Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

11/1998. (IV. 17.) NM rendelet

a képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § A népjóléti ágazatba tartozó képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

Dr. Kökény Mihály s. k.,

népjóléti miniszter

Melléklet a 11/1998. (IV. 17.) NM rendelethez

Jegyzék az állam által elismert - a népjóléti ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről

SorszámOKJ azonosító számaSzakképesítés megnevezéseBevezetésének kezdő napjaAlkalmazásának utolsó napjaVizsga szervezőjeSzakképesítés központi programjának engedélyszámaMegjegyzés
62.55 5030 01Képi diagnosztikai és intervenciós asszisztensa rendelet hatálybalépésének időpontjavisszavonásigHaynal Imre Egészségtudományi Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 55 5030 01

2. A szakképesítés megnevezése: képi diagnosztikai (és intervenciós) asszisztens

3. A képzés formája: akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás FEOR számaA munkakör, foglalkozás megnevezése
3232Szakasszisztens (orvosi)

2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás FEOR számaA munkakör, foglalkozás megnevezése
3232Szakasszisztens (orvosi)
- Képi diagnosztikai asszisztens
- Röntgenasszisztens
- Röntgen-műtős szakasszisztens

3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens:

- Munkáját hivatásszerűen gyakorolja, betartja etikai normáit.

- A szakellátásban részt vevő team egyenrangú tagja. Kompetenciájának megfelelően szervez, irányít, kivitelez.

- A képalkotó invazív és noninvazív diagnosztikai és terápiás ellátás valamennyi területén tevékenykedik (röntgendiagnosztika, ultrahang vizsgálat, komputertomográfia, mágneses rezonancia, angiográfia és intervenciós radiológia).

III. A szakképesítés szakmai követelményei

1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok

- Felméri az ellátásra kerülő páciensek szükségleteit, megszervezi és közreműködik azok kielégítésében.

- Egészségnevelési feladatokat végez.

- A diagnosztikai és terápiás eljárásokra a beteget a szakmai szabályok szerint előkészíti.

- A beteget kikérdezi a vizsgálat elvégzése szempontjából lényeges anamnesztikus adatokról, korábbi vizsgálataikról. Minden információt dokumentál.

- A vizsgálatokhoz/beavatkozásokhoz szükséges eszközöket, gyógyszereket, kontrasztanyagokat, készülékeket előkészíti, kezeli, karbantartja és orvosi útmutatás alapján pótolja. (Orvosi utasításra a kontrasztanyagot a betegnek beadja vagy beadásában közreműködik.)

- A munkával kapcsolatos fertőtlenítő eljárásokat elvégzi, a higiénés előírásokat betartja és betartatja.

- A betegeket fogadja, irányítja, tájékoztatja, közreműködik írásos beleegyezésének (tájékoztató beleegyezés) a kikérésében. Megtanítja a szükséges együttműködésre, a vizsgálathoz beavatkozáshoz szükséges adekvát viselkedésre.

- A pácienst a vizsgálatokra előkészíti.

- A vizsgálat közben a beteget megfigyeli, az észlelteket közli a vizsgáló orvossal.

- A pácienst a vizsgálatok alatt segíti.

- A fiziológiás és kóros állapotokat elkülöníti, véleményét közli a vizsgálatot végző orvossal. Az életveszélyes állapotot felismeri, az első adekvát intézkedést megteszi, az ehhez szükséges eszközöket karbantartja, készenlétükről gondoskodik. Mindeközben a beteget pszichésen támogatja, szomatikus szükségleteiről intézkedik.

- Egyes diagnosztikai műveleteket, vizsgálati típusokat elvégez, részben önállóan, részben az orvos utasítására, vagy vele együttműködve, illetve a vizsgálatok kivitelezésében közreműködik.

- Felvételeket önállóan készít és kidolgoz.

- Az elkészült vizsgálat képanyagát elkészíti, kidolgozza, értékeli, leletezésre előkészíti. Közreműködik a leletezésben, gondoskodik és ellenőrzi a leletkiadást. A lelet dokumentálását elkészíti és ellenőrzi.

