5/1997. (III. 7.) NM rendelet
a gyógyúszás foglalkoztató szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § A népjóléti ágazatba tartozó gyógyúszás foglalkoztató szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Melléklet az 5/1997. (III. 7.) NM rendelethez
JEGYZÉK
az állam által elismert - a népjóléti ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgáztatási követelményekről
A Jegyzék 52. sorszáma szerint kiadott gyógyúszás foglalkoztató szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 53 5008 01
2. A szakképesítés megnevezése: Gyógyúszás foglalkoztató
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások
3. A munkaterület rövid, jellemző leírása
A gyógyúszás foglalkoztató
- foglalkoztatható uszodában, tanuszodában, fürdőben, gyógyfürdőben, valamint egészségügyi és oktatási, állami és magánintézmények egyéb, szabályozott területén. Tevékenységi körében:
- felméri a szakorvos által habilitációs-rehabilitációs, rekreációs, illetve egészségügyi állapotot szinten tartó rendszeres gyógyúszás foglalkozásra küldött betegek állapotát, mozgáskészségét, mozgáslehetőségeit, terhelhetőségét,
- beilleszti a beteget az állapotának megfelelő - lehetőleg homogén, kis létszámú - gyógyúszó csoportba,
- megtervezi a fokozatos terhelést és az orvos által kitűzött rehabilitációs célok megvalósítását segítő csoportos vízi mozgás- és úszásprogramot (edzéstervet),
- elkészíti a csoportos gyógyúszás foglalkozásokba még beilleszkedni nem képes beteg egyéni fejlesztési programját,
- személyre szólóan irányítja az egyéni felzárkóztatást,
- folyamatosan megfigyeli a csoport fejlődését, s ennek megfelelően módosíthatja az edzéstervet,
- gondoskodik a rendszeres kontrollvizsgálatok időpontjának betartásáról,
- együttműködik a beteg kezelését, fejlesztését végző többi szakemberrel,
- biztosítja a csoport sokoldalú fejlesztéséhez szükséges uszodai segédeszközöket,
- folyamatosan dokumentálja a gyógyúszás foglalkozások tapasztalatait, eredményeit,
- kapcsolatot tart a beteg hozzátartozóival,
- betartja a tevékenységével kapcsolatos etikai és jogi normákat,
- szükség esetén tud vízből menteni és elsősegélyt nyújtani,
- szükség esetén intézkedik az egyes betegek probléma esetén történő gyógyszereléséről, illetve speciális ellátásáról,
- a foglalkozások alatt gondoskodik a munkavédelmi, balesetvédelmi és higiénés előírásoknak megfelelő környezetről.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
III/1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb szakmai feladatok
A gyógyúszás foglalkoztató képes az alábbi betegségekben szenvedő gyermek, serdülő és felnőtt betegek részére egyéni és csoportos fejlesztési programot készíteni, és a programot megvalósítani:
1. congenitalis vitiumok
- operáció előtti könnyített víz alatti torna, könnyített úszás összeállítása,
- operáció utáni fokozódó fizikai terhelés korrekciós és gyógyúszás edzések összeállítása.
2. primer juvenilis hypertónia:
- kezdők számára könnyített víz alatti torna összeállítása, könnyített úszás, a fokozódó terhelés megállapítása, beállítása.
3. asthma bronchiale:
- kilégző feladatok tanítása, a négy úszásnem alaptechnikájának megtanítása, fokozódó terhelés megállapítása.
4. cistas fibrosis:
- három úszásnem alaptechnikájának megtanítása,
- a váladékeltávolítás idejének felismerése,
- állóképességet fejlesztő gyógyúszás edzések összeállítása.
5. strukturális gerincdeformitások:
- a törzs mobilizálását segítő víz alatti torna összeállítása,
- korrigált alaphelyzetekben szimmetrikusan erősítő torna- és gyógyúszás feladatok egyéni beállítása,
- korrigált helyzetekben alkalmazható úszó mozgások tanítása.
6. mellkasi deformitások:
- a vállöv és a törzs mobilizálását, erősítését segítő víz alatti feladatok és légző feladatok megtanítása,
- a megengedett úszásnemek megtanítása,
- a fokozódó terhelés megállapítása.
7. Perthes-kór:
- a csípőt mobilizáló víz alatti torna beállítása,
- az egyes úszások karütemének megtanítása,
- az alapállóképesség fokozatos fejlesztése.
8. obesitas:
- a négy úszásnem megtanítása,
- légzőfeladatok beiktatásával állóképességet fejlesztő úszóprogramok összeállítása.
9. központi és perifériás idegrendszeri sérülés, károsodás:
- a Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika program kezdő, középhaladó és haladó víz alatti mozgásfeladatainak tréningrendszerű megtanítása,
- analitikus szintre lebontott úszásoktatás beállítása,
- preventív és korrekciós víz alatti torna és gyógyúszás feladatok megállapítása.
10. juvenilis chronikus arthitis (JCA):
- korrekciós, mobilizáló, erősítő víz alatti torna beállítása,
- három úszásnem megtanítása, és változatos gyakoroltatása.
