11/1998. (IV. 17.) NM rendelet
a képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § A népjóléti ágazatba tartozó képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Dr. Kökény Mihály s. k.,
népjóléti miniszter
Melléklet a 11/1998. (IV. 17.) NM rendelethez
Jegyzék az állam által elismert - a népjóléti ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről
Sorszám | OKJ azonosító száma | Szakképesítés megnevezése | Bevezetésének kezdő napja | Alkalmazásának utolsó napja | Vizsga szervezője | Szakképesítés központi programjának engedélyszáma | Megjegyzés |
62. | 55 5030 01 | Képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens | a rendelet hatálybalépésének időpontja | visszavonásig | Haynal Imre Egészségtudományi Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar |
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 55 5030 01
2. A szakképesítés megnevezése: képi diagnosztikai (és intervenciós) asszisztens
3. A képzés formája: akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
3232 | Szakasszisztens (orvosi) |
2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
3232 | Szakasszisztens (orvosi) |
- Képi diagnosztikai asszisztens | |
- Röntgenasszisztens | |
- Röntgen-műtős szakasszisztens |
3. A munkaterület rövid, jellemző leírása
A képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens:
- Munkáját hivatásszerűen gyakorolja, betartja etikai normáit.
- A szakellátásban részt vevő team egyenrangú tagja. Kompetenciájának megfelelően szervez, irányít, kivitelez.
- A képalkotó invazív és noninvazív diagnosztikai és terápiás ellátás valamennyi területén tevékenykedik (röntgendiagnosztika, ultrahang vizsgálat, komputertomográfia, mágneses rezonancia, angiográfia és intervenciós radiológia).
III. A szakképesítés szakmai követelményei
1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok
- Felméri az ellátásra kerülő páciensek szükségleteit, megszervezi és közreműködik azok kielégítésében.
- Egészségnevelési feladatokat végez.
- A diagnosztikai és terápiás eljárásokra a beteget a szakmai szabályok szerint előkészíti.
- A beteget kikérdezi a vizsgálat elvégzése szempontjából lényeges anamnesztikus adatokról, korábbi vizsgálataikról. Minden információt dokumentál.
- A vizsgálatokhoz/beavatkozásokhoz szükséges eszközöket, gyógyszereket, kontrasztanyagokat, készülékeket előkészíti, kezeli, karbantartja és orvosi útmutatás alapján pótolja. (Orvosi utasításra a kontrasztanyagot a betegnek beadja vagy beadásában közreműködik.)
- A munkával kapcsolatos fertőtlenítő eljárásokat elvégzi, a higiénés előírásokat betartja és betartatja.
- A betegeket fogadja, irányítja, tájékoztatja, közreműködik írásos beleegyezésének (tájékoztató beleegyezés) a kikérésében. Megtanítja a szükséges együttműködésre, a vizsgálathoz beavatkozáshoz szükséges adekvát viselkedésre.
- A pácienst a vizsgálatokra előkészíti.
- A vizsgálat közben a beteget megfigyeli, az észlelteket közli a vizsgáló orvossal.
- A pácienst a vizsgálatok alatt segíti.
- A fiziológiás és kóros állapotokat elkülöníti, véleményét közli a vizsgálatot végző orvossal. Az életveszélyes állapotot felismeri, az első adekvát intézkedést megteszi, az ehhez szükséges eszközöket karbantartja, készenlétükről gondoskodik. Mindeközben a beteget pszichésen támogatja, szomatikus szükségleteiről intézkedik.
- Egyes diagnosztikai műveleteket, vizsgálati típusokat elvégez, részben önállóan, részben az orvos utasítására, vagy vele együttműködve, illetve a vizsgálatok kivitelezésében közreműködik.
- Felvételeket önállóan készít és kidolgoz.
- Az elkészült vizsgálat képanyagát elkészíti, kidolgozza, értékeli, leletezésre előkészíti. Közreműködik a leletezésben, gondoskodik és ellenőrzi a leletkiadást. A lelet dokumentálását elkészíti és ellenőrzi.