- A kész vizsgálat dokumentációit megfelelően archiválja.

- A statisztikai kimutatásokat elkészíti.

- A munkájával kapcsolatos sugárvédelmi előírásokat betartja és betartatja a páciens, a környezete és a saját egészsége érdekében. A sugárvédelmi eszközöket adekvátan használja.

- A technikai és műszaki hibákat felismeri, az esetleges egészségi és anyagi kár megelőzése érdekében megteszi az első megfelelő lépéseket, és további elhárításuk megszervezésében közreműködik.

- Mindenkor a személyre szóló betegellátás szempontjainak figyelembevételével tevékenykedik. Törekszik a gazdaságos és feladatorientált munkavégzésre.

- Konzultál és együttműködik a team más tagjaival és az ellátásban részt vevő más teamekkel.

- A higiénés rendszabályokat betartja és betartatja.

- A képalkotó berendezéseket és egyéb technikai eszközöket tisztán tartja.

- Önmagát képezi, ismereteit átadja munkatársainak, valamint a gyakorló asszisztens tanulóknak.

- Folyamatos minőségbiztosítást és kontrollt végez önálló kompetenciái vonatkozásában.

Továbbá:

Röntgendiagnosztikai munkahelyen:

- A kért röntgenfelvételt elkészíti, technikai szempontból értékeli, szükség esetén megismétli, illetve az eredeti problémafelvetés alapján újabb felvétellel egészíti ki, orvossal történt konzultáció után.

Ultrahang munkahelyen:

- Az ultrahang vizsgálóberendezés programjai közül a vizsgálathoz adekvát program kiválasztása, alkalmazása.

- Végtagi és nyaki, valamint kismedencei és hasi ultrahang vizsgálatok önálló végzése orvosi felügyelettel. Konzultáció az orvossal a további vizsgálatokról. Képi dokumentáció készítése, adatbázis kezelése.

- Ultrahangvezérelt intervenciós beavatkozások előkészítése, közreműködés a kivitelezésben.

Komputertomográfiás (CT) munkahelyen:

- A betegek pszichés felkészítése a vizsgálatra.

- A vizsgálat megtervezése orvossal történt konzultáció alapján.

- Az egyes vizsgálati protokollok önálló elvégzése.

- A vizsgálat feldolgozása (mérések, rekonstrukciók elvégzése). Adatbázis-kezelés.

- Komputertomográfiával vezérelt intervenciós beavatkozások előkészítése, közreműködés a kivitelezésben.

Mágneses rezonanciás (MR) munkahelyen:

- A betegek pszichés felkészítése a vizsgálatra.

- Az MR-rel kapcsolatos különböző vizsgálati szekvenciák, speciális képalkotási és diagnosztikai lehetőségek ismerete és alkalmazása.

- A berendezés technikai sajátosságaiból fakadó különleges veszélyek figyelembevétele a betegek felvilágosítása során (implantált fémprotézisek, pacemaker, ruházat).

- A vizsgálatot kizáró okok felismerése, speciális munkavédelmi intézkedések betartása és betartatása.

Angiográfiás-intervenciós munkahelyen:

- A műtői munka speciális körülményeinek és szabályainak figyelembevétele.

- Ezen a munkahelyen kiemelt feladat a beteg megfelelő elhelyezése, az írásbeli tájékoztató beleegyezés kérése.

- Előkészítés a beavatkozáshoz.

- A szövődmények elhárításához szükséges anyagok, eszközök biztosítása, a folyamatos készenléti állapot.

- A speciális eszközök, katéterek, kontrasztanyag, befecskendező automata előkészítése, működőképességének biztosítása.

- A műtői higiénés protokollok elkészítése, végzése, gyakorlati kivitelezése és monitorozása.

- A vizsgálati programok elkészítésében és kivitelezésében való közreműködés, a képi dokumentáció elkészítése, archiválása (film, video, computer disc stb.).