11. haemophilia:
- a négy úszásnem megtanítása és változatos gyakoroltatása,
- az állóképesség fejlesztésére irányuló gyógyúszás foglalkozások levezetése.
12. veleszületett és szerzett súlyos végtaghiányok:
- víz alatti mobilizáló, tartásjavító egyensúlyérzék-fejlesztő feladatok megtanítása,
- a speciálisan szükséges ritmusérzék kialakításával az egyes úszásnemek megtanítása,
- a fizikailag lehetséges úszómozgások változatos gyakoroltatása.
13. értelmi fogyatékosság:
- a Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika program kezdő, középhaladó és haladó feladatainak megtanítása,
- a lehetséges úszásnemek megtanítása és változatos gyakoroltatása,
- a szükséges korrekciós feladatok összeállítása és alkalmazása.
III/2. Követelmények
A gyógyúszás oktató legyen képes:
- a beutaló orvos diagnózisa és a beteg, illetve a beteg hozzátartozójának szakszerű kikérdezése után megállapítani a betegség súlyosságától függő aktuális fizikai állapotot és a terhelhetőség mértékét, kezdeti időtartamát,
- betegségre, állapotra jellemző kezdő alapstátust felvenni minden betegről, és 1-3 havonta összehasonlítani a kontrollvizsgálatokkal,
- edzéselméleti ismeretei alapján eldönteni, hogy a gyógyúszásban a beteg milyen célzott uszodai fejlesztésben részesüljön (állóképesség-, erő-, gyorsaság-, mobilitás-, koordináció-, egyensúlyfejlesztés, állapotmegőrzés, valamint, hogy mely úszó- és mozgásfeladatok nem végezhetők),
- a beteg és a csoport aktuális állapotának, mozgástudásának megfelelően meghatározni a mozgás- és úszástanítás közeli és középtávú feladatait; havonta edzéstervet írni, jelölni a gyógyúszó beteg, illetve csoport általános és speciális fejlesztési szükségleteit, valamint az ehhez kapcsolódó mozgásfeladatokat,
- a betegség és az állapot függvényében meghatározni a gyógyúszás javasolt időtartamát, s a hosszú távú tervezést ennek megfelelően elkészíteni,
- felismerni az élettani és edzéselméleti ismeretei alapján az alulterhelés és a túlterhelés jeleit, illetve a beteg hőháztartásának zavarait,
- alkalmazni a teljesítménymérések, illetve a terheléses mérések fajtáit; a kapott eredményeket a következő edzéstervbe beépíteni és hatékony fejlesztést végezni,
- ismeretei alapján alkalmazni a mozgástanítást megkönnyítő pedagógiai, pszichológiai módszereket,
- a beteg-csoport életkori sajátosságának és adott értelmi szintjének megfelelően - a hatékonyság érdekében - kiválasztani az oktatói attitüdjét,
- felismerni és kezelni a betegekben, szüleikben mutatkozó - a betegség következtében kialakuló - "másságot" és együttműködést hátráltató tényezőket,
- szakszerűen alkalmazni a gyógyúszás körében a magyarországi gyógyvizek kedvező hatásait,
- értelmezni és alkalmazni a gyógyúszással kapcsolatos hatályos jogszabályokat, a tevékenységével kapcsolatosan igénybe vehető állami támogatások módjait, mértékét,
- feladataihoz kapcsolódóan tanítani a négy úszásnemet, oktatni a hibás mozgástanítás megelőzését és a korrigálást segítő feladatokat,
- rosszullét, baleset alkalmával magatehetetlenné váló betegét szakszerűen és gyorsan kimenteni a vízből, és elsősegélyben részesíteni,
- megismerni a gyógyúszó csoportba járó betegek gyógyszerszedését, annak hatásait és mellékhatásait, és folyamatosan tájékozódni a beteg orvosi és gyógytorna kezeléséről,
- felismerni és dönteni arról, hogy az egyes betegségeknél, mely úszó- és mozgásfeladatok nem alkalmazhatók,
- munkájához rendszeres orvosi konzultációt igénybe venni, tájékozódni az egyes betegségekkel kapcsolatos orvos és gyógytornász által végzett kezelésekről,
- betartani a gyógyúszással kapcsolatos alapvető higiénés követelményeket,
- a gyógyúszásban részt vevő betegeket a foglalkozás ideje alatt mozgásban segíteni, a helyváltoztatáshoz segédeszközt igénybe venni,
- folyamatos önképzésben részt venni, a HRG Alapítvánnyal szakmai kapcsolatot tartani.
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
IV/1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei:
1.1. Középiskolai végzettség.
1.2. Szakmai előképzettség (az alábbi szakmai képesítés valamelyike):
- úszó-szakedző,
- középfokú úszóedző,
- egészségügyi szakképesítés (általános ápoló és általános asszisztens, ápoló, szakápoló, gyermekápoló, csecsemő- és kisgyermek-gondozó, szülésznő, fizioterápiás asszisztens, gyógymasszőr, gyógyfoglalkoztató szakasszisztens),
- tanító,
- gyógytornász,
- konduktor,
- óvodapedagógus,
- gyógypedagógusi végzettség.
