6/1993. (III. 26.) BM rendelet
az 1993. május 21. napjára kitűzött társadalombiztosítási képviselő-választást előkészítő és lebonyolító választási munkacsoportok feladatairól
A társadalombiztosítási képviselők 1993. évi választásáról szóló 1993. évi XII. törvény 45. §-a (1) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az 1993. május 21-ére kitűzött társadalombiztosítási képviselő-választást előkészítő és lebonyolító munkacsoportok feladatairól és tagjainak képzéséről a következőket rendelem:
1. §
(1) Minden helyi (községi, városi, megyei jogú városi, fővárosi kerületi), területi (megyei, fővárosi) választási bizottság, valamint az Országos Választási Bizottság mellett munkacsoport működik. A helyi választási munkacsoportnak tagja a szavazatszámláló bizottságok mellett működő jegyzőkönyvvezető, továbbá, ahol számítógépes szavazatösszesítő rendszer működik, ott a számítógépes szakember is. A területi választási munkacsoport tagjai a Fővárosi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálat és a Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatok (a továbbiakban együtt: TÁKISZ) kijelölt munkatársai is.
(2) A helyi választási munkacsoport, továbbá az országgyűlési egyéni választókerület székhelyén működő számítástechnikai munkacsoport vezetője a jegyző, körjegyzőségek esetén a körjegyző (a továbbiakban együtt: jegyző). A helyi választási munkacsoport részeként a több országgyűlési egyéni választókerületre osztott városban, valamint fővárosi kerületben összevont, egységes számítástechnikai munkacsoport működik.
(3) A területi választási munkacsoport vezetőjét a köztársasági megbízott, az országos választási munkacsoport vezetőjét a belügyminiszter nevezi ki.
2. §
(1) A munkacsoportok ellátják a választás előkészítésével, lebonyolításával kapcsolatos szervezési, informatikai feladatokat, közreműködnek a szavazatösszesítésben, működtetik a szavazatösszesítés számítógépes rendszerét, biztosítják a választási szervek működésének és a szavazásnak a technikai, tárgyi feltételeit.
(2) A munkacsoportok ellátják - a helyi, területi, országos - választási bizottságok titkársági feladatait. Döntésre előkészítik a választási szervekhez érkező beadványokat, kifogásokat, előterjesztés-tervezeteket, gondoskodnak a választási iratok ügykezeléséről, biztonságos őrzéséről, a levéltárnak történő átadásukról és selejtezéséről.
(3) A munkacsoport vezetője állal megbízott személy ellátja a választásra biztosított költségvetési pénzekkel kapcsolatos gazdálkodási feladatokat.
(4) A munkacsoport vezetője vagy megbízottja rendszeres kapcsolatot tart a sajtóval, valamint tájékoztatja a lakosságot a választással kapcsolatos tudnivalókról.
3. §
A helyi választási munkacsoport a választás napja előtt:
1. kialakítja a lakóterületi szavazóköröket, megállapítja azok sorszámát és területi beosztását; ha a szavazókör oktatási intézményben működik, a munkacsoport köteles megvizsgálni, hogy szükséges-e kezdeményezni tanítási szünet elrendelését;
2. elkészíti, vagy elkészítteti - e rendelet 1. számú mellékletében foglaltak szerint - a választójogosultak nyilvántartását (a továbbiakban: névjegyzék) és az értesítést;
3. gondoskodik a névjegyzéknek és az értesítőnek a közszemlére tétel előtti pontosításáról, közszemlére teszi a névjegyzéket és ennek időpontjáról hirdetmény útján tájékoztatja a lakosságot;
4. az értesítő megküldésével értesíti a választójogosult személyeket a névjegyzékbe történt felvételükről;
5. döntésre előkészíti a névjegyzékből történt kihagyás vagy az abba történt felvétel miatt érkező kifogásokat;
6. gondoskodik a névjegyzék folyamatos továbbvezetéséről, pontosításáról (felvétel, törlés);
7. folyamatosan ellátja az igazolások kiadásával kapcsolatos ügyintézést;
8. a névjegyzékbe felveszi az igazolással rendelkező és felvételét kérő, választójoggal rendelkező személyt, megszervezi az illetékességi területén gyógykezelésük miatt mozgásukban vagy fogva tartásuk miatt személyi szabadságukban korlátozott, de választójoggal rendelkező állampolgároknak igazolás alapján történő mozgóurnás szavazását;
9. az igazolás alapján a névjegyzékbe felvett személyekről két példányban - a fővárosi kerületekben egy példányban - a rendelet 3. számú melléklete szerint külön jegyzéket (a továbbiakban: jegyzék) vezet, a hozzá beérkezett igazolási kérelem alapján az igazolást kérő lakóhelyére vagy az általa megjelölt postacímre küldi meg az igazolást;
10. kialakítja a munkahelyi szavazóköröket, megállapítja azok sorszámát;
11. ellenőrzi, hogy a munkáltatók a munkahelyi szavazóhelyiségek kialakítására előírt feltételeket teljesítették-e;
12. fogadja az 1992. évi LXVI. törvény 45. §-ával módosított, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 1990. LXIV. törvény 4/A. §-ának (1) bekezdésében meghatározott szervektől a választójoggal nem rendelkező személyek adatait, elkészíti a rendelet 2. számú melléklete szerint a választójoggal nem rendelkező személyek nyilvántartását, és gondoskodik azoknak a névjegyzékből való törléséről. A nyilvántartást a választás napjáig folyamatosan karbantartja;
13. előkészíti a szavazatszámláló bizottságok és a helyi választási bizottságok új tagjainak választását, eskütételét, gondoskodik felkészítésükről;
14. közzéteszi a választási szervek tagjainak nevét, valamint hivatali helyiségük címét;
15. gondoskodik hirdetmény közzétételéről, mely a választás napját, a választással kapcsolatos tudnivalókat, a jelöltállítás módját tartalmazza;
16. előállítja, vagy előállíttatja a területi választási munkacsoportok vezetőjével történt egyeztetést követően a helyben készülő nyomtatványokat;
17. gondoskodik a területi munkacsoport által megjelölt helyen a központi nyomtatványok átvételéről;
18. ellenőrzi, szükség szerint javítja és pontosítja, a munkahelyi szavazókörök adataival kiegészíti és a területi választási munkacsoport részére megküldi a szavazóhelyiségek adatait tartalmazó listát (a továbbiakban: szavazóköri törzsadat);
19. a választást megelőző napon előkészíti és átvételi elismervénnyel átveteti a szavazatszámláló bizottság elnökével vagy titkárával a szavazás lebonyolításához szükséges nyomtatványokat, iratokat, bélyegzőt, gondoskodik ennek szükséges tárolásáról és őrzéséről a választás napjáig;
20. gondoskodik a település szavazatszámláló bizottságaitól érkező tájékoztató adatok fogadásához, összesítéséhez, továbbításához; a választás előzetes eredményének megállapításához szükséges adatok előállításához, továbbításához; a végleges eredmény megállapításához szükséges adatok előállításához, továbbításához szükséges feltételek (telefon, számítógép, számítástechnikai segédanyag, szállítóeszköz) biztosításáról, amelyet előzetesen egyeztet a területi választási munkacsoporttal. A helyi választási munkacsoport vezetőjének döntése alapján a település az előzetes eredmény megállapításához igényelheti a központilag biztosított programrendszert. A programrendszer igénylését a területi választási munkacsoportnak legkésőbb a szoftver telepítéseket megelőzően 3 nappal kell bejelenteni;
21. a helyi választási munkacsoport vezetője gondoskodik a munkacsoport és a szavazatszámláló bizottságok oktatásáról, a hivatali apparátus megfelelő tájékoztatásáról;
22. az országgyűlési képviselők egyéni választókerületének székhelyén, továbbá a rendelet 15. § (2) bekezdése szerint összevont helyi választási munkacsoport (a továbbiakban: OEVK munkacsoport):
a) gondoskodik a fővárosi kerülethez, a településhez tartozó valamennyi szavazatszámláló bizottságtól, illetve az OEVK-hoz tartozó más településektől érkező adatok fogadásához, összesítéséhez, továbbításához, szükséges feltételek (telefon, számítógép, számítógépes hálózat, számítástechnikai segédanyag, fax, szállítóeszköz) biztosításáról;
b) megszervezi a számítástechnikai és kommunikációs berendezések zavartalan üzemeléséhez szükséges ügyeleti, készenléti rendet, lehetőség szerint tartalék berendezésekről gondoskodik;
c) jelenti az OEVK-nál használni tervezett rögzítő gépek számát a területi választási munkacsoportnak legkésőbb a szoftver telepítéseket megelőzően 3 nappal.
