Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

7/1998. (XII. 2.) EüM rendelet

a klinikai szakápoló (körzeti-közösségi szakápoló, pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló, geriátriai szakápoló) szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § Az egészségügyi ágazatba tartozó klinikai szakápoló (körzeti-közösségi szakápoló, pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló, geriátriai szakápoló) szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

Dr. Gógl Árpád s. k.,

egészségügyi miniszter

Melléklet a 7/1998. (XII. 2.) EüM rendelethez

Jegyzék

az állam által elismert - az egészségügyi miniszter ágazatához,

valamint az egyes szociális és családügyi miniszter ágazatához tartozó - szakképesítésekhez

emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről

A Jegyzék 63. sorszáma alatt kiadott klinikai szakápoló (körzeti-közösségi szakápoló) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 54 5012 01

2. A szakképesítés megnevezése: klinikai szakápoló (körzeti-közösségi szakápoló)

3. A szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás FEOR számaA munkakör, foglalkozás megnevezése
3210Szakápoló

2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás FEOR számaA munkakör, foglalkozás megnevezése
--

3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

- Az alapellátás területén a háziorvosi team tagjaként vagy önállóan a háziorvos irányításával részt vesz a praxisban a gyógyító, megelőző munkában.

- Kompetenciájának megfelelően részt vesz a praxisba bejelentkezett egyének, családok, közösség egészségmegőrzésében, preventív célú szemlélet és életmód formálásában, diagnosztikai és terápiás eljárások végzésében és az ápolásban.

- A beteg otthonában ápolási és rehabilitációs tevékenységet végez, melyekről ápolási dokumentációt vezet.

- Részt vesz a praxis gondozási programjának megvalósításában.

- Figyelemmel kíséri a praxis közegészségügyi-járványügyi viszonyait, és közreműködik a hiányosságok felszámolásában.

- Részt vesz a sürgősségi betegellátásban, életveszély esetén elsősegélyt nyújt.

- Gondoskodik a praxis eszközeinek, műszereinek készenlétéről a higiénés szabályok megtartásával.

- Kezeli a praxis dokumentumait, végzi az ügyviteli, nyilvántartási, adatszolgáltatási feladatokat.

- Az ellátási területeken koordináló, szervező feladatokat lát el.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

III/1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok

1. A holisztikus és individuális ápolási szemlélet szem előtt tartásával tevékenységi körében végzi a következőket:

- felméri a beteg pszichés, szomatikus és szociális szükségleteit,

- megtervezi az ápolási folyamatot,

- szakszerűen - kompetenciájának megfelelően - ápol,

- a folyamat során ellenőrzi a beavatkozásokat, értékeli az eredményeket, és elvégzi a szükséges módosításokat.

2. Egészségfejlesztési feladatokat végez:

- a holisztikus szemlélet szem előtt tartásával motiválja az egyént és a közösséget a pozitív életvezetésre, az egészséges életmódra, egészséggondozásra,

- segíti és végzi a primer, secunder és tercier egészségvédelmi feladatok ellátását, szakszerű tanácsadást, mentálhigiénés tevékenységet és az ismeretterjesztést.

3. Részt vesz a gondozás tervezésében, a szűrővizsgálatok szervezésében, végrehajtásában, az eredmények és a gondozási mutatók értékelésében.

4. Közegészségügyi és járványügyi feladatok végzése:

- fertőző betegségek epidemiológiája, megelőzése és leküzdésére irányuló tevékenységek,

- fertőző betegségekkel és a fertőző betegekkel és környezetükkel kapcsolatos feladatok végzése,

- közreműködés a járványügyi jogszabályok által előírt feladatok végrehajtásában.

5. Részt vesz a praxis menedzsmentben:

- részt vállal a beteg vagy betegcsoport és a különböző szakemberek, illetve intézmények közötti kapcsolat megteremtésében és fenntartásában,

- együttműködik a praxisban szükséges dologi, tárgyi, környezeti feltételek biztosításában,

- gondoskodik az ellátáshoz szükséges műszerek, eszközök, gyógyszerek, anyagok előkészítéséről, fertőtlenítéséről, sterilizálásáról, szakszerű tárolásáról,

- megállapodás alapján végzi a praxis dokumentációit, ügyviteli feladatait.

6. Részt vesz a sürgősségi betegellátásban:

- felismeri a vészhelyzeteket,

- életveszély esetén megkezdi a szakszerű elsősegélynyújtást,

- sürgős orvosi ellátást igénylő esetekben mentőszolgálat útján szervezi meg a beteg sürgősségi ellátását.

7. Közreműködik, szükség esetén segít az egyén és a közösség egészségügyi, jogi, szociális érdekérvényesítésében.

8. Munkáját hivatásként gyakorolja:

- a szakmai és etikai normákat betartja, ismeri annak jogi következményeit,

- munkáját az egyén személyiségének maximális tiszteletben tartásával végzi,

- szakszerűen és etikusan kommunikál a beteggel, a hozzátartozókkal és a munkatársaival.

