1985. évi II. törvény
a népgazdasági tervezésről szóló 1972. évi VII. törvény módosításáról és egységes szövegéről[1]
Az Országgyűlés az 1972. évi VII. törvényt ezzel a törvénnyel módosítja, és megállapítja a népgazdaság tervezési rendszeréről szóló törvény egységes szövegét.
A népgazdaság tervezési rendszeréről szóló törvény Az Alkotmány megállapítja, hogy a Magyar Népköztársaság gazdasági életét állami társadalmi-gazdasági terv határozza meg. A munkáshatalom győzelme óta eltelt időszak alatt bebizonyosodott, hogy a szocialista tervgazdaság - támaszkodva a testvéri szocialista országok, elsősorban a Szovjetunió tapasztalataira - a magyar népgazdaság gyors fejlődését, megerősödését, a szocializmus alapjainak lerakását, a dolgozók életszínvonalának rendszeres emelését eredményezte.[2]
A népgazdaság tervezési rendszeréről szóló törvény Az Alkotmány megállapítja, hogy a Magyar Népköztársaság gazdasági életét állami társadalmi-gazdasági terv határozza meg. A munkáshatalom győzelme óta eltelt időszak alatt bebizonyosodott, hogy a szocialista tervgazdaság - támaszkodva a testvéri szocialista országok, elsősorban a Szovjetunió tapasztalataira - a magyar népgazdaság gyors fejlődését, megerősödését, a szocializmus alapjainak lerakását, a dolgozók életszínvonalának rendszeres emelését eredményezte.[3]
A szocialista állam gazdaságpolitikája a gazdaságirányítás egységes rendszere útján valósul meg. A központi irányítás - a termelési eszközök társadalmi tulajdona alapján - a szocializmus teljes felépítése érdekében népgazdasági terven alapszik, amely az áru- és pénzviszonyokkal szervesen összekapcsolva kerül kidolgozásra és megvalósításra.
Népgazdasági terveink a gazdaság tervszerű, arányos fejlődését, hatékonyságának folyamatos emelését, népünk életkörülményeinek rendszeres javítását, szocialista társadalmi rendünk gazdasági alapjának állandó erősítését irányozzák elő. A társadalmi-gazdasági tervezés elősegíti nemzetközi kapcsolataink, különösen a szocialista országokkal való együttműködésünk fejlesztését.[4]
A szocialista demokrácia alapelveivel összhangban, a társadalmi-gazdasági tervezés támaszkodik a társadalmi, az érdekképviseleti, a tudományos és a szakmai szervezetek, a tanácsok és a gazdálkodó szervezetek; a tanácsi tervezés a helyi közösségek, a társadalmi és érdekképviseleti szervezetek; a gazdálkodó szervezetek tervező munkája a munkahelyi társadalmi és érdekképviseleti szervezetek, a dolgozó kollektívák cselekvő részvételére. A tervek megvalósítása szerves része annak az aktív tevékenységnek, amelyet a munkásosztály, a parasztság, az értelmiség a szocializmus teljes felépítése érdekében folytat.[5]
I. fejezet
A társadalmi-gazdasági terv[6]
1. §[7]
2. §[8] A társadalmi-gazdasági terv az állam gazdaságpolitikájával, a gazdaságirányítási rendszer alapelveivel összhangban meghatározott időre megállapítja a gazdaságfejlesztés fő céljait, mértékét és arányait, alapvető társadalmi-gazdasági feladatait, és ezek megvalósításának eszközeit.
3. §[9] A társadalmi-gazdasági terv meghatározza a társadalom gazdasági feladatait a termelőerők fejlesztése, a nemzeti vagyon, az állampolgárok növekvő anyagi és kulturális szükségleteinek kielégítése, valamint az ország véderejének fokozása terén, összehangolja a feladatokat a lehetőségekkel, a megvalósításukat szolgáló eszközökkel.
