104/1990. (XII. 15.) Korm. rendelet

az Országos Atomenergia Bizottság, valamint az Országos Atomenergia Hivatal feladatáról és hatásköréről

A Kormány az atomenergiáról szóló 1980. évi I. törvény 27. §-ában írt felhatalmazás alapján a törvényben foglalt kötelezettség végrehajtásaként az Országos Atomenergia bizottság (a továbbiakban: OAB), valamint az Országos Atomenergia Hivatal (a továbbiakban: OAH) feladat- és hatáskörét a következőkben állapítja meg:

1. §

Az OAB az atomenergia békés célú felhasználásával kapcsolatos kérdésekben a Kormány tanácsadó és véleményező, hatósági feladatokat koordináló és ellátó, valamint ellenőrző szerve.

2. §

Tanácsadó és véleményező feladatkörében az OAB:

a) figyelemmel kíséri a hazai és külföldi fejlődés általános irányait az atomenergia felhasználása terén és ennek alapján tájékoztatókat készít, tanulmányokat és javaslatokat dolgoz ki a Kormány döntéseinek előkészítéséhez;

b) véleményezi a minisztériumoknak és az országos hatáskörű szerveknek az atomenergia békés célú felhasználására irányuló javaslatait és előterjesztéseit.

3. §

Hatósági feladatokat koordináló jogkörében az OAB összehangolja:

a) az atomenergia békés célú felhasználásával kapcsolatos objektumok létesítésével, használatbavételével, üzemeltetésével, átalakításával, megszüntetésével és ellenőrzésével,

b) e létesítmények berendezéseinek gyártásával és külföldről való behozatalával,

c) a hasadó és a sugárzó anyagok termelésével, felhasználásával, tárolásával és szállításával, és

d) a sugárvédelemmel és a nukleáris biztonsággal összefüggő mindazon tevékenységet, amely más minisztériumok és országos hatáskörű szervek - külön jogszabályok által meghatározott - hatósági jogkörébe tartoznak.

4. §

Hatósági feladatokat ellátó jogkörében az OAB: engedélyt ad - külön jogszabályokban előírt hatósági engedélyek alapján - atomerőmű létesítésére, üzembehelyezésére, üzemeltetésére, átalakítására és megszüntetésére.

5. §

Az OAB - feladatainak ellátása érdekében - együttműködik az atomenergia békés célú alkalmazásában érdekelt minisztériumokkal és országos hatáskörű szervekkel. Tájékoztatja a lakosságot az atomenergia hasznosításával összefüggő közérdekű javaslatokról és döntésekről.

6. §

Az OAB összehangolja az atomenergia alkalmazásának biztonságával összefüggő kutatási és műszaki fejlesztési tevékenységet és irányítja a nukleáris biztonsággal kapcsolatos állami kutatási-fejlesztési programokat.

7. §

(1) Ellenőrző jogkörében az OAB figyelemmel kíséri

a) az atomenergia békés célú alkalmazását a nemzetgazdaságban,

b) az atomenergia felhasználásával kapcsolatos jogszabályok érvényesítését és hatósági jogkörök gyakorlását.

(2) Az OAB-ellenőrzési feladatainak teljesítése érdekében - vizsgálatot végezhet illetőleg tájékoztatást kérhet az atomenergia békés célú felhasználásában érintett szervektől.

(3) Az ellenőrzés megállapításai alapján az OAB gyakorlati intézkedéseket kezdeményez, az előírások, hatósági követelmények szükség szerinti módosítására hívja fel a minisztériumok, az országos hatáskörű és más szervek vezetőinek figyelmét, s tapasztalatairól esetenként jelentést tesz a Kormánynak.

8. §

Az OAB kapcsolatot tart az atomenergia békés célú felhasználásával foglalkozó nemzetközi, illetőleg regionális szervekkel; a hatáskörébe tartozó területen két- és többoldalú nemzetközi kapcsolatokat épít ki és tart fenn. Koordinálja a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség tevékenységében való hazai részvételt és a nemzetközi együttműködésből eredő követelmények hazai teljesítését, esetenként - külön jogszabály felhatalmazása, illetőleg abból eredő kötelezettség alapján - az érdekelt miniszterekkel, országos hatáskörű szervek vezetőivel együttműködve gondoskodik a két- és többoldalú nemzetközi megállapodások végrehajtásáról.[1]

9. §

Az OAB a miniszterelnök által kinevezett elnökből, elnökhelyettesekből, valamint a belügyminiszter, a földművelésügyi miniszter, a honvédelmi miniszter, az ipari-és kereskedelmi miniszter, a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, a külügyminiszter, a művelődési és közoktatási miniszter, a nemzetközi gazdasági kapcsolatok minisztere, a népjóléti miniszter, a pénzügyminiszter, az OMFB elnöke és a Magyar Tudományos Akadémia főtitkára által -az OAB elnökével egyetértésben - kijelölt vezető tisztségviselőkből, továbbá elismert, és az OAB elnöke által kinevezett szakemberekből áll.

