hogy igénye nem teljesíthető.
5. § (1) A hibás áru kijavítása legkésőbb a hiba bejelentésétől számított 8 napon belül el kell végezni. Ha a javítás 8 napon belül nem készült el, a vásárló kívánsága szrint az áru árát le kell szállítani, az árut ki kell cserélni, vagy vételárát vissza kell téríteni, illetve ha a vásárló a hibát kijavítja, vagy mással kijavíttatja, a javítás költségeit kell részére megtéríteni.
(2) Ha a vásárló a hibás áru árának leszállítását, cseréjét, vagy a vételár visszatérítését (elállás) igényli, a minőségi kifogást azonnal el kell intézni.
(3) A vásárlói kifogás elintézésének idejébe nem számít bele a 6. § alapján elvégzett minőségvizsgálat időtartama.
6. § (1)[4][5] Ha a hiba jellegével, a javítás módjával, minőségével, az árleszállítás mértékével kapcsolatban, vagy más kifogás elbírálása szempontjából lényeges műszaki kérdésben vita merül fel, a vállalat köteles a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez az árut három munkanapon belül szakvélemény beszerzése céljából vizsgálatra elküldeni.
(2) Az árut a vásárlótól elismervény elllenében kell átvenni. A minőségvizsgáló szervvel közölni kell az eladás időpontját, az áru vételárát, minőségi osztályát, a vásárlói kifogást, az üzletvezető megállapításait és az egyéb lényeges adatokat (a vásárló neve és címe, árengedmény, elvégzett javítások stb.).
(3) A minőségvizsgáló szerv köteles a vizsgálatot soron kívül, de legkésőbb 10 napon belül elvégezni, továbbá a vállalatot a vizsgálat eredményéről értesíteni. A minőségvizsgáló szerv véleménye a vállalatra kötelező. Tartós használatra rendelt áru esetén a vállalat köteles a szakvélemény egy példányát a vásárlónak - kívánságára - átadni, más áruk esetében pedig bemutatni.
(4) A minőségvizsgáló szerv lehetőleg az áru csonkítása (roncsolása) nélkül ad szakvéleményt. Ha a műszeres vagy laboratóriumi vizsgálat kizárólag az áru csonkításával (roncsolásával) végezhető el, a vásárlót akkor is kártalanítani kell, ha a kifogása nem alapos.
(5)[6] Ha a forgalomba hozott áru az előírt követelményeknek nem felel meg, a vizsgálat költsége a vállalatot terheli. Ha a vásárló igényét határidőn túl jelentette be, továbbá, ha a hiba oka az átadás után keletkezett (pl. rendeltetésellenes használat, helytelen kezelés vagy tárolás, elemi kár, erőszakos külső behatolás) a vizsgálat költsége a vásárlót terheli.
(6)[7] A vizsgálat díjtételeit és/vagy a vizsgálati díj megállapításainak és befizetésének módját, továbbá ezek módosulását a vizsgálatot végző szerv(ek) köteles(ek) az IKM hivatalos lapjában közzétenni.
(7)[8] A minőségvizsgálat várható költségeiről közzétett díjtételek alapján a vállalatnak a vásárlót előzetesen tájékoztatni kell.
7. § A minőségvizsgáló szerv szakvéleményének beszerzésére élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikai cikkek esetében csak a kifogás elintézése után, a vállalat tájékozódása céljából kerülhet sor.
8. § Ha az áru köztudomásúan csökkent értékű, vagy a vásárló az előzetesen igazolhatóan közölt minőségi hiba ismeretében az árut tényleges értékének megfelelően csökkentett áron vásárolta meg, a csökkent értéket eredményező, illetve az ismert minőségi hiba miatt a vállalat szavatossági felelősséggel nem tartozik.
9. § (1) Ha a vásárló a vételár visszatérítését igényli, az árut vissza kell venni és a ténylegesen kifizetett vételárat vissza kell téríteni.
(2) Kijavítás, árleszálítás vagy az áru visszavétele és a vételár visszatérítése (elállás) helyett a vállalat az árut akkor cserélheti ki, ha erre a minőségi kifogás bejelentésekor lehetőség van.