4. §[10] A középtávú terv és az éves gazdaságpolitikai program kötelezően megállapítja a Minisztertanács, a minisztériumok és az országos hatáskörű szervek gazdaságirányító tevékenységének egységes és összehangolt irányát, felelősségét a terv megvalósításában, a tanácsok gazdasági tevékenységével szemben támasztott követelményeket, továbbá a tanácsokravonatkozó egyes döntéseket is tartalmaz.
5. § (1)[11] A társadalmi-gazdasági terv fajtái:
a) a hosszú távú népgazdasági terv,
b)[12] a középtávú (általában ötéves) társadalmi-gazdasági terv és
c)[13] az éves gazdaságpolitikai program.
(2) A különböző időtartamú népgazdasági tervek összefüggő rendszert alkotnak, azok között szoros összhangot kell biztosítani.
(3)[14]
6. § (1)[15] A hosszú távú társadalmi-gazdasági terv a legfontosabb társadalmi és gazdasági folyamatokra vonatkozó elgondolásokat és hosszú távon megvalósítandó célokat és feladatokat tartalmaz.
(2)[16] A hosszú távú társadalmi-gazdasági terv irányt szab a hosszú távra szóló döntéseknek és a középtávú népgazdasági tervezésnek az olyan társadalmi gazdasági feladatok tekintetében, amelyeket hosszabb időszak fejlődésének feltételei és követelményei alapján célszerű meghatározni.
7. § (1) A középtávú terv tartalmazza, illetve előirányozza a következő feladatokat:[17]
a) a nemzeti jövedelem növekedését, felhasználásának arányait,
b) a népgazdasági ágak fejlődését és a termelés fontosabb szerkezeti változásait,
c) a tudomány- és a műszaki fejlesztési politika fő irányait,
d) a beruházások nagyságrendjét és megoszlásának fő arányait,
e) a foglalkoztatás, a lakossági fogyasztás és a reáljövedelem alakulását,
f) a lakosság életkörülményeinek, különösen a lakosság szociális, egészségügyi és kulturális, lakás-és kommunális ellátásának fejlődését,
g) a nemzetközi gazdasági kapcsolatokra, a külgazdasági politikára és tevékenységre vonatkozó fő irányelveket,
h) az ár- és pénzügypolitika elveit,
i) a termelőerők területi fejlesztésének feladatait, a terület- és településfejlesztési célokat,
j) a környezetvédelem kiemelt feladatait.
(2)[18] A középtávú társadalmi-gazdasági terv meghatározza a gazdaságpolitikai célok és a gazdasági feladatok megvalósításának eszközeit, a gazdasági szabályozás összehangolt alkalmazásának irányelveit és a közvetlen állami döntéseket.
8. §[19] Az éves gazdaságpolitikai program - a konkrét viszonyok figyelembevételével - meghatározza a középtávú társadalmi-gazdasági terv megvalósításának az adott évre szóló feladatait, a nemzeti jövedelem, a fő népgazdasági ágak termelése, a lakossági reáljövedelem, továbbá a beruházások alakulását, a népgazdaság fő egyensúlyi követelményeit, a gazdaságirányítás ezekkel összefüggő tennivalóit, a gazdasági szabályozásban esetleg szükségessé váló kiegészítéseket, illetve módosításokat, a közvetlen állami döntéseket.
9. § A külső és belső feltételek változásaihoz való alkalmazkodás érdekében a népgazdaság fejlődésével, a tervcélok megvalósításának eszközeivel kapcsolatban szükséges kormányzati döntések egy részét - a tervben meghatározott elvek szerint- a megvalósítás során a tényleges folyamatok és feltételek jobb ismeretében kell meghozni.
10. §[20] A társadalmi-gazdasági terv és az állami költségvetés, valamint a pénz- és hitelpolitikai irányelvek között összhangot kell biztosítani. Az állami költségvetés előirányzatainak, valamint a pénz- és hitelpolitikai irányelveknek a kialakításánál a népgazdasági tervekben foglalt gazdaságpolitikai célokból és feladatokból, illetve a pénzügyi politikának a középtávú tervben meghatározott irányelveiből kell kiindulni.
