Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

13/1988. (XII. 22.) MÉM rendelet

a egyes eszközök költségtérítéses rendszerben történő üzemeltetéséről

A Minisztertanácstól kapott felhatalmazás alapján a pénzügyminiszterrel egyetértésben a következőket rendelem.

1. §

A rendelet hatálya a mező- és erdőgazdálkodási, valamint vadászati tevékenységet végző gazdálkodó szervezetre (Ptk. 685. § c) pont) és egyesületre (a továbbiakban együtt: gazdálkodó szerv), valamint a gazdálkodó szervvel munkaviszonyban, vagy tagsági viszonyban foglalkoztatott dolgozóra (a továbbiakban: dolgozó) terjed ki.

2. §

(1) Ha a gazdálkodó szerv a dolgozójával kötött munkaszerződés (munkamegállapodás) keretében a tulajdonában álló vagy más jogcímen használatban levő, illetőleg a dolgozó tulajdonában álló - e rendelet mellékleteiben meghatározott - eszközöket - külön jogszabályok figyelembevételével - költségtérítéses rendszerben üzemelteti, a költségtérítés a (2)-(3) bekezdésben meghatározott költségek fedezetére szolgál.

(2) A gazdálkodó szerv tulajdonában levő eszköz esetén a költségtérítés

a) hajtó- és kenőanyag, illetve hő- és villamosenergia költségek

b) karbantartási és javítási költségek [alkatrész, fenntartási anyag, gumiabroncs, ponyva, egyéb segédanyagok és eszközfenntartási munkák, idegen (külső) szervek által végzett javítások stb.],

c) egyéb, a költségtérítésben részesülő dolgozó által befolyásolható költségek

fedezetére szolgál.

(3) A dolgozó tulajdonában levő eszköz esetén a költségtérítés a (2) bekezdésben felsoroltakon túl az amortizációra is kiterjed.

3. §

(1) A mező- és erdőgazdaságban alkalmazott egyes erő- és munkagépek költségnormáinak felső határértékeit, valamint a költségtérítés alapját képező kilowattóra (kWh) átszámítási tényezőket a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(2) A természetes vízi halászatban a dolgozó tulajdonában álló eszközre alkalmazható halászati eszköz költségtérítéses felső határértékeit a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

(3) A fakitermelésben és a vadgazdálkodásban alkalmazható költségtérítés felső határértékeit a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

4. §

(1) A 3. § alapján meghatározott mértékig elszámolt költségtérítés a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1987. évi VI. törvény 15. § 10. pontja szerinti költségtérítésnek minősül.

(2) Ha a költségtérítés az (1) bekezdésben meghatározott mértéket meghaladja, annak teljes összegét az 1987. évi VI. tv. 13. §-a szerinti jövedelemnek kell tekinteni.

5. §

(1) Az eszközök költségtérítésének mértékét az előző évek tényszámainak figyelembevételével végzett számítások, illetve e rendelet mellékleteiben szereplő költségnormák alapján kell megállapítani.

(2) E rendelet mellékleteiben nem szereplő költségtérítést a 4. § (2) bekezdése szerint kell elszámolni.

6. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetésekor lép hatályba; rendelkezéseit első ízben az 1988. évi elszámolásoknál kell alkalmazni.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a hivatásos Vadászok Szolgálati Szabályzatáról szóló a 12/1987. (XII. 30.) MÉM rendelettel módosított 14/1971. (XII. 14.) MÉM rendelet 9/A. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A hivatásos vadászt az általa elejtett szőrmés és szárnyas kártevők után - ideértve a mérgezéses és gázgyertyás apasztás során elpusztult kártevőket is - legalább a 8. számú mellékletben szereplő lődíj illeti meg, mely költségtérítésként számolható el."

Dr. Szabó Ferenc s. k.,

mezőgazdasági és élelmezésügyi államtitkár

1. számú melléklet a 13/1988. (XII. 22.) MÉM rendelethez

A mezőgazdasági gépek költségeinek térítése

1. A gazdálkodó szervek a saját motorral rendelkező mobil gépek (továbbiakban: erőgépek, függetlenül attól, hogy azok rendszámmal ellátottak vagy nem), és az ezekkel működtetett munkagépek (továbbiakban: munkagépek) üzemeltetése során dolgozójuknak, személyre szóló vagy csoportos külön megállapodás alapján, az l/a, valamint az 1/b mellékletek szerint költségtérítést fizethetnek. A gépek költségtérítéses üzemeltetésére vonatkozó megállapodást lehetőleg több évre, célszerűen a gép teljes használati idejére (élettartamára), az alaprendeletben foglaltak szerint kell kötni. A megállapodásban ki kell térni az eredeti lejárati időn belüli meghiúsulás esetében követett eljárásra is.

