Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

51/1997. (VII. 24.) FM rendelet

az agrárgazdasági célok 1997. évi költségvetési támogatásáról szóló 3/1997. (I. 18.) FM rendelet módosításáról[1]

A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetéséről szóló 1996. évi CXXIV. törvény 97. §-a (3) bekezdésének b) pontjában, valamint az agrárgazdasági célok 1997. évi költségvetési támogatási rendjéről szóló 220/1996. (XII. 24.) Korm. rendelet 1. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbiakat rendelem el:

1. § Az agrárgazdasági célok 1997. évi költségvetési támogatásáról szóló 3/1997. (I. 18.) FM rendelet (a továbbiakban: R.) I. Fejezet A) Az agrárfinanszírozás támogatása című rész az alábbi 4. ponttal és 15/A-15/I. §-okkal, valamint e rendelet mellékletével egészül ki:

"4. Éven túli lejáratú tőkepótló hitel kamattámogatása

15/A. § (1) Az A) 4. pontban foglaltak alapján e rendelet 3. § (1) bekezdése szerinti mezőgazdasági tevékenységet folytató termelők gazdálkodásuk tartós forgóeszköz-szükségletének fedezetére felvett hiteleik után, a hitelszerződés szerinti - legalább négy-, de legfeljebb hatéves - időszakra kamattámogatást vehetnek igénybe. A kedvezményezett hitel összege legfeljebb az előző évi igazolt nettó árbevétel (bevétel) huszonöt százaléka, legfeljebb azonban ötvenmillió forint lehet. Kezdő vállalkozások esetében az üzleti tervben elfogadott árbevételt kell irányadónak tekinteni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatást a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 3. § 19. pontjában jelölt mezőgazdasági kistermelők (a továbbiakban: kistermelők) integrálása tekintetében e rendelet 4. § (1) bekezdése szerinti termeltető (integrátor) szervezet is - az ott megjelölt feltételek teljesítése esetén - igénybe veheti, amennyiben kötelezettséget vállal arra, hogy az igénybe vett támogatást a termelőnek továbbadja, illetve az elszámolás során azt érvényesíti.

(3) Kistermelői integrációs tevékenység keretében benyújtott hitelkérelmek esetében a kedvezményezett hitelösszeg - az (1) bekezdés szerinti időtartamra kötött - termeltetési keretszerződésekben 1998. évre rögzített felvásárlási összeg huszonöt százalékáig terjedhet azzal, hogy az (1) bekezdésben meghatározott ötvenmillió forint mértékű korlátozás nem kerül alkalmazásra.

15/B. § A kamattámogatás csak olyan hitelszerződés után vehető igénybe, amelyre

a) a kiszámított teljes hiteldíjmutató százalékban kifejezett értéke - a hitelintézet által dokumentáltan - legfeljebb öt százalékponttal haladja meg a hitelszerződés megkötésének időpontjában érvényes jegybanki alapkamatot. A szerződésben meghatározott díjakon és költségeken túlmenően az ügylet szerződés szerinti teljesítése esetén az ügyféllel szemben további jogcímen költség és díj nem számolható fel. A kamattámogatás alapja a jegybanki alapkamat és támogatás szempontjából a kamattámogatás lehívásakor érvényes jegybanki alapkamatot kell irányadónak tekinteni. A hiteldíjmutató hitelintézet által történő számítási módját a 2/A. számú melléklet tartalmazza;

b) a hitelintézet egyéves tőketörlesztési haladékot engedélyez;

c) készfizető kezesség igénybevétele esetén a kezességvállalási díj évenként nem haladja meg a szerződéskötéskor a hitelszerződés szerinti hitelösszegre, illetve az előző év december 31-én fennálló tőketartozásra vonatkoztatva a másfél százalékos mértéket.

15/C. § (1) A kamattámogatás mértéke az első évben ötven százalék, az ezt követő legfeljebb öt évben a még fennálló hitelre hetven, ötven, negyven, húsz és tíz százalék. A kamattámogatást az R. 2. számú melléklet alkalmazásával kell kiszámítani.[2]

(2) Amennyiben a termelő a felvett hitelt a szerződésben vállaltnál rövidebb idő alatt fizetné vissza, a kamattámogatás mértéke a rövidebb időre számítva sem haladhatja meg átlagosan az ötven százalékot.