1.3. Biztos úszástudás és megfelelő fizikai-egészségi állapot.
1.4. Tanítási gyakorlat és hospitálások hiánytalan letöltése, a tanítási és a hospitálási napló leadása a szakmai vizsgát szervező intézmény részére.
Kötelező tanítási gyakorlatok:
- 1 alkalommal egyszerre egy végtaghiányos gyermek vízhez szoktatását és úszásoktatását 45 percig elvégezni (a korábbi hospitálási megfigyelésekre támaszkodva; edzéstervvel felkészülve),
- 1 alkalommal végtaghiányos gyermekcsoport gyógyúszás foglalkozását irányítani (45-60 percig),
- 1 alkalommal asthmás csoport gyógyúszás foglalkozását irányítani,
- 2 alkalommal értelmi sérült gyermekcsoportban beosztott segítőként együttműködni a gyermekekkel; majd egy következő alkalommal ugyanebben a csoportban 30 percig saját, a csoport gyógyúszás oktatójával egyeztetett edzésterve alapján foglalkozást tartani,
- 2 alkalommal saját hallgatótársaknak 20 perces tanítási gyakorlaton tanítani HRG-tréningeket,
- 2-2 alkalommal beosztott segítőként részt venni a kezdő, középhaladó és a haladó HRG-csoportok munkájában,
- 1 alkalommal szívbeteg, magas vérnyomásos, illetve kövér gyermekek foglalkozását kell megtartani,
- 1 alkalommal 60 perces zárótanítást tartani egy erre a célra kijelölt HRG-csoportban.
Kötelező hospitálási gyakorlatok:
- 1 alkalommal scoliózisos, gerincdeformitásos beteg egyéni gyógytorna foglalkozása,
- 1 alkalommal hydrobic-foglalkozás megfigyelése majd aktív részvétel,
- 2 alkalommal uszodai foglalkozás gyógytestnevelés órán (a gerincdeformitások vízi mozgásos korrekcióját megfigyelve),
- 1 alkalommal végtaghiányos gyerekek gyógyúszás foglalkozásán az úszásoktatás menetének rögzítése,
- 1 alkalommal a vízi bordásfalon végezhető feladatok megfigyelése; majd aktív kipróbálása gyógytornász irányításával,
- 1 alkalommal egészséges gyermekcsoport vízhez szoktatását megfigyelni,
- 2 alkalommal asthmás csoport oktatását megfigyelni, edzéstervét tanulmányozni,
- 1 alkalommal kezdő értelmi fogyatékos csoport fejlesztését megfigyelni,
- 1-1 alkalommal az ICP-sek kezdő, középhaladó illetve haladó HRG-csoportjának foglalkozását megfigyelni.
A vizsga megkezdéséig hospitálási és tanítási gyakorlatokon a vizsgázó a részvételét és a gyakorlati feladatok teljesítését az előre megadott vizsgaszempontok figyelembevételével a hospitálási naplójában és a tanítási naplójában a gyakorlatvezető igazolja.
A hospitálásra és a tanítási gyakorlat lefolytatásában olyan intézmények vehetnek részt, ahol
- legalább fél éve rendszeren működik szakképzett foglalkoztató által irányított gyógyúszás foglalkoztatás, fejlesztés szempontjából homogén betegcsoport; akiknek a teljesítményét, eredményeit folyamatosan - szakorvos irányításával és közreműködésével - mérik és dokumentálják,
- az adott gyógyúszó csoport a kezdettől fogva rendelkezik fejlesztési (edzés) tervvel.
A hospitáláson és a foglalkozásokon való aktív részvétel, illetve az eset-, óra-, edzésterv-elemzések a későbbi önálló munka kialakítását készítik elő.
Az egyes hospitálások megfigyelési eredményeit minden vizsgázónak saját hospitálási naplójában kell vezetni, és a részvételt a gyakorlatvezetőnek igazolni kell.
HOSPITÁLÁSI NAPLÓ
A hallgató neve:
A hospitálás ideje:
helye:
A megfigyelt gyógyúszás-csoportban a betegek diagnózisa(i) (hány fő):
A megfigyelt gyógyúszás-csoport szintje (kezdő, középhaladó, haladó):
A megfigyelt gyógyúszás-csoport legfontosabb fejlesztési céljai (állóképesség, gyorsaság, erő, hajlékonyság, egyensúly, mozgáskoordináció fejlesztése, egyéb):
A megfigyelt foglalkozás edzésanyaga (milyen mozgásfeladatot milyen ismétlésszámmal, milyen tempóban, mennyi pihenőidővel hajtottak végre stb.):
- bemelegítés:
- a foglalkozás fő része:
- levezetés:
A foglalkoztató gyógyúszás irányítására vonatkozó magatartása:
A foglalkoztató és a csoport együttműködése:
A csoport munkájának intenzitása:
Ellenőrző vizsgálatok fajtái, eredményei, ideje, helye az edzés során:
Egyéb megfigyelések:
.......................................
gyakorlatvezető
TANÍTÁSI NAPLÓ
A hallgató neve:
A foglalkozás ideje:
helye:
A gyógyúszás-csoport betegeinek diagnózisa(i) (hány fő):
A gyógyúszás-csoport szintje (kezdő, középhaladó, haladó):
A csoport előző edzéstervének elemzése (megtörtént, nem történt meg):
A mellékletként csatolt edzésterv a csoport
- szintjének,
- mozgásállapotának,
- tudásának,
- figyelmi-idegrendszeri-pszichés kapacitásának
megfelelő, nem megfelelő.
