4/1989. (VI. 5.) BM-OT-PM együttes rendelet
a Területfejlesztési és Szervezési Alapról
A Minisztertanácstól kapott felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendeljük:
1. §
(1) A Területfejlesztési és Szervezési Alap (a továbbiakban: Alap) olyan beruházási pénzügyi forrás, amelynek célja, hogy
a) elősegítse a gazdaságilag elmaradott térségek* fejlesztésének gyorsítását, gazdasági alapjainak erősítését, a termeléssel összefüggő infrastrukturális feltételek javítását;
b) ösztönözze a gazdálkodó szervezetek (Ptk. 685. § c) pont), a tanácsok és a lakosság hatékony vállalkozásainak, beruházásainak elsősorban a gazdaságilag elmaradott térségekben való megvalósítását;
c) elősegítse a központi struktúrapolitikai döntésekkel érintett területeken a gazdasági szerkezet korszerűsítését, új munkahelyek létesítését, a szerkezetváltással összefüggő társadalmi problémák mérséklését.
(2) Az Alap pénzeszközeinek a Minisztertanács által felosztott részével (a továbbiakban: felosztott rész) a Baranya, Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Somogy, Szabolcs-Szatmár, Vas és Zala megyei tanácsok (a továbbiakban: kijelölt megyei tanácsok) rendelkeznek.
(3) Az Alap pénzeszközeinek a Minisztertanács által fel nem osztott része (a továbbiakban: fel nem osztott rész) felhasználásáról - az OT elnökével, a pénzügyminiszterrel, az ÁBMH elnökével egyetértésben, valamint az érdekelt minisztériumok és országos hatáskörű szervek bevonásával - a belügyminiszter rendelkezik.
2. §
(1) Az Alaphoz nyújtott költségvetési juttatás összegét az éves népgazdasági terv és állami költségvetés tartalmazza.
(2) Az Alap fel nem osztott részéből állami alapjuttatást, a felosztott részéből munkahelyteremtő fejlesztések esetén költségvetési juttatást, egyéb esetekben pedig költségvetési juttatást, vagy kamatmentes kölcsönt (a továbbiakban együtt: támogatás) lehet adni.
(3) Az Alap pénzeszközeit pályázati rendszer útján kell felhasználni. A pályázatok tartalmi követelményeit és elbírálási szempontjait pályázati felhívás tartalmazza. A pályázati felhívások kiírásánál, a támogatási döntések meghozatalánál és a szerződések megkötésénél a rendelet mellékletében foglaltakat alkalmazni kell.
(4) Az Alap fel nem osztott részének kezeléséről az Állami Fejlesztési Intézet (a továbbiakban: ÁFI) gondoskodik. Az Alapnak a kijelölt megyei tanácsokat megillető részét az ÁFI átutalja az általuk megbízott pénzintézetnek (a továbbiakban: pénzintézet).
3. §
(1) Az Alap felosztott részére vonatkozóan a kijelölt megyei tanácsok végrehajtó bizottságai pályázati felhívást tesznek közzé. A pályázatokat a megyei tanács végrehajtó bizottságához kell benyújtani.
(2) A támogatásról - az érdekelt területi érdekképviseleti szervek bevonásával - a megyei tanács végrehajtó bizottsága dönt. Munkahelyteremtő fejlesztések esetében azonban, ha a támogatási összeg az. 5 millió Ft-ot, vagy a beruházási összeg a 10 millió Ft-ot, illetőleg új induló kisvállalkozás esetén a létrehozandó munkahelyek száma a 30-at meghaladja, a döntéshez a 4. § (1) bekezdésében említett bizottság egyetértése szükséges. Az egyetértésre vonatkozó nyilatkozatot az ÁFI útján kell megkérni.
(3) A pályázati döntések előkészítését, valamint a beruházások megvalósulásának és a támogatási szerződésben meghatározott feltételek teljesítésének ellenőrzését a megyei tanács végrehajtó bizottsága által megbízott szakértői csoport végzi. A pályázat elbírálásához ki kell kérni a beruházáshoz hitelt nyújtó bank véleményét.
(4) A megyei tanács végrehajtó bizottsága a támogatási döntésről értesíti a pályázót és a pénzintézetet. A pénzintézet a támogatási döntésben meghatározott feltételeknek megfelelően szerződést köt a pályázóval a támogatásról.
4. §
(1) Az Alap fel nem osztott részére vonatkozóan a pályázati felhívást a belügyminiszter, az OT elnöke, a pénzügyminiszter, az ÁBMH elnöke, az ipari miniszter, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter valamint a közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter által kijelölt képviselőkből álló bizottság (a továbbiakban: bizottság) teszi közzé. A pályázatokat az ÁFI-hoz kell benyújtani.