15/D. § (1) A hitel igénybevételéhez a teljes hitelösszegre legfeljebb nyolcvanszázalékos, garantőr intézményenként éves átlagban nem több, mint hatvanszázalékos mértékű kezességvállalás engedélyezhető, amelyet az Agrárvállalkozási Hitelgarancia Alapítvány, illetve a Hitelgarancia Rt. (a továbbiakban együtt: garantőr intézmény) vállal.

(2) A kezességvállalásért a termelő éves ütemezésben a fennálló hitelösszegre vetítve készfizető kezességvállalási díjat fizet a hitelintézetnek, illetőleg a garantőr intézménynek, amelynek ötven százalékát a költségvetés megtéríti.

(3) E rendelet szerint kamattámogatásban részesülő hitelek esetében a készfizető kezességvállalási díj tízmillió forint hitelösszegig a hitel összegére vetítve egységesen évi egy százalék, ezen összeg felett a vállalt kezesség mértékétől függően a hitel összegére vetítve az alábbiak szerint változik:

(4) A garantőr intézmény készfizető kezességvállalása után az állam hetvenszázalékos viszontgaranciát vállal, készfizető kezesség formájában.

15/E. § (1) A hitelkérelmeket az agrárfinanszírozásban részt vevő hitelintézetek területi fiókjaihoz 1997. szeptember 1-jétől folyamatosan lehet benyújtani a hitelintézetek által előírt példányban és tartalommal. A hitelintézetek csak olyan hitelkérelmeket fogadhatnak be, amelyeket előzetesen a területileg illetékes földművelésügyi hivatal nyilvántartásba vett és záradékolt.

(2) A hivatal által - a hitelkérelem egy példányára - rávezetett záradék tartalmazza, hogy a kérelmező, illetőleg az általa végzett tevékenység és annak finanszírozására felvenni tervezett hitel felhasználási célja és összege megfelel-e a rendeletben meghatározott feltételeknek. A záradékolást a területi Agrárfejlesztési Bizottság állásfoglalása alapján kell a hitelkérelemre rávezetni, és a záradékolt hitelkérelmet legkésőbb a beadástól számított tizedik munkanapon a kérelmező részére vissza kell juttatni.

(3) A hivatal a nyilvántartásba vett hitelszerződések legfontosabb összesített adatairól (hitelösszeg, évenként várható kamattámogatási igény) a záradékolást követően hetente folyamatosan tájékoztatja a Pénzügyminisztériumot és a Földművelésügyi Minisztériumot.

(4) A hitelkérelmek beadásával és elbírálásával, valamint a kedvezmények megítélésével kapcsolatos eljárás rendjét a rendelet 2/B. számú melléklete tartalmazza.

15/F. § A hitelintézet a hitelkérelmeket az általa kialakított hitelbírálati rend szerint bírálja el, és szükség esetén a vele szerződéses kapcsolatban álló garantőr intézményekkel a kezességvállalási szerződéseket megköti. A hitelintézet által elfogadott hitelkérelmek benyújtói a megkötött hitelszerződések, illetve készfizető kezességvállalás esetén a kezességvállalási szerződések megkötése alapján a 15/C. § szerinti kamattámogatás, valamint a 15/D. § szerinti kezességvállalási díjtámogatás igénybevételére is jogosulttá válnak.

15/G. § (1) A hitelintézetek a hitelkérelmeket folyamatosan bírálják el, és a megkötött hitelszerződések összesített adatairól (hitelösszeg, annak évenkénti garancia- és kamattámogatási igénye) a hitelszerződések megkötésétől folyamatosan, hetente tájékoztatást adnak a Pénzügyminisztérium és a Földművelésügyi Minisztérium részére.

(2) A Földművelésügyi Minisztérium a beérkezett adatok összesítése alapján a 220/1996. (XII. 24.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás szerint a költségvetési támogatási előirányzat kimerülésekor intézkedik a hitelszerződések megkötésének leállításáról.

15/H. § (1) A minisztérium a hitelszerződések megkötésének leállításáról szóló határozatát követően megkötött hitelszerződések esetében a kamattámogatás és a kezességvállalási díjtámogatás igénybevétele jogtalanul igénybe vett támogatásnak minősül, és azokat - visszafizetést elrendelő jogerős határozat alapján - a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeres mértékének megfelelő kamattal növelve kell visszafizetni.