A foglalkozás előkészítése (az edzésterv elkészítése, eszközök előkészítése, a gyermekek nevének, betegségének, egyéni feladatmegoldásának megtanulása) megfelelő, hiányos.
A foglalkozás megvalósítása az edzéstervnek megfelelően történt:
Edzéstervtől eltért
- kisebb részletekben:
- érdemi részekben:
A betegségnek megfelelő elsősegélynyújtó eszközök, ellenőrző és mérőeszközök használata
- a megfelelő időben megtörtént:
- nem történt meg (indoklás):
A hallgató a csoport figyelmét folyamatosan fenn tudta tartani
- a csoport egészének,
- a csoport felének,
- a csoport néhány tagjának.
A hallgató a tervezett feladatokat
- a tervezett idő alatt oldotta meg,
- rövidebb idő alatt oldotta meg,
- hosszabb idő alatt oldotta meg.
Egyéb észrevétel (segítségadás, hibajavítás, együttműködés a beosztott segítőkkel, irányítói magatartás):
Javasolt érdemjegy:
.......................................
gyakorlatvezető
IV/2. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga szakmai elmélet (írásbeli és szóbeli) és szakmai gyakorlat vizsgarészekből áll.
A szakmai vizsga tantárgyai
a) Alaptantárgyak:
1. Edzéselmélet.
2. Élettan.
3. Fejlesztésmódszertan, neveléspszichológia.
4. Testvázlat, mozgásszervezés, pszichoszomatika.
5. Habilitáció és rehabilitáció.
6. Balneológia.
7. Úszás.
8. Jogi és vállalkozási ismeretek.
9. Elsősegélynyújtás és vízből mentés.
b) Szaktantárgyak:
10. Belgyógyászati ismeretek:
- congenitális vitiumok,
- primer juvenilis hypertónia,
- haemophilia,
- obesitas.
11. Pulmonológiai ismeretek:
- asthma bronchiale,
- cistas fibrozis.
12. Orthopédiai ismeretek:
- strukturális gerincdeformitások,
- mellkasi deformitások,
- veleszületett, szerzett végtaghiányok.
13. Reumatológiai ismeretek:
- Perthes-kór.
14. Gyógypedagógiai ismeretek:
- értelmi fogyatékosság,
- juvenilis chronikus arthritis (JCA).
15. Neurológiai ismeretek:
- központi idegrendszeri sérülések.
Tantárgyak témakörei
Alaptantárgyak:
1. Edzéselmélet
Az edzéselmélet kialakulása, az edzéselmélet és edzésmódszertan összetevői.
Az edzéselmélet fajtái.
Az edzettség jellemzői.
A teljesítőképesség jellemzői, határai, korlátai.
Az alkalmazkodás biológiai, pszichológiai összetevői és szintjei.
Az edzés hatására történő kifáradás egészséges, beteg és sérült személyeknél.
Az edzésterhelés összetevői.
A kondícionális képességek csoportosítása.
A gyorsaság meghatározása, fajtái, fejlesztése.
Az erő meghatározása, fajtái és fejlesztésük.
Az állóképesség meghatározása, fajtái és fejlesztésük.
A mozgáskoordináció meghatározása és szerepe.
A mozgásszerkezet fogalma.
A mozgástanulás szakaszai.
A hibajavítás helye, módjai és jelentősége a mozgástanítás egyes szakaszaiban.
Az információ forrásai.
Az edzéstervezés módja, körülményei, szakaszai.
Az edzéstervezés hangsúlyai a különböző életkorokban.
A szárazföldi és az uszodai terhelés összehangolásának lehetőségei.
A rendszeres sport hatása a szervezetre.
A versenyzésre való felkészítés szempontjai.
2. Élettan
Az élettan tárgya, az emberi szervezet funkcionális felépítése.
A mozgás jelentősége az egészséges életmód fenntartásában.
A mai gyermekek mozgási lehetőségei (különös tekintettel a sérült gyermekek esetén).
Az úszás jelentősége az egészség szempontjából.
A vízben végzett mozgások és az úszás mechanikai, élettani, fizikai jelentősége.
A mozgás szervrendszere, a mozgás passzív szervei.
A mozgás aktív szervei, az izmok.
Az izmok eredése, tapadása, funkciói, sérülésük.
A szabályozásról általában.
Az idegrendszer részei és működése.
Az endokrin rendszer.
Az érzékszervek, szerepük a mozgásban.
Az oxigénszállítás rendszere, a vér és a légzőrendszer, funkciói és betegségeik.
Az anyagcsere.
Az emésztés és a felszívódás.
Az alapanyagcsere.
Az alapanyag-csere változásai betegségek, illetve terhelés esetén.
A hőháztartás gyermekkori sajátosságai, a bőr.