II. fejezet
A társadalmi-gazdasági tervezés rendszere, folyamata[21]
11. § (1)[22] A társadalmi-gazdasági tervezés magában foglalja: a népgazdaság fejlődésének és helyzetének elemzését; a gazdasági fejlődés objektív követelményeinek és folyamatainak, lényeges külső és belső feltételeinek előrejelzését, a népgazdaság lehetséges fejlődési irányainak feltárását; a követendő gazdaságpolitikára vonatkozó javaslatok kidolgozását; a gazdasági és egyes társadalmi célok és feladatok - különböző változatok mérlegelése és javaslatok egyeztetése alapján történő - meghatározását, a terv céljainak és a megvalósításukat szolgáló eszközöknek az összehangolását.
(2)[23] A társadalmi-gazdasági tervezés során
- a társadalmi-gazdasági folyamatokat, a gazdasági döntéseknek ezekre gyakorolt hatásait összefüggéseikben és folyamatosan kell vizsgálni,
- a tervezés időtávjait a vizsgált folyamatokhoz igazodóan kell meghatározni,
- rendszeresen áttekintést kell adni a gazdaság fejlődéséről, meg kell alapozni a folyamatos gazdaságirányítást.
12. §[24] A népgazdasági tervező szervek [21. § (1) bekezdés] kötelesek megállapítani és folyamatosan fejleszteni a társadalmi-gazdasági tervezés módszereit.
13. § (1)[25] A tervező szervek a társadalmi-gazdasági terv megalapozása érdekében a gazdaságpolitikai célokból, a hosszabb távra már elfogadott tervekből, a gazdasági fejlődés, a gazdasági lehetőségek és az áru- és pénzviszonyok elemzéséből, továbbá az azokra ható tényezők prognózisaiból indulnak ki; számításba veszik a gazdasági szabályozó rendszer hatásait; vizsgálják a kereslet és kínálat összehangolásának feltételeit; gazdasági elemzéseket, előrejelzéseket készítenek; gazdaság- és társadalompolitikai, műszaki-gazdasági és több ágazatot érintő összefoglaló koncepciókat dolgoznak ki, feltárják az ágazatközi kapcsolatok fő jellemzőit; javaslatokat tesznek a megvalósítás eszközrendszerére.
(2) A népgazdasági tervező szervek felhasználják a tudományos kutatás eredményeit, a tanácsoktól, a gazdálkodó szervezetektől, egyéb intézményektől és az érdekképviseleti szervektől kapott elemzéseket és javaslatokat.
(3) A népgazdasági tervező szervek a döntéselőkészítés során indokolt esetekben átfogó, illetve egyes részterületekre vonatkozó változatokat készítenek.
14. § (1) A népgazdasági tervezésben fel kell tárni a gazdasági fejlődésre ható külső feltételek várható alakulását, számításba kell venni a nemzetközi munkamegosztásba való bekapcsolódás fejlesztésének a lehetőségeit, és ki kell alakítani a külgazdasági politika kereteit és irányait. A terv megalapozásánál figyelembe kell venni a nemzetközi szerződéseket és megállapodásokat.
(2)[26]
15. §[27] A társadalmi-gazdasági tervezés folyamatában a tervező szerveknek szorosan együtt kell működniük. Együttműködésük során a tervezés megállapított rendje és módszere [21. § (4) bekezdés] szerint kell javaslataikat kidolgozni és egyeztetni.