(2) A jogtalanul igénybe vett támogatásra vonatkozó szabályok szerint kell eljárni azzal a támogatást igénybe vevő jogi személlyel, jogi személyiség nélküli gazdasági társasággal, illetve természetes személlyel szemben is, aki a támogatással felvett hitelt nem a hitelkérelemben feltüntetett célokra használja. A rendeltetésszerű felhasználás ellenőrzésére az adóhatóság eseti, illetve rendszeres pénzügyi-gazdasági ellenőrzése keretében kerül sor.

(3) Nem minősül jogtalanul igénybe vett támogatásnak, ha a módosított felhasználási cél meghatározása a területileg illetékes földművelésügyi hivatal előzetes hozzájárulásával történik, és a tevékenység e rendelet 3. § (1) bekezdése szerinti tevékenységi körbe tartozik.

15/I. § (1) Az adóhatóság által kialakított eljárási rend szerint a termelő a területileg illetékes adóhatóságtól

a) a kamattámogatást negyedévente igényelheti. Az igényléshez mellékelni kell a hitelintézet kamatbefizetési igazolását;

b) a hitelszerződés megkötését követően az első negyedévi kamattámogatás összegét a 2/C. számú melléklet szerinti igénylőlap felhasználásával előlegként igényelheti;

c) a kezességvállalási díjtámogatást a kezességvállalási szerződés szerinti díjfizetés gyakoriságának megfelelően igényelheti (a szerződés megkötésekor, illetve a futamidő alatt évente egyszer). Az igényléshez csatolni kell a garantőr intézmény vagy a hitelintézet díjfizetési igazolását.

(2) A támogatásokat az 10032000-01905616 számú APEH Agrárfinanszírozás támogatása folyósítási számláról kell teljesíteni."

2. § Az R. 119. §-ának jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik, és az R. 119. §-a kiegészül az alábbi (2) bekezdéssel:

"(2) Az 1997. május 22-i Hajdú-Bihar megyei jég-, valamint az 1997. évi május-június hónapok folyamán bekövetkezett, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét ért belvízkárok enyhítése érdekében ezen két megye és két káresemény tekintetében az (1) bekezdésben meghatározott feltételt nem kell alkalmazni."

3. § Az R. 120. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) A támogatási kérelmet 1997. augusztus 31-ig lehet benyújtani. A földművelésügyi hivatal a kérelmet harminc napon belül felülvizsgálja, és azt véleményével együtt jóváhagyásra megküldi a minisztériumnak. A jóváhagyás alapján a földművelésügyi hivatal vezetője kiállítja az R. 1. számú melléklete szerinti igazolást. Az igazolások részletdíjfizetések esetén is kiadhatóak."

4. § Az R. 124. §-a az alábbi új c) ponttal egészül ki:

"c) egyszeri támogatásként az agrárágazati támogatások igénybevételére jogosult agrártermelők többségi részvételével, a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény előírásainak megfelelően alakult hitelszövetkezetek betét- és intézményvédelmi alapja."

5. § Az R. 125. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"b) a megalakult szövetkezet, erdőbirtokossági társulat, illetve erdőszövetkezet forgóeszköz-feltöltéséhez az igazolt éves költségeinek (például bérleti díjak, működtetési költségek) harminc százaléka, de legfeljebb tagonként harmincezer forint. Az igénybe vehető támogatás összege azonban nem haladhatja meg a szövetkezet jegyzett tőkéje ötven százalékát, illetve az egymillió forintot,"

6. § Az R. 125. §-ának (1) bekezdése az alábbi új d) ponttal egészül ki:

"d) a hitelszövetkezetek betét- és intézményvédelmi alapja esetében a tagszövetkezetek 1996. december 31-i mérlege szerinti saját tőkéje összegének tizenöt százaléka mértékéig terjedhet."

7. § Az R. 125. §-a az alábbi új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A 124. § c) pontja szerinti igénylő csak az (1) bekezdés d) pontja szerinti támogatást veheti igénybe."