2. Követelmények

A képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens az alábbiakra legyen képes:

a) A diagnosztikai és terápiás eljárásokban együttműködni a vizsgáló orvossal és az ellátó team más tagjaival:

- a beteget tájékoztatni a vizsgálatról vagy a beavatkozásról,

- alapápolást elvégezni: a beteg ellátási szükségleteit felmérni és azokat kielégíteni,

- felmérni az ellátásra kerülő egyes korcsoportok (csecsemő, kisded, gyermek, serdülő, felnőtt, időskorú) eltérő speciális pszichológiai és szomatikus szükségleteit, és tevékenységét ezek szerint tervezni és végezni,

- a fiziológiás, adekvát és kóros állapotokat biztonságosan felismerni, segédkezni az utóbbiak megelőzésében és ellátásában,

- a szakmai tevékenységhez nélkülözhetetlen orvosi szakkifejezéseket értelmezni és alkalmazni, beleértve a vizsgálati eredmények és a dokumentumok adatait is,

- a beteget vizsgálatra felkészíteni (technikai, fizikális, pszichés),

- a felvételtechnika szabályai szerint önállóan röntgenfelvételeket készíteni, és megítélni azok minőségét,

- filmkidolgozást és archiválást önállóan végezni,

- közreműködni az átvilágításnál,

- kontrasztanyagos és eszközös vizsgálatoknál a kontrasztanyagot és az eszközöket előkészíteni, és közreműködni a vizsgálatok kivitelezésében,

- legyen ismerete a komplex emlődiagnosztikáról, ismeretei alapján legyen képes a beteget előkészíteni a mammográfiás felvételhez, segédkezni, ellátni az orvos által előírt feladatokat,

- vizsgálatokkal kapcsolatos adminisztrációs feladatokat végezni,

- az osztály jelentési kötelezettségeivel kapcsolatos statisztikai kimutatásokat elkészíteni,

- ultrahang laboratóriumban végtagi és nyaki doppler ultrahang vizsgálatot, valamint kismedencei és hasi ultrahang vizsgálatokat önállóan elvégezni orvosi felügyelettel, azokat szakszerűen dokumentálni,

- komputertomográfiás és mágneses rezonanciás vizsgálatokat elvégezni, és azokat szakszerűen dokumentálni,

- angiográfiás munkahelyen diagnosztikai és terápiás feladatok elvégzésénél közreműködni,

- felismerni a munkája során előforduló szövődményeket, szakszerűen tudjon segédkezni megelőzésükben és ellátásukban,

- a radiológiai ellátásból származó esetleges egészségkárosító hatásokat felismerni, és azokat elsődlegesen ellátni, illetve a káros hatásokat megszüntetni,

- a működési alapelvek ismeretében kezelni a berendezéseket és a sugárvédelmi eszközöket,

- a legfontosabb élettani mutatók méréséhez és az életmentéshez szükséges eszközöket előkészíteni, kezelni,

- az életveszélyes állapotokat felismerni és az első intézkedéseket megtenni,

- az akut állapotokat ellátni, elsősegélyt nyújtani (a szükséges beavatkozás sürgősségét megítélni),

- a reszuszcitációt megkezdeni, és az orvos megérkezéséig folyamatosan végezni.

b) Szervezési feladatokat elvégezni:

- részt venni az ellátó egység menedzsmentjében, valamint a közösen kialakított célok gyakorlati megvalósításában,

- az optimális munkafolyamatot megtervezni és kivitelezni,

- a biztonságos és folyamatos működéshez szükséges tárgyi, technikai és higiénés feltételek megteremtésében kompetenciáinak megfelelően közreműködni,

- a sürgősségi betegellátás szervezésében részt venni,

- ismerni és alkalmazni az egészségügyi biztosítási rendszer előírásait, ennek megfelelően adminisztratív feladatokat elvégezni.

c) Betegségmegelőzési, egészségmegőrzési feladatok:

- saját testi-lelki egészségét megőrizni,

- a társadalom egészségszemléletének formálásában közreműködni,

- az egészségnevelés módszereit alkalmazni,

- önmagát és másokat megismerni, a csoportdinamikai jelenségeket felismerni, és csoportdinamikai módszereket alkalmazni,

