93/1995. (VIII. 8.) Korm. rendelet

a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítványról szóló 81/1990. (IV. 27.) MT rendelet módosításáról[1]

1. §

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítványról szóló - a 119/1992. (VII. 29.) Korm. rendelettel módosított - 81/1990. (IV. 27.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.

2. §

E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány Kuratóriumáról szóló 1039/1992. (VII. 29.) Korm. határozat, valamint az ezt módosító 1029/1994. (IV. 26.) Korm. határozat, az 1045/1994. (VI. 14.) Korm. határozat és az 1104/1994. (XI. 10.) Korm. határozat hatályát veszti. Ahol jogszabály Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítványt említ, ideértve az R. címét is, azon Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítványt kell érteni.

Horn Gyula s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 93/1995. (VIII. 8.) Korm. rendelethez

Alapító Okirat

Jelen okirattal a Magyar Köztársaság Kormánya a 81/1990. (IV. 27.) MT rendelettel alapított és a 119/1992. (VII. 29.) Korm. rendelettel módosított - a Ptk. módosításáról rendelkező 1993. évi XCII. törvény 40. §-a (6) bekezdésének utolsó mondata alapján 1994. január 1-jétől Közalapítványnak minősülő - Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány 1992. július 29-én kelt Alapító Okirata helyébe a Ptk. 74/G. §-ának megfelelően az alábbiak lépnek:

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány a Ptk. 74/G. §-a szerinti jogi személyiséggel rendelkező, közfeladatok folyamatos biztosítása céljából létrehozott Közalapítvány.

1. A Közalapítvány neve:

Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány

2. A Közalapítvány székhelye:

1145 Budapest, Amerikai út 96.

3. A Közalapítvány célja:

A Magyar Köztársaságban élő gyermekek és fiatalok egyéni és közösségi aktivitásának támogatása, az érdekükben és értük cselekvők együttműködésének szolgálata, a cselekvési lehetőségek feltételeinek bővítése a felnőtt, felelős állampolgárokhoz méltó készségek elsajátítása érdekében. A Közalapítvány közreműködik a fiatal korosztályok szabadidő eltöltéséhez jobb feltételek megteremtésében, ösztönzi a kedvezményes ifjúsági turizmust, a nemzetközi, szakmai és jószolgálati cserekapcsolatokat.

A Közalapítvány hozzájárul a társadalom gyermek- és ifjúságismeretének, az ifjúság önismeretének fejlődéséhez.

A közalapítványi tevékenység elősegíti a gyermekek és az ifjúság valós érdekeinek védelmét, az Alkotmányban garantált jogok érvényesítését, tekintettel az 1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett; a Gyermek jogairól szóló 1989. november 20-án, New Yorkban kelt Egyezményben foglalt kötelezettségekre is.

4. A Közalapítvány támogatja azoknak a készségeknek és képességeknek az elsajátítását és gyakorlását, amelyek az önálló problémamegoldáshoz, a másokkal való együttműködéshez, az új iránti érdeklődéshez, a megkülönböztetés és az erőszak elutasításához szükségesek.

Mindezek megvalósításáért, a vagyon célra rendelt felhasználásával a Közalapítvány

- egyéni és csoportos támogatást, kedvezményt, szolgáltatást nyújt a gyermekek és a fiatalok, különösen a 18 éven aluliak számára;

- támogatja és szervezi a gyermekek iskolán kívüli nevelését és az ifjúsági képzéseket a demokrácia tanulása, a különböző kultúrák megismerése, a testi-lelki egészség megőrzése és a környezet védelme érdekében;

- szolgáltatásokat biztosít a korosztályi problémák megoldásában jelentős szerepet játszó országos gyermek-és ifjúsági szervezetek, valamint az e korosztályokért felelősséget vállaló önkéntes egyesületek számára, segíti országos központjaik elhelyezését;

- támogatja, szervezi és információszolgáltatással segíti a nemzetközi cserekapcsolatokat, a külföldi tanulási, turisztikai, kulturális és munkavállalási lehetőségeket;

- a korosztályi helyzetnek és sajátosságoknak megfelelő speciális célprogramokat indít a megelőzés, a gyermek- és ifjúsági kultúra, a kiemelkedő teljesítmények ösztönzése, a gyermek-, diák- és ifjúsági jogok érvényesülése érdekében;

- gyűjti, rendszerezi és nyilvánossá teszi a gyermekek és a fiatalok helyzetét, kezdeményezéseit érintő információkat;

- hasznosítja az ifjúsági célú ingatlanokat.

5. A Közalapítvány tevékenységét pártok befolyásától mentesen végzi, politikai párt tevékenységéhez a közalapítványi vagyon sem közvetlenül, sem közvetetten nem használható fel.

A Közalapítvány feladatai megvalósításában együttműködik állami szervekkel és önkormányzatokkal, szolgáltató intézményekkel, a közérdekű egyesületekkel és alapítványokkal, gazdasági szervezetekkel. A jogi személyekkel való együttműködés tartalmát és feltételeit külön megállapodások rögzítik.

6. A Közalapítvány vagyona a mellékletben felsorolt vagyon.

A Közalapítvány törzsvagyona 1 milliárd forintnál kevesebb nem lehet.

A törzsvagyon értéke a Közalapítvány működése során nem csökkenhet, annak csak a hozadéka használható fel közvetlenül a közalapítványi célok megvalósítása érdekében.

7. A Közalapítvány nyitott, céljaihoz bármely hazai, külföldi magánszemély, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet pénzbeli vagy természetbeni adománnyal, illetőleg bármilyen más vagyonrendeléssel csatlakozhat. A közalapítványi célokkal összhangban lévő adomány, illetőleg a vagyonrendelés elfogadásáról a Kuratórium dönt.

8. A Közalapítvány vagyonának célra rendelt felhasználása, a Közalapítvány gazdálkodása

8.1. A Közalapítvány vagyonának hatékony működtetése, gyarapítása az Alapító Okiratban és a vagyonkezelési és befektetési szabályzatban foglalt keretek között a Kuratórium feladata. A Kuratórium a Közalapítvány vagyoni helyzete és anyagi forrásai ismeretében évente dönt a Közalapítvány céljai szerint felsorolt feladatok megvalósításáról, a felhasználható pénzeszközök mértékéről és a felhasználás módjáról.

8.2. A közalapítványi támogatásokat nyilvános, mindenki számára egyaránt hozzáférhető pályázati rendszer keretei között kell nyújtani. Nem támogatható olyan tevékenység, amely a Közalapítvány céljaitól idegen, illetve amelyhez az állam közvetlenül támogatást nyújt.

8.3. A Közalapítvány céljainak megvalósítása érdekében vállalkozhat. Vállalkozásban csak korlátozott felelősséggel vehet részt.

8.4. A Közalapítvány éves pénzügyi terv alapján gazdálkodik, amely a várható bevételeket és kiadásokat oly módon tartalmazza, hogy azok egymással egyensúlyban legyenek.

A Közalapítvány a hatályos számviteli szabályok alapján beszámolót készít, amelyet az okleveles könyvvizsgáló hitelesít és a felügyelő bizottság véleményez. A Kuratórium által elfogadott beszámolót az alapítónak meg kell küldeni.

9. A Közalapítvány kezelő szervezete, képviselete

A Közalapítvány vagyonának kezelője és legfőbb döntést hozó szerve a Kuratórium.

9.1. A Kuratórium dönt minden, a Közalapítvány feladatkörét érintő stratégiai kérdésben, felelős a Közalapítvány vagyonának hatékony működtetéséért, gyarapításáért. A Kuratórium tevékenysége - működésének első, féléves időszakában - a vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos jogszabályok következetes betartására irányuljon a vagyonnak a Közalapítvány céljai szerinti hasznosítása és a működőképesség biztosítása érdekében. A Kuratórium tagjai költségtérítésre jogosultak, és a Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott módon tiszteletdíjban is részesülhetnek.

9.2. A Kuratórium tagjait az alapító írásban kéri fel. A Kuratórium tagjaira a korosztályi és az ifjúsági célú országos társadalmi szervezetek tesznek javaslatot.

A Kuratórium létszáma 5 fő.

A Kuratórium tagjai:

Balladik György, a Kuratórium elnöke

dr. Valentinyi Andrea, a Kuratórium alelnöke

dr. Kecskeméti Edit,

dr. Koncz István,

Rencz Botond.

A Kuratórium tagjainak megbízatása 1995. október 31-ig szól, a tagok ismételten megbízhatók. Az alapító visszahívja azt a kuratóriumi tagot, aki a Kuratórium két szabályosan összehívott ülésén méltányolható indok nélkül nem vett részt, és helyettesítéséről a Szervezeti és Működési Szabályzatban rögzített módon nem gondoskodott.

9.3. A Kuratórium elnökét és alelnökét a Kuratórium választása alapján az alapító kéri fel.

A Közalapítvány képviseletét az elnök, akadályoztatása esetén az alelnök látja el. Ellátja továbbá mindazokat a tevékenységeket, amelyekkel őt a Kuratórium a Szervezeti és Működési Szabályzatban, illetve eseti határozatával megbízza.

9.4. A Közalapítvány az alapító által jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat alapján működik.

9.5. A Közalapítvány vezető beosztású alkalmazottait: a Közalapítvány ügyvezető igazgatóját és a funkcionális területekért felelős igazgatókat a Kuratórium nyilvános pályázat útján választja ki.

9.6. A Közalapítvány ügyvezető igazgatóját a Kuratórium nevezi ki, és a munkáltatói jogokat felette a Kuratórium elnöke gyakorolja.

A Közalapítvány ügyvezető igazgatója a Közalapítvánnyal munkaviszonyban áll, feladata a Kuratórium döntéseinek előkészítése és végrehajtása, az igazgatóságok tevékenységének összehangolása.

A Közalapítvány ügyvezető igazgatója a Kuratórium ülésein tanácskozási joggal részt vehet.

9.7. A Közalapítvány feladatai megvalósítására önálló igazgatóságokat hoz létre.

Az infrastruktúrával gazdálkodó igazgatóság, az ifjúsági kedvezmények igazgatósága, az ifjúsági szolgáltatások igazgatósága és a nemzetközi csereiroda-hálózat igazgatóságának vezetőjét a Kuratórium nevezi ki, és a munkáltatói jogokat felettük a Kuratórium elnöke gyakorolja. Az igazgatóságok képviseletét az igazgatók látják el, és gyakorolják az igazgatóságok alkalmazottai feletti munkáltatói jogokat.

9.8. A Kuratórium ifjúságpolitikai tanácsadókat (tanácsadó testületet) és gazdasági tanácsadókat (tanácsadó testületet) kérhet fel. A tanácsadó testület működésének kereteit a Közalapítvány Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

10. A Kuratóriumot első alkalommal az alapító, a rendes működés során pedig az elnök hívja össze. A Kuratóriumot szükség szerint, de legalább negyedévenként össze kell hívni.

10.1. A Kuratórium határozatképes, ha tagjainak több mint fele jelen van. Határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

10.2. A Kuratórium a hatáskörébe tartozó ügyek közül az összlétszámához viszonyított 2/3-os szavazati aránnyal határoz:

- a szervezeti és működési szabályzatról,

- a vagyonkezelési és befektetési szabályzatról,

- a Közalapítvány éves szakmai programjáról,

- a pénzügyi tervről és beszámolóról,

- a törzsvagyon körét érintő kérdésekről, ingatlan elidegenítéséről, megvásárlásáról és cseréjéről,

- a gazdasági társaság alapításáról,

- a Kuratórium elnökének megválasztásáról és visszahívásáról,

- a vezető beosztású alkalmazottak kinevezéséről és felmentéséről,

- a könyvvizsgáló megbízásáról és felmentéséről,

- egyéb, a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott kérdésekről.

10.3. A határozathozatalban nem vehet részt az a kuratóriumi tag, aki az ügyben érdekelt. Ennek részletes szabályait a Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.

10.4. A Kuratórium határozatait meghozataluk után be kell vezetni a határozatok könyvébe. A határozatok könyvében foglaltakról kérésre az elnök tájékoztatást ad.

11. Felügyelő bizottság

11.1. A Közalapítványnál 3 tagú felügyelő bizottság működik. A felügyelő bizottság 1 tagját a művelődési és közoktatási miniszter, 1 tagját a népjóléti miniszter, 1 tagját a pénzügyminiszter kéri fel 3 évre.

A felügyelő bizottság tagjai:

dr. Sebes József, a művelődési és közoktatási miniszter felkérése alapján,

Sík László, a pénzügyminiszter felkérése alapján,

dr. Hazai Istvánné, a népjóléti miniszter felkérése alapján.

A tagok ismételten is megbízhatók. A felügyelő bizottság tagjai írásbeli indoklással visszahívhatók.

11.2. A felügyelő bizottság elnökét tagjai sorából maga választja, ügyrendjét maga állapítja meg.

11.3. A felügyelő bizottság ellenőrzi a Közalapítvány működését, gazdálkodását. Vizsgálatait szükség szerint tartja, amelynek keretében a Kuratórium elnökétől, ügyvezető igazgatójától, illetve a Közalapítvány bármely alkalmazottjától felvilágosítást, jelentést kérhet, a Közalapítvány könyveit, iratait, pénzügyeit, értékpapír állományát, befektetéseit, vállalkozásait bármikor megvizsgálhatja, illetőleg indokolt esetben a Közalapítvány költségén szakértővel megvizsgáltathatja. Tagjai tanácskozási joggal részt vehetnek a Kuratórium ülésein.

A felügyelő bizottság - az okleveles könyvvizsgálói jelentések figyelembevételével - megvizsgálja a Közalapítvány pénzügyi tervet, beszámolóját, mérlegét és vagyonkimutatását.

A felügyelő bizottság köteles vizsgálatairól a Kuratóriumot és az alapítót írásban tájékoztatni, indokolt esetben kezdeményezheti a Kuratórium ülésének soron kívüli összehívását.

11.4. A felügyelő bizottság tagjai költségtérítésre jogosultak és tiszteletdíjban részesülhetnek. A tiszteletdíj mindenkori mértékét az alapító állapítja meg.

11.5. A Közalapítvány könyvvizsgálója

A Közalapítványnál a felügyelő bizottság mellett könyvvizsgáló működik.

12. Záró rendelkezések

12.1. A Közalapítvány működéséről a Kuratórium az alapítónak évente a mérlegkészítéskor köteles beszámolni.

12.2. A Közalapítvány tevékenysége nyilvános, a Közalapítvány Kuratóriuma a közérdekű, illetve közérdeklődésre számottartó döntéseiről, éves tevékenységéről és gazdálkodásáról szóló adatokat nyilvánosságra hozza.

12.3. Az Alapító Okirat módosítása, illetve a kezelő szerv tagjának kijelölése kivételével az alapító nevében a Kormány ifjúságpolitikai feladatainak végrehajtását irányító művelődési és közoktatási miniszter jár el.

12.4. A jelen Alapító Okiratban nem szabályozott kérdésekben a Ptk. vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

Az Alapító Okirat melléklete

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány tulajdonában lévő ingatlanok

Könyv szerinti értéke: 2 450 900 000 Ft.

Lábjegyzetek:

[1] A rendeletet a Kormány az 1995. március 16-i ülésén fogadta el, a Fővárosi Bíróság a Közalapítványt a 6. Pk. 62582/16. számú végzésével 1995. július 13-án nyilvántartásba vette.

Tartalomjegyzék