9. Folyamatos önképzésre és szakmai fejlődésre törekszik.

III/2. Szakmai követelmények

A körzeti-közösségi szakápolói végzettséggel rendelkező ápoló legyen képes:

A klinikumi és az ápolási-gondozási ismereteire építve:

- az alapellátás feladatkörét, területeit felvázolni,

- sorrendiségében meghatározni a különböző korú egyének, családok és közösségek pszichés, szomatikus, szociális változásait, szükségleteit,

- ápolási és közösségi diagnózist meghatározni,

- megtervezni az egyén vagy a közösség által igényelt ápolási-gondozási tevékenységet,

- a felmért emberi szükségleteket - a beteg állapotának megfelelően - kielégíteni,

- szakszerűen kivitelezni a tervezett alap- és szakápolási eljárásokat,

- rendszeresen és folyamatosan megfigyelni és értékelni az ellátottak fizikai, értelmi, érzelmi állapotát,

- a kapott eredmények alapján az ellátásban a szükséges módosításokat elvégezni,

- egészségfejlesztési módszereket alkalmazni,

- egészségvédelmi feladatokat ellátni, szakszerűen tanácsot adni, és a szakmai ismeretterjesztést végezni,

- egészségnevelő tevékenységével, munkájával az ellátási körbe tartozó lakosság egészségi állapotát pozitív irányban befolyásolni,

- közreműködni az egészségügyi ellátó és gondozó teamben,

- együttműködni az egyénekkel, a családokkal, a közösségekkel és egyéb más egészségügyi területen dolgozókkal az ápolói szolgáltatások tervezésében, szervezésében, irányításában, értékelésében,

- részt venni a komplex családgondozásban,

- a kliens otthoni ápolásába-gondozásába a családot, a közvetlen környezetet felkészíteni, bevonni,

- az aktuális szükségleteknek megfelelően a beteg otthonában ápolni:

= heveny megbetegedésben szenvedőknél (kiemelten a légzőszervi, a mozgásszervi, a fertőző és a kisebb sebészeti megbetegedések esetén),

= krónikus megbetegedésekben szenvedőknél (kiemelten a légzőszervi betegségek, a szív és keringési rendszer betegségei, az emésztőrendszeri és a belső elválasztású mirigyrendszer betegségei, a mozgásszervi megbetegdésekben szenvedők, a gyógyíthatatlan és terminális állapotban lévő betegek esetén),

- részt venni a fogyatékos betegek, illetve a heveny és a krónikus megbetegedésekben szenvedők rehabilitációjában,

- ápolni a beteget a rendelői munka során, és együttműködni a diagnosztikus és terápiás, műszeres és eszközös beavatkozások előkészítésénél, kivitelezésénél,

- korszerű ápolási dokumentációt vezetni, és az előírások szerinti adatkezelést ellátni.

Társadalomtudományi ismereteire alapozva:

- a lakosság demográfiai és szociális viszonyait ismerni,

- a különböző szociokultúrák jellegzetességeit megismerni, elfogadni és az ápolás megtervezésében felhasználni,

- az ellátandók állapotának megfelelően kommunikálni, kapcsolatot teremteni, az interperszonális kommunikáció elveit és módszereit alkalmazni,

- ápoláslélektani ismeretek birtokában a beteget pszichésen támogatni,

- az ápolás etikai szempontjainak megfelelő módon és szinten informálni a beteget és hozzátartozóit,

- a szakmai és etikai normákat betartani,

- az ápolás során kapcsolatot teremteni a beszédképtelen betegekkel,

- a beteget, a hozzátartozókat és a munkatársakat pszichésen támogatni,

- a kiégési szindróma tüneteit felismerni, és lehetőség szerint a megelőzés "technikáit" alkalmazni.

Alapellátási ismereteire alapozva:

- a praxis menedzsmentjében részt venni,

- a vonatkozó jogszabályokat és vállalkozói ismereteket alkalmazni,

- társadalombiztosítási ismereteket alkalmazni,

- közegészségügyi és járványügyi feladatokat elvégezni, ellátni,

- az alapellátás etikai vonatkozásai szerint dolgozni,

- ismerje a szociális ellátó rendszer felépítését,

- szociális és önkormányzati ismeretek alapján segítséget nyújtani,

- együttműködni más ellátási formákkal,

- a szociális lehetőségekről a kellő tájékoztatást és támogatást a rászorulóknak megadni,

- számítástechnikai, informatikai rendszert használni.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

IV/1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei

a) Iskolai végzettség: középiskolai végzettség (érettségi).

b) Szakmai előképzettség: az alább felsorolt szakképesítések valamelyike:

- diplomás ápoló,

- ápoló (1997-től),

- általános betegápoló (1979 előtt),

- felnőtt szakápoló, körzeti ápoló.

c) A szakmai követelményekben megfogalmazott területi gyakorlatokon közösségi felmérés elkészítése, gyakorlatok teljesítése a "Gyakorlati igazolás" című nyomtatvány alapján.

d) Sikeresen teljesített tantárgyi vizsgák.

GYAKORLATI IGAZOLÁS

a körzeti-közösségi szakápoló képzéshez

IV/2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga a teljes szakmai követelményeket átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló, módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet en túl nem adható.

IV/3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével

A szakmai vizsgán "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározott feladatok és követelmények kérhetők számon a vizsgázótól.

IV/4. A szakmai vizsga részeinek sorrendje

Gyakorlati vizsga.

Írásbeli vizsga.

Szóbeli vizsga.

IV/5. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga szakmai elméleti (írásbeli, szóbeli) és szakmai gyakorlati vizsgarészekből áll.

a) Szakmai elméleti vizsga

Tantárgyai:

- klinikumi ismeretek,

- szakápolástan,

- szociológia,

- szociálpszichológia,

- alapellátási ismeretek.

