201/1998. (XII. 17.) Korm. rendelet

a légiközlekedés védelmének szabályairól, a Légiközlekedés Védelmi Bizottság jogköréről, feladatairól és működésének rendjéről

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 68. §-ának (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

A légiközlekedés védelmének feladatai

1. § (1) A megelőzés általános feladatai:

a) megakadályozása

aa) a jogellenes cselekmény elkövetésére alkalmas, a közbiztonságra különösen veszélyes anyagok vagy tárgyak a légijármű fedélzetére való feljuttatásának,

ab) az utasok, a földi személyzet által igénybe vett utasterminálokon, az azokhoz kapcsolódó létesítményeken, az előtereken, az utashidakon, a gépjárműparkolókban, a teraszokon, a földi utasszállító járműveken terrorcselekmények elkövetésének;

b) a veszélyeztetett légijármű repülés előtti ellenőrzése során a fedélzeten esetlegesen elrejtett fegyverek, robbanó- és más veszélyes anyagok, továbbá a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök felkutatása;

c) a légijármű védelme, amennyiben megalapozottan gyanítható, hogy földi tartózkodása során támadás érheti;

d) a légiközlekedés védelmének érdekében olyan eljárások és intézkedési formák kialakítása, végrehajtásuk ellenőrzése, amelyek a lehető legkevésbé akadályozzák vagy késleltetik a polgári légiközlekedést, és nem sértik a kulturált utaskiszolgálás követelményeit;

e) a légiközlekedés védelmét érintő titkos és nyílt információ szerzésével, értékelésével, az érintett szervezetekhez történő haladéktalan eljuttatásával a védelmi feladatok hatékony megvalósulásának elősegítése;

f) a jogellenes cselekményekben érintett nemzetközi járatok tekintetében, az ismételt előfordulás megakadályozása és a hiányosságok megszüntetése érdekében a védelmi intézkedések és eljárások gyűjtése, értékelése, elemzése;

g) részvétel a Repülőtéri Védelmi Bizottság munkájában.

(2) A megelőzés speciális feladatai:

a) az induló, az átszálló és a továbbutazó utasok ellenőrzése, a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök, robbanó- és más veszélyes anyagok légijármű fedélzetére jutásának megakadályozása;

b) a biztonsági átvizsgáláson részt vett utasok elkülönítése a biztonsági szempontból még nem ellenőrzött személyektől;

c) jogszabályban meghatározott biztonsági intézkedések megtétele a kényszerből, illetve biztonsági okokból kísérővel utaztatott személyek esetén;

d) gondoskodás arról, hogy a légijárművön ne legyen elszállítható - a biztonsági ellenőrzésnek alávetett és dokumentált utánküldött poggyászok, valamint a kísérő nélküli futárküldemények kivételével - azoknak az utasoknak a poggyásza, akik nem tartózkodnak a légijármű fedélzetén;

e) a feladás pontjától a légijármű fedélzetére történő berakodásig a repülőtéren belül mozgatott és szállítani kívánt légiáru, poggyász, posta, fedélzeti ellátmány és egyéb fedélzeti készletek biztonsági ellenőrzésének, felügyeletének ellátása;

f) gondoskodás arról, hogy a légijárművön szállítani kívánt légiáru, feladott poggyász, posta, fedélzeti ellátmány és egyéb fedélzeti készletek megfelelő biztonsági ellenőrzésen menjenek keresztül;

g) a nem azonosított, elhagyott poggyász, csomag észlelése esetén a biztonsági ellenőrzés elvégzéséig az utasok, a földi személyzet és a nagyközönség távol tartása az észlelés helyszínétől, a lemaradt és az elirányított poggyászok raktározás előtti, dokumentált biztonsági ellenőrzésének elvégzése;

h) biztonsági rendszer létrehozása annak érdekében, hogy megakadályozzák jogosulatlan személyek vagy járművek behatolását a repülőtér nem nyilvános területeire, különös tekintettel a légiközlekedés szempontjából kiemelt fontosságú objektumokba, létesítményekbe (pl. Integrált Légiforgalmi Irányító Központ, irányítótorony, navigációs berendezések, energiaközpont, üzemanyagtelepek);

i) a légijárművekhez közeledő vagy attól eltávozó személyek felett felügyelet biztosítása annak érdekében, hogy a légijárművekhez illetéktelen személyek ne férhessenek hozzá;

j) az új vagy meglévő repülőtéri létesítményekben a légiközlekedés védelmi intézkedéseknek megfelelő építészeti és infrastrukturális követelmények érvényesítése, a légiközlekedés védelméhez szükséges technikai eszközök beszerzése, üzemeltetése, továbbfejlesztése;

k) a légiközlekedés védelme érdekében a repülőtér közvetlen közelében lévő nyilvános területeken szükséges korlátozások bevezetése;

l) gondoskodás az utasok és csomagjaik biztonsági ellenőrzésének végrehajtásáról.