16. § (1) A népgazdasági tervezésben az érdekek feltárása és egyeztetése, a lehetőségek minél teljesebb megismerése, a terv sokoldalú megalapozása érdekében széles körű társadalmi részvételnek kell érvényesülnie. Ezért
a)[28] a társadalmi, az érdekképviseleti és a szakmai-tudományos szervezetek számára a társadalmi-gazdasági tervezés egyes szakaszaiban lehetővé kell tenni a koncepcionális elgondolások kialakításában és véglegesítésében való közreműködést;
b) a társadalmi szervezeteket fel kell kérni a középtávú tervelgondolások széleskörű, valamennyi fontos társadalmi réteget érintő - a dolgozó kollektívákra is kiterjedő - megvitatására.
(2) A felmerült Véleményeket, javaslatokat a népgazdasági tervezésben hasznosítani kell.
17. § (1)[29] A társadalmi-gazdasági terv egységének és az arányosság követelményeinek megvalósítása érdekében a társadalmi-gazdasági tervezés során össze kell hangolni a termelés, a termelő-, a lakossági- és a közösségi fogyasztás, valamint a felhalmozás és a nemzetközi gazdasági kapcsolatok fejlődését. Az összehangolás során figyelemmel kell lenni azokra a kölcsönös összefüggésekre, amelyek az anyagi és a pénzügyi folyamatok, valamint a munkaerő források és azok felhasználása között fennállnak.
(2) A népgazdasági tervezésben a terv gazdaságpolitikai céljait és a gazdasági feladatokat egymással, valamint az anyagi és a pénzügyi lehetőségekkel összhangban kell meghatározni; e célokat és az irányítási rendszernek megfelelő végrehajtási eszközöket egymással kölcsönösen össze kell hangolni, s a tervezés során megfelelő tartalékot kell képzeni.
18. § (1) A gazdaságpolitikai célok és az ezeket szolgáló eszközök kidolgozását megalapozó munka keretében a területi összefüggések feltárása és összehangolása érdekében területi egyeztetést kell végezni.
(2) A területi egyeztetést az átfogó gazdaságpolitikai célok és az ezeket szolgáló eszközök kidolgozásának megalapozására a népgazdasági tervezés, egyebekben pedig a tanácsi tervezés keretében kell megvalósítani.
III. fejezet
Hatáskörök a népgazdasági tervvel kapcsolatban
19. § Az Országgyűlés
a) megvitatja a hosszútávú társadalmi-gazdasági fejlődés fő irányaira vonatkozó elgondolásokat és ezzel kapcsolatban határozatot hoz;
b) törvényt alkot a középtávú népgazdasági tervről;
c)[30] az állami költségvetés tárgyalásakor áttekinti a Minisztertanács éves gazdaságpolitikai programját;
d) áttekinti a tervezés eredményeit, értékeli a tervek megvalósulását.
20. § A Minisztertanács
a) az Országgyűlés felé terjeszti a hosszútávú társadalmi-gazdasági fejlődés fő irányaira vonatkozó elgondolásokat;
b) az Országgyűlés elé terjeszti a középtávú népgazdasági tervre vonatkozó törvényjavaslatot, határozatban intézkedik a törvény végrehajtásáról;
c)[31] a középtávú népgazdasági tervről szóló törvényben kapott felhatalmazás alapján megállapítja az éves gazdaságpolitikai programot;
d)[32] intézkedéseket tesz a népgazdasági tervek megvalósítására és erről, valamint a tervidőszak közepén és végén átfogóan a középtávú társadalmi-gazdasági terv megvalósulásáról beszámol az Országgyűlésnek, indokolt esetekben kezdeményezi a középtávú népgazdasági tervről szóló törvény módosítását.
21. § (1)[33] A társadalmi-gazdasági tervezés a Minisztertanács irányításával az Országos Tervhivatal, a minisztériumok és az országos hatáskörű szervek együttes feladata.
(2)[34] A társadalmi-gazdasági tervezés központi szerve az Országos Tervhivatal. Az Országos Tervhivatal elnöke szervezi és irányítja a népgazdasági tervek kidolgozását, nemzetközi egyeztetését, a Minisztertanács elé terjeszti a tervjavaslatot, ellenőrzi a népgazdasági tervek megvalósulását, erről beszámol a Minisztertanácsnak, a tervek megvalósítása érdekében javaslatokat, illetve a Minisztertanács felhatalmazása alapján intézkedéseket tesz.