(3) Ha a csereigény érvényesítése esetén az áru kicserélésére nincs lehetőség, a vásárló kívánságára - a vételár-különbözet elszámolása mellett - a vállalat köteles más árut eladni.
(4) Az árleszállítás mértékét az eladáskor adott fizetési jegyzéken fel kell tüntetni.
(5) Az árut javításra elismervény ellenében kell átvenni. Az elismervényen fel kell tüntetni az áru azonosításához rendelkezésre álló adatokat, a hiba bejelentésének, valamint az áru átvételének az idejét, a hiba megjelölését és azt az időpontot, amikor a vásárló a kijavított árut átveheti.
10. § (1) A minőséghibás élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikai készítményt a vásárló választása szerint azonnal ki kell cserélni vagy vissza kell venni és a vételárat vissza kell téríteni.
(2)[9]
Vegyes rendelkezések
11. §[10] A vásárlói kifogás elintézéséről a rendelet melléklete szerinti jegyzőkönyvet kell 4 példányban felvenni. A jegyzőkönyv előrenyomott, sorszámmal ellátott nyomtatvány.
12. § (1) Kötelező jótállás esetén a jótállási idő alatt érvényesített vásárlói kifogást a jótállásra vonatkozó jogszabályok szerint kell elbírálni.
(2) A jótállás kötelező időtartamának eltelte után 5. § (1) bekezdésében foglaltakat avval az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a javítást a jótállásra vonatkozó jogszabályban megállapított határidőn belül kell elvégezni.
13. § (1) A vállalt jótállás a szavatossági jogokat nem érinti. A vállalt jótállás feltételeiről a vásárlót írásban tájékoztatni kell.
(2) Jótállást csak a vállalatot szavatosság, illetve kötelező jótállás alapján terhelő kötelezettségeknél a vásárlóra kedvezőbb feltételekkel szabad vállalni.
14. § (1) A gazdálkodó szervezetek vezetői rendszeresen kötelesek ellenőrizni a vásárlói kifogások intézésére vonatkozó jogszabályok betartását.
(2) A vásárlók kifogásainak intézésére vonatkozó rendelkezéseket minden üzletben feltűnő helyen kifüggesztve ismertetni kell.
15. § Ez a rendelet 1978. március 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépést követően teljesített szerződésekre kell alkalmazni. Egyidejűleg az 1/1964. (I. 11.) BkM rendelet, 1/1964. (XII. 20.) BkM-KipM együttes rendelet, a 35/1965. (K. É. 8.) BkM utasítással, a 18/1969. (XII. 11.) BkM rendelettel, valamint a 2/1976. (K. É. 13.) BkM utasítással módosított 41/1964. (K. É. 15.) BkM-SZÖVOSZ Eln. együttes utasítás és a 40/1965. (K. É. 10.) BkM-SZÖVOSZ Eln. együttes utasítás a hatályát veszti.
Melléklet a 4/1978. (III. 1.) BkM rendelethez[11]
Lábjegyzetek:
[1] Az 1990. évi V.törvény 16. §-ának (2) bekezdésének megfelelően módosított szöveg.
[2] Az 1990. évi V.törvény 16. §-ának (2) bekezdésének megfelelően módosított szöveg.
[3] A 3. §-a 37/1996. (VI.28.) IKM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
[4] A 6. § (1) bekezdése a 47/1995. (X.6.) IKM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
[5] A 4/1978. (III. 1.) BkM rendelet 6. § 1. bekezdése az 54/1999. (X. 6.) GM rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg
[6] A 6. § (5) bekezdése a 47/1995. (X.6.) IKM rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.
[7] A 6. § (6) bekezdése a 37/1996. (VI.28.) IKM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
[8] A 6. § (7) bekezdését a 37/1996. (VI.28.) IKM rendelet 2. §-a iktatta a rendeletbe.
[9] A 10. § (2) bekezdését a 4/1993. (III.26.) IKM rendelet 1. §-a hatályon kívül helyezte.
[10] A 11. § a 4/1993. (III.26.) IKM rendelet 1. §-a szerint módosított szöveg.
[11] A 37/1996. (VI.28.) IKM rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.