Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

93/1995. (VIII. 8.) Korm. rendelet

a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítványról szóló 81/1990. (IV. 27.) MT rendelet módosításáról[1]

1. §

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítványról szóló - a 119/1992. (VII. 29.) Korm. rendelettel módosított - 81/1990. (IV. 27.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.

2. §

E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány Kuratóriumáról szóló 1039/1992. (VII. 29.) Korm. határozat, valamint az ezt módosító 1029/1994. (IV. 26.) Korm. határozat, az 1045/1994. (VI. 14.) Korm. határozat és az 1104/1994. (XI. 10.) Korm. határozat hatályát veszti. Ahol jogszabály Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítványt említ, ideértve az R. címét is, azon Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítványt kell érteni.

Horn Gyula s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 93/1995. (VIII. 8.) Korm. rendelethez

Alapító Okirat

Jelen okirattal a Magyar Köztársaság Kormánya a 81/1990. (IV. 27.) MT rendelettel alapított és a 119/1992. (VII. 29.) Korm. rendelettel módosított - a Ptk. módosításáról rendelkező 1993. évi XCII. törvény 40. §-a (6) bekezdésének utolsó mondata alapján 1994. január 1-jétől Közalapítványnak minősülő - Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány 1992. július 29-én kelt Alapító Okirata helyébe a Ptk. 74/G. §-ának megfelelően az alábbiak lépnek:

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány a Ptk. 74/G. §-a szerinti jogi személyiséggel rendelkező, közfeladatok folyamatos biztosítása céljából létrehozott Közalapítvány.

1. A Közalapítvány neve:

Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány

2. A Közalapítvány székhelye:

1145 Budapest, Amerikai út 96.

3. A Közalapítvány célja:

A Magyar Köztársaságban élő gyermekek és fiatalok egyéni és közösségi aktivitásának támogatása, az érdekükben és értük cselekvők együttműködésének szolgálata, a cselekvési lehetőségek feltételeinek bővítése a felnőtt, felelős állampolgárokhoz méltó készségek elsajátítása érdekében. A Közalapítvány közreműködik a fiatal korosztályok szabadidő eltöltéséhez jobb feltételek megteremtésében, ösztönzi a kedvezményes ifjúsági turizmust, a nemzetközi, szakmai és jószolgálati cserekapcsolatokat.

A Közalapítvány hozzájárul a társadalom gyermek- és ifjúságismeretének, az ifjúság önismeretének fejlődéséhez.

A közalapítványi tevékenység elősegíti a gyermekek és az ifjúság valós érdekeinek védelmét, az Alkotmányban garantált jogok érvényesítését, tekintettel az 1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett; a Gyermek jogairól szóló 1989. november 20-án, New Yorkban kelt Egyezményben foglalt kötelezettségekre is.

4. A Közalapítvány támogatja azoknak a készségeknek és képességeknek az elsajátítását és gyakorlását, amelyek az önálló problémamegoldáshoz, a másokkal való együttműködéshez, az új iránti érdeklődéshez, a megkülönböztetés és az erőszak elutasításához szükségesek.

Mindezek megvalósításáért, a vagyon célra rendelt felhasználásával a Közalapítvány

- egyéni és csoportos támogatást, kedvezményt, szolgáltatást nyújt a gyermekek és a fiatalok, különösen a 18 éven aluliak számára;

- támogatja és szervezi a gyermekek iskolán kívüli nevelését és az ifjúsági képzéseket a demokrácia tanulása, a különböző kultúrák megismerése, a testi-lelki egészség megőrzése és a környezet védelme érdekében;

- szolgáltatásokat biztosít a korosztályi problémák megoldásában jelentős szerepet játszó országos gyermek-és ifjúsági szervezetek, valamint az e korosztályokért felelősséget vállaló önkéntes egyesületek számára, segíti országos központjaik elhelyezését;

- támogatja, szervezi és információszolgáltatással segíti a nemzetközi cserekapcsolatokat, a külföldi tanulási, turisztikai, kulturális és munkavállalási lehetőségeket;

- a korosztályi helyzetnek és sajátosságoknak megfelelő speciális célprogramokat indít a megelőzés, a gyermek- és ifjúsági kultúra, a kiemelkedő teljesítmények ösztönzése, a gyermek-, diák- és ifjúsági jogok érvényesülése érdekében;

- gyűjti, rendszerezi és nyilvánossá teszi a gyermekek és a fiatalok helyzetét, kezdeményezéseit érintő információkat;

- hasznosítja az ifjúsági célú ingatlanokat.

