55/1997. (X. 21.) BM rendelet

a polgári védelmi kötelezettségen alapuló polgári védelmi szervezetek létrehozásának, irányításának, anyagi-technikai ellátásának, illetőleg alkalmazásának szabályairól

A polgári védelemről szóló 1996. évi XXXVII. törvény (a továbbiakban: Pvtv.) 42. §-a (2) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában

a) polgári védelmi szervezet létrehozása: a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárok polgári védelmi szervezetbe történő beosztása;

b) polgári védelmi szervezet megalakítási terve: a polgári védelmi szervezet személyi és anyagi-technikai felépítésének rendszere;

c) polgári védelmi szervezet megalakítási helye: az a földrajzilag körülhatárolható hely, ahol a polgári védelmi szolgálat elrendelése esetén a polgári védelmi szervezet tagjainak meg kell jelenniük a feladat végrehajtását megelőző felkészítés érdekében.

A polgári védelmi szervezetek létrehozásának közös szabályai

2. § A települési és munkahelyi polgári védelmi szervezetek polgári védelmi parancsnokságból és szakalegységekből, a területi polgári védelmi szervezetek szakszolgálat-parancsnokságból és szakalegységekből állnak.

3. § A Pvtv.-ben meghatározott polgári védelmi feladatok ellátására az alábbi polgári védelmi szakalegységeket kell létrehozni:

a) a lakosság helyi riasztása és tájékoztatása, a polgári védelmi szervezetek állományának riasztása, továbbá a riasztásra szolgáló technikai eszközök és berendezések működtetése, az elsötétítés és fényálcázás végrehajtásának ellenőrzése érdekében riasztó szakalegységet;

b) a polgári védelmi szervek és szervezetek, valamint az irányító és együttműködő szervek és szervezetek közötti hírkapcsolat biztosítása, a híradó-technikai berendezések üzemeltetése és a vezetés híradó-technikai feltételeinek biztosítása érdekében híradó szakalegységet;

c) a polgári védelmi vezetés feltételeinek biztosítása érdekében vezetésbiztosító szakalegységet;

d) a veszélyeztetett területről az állampolgárok kitelepítése, kimenekítése, továbbá a kitelepítéssel, befogadással összefüggő feladatok ellátásának megszervezése és végrehajtása érdekében kitelepítési-elhelyezési szakalegységet;

e) a lakosság helyi védelmét szolgáló óvóhelyek (szükségóvóhelyek) rendeltetésszerű használatának, valamint az óvóhelyen való tartózkodási szabályok betartásának biztosítása érdekében óvóhelyi szakalegységet;

f) a fővárosi METRO életvédelmi létesítményként alkalmazható szakaszaiban a kollektív védelem feltételeinek biztosítása érdekében METRO szakalegységet;

g) a járványos növény- és állatbetegségek megelőzésében, terjedésének megakadályozásában és a felszámolásában való közreműködés érdekében állat- és növényvédelmi szakalegységet;

h) járványos megbetegedések, fertőzések által veszélyeztetett lakosság védelme érdekében szükséges megelőző intézkedések és a fertőtlenítő munkák elvégzése, továbbá a halálos áldozatokkal kapcsolatos halaszthatatlan feladatok végrehajtásában való közreműködés érdekében közegészségügyi és járványügyi szakalegységet;

i) a lakosság és az anyagi javak megelőző radiológiai, biológiai, vegyi (a továbbiakban: rbv.) védelme és a kárterület biztosítása, továbbá felderítési, ellenőrzési, mentesítési és fertőtlenítési feladatok, a veszélyt okozó (nem mentesíthető) anyagok, eszközök megjelölése, elkülönítése érdekében rbv. szakalegységet;

j)[1] békeidőszaki katasztrófák során és minősített időszakban a sérült személyek felkutatása, elsősegélynyújtásban való részesítése, sérültek gyűjtőhelyére, kórházba való szállítása, a polgári védelmi szervezetek egészségügyi biztosítása, a szükséggyógyintézetek felállításában és működtetésében való részvétel, valamint a kórházak kitelepítésében való közreműködés érdekében elsősegélynyújtó és sérültszállító szakalegységet, valamint kórházi szakalegységet;