(3) A jogellenes cselekmény felszámolásával kapcsolatos feladatok:

a) a repülőtéri és a légitársasági Védelmi Terv [(4) bek. a) pont] alapján intézkedések életbeléptetése a repülőtér védelme és a jogellenes cselekmény alatt álló légijármű utasainak és személyzetének biztonsága érdekében;

b) információk gyűjtése a bekövetkezett jogellenes cselekményre és annak továbbítása valamennyi érintett állam légiforgalmi irányító szolgálatának, annak érdekében, hogy a célállomáson időben megfelelő óvintézkedéseket tehessenek;

c) a jogellenes cselekmény tárgyát képező légijárművet lajstromozó és üzemeltető állam, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (a továbbiakban: ICAO), továbbá minden olyan állam tájékoztatása, amelynek polgárai a cselekménnyel érintettek;

d) részvétel a repülőtéri Kényszer-Vészhelyzeti Irányító Központ [(4) bek. c) pont] munkájában.

(4) A vészhelyzetben való tevékenység tervezése:

a) a repülés biztonsága ellen irányuló jogellenes cselekmény (pl. légijármű hatalomba kerítése, terrorcselekmény), illetve arra irányuló kísérlet esetére repülőtéri és légitársasági Védelmi Tervet kell készíteni, amely eljárásokat tartalmaz a repülőtéri szolgálatok és egységek vészhelyzetben való tevékenységére és együttműködésére;

b) a tervben foglalt feladatok gyakorlására, az eredmények értékelésére évente egy alkalommal gyakorlatot kell végrehajtani, és a gyakorlat eredményéről az érintett szervek vezetőit tájékoztatni kell;

c) a nemzetközi kereskedelmi repülőtér (Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér) és a nemzetközi forgalom számára megnyitott kereskedelmi repülőtér üzemben tartójának állandó objektumú Kényszer-Vészhelyzeti Irányító Központot kell kialakítania a repülőtér Védelmi Tervében foglaltak szerint.

A légiközlekedés védelmében részt vevő szervek

2. § A légiközlekedés védelmét alapvetően a következő szervek látják el:

a) Légiközlekedés Védelmi Bizottság [Lt. 68. § (1) bek.];

b) rendőrség;

c) repülőtér üzemben tartója;

d) légijármű üzemben tartója;

e) légiközlekedési hatóság;

f) határőrség;

g) nemzetbiztonsági szolgálatok;

h) vám- és pénzügyőrség;

i) tűzoltóság;

j) légijármű földi kiszolgálója.

3. § A Légiközlekedés Védelmi Bizottság és feladatai:

(1) A légiközlekedés elleni jogellenes cselekmények megelőzésének, felszámolásának szervezését és koordinálását a Légiközlekedés Védelmi Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) látja el.

(2) A Bizottság elnöke a belügyminiszter, titkára a légügyi főigazgató, a Bizottság munkájába - szükség szerint - szakértőket, a repülőtér és a légijármű üzemben tartójának képviselőit bevonja.

(3) A Bizottság szükség szerint, de legalább félévente egyszer ülésezik. Állásfoglalásait egyszerű szavazattöbbséggel hozza, azok végrehajtásáról a Bizottság tagjai gondoskodnak.