- felismerni és kezelni az életkori sajátosságokat, valamint a devianciákkal és a veszélyeztetettségekkel kapcsolatos problémákat,

- figyelembe venni az ember és környezet kapcsolatának közegészségügyi, járványügyi és sugár-egészségügyi vonatkozásait,

- szűrési vizsgálatokban aktívan részt venni.

d) A szerepének megfelelően pozitív módon kommunikálni:

- alapszinten idegen nyelven is információkat adni és venni, szóban és írásban egyaránt,

- szaksegítséget hívni,

- komputert használni (szövegszerkesztő program, statisztikai programok, táblázatkészítés, képfeldolgozó programok),

- a betegre vonatkozó adatokat regisztrálni, adminisztrálni.

e) Az egészségügyi szakemberhez méltó viselkedési és együttélési normákat alkalmazni:

- kompetenciáit és felelősségeit felismerni és betartani,

- megfelelni fogadalomban vállalt titoktartási kötelezettségének,

- empátiás magatartást tanúsítani, az embert, az életet mint értéket tisztelni az élet minden szakaszában,

- feladatait a munkakörrel kapcsolatos előírások betartásával pontosan és szakszerűen elvégezni, a vonatkozó etikai szabályok értelemszerű betartásával és betartatásával,

- a társas érintkezés szabályait betartani,

- kegyeletteljes viselkedést tanúsítani a halottal és hozzátartozóival,

- a beteg értéktárgyait az utasításoknak megfelelően kezelni,

- külső megjelenésével is feleljen meg vállalt hivatásának.

f) Önmagát tovább képezni:

- lépést tartani az ágazat tudományos-technikai fejlődésével, a naprakész szakmai tudás érdekében,

- önállóan és szervezett képzési formában önmagát tovább képezni,

- hasznosítani a szakma új eredményeit, részt venni az egészségügyi személyzet és az egészségügyi ellátás fejlesztése és irányítása terén folyó kutatásokban.

g) Ismereteket átadni:

- önállóan és teamjének tagjaként szaktudását átadni, oktatni, nevelni,

- az egészség megőrzése, a népesség egészségi állapota javítása érdekében ismereteket átadni a munkahelyen kívül is.

IV. A vizsgáztatás követelményei

1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltétele: az érvényes abszolutórium.

Az abszolutórium érvényességéhez szükséges:

- a tantervben előírt kreditpontok megszerzése,

- modulonként (tantárgyanként) érvényes vizsga,

- elfogadott szakdolgozat,

- a tantervben előírt szakmai gyakorlatok teljesítése és azok igazolása.

A szakmai gyakorlatok igazolását a Leckekönyv tartalmazza: a letöltött gyakorlat tárgyának, óraszámának, intézményének, időpontjának a megjelölésével.

Az igazolást a hivatalosan kijelölt gyakorlatvezető írja alá.

A jelölt csak akkor bocsátható a szakmai vizsgára, ha valamennyi előírt szakmai gyakorlatát letöltötte, és azt a Leckekönyvvel igazolta.

2. A szakmai vizsga követelményei

A pályakezdő képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens ismerje:

- az egészségügyi szakemberekkel szembeni elvárásokat,

- az egészségügyi tevékenységhez kapcsolódó társadalomtudományok eredményeit, a szociális szféra és az egészségügy szoros kapcsolatát, sajátítsa el és magatartásában érvényesítse az általános emberi és az egészségügyi értékszemléleten alapuló humanizmus alapelveit,

- azokat a társadalomtudományi eredményeket, amelyek egyrészt az életkori sajátosságokkal, másrészt a különböző devianciákkal és veszélyeztetettségekkel kapcsolatosak,

- az alapvető emberi szükségleteket,

- a személyiség alapvető intra- és interperszonális működési sajátosságait,

- az ellátási körébe kerülő különböző korosztályok eltérő speciális pszichológiai szükségleteit, fiziológiai sajátosságait,

- a pszichoszomatikus károsodások pszichés és szociális rizikófaktorait;

- a képalkotó diagnosztika, valamint katéterterápiás eljárások célját, feladatait, intézményrendszerét, valamint a szakágazat rövid történetét,