k) a lakosság és az anyagi javak megelőző műszaki védelmének végrehajtása, a kulturális javak védelme, szükségóvóhelyek létesítése, építése, a vizek kártételei elleni védekezésben való közreműködés, valamint a rendkívüli időjárási viszonyok következményeinek felszámolása, a romok által betemetett óvóhelyeken vagy romosodott épületekben lévő állampolgárok felkutatása, mentése érdekében műszaki-mentő szakalegységet;

l) az épület, közmű- és műszaki károk felmérése, csökkentése, felszámolása, szükség szerinti helyreállítása érdekében műszaki és kárfelszámoló szakalegységet;

m) a lakosság védőeszközökkel való ellátása, a polgári védelmi szervezetek működéséhez szükséges anyagi-technikai feltételek biztosítása, a szervezetek ellátása és az ideiglenesen ellátatlanná vált lakosság egyszeri ellátásának végrehajtása érdekében ellátó szakalegységet;

n) a lakosság és az anyagi javak védelméhez, valamint a polgári védelmi szervezetek működéséhez szükséges szállítási feladatok végrehajtása érdekében szállító szakalegységet.

4. §[2] A területi polgári védelmi szervezet keretében létrehozott

a) vezetésbiztosító és híradó szakszolgálat-parancsnokság a 3. § a)-c) pontjában,

b) lakosságvédelmi szakszolgálat-parancsnokság a 3. § d)-h) pontjában,

c) kárfelszámolási szakszolgálat-parancsnokság a 3. § i)-l) pontjában,

d) logisztikai szakszolgálat-parancsnokság a 3. § m) -n) pontjában

felsorolt területi, települési polgári védelmi szervezetek szakalegységeinek szakmai tevékenységét irányítja. A szakszolgálat parancsnoka a polgári védelmi szervezet alkalmazásának elrendelését követően a megyei (fővárosi) védelmi bizottság operatív törzse tagjaként végzi feladatait.

5. § A polgári védelmi szakalegységek létrehozása során a település - a területi polgári védelmi szervezet esetén az adott területen fekvő települések - veszélyeztetettségéből adódó megelőzési - kárfelszámolási feladatokat, a szakalegységek létszámának megállapításánál a település (terület) népességszámát és a veszélyeztetettség mértékét szükséges figyelembe venni.

A területi polgári védelmi szervezetek létrehozása

6. § (1) A területi polgári védelmi szervezetek felépítésére, létszámára a területi hivatásos polgári védelmi szerv vezetője részletes szakmai indokolás mellett tesz javaslatot a BM Polgári Védelmi Országos Parancsnokság parancsnoka (a továbbiakban: országos parancsnok) részére - annak szakmai előírásai alapján - a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester (a továbbiakban együtt: megyei közgyűlés elnöke) egyetértésével.

(2)[3] A területi polgári védelmi szervezet létrehozására tett javaslatot az országos parancsnok harminc napon belül megvizsgálja. Amennyiben a javaslat a terület polgári védelmi követelményeinek megfelel, úgy azt jóváhagyja, ellenkező esetben egy alkalommal, indokolva visszaküldi.

(3)[4] Az átdolgozott és a megyei közgyűlés elnökével újra egyeztetett javaslatot a visszaküldéstől számított harminc napon belül kell az országos parancsnokhoz ismételten eljuttatni, aki - véleményeltérés esetén is - határoz a területi polgári védelmi szervezetek felépítéséről és létszámáról.

7. § (1)[5] A területi polgári védelmi szervezet személyi állományát - a szakszolgálat-parancsnokság állományát a megyei közgyűlés elnöke egyetértésével - a szervezet létrehozásáról szóló döntést követő harminc napon belül jelöli ki a területi hivatásos polgári védelmi szerv vezetője.

(2) A területi polgári védelmi szervezet személyi és anyagi-technikai felépítéséről a szervezet létrehozásának helye szerint illetékes hivatásos területi polgári védelmi szerv kimutatást készít, és tárolja a területi szervezetek megalakítási tervét.