Az egészséges táplálkozás mennyiségi és minőségi szempontjai.
Az élettanban használatos mérések, melyek a terheléssel és a terhelhetőséggel függnek össze.
3. Fejlesztésmódszertan, neveléspszichológia
A gyógyúszás foglalkoztató munkához szükséges elméleti és alkalmazott pszichológiai ismeretek bevezetése.
A fejlődés multifaktoriális szemlélete, a fejlődés ellentmondásai.
A korszerű fejlődésmodellek.
A pszichikum fejlődésének alaptörvényei, az érzelmi és az akarati élet sajátosságai, ellentmondásai.
Az utánzás szerepe az egyedfejlődésben és az oktatásban.
A tanulás törvényszerűségei, modellnyújtás.
A játék szerepe, a játék és a tanulás összefüggései.
A megismerő tevékenység szerepe a kisgyermek fejlődésében.
Az ékletkori sajátosságok szerepe a motiváció, irányítás és a tanítás szempontjából.
A tanulás és a motiváció pedagógiai vonatkozásai.
A preventív és a korrektív fejlesztés stratégiái.
A gyógyúszás foglalkozásokba és a HRG-programba beépíthető megismerő funkciók csoportosítása.
A betegségek testi-lelki-szociális deformáló hatásai.
A deformáló hatással szembeni lehetséges preventív stratégiák, korrekciók.
A beteg gyermek és a család kapcsolata, a játszmák.
A beteg és az orvosok, rehabilitációs szakemberek kapcsolata.
A beteg és sorstársai, valamint kortársai kapcsolata.
A gyógyúszás foglalkoztató szerepe, azonosulás a feladattal.
A beteg és a gyógyúszás foglalkoztató optimális kapcsolatának irányelvei.
A foglalkoztató és a csoport kapcsolata, azonos érték- és normarendszer kialakítása.
A foglalkoztató kapcsolata és az együttműködési lehetőségek a szülővel, orvossal, illetve a többi szakemberrel.
A gyermek betegségének deformáló hatása a szülő biztonságérzetére.
A gyógyúszás foglalkoztató szerepének sokoldalúsága, nehézségei.
Az empátia, a szeretet és a következetes oktatás-nevelés összefüggései, kölcsönhatásai.
A bűntudat kialakulása, megoldási módok.
A gyógyúszás foglalkozások tervezésével és irányításával kapcsolatos rövid, közép- és hosszú távú célok pontos kitűzése.
Problémamegoldás a kölcsönös előnyök alapján.
A jó személyes kontaktus jellemzői és kialakításuk lehetséges módjai.
A beteg gyermek viselkedése, indítékai, elvárásaik, megnyerhetőségük.
A torzító játszmák és leépítési lehetőségeik.
4. Testvázlat, mozgásszervezés, pszichoszomatika
A központi idegrendszerről általában.
A gerincvelő, az agy részei és funkciójuk, a kérgi területek.
A mozgásszervezés (testtartás, izomtónus, mozgásszabályzás).
A veleszületett mozgásminták és a leépülésük.
A mozgásfejlődés alapjai, feltételei.
A mozgástanulás szakaszai.
A tanulás-érés kapcsolata és kölcsönhatásai.
A testvázlat fogalma és kialakulása.
A testvázlat funkciója és diszfunkciója.
A szenzoros integráció fogalma, összetevői és jelentősége.
Az integráció fejlesztési lehetőségei.
A szenzoros integráció lehetőségei a HRG módszerben.
A mozgástervezés zavarainak okai, korrekciói.
A test és a lélek összhangja.
A test és a lélek betegségei (átfedések, betegségelfogadás).
A pszichoterápia feltételei és hatásmechanizmusa.
A már gyermekkorban kialakult pszichoszomatikus betegségek enyhítésére alkalmazható pszichoterápiás irányzatok ismertetése.
5. Habilitáció és rehabilitáció
A habilitáció és rehabilitáció fogalma és célja:
A rehabilitáció területei:
- az orvosi rehabilitáció
= célja, feladatai, módszerei,
= szakintézményei,
= a technikai segédeszköz-ellátás;
- pedagógiai rehabilitáció
= feladatai, módszerei,
= a gyermek rehabilitációja,
= gyógypedagógia és intézményei,
= szakmai képzés és átképzés,
= a felnőttoktatás jellegzetességei;
- foglalkozási rehabilitáció
= feladata és módszerei,
= a munkaalkalmasság egészségügyi, pszichológiai és jogi feltételei,
= alkalmassági vizsgálatok;
- szociális rehabilitáció
= célja, feladata, eszközei, intézkedései,
= kieső jövedelempótlás módjai,
= szociális segélyezés módjai.
A rehabilitáció alapelvei.
A társadalom különböző szerveinek feladatai a rehabilitáció folyamatában:
- az egészségügy feladatai,
- pedagógiai feladatok,
- munkaügyi feladatok,
- szociális gondoskodás,
- az államigazgatás szerepvállalása a rehabilitációs feladatok irányításában.
A rehabilitáltak érdekvédelmi és szakmai szervezetei.
A rehabilitáltak gondozása.
