81/1990. (IV. 27.) MT rendelet
a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítványról[1]
1. §[2]
A Kormány az 1971. évi IV. tv. 30. §-a alapján a gyermekek és a fiatalok társadalmi beilleszkedésének segítésére, életkorukból és élethelyzetükből adódó hátrányaik csökkentése, valamint a társadalmi folyamatokban való aktív részvételük támogatása érdekében Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítványt hoz létre.
2. §[3]
A Kormány a Közalapítványnak adományozza a DEMISZ és a MUSZ kezelésében, illetve tulajdonában volt és a szervezetek által a kormánynak kötelezettségvállalás közérdekű célra címen felajánlott ingatlanokat.
3. §[4]
A Közalapítvány alapító okiratát a rendelet melléklete tartalmazza.
4. §
E rendelet kihirdetése napján lép hatályba. Kihirdetésével egyidejűleg hatályát veszti a 2025/1988. (H. T.'9.) MT határozat mellékletének 1. pontja.
Németh Miklós s. k.,
a Minisztertanács elnöke
Melléklet a 81/1990. (IV. 27.) MT rendelethez[5]
ALAPÍTÓ OKIRAT
A Magyar Köztársaság Kormánya mint alapító a 81/1990. (IV. 27.) MT rendelettel alapított Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány Alapító Okiratát a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) 74/B. §-ának (5) bekezdése alapján módosítja, és annak rendelkezéseit - a Gyermek és Ifjúsági Alapról, a Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Közalapítványról, valamint az ifjúsággal összefüggő egyes állami feladatok ellátásának szervezeti rendjéről szóló 1995. évi LXIV. törvény előírásainak, továbbá a Ptk. 74/G. §-ának megfelelően, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény rendelkezéseire is figyelemmel - az alábbiak szerint állapítja meg:
A Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány a Ptk. 74/G. §-a szerinti jogi személyiséggel rendelkező, közfeladatok folyamatos biztosítása céljából létrehozott Közalapítvány.
1. A Közalapítvány neve
Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány.
2. A Közalapítvány székhelye
1145 Budapest, Amerikai út 96.
3. A Közalapítvány célja
A Magyar Köztársaságban élő gyermekek és fiatalok egyéni és közösségi aktivitásának támogatása, az érdekükben és éltük cselekvők együttműködésének szolgálata, a cselekvési lehetőségek feltételeinek bővítése a felelős állampolgári magatartáshoz, cselekvéshez szükséges készségek elsajátítása érdekében.
4. A Közalapítvány - céljainak megfelelően - elsősorban:
4.1. közreműködik a fiatal korosztályok szabadidő eltöltéséhez kapcsolódó jobb feltételek megteremtésében, az ifjúsági turisztikai célok megvalósításában;
4.2. hozzájárul a társadalom gyermek- és ifjúságismeretének, az ifjúság önismeretének fejlődéséhez;
4.3. elősegíti a gyermekek és az ifjúság érdekeinek védelmét, valamint az Alkotmányban és a gyermekek jogairól szóló, az 1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett egyezményben garantált jogok érvényesítését;
4.4. támogatja azon készségek és képességek elsajátítását és gyakorlását, amelyek az önálló problémamegoldáshoz, a másokkal való együttműködéshez, az új iránti érdeklődéshez, a megkülönböztetés és az erőszak elutasításához szükségesek;
4.5. egyéni és csoportos támogatást, kedvezményt, szolgáltatást nyújt a gyermekek és fiatalok számára;
4.6. támogatja és szervezi a gyermekek és a fiatalok iskolán kívüli nevelését, művelődését és az ifjúsági képzéseket a demokrácia tanulása, a különböző kultúrák megismerése, a testi-lelki egészség megőrzése, a munkaerőpiaci esélyeik növelése és a környezet védelme érdekében;
4.7. szolgáltatásokat biztosít az országos gyermek- és ifjúsági szervezetek, valamint az e korosztályokért felelősséget vállaló országos szervezetek számára, segíti országos központjaik elhelyezését, valamint közreműködik területi ifjúsági szolgáltatások kiépítésében és működtetésében;
4.8. részt vesz a nemzetközi ifjúsági együttműködésben az euroatlanti integrációval kapcsolatos ifjúsági programok szervezésében;
4.9. speciális célprogramokat indít az egészségkárosító szerek fogyasztásának megelőzése, a gyermek- és ifjúsági kultúra, a kiemelkedő teljesítmények ösztönzése, az esélyek javítása, a gyermek-, diák- és ifjúsági jogok érvényesülése érdekében;
4.10. gyűjti, rendszerezi és nyilvánossá teszi a gyermekek és fiatalok helyzetét, kezdeményezéseit érintő információkat;
4.11. hasznosítja az ifjúsági célú ingatlanokat;
4.12. közreműködik a fogyatékos gyermekek, fiatalok, tanulók rehabilitációs, habilitációs célú ellátásában, szakképzésében, iskolai, kollégiumi nevelésében és oktatásában, valamint foglalkoztatásában;
4.13. támogatja a gyermek- és ifjúsági korosztály részére értékes művészi produkciók és rendezvények létrejöttét.