4. §
(1) A helyi választási munkacsoport a választás napján:
a) biztosítja a szavazatszámláló bizottságok működésének törvényes feltételeit, részükre átadja a választási iratokat, nyomtatványokat, bélyegzőt;
b) gondoskodik a szavazóköri törzsadat véglegesítéséről;
c) fogadja a szavazatszámláló bizottság mellett működő jegyzőkönyvvezetőktől a 10. számú melléklet szerinti közbenső, tájékoztató adatokat, azokat összesítve továbbítja az OEVK munkacsoportjának, amely azokat fogadja, összesíti és továbbítja a területi választási munkacsoportnak;
d) fogadja a szavazóköri jegyzőkönyveket, az adatlapokat, a jegyzékeket és az egyéb választási iratokat;
e) ellenőrzi alaki és számszaki összefüggéseiben (elírás, összeadási hiba kiszűrése) az adatlapokat, a szavazóköri jegyzőkönyveket, jegyzékeket, szükség szerint kezdeményezi a hibás adatlapok, szavazóköri jegyzőkönyvek és az igazolással szavazókról készült jegyzék kijavíttatását a szavazatszámláló bizottságnál, a hibátlanokra ráírja az azonosító kódot;
f) részt vesz a szavazókörökből beérkező jegyzőkönyvek összesítésében, adatokat szolgáltat a helyi választási bizottságnak a választás előzetes, települési eredményéről;
g) megküldi az ellenőrzött és azonosítóval ellátott szavazóköri adatlapokat az OEVK munkacsoportnak. Ha a munkacsoport vezetőjének döntése alapján az előzetes eredmény megállapításához a központilag biztosított rögzítő-összesítő számítógépes rendszert alkalmazzák, akkor az adatlapokkal együtt a rendszer által előállított mágneslemezt és egyéb dokumentumokat is meg kell küldeni;
h) írásban jelenti az OEVK és a területi választási munkacsoport útján az országos választási munkacsoportnak, ha az előzetes összesítés lezárulásáig a településen jogorvoslati eljárást kezdeményeztek, illetőleg rendkívüli események fordultak elő.
(2) A szavazatszámláló bizottságokban működő jegyzőkönyvvezető a választás napján:
a) gondoskodik a névjegyzék és az igazolással szavazókról készített jegyzék továbbvezetéséről;
b) vezeti a jegyzőkönyvet a szavazásnapi eseményekről, az elrontott szavazólapok cseréjéről, a névjegyzékben megjelölve a cserét kérő választópolgárt;
c) tájékoztató adatokat ad telefonon vagy más alkalmas módon a helyi választási munkacsoportnak a rendelet 10. számú mellékletének megfelelően;
d) segít a szavazatszámláló bizottságnak a szavazatok összeszámlálásában, a jegyzőkönyvek kitöltésében és kitölti az adatlapokat;
e) közreműködik a választási iratok rendezésében, összecsomagolásában, a helyi választási bizottsághoz történő beszállításában;
f) megvárja a munkacsoport vezetőjének döntése szerint vagy a szavazóhelyiségben, vagy a hivatalban a szavazóköri jegyzőkönyvek és adatlapok ellenőrzésének befejezését.
(3) Az OEVK munkacsoportja a választás napján:
a) működteti a rendelet 4. számú mellékletének megfelelően a választás előzetes eredményének megállapításához a számítógépes szavazatösszesítő rendszert, fogadja az OEVK-hoz tartozó helyi választási munkacsoportok adatlapjait, és - ahol van - a mágneslemezeket, az adatokat összesíti és továbbítja a területi választási munkacsoporthoz;
b) a hibás adatlapok javíttatását nem rendelheti el, arra csak felhívja az illetékes helyi választási bizottság figyelmét;
c) gondoskodik a szavazatösszesítést akadályozó zavarok, vészhelyzet elhárításáról, szükség szerint intézkedik a zavar vagy vészhelyzet esetére a rendelet 6. számú mellékletében előírt tartalék megoldások alkalmazásáról. Ezekről az intézkedésekről tájékoztatja a területi választási munkacsoport vezetőjét.
5. §
(1) A helyi választási munkacsoport a választás napja után:
a) közreműködik a településen a választás végleges eredményének megállapításában;
b) ha a választási bizottság a választás előzetes eredményét véglegesnek nyilvánította, mert a választás eredménye ellen jogorvoslati eljárás nem indult, akkor a megfelelő jegyzőkönyvek megküldésével a rendelet 5. számú melléklete szerint értesíti a területi választási munkacsoportot;
c) ha a választás eredménye ellen jogorvoslati eljárás indult, akkor annak jogerős lezárása után a helyi választási bizottság új jegyzőkönyvet állít ki, és ezt a helyi választási munkacsoport továbbítja a területi választási munkacsoporthoz;
d) az igazolással szavazókról felvett jegyzék első példányát a választást követő három napon belül beszállítja az OEVK munkacsoportnak;
e) gondoskodik a választási iratok biztonságos őrzéséről, majd a törvényben előírt határidő lejártát követően, vagy ha a jogorvoslati eljárás addig nem fejeződött be, az eljárás jogerős lezárása után azok megsemmisítéséről;
f) elküldi a települési és szavazóköri jegyzőkönyvek egyes számú példányait - 90 nap, illetve kifogás esetén az ügy jogerős lezárása után - az illetékes levéltárnak;
g) gondoskodik a pénzügyi elszámolás elkészítéséről;
h) előkészíti a választással kapcsolatos kifogás tárgyalását.
(2) Az OEVK munkacsoport a választás napja után:
a) a területi választási munkacsoport útján az előzetes összesítés számítógépes adatállományának másolatát megküldi az országos választási munkacsoportnak;
b) gondoskodik az igazolással szavazók jegyzékének fogadásáról, a jegyzékek adatainak rögzítéséről, a jegyzék őrzéséről, a rögzített adatoknak a választást követő 5 napon belül a területi választási munkacsoport részére történő beszállításáról.
6. §
(1) A területi választási munkacsoport a választás napja előtt:
a) szakmailag irányítja a helyi választási munkacsoportok tevékenységét, részükre oktatást szervez, értekezletet tart a 8. számú mellékletben foglaltak szerint;
b) közreműködik a települések részére készített helyi nyomtatványok tartalmi és formai megtervezésében, szükség szerint gondoskodik azok elkészítéséről vagy elkészíttetéséről;
c) elkészíti és a helyi választási munkacsoport részére megküldi a szavazóköri törzsadatok jelentéséhez szükséges listát;
d) fogadja a szavazóköri törzsadatokat, azokat ellenőrzés után továbbítja az országos választási munkacsoporthoz;
e) a helyi választási munkacsoport részére megküldi a szavazóköri azonosítókat;
f) gondoskodik a központi nyomtatványok elosztásáról, megszervezi azok elszállíttatását;
g) közzéteszi a választási szervek tagjainak nevét, valamint hivatali helyiségük címét;
h) közreműködik a számítógépes program telepítésében, segítséget nyújt annak üzemeltetéséhez;
i) gondoskodik a tájékoztató, a választás előzetes és végleges eredményének megállapításához szükséges adatok fogadásához, összesítéséhez, továbbításához szükséges feltételek (telefonvonalak, számítógépek, számítástechnikai segédanyagok, hálózati elemek, fax, szállítóeszközök) biztosításáról, a működés biztonságához szükséges háttérkapacitás, ügyeleti, készenléti rend megszervezéséről.