6. Balneológia
A balneológia helye és szerepe a tudományok között.
A gyógyvizek hatása a szervezetre (gyógyítás, ellenjavaslatok).
A balneológiában ismert meleg hatású kezelések és élettani hatásuk, indikációjuk, kontraindikációjuk.
A hideg hatású kezelések és élettani hatásuk (indikációjuk, kontraindikációjuk).
A víz különböző hőmérsékletének élettani, fizikai hatásai.
A balneológiában alkalmazott eljárások csoportosítása az ingerek erőssége szerint.
Borogatások, pakolások, fürdőkezelések.
A magyarországi gyógyvizek csoportosítása gyógyhatásuk szerint.
A víz és gyógyvíz felhasználása orvosi javaslatra.
A gyógyúszásban résztvevők higiénéje:
- uszodai fertőtlenítés szabályai,
- a gyógyúszást korlátozó, kizáró fertőző betegségek, bőrelváltozások.
7. Jogi és gazdálkodási ismeretek
A gyógyúszással kapcsolatos jogszabályok.
Az Egészségbiztosítási Pénztárral való szerződéskötés feltételei.
Az Egészségbiztosítási Pénztár finanszírozásának feltételei, illetve az ellenőrzésük módjai.
A gyógyúszás hazai és nemzetközi kapcsolatai (a gyógyúszást segítő egyesületek, alapítványok, intézetek).
Csoportszervezési, könyvelési ismeretek.
8. Az úszás
Az úszásoktatás területeinek felosztása, elemzése.
A helyes és hatékony pedagógiai módszerek kiválasztása.
A vízhez szoktatás menete, feladatai.
A hátúszás alaptechnikájának oktatása.
A gyorsúszás alaptechnikájának oktatása.
A mellúszás alaptechnikájának oktatása.
A pillangóúszás alaptechnikájának oktatása.
A hibák megelőzésének és javításának szempontjai.
Az egyéni technika fokozatos kialakítása.
A haladási napló vezetésének szempontjai.
Az úszásoktatás segédeszközei, jelentőségük, szerepük és esetleges gátló hatásaik.
9. Elsősegélynyújtás és vízből mentés
Az elsősegélynyújtás általános szabályai.
A legfontosabb elsősegélynyújtási ismeretek:
- törés, ficam, rándulás tünetei, elsődleges ellátásuk,
- sebek, vérzéscsillapítás módjai,
- eszméletvesztés felismerése és elsődleges ellátása,
- orvos-, mentőhívás,
- az újraélesztés elméleti alapjai, kivitelezése.
A vízbe fulladás okai, előzményei, körülményei.
A mentésnél használatos úszásnemek technikai ismertetése.
A mentő ugrások, merülések.
A fuldokló kimentése, mentési fogások.
Önmentés.
Szabadulási fogások.
Szaktantárgyak:
10. Belgyógyászati ismeretek
CONGENITÁLIS VITIUMOK
A congenitalis vitiumok okai, kialakulásának ismertetése.
A vitiumok fajtái.
A pre- és posztoperációs rehabilitáció szerepe, jelentősége.
A gyógytorna szerepe és feladatai.
A gyógyúszás feladatai, orvosi szempontjai.
A terhelhetőség megállapításának módjai.
A rendszeres kontroll szerepe.
PRIMER JUVENILIS HYPERTONIA
A betegség kialakulásának okai, fajtái.
Vérnyomásmérés.
A gyógytorna szerepe, a gyógyúszás jelentősége.
A gyógyúszás foglalkozások mozgásanyagának összeállítási szempontjai.
Az intenzitás kérdése.
A folyamatos ellenőrzés módjai.
A terhelhetőség.
HAEMOPHILIA
A vérzékenység (haemophilia) bemutatása, kialakulása.
A vérzékenység tünetei.
A faktorhiányok.
A vérzések helye, rendszeressége, erőssége.
Az orvosi terápia.
A vízben történő erősítés, állóképesség-növelés kérdései.
A gyógyúszás ellenjavallatai.
Az uszodai biztonságos közlekedés megteremtése.
OBESITAS
A kövérség (obesitas) előzményei, kialakulásának okai.
A kövérséggel járó rizikófaktorok.
A kövérség fajtái.
A kövérség kezelése megfelelő étrenddel.
A kövérség hatása a mozgatórendszerre.
A kövérség hatása a légzőrendszerre.
A kövérség hatása a szív- és keringési rendszerre.
A mozgás jelentősége a kövérség mérséklésében.
A kövérséggel járó pszichés sérülési lehetőségek.
A gyógytorna és a vízi mozgásfejlesztés, valamint a gyógyúszás feladatainak és intenzitásának főbb szempontjai.
A nem javasolt feladatok.
11. Pulmonológiai ismeretek
ASTHMA BRONCHIALE
Az asthma kialakulásának okai.
Az asthma tünetei.
Allergiát előidéző anyagok.
A hörgőgörcs és a nehéz légzés kialakulása.
A légzésfunkciós vizsgálatok.
A diagnózis felállítása.
Az asthma osztályozása a tünetek megjelenése szerint.
Az asthma prognózisa gyermekkorban.