- A kész vizsgálat dokumentációit megfelelően archiválja.
- A statisztikai kimutatásokat elkészíti.
- A munkájával kapcsolatos sugárvédelmi előírásokat betartja és betartatja a páciens, a környezete és a saját egészsége érdekében. A sugárvédelmi eszközöket adekvátan használja.
- A technikai és műszaki hibákat felismeri, az esetleges egészségi és anyagi kár megelőzése érdekében megteszi az első megfelelő lépéseket, és további elhárításuk megszervezésében közreműködik.
- Mindenkor a személyre szóló betegellátás szempontjainak figyelembevételével tevékenykedik. Törekszik a gazdaságos és feladatorientált munkavégzésre.
- Konzultál és együttműködik a team más tagjaival és az ellátásban részt vevő más teamekkel.
- A higiénés rendszabályokat betartja és betartatja.
- A képalkotó berendezéseket és egyéb technikai eszközöket tisztán tartja.
- Önmagát képezi, ismereteit átadja munkatársainak, valamint a gyakorló asszisztens tanulóknak.
- Folyamatos minőségbiztosítást és kontrollt végez önálló kompetenciái vonatkozásában.
Továbbá:
Röntgendiagnosztikai munkahelyen:
- A kért röntgenfelvételt elkészíti, technikai szempontból értékeli, szükség esetén megismétli, illetve az eredeti problémafelvetés alapján újabb felvétellel egészíti ki, orvossal történt konzultáció után.
Ultrahang munkahelyen:
- Az ultrahang vizsgálóberendezés programjai közül a vizsgálathoz adekvát program kiválasztása, alkalmazása.
- Végtagi és nyaki, valamint kismedencei és hasi ultrahang vizsgálatok önálló végzése orvosi felügyelettel. Konzultáció az orvossal a további vizsgálatokról. Képi dokumentáció készítése, adatbázis kezelése.
- Ultrahangvezérelt intervenciós beavatkozások előkészítése, közreműködés a kivitelezésben.
Komputertomográfiás (CT) munkahelyen:
- A betegek pszichés felkészítése a vizsgálatra.
- A vizsgálat megtervezése orvossal történt konzultáció alapján.
- Az egyes vizsgálati protokollok önálló elvégzése.
- A vizsgálat feldolgozása (mérések, rekonstrukciók elvégzése). Adatbázis-kezelés.
- Komputertomográfiával vezérelt intervenciós beavatkozások előkészítése, közreműködés a kivitelezésben.
Mágneses rezonanciás (MR) munkahelyen:
- A betegek pszichés felkészítése a vizsgálatra.
- Az MR-rel kapcsolatos különböző vizsgálati szekvenciák, speciális képalkotási és diagnosztikai lehetőségek ismerete és alkalmazása.
- A berendezés technikai sajátosságaiból fakadó különleges veszélyek figyelembevétele a betegek felvilágosítása során (implantált fémprotézisek, pacemaker, ruházat).
- A vizsgálatot kizáró okok felismerése, speciális munkavédelmi intézkedések betartása és betartatása.
Angiográfiás-intervenciós munkahelyen:
- A műtői munka speciális körülményeinek és szabályainak figyelembevétele.
- Ezen a munkahelyen kiemelt feladat a beteg megfelelő elhelyezése, az írásbeli tájékoztató beleegyezés kérése.
- Előkészítés a beavatkozáshoz.
- A szövődmények elhárításához szükséges anyagok, eszközök biztosítása, a folyamatos készenléti állapot.
- A speciális eszközök, katéterek, kontrasztanyag, befecskendező automata előkészítése, működőképességének biztosítása.
- A műtői higiénés protokollok elkészítése, végzése, gyakorlati kivitelezése és monitorozása.
- A vizsgálati programok elkészítésében és kivitelezésében való közreműködés, a képi dokumentáció elkészítése, archiválása (film, video, computer disc stb.).