(4) A Bizottság:

a) állást foglal a polgári légiközlekedés és létesítményei elleni fenyegetések esetén a megfelelő biztonsági intézkedésekről;

b) megfelelő biztonsági intézkedéseket ajánl a polgári légiközlekedés elleni jogellenes cselekmények megelőzésében és felszámolásában érdekelt valamennyi szerv számára, és figyelemmel kíséri azok alkalmazását;

c) értékeli a polgári légiközlekedés elleni jogellenes cselekmények eseteivel és technikai részleteivel kapcsolatos információkat, biztosítja az érintett nemzetközi szervezetek, államok közötti cseréjét;

d) koordinálja az együttműködést a fenyegetettség formájának és súlyosságának megfelelően a kormányszervek és a különböző polgári repülésben érdekelt szervek között;

e) intézkedik az új repülőterek tervezése, létesítése, a meglévő repülőterek bővítése során a polgári légiközlekedés jogellenes cselekmények elleni védelme biztonsági követelményeinek megvalósításáról;

f) intézkedéseket és eljárásokat dolgoz ki, jelentéseket készít és továbbít az ICAO-nak, valamint információkat szolgáltat az érintett hazai és nemzetközi szervezetek részére;

g) ajánlásokat tesz a polgári légiközlekedés védelme érdekében szükséges változtatásokra;

h) megtárgyalja és jóváhagyja a repülőtéri biztonsági szolgálatok által tett ajánlásokat;

i) irányítja a Nemzeti Légiközlekedés Védelmi Program kidolgozását, jóváhagyja azt, koordinálja annak bevezetését és megvalósítását, folyamatosan gondoskodik korszerűsítéséről, naprakész állapotban tartásáról, biztosítja az érdekelt szervek közötti együttműködést.

4. § A rendőrség feladatai:

a) felelős a légiközlekedés védelmében a jogellenes cselekmények felszámolásának teljes körű irányításáért;

b) végrehajtja a jogszabályban meghatározott légiközlekedés védelmi feladatokat, figyelemmel kíséri az ezzel kapcsolatos ICAO szabványok, ajánlott gyakorlatok és eljárások bevezetését;

c) a légiközlekedési hatósággal közösen felelős a nemzetközi együttműködésért, az ICAO-val való kapcsolattartásért, a polgári légiközlekedés védelmi program szervei tevékenységének összehangolásáért;

d) a légiközlekedés védelme érdekében jogszabályban meghatározott módon ellenőrzi a légiközlekedés védelme szempontjából érintett személyeket, munkavállalókat;

e) felelős a védett személyek légijárművel történő utazásainak, valamint a veszélyeztetett légijárművek biztosításért;

f) végrehajtja az 1. § (1) bekezdésének a), b), d)-g) pontjaiban, a (2) bekezdésének b)-c), g), k) pontjaiban, a (3) bekezdésének a) pontjában, a (4) bekezdésének a), b) pontjaiban meghatározott feladatokat;

g) ellátja az 1. § (2) bekezdésének f) és l) pontjában meghatározott biztonsági ellenőrzés fegyveres biztosítását és felügyeletét;

h) irányítja a repülőtéri Kényszer-Vészhelyzeti Irányító Központot;

i) közreműködik az 1. § (2) bekezdésének a), d), i) pontjaiban és az 1. § (3) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatok végrehajtásában.

5. § A repülőtér üzemben tartójának feladatai:

a) elkészíti és jóváhagyásra benyújtja a légiközlekedési hatósághoz a repülőtér Védelmi Tervét és a Repülőtérrendet, illetve azok módosításait; vezeti a Repülőtéri Védelmi Bizottság munkáját;

b) végzi az 1. § (2) bekezdésének a), h)-j), l) pontjaiban, a (4) bekezdésének c) pontjában meghatározott feladatokat;

c) közreműködik a védett személyek légijárművel való utazásainak és a veszélyeztetett légijárművek biztosításában, valamint az 1. § (1) bekezdésének g) pontjában, a (2) bekezdésének b), d) pontjaiban, a (3) bekezdésének a), d) pontjaiban, a (4) bekezdésének b) pontjában meghatározott feladatok végrehajtásában;

d) közreműködik az 1. § (1) bekezdésének a), c) pontjaiban, a (2) bekezdésének g) pontjában meghatározott feladatok végrehajtásában;

e) végrehajtja a 3. § (4) bekezdésének e) pontjával kapcsolatban a Légiközlekedés Védelmi Bizottság által meghatározott feladatokat.

6. § A légijármű üzemben tartójának feladatai:

a) elkészíti a légitársaság Védelmi Tervét, és végrehajtja az abban foglaltakat;

b) közreműködik az 1. § (1) bekezdésének a)-d), f), g) pontjaiban, a (2) bekezdésének b)-i) pontjaiban, a (3) bekezdésének a), d) pontjaiban és a (4) bekezdésének a), b) pontjaiban meghatározott feladatok végrehajtásában;

c) közreműködik a védett személyek légijárművel történő utazásainak, valamint a veszélyeztetett légijárművek biztosításában.