2. Az 1/a melléklet 3-7., valamint az 1/b melléklet 4-6. "norma" megjelöléssel ellátott oszlopaiban szereplő számok a magánszemélyek jövedelemadója alól mentes költségtérítés felső határértékei. A ténylegesen elszámolható költség a költségtérítéses rendszerben üzemeltetett erő- és munkagép típusától, használati idejétől és műszaki állapotától, az üzemeltetés körülményeitől, illetve a gazdálkodó szerv által végzett számítások eredményeitől függően a "norma" összegénél kevesebb is lehet. Célszerű, hogy a költségtérítés megállapított összegét, illetve az összeg módosításának feltételeit a dolgozóval kötött szerződés is tartalmazza.

3. A gazdálkodó szerv tulajdonában levő erő- és munkagépek esetén a költségtérítés a hajtó- és kenőanyag, valamint a karbantartás és javítás költségeire vonatkozhat, az erőgépeknél a korcsoport figyelembevételével, (l/a melléklet 3. és 4., valamint 1/b melléklet 4. oszlopok).

4. A dolgozó tulajdonában levő erő- és munkagépek esetén a költségtérítésbe az amortizáció is bevonható. (1/a melléklet 6. és 1/b melléklet 5. oszlopok). A dolgozó tulajdonában levő erőgép esetén - a használati időtől függetlenül - a 2,1-6,5 éves korcsoport költségei fizethetők.

5. Az erőgépek költségei dízelüzemre vonatkoznak. A költségtérítés felső határértékét az l/a melléklet kilowattóra (továbbiakban: kWh) munkaegyenértékre vetítve adja meg, de a gazdálkodó szerve az elszámolásaiban a kWh-ra jutó költségtételek és az 1/c mellékletben szereplő műveletenkénti kWh átszámítási tényezők segítségével kidolgozott ha-ra, t-ra, tkm-re, motorüzemórára stb. vetített költségtételeket is alkalmazhat.

A kWh-ban kifejezett munkaegyenérték meghatározható:

a) az 1/c mellékletben közölt, munkaműveletek és területi kategóriák szerint meghatározott kilowattóra átszámítási tényezők segítségével,

b) kilowattóra mérő műszerekkel. A költségtérítéses rendszerben a "norma" megjelöléssel ellátott költségoszlopok alapján történő költségelszámolás esetén 1991. január 1-jétől a kWh mérő műszer használata minden erőgépnél kötelező.

Az egyes erőgéptípusok besorolásához, a segédüzem és erőgépcsoport meghatározásához a KSH statisztika "8-40 Erőgépállomány, december 31-én és Gépesítés" című jelentés kitöltéséhez adott "Erőgépjegyzéke", illetve az erőgépek forgalmi engedélyében foglaltak az irányadók.

6. A munkagépek költségét munkagépféleségtől függően területre (hektár = ha), munkaidőre (üzemóra = h), illetve a megtett útra (kilométer = km) kell vetíteni.

7. A költségnemek tartalma:

a) Hajtó- és kenőanyag (gázolaj, a motorolaj, a hajtóműolaj, a hidraulika olaj) ideértve ezek be- és kiszállításának, illetve tárolásának költségeit is.

b) Karbantartás és javítás, az erőgép vezetője által végzett, a műhelyben végzett karbantartás közvetlen költsége, továbbá a külső szervek által végzett javítások költsége, tehát a gumi, a ponyva, illetve a folyó-és főjavítás, valamint fődarab csere minden költsége. A karbantartás és javítás felső határértékei fődarab cserékkel együtt számított költségei tartalmaznak. Ezért ha a gazdálkodó szerv és a dolgozót között létrejött megállapodás úgy szól, hogy csak a karbantartás és a folyó javítás költségei terhelik a dolgozót, míg a fődarab cserét a gazdálkodó szervezet saját költségére végezteti el, a költségtérítést legfeljebb a felső határérték 80%-ában lehet megállapítani.

c) Amortizáció: a gép ára, a leírási kulcsok, valamint az átlagos éves kihasználás figyelembevételével számolt költség.

8. Abban az esetben, ha a gazdálkodó szerv speciális körülményei vagy az erő- illetve munkagép kora, műszaki állapota stb. miatt a ténylegesen felmerülő gépüzemeltetési költség az \/a, illetve 1/b mellékletben megszabott felső határérték normákat meghaladná, úgy a költségtérítés az 1987. évi VI. törvény 13. §-a szerint számolható el.