8. § (1) A területi hivatásos polgári védelmi szerv vezetője a területi polgári védelmi szervezetek felépítésének és létszámának indokoltságát háromévente felülvizsgálja. Indokolt esetben az országos parancsnok intézkedik a felülvizsgálat soron kívüli elvégzésére.

(2) Ha a felülvizsgálat eredményeként a területi polgári védelmi szervezetek felépítésének, létszámának megváltoztatása szükséges, a 6. § rendelkezései szerint kell eljárni.

A települési polgári védelmi szervezet létrehozása

9. § A települési polgári védelmi szervezeteket úgy kell létrehozni, hogy azok alkalmasak legyenek a helyi veszélyeztető tényezők hatásainak csökkentésére és az elsődleges mentési tevékenységgel összefüggő önmentő jellegű feladatok elvégzésére.

10. § (1) A veszélyeztetettség mértékének és jellegének megfelelő lakosságvédelmi és mentésszervezési feladatok irányítására alkalmas települési polgári védelmi parancsnokság szakmai összetételét és létszámát a helyi hivatásos polgári védelmi szerv vezetőjének javaslata alapján a polgármester állapítja meg.

(2) Azokon a településeken, ahol a veszélyeztetettség szempontjából települési polgári védelmi szervezet keretében szakalegységek megalakítása nem indokolt, ott a 3-5 fős települési polgári védelmi parancsnokságot a várhatóan jelentkező polgári védelmi feladatok tervezésére és szervezésére kell létrehozni.

11. § (1) A veszélyeztetettség alapján I. és II. polgári védelmi besorolású településeken a település lakosságszámának függvényében a polgári védelmi szervezetek legkisebb létszáma:

a) 10 000 lakos felett 300 fő,

b) 5000-10 000 lakos esetén 150-300 fő,

c) 1000-5000 lakos esetén 30-150 fő,

d) 1000 lakos alatt 16-30 fő,

e) 300 lakos alatt 6-8 fő.

(2) A veszélyeztetettség alapján III. és IV. polgári védelmi besorolású településeken a polgári védelmi szervezetek létszáma az (1) bekezdésben meghatározott létszám fele.

12. § (1) A települési polgári védelmi szervezetek megalakítási tervét a helyi hivatásos polgári védelmi szerv közreműködésével a települési polgári védelmi parancsnokság dolgozza ki, és a település polgármestere hagyja jóvá.

(2)[6] Az illetékességi területén létrehozott települési polgári védelmi szervezetek személyi és anyagi-technikai felépítéséről a polgármester adatszolgáltatása alapján a helyi hivatásos polgári védelmi szerv kimutatást készít.

13. § (1) A települési polgári védelmi szervezet polgári szervnél történő létrehozására kiadott hatósági határozatban - a helyi hivatásos polgári védelmi szerv vezetőjének javaslata alapján - a település polgármestere meghatározza a szervezet felépítését, létszámát.

(2) A polgári szervnél létrehozott települési polgári védelmi szervezet megalakítási tervét a polgári szerv vezetőjének egyetértésével a települési polgári védelmi parancsnokság a helyi hivatásos polgári védelmi szerv közreműködésével dolgozza ki. A tervet a település polgármestere hagyja jóvá.

(3) A települési polgári védelmi szervezet megalakítási tervének egy-egy példányát a szervezet megalakítási helye szerint illetékes település polgármesteri hivatalának jegyzőjénél, valamint a helyi hivatásos polgári védelmi szervnél kell elhelyezni.

14. § (1) A fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő vagy irányítása alatt álló szervnél a települési polgári védelmi szervezet létrehozásáról, felépítéséről és létszámáról a fővárosi hivatásos polgári védelmi szerv vezetőjének javaslatára a főpolgármester határoz.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szervezet megalakítási tervét a fővárosi hivatásos polgári védelmi szerv vezetője egyetértésével a polgári szerv vezetője készíti el, és a főpolgármester hagyja jóvá. A jóváhagyott megalakítási tervet a polgári szervnél és a fővárosi hivatásos polgári védelmi szervnél kell elhelyezni.

15. § A rendkívüli állapot polgári védelmi feladatait végrehajtó polgári védelmi szervezetek létrehozásának feltételeit a polgármester tervezi.