7. § A légiközlekedési hatóság feladatai:

a) ellátja az 1. § (1) bekezdésének f), g) pontjaiban, a (3) bekezdésének b)-d) pontjaiban, a 4. § b), c) pontjaiban meghatározott feladatokat;

b) közreműködik az 1. § (4) bekezdésének b) pontjában meghatározott feladatok végrehajtásában.

8. § A határőrség feladatai:

a) ellátja - a határőrizeti törvényben meghatározott feladataival összhangban - az 1. § (1) bekezdésének e), g) pontjaiban és a (3) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatokat;

b) közreműködik az 1. § (4) bekezdésének b) pontjában meghatározott feladatok végrehajtásában;

c) részt vesz az 1. § (1) bekezdésének a) és d) pontjaiban, a (2) bekezdésének a), b), c), e), h), i) pontjaiban, a (4) bekezdésének a) és b) pontjaiban, valamint a határterületeken az 1. § (3) bekezdésének a) pontjában meghatározott feladatok végrehajtásában;

d) felügyeletet gyakorol a forgalmi előtereken (határterületen) és a tranzitvárók területén.

9. § A nemzetbiztonsági szolgálatok feladatai:

a) ellátják az 1. § (1) bekezdésének d)-g) pontjaiban, a (3) bekezdésének a), d) pontjaiban, a (4) bekezdésének a) pontjában, a 4. § e) pontjában meghatározott feladatokat;

b) közreműködnek az 1. § (4) bekezdésének b) pontjában és a 4. § d) pontjában meghatározott feladatok végrehajtásában.

10. §[1] A vám- és pénzügyőrség közreműködik - a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvényben meghatározott feladataival összhangban - az e rendelet 1. §-a (1) bekezdésének aa), b)-c), g) pontjaiban, a (2) bekezdés a) pontjában, valamint a (3) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatok ellátásában.

11. § A tűzoltóság feladatai:

a) részt vesz a védett személyek légijárművel történő utazásainak biztosítási feladataiban;

b) közreműködik az 1. § (1) bekezdésének g) pontjában, a (2) bekezdésének j) pontjában, a (3) bekezdésének a), d) pontjaiban, a (4) bekezdésének a), b) pontjaiban meghatározott feladatok végrehajtásában;

c) irányítja a Kényszer-Vészhelyzeti Irányító Központ mentést koordináló feladatait, ha a jogellenes cselekmények során keletkezett tűz, robbanás következményeinek felszámolása kényszerhelyzeti eljárások szabályai szerint történik.

12. § A légijármű földi kiszolgálójának feladatai:

a) ellátja az 1. § (2) bekezdésének d), e), f) pontjaiban meghatározott feladatokat;

b) közreműködik az 1. § (2) bekezdésének i) pontjában meghatározott feladat ellátásában.

13. § (1) Kereskedelmi repülőtéren az 1. § (1) bekezdésének g) pontjában, a (2) bekezdésének a)-c), f), g) pontjaiban, a (3) bekezdésének b)-c) pontjaiban meghatározott feladatok ellátása nem kötelező.

(2) Az egyéb repülőtereken a légiközlekedés védelmének szabályai alapvetően az őrzés- és vagyonvédelemre korlátozódnak, és a jogellenes cselekmény bekövetkezése esetén az 1. § (3) bekezdésének a) pontjában meghatározott akadályozó, korlátozó intézkedések az irányadóak.

(3) A nemzetközi légiforgalom számára ideiglenes vagy eseti jelleggel megnyitott repülőtér, továbbá a közös felhasználású (polgári és katonai) repülőtér polgári nemzetközi repülési célú üzemeltetésének megkezdésére a Határőrség országos parancsnoka, a Vám- és Pénzügyőrség országos parancsnoka és az országos rendőrfőkapitány vagy megbízottja engedélye alapján kerülhet sor a jogszabályban előírt kötelező szolgálatok részvételével és a légiközlekedés védelem szabályainak betartásával.