(2) A területi választási munkacsoport a választás napján:
a) fogadja az OEVK munkacsoport által küldött tájékoztató adatokat, azokat összesíti és továbbítja az országos választási munkacsoport részére;
b) működteti a választás előzetes eredményének megállapításához a számítógépes szavazatösszesítő rendszert, fogadja az OEVK munkacsoportok adatait, azokat összesíti, és továbbítja az országos választási munkacsoporthoz;
c) gondoskodik a szavazóköri törzsadatok véglegesítéséről;
d) gondoskodik a szavazatösszesítést akadályozó zavarok, vészhelyzetek elhárításáról, szükség esetén intézkedik a zavar, vészhelyzet esetére a 6. számú mellékletben előírt tartalék megoldások alkalmazásáról. Ezekről az intézkedéseiről tájékoztatja az országos választási munkacsoport vezetőjét;
e) tájékoztatja az országos választási munkacsoportot az OEVK-ban foganatosított, a zavar vagy vészhelyzet esetére előírt tartalék megoldásokról;
f) jelenti az országos választási munkacsoportnak a területén kezdeményezett jogorvoslati eljárásokat és a rendkívüli eseményeket.
(3) A területi választási munkacsoport a választás napját követően:
a) gondoskodik az OEVK munkacsoport által küldött, a jegyzékek rögzített adatait tartalmazó állományok fogadásáról, összemásolásáról és a választást követő 7. napig az országos választási munkacsoport részére történő továbbításáról;
b) ellenőrzi az előzetes összesítés számítógépes adatállománya másolatának beérkezését, majd továbbítja az az országos választási munkacsoportnak;
c) összesíti a jogorvoslati eljárás jogerős befejezése után a helyi választási bizottság által véglegessé nyilvánított, illetőleg a jogorvoslati eljárás eredményét tartalmazó jegyzőkönyveket. A területi választási bizottság állal hitelesített, összesített eredményt a szavazóköri és települési jegyzőkönyvekkel együtt továbbítja az országos választási munkacsoportnak;
d) előkészíti a helyi választási bizottság döntése ellen benyújtott kifogás tárgyalását;
e) átadja a levéltárnak a területi összesítő jegyzőkönyvek egy példányát a települési jegyzőkönyvek és a szavazóköri jegyzőkönyvek egy példányával 90 nap, illetve kifogás esetén az ügy jogerős lezárása után;
f) gondoskodik a pénzügyi elszámolás elkészítéséről.
7. §
(1) Az országos választási munkacsoport a választás napja előtt:
a) koordinálja a területi választási munkacsoportok tevékenységét, szakmai tájékoztatókat, útmutatókat készít, értekezletet tart;
b) gondoskodik a választáshoz szükséges, a 10. számú mellékletben megjelölt nyomtatványok központi előállíttatásáról;
c) fogadja a szavazóköri törzsadatokat, azzal együtt nyilvántartásba veszi az OEVK székhely településeket a hozzájuk tartozó településekkel, ellenőrzi, képezteti a szavazóköri azonosítókat és megküldi azokat a területi választási munkacsoportnak;
d) kidolgozza a választás eredményének számítógépes feldolgozásához szükséges azonosító kódrendszereket;
e) gondoskodik az egységes szavazatösszesítő számítógépes rendszer kidolgozásáról és működtetéséről, a távadatfeldolgozó hálózat felépítéséről, továbbá a központi összesítő és a központi tájékoztató rendszerek működtetéséről;
f) előkészíti az Országos Választási Bizottság döntéseit;
g) közreműködik a választáson indulók nyilvántartásba vételi, sorsolási eljárásában;
h) közreműködik az országos listákat indító szervezetek nevének közzétételében;
i) közzéteszi az országos választási szervek tagjainak nevét, valamint hivatali helyiségük címét.
(2) Az országos választási munkacsoport a választás napján:
a) fogadja és összesíti a közbenső tájékoztató adatokat, és ezeket közli az Országos Választási Bizottsággal;
b) a területi munkacsoportok által közölt adatok alapján adatokat szolgáltat a választás előzetes országos eredményének közzétételéhez az Országos Választási Bizottságnak, folyamatosan tájékoztatja a közvéleményt az összesített adatokról;
(3) Az országos választási munkacsoport a választás napja után:
a) gondoskodik a területi választási munkacsoportok által megküldött, a jegyzékek rögzített adatait tartalmazó állomány feldolgoztatásáról a többször szavazók kiszűrése érdekében;
b) a jogorvoslati eljárás jogerős befejezése után - a területi munkacsoportok összesítő adatai alapján - adatokat szolgáltat az Országos Választási Bizottságnak a választás végleges adatainak megállapításához;
c) összegyűjti az előzetes szavazatösszesítés számítógépes adatainak másolatát, szükség esetén kiegészíti az előzetes szavazatösszesítés központi számítógépes adatállományát;
d) statisztikákat, kimutatásokat készít;
e) gondoskodik a törvényben előírt választási iratok levéltári megőrzéséről;
f) gondoskodik a választás pénzügyi elszámolásának összesítéséről, a választás költségvetési beszámolójának elkészítéséről;
g) közzéteszi a rendelet 9. számú melléklete szerint megállapított előzetes és végleges országos választási eredményt.
8. §
A köztársasági megbízottnak a választással kapcsolatos ellenőrzési feladatait a rendelet 7. számú melléklete tartalmazza.
9. §
E rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
Dr. Boross Péter s. k.,
belügyminiszter
1. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
A választójogosultak nyilvántartása
1. A jegyző fővárosi kerületenként, városonként, községenként, azon belül szavazókörönként elkészíti vagy elkészítteti a választójogosultak nyilvántartását (a továbbiakban: névjegyzék).
2. A jegyző a névjegyzéket egy példányban a személyiadat- és lakcímnyilvántartás alapján készíti vagy készítteti el. Munkapéldány(ok) a saját költség terhére készíthetők, készíttethetők.
3. A névjegyzék szavazókörönként, egytől induló folyamatos sorszámmal ellátva, ábécé rendben tartalmazza a választójogosultak nevét (leánykori nevét), állandó lakóhelyének, ennek hiányában ideiglenes lakóhelyének címét (a továbbiakban: lakcím), azonos név és lakcím esetén születési évét. A névjegyzékben fel kell tüntetni a település megnevezését és a szavazókör sorszámát.
4. A névjegyzéket a közszemlére tétel napjáig a helyben keletkezett adatváltozásokkal, illetőleg más illetékességi területen bekövetkezett adatváltozások tekintetében az értesítések alapján hivatalból aktualizálni kell; majd folyamatosan - hivatalból vagy kérelemre - karban kell tartani.
Az értesítések rendje:
A jegyző a közszemlére tétel időpontjáig az Országos Személyiadat- és Lakcímnyilvántartó Hivatalnak 1993. március 22-23. után továbbított adatváltozások közül a nála lakóhellyel - ennek hiányában tartózkodási hellyel - nem rendelkező
a) polgár elhalálozásáról;
b) kiskorú házasságkötéséről, illetve nagykorú névváltozásáról;
c) új lakóhely - ennek hiányában tartózkodási hely - létesítéséről az illetékes jegyzőt értesíti.
A jegyző a közszemlére tételt követően csak az a)-b) pontbeli eseményekről küld értesítést.
5. A névjegyzéket a polgármesteri hivatal helyiségében, illetőleg kirendeltségen kell közszemlére tenni.
6. A névjegyzék karbantartásának általános szabályai:
a) a törlendő személy adatait - az eredeti adatok olvashatóságát nem érintő módon - a névjegyzékben át kell húzni;
b) a felvenni kívánt személy 3. pont szerinti adatait az utolsó sorszám után következő sorszámmal kell a névjegyzékbe beírni;
c) mind a törlést, mind a felvételt a javítást végző dolgozó a felvétel, illetve a törlés okának megnevezésével, valamint dátummal látja el, végül a javítást aláírásával hitelesíti.
7. A névjegyzék karbantartásának speciális szabályai:
a) a névjegyzék közszemlére tett példányából választójoggal nem rendelkező, vagy választójogát elvesztő személy adatait leragasztással, lefestéssél vagy más egyéb - az eredeti adatok olvashatatlanná tételét biztosító - módon kell törölni. Ebben az esetben a törlés okát a névjegyzéken feltüntetni nem lehet;
b) a névjegyzék közszemlére lett példányába a választójogát visszanyerő személy adatait az általános szabályok szerint kell felvenni, de ebben az esetben az okot megjelölni tilos;
c) a névjegyzék munkapéldányán az a)-b) pontokban említett javításokat az általános szabályok szerint kell elvégezni.
8. A közszemlére tétel napja után bekövetkezett változásokat (névváltozás, elhalálozás, magyar állampolgárság megszerzése vagy elvesztése, a nagykorúság házasságkötés útján történő elérése, a jegyző illetékességi területén belüli lakcímváltozás, a választójog elvesztése vagy visszaszerzése) hivatalból kell átvezetni a névjegyzéken, és erről az érintettet - a névjegyzékbe történő felvétel, vagy az abban szereplő adatainak változása esetén - értesítő megküldésével tájékoztatni kell.
9. A közszemlére tétel napja után bekövetkezett egyéb változásokat (a jegyző illetékességi területén kívüli lakcímváltozás) az állampolgár kezdeményezésére - igazoláskérés, illetve igazolás alapján a névjegyzékbe történő felvétel kérése - kell a névjegyzéken átvezetni.
10. A névjegyzékkel együtt el kell készíteni az állampolgárok tájékoztatását szolgáló értesítőt is. Ezek kiküldéséig a névjegyzéken átvezetett változásokat az értesítőkön is érvényesíteni kell (újat kell kiállítani, ha módosult az adat, ki kell állítani, ha felvételt nyert valaki a névjegyzékbe, illetve meg kell semmisíteni, ha valakit törölnek a névjegyzékből).
11. A választás napja előtt a munkahelyi szavazókörök névjegyzékét a helyi választási munkacsoport állítja össze az ilyen szavazókörök névjegyzékébe felvételét kérő választójogosultak kérelmére. A kérelemhez csatolni kell a választójogosult lakcíme szerinti jegyző által kiállított igazolást.
12. A névjegyzékbe a választás napja előtt igazolással felvett személyek adatairól a helyi választási munkacsoport külön jegyzéket is vezet.
13. A névjegyzék egy példányát a választás napján át kell adni a szavazatszámláló bizottságnak a többi választási irattal együtt.
14. A választás napján a szavazatszámláló bizottság mellett működő jegyzőkönyvvezető vezeti tovább a névjegyzéket és az igazolással szavazók jegyzékét:
a) törli a hozzátartozók jelzése alapján azokat, akik elhaláloztak. Ezt a tényt halotti anyakönyvi kivonattal kell igazolni;
b) felveszi a névjegyzékbe azokat, akik az személyi igazolványuk vagy igazolás alapján kérik.
- Személyi igazolvány alapján felvehető a névjegyzékbe az a - választójoggal nem rendelkezők nyilvántartásában nem szereplő - személy, akinek lakcíme a névjegyzék közszemlére tételének napján már a lakóterületi szavazókörben volt.
- Személyi igazolvány és igazolás alapján kell felvenni a névjegyzékbe az a személyt, aki az a korábbi lakóhely szerinti jegyző igazolása alapján kéri.
15. A névjegyzékbe személyi igazolvány vagy igazolás alapján felvett személyek adatait a jegyzékre is fel kell vezetni.
16. A választás befejezése után a névjegyzéket a választási iratok között kell őrizni, majd a megőrzési idő lejártakor, vagy ha a jogorvoslati eljárás addig nem fejeződött be, annak jogerős lezárásakor meg kell semmisíteni.
2. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
A választójoggal nem rendelkezők nyilvántartása
1. A nyilvántartást az 1992. évi LXVI. törvény 45. §-ában meghatározott szervek adatszolgáltatása alapján kell településenként, azon belül szavazókörönként egy példányban elkészíteni.
2. A nyilvántartás a település és a szavazókör megjelölésével ábécé rendben, folyamatos sorszámmal ellátva tartalmazza a választójoggal nem rendelkező személyek nevét (leánykori nevét), anyja nevét, születési helyét és idejét, lakhelyét (ennek hiányában tartózkodási helyét), személyazonosító jelét, a választójog gyakorlásából való kizárás okát, kezdetének és megszűnésének várható időpontját, a kizáró okot elrendelő bíróság megnevezését, az ítélet ügyiratszámát, keltét és jogerőre emelkedésének időpontját.
3. Az adatokat szolgáltató szervek első adatszolgáltatásuktól a választás napját megelőző napig kötelesek a választójoggal nem rendelkezők állományában bekövetkezett változásokról az állandó lakóhely (ennek hiányában ideiglenes lakóhely) szerinti jegyzőt értesíteni.
4. A jegyző a választójoggal nem rendelkezők nyilvántartását a választás napjáig az adatszolgáltató szervek jelzése alapján folyamatosan karbantartja.
5. A nyilvántartásba fel kell venni azokat a személyeket, akik választójogukat elvesztették (ezzel egyidejűleg az 1. számú mellékletben leírt módon a névjegyzékből törölni kell őket), illetve törölni kell a nyilvántartásból azokat, akik választójogukat visszaszerezték (egyidejűleg, az 1. számú mellékletben leírt módon a névjegyzékbe fel kell venni őket).
6. A választás napján a nyilvántartást át kell adni a szavazatszámláló bizottságnak.
7. A választás befejezése után a nyilvántartást a választási iratok között kell őrizni, majd a megőrzési idő lejártakor, vagy ha a jogorvoslati eljárás addig nem fejeződött be, annak jogerős lezárásakor meg kell semmisíteni.
8. A választójoggal nem rendelkezők nyilvántartása titkos. Abba az érintett személyen, a bíróságon, a választási szerv elnökén, titkárán és tagjain, a munkacsoport vezetőjén és tagjain kívül más nem tekinthet bele.
3. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
A személyi igazolvány vagy igazolás alapján a választójogosultak nyilvántartásába felvettek adatait tartalmazó jegyzék vezetése, kezelése, feldolgozása
1. A jegyzékre fel kell vezetni mindazon választójoggal rendelkező személyek adatait, akik a névjegyzékbe igazolás vagy személyi igazolvány alapján kerültek felvételre.
2. A jegyzéket szavazókörönként két példányban, a fővárosi kerületekben egy példányban kell vezetni.
3. A jegyzéket a szavazás napját megelőző nap 16 óráig a helyi választási munkacsoport vezeti a névjegyzékbe igazolás alapján felvettekről.
4. A szavazás kezdete előtt a jegyzéket a többi választási irattal együtt át kell adni a szavazatszámláló bizottságnak.
5. A szavazás napján a jegyzéket a szavazatszámláló bizottság mellett működő jegyzőkönyvvezető vezeti a névjegyzékbe a szavazás napján személyi igazolvány vagy igazolás alapján felvett személyekről.
6. A szavazás befejezését követően a jegyzéket a helyi választási munkacsoportnak kell átadni.
7. A helyi választási munkacsoport a jegyzék ellenőrzése, javíttatása után rávezeti a jegyzékre a szavazókör azonosítóját és:
a) a jegyzék 1. példányát a választás napját követően az OEVK munkacsoport részére továbbítja;
b) a jegyzék 2. példányát a választási iratok között megőrzi, majd a megőrzési határidő lejártakor, vagy ha addig a jogorvoslati eljárás nem fejeződött be, annak jogerős lezárása után megsemmisíti.
8. Az OEVK munkacsoport a jegyzékek adatait - a részükre központilag biztosított programot felhasználva - rögzíti a jegyzéket a választási iratok között őrzi, a rögzített állományt a területi választási munkacsoport részére továbbítja.
9. A területi választási munkacsoport a rögzített állományokat fogadja, ellenőrzi, a jó állományokat összemásolja, az összemásolt állományt az országos választási munkacsoport részére továbbítja. Gondoskodik a rossz állományok pótlásáról.
10. Az országos választási munkacsoport a területi választási munkacsoportok állományait fogadja, ellenőrzi, feldolgozza. A kétszer, többször szavazás felderítése érdekében a jegyzékek adatait Jeldolgozza, a feldolgozás eredményéről az Országos Választási Bizottság tájékoztatja.
4. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
A számítógépes előzetes szavazatösszesítő rendszer működése
1. A munkacsoportok közreműködnek a szavazatösszesítés számítástechnikai feladatainak ellátásában. A feladat elvégzésének részletes meghatározását a számítógépes rendszer felhasználói leírása tartalmazza, amelyet az érintettek közvetlenül kapnak meg.
2. A szavazatösszesítési rendszer felépítését az alábbiak jellemzik:
a) A települések saját elhatározásuk alapján működtethetnek rögzítő-összesítő rendszert, melynek szoftverét a települések térítésmentesen megkapják, és a feldolgozásnál csak ezt használhatják.
b) Kötelező jelleggel, központi szoftverrel működnek az OEVK, a megyei és a központi összesítő és tájékoztató rendszerek.
- OEVK-n az országgyűlési képviselő választások egyéni országgyűlési választókerületi székhelyeit érijük a következő eltéréssel: azok a települések, amelyeket több egyéni választókerületre osztottak a parlamenti választások idején, csak egy OEVK rendszert üzemeltetnek.
- Fővárosi kerületenként egy, összesen 22 OEVK üzemel.
- A nem OEVK székhely települések - feldolgozás szempontjából - valamelyik OEVK székhely településhez tartoznak, az egyéni országgyűlési választókerületi beosztásnak megfelelően.
c) A várható rögzíthető jegyzőkönyvszám figyelembevételével az OEVK-k opcionálisan rögzítő-ellenőrző kiegészítő gépeket üzemeltethetnek, központi szoftverellátással.
3. A rendszer a szavazókör - kizárólag számítógépes összesítést szolgáló - adatlapjait dolgozza fel.
4. A szavazatszámláló bizottságok melleit működő jegyzőkönyvvezetők a szavazóköri jegyzőkönyvek alapján - a megadott kitöltési utasítás szerint - kitöltik az adatlapokat. Ezek az adatlapok képezik a szavazatösszesítő rendszer alapvető, kiinduló adatait.
5. Adatok áramlása a rendszerben üzemszerű működés esetén a következő:
a) A helyi választási munkacsoportok a szavazóköri adatlapokat - döntésük alapján - géppel feldolgozhatják, ekkor a gépi feldolgozás eredményeként kapott hajlékony lemezt kell eljuttatniuk - az adatlapokkal együtt - a megfelelő OEVK-hoz. Ha gépi feldolgozás nem történik, az OEVK-k az adatlapokat kapják meg.
b) A helyi választási munkacsoportok a beérkezett adatlapokon csupán formai ellenőrzést végeznek. Ha az ellenőrzés folyamán hibát találnak, akkor - lehetőség szerint - a szavazatszámláló bizottsággal korrigáltatják az adatlapot. A hibás adatlapot csak rögzítik a rendszerbe, de nem kerül feldolgozásra.
c) Az OEVK-k a kapott adatlapokat, adathordozókat és kísérő dokumentumokat átveszik. A kapott adatok tartalmától függően ezeket rögzítik, vagy azonnal feldolgozzák.
d) Az OEVK-k gépei adatátviteli kapcsolatban állnak a területi géppel, amelyek a TÁK1SZ telephelyein üzemelnek. Az összegyűjtött adatokat és az adatlapok tartalmát a területi rendszer gyűjti, majd a központi feldolgozást végző gép felé továbbítja.
e) A központi összesítést végző számítógép az OSZH-nál működik, és adatátviteli kapcsolatban áll a területi gépekkel. Az összegyűjtött adatokat a központi tájékoztatás gépére továbbítja.
f) A központi tájékoztatást végző gép ellátja
- az OVB tagjainak tájékoztatását;
- a sajtó képviselőinek tájékoztatását.
A két tájékoztatás egyes feladatai tartalmilag és formailag azonosak.
6. A különböző szintű rendszerek kiesése esetén az adatok - illetve azok egy része - telefaxon is továbbíthatók.
7. Az egyes rendszerek a működés biztonságának fokozására mágneses adathordozóra biztonsági másolatokat készítenek.
Szükség esetén ezek közvetlen szállításával is lehetséges az adatok továbbítása.
8. A szavazatösszesítés különböző szintjein dolgozó munkacsoportok a feladatok pontos meghatározására és ellátására megfelelő leírásokat és kiképzést kapnak.
5. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
A szavazatösszesítés jogi rendszere
I. A szavazatösszesítési rendszer felépítése: A szavazatösszesítés rendszerének új eleme a korábbi választásoknál alkalmazottakkal szemben, hogy két egymástól elkülönülő, de tartalmában összefüggő szakaszra épül:
1. Gyors előzetes eredményt biztosító számítástechnikai rendszer (4. számú melléklet).
2. A jogorvoslati eljárások eredményét beváró, jogilag véglegesnek tekinthető eredményközlő rendszer (a továbbiakban: jogi rendszer).
II. A szavazatösszesítés jogi rendszerének állomásai és tartalma:
1. a) települési szavazókörök;
b) helyi választási bizottság, illetve választási munkacsoport;
c) területi (fővárosi, megyei) választási bizottság, illetve választási munkacsoport;
d) Országos Választási Bizottság, illetve munkacsoport
2. A jogi rendszerben a szavazatok összesítése a kitöltött jegyzőkönyvek alapján történik. A kitöltött jegyzőkönyvek az adott szinteken bevárják a jogorvoslati eljárások eredményét, és csak ezt követően kerülnek a következő összesítési szintre. (Kivételt képeznek a szavazóköri jegyzőkönyvek, amelyeket 1993. május 21-én éjszaka kell a helyi választási munkacsoporthoz továbbítani.)
III. Az összesítési szintek feladatai:
1. Szavazókörökben:
a) A szavazatszámláló bizottság mellett jegyzőkönyvvezető dolgozik, aki a bizottság munkáját segíti.
b) A szavazatszámláló bizottság a szavazás befejezését követően, a leadott szavazatokat összeszámlálja és megállapítja a szavazóköri eredményt.
c) A szavazókör választási eredményéről a jegyzőkönyvvezető jegyzőkönyvet készít.
d) Külön szavazóköri jegyzőkönyv készül az egészségbiztosítási önkormányzat képviselőinek és külön a nyugdíjbiztosítási önkormányzat képviselőinek választásáról öt-öt példányban.
e) A szavazatszámláló bizottság jelenlévő tagjai és a jegyzőkönyvvezető a jegyzőkönyvek valamennyi példányát aláírják.
f) A jegyzőkönyvek és a mellékletek továbbítási rendje:
- a jegyzőkönyvek aláírása után a kitöltött adatlapok azonnal a helyi választási munkacsoporthoz továbbíthatók;
- a szavazatszámláló bizottság elnöke (távollétében a titkára) a jegyzőkönyvek első példányát a törvényben felsorolt egyéb választási iratokkal együtt az urnában elhelyezi és a polgármesteri hivatalhoz beszállíttatja;
- a jegyzőkönyvek további három-három példányát azonnal továbbítja a helyi választási bizottsághoz (kettes, hármas, négyes számú példányok);
- az egészségbiztosítási önkormányzat képviselő-választásának szavazóköri eredményét tartalmazó jegyzőkönyvhöz csatolni kell a nyomtatványon feltüntetett mellékleteket egy példányban;
- a jegyzőkönyvek ötös számú példányát átadja a listái indító szervezetek jelenlévő közös megbízottjának.
2. A helyi választási munkacsoport:
a) ellenőrzi a szavazóköri jegyzőkönyvek és az adatlapok rovatainak pontos kitöltését;
b) a hibás jegyzőkönyveket javításra visszaadja a szavazatszámláló bizottságnak;
c) a kitöltött jegyzőkönyvekre és az adatlapokra rávezeti az azonosító kódot;
d) a szavazóköri jegyzőkönyvek alapján a helyi választási bizottság a munkacsoport segítségével összesíti a település választási eredményét, és erről négy-négy példányban jegyzőkönyvet készít;
e) a jegyzőkönyvek valamennyi példányát a választási bizottság jelenlévő tagjai és a jegyzőkönyvvezető aláírják;
f) a munkacsoport vezetője a jegyzőkönyvek egyes számú példányát a szavazóköri jegyzőkönyvek egyes számú példányaival együtt kilencven nap, illetve kifogás esetén - a 90. napot követően - az ügy jogerős lezárása után átadja az illetékes levéltárnak;
g) a jegyzőkönyvek kettes és hármas példányait - amennyiben ellene kifogás nem érkezett - a kifogás előterjesztésére biztosított 3 napos határidő leteltét követően azonnal továbbítja a területi választási bizottsághoz, illetve munkacsoporthoz. A jegyzőkönyvekhez csatolja a szavazóköri jegyzőkönyvek kettes és hármas számú példányait;
h) jogorvoslati eljárás esetén, annak jogerős lezárását követően kell haladéktalanul továbbítani a jegyzőkönyvek g) pontban megjelölt példányait a területi választási bizottsághoz, illetve munkacsoporthoz csatolva a szavazóköri jegyzőkönyvek két-két példányát;
a jegyzőkönyvek négyes számú példányát átadja a listát indító szervezetek jelenlévő közös megbízottjának.
3. A területi választási munkacsoport:
a) fogadja a helyi választási bizottságok által megküldött települési összesítő jegyzőkönyveket (kettes és hármas számú példányok) és az azokhoz csatolt szavazóköri jegyzőkönyveket (kettes és hármas számú példányok);
b) ellenőrzi a települési összesítő jegyzőkönyvek kitöltését;
c) a hibásan kitöltött települési összesítő jegyzőkönyveket visszaküldi a helyi választási munkacsoportnak;
d) a területi választási bizottság a munkacsoport segítségével, a települési összesítő jegyzőkönyvek alapján megállapítja a területi (fővárosi, megyei) választási eredményt. A munkacsoport a területi választási eredményről három-három példányban jegyzőkönyvet készít;
e) a területi választási bizottság jelenlévő tagjai és a jegyzőkönyvvezető a jegyzőkönyvek valamennyi példányát aláírják;
f) a munkacsoport vezetője a jegyzőkönyvek egyes számú példányát a települési jegyzőkönyvek kettes számú és a szavazóköri jegyzőkönyvek kettes számú példányaival együtt 90 nap, illetve kifogás esetén - a 90. napol követően - az ügy jogerős lezárása után átadja az illetékes levéltárnak;
g) a munkacsoport vezetője a kifogás előterjesztésére rendelkezésre álló 3 nap eltelte után - amennyiben kifogás nem érkezett - megküldi a területi összesítő jegyzőkönyvek kettes számú példányait az Országos Választási Bizottságnak, illetve munkacsoportnak;
h) a területi összesítő jegyzőkönyvekhez csatolja a települési jegyzőkönyvek hármas számú példányait, és a szavazóköri jegyzőkönyvek hármas számú példányait;
i) jogorvoslati eljárás esetén, annak jogerős lezárását követően kell haladéktalanul továbbítani, a jegyzőkönyvek egy-egy példányát az Országos Választási Bizottsághoz, illetve munkacsoporthoz, csatolva a települési jegyzőkönyvek egy-egy példányát és a szavazóköri jegyzőkönyvek egy-egy példányát;
j) a területi összesítő jegyzőkönyvek hármas számú példányát átadja a listát indító szervezetek jelenlévő közös megbízottjának.
4. Az országos választási munkacsoport:
a) fogadja a területi összesítő jegyzőkönyvek kettes számú példányát, a települési jegyzőkönyvek hármas számú példányaival és a szavazóköri jegyzőkönyvek hármas számú példányaival együtt;
b) ellenőrzi a területi összesítő jegyzőkönyvek rovatainak pontos kitöltését;
c) a hibásan kitöltött jegyzőkönyveket visszaküldi a területi választási munkacsoportnak;
d) az Országos Választási Bizottság a munkacsoport segítségével összesíti a területi jegyzőkönyvek eredményét és megállapítja a választás országos eredményét;
e) a munkacsoport a választás országos eredményéről jegyzőkönyvet készít két-két példányban;
f) a jegyzőkönyveket az Országos Választási Bizottság jelenlévő tagjai és a jegyzőkönyvvezető aláírják;
g) a jegyzőkönyvek első példányát a területi összesítő jegyzőkönyvek kettes számú példányaival és a települési jegyzőkönyvek hármas számú példányaival, valamint a szavazóköri jegyzőkönyvek hármas számú példányaival együtt kilencven nap, illetve kifogás esetén - a 90. napot követően - az ügy jogerős lezárása után át kell adni az illetékes levéltárnak;
h) a jegyzőkönyvek kettes számú példányait a listát indító szervezetek közös képviselőjének kell átadni;
i) az Országos Választási Bizottság a választás végleges országos eredményét nyilvánosságra hozza.
6. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
A számítógépes előzetes szavazatösszesítő rendszer működése vészhelyzet esetén
1. A munkacsoportok közreműködnek a szavazatösszesítés számítástechnikai feladatainak ellátásában. A feladat elvégzésének részletes meghatározását a számítógépes rendszer felhasználói leírása tartalmazza.
2. A szavazatösszesítő rendszer felkészült arra, hogy megfelelően működjön különböző súlyú műszaki rendellenességek esetén is. A rendszer által automatikusan kezelendő hibákat vagy rövid idejű működéskieséseket soroljuk a zavarok kategóriájába.
A rendszer valamely részének vagy részeinek teljes és tartós kiesését pedig vészhelyzetnek nevezzük.
3. A különböző rendszerrészek meghibásodásuk és kiesésük során fokozatosan állnak át a tartalék megoldásokra.
A vészhelyzeti megoldások csak azokon a helyeken kerülnek alkalmazásra, ahol a normál működési feltételek tartósan nem biztosíthatók. A rendszer többi része a normális üzemvitel szerint dolgozik. A tarlós működéskiesés elhárítása után is lehetőség van a vészhelyzeti tartalék megoldásokról visszaállni a normális üzemre.
4. A működéskiesés az jelenti, hogy a gépek közötti távadat feldolgozó kapcsolat szűnik meg, vagy számítógép hibásodik meg. A tartalék megoldások között háttérgépekre átkapcsolás, tartalék gépek beállítása, telefaxos összeköttetés igénybevétele szerepel, illetve, ha még a telefax sem működik (tartós áramkimaradás), akkor gépkocsin történő szállítás lép be. A szavazatösszesítő rendszer vészhelyzetben a legrosszabb feltételezhető működési feltételek mellett is szolgáltatja a megyei összesített és az országos összesített adatokat a választási munkacsoportok manuális munkájára építve.
5. Háttérgépre kell átkapcsolni - ha ez lehetséges -, ha a számítógép meghibásodik a feldolgozás folyamán. A feldolgozás során keletkező, úgynevezett biztonsági másolatok bevitele a tartalék gép folytonos üzemét biztosítják.
6. Ha az adatviteli vonal hibásodik meg - tartósan megszakad, vagy olyan minőségi romlás következik be, hogy lehetetlen az átvitel -, akkor telefaxon kell az adatokat továbbítani. Ugyanakkor a hiba elhárítására az intézkedéseket meg kell tenni, és a normális üzemet lehetőség szerint folytatni kell.
7. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
A köztársasági megbízott hivatalának ellenőrzési és jelentési kötelezettségei
1. Az 1993. évi XII. törvény 46. §-a értelmében a választási szervek mellett működő munkacsoportok szakmai tevékenységét a belügyminiszter a köztársasági megbízott útján irányítja.
A köztársasági megbízott irányítási jogkörénél fogva ellenőrzést gyakorol a községi, városi, fővárosi kerületi jegyző, a körjegyző (a továbbiakban: jegyző), valamint a TÁKISZ-ok választással kapcsolatos munkájára vonatkozóan.
2. A köztársasági megbízott - hivatalai útján (a továbbiakban: KMB) - ellenőrzi:
a) választójogosultak nyilvántartásának (a továbbiakban: névjegyzék) előkészítését szabályozó 15/1992. (XII. 30.) BM rendeletben foglaltak végrehajtását, valamint a névjegyzék elkészítésének jegyzői és TÁKISZ feladatait;
b) az eljárási cselekmények határidőben történő teljesítését;
c) a lakóterületi és munkahelyi szavazókörök kialakításának feltételeit, a szavazás technikai lebonyolításának megszervezését;
d) a szavazóköri törzsadatok összegyűjtésének folyamatát;
e) a nyomtatványellátást, a települések helyi nyomtatványainak elkészítését;
f) a hirdetmények határidőben történő közzétételét;
g) a település hivatali apparátusának, a munkacsoportoknak és a szavazatszámláló bizottságoknak az oktatását, képzését;
h) a számítógépes és manuális szavazatösszesítési rendszer előkészítését, az esetleges vészhelyzetre vonatkozó felkészülést;
i) a helyi és területi választási munkacsoport költségelszámolását;
j) az ügyleti rend megszervezését.
3. A köztársasági megbízott hivatala jelenti az országos választási munkacsoportnak:
a) április 15-ig bezárólag a területi választási bizottságok megüresedett helyei betöltésének megtörténtét, valamint a területi választási munkacsoport tagjainak, illetve a költségvetési pénzekkel kapcsolatos elszámolási feladatokat ellátó tagjának a nevét, valamint az előírt eskü letételének tényét;
b) április 25-ig a lakóterületi, valamint a munkahelyi szavazókörök kialakításával, azok működési feltételei meglétével kapcsolatos ellenőrzési megállapításaik fontosnak ítélt tapasztalatait;
c) május 8-ig a költségelőlegek szétosztásának megtörténtét, és azt, hogy hány helyi választási munkacsoport választotta a tételes, illetve az átalány költségelszámolást;
d) május 15-ig a
- területi választási bizottság elnökének és tagjainak neveit, illetve a választási bizottság címének az előírt módon való közzétételét, valamint azt, hogy a választási szerv tagjai az előírt esküt letették;
- települések számát - a választópolgárok milyen hányadát érintően - kerül sor a központi számítógépes programok telepítésére;
- számítógépes szavazatösszesítő rendszer működésének személyi, technikai és anyagi feltételeinek biztosítását, az esetleges vészhelyzet megelőzése, illetve elhárítása érdekében tett és tervezett intézkedéseket;
- központi nyomtatványok szétosztásával, valamint a települések helyi nyomtatványai elkészítésével és rendelkezésre állásával kapcsolatos tapasztalatait;
e) e rendelet 8. számú mellékletében előírt határidők lejártakor a területi, az OEVK munkacsoport tagjainak, valamint a jegyzőknek az előírt jogi és informatikai oktatásának megtörténtét.
4. A köztársasági megbízott soron kívül ad tájékoztatást minden olyan problémáról vagy információról, melynek megoldásában az Országos Választási Munkacsoportra is támaszkodni kíván, illetve, melynek megismertetését szükségesnek, fontosnak ítéli.
5. A köztársasági megbízott összegzi és értékeli illetékességi területén a választás lebonyolítását, az ellenőrzés tapasztalatait és erről a belügyminisztert 1993. június 30-ig tájékoztatja.
8. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
A választási munkacsoportok oktatási, képzési rendje
I. A tájékoztatás és oktatás szintjei, felelősei
1. Tájékoztatás a társadalombiztosítási választások előkészítéséről:
a) Országos Választási Bizottság (OVB) részére az Országos Választási Munkacsoport (OVM) vezetője;
b) Területi Választási Bizottság (TVB) részére a Köztársasági Megbízott Hivatalának (KMBH) vezetője;
c) Helyi Választási Bizottság (HVB) elnöke és titkára részére a jegyző;
d) Helyi Választási Bizottság tagjai részére a bizottság elnöke vagy titkára.
2. Oktatás a társadalombiztosítási képviselők 1993. évi választásáról szóló 1993. évi XII. törvény és végrehajtási rendeleteiről:
a) Országos Választási Munkacsoport (OVM) részére az OVM vezetője;
b) A Köztársasági Megbízott Területi Hivatala vezetője részére az Országos Választási Munkacsoport vezetője;
c) Területi Választási Munkacsoport (TVM)
- jogi oktatása a KMBH vezető feladata,
- informatikai oktatása a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központ feladata;
d) Országgyűlési Egyéni Választókerület (OEVK) székhelye szerinti Helyi Választási Munkacsoport (HVM)
- jogi oktatása a KMBH feladata,
- informatikai oktatása a TÁKISZ feladata;
e) Helyi Választási Munkacsoport (HVM) vezetőjének
- jogi oktatása a jegyző feladata,
- informatikai oktatása a TÁKISZ feladata, a csoport tagjainak oktatása a jegyző feladata;
f) Szavazatszámláló Bizottság (SZB)
- jogi és informatikai oktatása a jegyző feladata.
II. A tájékoztatás és oktatás helye, időpontja
1. Tájékoztatás
a) OVB tájékoztatása
- helye: BM VIF;
- időpontja: a vonatkozó belügyminiszteri rendeletek kihirdetését követő 2 héten belül;
b) KMBH vezetők, TÁKISZ igazgatók, OEVK jegyzők tájékoztatása
- helye: BM,
- időpontja: 1993. március 20-ig;
c) HVB tájékoztatása
- helye: a KMBH által meghatározott hely;
- időpontja: a KMBH vezetők oktatását követő 1-2 héten belül, a helyi sajátosságokhoz igazodóan.
2. Oktatás
a) OVM oktatása
- helye: OSZH,
- időpontja: folyamatos;
b) Területi Választási Munkacsoport oktatása
- jogi oktatás helye: a KMBH vezetője által meghatározott helység,
- időpontja: a vonatkozó belügyminiszteri rendeletek megjelenését követő 3 héten belül,
- informatikai oktatás helye: OSZH,
- időpontjai:
= oktatás a főpróba előtt:
= települési ellenőrző rögzítő rendszerek generálása,
= települési ellenőrző rögzítő rendszerek működtetése,
= OEVK rendszerek generálása,
= OEVK rendszerek működtetése,
= megyei rendszer telepítése és működtetése,
időpontja: a főpróba előtt 5 nappal;
= oktatás a főpróba után:
= a választás napján üzemelő ellenőrző és rögzítő rendszerek működtetése,
= a választás napján üzemelő OEVK rendszer működtetése,
= a választás napján üzemelő megyei rendszer üzemelése,
időpontja: a választás előtt 4 nappal;
c) OEVKM és a HVM oktatás
- jogi oktatás helye: a KMBH által meghatározott helység,
- ideje: a vonatkozó belügyminiszteri rendeletek megjelenését követő 3 héten belül,
- informatikai oktatás helye: a KMBH által meghatározott helység,
- ideje: a TVM oktatását követő második napon a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központ által elkészített Felhasználói kézikönyv alapján, a TÁKISZ informatikusok közreműködésével;
d) SZB-oktatás
- jogi és informatikai oktatás helye: a jegyző által meghatározott helység,
- ideje: 1993. május 15-ig a KMBH és a TÁKISZ szakértőinek bevonásával, a BM VIF által összeállított Tájékoztató és a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központ által elkészített Felhasználói kézkönyv alapján.
III. A jogi tájékoztatás és oktatás tematikája
a) Országos Választási Munkacsoport
- jogi képzése felöleli a választásokkal kapcsolatos tennivalók teljes körét;
b) Területi Választási Munkacsoport
- a társadalombiztosítási képviselők választásáról szóló törvény (a továbbiakban: választási törvény) és a vonatkozó belügyminiszteri rendeletek ismerete,
- a helyi nyomtatványok jogi megtervezésének segítése,
- a helyi választási bizottság döntése ellen benyújtott kifogások kezelésének módja, döntésre való előkészítésük,
- a helyi választási bizottság által megküldött jegyzőkönyvek fogadása, ellenőrzése
- a szavazatösszesítés megszervezése,
- a TÁKISZ-szal való munkakapcsolat tartalma;
c) OEVKM oktatás
- a választási törvény és a vonatkozó belügyminiszteri rendeletek ismerete,
- az OEVK-hoz tartozó helyi választási munkacsoportoktól érkező adatlapok fogadásának szervezési feladatai,
- a hibás adatlapok jelzése az illetékes helyi választási bizottságoknak,
- az igazolással szavazókról készített jegyzékek fogadása;
d) HVM oktatás
- a választási törvény, illetve a belügyminiszteri rendeletekben megfogalmazottak alapján konkrét feladatterv elkészítése a feladatok és határidők megjelölésével,
- a névjegyzék összeállításának módja, folyamatos vezetése, felvétel és törlés,
- a munkahelyi szavazókörök névjegyzékének elkészítésével kapcsolatos feladatok,
- az igazolások kiadásával járó feladatok,
- az igazolással szavazók jegyzékbevételének módja, a jegyzék pontos vezetése,
- az értesítők kitöltése, intézésével kapcsolatos feladatok,
- az ügyfelek fogadásának rendje,
- a választójoggal nem rendelkezők jegyzékének kitöltése, vezetése,
- a kifogások tárgyalásának előkészítése, a kapcsolódó adminisztrációs feladatok,
- a szavazatszámláló és helyi választási bizottságok új tagjai választásának és eskütételének előkészítése és bonyolítási módja,
- a helyben készülő nyomtatványok tartalmi elemei, szerkesztése, készítése,
- a jegyzőkönyvek vezetésének, kitöltésének módja, kezelésük, továbbításuk rendje,
- a szavazóköri tájékoztató adatok vétele, továbbítási módja,
- a szavazóköri jegyzőkönyvek és egyéb iratok választásnapi átvétele,
- a jegyzőkönyvek ellenőrzésének módja, összevetése az adatlappal,
- a választás előkészítésének és lebonyolításának pénzügyi feladatai, a költségek elszámolási módja.
IV. Az informatikai tájékoztatás és oktatás tematikája
Az informatikai tájékoztatás alapja a Rendszerterv, az oktatás alapja a Felhasználói kézkönyv, melyet a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központ állít össze.
9. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
Az 1993. évi társadalombiztosítási képviselő-választás előzetes és végleges országos eredménye közzétételének módja
1. Az előzetes országos eredmény
A polgármesteri hivatalokban, a TÁKISZ-okban, a Köztársasági Megbízotti Hivatalokban, továbbá a Belügyminisztériumban működő helyi, területi és országos választási munkacsoportok által - hitelesnek nem tekinthető - adatlapokon összegyűjtött adatok alapján, külön-külön az egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási választásokra az előzetes országos eredmény a következő adatfajtákat tartalmazza:
a) a választójogosultak száma;
b) a szavazó választópolgárok aránya, a választás egészének érvényessége vagy érvénytelensége;
c) az érvényes szavazatok aránya;
d) az érvényes szavazatokból az egyes listákra leadott szavazatok aránya;
e) az elérhető mandátumok száma összesen és a listák által várhatóan elért mandátumok száma;
f) a települések felsorolása, ahol jogorvoslati eljárás indult;
g) az esetleges rendkívüli események felsorolása;
h) azon szavazóköri adatlapok száma, amelyek összesített adatait az előzetes országos eredmény tartalmazza, kiegészítve az összes szavazókör számával, valamint a két szám arányával.
2. A végleges országos eredmény
A szavazatszámláló, a helyi és a területi választási bizottságok által kiállított hiteles jegyzőkönyvek alapján - a jogorvoslati határidők elteltével, illetőleg a kifogások jogerős elbírálása után - az Országos Választási Bizottság közleménye külön-külön az egészségbiztosítási és a nyugdíjbiztosítási választásokra legalább a következő adatfajtákat tartalmazza:
a) a szavazóköri jegyzőkönyvek adatai (A-K rovatok adatai);
b) az érvényes szavazatok száma listánként;
c) a lista által elért mandátumok száma;
d) az egyes listákon képviselői mandátumot nyert személyek neve;
e) a jogorvoslati kérelmek és jogerős döntések rövid ismertetése;
f) a választás egészének érvényessége vagy érvénytelensége, utalás a választás 1994. december 31-ig történő esetleges megismétlésére.
10. számú melléklet a 6/1993. (III. 26.) BM rendelethez
A választás előkészítéséhez, lebonyolításához szükséges központilag előállítandó nyomtatványok és egyéb minták
1. A választás során e mellékletben felsorolt jegyzőkönyveket és egyéb nyomtatványokat kell alkalmazni.
2. A központi nyomtatványok előállításáról az országos választási munkacsoport gondoskodik.
3. Azokról a nyomtatványfajtákról, melyeket e melléklet nem tartalmaz (a továbbiakban: helyben készülő nyomtatványok) - de a választási eljárási cselekmények és a tájékoztatás miatt alkalmazásuk célszerű lenne -, a helyi választási munkacsoport vezetője a területi választási munkacsoport vezetőjével egyetértésben dönt.
4. A helyben készülő nyomtatványok előállítása vagy előállíttatása a helyi választási munkacsoport feladata.
JEGYZÉK a központi előállítású nyomtatványokról
1. Jegyzőkönyv a választás szavazóköri eredményéről (Egészségbiztosítás)
2. Jegyzőkönyv a választás szavazóköri eredményéről (Nyugdíjbiztosítás)
3. Jegyzőkönyv a település választási eredményéről (Egészségbiztosítás)
4. Jegyzőkönyv a település választási eredményéről (Nyugdíjbiztosítás)
5. Jegyzőkönyv a területi választási eredményről (Egészségbiztosítás)
6. Jegyzőkönyv a területi választási eredményről (Nyugdíjbiztosítás)
7. Adatlap a választási szavazókör eredményéről (Egészségbiztosítás)
8. Adatlap a választás szavazóköri eredményéről (Nyugdíjbiztosítás)
9. Adatlap a település választási eredményéről (Egészségbiztosítás)
10. Adatlap a település választási eredményéről (Nyugdíjbiztosítás)
11. Adatlap a területi választási eredményről (Egészségbiztosítás)
12. Adatlap a területi választási eredményről (Nyugdíjbiztosítás)
13. Jegyzék a személyi igazolvány vagy igazolás alapján a választójogosultak nyilvántartásába felvettekről.
14. Átvételi elismervény a választási nyomtatványok és felszerelési tárgyak átvételéről.
15. Átvételi elismervény a választási iratok átvételéről.
16. Ellenőrzőlap.
17. Zárócímke.
18. Tájékoztató füzet, a szavazatszámlálási bizottságok részére.
19. Hirdetmény.
20. Kérelem a választási névjegyzékből való törléshez.
JEGYZÉK
az egyéb nyomtatványokról
1. Értesítő a választók nyilvántartásába való felvételről.
2. Igazolás állandó lakóhely megváltoztatása miatt.
3. Igazolás a munkahelyen, ideiglenes lakóhelyen vagy tartózkodási helyen való szavazáshoz.
4. Nyilvántartás a választási munkacsoport tagjairól.
5. Kinevezés a választási munkacsoport tagjává.
6. Megbízólevél a szavazatszámláló bizottság választott tagjainak.
7. Megbízólevél a szavazatszámláló bizottság delegált tagjainak.
8. Értesítés eskü(fogadalom) letételére(választási szerv elnöke, titkára, tagja.)
9. Értesítés eskü(fogadalom) letételére(választási munkacsoport tagjai.)
10. Jegyzőkönyv a választási munkacsoport tagjainak eskütételéről.
11. Jegyzőkönyv a szavazatszámláló bizottság alakuló üléséről.
12. Bejelentés a választási szervek tagjainak delegálásához.
13. Nyilvántartás a választás napján, napközben jelentendő adatokról.
14. Tájékoztató a településen az egyes szavazókörök körzethatáridőinek megjelentetéséről.
TÁJÉKOZTATÓ
Az igazolás I. részét a korábbi állandó lakóhely szerinti helyi önkormányzat jegyzője, a II. részét az új állandó lakóhely szerinti helyi önkormányzat jegyzője vagy a szavazás napján a szavazatszámláló bizottság elnöke tölti ki.
Az igazolás kiadását a választópolgár írásban / ajánlott levélben - ennek feltétele, hogy az illetékes jegyzőhöz legkésőbb a szavazást megelőző 5. napon megérkezzék - / személyesen vagy meghatalmazott útján kérheti. Az igazolást a lakóhelyváltozással együttesen célszerű intézni. A levélben kért igazolást a jegyző tértivevénnyel küldi meg a választópolgárnak.
Az igazolást az új állandó lakóhely szerinti helyi önkormányzat jegyzőjének vagy a szavazás napján a szavazatszámláló bizottság elnökének kell átadni. Az igazolás átadásakor a személyi igazolványt - benne az új lakcímet - be kell mutatni.
Igazolást kiadni legkésőbb a választást megelőző nap 16 óráig lehet.
TÁJÉKOZTATÓ
A választópolgár, ha állandó lakhelyétől a választás napján távol van, vagy munkahelyén kíván szavazni, az állandó lakóhely szerint illetékes helyi önkormányzat jegyzőjétől igazolást kérhet, hogy a munkahelyén Ideiglenes lakóhelyén vagy tartózkodási helyén szavazhasson.
Az Igazolás kiadását a választópolgár írásban / ajánlott levélben - ennek feltétele, hogy az illetékes jegyzőhöz legkésőbb a szavazást megelőző 5. napon megérkezzék - / személyesen vagy e célra szóló meghatalmazás alapján az általa megbízott személy útján kérheti. A levélben kért igazolást a jegyző tértivevénnyel küldi meg a választópolgárnak.
Az igazolást a munkahely, az ideiglenes lakóhely vagy tartózkodási hely szerinti települési önkormányzat jegyzőjének vagy a szavazás napján a szavazatszámláló bizottság elnökének kell átadni. Az igazolás átadásakor a szavazó személyazonosságát igazolni kell.
Igazolást kérni legkésőbb a választást megelőző nap 16 óráig lehet.