5. A Közalapítvány tevékenységét pártok befolyásától mentesen végzi, politikai párt tevékenységéhez a közalapítványi vagyon sem közvetlenül, sem közvetetten nem használható fel.

A Közalapítvány feladatai megvalósításában együttműködik állami szervekkel és önkormányzatokkal, szolgáltató intézményekkel, a közérdekű egyesületekkel és alapítványokkal, gazdasági szervezetekkel. A jogi személyekkel való együttműködés tartalmát és feltételeit külön megállapodások rögzítik.

6. A Közalapítvány vagyona a mellékletben felsorolt vagyon.

A Közalapítvány törzsvagyona 1 milliárd forintnál kevesebb nem lehet.

A törzsvagyon értéke a Közalapítvány működése során nem csökkenhet, annak csak a hozadéka használható fel közvetlenül a közalapítványi célok megvalósítása érdekében.

7. A Közalapítvány nyitott, céljaihoz bármely hazai, külföldi magánszemély, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet pénzbeli vagy természetbeni adománnyal, illetőleg bármilyen más vagyonrendeléssel csatlakozhat. A közalapítványi célokkal összhangban lévő adomány, illetőleg a vagyonrendelés elfogadásáról a Kuratórium dönt.

8. A Közalapítvány vagyonának célra rendelt felhasználása, a Közalapítvány gazdálkodása

8.1. A Közalapítvány vagyonának hatékony működtetése, gyarapítása az Alapító Okiratban és a vagyonkezelési és befektetési szabályzatban foglalt keretek között a Kuratórium feladata. A Kuratórium a Közalapítvány vagyoni helyzete és anyagi forrásai ismeretében évente dönt a Közalapítvány céljai szerint felsorolt feladatok megvalósításáról, a felhasználható pénzeszközök mértékéről és a felhasználás módjáról.

8.2. A közalapítványi támogatásokat nyilvános, mindenki számára egyaránt hozzáférhető pályázati rendszer keretei között kell nyújtani. Nem támogatható olyan tevékenység, amely a Közalapítvány céljaitól idegen, illetve amelyhez az állam közvetlenül támogatást nyújt.

8.3. A Közalapítvány céljainak megvalósítása érdekében vállalkozhat. Vállalkozásban csak korlátozott felelősséggel vehet részt.

8.4. A Közalapítvány éves pénzügyi terv alapján gazdálkodik, amely a várható bevételeket és kiadásokat oly módon tartalmazza, hogy azok egymással egyensúlyban legyenek.

A Közalapítvány a hatályos számviteli szabályok alapján beszámolót készít, amelyet az okleveles könyvvizsgáló hitelesít és a felügyelő bizottság véleményez. A Kuratórium által elfogadott beszámolót az alapítónak meg kell küldeni.

9. A Közalapítvány kezelő szervezete, képviselete

A Közalapítvány vagyonának kezelője és legfőbb döntést hozó szerve a Kuratórium.

9.1. A Kuratórium dönt minden, a Közalapítvány feladatkörét érintő stratégiai kérdésben, felelős a Közalapítvány vagyonának hatékony működtetéséért, gyarapításáért. A Kuratórium tevékenysége - működésének első, féléves időszakában - a vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos jogszabályok következetes betartására irányuljon a vagyonnak a Közalapítvány céljai szerinti hasznosítása és a működőképesség biztosítása érdekében. A Kuratórium tagjai költségtérítésre jogosultak, és a Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott módon tiszteletdíjban is részesülhetnek.