A védelemmel járó költségek viselésének rendje

14. § (1)[2] A nemzetközi kereskedelmi repülőtéren (Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér) és a nemzetközi forgalom számára megnyitott kereskedelmi repülőtéren a légiközlekedés védelmében a rendőri, a határőrizeti, a nemzetbiztonsági, a vám- és pénzügyőri, a tűzoltó szolgálatok (a továbbiakban: szolgálatok) elhelyezéséről, továbbá a szolgálatok biztonsági feladatainak ellátásához szükséges specifikusan repülőtéri műszaki-technikai eszközök és berendezések létesítéséről és fejlesztéséről a repülőtér üzemben tartója saját költségén gondoskodik. A repülőtér üzemben tartója csak olyan műszaki eszköz, illetve berendezés létesítésére kötelezhető, amely - az 1971. évi 25. törvényerejű rendelettel kihirdetett - a nemzetközi polgári repülésről szóló, Chicagóban, 1944. december 7. napján aláírt Egyezmény (Chicagói Egyezmény) 17. függelékében meghatározott csomag- és utasbiztonsági ellenőrzés megfelelő színvonalú elvégzéséhez elengedhetetlenül szükséges.

(2) A nemzetközi légiforgalom számára ideiglenes vagy eseti jelleggel megnyitott repülőtéren az (1) bekezdésben megnevezett szolgálatok ideiglenes elhelyezéséről és működési feltételeiről, valamint az említett műszaki-technikai eszközök és berendezések ideiglenes telepítéséről a repülőtér üzemben tartója saját költségén gondoskodik. A repülőtér üzemben tartója megtéríti a szolgálatok feladataik ellátásával összefüggésben felmerült költségeit is.

(3) A légiközlekedés védelmében részt vevő szervek (2. §) a 3-12. §-okban meghatározott feladataik maradéktalan végrehajtásához nélkülözhetetlen pénzügyi forrásaikat a saját költségvetésükből biztosítják.

Fogalommeghatározások

A rendelet alkalmazásában

15. § 1. fedélzeti ellátmány (catering): a légijármű üzemben tartója által a légijármű utasainak és személyzetének ellátásához, szórakoztatásához, kényelméhez és tisztálkodásához járatonkénti cserével biztosított ételek, élelmiszer, műszaki, ruházati és kozmetikai vámmentes áruféleségek összessége;

2. jogellenes cselekmény (act of unlawful interference): a Magyar Köztársaság jogszabályaiba, valamint a nemzetközi polgári repülés szabályaiba ütköző cselekmény vagy mulasztás, amely a repülésben lévő vagy a földön tartózkodó légijármű, a polgári légiközlekedés valamely létesítménye, a légijármű vagy földi személyzet, az utas vagy a nagyközönség biztonságát sérti, illetve veszélyezteti;

3. poggyász (baggage): az utas vagy a légijármű személyzetének személyes tulajdona, amelyet a légitársasággal való szerződés alapján a légijárművön szállít;

4. Repülőtéri Védelmi Bizottság (Airport Security Committee, ASC): a repülőtéren a Légiközlekedés Védelmi Bizottság elvi határozatai megvalósításának felelős szerve, vezetője a repülőtér üzemben tartója, tagjai a repülőtérrendben feljogosított szervek;

5. védelem (security): eszközök, emberi és anyagi erőforrások kombinált alkalmazása a nemzetközi polgári repülés jogellenes cselekményekkel szembeni védelmére;

6. védelmi program (security programme): a nemzetközi polgári repülés és létesítményeinek jogellenes cselekményekkel szembeni védelmére kidolgozott intézkedések összessége;

7. vészhelyzet (emergency): a repülés biztonsága ellen irányuló jogellenes cselekmény (pl. légijármű hatalomba kerítése, terrorcselekmény), illetve arra irányuló kísérlet.

Záró rendelkezések

16. § (1) A légiközlekedés védelmével kapcsolatos feladatok teljesítése céljából a repülőtér, valamint a légijármű üzemben tartója a 3. § (4) bekezdésének i) pontjában említett Nemzeti Légiközlekedés Védelmi Program keretében kidolgozott és bevezetett légiközlekedés védelmi képzési és továbbképzési rendszerében köteles biztosítani a légiközlekedés védelmében érintett munkavállalók kiképzését.

(2) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 203/2000. (XII. 8.) Korm. rendelet 75. §-a. Hatályos 2000.12.16.

[2] Kihirdette a 20/1997. (X. 31.) KHVM rendelet.

Tartalomjegyzék