2. Követelmények
A képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens az alábbiakra legyen képes:
a) A diagnosztikai és terápiás eljárásokban együttműködni a vizsgáló orvossal és az ellátó team más tagjaival:
- a beteget tájékoztatni a vizsgálatról vagy a beavatkozásról,
- alapápolást elvégezni: a beteg ellátási szükségleteit felmérni és azokat kielégíteni,
- felmérni az ellátásra kerülő egyes korcsoportok (csecsemő, kisded, gyermek, serdülő, felnőtt, időskorú) eltérő speciális pszichológiai és szomatikus szükségleteit, és tevékenységét ezek szerint tervezni és végezni,
- a fiziológiás, adekvát és kóros állapotokat biztonságosan felismerni, segédkezni az utóbbiak megelőzésében és ellátásában,
- a szakmai tevékenységhez nélkülözhetetlen orvosi szakkifejezéseket értelmezni és alkalmazni, beleértve a vizsgálati eredmények és a dokumentumok adatait is,
- a beteget vizsgálatra felkészíteni (technikai, fizikális, pszichés),
- a felvételtechnika szabályai szerint önállóan röntgenfelvételeket készíteni, és megítélni azok minőségét,
- filmkidolgozást és archiválást önállóan végezni,
- közreműködni az átvilágításnál,
- kontrasztanyagos és eszközös vizsgálatoknál a kontrasztanyagot és az eszközöket előkészíteni, és közreműködni a vizsgálatok kivitelezésében,
- legyen ismerete a komplex emlődiagnosztikáról, ismeretei alapján legyen képes a beteget előkészíteni a mammográfiás felvételhez, segédkezni, ellátni az orvos által előírt feladatokat,
- vizsgálatokkal kapcsolatos adminisztrációs feladatokat végezni,
- az osztály jelentési kötelezettségeivel kapcsolatos statisztikai kimutatásokat elkészíteni,
- ultrahang laboratóriumban végtagi és nyaki doppler ultrahang vizsgálatot, valamint kismedencei és hasi ultrahang vizsgálatokat önállóan elvégezni orvosi felügyelettel, azokat szakszerűen dokumentálni,
- komputertomográfiás és mágneses rezonanciás vizsgálatokat elvégezni, és azokat szakszerűen dokumentálni,
- angiográfiás munkahelyen diagnosztikai és terápiás feladatok elvégzésénél közreműködni,
- felismerni a munkája során előforduló szövődményeket, szakszerűen tudjon segédkezni megelőzésükben és ellátásukban,
- a radiológiai ellátásból származó esetleges egészségkárosító hatásokat felismerni, és azokat elsődlegesen ellátni, illetve a káros hatásokat megszüntetni,
- a működési alapelvek ismeretében kezelni a berendezéseket és a sugárvédelmi eszközöket,
- a legfontosabb élettani mutatók méréséhez és az életmentéshez szükséges eszközöket előkészíteni, kezelni,
- az életveszélyes állapotokat felismerni és az első intézkedéseket megtenni,
- az akut állapotokat ellátni, elsősegélyt nyújtani (a szükséges beavatkozás sürgősségét megítélni),
- a reszuszcitációt megkezdeni, és az orvos megérkezéséig folyamatosan végezni.
b) Szervezési feladatokat elvégezni:
- részt venni az ellátó egység menedzsmentjében, valamint a közösen kialakított célok gyakorlati megvalósításában,
- az optimális munkafolyamatot megtervezni és kivitelezni,
- a biztonságos és folyamatos működéshez szükséges tárgyi, technikai és higiénés feltételek megteremtésében kompetenciáinak megfelelően közreműködni,
- a sürgősségi betegellátás szervezésében részt venni,
- ismerni és alkalmazni az egészségügyi biztosítási rendszer előírásait, ennek megfelelően adminisztratív feladatokat elvégezni.
c) Betegségmegelőzési, egészségmegőrzési feladatok:
- saját testi-lelki egészségét megőrizni,
- a társadalom egészségszemléletének formálásában közreműködni,
- az egészségnevelés módszereit alkalmazni,
- önmagát és másokat megismerni, a csoportdinamikai jelenségeket felismerni, és csoportdinamikai módszereket alkalmazni,
- felismerni és kezelni az életkori sajátosságokat, valamint a devianciákkal és a veszélyeztetettségekkel kapcsolatos problémákat,
- figyelembe venni az ember és környezet kapcsolatának közegészségügyi, járványügyi és sugár-egészségügyi vonatkozásait,
- szűrési vizsgálatokban aktívan részt venni.