(3)[35] A miniszterek és az országos hatáskörű szervek vezetői - a jogszabályokban meghatározott feladatkörüknek és hatáskörüknek megfelelően -részt vesznek a terv gazdaságpolitikai irányvonalának a kialakításában. Elemzéseket és prognózisokat készítenek a gazdasági folyamatokról, továbbá fejlesztési koncepciókat dolgoznak ki. Javaslatokat készítenek a társadalmi-gazdasági terv kialakítása érdekében, ezen belül a terv keretében hozandó döntésekre, a szabályozók alkalmazására. Részt vesznek a tervek nemzetközi egyeztetésében. Segítik a gazdálkodó szervezetek és a tanácsok tervező tevékenységét. Intézkedéseket tesznek a terv megvalósítása érdekében, s ellenőrzik az állami döntések végrehajtását.
(4)[36] A társadalmi-gazdasági tervezés rendjét és módszereit az Országos Tervhivatal elnöke - az illetékes minisztereknek és az országos hatáskörű szervek vezetőinek a bevonásával - állapítja meg.
(5) A népgazdasági tervezésben részt vevő szervek hatáskörét részletesen a Minisztertanács állapítja meg.
IV. fejezet
A tanácsok és a gazdálkodó szervezetek tervei és ezek kapcsolata a népgazdasági tervvel
22. §[37] A tanácsok a terület- és településfejlesztési célok meghatározása, a lakosság infrastrukturális ellátottságának javítása, az ezt szolgáló létesítmények gazdaságos működtetése, fenntartása és fejlesztése, a rendelkezésükre álló összes anyagi-pénzügyi eszköz összehangolt és hatékony felhasználása érdekében tervet (programot), a fővárosi, megyei tanácsok emellett hosszú távú koncepciókat készítenek.
23. § (1)[38] A társadalmi-gazdasági terv a tanácsok számára gazdaságpolitikai, területfejlesztési és ágazati iránymutatást ad. A népgazdasági tervnek a tanácsok tevékenységét érintő céljai megvalósulását az általános és a tanácsi, továbbá a területi szabályozás eszközeivel kell elősegíteni. A kiemelt célok megvalósítása érdekében a társadalmi-gazdasági terv kötelező előírásokat is megállapíthat.
(2) A fővárosi, megyei tanácsok - figyelembe véve a települések, illetve a településrendszer arányos fejlesztésének a követelményeit - iránymutatást és segítséget adnak a helyi tanácsok terveinek kialakításához.
(3) A fővárosi, megyei tanácsok a népgazdasági tervben foglaltak alapján és annak keretei között a helyi tanácsok terveinek megállapításához kötelező előírásokat is adhatnak.
24. § A tanácsok - bevételeiket számításba véve, a működtetési, fenntartási és fejlesztési feladataikat együttesen mérlegelve, a lakosság és a társadalmi szervek véleményét figyelembe véve - a fejlődés irányaival kapcsolatban előzetesen állást foglalnak, majd megállapítják terveiket.
25. §[39] A fővárosi tanács és a megyei tanácsok a társadalmi-gazdasági terv megalapozásához - a népgazdasági tervező szervek felkérésére - kötelesek számításokat és elemzéseket végezni, javaslatokat kidolgozni.
26. §[40]
27. §[41]
28. §[42]
V. fejezet
A társadalmi-gazdasági terv megvalósítása[43]
29. § (1)[44]
(2) A Minisztertanács köteles a gazdaságirányítási rendszert folyamatosan továbbfejleszteni, gazdaságirányítási tevékenységét a népgazdasági tervekben előírt módon kifejteni.
