Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

135/1989. (XII. 22.) MT rendelet

az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Rendszer létrehozásáról[1]

A Kormány az atomenergiáról szóló 1980. évi I. törvény 26. §-ának (2) bekezdése alapján a következőket rendeli:

Általános rendelkezések

1. § Az atomenergia békés célokra való alkalmazásakor esetleg bekövetkező - a lakosságot és a környezetet veszélyeztető - nukleáris veszélyhelyzet és (vagy) sugárveszély (a továbbiakban együtt: nukleáris veszélyhelyzet) esetén, annak elhárítására, következményeinek csökkentésére, illetőleg megszüntetésére Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Rendszer (a továbbiakban: baleset-elhárítási rendszer) alakul.

2. § A baleset-elhárítási rendszer feladata:

a) a hazai nukleáris létesítmények, valamint a radioaktív anyagokat alkalmazó és tároló létesítmények üzembe helyezése, üzemeltetése, vagy az üzemeltetés megszüntetése során bekövetkező balesetből, továbbá erőszakos behatásokból származó, nukleáris veszélyhelyzetnek a - létesítményen kívül történő - felmérése, csökkentése és felszámolása;

b) a nukleáris anyagok (friss üzemanyag, kiégett fűtőelem) és a radioaktív anyagok (készítmény, hulladék) szállítása során (vasúton, közúton, vízi- és légifuvarozás közben) bekövetkezett balesetekből vagy erőszakos behatásokból származó nukleáris veszélyhelyzet felszámolása;

c) az ország területén kívül és a világűrben bekövetkezett nukleáris balesetekből, sugárveszélyt okozó eseményekből eredő hazai nukleáris veszélyhelyzet mértékének megállapítása, a veszélyhelyzetből adódó feladatok meghatározása és végrehajtása.

Nukleárisbaleset-elhárítási Kormánybizottság

3. § (1) A baleset-elhárítási rendszer irányítását a Nukleárisbaleset-elhárítási Kormánybizottság (a továbbiakban: Kormánybizottság) látja el.

(2)[2] A Kormánybizottság összetétele a következő:

elnöke:

a belügyminiszter

elnökhelyettesei:

a honvédelmi miniszter,

az Országos Atomenergia Bizottság elnöke

tagjai:

a földművelésügyi miniszter,

az ipari és kereskedelmi miniszter,

a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter,

a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter,

a külügyminiszter,

a munkaügyi miniszter,

a művelődési és közoktatási miniszter,

a nemzetközi gazdasági kapcsolatok minisztere,

a népjóléti miniszter,

a pénzügyminiszter,

a Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási államtitkára,

a Nemzetbiztonsági Hivatal főigazgatója,

a Magyar Honvédség parancsnoka,

a Magyar Tudományos Akadémia főtitkára,

az Országos Meteorológiai Szolgálat elnöke,

az Országos Atomenergia Hivatal vezetője,

a Kormánybizottság Operatív Törzsének vezetője,

a Kormánybizottság Műszaki Tudományos Tanácsának vezetője.

(3)[3] A Kormánybizottság tagjainak hatáskörében a (2) bekezdésben meghatározott személyek által kijelölt képviselők is eljárhatnak.

(4)[4][5] A Kormánybizottság ülésén meghívottként a nukleáris veszélyhelyzet területe szerint érintett megyei,fővárosi közigazgatási hivatal vezetője, valamint a nukleáris veszélyhelyzetet előidéző vállalat (intézmény) vezetője is részt vesz.

4. § (1)[6][7] A nukleáris veszélyhelyzet fennállását és annak megszűnését a Kormánybizottság elnöke, halasztást nem tűrő esetben - illetékességi területén - a megyei,fővárosi közigazgatási hivatal vezetője állapítja meg. A nukleáris veszélyhelyzet kinyilvánításakor a Kormánybizottság a rendszer részbeni vagy teljes működtetését rendeli el.

(2) A nukleáris veszélyhelyzet következtében kialakult szükséghelyzetben a Kormánybizottság elnöke javaslatot tehet a szükségállapot kihirdetésére.

(3) Ha a nukleáris veszélyhelyzet a szükségállapot elrendelését nem indokolja, a Kormánybizottság elnöke javasolhatja, hogy a Kormány - az Alkotmány 35. §-ának (3) bekezdésében foglaltakra figyelemmel - intézkedjen.