d) A szerepének megfelelően pozitív módon kommunikálni:
- alapszinten idegen nyelven is információkat adni és venni, szóban és írásban egyaránt,
- szaksegítséget hívni,
- komputert használni (szövegszerkesztő program, statisztikai programok, táblázatkészítés, képfeldolgozó programok),
- a betegre vonatkozó adatokat regisztrálni, adminisztrálni.
e) Az egészségügyi szakemberhez méltó viselkedési és együttélési normákat alkalmazni:
- kompetenciáit és felelősségeit felismerni és betartani,
- megfelelni fogadalomban vállalt titoktartási kötelezettségének,
- empátiás magatartást tanúsítani, az embert, az életet mint értéket tisztelni az élet minden szakaszában,
- feladatait a munkakörrel kapcsolatos előírások betartásával pontosan és szakszerűen elvégezni, a vonatkozó etikai szabályok értelemszerű betartásával és betartatásával,
- a társas érintkezés szabályait betartani,
- kegyeletteljes viselkedést tanúsítani a halottal és hozzátartozóival,
- a beteg értéktárgyait az utasításoknak megfelelően kezelni,
- külső megjelenésével is feleljen meg vállalt hivatásának.
f) Önmagát tovább képezni:
- lépést tartani az ágazat tudományos-technikai fejlődésével, a naprakész szakmai tudás érdekében,
- önállóan és szervezett képzési formában önmagát tovább képezni,
- hasznosítani a szakma új eredményeit, részt venni az egészségügyi személyzet és az egészségügyi ellátás fejlesztése és irányítása terén folyó kutatásokban.
g) Ismereteket átadni:
- önállóan és teamjének tagjaként szaktudását átadni, oktatni, nevelni,
- az egészség megőrzése, a népesség egészségi állapota javítása érdekében ismereteket átadni a munkahelyen kívül is.
IV. A vizsgáztatás követelményei
1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltétele: az érvényes abszolutórium.
Az abszolutórium érvényességéhez szükséges:
- a tantervben előírt kreditpontok megszerzése,
- modulonként (tantárgyanként) érvényes vizsga,
- elfogadott szakdolgozat,
- a tantervben előírt szakmai gyakorlatok teljesítése és azok igazolása.
A szakmai gyakorlatok igazolását a Leckekönyv tartalmazza: a letöltött gyakorlat tárgyának, óraszámának, intézményének, időpontjának a megjelölésével.
Az igazolást a hivatalosan kijelölt gyakorlatvezető írja alá.
A jelölt csak akkor bocsátható a szakmai vizsgára, ha valamennyi előírt szakmai gyakorlatát letöltötte, és azt a Leckekönyvvel igazolta.
2. A szakmai vizsga követelményei
A pályakezdő képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens ismerje:
- az egészségügyi szakemberekkel szembeni elvárásokat,
- az egészségügyi tevékenységhez kapcsolódó társadalomtudományok eredményeit, a szociális szféra és az egészségügy szoros kapcsolatát, sajátítsa el és magatartásában érvényesítse az általános emberi és az egészségügyi értékszemléleten alapuló humanizmus alapelveit,
- azokat a társadalomtudományi eredményeket, amelyek egyrészt az életkori sajátosságokkal, másrészt a különböző devianciákkal és veszélyeztetettségekkel kapcsolatosak,
- az alapvető emberi szükségleteket,
- a személyiség alapvető intra- és interperszonális működési sajátosságait,
- az ellátási körébe kerülő különböző korosztályok eltérő speciális pszichológiai szükségleteit, fiziológiai sajátosságait,
- a pszichoszomatikus károsodások pszichés és szociális rizikófaktorait;
- a képalkotó diagnosztika, valamint katéterterápiás eljárások célját, feladatait, intézményrendszerét, valamint a szakágazat rövid történetét,
- az egészségügy előtt álló közép- és hosszú távú feladatokat, az abból következő szakágazati tennivalókat,
- a szakágazati tevékenység fizikokémiai, biológiai hatását az élő szervezetre, s ezek fiziko-kémiai hátterét,
- a szakmai tevékenységhez nélkülözhetetlen orvosi szakkifejezéseket, beleértve a vizsgálati eredmények és a dokumentumok adatainak értelmezését is,
- az ágazat személyi és tárgyi feltételeit, a használatos eszközöket,
- a szakágazati ellátási folyamat irányításának elveit,
- az ember és a környezet kapcsolatának közegészségügyi, járványügyi vonatkozásait, az ember és környezete kapcsolatát meghatározó élettani, kórélettani alapfogalmakat,
- a szakágazati járványtani vonatkozásait, módszereit, a nozokomiális infekciók megjelenési formáit, okait, a fertőző betegségek klinikumának, járványtanának ágazati vonatkozásait és a betegek ellátásának alapvető sajátosságait,
- tevékenységének sugár-egészségügyi vonatkozásait,
- a beteg vizsgálatokra való felkészítésének lépéseit (technika, fizikális, pszichés),
- a vérkeringés szerveinek, a légzőszerveknek, az emésztőszerveknek, az urogenitális rendszer, a vér és vérképzőszervek, a neuroendokrin rendszer, a mozgásszervek betegségeinek azon etiológiai és patogenetikus vonatkozásait, ahol a képalkotó ellátásnak diagnosztikus vagy terápiás vonatkozásai lehetnek,
- a csecsemő, a kisded, a gyermek és serdülő eltérő életkori sajátosságait, egészséges életmódját,
- a gyermek-szülő kapcsolat jelentőségét, a kapcsolattartás feltétele megteremtésének módjait,
- az újszülött és gyermekkori leggyakoribb elváltozások képalkotási vonatkozásait,
- az életveszélyes állapotokat, az elsősegélynyújtás indikációit és szabályait.
Legyen képes:
- feladatkörén belül a gondjaira bízott páciensek szomatikus, pszichés, szociális szükségleteit, az intézeti, a kórházi szakellátás területén kielégíteni,
- a szakágazati ellátási folyamat maradéktalan véghezviteléhez szükséges információkat, erőforrásokat feltárni, valamint az ellátási terv elkészítésében közreműködni a team más tagjaival, beleértve az ágazati ellátási folyamat tervezését, kivitelezését is,
- a radiológiai ellátásból fakadó esetleges egészségkárosító hatásokat felismerni, és azok elsődleges ellátását elvégezni, illetve a káros hatásokat megszüntetni,
- az életmentéshez, valamint a legfontosabb élettani mutatók méréséhez szükséges eszközöket előkészíteni, kezelni,
- az életveszélyes állapotokat felismerni, és az első intézkedéseket megtenni,
- az elsősegélyszerű gyors ellátást végezni, a szükséges beavatkozások sürgősségét megítélni,
- a reszuszcitációt megkezdeni, és az orvos megérkeztéig folyamatosan végezni,
- munkája során hasznosítani a szakirodalomban megjelenő eredményeket, részt venni az egészségügyi személyzet és egészségügyi ellátás fejlesztése és irányítása terén folyó kutatásokban, az ellátás javítását segítő új módszerek kialakításában,
- önmagát és másokat megismerni, információkat közölni, döntéseit elfogadtatni, csoportdinamikai jelenségeket felismerni, és csoportdinamikai módszereket alkalmazni,
- az egészségnevelés módszereit alkalmazni.