8. § Az R. 126. §-a az alábbi új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (4) és (5) bekezdések számozása (5) és (6) bekezdésre változik:

"(4) Amennyiben a támogatást a hitelszövetkezetek betét- és intézményvédelmi alapja veszi igénybe, a támogatási kérelemhez a (2) bekezdés c), d) és e) pontjai szerinti dokumentumokat nem kell mellékelni, ugyanakkor az alapnak a kérelemhez csatolnia kell az alapító összes hitelszövetkezet 1996. december 31-i mérlegét. A támogatási kérelmet a földművelésügyi miniszterhez kell benyújtani."

9. § Az R. 163. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) A D) pontban foglaltak alapján a piaci versenyképesség javítása céljából pénzintézettől felvett, legfeljebb egyéves lejáratú hitelhez, a hitel futamidején belül, a halasztott fizetés időtartamára számított kamattámogatásban, valamint költségtérítésben részesülhetnek

a) a hús- és halfeldolgozást (TEÁOR II. D 1511),

b) a baromfifeldolgozást (TEÁOR II. D 1512),

c) a gyümölcs- és zöldségfeldolgozást (TEÁOR II. D 1513),

d) a tejtermékek gyártását (TEÁOR II. D 1520),

e) a tésztagyártást (TEÁOR II. D 1544),

f) a malomipari termékek feldolgozásán belül a tésztagyártást (TEÁOR II. D 1531),

g) a máshova nem sorolt élelmiszerek gyártásán (TEÁOR II. D 1549) belül a fűszerpaprika-feldolgozást,

h) bortermelést (TEÁOR II. D 1552)

végző igénylők, valamint

i) a mezőgazdasági termelők, az általuk előállított (TEÁOR A 011-012-013)

saját termékek, saját nevükben lebonyolított, halasztott fizetésű exportja ráfordításának csökkentése érdekében."

10. § Az R. 163. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Rolírozó hitel esetén a halasztott fizetés időtartamára kiszámított kamattámogatást a hitel futamidején belül annyiszor lehet igénybe venni, ahányszor a hitelkeret ismételten feltöltődik."

11. § Az R. 199. §-a az alábbiak szerint módosul:

"199. § A támogatás mértéke a körzeti erdőterv érvénybelépésének évében készített üzemterv esetén a költségek nyolcvan százaléka, de legfeljebb erdőrészletenként négyszáz forint, minden más esetben a költségek ötven százaléka, de legfeljebb erdőrészletenként kettőszáz forint."

12. § Az R. 256. §-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Amennyiben a támogatás összegét a szövetkezet a későbbiekben - megfelelő indoklással ellátott kérelem alapján - vissza kívánja fizetni, és a támogatással képzett fel nem osztható vagyonrészt meg akarja szüntetni, a támogatás összegét a támogatás folyósítása és a visszafizetés közötti időtartamra kiszámított, a folyósításkor érvényes jegybanki alapkamattal növelt összegben visszafizetheti, és ezt követően a fel nem osztható vagyonát a visszafizetett támogatás és a kamat összegével csökkentheti."

13. § E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba azzal, hogy az R. 15/D. § (4) bekezdésében foglalt rendelkezése az Agrárvállalkozási Hitelgarancia Alapítvány esetében 1998. január 1-jén lép hatályba.

Melléklet az 51/1997. (VII. 24.) FM rendelethez

"2/A. számú melléklet a 3/1997. (I. 18.) FM rendelethez

A teljes hiteldíj-mutató kiszámítása

1. A rendelet alkalmazásában a teljes hiteldíj-mutató az a belső kamatláb, amely mellett az ügyfél által visszafizetendő törlesztőrészletek összege egyenlő az ügyfél által, a folyósításkor a hitelintézetnek fizetett költségekkel csökkentett hitelösszegekkel.

A teljes hiteldíj-mutató számításánál nem vehető figyelembe

- a prolongálási költség,

- a késedelmi kamat,

- az egyéb, olyan fizetési kötelezettség, amely a szerződésben vállalt kötelezettség nem teljesítéséből származik,

- az átutalási díjak.

2. A teljes hiteldíj-mutató kiszámításánál a következő számítási módszert kell alkalmazni:

a) ha a szerződés alapján az éves díjak mértéke változó, de azok mértéke nem határozható meg a kiszámításkor, a számítás során az utolsó ismert díjtétellel, mint változatlan díjtétellel kell számolni;

b) ha a szerződés a visszafizetésre egy időszakot ír elő, akkor az időszak kezdő időpontját kell figyelembe venni, ha a hitelfelvételi lehetőség periódusokhoz kötődik, akkor annak kezdő időpontját kell figyelembe venni a hitel igénybevételének napjaként.

3. A teljes hiteldíj-mutató számítására vonatkozóan a következő képletet kell alkalmazni, ha a hitel folyósítása egy részletben történik:

ahol

H a hitel összege, csökkentve a hitel felvételével összefüggő - a hitelintézetnek fizetendő - költségekkel

Ak a k-adik törlesztőrészlet összege

m a törlesztőrészletek száma

tk a k-adik törlesztőrészlet években vagy töredékévben kifejezett időpontja

i a teljes hiteldíj-mutató századrésze

4. A teljes hiteldíj-mutató számítására vonatkozóan a következő képletet kell alkalmazni, ha a hitel folyósítása több részletben történik:

ahol

Ak a k sorszámú hitelrészlet összege, csökkentve a hitel felvételével összefüggő - a hitelintézménynek fizetendő - költségekkel

A'k' a k' sorszámú törlesztőrészlet összege

m a hitelfolyósítások száma

m' a törlesztőrészletek száma

tk a k-adik hitelfolyósítás években vagy töredékévekben kifejezett időpontja

tk' a k'-adik törlesztőrészlet években vagy töredékévekben kifejezett időpontja

i a teljes hiteldíj-mutató századrésze

A fenti képleteket a szerződésben rögzített feltételek figyelembevételével az alábbiak szerint kell számítani:

a) a felek által különböző időpontokban teljesített törlesztések és folyósítások összege és azok teljesítési ideje eltérő lehet;

b) a kezdő időpont az első folyósítás időpontja;

c) a kiszámítás során a használt időpontokat években vagy töredékévekben kell kifejezni.

2/B. számú melléklet a 3/1997. (I. 18.) FM rendelethez

Az éven túli lejáratú tőkepótló hitel igénybevételének feltételei és eljárási rendje

I. A hitel és az ahhoz kapcsolódó kedvezmények igénybevételére jogosító feltételek

A rendelet 1. §-ának (1) bekezdésében meghatározott éven túli forgóeszköz-hitelt és az ahhoz kapcsolódó kamattámogatást, valamint kezességvállalási díjtámogatást:

1. Az R. 3. §-ának (1) bekezdése szerinti mezőgazdasági tevékenységet folytató vállalkozások vehetik igénybe. Tehát azok a vállalkozások, amelyek

a) növénytermelést és kertészetet, állattenyésztést és vegyesgazdálkodást (TEÁOR A 011-013),

b) vadgazdálkodást (TEÁOR A 0151),

c) erdőgazdálkodást (TEÁOR A 0201), valamint

d) halászati tevékenységet (TEÁOR B 0501)

folytatnak, beleértve a saját termelésű termékek elsődleges feldolgozását is.

2. Mezőgazdasági kistermelők integrálása tekintetében igénybe vehetik továbbá azok a termeltetést (integrátori tevékenységet) folytató vállalkozások, amelyek a mezőgazdasági terméket közvetlenül a mezőgazdasági kistermelővel (az SZJA-ról szóló törvény 3. § 19. pontjában jelölt termelők) kötött, legalább a támogatással igénybe vett hitel futamidejére szóló termeltetési, értékesítési szerződés keretében állíttatják elő. További feltétel, hogy a megtermelt mezőgazdasági terméket legalább a finanszírozás mértékének megfelelő értékben megvásárolják, és e tevékenységük körében mezőgazdasági termelést szolgáló gépeket, berendezéseket és épületeket azzal a céllal vásárolnak, vagy létesítenek, hogy azokat az általuk integrált termelők számára végzett szolgáltatások útján hasznosítsák. A támogatott hitel ebben az esetben az integrált termelők részére végzett szolgáltatásokkal kapcsolatos forgóeszköz-igény fedezetére kell hogy szolgáljon.