(2) Az ÁFI ellátja a pályázati rendszer működtetésével, a döntések előkészítésével, valamint a beruházások megvalósításának ellenőrzésével kapcsolatos teendőket. A döntések előkészítése során kikéri az illetékes megyei tanács és a beruházáshoz hitelt nyújtó bank véleményét.
(3) A támogatásról - az érdekelt érdekképviseleti szervek bevonásával - a bizottság dönt és erről az ÁFI útján értesíti a pályázót. Az ÁFI a támogatási döntésben meghatározott feltételeknek megfelelően szerződést köt a pályázóval a támogatásról.
5. §
(1) A támogatási szerződésnek tartalmaznia kell a beruházás legfontosabb adatait, így annak megnevezését, telephelyét, teljes költségét, a finanszírozáshoz igénybe vett források megnevezését és ütemezését, az üzembehelyezés időpontját, munkahelyteremtő fejlesztés esetén az elérhető foglalkoztatás mértékét, a pályázó által vállalt egyéb kötelezettségeket, továbbá a beruházás ellenőrzésére vonatkozó jogosultságot és a szerződés megszegése esetén alkalmazható szankciókat.
(2) Ha a pályázó a szerződésben vállalt kötelezettségét nem, vagy csak részben teljesíti, a kijelölt megyei tanács végrehajtó bizottsága, illetve a bizottság a támogatást részben vagy egészben visszavonja. Visszavonás esetén a már igénybevett összeget lejárt határidejű tartozásként kell kezelni és azt a pályázó a támogatás igénybevételétől számított késedelmi kamattal együtt köteles visszafizetni.
6. §
Az ÁFI, illetőleg a kijelölt megyei tanácsok végrehajtó bizottságai az Alap éves keretének felhasználásáról és a támogatások hasznosulásáról a bizottságot tájékoztatják.
7. §
Ez a rendelet 1989. június 15. napján lép hatályba. Egyidejűleg a Területfejlesztési és Szervezési Alapról szóló 4/1986. (XII. 30.) OT-PM-ÉVM együttes rendelet hatályát veszti.
Dr. Horváth István s. k.,
belügyminiszter
Dr. Kemenes Ernő s. k.,
az Országos Tervhivatal elnöke
Dr. Békési László s k.,
pénzügyminiszter
Melléklet a 4/1989. (VI. 5.) BM-OT-PM együttes rendelethez
1. Az Alapból nyújtható támogatás kötelező feltételei a termelő és munkahelyteremtő fejlesztések esetén:
- a beruházásnak 3 éven belül meg kell valósulnia és a foglalkoztatás tervezett bővítését 4 éven belül el kell érni. Az új munkahelyeknek a megvalósításuktól számított további 5 évig fenn kell maradniuk;
- az Alapból nyújtott támogatás a fejlesztési költség 30%-át nem haladhatja meg;
- az állami forrásokból származó összes beruházási célú támogatás nem haladhatja meg a fejlesztési költség 50%-át;
- az egy munkahely létrehozására fordítható állami támogatás felső határa 500 ezer Ft;
- a támogatott termelő beruházásokkal szemben követelmény, hogy azok gazdaságosak legyenek, járuljanak hozzá a gazdasági szerkezet korszerűsítéséhez, a helyi foglalkoztatási lehetőségek bővítéséhez. A termelő beruházásnak 10 éves időszakon át reálértékben minimum 12%-os belső megtérülési rátát kell biztosítania.
A pályázati felhívásban egyéb feltételek is meghatározhatók.
2. Az Alap ágazati és szektorális megkülönböztetés nélkül használható fel, abból jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek és egyéni vállalkozók egyaránt azonos feltételekkel támogathatók.
Az Alapból termelő beruházások, az ezekhez szükséges infrastrukturális feltételek bővítése és különböző szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások támogathatók. A 60 fősnél kisebb vállalkozások esetében az idegenforgalmi, kereskedelmi és építőipari fejlesztések is támogatásban részesíthetők.
3. Az Alap felosztott részét a kijelölt megyei tanácsok a gazdaságilag elmaradott térségeikre készített fejlesztési programok megvalósításának segítésére - a központi és megyei programokban földrajzilag lehatárolt területeken - használják fel. Indokolt esetben az e térségekhez közeli foglalkoztatási központokban megvalósuló fejlesztések is támogathatók.