A gyógyszeres kezelés.
A helyes táplálkozás és a megfelelő életmód.
Az asthma és a levegőváltozás (tengerpart, hegyvidék, barlangkúra).
Az úszás előnyei.
Célszerű információk a csoportba illesztés kezdetekor.
Az úszás ellenjavallatai.
A fokozatos terhelés kérdései.
CISTAS FIBROSIS
A CF meghatározása, tünetei, okai.
A fizikoterápiás eljárások.
A CF-es betegek besorolása tüneteik szerint.
A gyógyúszás céljai, fontossága.
A fizikai terhelhetőség javítása.
A gyógytorna és a gyógyúszás összekapcsolása.
Az úszás ellenjavallatai.
12. Orthopédia
STRUKTURÁLIS GERINCDEFORMITÁSOK
A gyermek- és serdülőkori tartáshibák csoportosítása.
Az élettani gerincgörbületek.
A tartáshibák, s a rájuk jellemző megváltozott gerincgörbületek.
A kompenzáció kérdése.
A Scheuermann-betegség.
A korai öregedési folyamatok.
A gerinc statikai stabilitásának megváltozása.
A tartáshibák kezelésének módjai.
A nem megengedett feladatok.
A pályaválasztás kérdése.
A scoliózis meghatározása.
Az ismert eredetű scoliózis kialakulásának leggyakoribb okai.
Az ismeretlen eredetű scoliózis csoportosítása.
A scoliózis kezelésének szempontjai.
A pre- és posztoperációs gyógytorna.
Az iskolai testnevelési óra alól történő részleges felmentés szempontjai.
Az úszás szerepe és ellenjavallatai.
MELLKASI DEFORMITÁSOK
A tyúkmell (pectus carinatum) eredete, kialakulásának okai.
A betegség tünetei.
A gyógytorna feladatai, céljai.
A gyógyúszás céljai és feladatai.
Ajánlott úszásnemek, illetve vízi mozgások.
A gyógytorna és a gyógyúszás összekapcsolása.
A tölcsérmell (pectus excavatum) eredete, tünetei.
A tölcsérmell élettani következményei.
A tölcsérmell tüneteinek mérséklése érdekében alkalmazott gyógytorna szempontjai.
A gyógyúszás feladata, ajánlott úszásnemek és mozgások.
VELESZÜLETETT, SZERZETT VÉGTAGHIÁNYOK
A végtaghiányok kialakulásának okai.
A végtaghiányok topográfiája.
A korai gyógytorna fontossága és szempontjai.
A korrekciós lehetőségek, a protézissel való ellátás szempontjai.
Az úszás alaptechnikájának lebontott tanítása.
Az egyéni oktatás szükségessége.
A veleszületett, illetve a szerzett végtaghiányosok oktatásának különbségei.
13. Reumatológiai ismeretek
PERTHES-KÓR
A betegség kialakulásának ideje.
A betegség tünetei, lefolyása.
A csípődeformitás megelőzésének lehetőségei.
A gyógytorna és a tehermentesített vízi torna megkezdésének szempontjai.
A gyógytorna feladatainak csoportosítása.
A vízi mozgások és az úszás felépítésének szempontjai.
A veleszületett csípőficam (luxatio coxae congenita) kialakulásának okai.
A csípőficam tünetei, a korai felismerés és kezelés fontossága.
A nem kezelt csípőficam tünetei.
A víz alatti torna feladatai.
JUVENILIS CHRONIKUS ARTHITIS (JCA)
A betegség kialakulásának időpontja és tünetei.
A szisztémás kötőszöveti forma.
A sokízületi forma.
A kevés ízületet érintő forma.
A komplex kezelés szempontjai.
A gyógyszerelés.
A gyógytorna, fizikoterápia szempontjai.
A víz alatti torna feladatai, felépítésének szempontjai.
14. Gyógypedagógiai ismeretek
AZ ÉRTELMI FOGYATÉKOSSÁG
Az értelmi fogyatékosság értelmezése.
Az értelmi fogyatékossággal kapcsolatban álló tudományok, s a közös területek bemutatása.
Az értelmi fogyatékosság meghatározása, súlyossági fok szerinti felosztása.
A négyes osztályozás.
Az általános pszichomotoros fejlődés és a beszédfejlődés jellemzői.
Az értelmi fejlődésben való elmaradás felismerése a gyakorlati egészségügyi munkában.
A pszichomotoros fejlődés jellemzői az értelmi fogyatékos gyermeknél.
A beszédfejlődés eltérései az értelmi fogyatékos gyermeknél.
Az érzelmi fejlődés és a szociális kapcsolatteremtés jellegzetességei.
A kezelés módjai.
A mozgásnevelés és a vízi mozgásfejlesztés jelentősége a fogyatékos gyerekek életében (a HRG-módszer hosszú távú alkalmazásának előnyei).
15. Neurológiai ismeretek
KÖZPONTI IDEGRENDSZERI SÉRÜLÉSEK
A központi idegrendszeri sérülés okai, jellemzői, eredete, megjelenési formái.
A Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika módszerének bemutatása.
A központi idegrendszeri sérülések vízben is fellépő, jellegzetes tünetei.