5.1. A Közalapítvány tevékenységét politikai pártok befolyásától mentesen végzi. Politikai párt tevékenységéhez a közalapítványi vagyon sem közvetlenül, sem közvetetten nem használható fel. A Közalapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, a szervezet pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.
5.2. A Közalapítvány feladatai megvalósításában együttműködik állami szervekkel és települési önkormányzatokkal, költségvetési intézményekkel, a kisebbségi önkormányzatokkal, az egyházakkal, közhasznú szervezetekkel, gazdasági társaságokkal, a közérdekű egyesületekkel és alapítványokkal, gazdasági szervezetekkel. A jogi személyekkel való együttműködés tartalmát és feltételeit külön megállapodások rögzítik.
5.3. A Közalapítvány közhasznú tevékenysége során a 81/1990. (IV. 27.) MT rendeletben megfogalmazott közfeladatok ellátását biztosítja.
5.4. A Közalapítvány az 1997. évi CLVI. törvény alapján az alábbi közhasznú tevékenységeket végzi:
5.4.1. tudományos tevékenység, kutatás;
5.4.2. nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés;
5.4.3. gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet;
5.4.4. sport, a munkaviszonyban és a polgári jogviszony keretében megbízás alapján folytatott sporttevékenység kivételével;
5.4.5. munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek képzésének, foglalkoztatásának elősegítése és a kapcsolódó szolgáltatások;
5.4.6. euroatlanti integráció elősegítése.
6.1. A Közalapítvány vagyona az alapításkor rendelkezésre bocsátott vagyonból, a mindenkori költségvetési törvényben megállapított pénzügyi támogatásból és egyéb adományokból, valamint az Ifjúsági Közösségeket Támogató Alapítvány csatlakozása folytán annak korábbi vagyonából áll.
6.2. A Közalapítvány törzsvagyona 1 milliárd forintnál kevesebb nem lehet. A törzsvagyon értéke a Közalapítvány működése során nem csökkenhet.
7. A Közalapítvány nyitott, céljaihoz bármely hazai, külföldi magánszemély, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet pénzbeli vagy természetbeni adománnyal, illetőleg bármilyen más vagyonrendeléssel csatlakozhat, ha a Közalapítvány céljait elfogadja, és feladatainak megvalósítását kívánja előmozdítani. Az adomány, illetőleg a vagyonrendelés elfogadásáról a Kuratórium dönt. A Közalapítvány az államháztartás alrendszereitől - a normatív támogatás kivételével - csak írásbeli szerződés alapján részesülhet támogatásban.
8. A Közalapítvány vagyonának célra rendelt felhasználása, a Közalapítvány gazdálkodása
8.1. A Közalapítvány vagyonának hatékony működtetése, gyarapítása az Alapító Okiratban és a vagyonkezelési és befektetési szabályzatban foglalt keretek között a Kuratórium feladata. A Kuratórium a Közalapítvány vagyoni helyzete és anyagi forrásai ismeretében évente dönt a Közalapítvány céljai szerint felsorolt feladatok megvalósításáról, a felhasználható pénzeszközök mértékéről és a felhasználás módjáról.
8.2. A közalapítványi támogatásokat nyilvános pályázati rendszer keretei között kell nyújtani. Csak olyan tevékenység támogatható, amely a Közalapítvány céljaival összhangban van. Az igénybe vehető támogatási lehetőségeket, azok mértékét és feltételeit a Közalapítvány az országos sajtó útján hozza nyilvánosságra.
8.3. A Közalapítvány céljainak megvalósítása érdekében vállalkozhat. Vállalkozásban csak korlátozott felelősséggel vehet részt. A Közalapítvány vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. Gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel, azt a jelen Alapító Okiratban meghatározott tevékenységére fordítja.
8.4. A Közalapítvány éves pénzügyi terv alapján gazdálkodik, amely a várható bevételeket és kiadásokat oly módon tartalmazza, hogy azok egymással egyensúlyban legyenek.
8.5. A Közalapítvány a hatályos számviteli jogszabályok alapján éves beszámolót készít, amelyet okleveles könyvvizsgáló hitelesít, és a Felügyelő Bizottság véleményez. A Kuratórium által elfogadott beszámolót az alapítónak meg kell küldeni. A Közalapítványnak éves tevékenységéről közhasznúsági jelentést kell készítenie.
9. A Közalapítvány kezelő szervezete, képviselete
9.1. A Közalapítvány vagyonának kezelője és legfőbb döntéshozó szerve a Kuratórium, amely hét főből áll. Tagjai:
9.1.1. az országos gyermek-, diák-, valamint ifjúsági szervezetek képviselői által jelöltek közül 4 személy;
9.1.2. az alapító által felkért 3 személy.
9.2. A Kuratórium tagjainak felsorolását az Alapító Okirat 1. számú melléklete tartalmazza.
9.3. A Kuratórium tagjait az alapító nevében az ifjúsági és sportminiszter jelöli ki. A Kuratórium tagjainak megbízása négy évre szól. Az alapító visszavonja annak a kuratóriumi tagnak a jelölését, aki a Közalapítvány tevékenységét veszélyezteti vagy a kuratóriumi tagságáról írásban lemond, illetve akinek a visszahívását a javaslattevő szervezet kezdeményezi. A javaslattevő szervezet részéről történő visszahívás esetén az alapító új tag jelölését kezdeményezi.
9.4. A Kuratórium dönt minden, a Közalapítvány feladatkörét érintő stratégiai kérdésben, felelős a Közalapítvány vagyonának hatékony működtetéséért, gyarapításáért.
9.5. A Kuratórium tagjait tiszteletdíj illeti meg, valamint a Közalapítványnál végzett tevékenységükkel kapcsolatban felmerült igazolt költségeik megtérítéseként ellátmány felvételére jogosultak a Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott módon. A havi tiszteletdíj mértéke nem haladhatja meg a mindenkori kötelező legkisebb munkabér négyszeresét.
9.6. A Kuratórium elnökét és alelnökét a Kuratórium választja meg az alakuló ülésén. A Kuratórium elnökét és alelnökét a Kuratórium választása alapján az alapító kéri fel. A Kuratórium elnöke és alelnöke nem lehet az alapító képviselője vagy alkalmazottja. Nem lehet a Kuratórium tagja az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető tisztséget a megszűnéstől számított két évig, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerint köztartozását nem egyenlítette ki.
9.7. A Közalapítvány képviseletét ellátni Kara Ákos és dr. Márialigeti Károly önállóan jogosultak, akik a Közalapítvány bankszámlája felett együttesen rendelkeznek. Ellátják továbbá mindazokat a tevékenységeket, amelyekkel őket a Kuratórium a Szervezeti és Működési Szabályzatban, illetve eseti határozatával megbízza. Az egyik képviselő akadályoztatása esetén helyette a másik képviselővel együttesen a Közalapítvány képviseletében eljárni és annak bankszámlája felett rendelkezni a Kuratórium eseti határozatában képviseleti joggal felruházott bármelyik kuratóriumi tag jogosult. Mindkét képviselő akadályoztatása esetén a Közalapítvány képviseletében eljárni és annak bankszámlája felett rendelkezni a Kuratórium eseti határozatában képviseleti joggal felruházott két kuratóriumi tag együttesen jogosult.
9.8. A Közalapítvány a Kuratórium által jóváhagyott Szervezeti és Működési Szabályzat alapján működik, szervezetének és működésének szabályait maga állapítja meg.
9.9. A Közalapítvány feladatai megvalósítására igazgatóságokat hozhat létre.
9.10. A Közalapítvány vezető beosztású alkalmazottait: a Közalapítvány ügyvezető igazgatóját és az igazgatókat a Kuratórium nyilvános pályázat útján választja ki.
9.11. A Közalapítvány ügyvezető igazgatóját és az igazgatókat a Kuratórium nevezi ki, a munkáltatói jogokat felettük a Kuratórium elnöke gyakorolja.
9.12. A Közalapítvány ügyvezető igazgatója és az igazgatók a Közalapítvánnyal munkaviszonyban állnak. Az ügyvezető igazgató feladata a Kuratórium döntéseinek előkészítése és végrehajtása, az igazgatóságok tevékenységének összehangolása.