9. A gazdálkodó szervnél a költségtérítéses rendszerben foglalkoztatott dolgozó megrendelésére végzett fenntartási munkákat, valamint az alkatrészfelhasználást közvetlen önköltségen kell számolni. Közvetlen önköltségen csak a gazdálkodó szerv tulajdonában álló vagy más jogcímen használatában levő gépek javításai, illetve az ezekhez - a gazdálkodó szerv által - beszerzett alkatrészek számolhatók el.

1/a melléklet a 13/1988. (XII. 22.) MÉM rendelethez

1/b melléklet a 13/1988 (XII. 22.) MÉM rendelethez

1/c. számú melléklet a 13/1988. (XII. 22.) MÉM rendelethez

A kilowattóra átszámítási tényezők meghatározása

Az erőgépekkel végzett, a költségtérítés alapját képező gépi munkát - a gépi munka mérőműszerek használatáig- területi kategória szerinti kilowattóra (kWh) tényezők alkalmazásával kell elszámolni.

Az így elszámolt gépi munka mennyisége, illetve az erre vetített fajlagos hajtóanyag-felhasználás és az önköltség a különböző erőgép típusok és gazdaságok között összehasonlítható.

Egy kWh gépi munka egyenlő 1 kW teljesítményű motor a mezőgazdaság számára hasznosítható egy órai munkájával, teljes terhelésnél. Tapasztalati számok alapján - jó műszaki állapot és megfelelő terhelés esetén - az erőgépek 1 kg gázolaj elhasználásával 3,3 kWh, 1 liter gázolajjal, 2,77 kWh, míg 1 kg benzin elhasználásával 2,5 kWh, 1 liter benzinnel 1,85 kWh állítható elő.

A kWh átszámítási tényezők alkalmazásához a gazdaságokat a megfelelő területi kategóriába kell besorolni, amit megfelelően dokumentálni kell.

E besorolás történhet:

- a gazdaság egész területére egységesen,

- kerületenként, illetve üzemegységenként, vagy

- táblánként, illetve tömbönként.

A területi kategória értelmezése:

A kWh a táblázatban megadott átszámítási tényezőkkel a gépek által ténylegesen teljesített terület (ha), termékmennyiség (t), áruszállítás (tkm), vagy a névleges motorteljesítmény és a teljesített motorüzemóra szorzata alapján számítható ki. (A motorüzemóra az az idő, amennyit a motor jár. Ez az erőgépbe szerelt motorüzemóra számlálóval mérhető.)

Az erőgépek által teljesített tényleges gépi munka (kWh) munkánkénti átszámítási tényezők nélkül is megállapítható, ha az erőgépek a szükséges adatok méréséhez műszerekkel rendelkeznek és ha a mért adatokat az erőgéppel végzett valamennyi munkánál elszámolják. (Ez esetben az elszámolás a műszerrel mért adatok alapján történik, az átszámítási kulcsok esetleg ellenőrzésként vehetők figyelembe.)

Példák a számítások elvégzésére:

a) Egy erőgép II. területi kategóriában 45 ha 20 cm mély szántást végzett. Ennek megfelelően:

45 x 30,5 = 1373 kWh-t teljesített

b) Egy erőgép III. területi kategóriában kisbálázóval 500 t szalmát bálázott. Munkavégzése:

500 x 6,6 = 3300 kWh

c) Ha az erőgép olyan munkát végez, mely csak motorüzemóra alapján számolható el, akkor a teljesített motorüzemórák számát megszorozzuk az erőgép névleges motorteljesítményével, majd megszorozzuk az egyéb munkára megadott kWh kulcsszámmal. Tehát ha az MTZ--50 típusú traktor trágyalé szippantás, kiszállítás és szórás munkaműveletét végzi közepes terheléssel, II. területi kategóriában, és összesen 16 motorüzemórát teljesít, akkor a gépi munka: 16x37x0,32 = 189 kWh

2. számú melléklet a 13/1988. (XII. 22.) MÉM rendelethez

A természetes vízi halászatban saját eszközre alkalmazható halászati eszköz-költségtérítés

A költségtérítés összege nem haladhatja meg a saját eszközzel fogott és a gazdálkodó szervnek átadott halmennyiség 1 kg-jára vetítve a 7 Ft-ot.

3. számú melléklet a 13/1988. (XII. 22.) MÉM rendelethez

Tartalomjegyzék