Szóbeli vizsga

A szóbeli vizsga összeállított tételsorát az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki a következőkben meghatározott tantárgyak és témakörök alapján.

A szakmai elméleti vizsga tantárgyainak témakörei

Klinikumi ismeretek:

- Az alapellátás fejlődése, szerkezete, helye az egészségügyi ellátás rendszerében.

- Akut és krónikus belgyógyászati (AMI, diabetes, vesebetegségek stb.) és reumatológiai (artritis, artrózis stb.) kórképekben szenvedők ellátásának lehetőségei az alapellátásban.

- Sebészeti, traumatológiai, ortopédiai megbetegedések ellátása az alapellátásban (egynapos sebészet és előkészítése, fogadása, otthoni rehabilitációs lehetőségek).

- Akut és krónikus neurológiai megbetegedésekben szenvedők ellátása (stroke, sclerosis multiplex, parkinzonizmus).

- Az időskorúak ellátása, gondozása.

- Pszichátriai megbetegedésben szenvedők ellátása.

- Sürgősségi betegellátás, elsősegélynyújtás az alapellátásban.

- Alkalmazott diagnosztikus módszerek, lehetőségek.

- A megelőzés és a szűrés lehetőségei, módszerei.

- Gondozás az alapellátásban.

Szakápolástan:

- A körzeti ápolás története, fejlődése, a fejlődés irányai.

- A körzeti ápolás filozófiája.

- Alkalmazott ápolási modellek.

- Az ápolás funkciói az alapellátásban.

- Közösségorientált ellátás.

- Ápolási diagnózisok az otthoni és a közösségi ellátásban.

- Az ápoló szerepe a megelőzésben, a szűrésben és az egészségfejlesztő munkában.

- Az ápoló feladatai a háziorvosi rendelőben.

- Az ápoló feladatai a beteg otthoni ellátása során:

= akut megbetegedésben szenvedő ápolása, ellátása a kórházi kezelés előtt és/vagy után (előkészítés, mobilizáció, rehabilitáció),

= krónikus megbetegedésben szenvedő ápolása, gondozása,

= az időskorúak ápolásának speciális szempontjai,

= rövid, közép-, hosszú távú ápolási terv készítése.

- Az ápoló szerepe és lehetőségei az alapellátásban történő gondozói és rehabilitációs munkában.

- Speciális ápolási és rehabilitációs eszközök az alapellátásban.

- Ápolási dokumentáció.

Szociológia:

- A szociológia, mint tudomány.

- Szociológiai kutatások módszertana.

- Társadalmi struktúra és az egészség.

- Az egészségügyi ellátás szociológiai nézőpontból.

- Családszociológia.

- Életmód és a devianciák.

Szociálpszichológia:

- A szociálpszichológia tárgya, történetisége.

- Az interperszonális kapcsolatok általános törvényszerűségei, szociális értékcsere. Az emberek közötti kapcsolatok szintjei.

- A szocializáció főbb színterei. A szocializáció hatása

= a személyiség alakításában,

= az érzelmi működésre (az érzelmek kondicionálása, inprinting jellege),

= hatása az önismetetre és az akarati működésre,

= hatása a viselkedésre (viselkedési minták, kulturális sémák).

- A szocializáció zavarai, a szociális deviáció.

- A verbális közlés törvényszerűségei, kódolás és dekódolás. A kommunikációs képesség ismérvei.

- A szociális szerep fogalma, főbb tulajdonságai. Szerepfeszültségek típusai, pszicho- és szociohigiénés következményei, jelentősége.

- Társkapcsolati rendszerek, a szociális csoport, csoportszervező tényezők. Kiemelkedő szerep a csoportban.

- Társkapcsolati szükségletek és motivációk, a szociális interakciók erőtere, a csoportdinamika, pedagógiai célú csoporttechnikák.

- A pszichoszociális egészség, szociohigiéne.

Alapellátási ismeretek:

- A alapellátás jelene és jövője Magyarországon és az Európai Unió tagországaiban.

- Team-munka az alapellátásban, az ápoló helye és szerepe.

- Családorvoslás.

- Praxis menedzsment.

- Jogi és vállalkozói alapismeretek.

- Egészségügyi törvény

= egészségügyi és ápolási dokumentáció,

= betegtájékoztatás,

= kapcsolattartás,

= önrendelkezés,

= betegjogi képviselet,

= egészségfejlesztés,

= a szolgáltatások igénybevételének feltételei és lehetőségei.

- Társadalombiztosítási ismeretek.

- Közegészségügyi és járványügyi ismeretek.

- Az alapellátás etikai vonatkozásai.

- Szociális ismeretek, közigazgatási alapismeretek, települési önkormányzatok kötelező és választható alapfeladatai.

- Számítástechnika, informatika.

Írásbeli vizsga

A vizsgázók az Egészségügyi Minisztérium által központilag kiadott komplex feladatlapot oldanak meg a követelményekben meghatározottak alapján.

A feladatlap megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.

b) Szakmai gyakorlati vizsga

A gyakorlati vizsga munkafeladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény dolgozza ki "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján.

A gyakorlati vizsga helye független a vizsgázó saját munkahélyétől, helyét a szakmai vizsgát szervező intézmény jelöli ki.

A gyakorlati vizsga két részből áll.