A munkahelyi polgári védelmi szervezet létrehozása

16. § (1) A munkahelyi polgári védelmi szervezetet a Pvtv. 13. §-ában meghatározott feladatok ellátása érdekében kell létrehozni.

(2) A munkahelyi polgári védelmi szervezet létrehozására és feladataira a polgári szerv telephelye szerint illetékes helyi hivatásos polgári védelmi szerv vezetője tesz javaslatot a polgármesternek, aki határozatban rendeli el a szervezet létrehozását.

17. § (1) A munkahelyi polgári védelmi szervezet megalakítási tervét a munkahelyi polgári védelmi parancsnokság dolgozza ki, és a polgári szerv vezetője hagyja jóvá. A jóváhagyás előtt a megalakítási tervről a szervezet létrehozását elrendelő polgármester véleményt nyilvánít.

(2) A jóváhagyott megalakítási terv egy-egy példányának őrzéséről a polgári szerv vezetője, a megalakítási hely szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője és a helyi hivatásos polgári védelmi szerv gondoskodik.

(3) A munkahelyi polgári védelmi szervezet létrehozásához és a megalakítási terv elkészítéséhez a helyi hivatásos polgári védelmi szerv vezetője szakmai segítséget nyújt.

A polgári védelmi szervezetekbe való beosztás szabályai

18. § (1) A polgári védelmi kötelezettség teljesítése alóli mentességet élvező állampolgár a mentességhez vezető okot a következő okmányok valamelyikével igazolhatja:

a) a terhességet a terhesgondozási könyvvel;

b) a Pvtv. 20. §-a (2) bekezdésének b)-e) pontjaiban meghatározott okot a kötelezett lakóhelye szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjének - környezettanulmány alapján kiállított - igazolásával;

c) a munkaképesség 67%-os elvesztését az azt megállapító határozattal, a betegséget három hónapnál nem régebbi, szakrendelő intézet vagy kórház szakorvosa által kiállított igazolással.

(2) Ha az érintett a környezettanulmány elkészítéséhez nem járul hozzá, a jegyző az igazolás kiadását megtagadja.

(3) Ha az érintett polgári védelmi kötelezettségét munkaköre, illetőleg közmegbízatása ellátásával teljesíti, ennek tényét a következő okmányok valamelyikével igazolhatja:

a) országgyűlési képviselővé történt megválasztásáról az erről kiállított megbízólevéllel, illetve képviselői igazolványával,

b) a munkaviszony fennállásáról a munkáltató által kiállított igazolással,

c) készenléti szolgálatról a készenlétet elrendelő okmánnyal,

d) közfeladatot ellátó ágazati védekezési szervezet tagja a szervezetbe történő beosztást elrendelő okmánnyal.

19. § A polgári védelmi szervezetek alkalmazásának idejére a hivatásos polgári védelmi parancsnoksághoz a polgári védelmi kötelezettség alatt álló és megfelelő szakmai felkészültséggel rendelkező személyeket lehet beosztani.

A polgári védelmi szervezetek alkalmazásának szabályai

20. §[7] A polgári védelmi szervezetek békeidőszaki alkalmazására a polgári védelmi szolgálat elrendelésére jogosult személy döntése alapján akkor kerülhet sor, ha más szervek (tűzoltóság, mentőszolgálat, vízkárelhárítási szerv, az érintett üzem baleset-elhárítási szerve) erői, eszközei nem elegendőek a veszélyhelyzet felszámolásához, illetve, ha azt a lakosság, valamint a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak védelme ezt egyébként indokolttá teszi.

21. § (1) A megyei közgyűlés elnökénél a veszélyeztetett település polgármestere kezdeményezi a területi, illetve más települések polgári védelmi szervezetei alkalmazását.

(2) A területi polgári védelmi szervezet a megyei közgyűlés elnökének döntése alapján a veszélyhelyzet elhárításának időszakára települési polgári védelmi szervezetekkel ideiglenesen kiegészíthető, ezek irányítására és alkalmazására a területi polgári védelmi szervezetre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

22. § (1) A polgári védelmi szolgálat ellátására kötelezés írásban vagy - ha az időveszteség a feladat ellátását veszélyezteti - szóbeli közléssel (hangosbemondó, hírvivő, távbeszélő, rádió- vagy televízió-közlemény útján) történhet.