(4) A Kormánybizottság elsősorban a nukleáris létesítményen kívüli intézkedések megtételére jogosult. Ha azonban a nukleáris balesetet szenvedett létesítmény vezetője kéri vagy azt a kialakult helyzet indokolja, elrendelheti a kijelölt szervezetek alkalmazását a létesítményen belül is.

(5) A baleset-elhárítási rendszer működése nem csökkenti a nukleáris létesítmény üzemeltetőjének baleset-elhárítással kapcsolatos felelősségét.

(6) A baleset-elhárítási rendszer irányítási, vezetési rendjének és működésének részletes szabályait a Kormánybizottság állapítja meg.

A Kormánybizottság szervei

5. § A Kormánybizottság szervei: az Operatív Törzs, a Műszaki Tudományos Tanács és a Titkárság.

6. §[8] Az Operatív Törzs az érintett minisztériumok (országos hatáskörű szervek) képviselőiből áll. Feladata a nukleáris veszélyhelyzet következményeinek elhárítására vonatkozó kormánybizottsági döntések előkészítése és a végrehajtás központi irányítása. Vezetőjét a belügyminiszter jelöli ki.

7. §[9] A Műszaki Tudományos Tanács feladata a nukleáris veszélyhelyzetre való felkészülésre és következményeinek elhárítására hozott kormánybizottsági döntések műszaki-tudományos megalapozása. Vezetőjét az Országos Atomenergia Bizottság elnöke jelöli ki.

8. §[10] A Titkárság a Belügyminisztérium szervezetén belül működik. Feladata az általános titkársági teendők ellátása mellett az Operatív Törzs, a Műszaki Tudományos Tanács és a nukleárisbaleset-elhárításban érintett más szervek tevékenységének összehangolása. A Titkárság vezetőjét a Kormánybizottság elnöke nevezi ki.

9. §[11] Az Operatív Törzset és a Titkárságot a belügyminiszter hozza létre és működteti, biztosítva működésük személyi és tárgyi feltételeit. A Műszaki Tudományos Tanács feladatait a 104/1990. (XII. 15.) Korm. rendeletnek megfelelően az Országos Atomenergia Bizottság Műszaki Tudományos Tanácsa látja el.

10. § (1)[12] Az Operatív Törzs nukleáris veszélyhelyzetben a Kormánybizottság elnökének (elnökhelyetteseinek) intézkedésére a Kormánybizottság összehívása nélkül is működhet.

(2) A Kormánybizottság felhatalmazása alapján az Operatív Törzs vezetője és tagjai - nukleáris veszélyhelyzetben - a törzset megillető feladatkörben (6. §) intézkedési jogkörrel rendelkeznek, amelyet az érintett minisztériumok (országos hatáskörű szervek), valamint a fővárosi, illetőleg a megyei baleset-elhárítási szervek kötelesek végrehajtani, illetve döntéseiknél figyelembe venni.

(3)[13] Nukleáris veszélyhelyzetben a Kormánybizottság a Műszaki Tudományos Tanácson túl a balesetelhárításban érintett tudományos kutató és egyéb intézményeket a feladattól függően vonja be a döntések műszaki-tudományos megalapozásába.

A baleset-elhárítási rendszer ágazati és területi szervei

11. §[14] Az országos jellegű nukleáris veszélyhelyzet elhárításának ágazaton belüli összehangolása és irányítása az érintett miniszterek (országos hatáskörű szervek) feladata.

12. §[15] A nukleáris veszélyhelyzet területi elhárításának irányítását a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester által vezetett megyei, fővárosi védelmi bizottság, mint a balesetelhárítási rendszer területi irányító szerve látja el.

13. § (1)[16][17] A nukleáris veszélyhelyzet felmérésére, hatásainak figyelemmel kísérésére, csökkentésére és elhárítására az érintett miniszterek, országos hatáskörű szervek vezetői, valamint a megyei, fővárosi közigazgatási hivatalok vezetői, a felügyeletük alá tartozó polgári szerveket és polgári védelmi szervezeteket jelölnek ki.

(2) A nukleáris veszélyhelyzet elhárítására kijelölt katonai szervezetek és belügyi erők tevékenységének közvetlen irányítására külön intézkedések az irányadók.

14. §[18][19] Az ágazati rendszer irányítási, működési rendjét az érintett miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői), a területi balesetelhárítási bizottságok összetételét és működési rendjét a megyei fővárosi közigazgatási hivatalok vezetői - a Kormánybizottság követelményei alapján - állapítják meg, továbbá gondoskodnak a rájuk háruló ágazati, illetve területi feladataik végrehajtásáról.