9.13. A Közalapítvány ügyvezető igazgatója a Kuratórium ülésein tanácskozási joggal vehet részt.
10.1. A Kuratóriumot első alkalommal az alapító, a rendes működés során pedig az elnök hívja össze a napirend előzetes írásbeli közlésével. A Kuratóriumot szükség szerint, de legalább negyedévenként össze kell hívni.
10.2. A Kuratórium határozatképes, ha tagjainak több mint fele jelen van. Határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt. A Kuratórium ülései nyilvánosak.
10.3. A Kuratórium a hatáskörébe tartozó ügyek közül az összlétszámhoz viszonyított 2/3-os szavazati aránnyal határoz:
10.3.1. a Szervezeti és Működési Szabályzatról;
10.3.2. a Vagyonkezelési és Befektetési Szabályzatról;
10.3.3. a Közalapítvány éves szakmai programjáról;
10.3.4. a pénzügyi tervről és beszámolóról, valamint a közhasznúsági jelentés elfogadásáról;
10.3.5. a törzsvagyon körét érintő kérdésekről, ingatlan elidegenítéséről, megvásárlásáról és cseréjéről;
10.3.6. gazdasági társaság alapításáról;
10.3.7. a Kuratórium elnökének és alelnökének megválasztásáról és visszahívásáról;
10.3.8. vezető beosztású alkalmazottak kinevezéséről és felmentéséről;
10.3.9. a könyvvizsgáló megbízásáról és felmentéséről; 10.3.10. egyéb, a Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott kérdésekről.
10.4. A Kuratórium határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a kuratóriumi határozat alapján:
10.4.1. kötelezettség vagy felelősség alól mentesül; vagy
10.4.2. bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt. Nem minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeni szolgáltatás.
10.5. A Kuratórium határozatait meghozataluk után be kell vezetni a határozatok könyvébe, amely tartalmazza a határozat időpontját, tartalmát, hatályát, illetve a határozatot támogatók és ellenzők számarányát. A határozatokat az érintetteknek a Kuratórium elnöke a határozathozatalt követő nyolc munkanapon belül írásban megküldi. A határozatok könyvében foglaltakról - az üzleti titoknak minősülő döntések kivételével - kérésre az elnök bárkinek tájékoztatást ad.
11. Felügyelő Bizottság
11.1. A Közalapítványnál öttagú Felügyelő Bizottság működik. A Felügyelő Bizottság a Közalapítvány ellenőrzésére jogosult szerv, amelynek tagjait és elnökét az alapító nevében az ifjúsági és sportminiszter jelöli ki.
11.2. A Felügyelő Bizottság tagjainak felsorolását és a Felügyelő Bizottság elnökének a megjelölését az Alapító Okirat 2. számú melléklete tartalmazza.
11.3. A Felügyelő Bizottság tagjainak megbízása négy évre szól. A tagok ismételten is megbízhatók. A Felügyelő Bizottság tagjai írásbeli indokolással visszahívhatók.
11.4. Nem lehet a Felügyelő Bizottság elnöke vagy tagja, illetve könyvvizsgálója az a személy, aki
11.4.1. a vezető szerv elnöke vagy tagja;
11.4.2. a Közalapítvánnyal a megbízatásán kívül más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másként nem rendelkezik;
11.4.3. a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásából részesül - kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat -; illetve
11.4.4. a 11.4.1-11.4.3. pontban meghatározott személyek hozzátartozója.
11.5. A Felügyelő Bizottság ellenőrzi a Közalapítvány működését, gazdálkodását. Vizsgálatait szükség szerint tartja, amelynek keretében a Kuratórium elnökétől, ügyvezető igazgatójától, illetve a Közalapítvány bármely alkalmazottjától felvilágosítást, jelentést kérhet, a Közalapítvány könyveit, iratait, pénzügyeit, értékpapír-állományát, befektetéseit, vállalkozásait, bármikor megvizsgálhatja, illetőleg indokolt esetben a Közalapítvány költségén szakértővel megvizsgáltathatja. A Felügyelő Bizottság tagjai tanácskozási joggal részt vehetnek a Kuratórium ülésein.
11.6. A Felügyelő Bizottság - az okleveles könyvvizsgálói jelentések figyelembevételével - megvizsgálja a Közalapítvány pénzügyi tervét, beszámolóját, mérlegét és vagyonkimutatását. A Felügyelő Bizottság köteles vizsgálatairól a Kuratóriumot és az alapítót írásban tájékoztatni.