Hitelkérelem benyújtására és a hitelekhez kapcsolódó kedvezmények elnyerésére az előző pontban meghatározott tevékenységet folytató, felszámolási vagy végelszámolás alatt nem álló azon jogi személy vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, végrehajtási eljárás alatt nem álló egyéni vállalkozó, valamint az SZJA-ról szóló törvény szerint mezőgazdasági őstermelői igazolvánnyal rendelkező magánszemély jogosult, aki, vagy amely lejárt határidejű adó-, vám-, egészség-, nyugdíjbiztosítási járulék hátralékkal nem rendelkezik, azt igazolja, illetőleg arról nyilatkozik.

A hiteleket a mezőgazdasági termelők gazdálkodásuk tartós forgóeszköz szükségletének fedezetére vehetik igénybe, beleértve a termelésnövelés, termelési szerkezetváltás, esetleges új tevékenységek beindításához szükséges forgóeszköz-növekmény biztosítását is.

A hitel nem kötődik konkrét termelői tevékenységekhez, üzleti tervben bemutatott vállalkozás finanszírozását szolgálja. Egyetlen feltétel, hogy a vállalkozás a támogatási rendeletben meghatározott mezőgazdasági tevékenység végzéséhez vegye azt igénybe, beleértve a saját termelésű termékek elsődleges feldolgozását is.

A hiteleket a hitelintézetek nyújtják az alábbi feltételekkel:

- egy pályázó által elnyerhető kedvezményezett hitelösszeg az előző évi igazolt árbevétel (bevétel) 25%-a, legfeljebb 50 millió forint lehet. Kistermelők integrálása esetén - a hitel futamidejére kötött - termeltetési keretszerződésekben 1998. évre rögzített felvásárlási összeg 25%-át, kezdő vállalkozások esetében az üzleti tervben elfogadott árbevételt kell irányadónak tekinteni;

- a futamidő 4-6 év, ezen belül egy év tőketörlesztési türelmi idővel.

II. A hitelekhez kapcsolt kedvezmények fajtái és mértékei

A hitelekhez kamattámogatás, illetőleg készfizető kezesség igénybevétele esetén kezességvállalási díjtámogatás kapcsolódik.

Kamattámogatás csak olyan hitelszerződés után vehető igénybe, amelyben - a hitelintézet által dokumentáltan - a teljes hiteldíj-mutató százalékban kifejezett értéke legfeljebb 5%-ponttal haladja meg a hitelszerződés megkötésének időpontjában érvényes jegybanki alapkamatot, illetőleg amelyhez a hitelintézet egyéves tőketörlesztési haladékot engedélyez és készfizető kezesség igénybevétele esetén a kezességvállalás díja legfeljebb 1,5%.

A kamattámogatás alapja a jegybanki alapkamat és mértéke a kamattámogatás lehívásakor érvényes jegybanki alapkamatnak első évben az 50%-a, az ezt követő legfeljebb öt évben a még fennálló hitelre 70%, 50%, 40%, illetve 20% és 10%. A kamattámogatás abban az esetben sem haladhatja meg átlagosan az 50%-ot, amennyiben a termelő a szerződésben vállaltnál rövidebb idő alatt fizetné vissza hiteltartozását.

A hitelekkel kapcsolatos kezességet - amelynek mértéke a garantőr intézmény megítélésétől függően legfeljebb 80% lehet - a Hitelgarancia Rt., illetőleg az Agrárvállalkozási Hitelgarancia Alapítvány nyújthat 70%-os mértékű állami viszontgarantálás mellett. A kezességvállalási díj évenkénti összege a szerződéskötéskor a hitelszerződés szerinti hitelösszegre, a későbbiekben a mindenkor fennálló hitelösszegre vonatkoztatva nem haladhatja meg az 1,5%-ot. Tényleges mértéke a hitelösszeg nagyságától, illetve a vállalt kezesség mértékétől függ: 10 millió forint hitelösszeg alatt egységesen 1%, függetlenül a kezesség vállalt mértékétől, ezen felüli hitelösszeg esetén a díj a vállalt kezesség mértékének növekedése szerint 1,0-1,5% között változik.

A kezesség nyújtásáért fizetendő díj 50%-át a költségvetés a termelő részére megtéríti.