10. §

Az OAB szakmai tanácsadó szerve a Műszaki Tudományos Tanács. A Tanács elnökét az OAB elnöke nevezi ki. A Műszaki Tudományos Tanács egyben a 135/1989. (XII. 22.) MT rendelettel létesített Nukleárisbaleset-elhárítási Kormánybizottság Műszaki Tudományos Tanácsa.

11. §

Az OAB elnöke:

a) kidolgozza a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozásáról szóló szerződés kihirdetéséről rendelkező 1970. évi 12. törvényerejű rendelet, továbbá a Magyar Népköztársaság és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség között a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozásáról szóló szerződés szerinti biztosítékok alkalmazása tárgyában kötött egyezmény kihirdetéséről szóló 1972. évi 9. törvényerejű rendelet végrehajtásából eredő feladatokat;

b) kidolgozza és érvényesíti a nukleáris és sugárzó anyagok nyilvántartásának és ellenőrzésének hazai rendszerét;

c) kidolgozza a nukleáris létesítmény létesítésére, üzembehelyezésére, illetőleg üzemeltetésére, átalakítására, megszüntetésére, továbbá a létesítmény alkotó részét vagy tartozékát képező berendezés gyártására, külföldről való behozatalára vonatkozó biztonságtechnikai követelményeket;

d) gondoskodik a nukleárisbaleset-elhárítással összefüggő nemzetközi együttműködési és tájékoztatási feladatok ellátásáról.

12. §

(1) Az OAH az OAB elnöke irányításával működő országos hatáskörű államigazgatási szerv. Az OAB elnöke a hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyekben az OAH útján jár el.

(2) Az OAH hatáskörébe utalt nukleáris biztonságtechnikai ügyekben első fokon a Nukleáris Biztonságtechnikai Felügyelet, másodfokon a Nukleáris Biztonságtechnikai Főfelügyelet jár el, egyéb, az OAH hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyekben az OAH más szervezeti egységei járnak el.

(3) Az OAH egyben az OAB titkársági feladatait ellátó munkaszerve.

(4) Az OAH vezetőjét és helyetteséi, valamint a Főfelügyelet és a Felügyelet vezetőjét az OAB elnöke nevezi ki.

13. §

Hatósági jogkörében az OAH:

a) kiadja a nukleáris létesítmény létesítéséhez, üzembehelyezéséhez, illetőleg üzemeltetéséhez, átalakításához, megszüntetéséhez, továbbá a létesítmény alkotórészét vagy tartozékát képező berendezés gyártásához és külföldről való behozatalához szükséges biztonságtechnikai engedélyeket;[2]

b) kiadja a nukleáris exporttal kapcsolatos engedélyeket.[3]

c) Az MTA Izotópkutató Intézetének államigazgatási ügy intézésére való feljogosításáról szóló 75/1988. (X. 31.) MT rendelet előírásai szerint eljár a radioaktív anyagok csomagolásának jóváhagyásával, továbbá a radioaktív és nukleáris anyagok nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos egyedi ügyekben.

14. §

A hatósági döntések előkészítésére és az előírások érvényesítésének ellenőrzésére az OAB elnöke - a felügyeleteket ellátó miniszterekkel, országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - arra alkalmas kutatóintézeteket és más intézményeket vehet igénybe. A szolgáltatást nyújtó szervezetet díjazás illeti meg.

15. §

Az OAB és az OAH az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság fejezet költségvetésén belül, önálló költséghelyként működik.

16. §

Az OAB ügyrendjét a Bizottság, a Műszaki Tudományos Tanács ügyrendjét, továbbá az OAH szervezetét és működési szabályait az OAB elnöke állapítja meg.

17. §[4]

Felhatalmazást kap az ipari és kereskedelmi miniszter, hogy az érdekelt miniszterekkel egyetértésben megállapítsa:

- az OAH hatósági tevékenységéhez igénybe vett intézetek, intézmények részére a szolgáltatásért járó díj fizetésének feltételeit, és

- az OAH hatósági tevékenységéért az igénybe vevő, illetőleg az atomenergia felhasználásában érintett szervezet díjfizetése feltételeit.