A pályakezdő képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens tudja:
- a beteg ellátási szükségleteit felmérni, az ellátási tervet kidolgozni, a korszerű képalkotó műveleteket megszervezni, kivitelezni, valamint a végzett munkát dokumentálni, kapcsolatokat teremteni,
- a legfontosabb élettani paramétereket megfigyelni,
- a vérkeringés szerveinek, a légzőszervek, az emésztőszervek, az urogenitális rendszer, a vér és vérképzőszervek, a neuroendokrin rendszer, a mozgásszervek betegségeihez társuló panaszokat és tüneteket észlelni, és a képalkotó ellátás szempontjából értékelni,
- az asszisztálás feladatait a nőgyógyászati diagnosztikus és terápiás ellátási formák képalkotó részében,
- a csecsemő- és gyermekosztályokon szokásos képalkotó vizsgálatokból, a speciális radiológiai beavatkozások asszisztálásában, a különféle képalkotó eszközös vizsgálatok előkészítésében a kompetenciájának megfelelő feladatokat elvégezni,
- az intenzív osztályon szokásos szakágazati beavatkozásokban közreműködni.
3. A szakmai vizsga részei
Szakmai elméleti vizsga:
- írásbeli,
- szóbeli.
Szakmai gyakorlati vizsga (röntgendiagnosztika, ultrahang, komputertomográfia, mágneses rezonancia, angiográfia munkaterületeken).
a) Írásbeli vizsga
A vizsgázók komplex tételt oldanak meg a tantervben szereplő modulok tartalmából, amelyet a Népjóléti Minisztérium központilag ad ki.
(Az írásbeli tételek egyetlen szakmai vizsgán használhatók fel).
Tantárgyak:
- egészségtudományi ismeretek,
- képalkotó eljárások elmélete.
Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc.
b) Szóbeli vizsga
Tantárgyak:
- egészségtudományi ismeretek,
- képalkotó eljárások elmélete.
A tantárgyak témakörei: anatómia, élettan, tér- és metszeti anatómia, fizika, orvosi latin, sugárvédelem, sugárbiológia, röntgen fototechnika elmélet, klinikai ismeretek, képalkotás, pszichológia, egészségügyi ügyvitel és szervezés, gyógyszertan, komputertomográfia, mágneses rezonancia, ultrahang, intervenció.
A szóbeli vizsga során a vizsgázónak a megadott tantárgyak mindegyikéből egy-egy komplex tételt kell megválaszolnia.
A szóbeli vizsga tételeket a Népjóléti Minisztérium határozza meg.
c) Gyakorlati vizsga:
(Hagyományos röntgen, intervenciós radiológia, UH, CT, MR, röntgen-műtő, filmkidolgozás munkaterületeken.)
A gyakorlati vizsgán a jelöltnek komplex tételt kell megoldania a "Képalkotó eljárások gyakorlata" című tantárgyból. A tantárgy az alábbi témaköröket öleli fel: felvételtechnika, röntgen fototechnika, számítástechnika, orvosi latin, higiéne, interperszonális kapcsolatok, gyógyszertan, egészségügyi ügyvitel és szervezés, adatrögzítés, leletezés, archiválás, oxyologia, kommunikáció.
A gyakorlati vizsga munkafeladatai: a képi diagnosztikai és intervenciós asszisztensi munka munkafolyamatait (munkaműveleteit) magába foglaló feladatok megoldása. A beteg érkezésétől távozásáig történő képi diagnosztikai és intervenciós szakasszisztensi feladatok elvégzése. A vizsgázó a vizsgafeladatát a vizsgabizottság folyamatos megfigyelése mellett végezheti.
Megfigyelési szempontok:
- a beteggel való bánásmód,
- a kommunikációs tevékenységek hatékonysága,
- a figyelem koncentráltsága, pontosság, munkaszervezés,
- a munkahelyek műszereinek, berendezéseinek és az alkalmazott gyógyszerek, kontrasztanyagok ismerete és használata,
- a gyakorlati feladatok megoldásának szintje (önállóság, biztonság, időfaktor),
- szakmai tájékozottság, felismerő-, döntő-, cselekvőképesség,
- a dokumentáció kivitelezése,
- a munkafolyamat elméleti alapjainak ismerete,
- megjelenés, viselkedés.
d) A vizsgázó teljesítményének értékelése:
A módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szabályozza.
e) Az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképesítés megszerzésének feltételei:
- érvényes abszolutórium,
- érvényes szakmai vizsga.