127/1997. (VII. 24.) Korm. rendelet
a Magyar Köztársaság Pénzügyminisztériuma és az Osztrák Köztársaság Szövetségi Pénzügyminisztériuma között az 1995. november 24-én, illetve az 1997. július 2-án aláírt Jegyzőkönyvekkel módosított, a Magyar Népköztársaság Pénzügyminisztériuma és az Osztrák Köztársaság Szövetségi Pénzügyminisztériuma között 1961. január 17-én aláírt, a határon átmenő közúti áruforgalommal kapcsolatos illetékeljárásról szóló Megállapodásnak a módosításokkal egységes szerkezetben történő kihirdetéséről
(A Megállapodás 1961. március 1-jén, a módosítás 1997. augusztus 1-jén lépett hatályba.)
1. § A Kormány a Magyar Népköztársaság Pénzügyminisztériuma és az Osztrák Köztársaság Szövetségi Pénzügyminisztériuma között a határon átmenő közúti áruforgalommal kapcsolatos illetékeljárásról, Bécsben, 1961. január 17-én aláírt Megállapodást a módosítását tartalmazó, 1997. július 2-án, Budapesten aláírt Jegyzőkönyvben foglaltakkal egységes szerkezetben e rendelettel kihirdeti.
2. § A Megállapodás magyar nyelvű szövege a következő:
"Megállapodás a Magyar Köztársaság Pénzügyminisztériuma és az Osztrák Köztársaság Szövetségi Pénzügyminisztériuma között a határon átmenő közúti áruforgalommal kapcsolatos illetékeljárásról
A Magyar Köztársaság Pénzügyminisztériuma és az Osztrák Köztársaság Szövetségi Pénzügyminisztériuma azon kívánalomtól vezéreltetvén, hogy megkönnyítsék a Magyarország és Ausztria közötti, határon átmenő közúti forgalmat, meghatalmazottaikon keresztül az alábbiakban állapodtak meg:
(Egységes szöveg)
1. Cikk
A Magyarországon engedélyezett 12 tonna és afölötti maximális összsúlyú tehergépkocsiktól és az azok által vontatott pótkocsiktól 1997. január 1-jétől Ausztriában a következő összegű úthasználati díj kerül beszedésre:
- egy naptári napra 80 ATS
- egy naptári hétre 440 ATS
- egy naptári hónapra 1 670 ATS
- egy naptári évre 16 700 ATS
2. Cikk
Azon gépjárművekre, amelyeket Magyarországon forgalmi engedéllyel láttak el, Ausztriában nem kell gépjárműadót fizetni, ha azok osztrák területen való tartózkodása nem haladja meg a határátlépéstől számított 90 napot.
3. Cikk
(1) Az Ausztriában engedélyezett tehergépkocsiktól és az azok által vontatott pótkocsiktól Magyarországon az 1991. évi LXXXII. törvény érvényes szövegváltozata szerint adó kerül magyar forintban beszedésre, a Magyar Nemzeti Bank által ECU-ra közzétett mindenkori napi valuta-középárfolyamon. Ennek összege azokra a tehergépkocsikra, amelyek megengedett maximális összsúlya magukban vagy kombinációban 12 tonna vagy több, minden tonnakilométer után 0,001 ECU, azokra a tehergépkocsikra pedig, amelyek megengedett maximális összsúlya magukban vagy kombinációban kevesebb, mint 12 tonna, 0,002 ECU.
A tonnakilométer a jármű megengedett maximális összsúlyának és a Magyarországon megtett útszakasz kilométerszámának szorzata. Üresjáratok esetén a fenti szorzatban szorzóként a jármű önsúlya lép a maximális megengedett összsúly helyébe.
(2)[1] Tekintet nélkül az 5. Cikk (1) bekezdésére, ez a szabályozás 2001. december 31-ig kerül alkalmazásra, amennyiben a két szerződő fél egyetértőleg nem rögzíti kifejezetten annak határozatlan időre történő további érvényességét.
Tekintet nélkül az 5. Cikk (1) bekezdésére ez a szabályozás 2000. december 31-ig kerül alkalmazásra, amennyiben a két szerződő fél egyetértőleg nem rögzíti kifejezetten annak határozatlan időre történő további érvényességét.
4. Cikk
Az 1. és 3. Cikk alkalmazásakor a tonna- és kilométertöredékeket egész tonnára és egész kilométerre kell felkerekíteni.
5. Cikk
(1) A Megállapodás 1961. március 1-jén lép életbe, és meghatározatlan ideig marad érvényben.
(2) A Megállapodás bármely szerződő fél részéről mindenkor háromhavi felmondási határidő betartása mellett bontható fel; ebben az esetben a Megállapodás a felmondási idő lejártával hatályát veszti.
(3) A jelen egyezmény a felek egyetértésével levélváltás útján bármikor módosítható.
(4) Az 1. és 3. Cikk, valamint az 5. Cikk (3) bekezdése azon a napon lép hatályba, ami közvetlenül követi azt a napot, amikor a magyar fél diplomáciai úton közli az osztrák féllel, hogy a Megállapodás végrehajtásához szükséges államközi eljárások lezárultak. Ez a közlés a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb 1997. augusztus 1-jén megtörténik.
Készült Bécsben, 1961. január 17-én, magyar és német nyelven, mindkét szöveg egyaránt hiteles.
(Aláírások)"
3. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban 1997. augusztus 1-jétől kell alkalmazni. Ezzel egyidejűleg a 60/1996. (IV. 24.) Korm. rendelet hatályát veszti.
(2) E rendelet végrehajtásáról a pénzügyminiszter gondoskodik.
Jegyzőkönyv
1997. július 2-án, Budapesten folytatódtak és lezárultak az 1997. június 19-én félbeszakadt tárgyalások a dr. Jirousek miniszteri tanácsos úr vezette osztrák delegáció, és a dr. Kökényné Ivanics Annamária főosztályvezető asszony által vezetett magyar delegáció között a nemzetközi közúti árufuvarozás adóztatásáról.
A delegációk névsora a mellékletben található.
A tárgyalások barátságos és konstruktív légkörben zajlottak.
A jelenleg fennálló szabályozások figyelembevételével a delegációk a következőkben állapodtak meg:
Az Osztrák Köztársaság Szövetségi Pénzügyminisztériuma és a Magyar Népköztársaság Pénzügyminisztériuma között a nemzetközi közúti árufuvarozás adóztatásáról szóló, 1961. január 17-én létrejött Megállapodás alapján, a kölcsönösség elvének betartásával, a mindenkori kötelező befizetések összege az alábbiak szerint kerül rögzítésre:
A magyar tehergépjárművek után, amelyek megengedett legnagyobb összsúlya 12 tonna vagy több, Ausztriában 1997. január 1-jétől:
- egy naptári napra 80 ATS
- egy naptári hétre 440 ATS
- egy naptári hónapra 1 670 ATS
- egy naptári évre 16 700 ATS
összegű úthasználati díj kerül beszedésre.
Azoktól az osztrák gépjárművektől, amelyek megengedett maximális összsúlya 12 tonna vagy annál több, Magyarországon tonna/kilométerenként 0,001 ECU összegű díj kerül beszedésre. Azokra a tehergépkocsikra, amelyek maximális megengedett összsúlya kevesebb, mint 12 tonna, Magyarországon továbbra is a tonna/kilométerenként 0,002 ECU összegű díj vonatkozik.
Ez az összeg a Magyar Nemzeti Bank által hivatalosan közzétett mindenkori napi árfolyam szerint magyar forintban kerül beszedésre.
Ez a szabályozás az osztrák úthasználati díjról szóló (StrBAG), BGB1. Nr. 629/1994. törvény érvényes szövegváltozatban, 9. §-a értelmében, megfelel a kölcsönösség elvének.
A magyar delegáció kijelentette, hogy az új adókulcsokat az Ausztriában a 12 tonnás vagy nehezebb magyar tehergépkocsik által már 1997. év első felében igénybe vett adóelőnyre tekintettel engedélyezte, valamint a 12 tonna alatti tehergépkocsikra a magyar adókulcsok megállapításakor az Ausztriában, 1997. január 1-jétől bevezetett autópálya-vignettát figyelembe vette.
Az osztrák delegáció megállapította, hogy a létrejött Megállapodást csupán első lépésnek tekinti az osztrák vállalatok más, hasonló adó-, illetve úthasználati díj rendszert alkalmazó EU-tagállamok vállalataival szemben fennálló diszkriminatív kezelésének megszüntetéséhez, és nyomatékosan kérte a magyar felet: újból vizsgálja meg a csak Ausztriával szemben érvényesített retorziós adó kivetéséről történő teljes lemondás lehetőségét. Ez osztrák szemszögből azért lenne kívánatos, hogy elkerüljék az osztrák fuvarozócégek más EU-államok hasonló vállalataival szembeni megkülönböztetését.
A magyar delegáció kijelentette, hogy nem osztja ezt a nézetet, mivel a magyar szemszögből nem áll fenn osztrák vállalatok diszkriminálása.
Az Osztrák Köztársaság Szövetségi Pénzügyminisztériuma és a Magyar Népköztársaság Pénzügyminisztériuma között a nemzetközi közúti árufuvarozás adóztatásáról szóló, 1961. január 17-én létrejött, és többször, utoljára az 1995. november 24-i Jegyzőkönyvvel módosított Megállapodás a következőképpen kerül módosításra:
1. A Megállapodás 1. Cikke a következő:
"1. Cikk
A Magyarországon engedélyezett 12 tonna és afölötti maximális összsúlyú tehergépkocsiktól és az azok által vontatott pótkocsiktól 1997. január 1-jétől a következő összegű úthasználati díj kerül beszedésre:
- egy naptári napra 80 ATS
- egy naptári hétre 440 ATS
- egy naptári hónapra 1 670 ATS
- egy naptári évre 16 700 ATS"
2. A 3. Cikk szövege a következő:
"3. Cikk
(1) Az Ausztriában engedélyezett tehergépkocsiktól és az azok által vontatott pótkocsiktól Magyarországon az 1991. évi LXXXII. törvény érvényes szövegváltozata szerinti adó kerül magyar forintban beszedésre, a Magyar Nemzeti Bank által ECU-ra közzétett mindenkori napi valuta-középárfolyamon. Ennek összege azokra a tehergépkocsikra, amelyek megengedett maximális összsúlya magukban vagy kombinációban 12 tonna vagy több, minden tonnakilométer után 0,001 ECU, azokra a tehergépkocsikra pedig, amelyek megengedett maximális összsúlya magukban vagy kombinációban kevesebb, mint 12 tonna, 0,002 ECU.
A tonnakilométer a jármű megengedett maximális összsúlyának és a Magyarországon megtett útszakasz kilométerszámának szorzata. Üresjáratok esetén a fenti szorzatban szorzóként a jármű önsúlya lép a maximális megengedett összsúly helyébe.
(2) Tekintet nélkül az 5. Cikk (1) bekezdésére ez a szabályozás csak 1997. december 31-ig kerül alkalmazásra, amennyiben a két szerződő fél egyetértőleg nem rögzíti kifejezetten annak határozatlan időre történő további érvényességét."
Az 1961. január 17-i Megállapodás többi Cikkeit az 1995. november 24-i, módosító Jegyzőkönyv szerinti szövegváltozatában ez a szabályozás nem érinti.
A jelen Megállapodás azon a napon lép hatályba, amely közvetlenül követi azt a napot, amikor a magyar fél diplomáciai úton közli az osztrák féllel, hogy a Megállapodás végrehajtásához szükséges államközi eljárások lezárultak. Ez a közlés a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb 1997. augusztus 1-jén megtörténik.
Készült Budapesten, 1997. július 2-án, két példányban, német nyelven.
(Aláírások)
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 235/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. § -a. Hatályos 2001.01.01.