- az egészségügy előtt álló közép- és hosszú távú feladatokat, az abból következő szakágazati tennivalókat,

- a szakágazati tevékenység fizikokémiai, biológiai hatását az élő szervezetre, s ezek fiziko-kémiai hátterét,

- a szakmai tevékenységhez nélkülözhetetlen orvosi szakkifejezéseket, beleértve a vizsgálati eredmények és a dokumentumok adatainak értelmezését is,

- az ágazat személyi és tárgyi feltételeit, a használatos eszközöket,

- a szakágazati ellátási folyamat irányításának elveit,

- az ember és a környezet kapcsolatának közegészségügyi, járványügyi vonatkozásait, az ember és környezete kapcsolatát meghatározó élettani, kórélettani alapfogalmakat,

- a szakágazati járványtani vonatkozásait, módszereit, a nozokomiális infekciók megjelenési formáit, okait, a fertőző betegségek klinikumának, járványtanának ágazati vonatkozásait és a betegek ellátásának alapvető sajátosságait,

- tevékenységének sugár-egészségügyi vonatkozásait,

- a beteg vizsgálatokra való felkészítésének lépéseit (technika, fizikális, pszichés),

- a vérkeringés szerveinek, a légzőszerveknek, az emésztőszerveknek, az urogenitális rendszer, a vér és vérképzőszervek, a neuroendokrin rendszer, a mozgásszervek betegségeinek azon etiológiai és patogenetikus vonatkozásait, ahol a képalkotó ellátásnak diagnosztikus vagy terápiás vonatkozásai lehetnek,

- a csecsemő, a kisded, a gyermek és serdülő eltérő életkori sajátosságait, egészséges életmódját,

- a gyermek-szülő kapcsolat jelentőségét, a kapcsolattartás feltétele megteremtésének módjait,

- az újszülött és gyermekkori leggyakoribb elváltozások képalkotási vonatkozásait,

- az életveszélyes állapotokat, az elsősegélynyújtás indikációit és szabályait.

Legyen képes:

- feladatkörén belül a gondjaira bízott páciensek szomatikus, pszichés, szociális szükségleteit, az intézeti, a kórházi szakellátás területén kielégíteni,

- a szakágazati ellátási folyamat maradéktalan véghezviteléhez szükséges információkat, erőforrásokat feltárni, valamint az ellátási terv elkészítésében közreműködni a team más tagjaival, beleértve az ágazati ellátási folyamat tervezését, kivitelezését is,

- a radiológiai ellátásból fakadó esetleges egészségkárosító hatásokat felismerni, és azok elsődleges ellátását elvégezni, illetve a káros hatásokat megszüntetni,

- az életmentéshez, valamint a legfontosabb élettani mutatók méréséhez szükséges eszközöket előkészíteni, kezelni,

- az életveszélyes állapotokat felismerni, és az első intézkedéseket megtenni,

- az elsősegélyszerű gyors ellátást végezni, a szükséges beavatkozások sürgősségét megítélni,

- a reszuszcitációt megkezdeni, és az orvos megérkeztéig folyamatosan végezni,

- munkája során hasznosítani a szakirodalomban megjelenő eredményeket, részt venni az egészségügyi személyzet és egészségügyi ellátás fejlesztése és irányítása terén folyó kutatásokban, az ellátás javítását segítő új módszerek kialakításában,

- önmagát és másokat megismerni, információkat közölni, döntéseit elfogadtatni, csoportdinamikai jelenségeket felismerni, és csoportdinamikai módszereket alkalmazni,

- az egészségnevelés módszereit alkalmazni.