9.2. A Kuratórium tagjait az alapító írásban kéri fel. A Kuratórium tagjaira a korosztályi és az ifjúsági célú országos társadalmi szervezetek tesznek javaslatot.

A Kuratórium létszáma 5 fő.

A Kuratórium tagjai:

Balladik György, a Kuratórium elnöke

dr. Valentinyi Andrea, a Kuratórium alelnöke

dr. Kecskeméti Edit,

dr. Koncz István,

Rencz Botond.

A Kuratórium tagjainak megbízatása 1995. október 31-ig szól, a tagok ismételten megbízhatók. Az alapító visszahívja azt a kuratóriumi tagot, aki a Kuratórium két szabályosan összehívott ülésén méltányolható indok nélkül nem vett részt, és helyettesítéséről a Szervezeti és Működési Szabályzatban rögzített módon nem gondoskodott.

9.3. A Kuratórium elnökét és alelnökét a Kuratórium választása alapján az alapító kéri fel.

A Közalapítvány képviseletét az elnök, akadályoztatása esetén az alelnök látja el. Ellátja továbbá mindazokat a tevékenységeket, amelyekkel őt a Kuratórium a Szervezeti és Működési Szabályzatban, illetve eseti határozatával megbízza.

9.4. A Közalapítvány az alapító által jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat alapján működik.

9.5. A Közalapítvány vezető beosztású alkalmazottait: a Közalapítvány ügyvezető igazgatóját és a funkcionális területekért felelős igazgatókat a Kuratórium nyilvános pályázat útján választja ki.

9.6. A Közalapítvány ügyvezető igazgatóját a Kuratórium nevezi ki, és a munkáltatói jogokat felette a Kuratórium elnöke gyakorolja.

A Közalapítvány ügyvezető igazgatója a Közalapítvánnyal munkaviszonyban áll, feladata a Kuratórium döntéseinek előkészítése és végrehajtása, az igazgatóságok tevékenységének összehangolása.

A Közalapítvány ügyvezető igazgatója a Kuratórium ülésein tanácskozási joggal részt vehet.

9.7. A Közalapítvány feladatai megvalósítására önálló igazgatóságokat hoz létre.

Az infrastruktúrával gazdálkodó igazgatóság, az ifjúsági kedvezmények igazgatósága, az ifjúsági szolgáltatások igazgatósága és a nemzetközi csereiroda-hálózat igazgatóságának vezetőjét a Kuratórium nevezi ki, és a munkáltatói jogokat felettük a Kuratórium elnöke gyakorolja. Az igazgatóságok képviseletét az igazgatók látják el, és gyakorolják az igazgatóságok alkalmazottai feletti munkáltatói jogokat.

9.8. A Kuratórium ifjúságpolitikai tanácsadókat (tanácsadó testületet) és gazdasági tanácsadókat (tanácsadó testületet) kérhet fel. A tanácsadó testület működésének kereteit a Közalapítvány Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

10. A Kuratóriumot első alkalommal az alapító, a rendes működés során pedig az elnök hívja össze. A Kuratóriumot szükség szerint, de legalább negyedévenként össze kell hívni.

10.1. A Kuratórium határozatképes, ha tagjainak több mint fele jelen van. Határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

10.2. A Kuratórium a hatáskörébe tartozó ügyek közül az összlétszámához viszonyított 2/3-os szavazati aránnyal határoz:

- a szervezeti és működési szabályzatról,

- a vagyonkezelési és befektetési szabályzatról,

- a Közalapítvány éves szakmai programjáról,

- a pénzügyi tervről és beszámolóról,

- a törzsvagyon körét érintő kérdésekről, ingatlan elidegenítéséről, megvásárlásáról és cseréjéről,

- a gazdasági társaság alapításáról,

- a Kuratórium elnökének megválasztásáról és visszahívásáról,

- a vezető beosztású alkalmazottak kinevezéséről és felmentéséről,

- a könyvvizsgáló megbízásáról és felmentéséről,

- egyéb, a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott kérdésekről.