Megelőző vizsgafeladat:

A vizsgázó tíz napig tartó értékelt szakmai feladatot végez a kijelölt háziorvosi/családorvosi oktató-praxisban. (A vizsgázó a háziorvosi/családorvosi körzet/praxis munkarendjébe illeszkedve, a követelményrendszerben meghatározott ápolói tevékenységeket végez. A megelőző vizsgarész a gyakorlat terhére - a gyakorlati igazolásban meghatározottak szerint - teljesíthető.)

Vizsgabizottság előtti vizsga:

A vizsgázó a gyakorlati vizsganapon a vizsgabizottság előtt ápolási/közösségi feladatot old meg, amely az alábbiak valamelyike szerint történhet:

- a vizsgázó a megelőző vizsgarész ideje alatt választott betegről előzetesen ápolási tervet készít (felmér, értelmez, elemez, problémákat meghatároz, ápolási diagnózisokat állít fel, rangsorol, tervez, feladatokat meghatároz, dokumentál, értékel), melyet a gyakorlati vizsgán a vizsgabizottság előtt ismertet,

- a vizsgázó a gyakorlati vizsganapon szituációs feladat (esetleírás, videofelvétel) alapján - az előző pontban meghatározottak szerint - ápolási tervet készít, és a tervet a vizsgabizottság előtt ismerteti,

- a vizsgázó - a gyakorlati helyként megjelölt intézmények egyikében és/vagy az otthoni ápolási ellátásban részesülő és a vizsgát vállaló beteg otthonában - az ellátására ápolási tervet készít, ápolási diagnózisokat állapít meg, elvégzi az ápolási feladatokat, majd dokumentálja és értékeli azokat.

A vizsgázó a gyakorlati vizsgán az előzőeken túl, ismerteti a területi gyakorlat során felvett közösségi felmérést is.

IV/6. A vizsgázó teljesítményének értékelése

A szakmai vizsga értékelését a 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben foglaltak és az alábbiak alapján kell elvégezni:

Szakmai elméleti vizsga:

A szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és szóbeli vizsga osztályzatainak eredménye alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.

Szakmai gyakorlati vizsga:

A szakmai gyakorlati vizsga eredményét a megelőző vizsgafeladat, a közösségi felmérés minősítése és a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény felé kell kerekíteni.

Megelőző vizsgarész értékelésének szempontjai:

A gyakorlat vezetésével megbízott szakember a megelőző vizsgarészről jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza:

- a vizsgázó személyi adatait,

- a szakmai vizsga helyét, idejét,

- rövid szakmai értékelést,

- javasolt érdemjegyet,

- a javaslattevők aláírását.

A szakmai vizsga értékelésének szempontjai:

- szakmai felkészültség,

- szakmai érdeklődés,

- klinikai ismeretek alkalmazása,

- ápolási diagnózisok meghatározása,

- helyzetfelismerő képesség,

- megfigyelő képesség,

- kommunikáció,

- a team-munkába való beilleszkedés,

- ápolói attitüd (a közet betegeihez, lakosságához való viszonyulás).

Elégtelen a vizsgázó eredménye, ha

- a tevékenysége során a beteg állapotát rosszul ítéli meg, helytelen ápolási diagnózist állapít meg, s ezáltal állapotromlást, életveszélyes helyzetet teremt,

- olyan szakmai hibát vét, amellyel súlyosan veszélyezteti önmaga vagy a beteg testi épségét,

- a jogi és etikai szabályokat megszegi.

V. Egyéb tudnivalók

Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.

A jelen követelmények kiadásával egyidejűleg hatályát veszti a Népjóléti Minisztérium Szakoktatási és Továbbképzési Főosztály által 1983-ban kiadott "Körzeti Betegápolói Szak szakosító képzés" tanterve, illetve a Népjóléti Minisztérium által 1993-ban kiadott "Körzeti ápoló szakképesítés" 21305/93. számú központi programja.

* * *

A Jegyzék 64. sorszáma alatt kiadott klinikai szakápoló (pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Oszágos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 54 5012 01

2. A szakképesítés megnevezése: klinikai szakápoló (pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló)

3. A szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás FEOR számaA munkakör, foglalkozás megnevezése
3210Szakápoló

2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás FEOR számaA munkakör, foglalkozás megnevezése
--

3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló ápolási, gondozási és mentálhigiénés tevékenységet végez önállóan vagy a gyógyító team tagjaként az alábbi területeken:

- egészségügyi intézmények pszichiátriai fekvőbetegosztályain:

= pszichiátria,

= addiktológia,

= gerontopszichiátria,

= mentálhigiénés osztály,

= krízis intervenciós osztály,

= neurózis osztály,

= gyermekpszichiátriai osztály,

= igazságügyi megfigyelő és elmegyógyintézet,

= pszichiátriai rehabilitációs osztályok/intézmények;

- nappali ellátást nyújtó intézményekben:

= nappali szanatóriumok,

= szenvedélybetegek nappali intézménye;

- átmeneti elhelyezést nyújtó intézményekben:

= pszichiátriai és szenvedélybetegek átmeneti otthona;

- járóbeteg-ellátás területein:

= szakambulanciák,

= szakgondozók;

- az alapellátás mentálhigiénés hálózatában:

= hajléktalanok gondozási központja;

- pszichiátriai szakosított ellátásban:

= pszichiátriai betegek otthona.

A pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló tevékenysége során azokkal az egyénekkel, kliensekkel/betegekkel foglalkozik, akik pszichés támogatásra szorulnak, vagy betegségük kapcsán pszichiátriai szakellátást igényelnek.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

III/1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok

- Napi munkája során alkalmazza pszichiátriai ismereteit.

- Az életkori sajátosságoknak megfelelő alap- és szakápolási feladatokat végez a pszichiátria területén.

- Részt vesz a prevenció különböző színterein és szintjein végzett munkában.

- Közreműködik a szocializáció folyamatában.

- Aktívan közreműködik a szocio- és pszichoterápiában.

- Önismerete birtokában személyiségének fejlesztésére törekszik.

- A szituációnak megfelelően kommunikál.

- A gyógyító team-mel, a beteggel és környezetével kapcsolatot tart.

- Tevékenységét a vonatkozó etikai normáknak és jogi szabályoknak megfelelően végzi.

- Napi munkáját szervezési ismeretei alapján végzi.

III/2. Szakmai követelmények

A pszichiátriai és mentálhigiénés végzettséggel rendelkező ápoló legyen képes:

A klinikumi ismeretei alapján:

- felsorolni és megfogalmazni a pszichiátria szakterületeit,

- definiálni és jellemezni a pszichiátriai kórképeket,

- krízis- és veszélyeztető állapotokat felismerni és megfelelően kezelni,

- a deviáns viselkedésmódokat meghatározni és felismerni,

- ismerni a pszichiátriai diagnosztikai eljárásokat,

- a pszichológiai tesztek felvételében közreműködni.

Pszichiátriai szakápolási munkája során:

- individuális, holisztikus betegápolást megvalósítani,

- a beteg problémáját meghatározni,

- a pszichiátriai beteget az ápolási folyamat és a szakmai protokoll szerint ápolni,

- a gyógyító team tagjaként aktívan dolgozni,

- a pszichiátriai betegek alapvető szükségleteinek speciális kielégítéséhez hozzájárulni,

- a pszichiátriai betegek magasabb rendű szükségleteinek speciális kielégítését segíteni,

- pszichiátriai betegeket megfigyelni,

- pozitív és negatív állapotváltozásokat - különös tekintettel az életkori sajátosságokra - szakszerűen észlelni és dokumentálni,

- a gyógyszereléssel kapcsolatos speciális ápolói feladatokat ellátni,

- felismerni a pszichofarmakonok hatásait, mellékhatásait,

- vallási, etnikai szempontokat figyelembe véve ápolni,

- az alacsony szociális helyzetből adódó nehézségeket kezelni,

- speciális diagnosztikus vizsgálatoknál segédkezni,

- a beteget vizsgálatokra előkészíteni, orvosi beavatkozásoknál segédkezni.

A mentálhigiéné kapcsán:

- hospitalizációs ártalmakat megelőzni,

- a munkája során a prevenciós szemléletet érvényesíteni,

- részt venni a prevenció különböző színterein,

- önkárosító, lelki egészséget veszélyeztető tényezőket felismerni,

- egészséges életmódra nevelést végezni az életkori sajátosságok figyelembevételével,

- egészségmegőrzési életvezetési tanácsokat nyújtani, tájékoztatni.

A szocializáció folyamatában:

- esztétikus, terápiás környezetet biztosítani,

- reszocializációs folyamatban részt venni,

- habilitációs tevékenységet folytatni,

- rehabilitációs folyamatban részt venni,

- speciális nevelési módszereket alkalmazni a gyermekek, a serdülők és az időskorúak speciális igényeinek figyelembevételével.

A szocioterápia, pszichoterápia alkalmazása során:

- szocioterápiás és pszichoterápiás csoportok munkájában részt venni,

- értelmezni a csoporttörténéseket és jelenségeket,

- csoportvezető mellett koterapeutaként részt venni,

- szabadidős, rekreációs csoportokat vezetni,

- a betegek napi tevékenységét megszervezni,

- a team által előírt terápiára motiválni,

- a betegek pszichés támogatásában részt venni,

- a betegek önsegítő, érdekképviseleti tevékenységét támogatni.

Az önismeret-személyiségfejlesztés kapcsán:

- önismerettel rendelkezni,

- pozitívan gondolkodni,

- másságot elfogadni,

- társas viselkedés alapjait és meghatározó tényezőit ismerni,

- konfliktusokat tűrni és megfelelően kezelni,

- magatartásával hiteles viselkedési normát mutatni,

- saját mentálhigiénés állapotát szinten tartani és fejleszteni,

- a kiégési szindrómát megelőzni,

- ismereteit kollegáinak továbbadni,

- munkája során szerzett tapasztalatait átadni,

- gyakorlati oktatásban részt venni,

- önmagát továbbképezni,

- szakmai álláspontját megvédeni.

A kommunikáció során:

- a helyzetnek megfelelően verbális és nonverbális módon kommunikálni,

- a beteget meghallgatni,

- metakommunikációs technikákat alkalmazni,

- a beteg metakommunikatív jelzéseit dekódolni,

- kommunikációs zavarokat értékelni,

- a beteg családtagjaival kommunikálni.

A kapcsolattartás vonatkozásában:

- az ápolási-gondozási tevékenység során tanácsot adni,

- a beteggel és a beteg közvetlen környezetével kapcsolatot tartani,

- környezettanulmányt készíteni,

- a betegek egymás közötti kapcsolatait rendezni,

- segítő támaszt nyújtó kapcsolatokat kialakítani,

- kapcsolatot tartani az egyéb ellátási formákkal, különös tekintettel az önsegítő csoportokra.