A pályakezdő képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens tudja:

- a beteg ellátási szükségleteit felmérni, az ellátási tervet kidolgozni, a korszerű képalkotó műveleteket megszervezni, kivitelezni, valamint a végzett munkát dokumentálni, kapcsolatokat teremteni,

- a legfontosabb élettani paramétereket megfigyelni,

- a vérkeringés szerveinek, a légzőszervek, az emésztőszervek, az urogenitális rendszer, a vér és vérképzőszervek, a neuroendokrin rendszer, a mozgásszervek betegségeihez társuló panaszokat és tüneteket észlelni, és a képalkotó ellátás szempontjából értékelni,

- az asszisztálás feladatait a nőgyógyászati diagnosztikus és terápiás ellátási formák képalkotó részében,

- a csecsemő- és gyermekosztályokon szokásos képalkotó vizsgálatokból, a speciális radiológiai beavatkozások asszisztálásában, a különféle képalkotó eszközös vizsgálatok előkészítésében a kompetenciájának megfelelő feladatokat elvégezni,

- az intenzív osztályon szokásos szakágazati beavatkozásokban közreműködni.

3. A szakmai vizsga részei

Szakmai elméleti vizsga:

- írásbeli,

- szóbeli.

Szakmai gyakorlati vizsga (röntgendiagnosztika, ultrahang, komputertomográfia, mágneses rezonancia, angiográfia munkaterületeken).

a) Írásbeli vizsga

A vizsgázók komplex tételt oldanak meg a tantervben szereplő modulok tartalmából, amelyet a Népjóléti Minisztérium központilag ad ki.

(Az írásbeli tételek egyetlen szakmai vizsgán használhatók fel).

Tantárgyak:

- egészségtudományi ismeretek,

- képalkotó eljárások elmélete.

Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc.

b) Szóbeli vizsga

Tantárgyak:

- egészségtudományi ismeretek,

- képalkotó eljárások elmélete.

A tantárgyak témakörei: anatómia, élettan, tér- és metszeti anatómia, fizika, orvosi latin, sugárvédelem, sugárbiológia, röntgen fototechnika elmélet, klinikai ismeretek, képalkotás, pszichológia, egészségügyi ügyvitel és szervezés, gyógyszertan, komputertomográfia, mágneses rezonancia, ultrahang, intervenció.

A szóbeli vizsga során a vizsgázónak a megadott tantárgyak mindegyikéből egy-egy komplex tételt kell megválaszolnia.

A szóbeli vizsga tételeket a Népjóléti Minisztérium határozza meg.

c) Gyakorlati vizsga:

(Hagyományos röntgen, intervenciós radiológia, UH, CT, MR, röntgen-műtő, filmkidolgozás munkaterületeken.)

A gyakorlati vizsgán a jelöltnek komplex tételt kell megoldania a "Képalkotó eljárások gyakorlata" című tantárgyból. A tantárgy az alábbi témaköröket öleli fel: felvételtechnika, röntgen fototechnika, számítástechnika, orvosi latin, higiéne, interperszonális kapcsolatok, gyógyszertan, egészségügyi ügyvitel és szervezés, adatrögzítés, leletezés, archiválás, oxyologia, kommunikáció.

A gyakorlati vizsga munkafeladatai: a képi diagnosztikai és intervenciós asszisztensi munka munkafolyamatait (munkaműveleteit) magába foglaló feladatok megoldása. A beteg érkezésétől távozásáig történő képi diagnosztikai és intervenciós szakasszisztensi feladatok elvégzése. A vizsgázó a vizsgafeladatát a vizsgabizottság folyamatos megfigyelése mellett végezheti.

Megfigyelési szempontok:

- a beteggel való bánásmód,

- a kommunikációs tevékenységek hatékonysága,

- a figyelem koncentráltsága, pontosság, munkaszervezés,

- a munkahelyek műszereinek, berendezéseinek és az alkalmazott gyógyszerek, kontrasztanyagok ismerete és használata,

- a gyakorlati feladatok megoldásának szintje (önállóság, biztonság, időfaktor),

- szakmai tájékozottság, felismerő-, döntő-, cselekvőképesség,

- a dokumentáció kivitelezése,

- a munkafolyamat elméleti alapjainak ismerete,

- megjelenés, viselkedés.

d) A vizsgázó teljesítményének értékelése:

A módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szabályozza.

e) Az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképesítés megszerzésének feltételei:

- érvényes abszolutórium,

- érvényes szakmai vizsga.

Tartalomjegyzék