A HRG-program főbb oktatási céljai.
A HRG-módszer oktatási programja és az egyes szakaszok feladat-típusai.
A HRG-program alkalmazása közben a fokozódó és komplex terhelés lehetőségei.
A tanulási zavarok okai.
A csoportos kezelés hatékonyságát hátráltató egyéb problémák.
A HRG-oktatás környezeti feltételei.
Az alapfeladat-típusok csoportosítása.
A vízhez szoktató feladatok.
A passzív és aktív vesztibuláris feladatok.
A testkontaktushoz való szoktatás.
A primitív reflexek leépítése, a reflexgátolt helyzetek létrehozása.
A Wernicke-Mann-tartás és a csecsemőtartás leépítésére ajánlott feladatok.
A csípőhajlító izmok fokozott tónusának és rövidülésének csökkentésére ajánlott feladatok.
A keresztező tendencia és az ollózó merevség leépítésére irányuló feladatok.
Az alátámasztási pontok megváltoztatására irányuló feladatok.
A súlypontot áthelyező feladatok.
A vertikalizációra irányuló, a lokomóciával és a gravitációval összefüggő feladatok.
A szem-kéz, szem-láb, szem-mozgáskoordináció kialakítását fejlesztő alapfeladatok.
Az alapfeladatok páros, szimmetrikus mozgásai.
A HRG-program középhaladó szakasza.
A légzőfeladatok.
A vesztibuláris feladatok.
Az eszközök segítségével végezhető mozgásfeladatok (kötél, úszógumi, kétfülű bögre, labdák, kis és nagy karikák, úszódeszka, vízijárda, felfújható gumiállatok, vízipisztoly).
Az úszómozgások tanításának szempontjai.
A siklás.
A mellúszás.
A gyorsúszás.
A hátúszás.
A pillangóúszás.
A HRG-foglalkozások mérhető hatásai kezdő, középhaladó és haladó csoport esetében.
A terhelés és a terhelhetőséges ciklusok fokozatos kialakítása.
A túlterhelés, túledzettség.
A mérhető pozitív fizikai változások.
A speciális korai fejlesztés terhelési szerkezete.
Az edzésnapló, illetve az edzésterv formai-tartalmi követelményei.
A csoportos foglalkozás előnyei és hátrányai.
Az egyéni foglalkozás előnyei és hátrányai.
A csoportos foglalkozások szervezési kérdései.
2.1.1. Írásbeli vizsga
A vizsgázók a HRG Alapítvány által lektorált, a Népjóléti Minisztérium által központilag kiadott nyílt és zártrendszerű kérdésekből álló feladatlapot oldanak meg a IV. fejezet 2. pontban meghatározott tantárgyi témakörökből.
A feladatlap megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.
2.1.2. Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsgán a vizsgázók komplex feleletet adnak a IV. fejezet 2. pontjában meghatározott tantárgyak nagyobb témaköreiből összeállított tételek alapján.
A szóbeli vizsga - HRG Alapítvány által lektorált - tételeit a Népjóléti Minisztérium központilag adja ki.
2.2. Szakmai gyakorlati vizsga
A szakmai gyakorlati vizsgán a III. fejezet "Szakmai követelmények"-ben meghatározott feladatokat oldanak meg a vizsgázók.
A vizsgabizottság előtt gyógyúszás foglalkozás:
- 60 perces foglalkozás megtervezése, edzésterv készítése és a foglalkozás vezetése,
- folyamatos mozgás korrigálás,
- egyénre szabott részfeladatok kiosztása.
IV/3. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretet átfogja, ezért a vizsgázó részére a szakmai vizsga egyes részei alól felmentés a 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet 7. §-ában foglaltakon túl nem adható.
IV/4. A vizsgázó teljesítményének értékelése
4.1. A szakmai elméleti vizsga értékelése
A szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és a szóbeli vizsga eredményének alapján kell meghatározni az alábbiak szerint:
- az írásbeli és a szóbeli vizsga átlageredményét az írásbeli vizsga eredménye felé kerekítve kell megállapítani,
- amennyiben bármelyik vizsgarész elégtelen a szakmai elméleti vizsga végső osztályzata is elégtelen.
4.2. A szakmai gyakorlati vizsga értékelése
Az osztályzat kialakításával kapcsolatos megfigyelési, értékelési szempontokat a tanítási napló tartalmazza.
Elégtelen a vizsgázó teljesítménye, ha
- az edzésterv pontatlan, hiányos,
- az aktív csoportmunkát nem tudja megtervezni,
- a megadott időt nem tudja kitölteni.
A szakmai vizsga előzőekben nem szabályozott egyéb kérdéseiben a 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet ében foglaltak az irányadók.
V. Egyéb tudnivalók
Az eredményes szakmai vizsga után a vizsgázók gyógyúszás foglalkoztató szakképesítést kapnak, melyet a vizsgázó nevére kiállított "Bizonyítvány" tanúsít, és a III. fejezet b) pontjában meghatározott tevékenység végzésére jogosít.
A népjóléti miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére feljogosítja a Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika (HRG) Alapítványt és az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet.