Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1/1985. (I. 24.) OT-PM együttes rendelet

az amortizációs normákról és az amortizáció elszámolásáról

Az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával él a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben a következőket rendeljük:

1. §

(1) A rendelet hatálya kiterjed - a (2) bekezdésben felsorolt kivételekkel - az állami vállalatra, a trösztre, a tröszti vállalatra, a vállalati gazdálkodás szabályai szerint működő egyéb állami gazdálkodó szervezetre, a társadalmi szervezet vállalatára, az egyesület vállalatára, az ipari szövetkezetre, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre, a szövetkezeti vállalatra, a leányvállalatra, továbbá az állami vállalatra vonatkozó jövedelemszabályozási rendszer szabályai szerint működő jogi személyiségű gazdasági társulásra, továbbá az amortizációs normák tekintetében a vízgazdálkodási társulatokra (a továbbiakban együtt: vállalat).

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya az agrár és élelmiszertermelő ágazatok jövedelemszabályozási rendszeréről szóló 45/1984. (XI. 6.) MT rendelet 1. §-ának (1) bekezdésében meghatározott gazdálkodó szervezetekre, a 33/1984. (X. 31.) MT rendelet 54. § (2) bekezdésében meghatározott rendszerben működő vállalatokra (kisvállalatok) és az egyszerűsített rendben működő leányvállalatokra.

2. §

(1) A vállalat az éves vállalati költség- és eredményelszámolásban érvényesíthető értékcsökkenési leírást és az ezzel azonos összegű - az állóeszközök nettó értékét módosító - értékcsökkenést e rendelet mellékletét képező Amortizációs Normák Jegyzékében (a továbbiakban: Normajegyzék) közölt normák alapján, a vállalat összes állóeszköze bruttó értéke után számítva számolhatja el.

(2) A vállalat a költségként elszámolható értékcsökkenési leírás összegének megállapítása céljából állóeszközeit a Normajegyzékben foglalt összevont állóeszköz-csoportokba köteles besorolni.

3. §

A Normajegyzékben foglalt normákat üzemidőtől függetlenül kell alkalmazni.

4. §

(1) A Normajegyzékben szereplő állóeszközcsoportok amortizációs normáival - a negyedév első napján meglevő állóeszköz-állomány bruttó értéke alapján - kell megállapítani az elszámolható értékcsökkenési leírást: Az egyes állóeszközcsoportokra külön-külön kiszámított értékcsökkenési leírás négy negyedévi együttes összege jelenti a vállalat egészére - az éves vállalati költség- és eredményelszámolásban érvényesíthető - elszámolható évi értékcsökkenési leírást.

(2) Az (1) bekezdés alapján számított összeg a vállalat egészére elszámolható éves értékcsökkenési leírás felső határát jelenti. A vállalat saját elhatározása alapján - a 6. § (1) b, (2), (3), (4), (5) és (6) bekezdésében foglaltak kivételével -ennél kevesebb értékcsökkenési leírást és értékcsökkenést is elszámolhat.

(3) A vállalat egészére ténylegesen elszámolt értékcsökkenési leírás összegén belül - a 4. § (7) bekezdésben, valamint a 6. § (1) b), (2), (3), (4), (5) és (6) bekezdésekben foglaltak kivételével - az egyes állóeszközök értékcsökkenését negyedévenként a vállalat saját hatáskörében állapíthatja meg. Az egyes állóeszközökre ténylegesen elszámolt értékcsökkenés eltérhet az (1) bekezdés alapján számított értékcsökkenéstől. Az egyes állóeszközökre elszámolt évi értékcsökkenés nem haladhatja meg a bruttó érték 30%-át. Minden állóeszköz 0-ig írható le. A teljes leírást követően az adott állóeszközre értékcsökkenés nem számolható el. A már teljesen leírt állóeszközt 100 Ft eszmei értéken kell nyilvántartani.

(4) Az egyes állóeszközökre külön-külön elszámolt értékcsökkenés együttes összege meg kell hogy egyezzék a vállalat egészére ténylegesen elszámolt értékcsökkenési leírás összegével.

(5) A vállalat értékcsökkenési leírást csak olyan összegben számolhat el, hogy a mérleg szerinti eredmény a nyereségtartalék igénybevételével ne legyen veszteség. Ha a vállalat mérleg szerinti eredménye veszteség lenne, köteles a veszteség csökkentésére a tárgyévben ténylegesen elszámolt értékcsökkenési leírást teljesen vagy részben - 3 legalább az előzetesen számított veszteség összegéig - (ha azt a vállalat a nyereségtartalék igénybevételével nem tudja rendezni) az értékcsökkenési leírásból képzett érdekeltségi alapjával szemben a mérleg elkészítését megelőzően -különféle bevételként - elszámolni.-

(6) Az (1) bekezdés alapján számított elszámolható értékcsökkenési leírás és a ténylegesen elszámolt évi értékcsökkenési leírás különbözetét a vállalatnak a számvitelében a vállalat egészére összevontan, elkülönítve kell nyilvántartania. A nyilvántartási számlán kimutatott, el nem számolt - késleltetett - értékcsökkenési leírás összegéig a vállalat saját hatáskörében, az (1) bekezdés alapján számított értékcsökkenési leírás összegén felül növelheti a későbbi év(ek)ben elszámolható értékcsökkenési leírást.

(7) Az (1) bekezdés alapján számított értékcsökkenési leírásnál magasabb összeg - a (6) bekezdésben foglaltakon túlmenően - csak az Országos Tervhivatal és a Pénzügyminisztérium külön rendelkezése alapján számolható eL

5. §

(1) A hiányzó, megsemmisült, értékesített, használati díj ellenében átadott, valamint selejtezett állóeszközök nettó értékét az állóeszközök alapjával szemben kell elszámolni.

(2) Az állóeszközök értékesítésével összefüggő bevételeket, illetve a selejtezéssel kapcsolatos vissznyereményeket:

- a selejtezett állóeszközök hulladék értékét,

- a hiányzó állóeszközök miatt felelős személyek kártérítését,

- a selejtezett állóeszközökből kibontott bontási anyagok (alkotórészek, tartozékok és szerelvények) értékét

a vállalat érdekeltségi alapjába kell helyezni. A vállalat érdekeltségi alapjából kell fedezni a többletként talált, fellelt, újítás eredményeként létrehozott állóeszközök nettó értékének megfelelő összeget.

6. §

(1) A közúti járművek értékcsökkenési leírása és értékcsökkenése egy-egy járműre teljesítmény vagy időarányosan számolható el. Az elszámolás módjáról a vállalat saját hatáskörében dönt, de teljesítményarányos leírást csak azok a vállalatok alkalmazhatnak, amelyek tíz vagy annál több járművet üzemeltetnek. A vállalat által egy-egy járműre választott leírási módot a jármű élettartamán belül a vállalat nem változtathatja meg.

a) Időarányos elszámolás esetén az értékcsökkenési leírást és az értékcsökkenést a 4. §-ban foglaltak alapján kell elszámolni.

b) A teljesítményarányosan leírt járművek értékcsökkenését - minden járműre külön-külön - a teljesítményarányos normák alapján kell megállapítani és elszámolni.

(2) A szénbányászatban, kőolaj- és földgázkitermelésben, bauxitbányászatban, valamint az egyéb érc- és ásványbányászatban az állóeszközök meghatározott körére a bányavagyonnal arányos leírást kell alkalmazni. A bányavagyon arányában leírandó állóeszközök körét és az alkalmazandó leírási rendszert az ipari miniszternek az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésben kiadott utasítása szabályozza.

(3) A használtan beszerzett állóeszközök értékcsökkenési leírását a vállalat saját hatáskörében állapítja. meg. A bérbe adott állóeszközök értékcsökkenési leírását - a bérbeadási időtartama alatt - ugyancsak saját hatáskörében állapítja meg a vállalat.

(4) A közüzemi víz- csatornamű és fürdővállalatok (a 6111 szakágazatba sorolt vállalatok) állóeszközeinek értékcsökkenését és értékcsökkenési leírását a Normajegyzékben előírt leírási kulcsokkal kell elszámolni.

(5) A központi utasításra tartósan használaton kívül helyezett állóeszközök (üzemek) értékcsökkenését és értékcsökkenési leírását a használaton kívül tartásra vonatkozó központi utasításban foglaltaknak megfelelően kell elszámolni.

(6) Vállalati kutatóhellyel rendelkező termelő és szolgáltató vállalatok, a 7417 szakágazatba sorolt műszaki fejlesztő vállalatok és a vállalati gazdálkodási rend szerint működő kutatóintézetek vezetője (igazgató, elnök) egyes - különösen gyors avulás alá eső - kutatási célú állóeszközök értékcsökkenési leírási kulcsát saját hatáskörében legfeljebb 30%-ig felemelheti, illetve - ha arról a megrendelővel szerződésben megállapodtak - az állóeszköz teljes értékét értékcsökkenési leírás címén egyszerre elszámolhatja. Ezen állóeszközök ténylegesen elszámolt értékcsökkenési leírását kell a vállalat egészére elszámolható értékcsökkenési leírás felső határa megállapításánál [4. § (1) bekezdés] számításba venni. Ezeket az állóeszközöket a többi állóeszköztől elkülönítve kell nyilvántartani.