III. A hitelkérelmek beadása és elbírálása

A hitelkérelmeket és üzleti terveket az agrárfinanszírozásban részt vevő hitelintézetek területi fiókjaihoz 1997. szeptember 1-jétől folyamatosan lehet benyújtani az általuk előírt példányszámban, formában, tartalommal, és elbírálásuk a hitelintézet hitelbírálati rendje alapján történik.

A hitelkérelmeket a benyújtás előtt a vállalkozó telephelye/lakhelye szerint illetékes földművelésügyi hivatalnál regisztráltatni és záradékoltatni kell. A hitelintézetek e hitelezési konstrukció keretében csak olyan kérelmeket fogadhatnak be, amelyek egy példányán a hivatal által rávezetett záradék tanúsítja, hogy a hitelkérelemben foglaltak megfelelnek a rendeletben rögzített feltételeknek (a kérelmező személyét, az általa végzett tevékenység jellegét, a felvenni tervezett hitel összegét és annak felhasználási céljait stb. illetően). A hivatal a záradékolást a megyénként működő Agrárfejlesztési Bizottság állásfoglalása alapján vezeti rá a kérelemre.

A hivataloknak az általuk nyilvántartásba vett és záradékolt hitelkérelmeket a beadástól számított legkésőbb 10-dik munkanapon a kérelmezők részére vissza kell juttatniuk és a hitelkérelmek legfontosabb összesített adatairól (hitelösszeg, várható éves kamattámogatási igény) a záradékolást követően hetente folyamatosan tájékoztatniuk kell a Pénzügyminisztériumot és a Földművelésügyi Minisztériumot.

A befogadott hitelszerződések esetében a hitelintézetek döntik el, hogy a hitel folyósításához szükségesnek tartják-e kezesség biztosítását és ettől függően szükség szerint kezdeményezik a kezességvállalási szerződések megkötését.

A hitelintézetek által befogadott hitelek benyújtói a hitelszerződés, valamint kezességvállalás esetén a kezességvállalási szerződés megkötésével egyben - minden további eljárás nélkül - a rendelet 15/C. §-ában részletezett kamattámogatásra, illetve a 15/D. § szerinti kezességvállalási díjtámogatásra is jogosulttá válnak. A kamattámogatás elnyeréséhez külön feltételrendszer nem kerül meghatározásra, az a hitelszerződés alapján automatikusan igényelhető a hitel futamideje alatt.

A hitelintézetek a hitelkérelmeket folyamatosan bírálják el, és a megkötött hitelszerződések legfontosabb összesített adatairól (hitelösszeg, kezességvállalási igény, évenkénti kamattámogatási igény) hetente folyamatosan tájékoztatják a Pénzügyminisztériumot és a Földművelésügyi Minisztériumot. A Földművelésügyi Minisztérium az adatok összesítése alapján a költségvetési támogatási keret kimerülésekor intézkedik a hitelszerződések megkötésének leállításáról.

IV. A kamattámogatás és a garancia díjtámogatás igénylése

A kamattámogatást és a kezességvállalási díjtámogatást a területileg illetékes adóhatóságtól kell igényelni, az adóhatóság által kialakított igénylési rend szerint.

A kamattámogatás negyedévente igényelhető, és az igényléshez csatolni kell a hitelintézet kamatbefizetést tanúsító igazolását is. A hitelszerződés megkötését követően az első negyedévben fizetendő kamatra eső támogatás összege előlegként is megigényelhető a rendelethez csatolt igénylőlap felhasználásával.

A kezességvállalási díjtámogatást a kezességvállalási szerződés megkötését követően, illetve a futamidő alatt évente egy alkalommal - a díjfizetés megtörténte után - lehet igényelni. Az igényléshez csatolni kell a hitelintézet vagy a garantőr intézmény igazolását a díj befizetéséről.

A támogatásokat a területileg illetékes adóhatóságtól lehet igényelni.

2/C. számú melléklet a 3/1997. (I. 18.) FM rendelethez

"

Lábjegyzetek:

[1] Az 51/1997. (VII. 24.) FM rendelet 15/C. § 1. bekezdésének második mondata a 80/1997. helyesbítésnek megfelelően módosított szöveg

[2] Az 51/1997. (VII. 24.) FM rendelet 15/C. § 1. bekezdésének második mondata a 80/1997. helyesbítésnek megfelelően módosított szöveg

Tartalomjegyzék