(2) Ha a polgári védelmi szolgálatra kötelezés szóbeli közléssel történik, az érintettnek a határozatot az elrendeléstől számított 72 órán belül át kell adni.

(3) A polgári védelmi szervezetek alkalmazása során a feladat ellátására csak az arra felkészített, megfelelő védőfelszereléssel és munkaeszközökkel ellátott személy kötelezhető.

(4) A polgári védelmi kötelezettség alapján létrehozott polgári védelmi szervezet tagja csak beleegyezésével vehető igénybe a nemzetközi szerződésen alapuló, az országhatáron túli mentési feladatok ellátására.

23. § (1) A polgári védelmi szervezetbe beosztott személy a polgári védelmi feladat végrehajtása érdekében kapott utasításokat köteles végrehajtani.

(2) A polgári védelmi szakalegység vezetője a szakalegység állománya, a hivatásos polgári védelmi szerv vezetéssel megbízott tagja a polgári védelmi szervezet teljes állománya tekintetében gyakorolja az utasításadás jogát.

(3) Az utasításadás jogát a szakalegység vezetője a beosztó határozattal, a hivatásos polgári védelmi szerv vezetéssel megbízott tagja megbízólevéllel igazolja.

(4) A polgári védelmi szervezet tagját a szervezet alkalmazásának idejére a nemzetközi szerződés rendelkezéseinek megfelelő igazolvánnyal kell ellátni, amelyet a beosztás helye szerint illetékes hivatásos polgári védelmi szerv készít elő, tárol, és oszt ki az alkalmazás idejére.

24. § (1) Megjelenési és szolgálatteljesítési kötelezettségét teljesítő személy utazási költségtérítésre és a napi hat órát meghaladó felkészítés, illetve szolgálat esetén természetbeni ellátásra jogosult.

(2) Az (1) bekezdés szerinti utazási költségtérítés a közforgalmú vasutak 2. kocsiosztályának igénybevételéért fizetendő díj, közforgalmú vasúti közlekedés hiányában a menetrend szerinti autóbusz viteldíja.

(3) A polgári védelmi szolgálatra kötelezett személy a szolgálat elrendelése esetén - indokolt esetben - más közlekedési eszköz igénybevétele után is jogosult költségtérítésre.

25. § A polgári védelmi kötelezettség alapján létrehozott polgári védelmi szervezet alkalmazásával összefüggő költségeket az alkalmazás elrendelője viseli.

26. § (1)[8] Az ideiglenes polgári védelmi szolgálatra kötelezett személy a felmerült költségekkel kapcsolatos igényét a polgári védelmi szolgálatra kötelezést tartalmazó határozatot kibocsátó polgármesternél a polgári védelmi szolgálat elrendelését követő negyvenöt napon belül jelentheti be. Amennyiben a polgári védelmi szolgálatot nem a határozatot kibocsátó polgármester rendelte el, úgy az igény érvényesítéséhez szükséges iratokat a polgármester a szolgálatot elrendelő részére nyolc napon belül továbbítja.

(2) Az igény bejelentéséhez mellékelni kell a munkáltató által a kötelezett jövedelmére vonatkozó igazolást és a közlekedési eszköz igénybevételét igazoló menetjegyeket, valamint mindazokat az iratokat, amelyek az igény elbírálásánál jelentőséggel bírnak.

A polgári védelmi szervezetek anyagi-technikai ellátásának szabályai

27. § (1)[9] A területi és települési polgári védelmi szervezetek anyagi-technikai eszközökkel való ellátása központi készletekből, illetve a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvényben meghatározott szabályok szerint történik.

(2) A központi készletek beszerzéséről és elosztásáról az országos parancsnok gondoskodik.

(3) A Pvtv. 38. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján létrehozott központi készletekből biztosított technikai eszközök és anyagok állagának megóvásáról és biztonságos tárolásáról a polgári védelmi szervezetek megalakítási helye szerint illetékes polgármester gondoskodik.