Etikai és jogi ismeretei birtokában:

- az etikai normákat betartani,

- munkája során az egészségügyi törvény előírásai szerint eljárni,

- az egészségügyi törvény pszichiátriai vonatkozásait (a betegek jogaira vonatkozó különös szabályokat) alkalmazni,

- a szakmai szabályokat és a kompetencia határait betartani,

- a beteg személyiségjogait tiszteletben tartani és védeni,

- az információkat szakszerűen kezelni,

- a beteg értékeit kezelni.

Szervezési ismereteinek megfelelően:

- a higiénés szabályokat betartani,

- a tűz- és munkavédelmi rendszabályokat betartani,

- az ügyrendi szabályokat ismerni,

- a tevékenységét dokumentálni,

- a dokumentáció során az informatikai eszközöket kezelni.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

IV/1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei

a) Iskolai végzettség: középiskolai végzettség (érettségi).

b) Szakmai előképzettség: az alább felsorolt szakképesítések valamelyike:

- diplomás ápoló,

- ápoló (1997-től),

- általános betegápoló (1979 előtt),

- pszichiátriai ápoló és gondozó,

- ideg-elme ápoló,

- felnőtt szakápoló,

- gyermekápoló,*

- csecsemő- és gyermekápoló,*

- gyermek ideg-elme ápoló,*

* A szakképesítés követelményének II/3. pont első francia bekezdésében meghatározott szakmai vizsgát szervező intézmény vezetője által előírt különbözeti vizsga után.[1]

c) A szakmai követelményekben megfogalmazott gyakorlatok teljesítése és azok igazolása a következő nyomtatványon:

GYAKORLATI IGAZOLÁS

a pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló képzéshez

IV/2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga a teljes szakmai követelményeket átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló, módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben túl nem adható.

IV/3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével

A szakmai vizsgán "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározott feladatok és követelmények kérhetők számon a vizsgázótól.

IV/4. A szakmai vizsga részeinek sorrendje

Gyakorlati vizsga.

Írásbeli vizsga.

Szóbeli vizsga.

IV/5. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga szakmai elméleti (írásbeli, szóbeli) és szakmai gyakorlati vizsgarészekből áll.

a) Szakmai elméleti vizsga

Tantárgyai:

- pszichiátriai klinikumi ismeretek,

- pszichiátriai szakápolástan,

- mentálhigiéné,

- szociálpszichológia,

- szocioterápia, pszichoterápia.

Szóbeli vizsga

A szóbeli vizsga összeállított tételsorát az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki a következőkben meghatározott tantárgyak és témakörök alapján.

A szakmai elméleti vizsga tantárgyai, témakörei

Pszichiátriai klinikumi ismeretek:

- A pszichiátria rövid története.

- Az idegrendszer működésének alapjai.

- Az idegrendszer vizsgálati módszerei.

- A pszihopatológiai alapfogalmak

= megismerés,

= affektív reakciók,

= ösztön és akarati funkciók,

= tudat,

= személyiség,

= kapcsolat.

- Mentális és viselkedési zavarok

= organikus és szimptómás mentális zavarok,

= pszichoreaktív szerek használata által okozott mentális és viselkedési zavarok, szenvedélybetegségek,

= schizofrenia, schizotípiás és paranoid rendellenességek,

= hangulatzavarok,

= neurotikus, stresszhez társuló és szomatoform rendellenességek,

= viselkedési zavar szindróma,

= a felnőtt személyiség és viselkedés zavarai,

= mentális retardáció, érzelmi elhanyagoltság elkülönítése,

= a pszichés fejlődés zavarai,

= a viselkedés és az értelmi-hangulati élet gyermek-, serdülő- és időskori zavarai.

Pszichiátriai szakápolástan:

- Pszichiátriai szakápolás történeti áttekintése.

- Pszichiátriai szakápolás filozófiája.

- Alkalmazott ápolási modellek.

- Ápolási diagnózisok a pszichiátriai szakápolásban.

- Ápolási folyamat

= tünetekből adódó ápolási probléma értelmezése, megfogalmazása és az ehhez rendelt ápolási eljárások végrehajtása,

= alapvető és magasabb rendű szükségletekből adódó ápolási probléma értelmezése a pszichiátriai ápolásban,

= speciális ápolási feladatok végrehajtása az életkori sajátosságok figyelembevételével:

- betegfelvétel,

- kapcsolatteremtés,

- veszélyhelyzetek,

- védőfunkciók,

- gyógyszerelés,

- gyógyszerek fő- és mellékhatásainak észlelése, értelmezése.

- A pszichiátriában használatos speciális, aktív kezelések szakápolási vonatkozásai.

- A pszichiátriában használatos vizsgálati módszerek és kiegészítő vizsgálatok szakápolási feladatai.

- Rehabilitációs tevékenységek, szociális rehabilitáció.

- Szocioterápiás és pszichoterápiás feladatok ellátásában való közreműködés.

- A pszichiátriai beteg kezelésbevételének és ápolásának jogi-etikai vonatkozásai

= egészségügyi és ápolási dokumentáció,

= betegtájékoztatás,

= kapcsolattartás,

= önrendelkezés,

= betegjogi képviselet,

= egészségfejlesztés,

= a szolgáltatások igénybevételének feltételei és lehetőségei,

= a pszichiátriai betegek felvételének és gyógykezelésének formái.