Országos Sugárfigyelő, Jelző és Ellenőrző Rendszer

14/A. §[20] (1) A sugárzási helyzet folyamatos figyelésének, jelzésének és ellenőrzésének biztosítása érdekében - a baleset-elhárítási rendszer részeként - Országos Sugárfigyelő, Jelző és Ellenőrző Rendszer (a továbbiakban: sugárfigyelő rendszer) kerül létrehozásra.

(2) A sugárfigyelő rendszer a baleset-elhárítási rendszerben közreműködő minisztériumok és országos hatáskörű szervek által kijelölt szervezetekből áll, felépítését és működési rendjét a Kormánybizottság állapítja meg.

(3) A sugárfigyelő rendszer működésének összehangolása és irányítása az Operatív Törzs vezetőjének feladata.

(4) A sugárfigyelő rendszer feladatai a következők:

a) az ország sugárzási viszonyainak, helyzetének folyamatos figyelése, jelzése és ellenőrzése;

b) a bármely okból bekövetkező nukleáris veszélyhelyzet sugárzási viszonyainak felmérése (felderítés, értékelés), előrejelzése és jelentése;

c) a nukleáris veszélyhelyzet fokozatának megfelelő riasztás és értesítés megalapozása;

d) a Kormánybizottság és szervei, valamint az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Rendszer más vezető szervei elsődleges és folyamatos tájékoztatása;

e) a lakosság életkörülményei és munkafeltételei fenntartásához, illetőleg az anyagi javak (ivóvíz, élelmiszer stb.) védelméhez, valamint a baleset-elhárítási tevékenységhez szükséges intézkedések sugárvédelmi megalapozása;

f) az ország nemzetközi értesítési kötelezettségének teljesítéséhez radioaktív szennyezettségre jellemző adatok biztosítása, a sugárfigyelő rendszer tárcáknál működő mérőhelyei és értékelő központjai szakvéleményére alapozva;

g) normál időszakban a baleseti információs központ útján a távmérő hálózat működésével nyert adataival hozzájárul a lakossági sugárterhelés alakulásának nyomon követése érdekében az Országos Környezeti Sugárvédelmi Ellenőrző Rendszer (a továbbiakban: OKSER) információs központja által végzett adatgyűjtéshez;

h) nukleáris veszélyhelyzetben - a lakosság életének és egészségének megóvásához szükséges baleset-elhárítási intézkedések sugárvédelmi megalapozása érdekében - támaszkodik az OKSER információs központjának közreműködésére és szakvéleményére.

Záró rendelkezések

15. § A baleset-elhárítási rendszer szervei által a feladat- és hatáskörükben kért adatot és információt az azokkal rendelkező szervek és szervezetek kötelesek szolgáltatni.

16. §[21] A lakosság riasztásának és az azzal közvetlenül összefüggő tájékoztatásának rendjét, valamint a riasztással kapcsolatos felkészítés követelményeit a belügyminiszter - a honvédelmi miniszterrel és a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterrel egyetértésben - állapítja meg.

17. § (1) A nukleáris veszélyhelyzetre a lakosság sugárvédelmének, a levegő, az ivóvíz, az élelmi anyagok, az eszközök és anyagok sugárszennyezettségének normatív követelményeit - az illetékes nemzetközi szervezetek ajánlásaival összhangban, az érintett miniszterek és országos hatáskörű szervek vezetőinek véleményére figyelemmel - a népjóléti miniszter állapítja meg.

(2)[22] A sugárszennyezettség minősítését - a megállapított normák alapján - a Belügyminisztérium, a Földművelésügyi Minisztérium, a Honvédelmi Minisztérium, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium, a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium, a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériuma, a Népjóléti Minisztérium és a Magyar Tudományos Akadémia által kijelölt és egységes követelmények alapján felkészített laboratóriumok, mérő- és ellenőrző állomások, katonai szervezetek, valamint az oktatási intézmények tanszékei végzik. Az export követelményeit - az árut fogadó ország előírásai szerint - az illetékes miniszterek állapítják meg.