18. §

(1) Ez a rendelet 1991. január 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti

a) az Országos Atomenergia Bizottság feladatáról és hatásköréről szóló 1023/1978. (VII. 4.) MT határozat, valamint

b) az atomenergiáról szóló 1980. évi I. törvény végrehajtásáról rendelkező 12/1980. (IV. 5.) MT rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 23. §-ának (2) bekezdése és 29. §-ának második mondata.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg

a) a Vhr. 23. §-a (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) A nukleáris létesítmény tekintetében

a) a műszaki terv tartalmának meghatározása,

b) a létesítésre, üzembehelyezésre, illetőleg üzemeltetésre, átalakításra, javításra, megszüntetésre, felhasználásra kerülő berendezés gyártására, külföldről való behozatalára vonatkozó biztonságtechnikai követelmények megállapítása,

c) a létesítéshez, üzembehelyezéshez, illetőleg üzemeltetéshez, átalakításhoz, megszüntetéshez, továbbá a létesítmény alkotó részét vagy tartozékát képező berendezés gyártásához és külföldről való behozatalához szükséges biztonságtechnikai engedélyezés az OAB elnöke hatáskörébe tartozik."

b) a Vhr. 24. §-ának az "a Kormány által meghatározott miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) képviselőiből álló bizottság" szövegrésze helyébe az "az OAB" szövegrész lép, 28. §-ának számozása 28. § (1) bekezdésre változik, és egyidejűleg a 28. § a következő (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A tv. 20. § (3) bekezdése alkalmazása esetén a kártalanítás mértékét - a nemzetközi szerződések és a viszonosság keretei között - a Kormány határozza meg.";

c) ahol az atomerőmű biztonságtechnikai kérdéseiről szóló 5/1979. (III. 31.) NIM rendelet

"Állami Energetikai és Energiabiztonságtechnikai Felügyelet"-et említ, ott "Országos Atomenergia Hivatal Nukleáris Biztonságtechnikai Felügyelet"-ét, ahol "Nehézipari Minisztérium Országos Energiagazdálkodási Hatóság"-át említ, ott "Országos Atomenergia Hivatal Nukleáris Biztonságtechnikai Főfelügyelet"-ét kell érteni;

d) a Magyar Tudományos Akadémia Izotópkutató Intézetének államigazgatási ügy intézésére való feljogosításáról szóló 75/1988. (X. 31.) MT rendelet 1. § (2) bekezdés c) pontjában az "Országos Atomenergia Bizottság Titkársága" szövegrész helyébe az "Országos Atomenergia Hivatal" kifejezés lép;

e) a nukleáris exportról szóló 2/1986. (I. 19.) MT rendelet 3. § (1) bekezdésében az "Országos Atomenergia Bizottság" szövegrész helyébe "Országos Atomenergia Hivatal" kifejezés lép;

f) az atomerőmű biztonsági övezetéről szóló 4/1983. (III. 30.) IpM rendeletben "az Állami Energetikai és Energiabiztonságtechnikai Felügyelet" helyett "Országos Atomenergia Hivatal Nukleáris Biztonságtechnikai Felügyelete" értendő.

Dr. Antall József s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] - a 28/1987. (VIII. 9.) MT rendelettel kihirdetett egyezmény a nukleáris balesetekről adandó gyors értesítésről; - a 29/1987. (VIII. 9.) MT rendelettel kihirdetett egyezmény a nukleáris baleset, vagy sugaras veszélyhelyzet esetén való segítségnyújtásról; - az 1987. évi 8. törvényerejű rendelettel kihirdetett egyezmény a nukleáris anyagok fizikai védelméről; - a 24/1990. (II. 7.) MT rendelettel kihirdetett egyezmény az atomkárokért való polgári jogi felelősségről.

[2] Végrehajtására lásd: 5/1979. (III. 31.) NIM rendelet az atomerőmű biztonságtechnikai kérdéseiről, és a 4/1983. (III. 30.) IpM rendelet az atomerőmű biztonsági övezetéről, valamint az OAB elnökének, illetve az OAB elnökének és az MTA főtitkárának együttes utasításai a nukleáris kritikus és szubkritikus rendszerek, kutató és oktató atomreaktorok nukleáris biztonsági és biztonságtechnikai kérdéseiről.

[3] Lásd: 2/1986. (I. 19.) MT rendelet a nukleáris exportról.

[4] Módosította a 109/1994. (VII. 21.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 1994.07.21.