Mentálhigiéné:

- A mentálhigiéné fogalma, tárgyköre.

- A szakma fejlődése, működési területei.

- A mentálhigiénés tevékenység a prevenció különböző színterein.

- Perspektivikus lehetőségek a mentálhigiénében.

- Mentálhigiénés programirodák tevékenységének ismerete.

Szociálpszichológia:

- A szociálpszichológia tárgya, történetisége.

- Az interpszichikus, interperszonális kapcsolatok általános törvényszerűségei, szociális értékcsere. Az emberek közötti kapcsolatok szintjei.

- Szocializáció. Szerepe a személyiség alakításában. A szocializáció főbb színterei.

- A szocializáció hatása az érzelmi működésre. Az érzelmek kondicionálása, ennek inprinting jellege.

- A szocializáció hatása az önismetetre és az akarati működésre.

- A verbális közlés törvényszerűségei, kódolás és dekódolás. A kommunikációs képesség ismérvei.

- A szocializáció hatása a viselkedésre. Viselkedési minták, kuturális sémák.

- A szociális szerep fogalma, főbb tulajdonságai. Szerepfeszültségek típusai, pszicho- és szociohigiénés következményei, jelentősége.

- Társkapcsolati rendszerek, a szociális csoport, csoportszervező tényezők; kiemelkedő szerep a csoportban.

- Társkapcsolati szükségletek és motivációk, a szociális interrakciók erőtere, a csoportdinamika.

- Csoportképzés és működtetés.

- Pedagógiai, pszichohigiénés, pszichoterápiás célú csoporttechnikák.

- A szocializáció zavarai, a szociális deviáció.

- A pszichoszociális egészség, szociohigiéné.

Pszichoterápia - Szocioterápia:

- Fogalma, tárgyköre.

- Terápiás közösség, terápiás és rehabilitációs módszerek.

- A pszichoterápia módszeri, működési területei

= egyéni terápiás módszerek,

= csoportos terápiás módszerek.

- A szocioterápia módszerei, területei (intézeten belüli, intézeten kívüli)

= munkaterápia,

= foglalkoztató terápia,

= klubfoglalkozás.

- A pszicho- és szocioterápiás módszerek alkalmazása a pszichiátriában.

- A pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló szerepe és tevékenysége a pszicho- és szocioterápiában.

- Önsegítő csoportosulások.

Írásbeli vizsga

A vizsgázók az Egészségügyi Minisztérium által központilag kiadott komplex feladatlapot oldanak meg a követelményekben meghatározottak alapján.

A feladatlap megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.

b) Szakmai gyakorlati vizsga

A gyakorlati vizsga munkafeladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény dolgozza ki "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján.

A gyakorlati vizsga helye független a vizsgázó saját munkahelyétől, helyét a szakmai vizsgát szervező intézet jelöli ki.

A gyakorlati vizsga két részből áll.

Megelőző vizsgafeladat:

A vizsgázó tíz napig tartó értékelt szakmai feladatot végez a kijelölt fekvőbeteg pszichiátriai osztályon. (A vizsgázó az osztály munkarendjébe illeszkedve, a követelményrendszerben meghatározott ápolói tevékenységeket végez. A megelőző vizsgarész a gyakorlat terhére - a gyakorlati igazolásban meghatározottak szerint - teljesíthető.)

Vizsgabizottság előtti vizsga:

A vizsgázó a gyakorlati vizsganapon a vizsgabizottság előtt ápolási feladatot old meg, amely az alábbiak valamelyike szerint történhet:

- a vizsgázó a gyakorlati vizsganapon szituációs feladat (esetleírás, videofelvétel) alapján - az előző pontban meghatározottak szerint - ápolási tervet készít, és a tervet a vizsgabizottság előtt ismerteti;

- a vizsgázó - a gyakorlati helyként megjelölt intézményben - a pszichiátriai beteg ellátására ápolási tervet készít, ápolási diagnózisokat állapít meg, elvégzi az ápolási feladatokat, majd dokumentálja, és értékeli azokat.

IV/6. A vizsgázók teljesítményének értékelése

A szakmai vizsga értékelését a 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben foglaltak és az alábbiak alapján kell elvégezni:

Szakmai elméleti vizsga:

Szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és szóbeli vizsga osztályzatainak eredménye alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.

Szakmai gyakorlati vizsga:

Szakmai gyakorlati vizsga eredményét a megelőző vizsgafeladat és a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a szituatív vizsgarész eredménye felé kell kerekíteni. Ha bármely vizsgarész osztályzata elégtelen, a gyakorlati vizsga végső minősítése is elégtelen. A javítóvizsgán csak az elégtelenre minősített vizsgarészt kell megismételni.

Megelőző vizsgarész értékelésének szempontjai:

A gyakorlat vezetésével megbízott szakember a megelőző vizsgarészről jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza:

- a vizsgázó személyi adatait,

- a szakmai vizsga helyét, idejét,

- rövid szakmai értékelést,

- javasolt érdemjegyet,

- a javaslattevők aláírását.

A szakmai vizsga értékelési szempontjai:

- a team-munkába való beilleszkedés,

- kommunikációképesség,

- szakmai felkészültség,

- szakmai érdeklődés,

- klinikai ismeretek alkalmazása,

- helyzetfelismerő képesség,

- megfigyelő képesség,

- konfliktuskezelő képesség,

- ápolói attitűd (az ellátottakhoz való viszonyulás).