10.3. A határozathozatalban nem vehet részt az a kuratóriumi tag, aki az ügyben érdekelt. Ennek részletes szabályait a Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.

10.4. A Kuratórium határozatait meghozataluk után be kell vezetni a határozatok könyvébe. A határozatok könyvében foglaltakról kérésre az elnök tájékoztatást ad.

11. Felügyelő bizottság

11.1. A Közalapítványnál 3 tagú felügyelő bizottság működik. A felügyelő bizottság 1 tagját a művelődési és közoktatási miniszter, 1 tagját a népjóléti miniszter, 1 tagját a pénzügyminiszter kéri fel 3 évre.

A felügyelő bizottság tagjai:

dr. Sebes József, a művelődési és közoktatási miniszter felkérése alapján,

Sík László, a pénzügyminiszter felkérése alapján,

dr. Hazai Istvánné, a népjóléti miniszter felkérése alapján.

A tagok ismételten is megbízhatók. A felügyelő bizottság tagjai írásbeli indoklással visszahívhatók.

11.2. A felügyelő bizottság elnökét tagjai sorából maga választja, ügyrendjét maga állapítja meg.

11.3. A felügyelő bizottság ellenőrzi a Közalapítvány működését, gazdálkodását. Vizsgálatait szükség szerint tartja, amelynek keretében a Kuratórium elnökétől, ügyvezető igazgatójától, illetve a Közalapítvány bármely alkalmazottjától felvilágosítást, jelentést kérhet, a Közalapítvány könyveit, iratait, pénzügyeit, értékpapír állományát, befektetéseit, vállalkozásait bármikor megvizsgálhatja, illetőleg indokolt esetben a Közalapítvány költségén szakértővel megvizsgáltathatja. Tagjai tanácskozási joggal részt vehetnek a Kuratórium ülésein.

A felügyelő bizottság - az okleveles könyvvizsgálói jelentések figyelembevételével - megvizsgálja a Közalapítvány pénzügyi tervet, beszámolóját, mérlegét és vagyonkimutatását.

A felügyelő bizottság köteles vizsgálatairól a Kuratóriumot és az alapítót írásban tájékoztatni, indokolt esetben kezdeményezheti a Kuratórium ülésének soron kívüli összehívását.

11.4. A felügyelő bizottság tagjai költségtérítésre jogosultak és tiszteletdíjban részesülhetnek. A tiszteletdíj mindenkori mértékét az alapító állapítja meg.

11.5. A Közalapítvány könyvvizsgálója

A Közalapítványnál a felügyelő bizottság mellett könyvvizsgáló működik.

12. Záró rendelkezések

12.1. A Közalapítvány működéséről a Kuratórium az alapítónak évente a mérlegkészítéskor köteles beszámolni.

12.2. A Közalapítvány tevékenysége nyilvános, a Közalapítvány Kuratóriuma a közérdekű, illetve közérdeklődésre számottartó döntéseiről, éves tevékenységéről és gazdálkodásáról szóló adatokat nyilvánosságra hozza.

12.3. Az Alapító Okirat módosítása, illetve a kezelő szerv tagjának kijelölése kivételével az alapító nevében a Kormány ifjúságpolitikai feladatainak végrehajtását irányító művelődési és közoktatási miniszter jár el.

12.4. A jelen Alapító Okiratban nem szabályozott kérdésekben a Ptk. vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

Az Alapító Okirat melléklete

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány tulajdonában lévő ingatlanok

Könyv szerinti értéke: 2 450 900 000 Ft.

Lábjegyzetek:

[1] A rendeletet a Kormány az 1995. március 16-i ülésén fogadta el, a Fővárosi Bíróság a Közalapítványt a 6. Pk. 62582/16. számú végzésével 1995. július 13-án nyilvántartásba vette.

Tartalomjegyzék