30. § (1)[45]
(2)[46] A társadalmi-gazdasági terv céljainak a megvalósítása érdekében a Minisztertanács határoz, a központi gazdaságfejlesztési programokról, a központi beruházásokról, a beruházások és a tudományos kutatás, a műszaki fejlesztés állami támogatásának irányairól, valamint mértékéről, a lakosság életszínvonalát érintő központi intézkedésekről, az állami tartalékokról, egyes termékforgalmazási előírásokról és az állami eszközök felhasználását érintő más rendelkezésekről.
(3)[47] A terv céljainak megvalósítása érdekében - a (2) bekezdésben említett határozatokon túlmenően - főleg a gazdasági szabályozás eszközeit kell alkalmazni.
Ezeket az eszközöket a célokkal és egymással összehangoltan kell kialakítani és alkalmazni. A szabályozás egyes elemeit - a társadalmi-gazdasági terv alapján - a Minisztertanács vagy az illetékes miniszterek és az országos hatáskörű szervek vezetői külön jogszabályok szerint állapítják meg.
(4) A terv céljai megvalósításának elősegítése érdekében a Minisztertanács nemzetközi szerződéseket köt. Az érdekelt miniszterek és az országos hatáskörű szervek vezetői kötelesek ezeknek a nemzetközi szerződéseknek a végrehajtását megszervezni, figyelemmel kísérni, és azok teljesítésének érdekében intézkedéseket tenni.
(5) A népgazdasági tervek fő céljainak a megvalósulását, ha az alapul vett feltételek lényegesen megváltoznak, vagy a gazdasági folyamatok a tervezettől oly mértékben térnek el, ami veszélyezteti ezek elérését, a kedvezőtlen folyamatokat ellensúlyozó intézkedésekkel, a tartalékok felhasználásával, a gazdasági szabályozók módosításával és más, a jogszabályokban meghatározott eszközökkel kell előmozdítani.
31. §[48] A népgazdasági tervező szervek [21. § (1) bekezdés] kötelesek a társadalmi-gazdasági terv megvalósítását, az állami döntések teljesítését ellenőrizni, és a szükséges intézkedéseket megtenni, illetőleg kezdeményezni.
32. §[49]
VI. fejezet
Záró rendelkezések
33. § (1) Ez a törvény 1985. június 1. napján lép hatályba; az 1985. évi tervekről készítendő beszámolókra azonban még a korábbi rendelkezések alkalmazandók.
(2) A törvény végrehajtásáról a Minisztertanács gondoskodik.
Losonczi Pál s. k.,
a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke
Katona Imre s. k.,
a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára
Lábjegyzetek:
[1] A norma tartalmát módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. A módosítás az előbbi törvényhelyen olvasható.
[2] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[3] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[4] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[5] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[6] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[7] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 53. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[8] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja, és 53. § (2) bekezdése. Hatályos 1990.03.15.
[9] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja, és 53. § (2) bekezdése. Hatályos 1990.03.15.
[10] Megállapította az 1990. évi XXII. törvény 50. §-a. Hatályos 1990.03.15.
[11] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[12] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[13] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése b) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[14] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 53. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[15] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[16] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[17] A felvezető szöveget megállapította az 1990. évi XXII. törvény 51. §-a. Hatályos 1990.03.15.
[18] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[19] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése b)-c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[20] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[21] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[22] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[23] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[24] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[25] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja, és 53. § (2) bekezdése. Hatályos 1990.03.15.
[26] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 53. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[27] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[28] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[29] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[30] Megállapította az 1990. évi XXII. törvény 52. §-a. Hatályos 1990.03.15.
[31] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése b) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[32] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[33] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[34] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[35] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[36] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[37] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése a) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[38] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[39] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[40] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 53. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[41] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 53. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[42] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 53. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[43] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[44] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 53. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[45] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 53. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.
[46] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[47] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[48] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 53. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 1990.03.15.
[49] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 53. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1990.03.15.