28. § (1) A technikai eszközökre vonatkozóan a Pvtv. 11. §-a alapján bekért adatok felhasználásával az illetékes területi, illetve a helyi hivatásos polgári védelmi szerv igénybevételi kijelölési javaslatot készít. Az igénybevételre történő kijelölésről szóló határozatot a polgármester hozza meg.

(2) Az illetékes hivatásos polgári védelmi szerv a polgári védelmi feladatok ellátásához szükséges technikai eszközökre vonatkozó adatokat a hadkiegészítő parancsnoksággal évente egyezteti.

29. § A polgári védelmi szervezetek alkalmazását követően 30 napon belül gondoskodni kell a központi készletből átadott technikai eszközök karbantartásáról és az elhasznált, megsemmisült anyagok, eszközök pótlásáról. A karbantartás és pótlás költségeit a polgári védelmi szervezet alkalmazásának elrendelője viseli.

A hivatásos polgári védelmi szerveknek a polgári védelmi szervezetek létrehozásával és anyagi-technikai ellátásával kapcsolatos feladatai

30. § A BM Polgári Védelmi Országos Parancsnokság

a) kidolgozza a polgári védelmi szervezetek alkalmazási készenlétbe helyezésének rendszerét;

b) összesített terveket készít a központi készletekből biztosított anyagi-technikai ellátás megvalósítására;

c) kidolgozza a polgári védelmi szervezetek korszerűsítésének és továbbfejlesztésének szakmai szabályait.

31. § A területi hivatásos polgári védelmi szerv

a) működési területén egyezteti és koordinálja a polgári védelmi szervezetek létrehozását;

b) kijelöli a területi polgári védelmi szervezetek állományát;

c) szakmai javaslatot készít a megyei közgyűlés elnöke részére, a polgári védelmi szervezetek alkalmazására;

d) gondoskodik a területi polgári védelmi szervezetek felkészítéséről, működési területén tervezi és figyelemmel kíséri a települési polgári védelmi szervezetek felkészítését;

e) évente tájékoztatja a megyei közgyűlés elnökét az illetékességi területén létrehozott területi, települési és munkahelyi polgári védelmi szervezetek felépítéséről, létszámáról és felkészítéséről.

32. § A helyi hivatásos polgári védelmi szerv

a) működési területén egyezteti és koordinálja a polgári védelmi szervezetek létrehozását;

b) végrehajtja a települési polgári védelmi szervezetek szakmai felkészítését, valamint ellenőrzi a munkahelyi polgári védelmi szervezetek felkészítését;

c) végzi a működési területén megalakított polgári védelmi szervezetek központi készletekből átadott anyagi-technikai eszközökkel való ellátását.

Záró rendelkezések

33. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

(2)[10]

(3)[11]

Melléklet az 55/1997. (X. 21.) BM rendelethez[12]

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 48/2003. (XII. 13.) BM rendelet 1. § -a. Hatályos 2003.12.28.

[2] Megállapította a 4/2005. (II. 19.) BM rendelet 1. § - a. Hatályos 2005.03.06.

[3] Módosította a 13/2010. (XII. 28.) BM rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2011.01.01.

[4] Módosította a 13/2010. (XII. 28.) BM rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2011.01.01.

[5] Módosította a 13/2010. (XII. 28.) BM rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2011.01.01.

[6] Megállapította a 4/2005. (II. 19.) BM rendelet 2. § - a. Hatályos 2005.03.06.

[7] Megállapította a 4/2005. (II. 19.) BM rendelet 3. § - a. Hatályos 2005.03.06.

[8] Módosította a 13/2010. (XII. 28.) BM rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2011.01.01.

[9] Megállapította a 4/2005. (II. 19.) BM rendelet 5. § - a. Hatályos 2005.03.06.

[10] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 3. § 194. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

[11] Hatályon kívül helyezte a 26/2009. (X. 16.) ÖM rendelet 21. § 1. pontja. Hatálytalan 2009.10.19.

[12] Hatályon kívül helyezte a 26/2009. (X. 16.) ÖM rendelet 21. § 1. pontja. Hatálytalan 2009.10.19.

Tartalomjegyzék