Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

28/1989. (XI. 9.) MM rendelet

az alap- és középfokú iskolai tankönyvek készítéséről és kiadásáról, valamint a taneszközökről

Az oktatásról szóló 1985. évi I. törvény (a továbbiakban: törvény) végrehajtásáról rendelkező 41/1985. (X. 5.) MT rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 1. §-a (2) bekezdésének d) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, valamint a Vhr. 17. §-ának végrehajtására - a képzés szakiránya szerint illetékes miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendelem:

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. §

(1) A rendelet hatálya

a) az általános iskolai (a továbbiakban: alapfokú iskolai),

b) a gimnáziumi, a szakközépiskolai, a szakmunkásképző iskolai és a szakiskolai (a továbbiakban: középfokú iskolai)

tankönyvekre, taneszközökre, valamint egyéb tanulmányi segédletekre terjed ki.

(2) Nem tartoznak a rendelet hatálya alá a nevelési és oktatási tervek keretei között folytatott kísérletek [törvény 14. § (3) bekezdés|, illetőleg a külön jogszabály szerint engedély alapján folyó kísérletek, alkalmazott egyedi megoldások [törvény 24. §, 2/1989. (I. 18.) MM rendelet] céljára készített vagy azok során használt tankönyvek, tan -eszközök és egyéb tanulmányi segédletek.

A TANKÖNYVEK

2. §

(1) A rendelet alkalmazásában tankönyv az alap- és középfokú iskolák (a továbbiakban: iskolák) tanulói részére készített, a tanulást, tanítást segítő nyomtatott taneszköz, amely rendszerezve tartalmazza valamely tantárgy tantervi anyagát.

(2) A rendeletnek a tankönyvekre vonatkozó rendelkezéseit a tankönyvhöz tartozó más nyomtatott taneszközre (pl. térkép, munkafüzet) is alkalmazni kell.

3. §

(1) Az iskolák csak az illetékes miniszter, országos hatáskörű szerv vezetője [(a továbbiakban: miniszter) Vhr. 1. § (2) bekezdés d) pont, 5. § d) pont] által jóváhagyott tankönyvet alkalmazhatnak.

(2) Tankönyvként - az (1) bekezdésben meghatározott feltétellel - nem tankönyv céljára készült, megjelent mü (tankönyvként jóváhagyott mű) is alkalmazható.

4. §

(1) Új tankönyv kidolgozása, illetőleg tankönyv átdolgozása (a továbbiakban együtt: tankönyv kidolgozása) pályázat vagy felkért szerzővel kötött szerződés alapján történik.

(2) Tankönyvet egyes pedagógusok, más szakemberek, illetőleg iskolai vagy egyéb közösségek az (1) bekezdésben említett kezdeményezés nélkül is kidolgozhatnak.

A tankönyvek készítése, kiadása

5. §

(1) A 4. § (1) bekezdésében említett pályázat, illetőleg szerződés esetében a tankönyv készítésével összefüggő tevékenységeket a Vhr. 1. §-a (2) bekezdésének d) pontjában meghatározott hatáskörben a Művelődési Minisztérium, a Vhr. 5. §-ának d) pontjában meghatározott hatáskörben pedig a képzés szakiránya szerint illetékes minisztérium, országos hatáskörű szerv (a továbbiakban együtt: minisztérium) vagy megrendelése alapján az általa választott kiadó végzi, illetve a minisztérium vagy a kiadó gondoskodik meghatározott tevékenységek elvégzéséről.

(2) Az egyes tankönyvek készítésével összefüggő tevékenységek:

a) a kidolgoztatás,

b) a kézirat jóváhagyásának kezdeményezése,

c) a nyomdakész kézirat tartalmi és formai előkészítése,

d) a nyomdai előállítás,

e) a terjesztőkhöz juttatás.

6. §

A tankönyvek készítésével és kiadásával összefüggő egyéb, a rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében külön jogszabályok rendelkezései irányadók.

A tankönyvek jóváhagyása

7. §

(1) Ha a tankönyv kiadására a szerzővel kiadói szerződést kötöttek, a lektori vélemények alapján elfogadásra alkalmas kézirat jóváhagyását - a kézirat elfogadása előtt - a kiadói jog gyakorlója kéri. A kézirathoz a lektori véleményeket és a szerkesztői jelentést mellékelni kell.

(2) Ha a tankönyv kiadására vonatkozóan nincs kiadói szerződés, a kézirat jóváhagyását a szerző, több szerző esetén meghatalmazott képviselőjük kérheti.

(3) Nem tankönyv céljára készült, megjelent mű tan könyvként való jóváhagyását az alkalmazási kezdeményező kérheti. A művet a kérelemhez mellékelni kell.

8. §

(1) A minisztérium a jóváhagyás tárgyában való döntés előtt a kéziratnak, illetőleg a megjeleni műnek tankönyv céljára való alkalmassága megítéléséhez írásbeli szakértői véleményeket szerez be.