18. § A nukleárisbaleset-elhárítással összefüggő tudományos kutatás és műszaki fejlesztés követelményeit a Kormánybizottság határozza meg. A kutatás, fejlesztés koordinálását és ellenőrzését a Műszaki Tudományos Tanács vezetője - az Operatív Törzs vezetőjével egyetértésben - végzi. A tudományos kutatás, műszaki és technikai fejlesztés, valamint a készenlét fenntartásának anyagi-pénzügyi biztosításáról a Kormánybizottság elnökének javaslatára a Kormány dönt.

19. §[23][24] Ha a Kormánybizottság elnöke az Operatív Törzset és a Műszaki Tudományos Tanácsot a nukleáris veszélyhelyzetet előidéző létesítmény közelében (színhelyén) kívánja működtetni, a szükséges feltételeket az illetékes megyei, fővárosi közigazgatási hivatal vezetője biztosítja.

20. §[25] (1) A 2. §-ban felsorolt feladatok ellátását biztosító nukleárisbaleset-elhárítási rendszer fenntartásának anyagi-pénzügyi fedezetét az állami költségvetésből kell biztosítani.

(2) A nukleárisbaleset-elhárítás fenntartásában érintett minisztériumok és országos hatáskörű szervek, a területi nukleárisbaleset-elhárítási bizottságok - a Kormánybizottság szakmai irányelvei alapján, az éves költségvetés tervezési rendjének megfelelően, célelőirányzatként - megtervezik a nukleárisbaleset-elhárítás fenntartására szolgáló költségvetési támogatást.

21. § Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Lábjegyzetek:

[1] A 3. § (2) bekezdése a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 1. §-ának (1) bekezdésével megállapított szövege. A Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériuma megszűnt.Lásd az 1994:LVI. törvény 2. §-át.

[2] A 3. § (2) bekezdése a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 1. §-ának (1) bekezdésével megállapított szövege. A Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériuma megszűnt.Lásd az 1994:LVI. törvény 2. §-át.

[3] A 3. § (3) bekezdését a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 1. §-ának (2) bekezdése iktatta a szövegbe, s egyidejűleg a korábbi (3) bekezdést (4) bekezdésre változtatta.

[4] A 3. § (4) bekezdése a 17/1992. (I.28.) Korm. rendelet 3. §-ának (1) bekezdésével megállapított szöveg.

[5] Az 1994. évi LXIII. törvény 62. §-a (4) bekezdésének a) pontja alapján módosított szöveg.

[6] A 4. § (1) bekezdése a 17/1992. (I.28.) Korm. rendelet 3. §-ának (2) bekezdésével megállapított szöveg.

[7] Az 1994. évi LXIII. törvény 62. §.a (4) bekezdésének a) pontja alapján módosított szöveg.

[8] A 6. § a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.

[9] A 7 § a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.

[10] A 8. § a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 4. §-ával megállapított szöveg.

[11] A 9. § a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 5. §-ával megállapított szöveg.

[12] A 10. § (1 ) bekezdése a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 6. §-ának (1) bekezdésével megállapított szöveg.

[13] A 10. § (3) bekezdése a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 6. §-ának (2) bekezdésével megállapított szöveg.

[14] A 11. § a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 7. §-ával megállapított szöveg.

[15] A 12. § a 81/1995. (VII.6.) Korm. rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

[16] A 13. § (1) bekezdése a 17/1992. (I.28.) Korm. rendelet 3. §-ának (4) bekezdésével megállapított szöveg.

[17] Az 1994. évi LXIII. törvény 62. §-a (4) bekezdésének a) pontja alapján módosított szöveg.

[18] A 14. § a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 8. §-ával megállapított szöveg.

[19] Az 1994. évi LXIII. törvény 62. §-a (4) bekezdésének a) pontja alapján módosított szöveg.

[20] A 14/A. §-t és az előtte lévő címet a 81/1995. (VII:6.) Korm. rendelet 2. §-a iktatta a szövegbe.

[21] A 16. § a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 9. §-ával megállapított szöveg.

[22] A 17. § (2) bekezdése a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 10. §-ával megállapított szöveg.

[23] A 19. § a 17/1992. (I.28.) Korm. rendelet 3. §-ának (6) bekezdésével megállapított szöveg.

[24] Az 1994. évi LXIII. törvény 62. §-a (4) bekezdésének a) pontja alapján módosított szöveg.

[25] A 20. §-t a 14/1993. (I.22.) Korm. rendelet 11. §-a iktatta a szövegbe, s egyidejűleg a korábbi 10. § számozását 21. §-ra változtatta.

Tartalomjegyzék