Pályázati felhívás a Területfejlesztési és Szervezési Alap központi részéből nyújtható támogatásokra
A Területfejlesztési és Szervezési Alapról szóló 4/1989. (VI. 5.) BM-OT-PM együttes rendelet 4. §-ában foglaltak értelmében az Alap központi részéből folyósítandó támogatásokra az alábbi pályázati felhívást tesszük közzé:
1. A támogatások célja a gazdaságilag elmaradott térségek fejlesztésének gyorsítása és a központi struktúrapolitikai döntésekkel érintett területeken a gazdasági szerkezet korszerűsítése, a szerkezetváltással összefüggő társadalmi problémák mérséklése, új munkahelyek létesítése, a termeléssel összefüggő infrastrukturális feltételek javítása.
2. A támogatásra a vállalkozási nyereségadóról szóló 1988. évi IX. törvény 2. § (1) bekezdésében felsorolt jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek, és egyéni vállalkozók pályázhatnak, ha a fenti céloknak megfelelő fejlesztést valósítanak meg. Nem részesülhet támogatásban a központi struktúrapolitikai döntéssel visszafejlesztésre ítélt vaskohászati és szénbányászati tevékenységek fejlesztése.
3. A támogatás formája állami alapjuttatás.
4. A termelő és munkahelyteremtő beruházások támogatásánál az alábbi követelményeket ki kell elégíteni:
- a beruházásnak 10 éves időszakon át reálértékben minimum 12%-os belső megtérülési rálát kell biztosítania;
- a beruházásnak 3 éven belül meg kell valósulnia és a foglalkoztatás tervezett bővítését 4 éven belül el kell érni. Az új munkahelyeknek megvalósításuktól számított további 5 évig fent kell maradniuk;
- az Alapból nyújtott támogatás a fejlesztési költség 30%-ál nem haladhatja meg;
- az állami forrásokból származó összes beruházási célú támogatás nem haladhatja meg a fejlesztési költség 50%-át;
- az egy munkahely létrehozására fordítható állami támogatás felső határa 500 ezer Ft.
5. A pályázatok elbírálásánál előnyben részesülnek azok a pályázatok, amelyek a fejlesztés finanszírozásában sajál eszközeikből - azok hitelforrásokkal, illetve egyéb nem állami pénzeszközökkel kiegészítve - nagyobb részt vállalnak.
6. A pályázatokat a 419/1982. (Pk. 19.) MNB-ÁFB együttes közleményben foglalt tartalmi követelmények értelemszerű alkalmazásával, az alábbi szempontokra is kiterjedően kell összeállítani:
- a pályázó tevékenysége, időbeni ütemezése, költségei, forrásai, várható gazdasági eredményei, stb.;
- a fejlesztés hatása a térség (település) fejlődésére, a foglalkoztatási helyzet alakulására;
- a területileg illetékes tanácsok álláspontja a fejlesztés várható hatásairól;
- az érdekelt kereskedelmi bank véleménye a tervezett fejlesztésről.
7. A pályázatokat 10 példányban az Állami Fejlesztési Intézethez (Budapest V., Deák Ferenc utca 5. 1052) kell benyújtani. A beérkezett pályázatokat a Területfejlesztési és Szervezési Alapról szóló 4/1989. (VI. 5.) BM-OT-PM együttes rendelet 4, §-ában szereplő bizottság bírálja el. A bizottság a döntés előkészítésébe az Állami Fejlesztési Intézetet és szükség szerint más szerveket is bevon.
8. A bizottság döntéséről értesíti az Állami Fejlesztési Intézetet, valamint a pályázót. Pozitív döntés esetén az ÁFI szerződést köt a pályázóval.
9. A támogatási szerződésben rögzíteni kell a támogatás feltételeit és azt, hogy a pályázónak igazolnia kell a szerződésben foglaltak teljesítését.
10. Amennyiben a pályázó a szerződésben vállalt kötelezettségét nem vagy csak részben teljesíti, az Állami Fejlesztési Intézet javaslatára a bizottság dönt az igénybevett támogatás részben vagy egészben történő visszavonásáról.
11. A támogatási feltételeket kielégítő beruházásokhoz - a világbanki finanszírozású III. Ipari Szerkezetátalakítási kölcsön terhére - kereskedelmi bankoktól beruházási hitel igényelhető Borsod-Abaúj-Zemplén, Komárom és Nógrád megyében.
12. Jelenpályázati felhívás életbe lépésével a Területfejlesztési és Szervezési Alap központi részéből nyújtható támogatásokra 1987. június 17-én hatályba lépett Pályázati felhívás érvényét veszti.