(2) A szakértőket az érintett szaktudomány, illetőleg szakma művelői és a tankönyvet alkalmazó pedadógusok köréből kell megbízni. Szakvélemény készítésére bizottság is szervezhető. A 7. § (1) bekezdésében szabályozott esetben a lektori véleményeket és a szerkesztői jelentést a szakértők, illetőleg a bizottság rendelkezésére kell bocsátani.

(3) Ha a tankönyv készítésével összefüggő tevékenységeket a minisztérium megrendelése alapján kiadó végezte, a lektori vélemények szakvéleményként is szolgálhatnak.

(4) A szakvéleményeket (lektori véleményeket) igény esetén nyilvánosságra kell hozni.

9. §

(1) A miniszter a tankönyv jóváhagyásával egyidejűleg dönt arról is, hogy annak iskolai alkalmazása kötelező vagy választható.

(2) A jóváhagyás akkor tagadható meg, ha a kézirat, illetőleg a megjelent mű

a) tartalma nem biztosítja az oktatási foknak és az intézménytípusnak a törvényben meghatározott nevelésioktatási céljai teljesítését vagy nincs összhangban a tantervi anyaggal;

b) ismeretanyagának feldolgozási módszere vagy kifejezésmódja, nyelvezete nem felel meg a tanulók életkori sajátosságainak.

10. §

(1) A Művelődési Minisztérium a jóváhagyott, ténylegesen elkészülő új tankönyvekről - az 5. § (1) bekezdésében megjelölt minisztériumokkal együttműködve - tanévenként tankönyvjegyzéket készít. A tankönyvjegyzékben fel kell tüntetni, hogy az egyes tankönyvek iskolai alkalmazása kötelező vagy választható.

(2) A tankönyvjegyzékben a jegyzék lezárása óta tankönyvként jóváhagyott művekről is tájékoztatást kell adni.

(3) A tankönyvjegyzéket a Művelődési Közlönyben, illetőleg külön kiadványként közzé kell tenni.

(4) Az iskolák tankönyvigényüket a tankönyvjegyzékek alapján közlik a terjesztőkkel.

A TANESZKÖZÖK

11. §

A rendelet alkalmazásában

a) taneszköz a nevelési és oktatási terv alapján folyó oktatás eredményességének segítése érdekében készített ismeretközvetítő eszköz,

b) egyéb tanulmányi segédlet a tanulás, tanítás folyamatához szükséges segédeszköz (a továbbiakban a)-b) alattiak együtt: taneszköz).

12. §

(1) Az iskolák a mellékletben meghatározott típusú taneszközök közül - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -csak azokat használhatják, amelyeket az illetékes miniszter [3. § (1) bekezdés] engedélyezett (a továbbiakban: engedélyezett taneszköz).

(2) Az egészségvédelem követelményeinek megfelelő egyedi készítésű taneszköz engedély nélkül használható.

13. §

A minisztérium a Vhr. 1. §-a (2) bekezdésének d) pontjában, illetőleg 5. §-ának d) pontjában meghatározott hatáskörben a kereskedelmi forgalomban levő engedélyezett, valamint engedélyezés alá nem tartozó - a minisztérium megrendelése alapján készült vagy nála bejelentett - taneszközökről az iskolákat taneszközjegyzék közzétételével tájékoztatja.

A taneszköz iskolai használatának engedélyezése

14. §

(1) A mellékletben meghatározott típusú taneszköz iskolai használatának engedélyezésére irányuló kérelemhez mellékelni kell

a) a taneszköz leírását, amely tartalmazza az eszköz használatával elérhető szakmai, pedagógiai eredményt is,

b) a taneszköz jellegének megfelelő, igazságügyi szakértői tevékenységre (szakvélemény adására) igénybe vehető állami vagy más szervnek* az egészségvédelem követelményeire is kiterjedő szakvéleményét.

(2) Felhívásra a kérelemhez mellékelni kell a taneszköz mintapéldányát is.

15. §

(1) Az engedélyezési eljárás célja az iskolák számára az egészségvédelem és az anyagi felelősség szempontjából különös biztonságot igénylő taneszközökből a szakmai, pedagógiai, valamint az egészségvédelmi követelményeknek egyaránt megfelelő választék kialakulásának elősegítése.

(2) Az iskolai használat engedélyezése akkor tagadható meg, ha a taneszköz az (1) bekezdés szerinti követelményeknek nem felel meg.

16. §

(1) Az engedélyezett taneszközön az engedély számát -az engedélyező miniszterre utaló rövidítéssel - fel kell tüntetni.

(2) Ha az engedélyezett taneszköz műszaki vagy kiviteli tulajdonságait, illetőleg szakmai, pedagógiai rendeltetését módosítani kívánják, az iskolai használatot újra engedélyeztetni kell.