11.7. A Felügyelő Bizottság köteles a Kuratóriumot tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy
11.7.1. a Közalapítvány működése során olyan jogszabálysértés vagy a szervezet érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése a Kuratórium döntését teszi szükségessé;
11.7.2. a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény merült fel.
11.8. A Kuratóriumot a Felügyelő Bizottság indítványára - annak megtételétől számított harminc napon belül - össze kell hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a Kuratórium összehívására a Felügyelő Bizottság elnöke jogosult.
11.9. Ha a Kuratórium a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a Felügyelő Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet.
11.10. A Felügyelő Bizottság tagjai ellátmányra jogosultak és tiszteletdíjban részesülhetnek. A havi tiszteletdíj mértéke nem haladhatja meg a mindenkori minimálbér négyszeresének megfelelő összeget.
11.11. A Közalapítvány a Közalapítvány pénzügyeinek és számvitelének ellenőrzésére könyvvizsgálót bíz meg.
12. Tanácsadó Testület
12.1. A Közalapítvány Kuratóriuma mellett tizenegy tagból álló Tanácsadó Testület működik, amelynek véleményezési joga van a Közalapítvány éves munkatervének kialakításával, a költségvetésének tervezésével összefüggő kérdésekben, valamint javaslattételi joga van szakmai programok megvalósítására.
12.2. A Tanácsadó Testület tagjait az országos ifjúsági szervezetek javaslata alapján az ifjúsági és sportminiszter kéri fel. A Tanácsadó Testület elnökét maga választja meg. A Tanácsadó Testület tagja nem lehet az alapítóval, a Közalapítvánnyal munka- és egyéb jogviszonyban lévő személy.
12.3. A Tanácsadó Testület működéséhez szükséges feltételeket a Közalapítvány biztosítja. A Tanácsadó Testület tagjai a Közalapítványnál végzett tevékenységükkel kapcsolatban felmerült és számlával igazolt költségeik megtérítésére jogosultak.
12.4. A Tanácsadó Testület elnöke tanácskozási joggal részt vehet a Kuratórium ülésein.
12.5. A Tanácsadó Testület véleményéi a Közalapítvány éves beszámolójához csatolni kell.
13. Záró rendelkezések
13.1. A Közalapítvány működéséről a Kuratórium az alapítónak évente a mérlegkészítéskor köteles beszámolni.
13.2. A Közalapítvány tevékenysége nyilvános. A Közalapítvány köteles évente egyszer országos napilapban jelentésben nyilvánosságra hozni és mindenki számára hozzáférhetővé tenni tevékenységének, gazdálkodásának legfontosabb adatait, vagyonának alakulását.
13.3. A Közalapítvány ugyancsak az országos sajtó útján gondoskodik - legalább félévi rendszerességgel - működésének, szolgáltatásai igénybevételi módjának és éves beszámolójának, valamint közhasznúsági jelentésének nyilvánosságra hozataláról.
13.4. A Közalapítvány köteles évente egyszer - március 31-éig - a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Hivatalos Értesítőben nyilvánosságra hozni éves programját, az előző évi program teljesítésének értékelését, vagyonának alakulását és pénzügyi mérlegét.
13.5. Az Alapító Okirat módosítása tekintetében a Kormány jár el.
Budapest, 2002. április 12.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
Az Alapító Okirat 1. számú melléklete
A Közalapítvány Kuratóriumának tagjai
1. Dr. Márialigeti Károly
2. Butor Klára
3. Dr. Lukácsi Tamás
4. Wintermantel Zsolt
5. Kara Ákos
6. Kuna Tibor
7. Farkas Zoltán
A Kuratórium elnöke: ........................................................
A Kuratórium alelnöke: ....................................................
Az Alapító Okirat 2. számú melléklete
A Közalapítvány Felügyelő Bizottságának tagjai
1. Dr. Sík László
2. Dr. Szabó Zoltán
3. Dr. Di Giovanni Anett
4. Dr. Király Gabriella
5. Várszegi Dóra
A Közalapítvány Felügyelő Bizottságának elnöke: dr. Sík László.
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 93/1995. (VIII. 8.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 1995.08.08.
[2] Módosította a 93/1995. (VIII. 8.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 1995.08.08.
[3] Módosította a 93/1995. (VIII. 8.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 1995.08.08.
[4] Módosította a 93/1995. (VIII. 8.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 1995.08.08.
[5] Megállapította a 133/2002. (VI. 18.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2002.06.18.