(7) A (6) bekezdés előírása az alábbiakban felsorolt nem kutatási célú állóeszközcsoportoknál nem alkalmazható:

- A nem kísérleti jellegű épületek, építmények.

- A nem kutatási-fejlesztési tevékenységhez használt berendezések, amelyek csak az intézmény funkcionális működéséhez szükségesek, termékcsoportra való tekintet nélkül (pl. fűtőberendezések, hírközlő berendezések, tűz- és vészjelző berendezések).

- A karbantartás eszközei, termékcsoportra való tekintet nélkül.

- Az igazgatási ügyvitel eszközei, termékcsoportra való tekintet nélkül.

- Az üzemi és szolgáltató gépjárművek.

- A kereskedelmi tevékenység állóeszközei, termékcsoportra való tekintet nélkül.

- A munkásellátás és jóléti intézmények állóeszközei, termékcsoportra való tekintet nélkül.

- Az éttermi és konyhaberendezések, termékcsoportra való tekintet nélkül.

Ezen állóeszközök értékcsökkenési leírását a 4. §-ban foglaltak szerint kell elszámolni.

7. §

Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba; rendelkezéseit 1985. január 1. napjától kell alkalmazni. Hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az amortizációs normákról és az amortizáció elszámolásáról szóló 3/1983. (XII. 20.) OT-PM együttes rendelet.

Hoós János s. k.,

tervhivatali államtitkár

Madarasi Attila s. k.,

pénzügyminisztériumi államtitkár

Melléklet az 1/1985. (I. 24.) OT-PM együttes rendelethez

Közúti járművek teljesítményarányos leírással

FÜGGELÉK

I.

Az épületeknek a jegyzékben meghatározott kategóriákba történő besorolása az alábbiakban részletezett műszaki ismérvek szerint történik:

Az épületek szerkezeti besorolására vonatkozó irányelvek

Az épületet alapvető szerkezeteik szerint a mellékelt táblázat figyelembevételével kell besorolni.

Az épület szerkezeti besorolásánál kiindulási alap mindenkor az A) oszlop (felmenő, függőleges szerkezet) soraiban szereplő meghatározás. Abban az esetben, ha az építmény födém-, vagy kitöltő falszerkezete a függőleges teherhordó szerkezetekhez - A) oszlophoz - képest alacsonyabb élettartamú, az épület jellegét a következőképpen kell meghatározni:

- ha a B) és C) oszlopok szerinti meghatározások közül az egyik megegyező az A) szerintivel, a másik egy kategóriával alacsonyabb, változatlanul az A) szerinti meghatározás alkalmazandó;

- ha mind a B), mind a C) oszlop szerinti meghatározás egy-egy kategóriával alacsonyabb az A) szerintinél, az alacsonyabb besorolást kell figyelembe venni;

- ugyancsak egy kategóriával kell módosítani az A) szerinti meghatározást, ha a B) vagy C) oszlop szerinti meghatározások közül egyik azonos az A) szerintivel, a másik kettő kategóriával alacsonyabb.

Az előbbiek szerint az alábbiakban jellemzett, különböző élettartamú szerkezetekből megvalósított épületek besorolása például a következő:

1. példa

2. példa

II.

A közúti járművek sajátos üzemi körülményeinek meghatározása

A vállalat megítélése alapján alkalmazható sajátos üzemelési körülménynek minősül, ha az adott jármű az alábbi tevékenységet végzi:

- közúti közlekedés vállalatai által helyi forgalomban üzemeltetett és a közületek közforgalmú helyi közlekedésbe bevont gépjárműveivel végzett autóbusz- és taxiközlekedés;

- lakott területen végzett terítő jellegű (több ki- és felrakóhely) árutovábbítás Budapesten, megyeszékhelyeken és 100 000 lakos feletti városokban;

- erdei úton, időszakos közlekedésre használt dűlő-úton, mezőgazdasági, erdőgazdasági és bányaművelési-, valamint építési területen történő árutovábbítás;

- fuvarozó vállalatok nemzetközi fuvarozási tevékenysége.

Tartalomjegyzék