(3) A taneszköz használatának engedélyezésére irányuló eljárás költségeit (pl. szakvélemények) a kérelmező viseli.

A taneszköz iskolai használatának megtiltása

17. §

(1) Az engedélyezett taneszközök iskolai használatát a minisztériumnak figyelemmel kell kísérnie.

(2) Ha az iskolai tapasztalatok szerint az engedélyezett taneszköz a szakmai, pedagógiai vagy az egészségügyi, illetőleg a munkavédelmi követelményeknek nem felel meg, továbbá ha a kereskedelmi forgalomban kapható taneszköz tekintetében a 16. § (2) bekezdésében előírt engedélyeztetést elmulasztották, a minisztérium a taneszköz iskolai használatának megtiltását kezdeményezi.

(3) A (2) bekezdés szerinti kezdeményezésről egyidejűleg - az indokok és az esetleges adatok közlésével-értesíteni kell azt, akinek kérelme alapján a taneszköz iskolai használatát a miniszter engedélyezte.

18. §

(1) Az illetékes miniszter bármely taneszköz tekintetében megtilthatja, hogy az iskolák a taneszközt használni kezdjék (használatba vegyék), valamint azt is, hogy az iskolák a tulajdonukban (birtokukban) levő taneszközt tovább használják (további használat).

(2) A taneszköz további használatát abban az esetben lehet megtiltani, ha a taneszköz az egészségügyi, illetőleg a munkavédelmi követelményeknek nem felel meg és a kijavítása nem lehetséges.

19. §

(1) Azt a taneszközt, amelynek iskolai használatát a miniszter megtiltotta, a taneszközjegyzékből törölni kell.

(2) Ha a miniszter a taneszköz további használatát megtiltotta, erről a minisztérium az iskolákat tájékoztatja.

Záró rendelkezések

20. §

A tankönyv jóváhagyására, a nem tankönyv céljára készült mű tankönyvként való jóváhagyására, valamint a taneszköz iskolai használatának engedélyezésére, illetőleg annak megtiltására irányuló eljárásokban az államigazgatási eljárás általános szabályait kell alkalmazni.

21. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg a kiadói szerződések feltételeiről és a szerzői díjakról szóló, a 2/1980. (IX. 15.) MM, a 13/1982. (X. 18.) MM, a 21/1984. (XII. 28.) MM, a 14/1985. (XII. 22.) MM és a 15/1987. (VIII. 9.) MM rendelettel módosított 1/1970. (III. 20.) MM rendelet (a továbbiakban: R.) 37. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) E rendelet alkalmazásában

a) tankönyv az iskolai rendszerű nevelés-oktatás intézményeiben való alkalmazás célját szolgáló, valamely tantárgy ismeretanyagának tudományosan feldolgozott, rendszerezett, a didaktikai követelményeknek megfelelő kifejtését tartalmazó könyv, illetőleg az iskolarendszeren kívüli oktatásban való használat célját szolgáló, valamely ismeretanyagnak a tanulók számára eredményesen felhasználható kifejtését tartalmazó könyv; tankönyvnek minősül továbbá a segédlet is;

b) jegyzet a felsőfokú oktatási intézményekben, illetőleg az iskolarendszeren kívüli szakmai oktatásban való alkalmazás céljára szolgáló, az elsajátítandó ismeretanyagot vagy annak lényeges részeit, illetőleg kiegészítését tartalmazó, többnyire egyszerűbb sokszorosítási technológiával készülő kiadvány."

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti

a) az R. 6. §-a (1) bekezdésének első mondatában a "-a tankönyvnél nyolc hónapon belül -" szövegrész, valamint az R. 37. §-ának (3) bekezdése,

b) az általános és középiskolai tankönyvellátásról szóló 127/1969. (M. K. 7.) MM utasítás, valamint a módosításáról rendelkező 22/1983. (XII. 28.) MM rendelet 1. §-ának Ötödik fordulata,

c) az alsó fokú és a középfokú oktatási intézmények egyes tankönyveinek kiadásáról szóló 202/1976. (M. K. 6.) OM-KM együttes utasítás,

d) a szakközépiskolai tankönyvkiadás rendjéről szóló 201/1978. (M. K. 9.) OM-KM együttes utasítás.

Glatz Ferenc s. k.,

művelődési miniszter

Melléklet a 28/1989. (XI. 9.) MM rendelethez

A taneszközök engedélyezés alá tartozó típusai

kísérleti eszközök, (modellek, manipulációs eszközök, tanulói és tanári kísérleti eszközök, eszközkészletek és műszerek),

nyelvi laboratóriumok, oktatógépek és tartozékaik, speciális gyógypedagógiai eszközök,

a tanterv teljesítésének céljára kifejlesztett tanulói szerszámok, munkaeszközök és eszközkészletek a szakmai oktatásban használt eszközök kivételével,

sporteszközök.

Tartalomjegyzék