Elégtelen a vizsgázó tevékenysége, ha

- a tevékenysége során a beteg állapotát negatívan befolyásolja,

- a tevékenysége során a beteg állapotát rosszul ítéli meg, s ezáltal állapotromlást, életveszélyes helyzetet teremt,

- olyan szakmai hibát vét, amellyel súlyosan veszélyezteti önmaga vagy a beteg testi épségét,

- a jogi és etikai szabályokat megszegi,

- a higiénés szabályokat nem tartja be.

V. Egyéb tudnivalók

Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.

A jelen követelmények kiadásával egyidejűleg hatályát veszti az Egészségügyi Minisztérium Szakoktatási és Továbbképzési Főosztálya által 1982-ben kiadott "Pszichiátriai ápoló és szakgondozó szak szakosító képzés" tanterve, illetve a Népjóléti Minisztérium által 1994-ben kiadott "Pszichiátriai ápoló és gondozó szakképesítés" 20092/94. számú és a 20712/94. számú központi programja.

* * *

A Jegyzék 65. sorszáma alatt kiadott klinikai szakápoló (geriátriai szakápoló) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 54 5012 01

2. A szakképesítés megnevezése: klinikai szakápoló (geriátriai szakápoló)

3. A szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás FEOR számaA munkakör, foglalkozás megnevezése
3210Szakápoló

2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás FEOR számaA munkakör, foglalkozás megnevezése
--

3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A geriátriai szakápoló ápolói és gondozói tevékenységet végez az alábbi területeken:

- egészségügyi intézmények fekvőbetegosztályain:

= belgyógyászat geriátriai osztály,

= geriátriai rehabilitációs osztály,

= gerontopszichiátriai osztály,

= ápolási osztály;

- szociális szakosított ellátási formák intézményeiben:

= ápolást, gondozást nyújtó intézmények (időskorúak otthona),

= nappali ellátást nyújtó intézmények (idősek klubja),

= átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények (időskorúak gondozóháza);

- ápolási otthonok és terminális ellátást biztosító intézményekben:

= ápolási otthon,

= hospice;

- alapellátás területén:

= otthoni szakápolási szolgálat,

= házi segítségnyújtás.

A geriátriai szakápoló tevékenységi körében:

- a geriátria különböző területén az egészségügyi team tagjaként vagy önállóan irányítással, az ápolási folyamat lépéseinek megfelelően részt vesz az idős betegek ellátásában, melyről ápolási dokumentációt vezet,

- diagnosztikai és terápiás eljárásokban közreműködik,

- ápolási diagnózisok alapján - ápolási protokollok szerint - ápolási tevékenységet végez,

- részt vesz a geriátriai betegek egészségmegőrzésében és életmódformálásában,

- részt vesz a gondozási programok megvalósításában,

- részt vesz az időskorúak rehabilitációjában,

- részt vesz a sürgősségi betegellátásban a geriátria területén, életveszély esetén elsősegélyt nyújt,

- kapcsolatot tart a beteg hozzátartozóival és az otthoni ellátásban dolgozó szakemberekkel,

- tájékoztatja a beteget és hozzátartozóit a terápiás utasítások betartásáról, ápolási, gondozási és rehabilitációs tevékenységek kivitelezéséről,

- részt vesz a beteg és a hozzátartozók pszichés vezetésében,

- gondoskodik a haldoklás pszichés hátterének megteremtéséről.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

III/1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok

- Napi munkája során alkalmazza a geriátria területéről szerzett klinikumi ismereteit.

- Ismeri az időskor pszichológiai jellemzőit és ennek alapján végzi munkáját.

- Az életkori sajátosságoknak megfelelő alap- és szakápolási feladatokat végez a geriátria területén.

- Ápolási és gondozási tevékenysége során vegye figyelembe az ellátottak életkorát, valamint a megfelelő egészséges életmód alapelveit.

- Részt vesz a betegségekhez társuló szövődmények kivédésében, az állapotromlás megelőzésében.

- Közreműködik az idős betegek napi tevékenységének megszervezésében, foglalkoztatásában.

- Képes a gyógyító team-mel, a beteggel és környezetével kapcsolatot tartani.

- Tevékenységét a vonatkozó etikai normáknak és jogi szabályoknak megfelelően végzi.

- Terminális állapotú beteget ápol.

- Ismeri a haldoklás pszichológiai és fiziológiai folyamatát, annak elviselésében szakszerű és folyamatos segítséget nyújt.

III/2. Szakmai követelmények

A geriátriai szakápoló végzettséggel rendelkező ápoló legyen képes:

Ápolási-gondozási ismereteire építve:

- munkáját az ápolási folyamatnak megfelelően végezni,

- ápolási anamnézist felvenni,

- ápolási diagnózist felállítani,

- a beteg ápolását és hazabocsátását megtervezni,

- az ellátás során leggyakrabban előforduló ápolási feladatokat, a vallási és etnikai szempontokat figyelembe véve szakszerűen elvégezni,

- ápolási dokumentációt vezetni,

- kapcsolatot tartani a családdal,

- kapcsolatot létesíteni a beteg otthoni és kórházi vagy egyéb intézményi ellátása között,

- a beteget és hozzátartozóit ápolási, gondozási és ellátási ismeretekre megtanítani,

- önállóan vagy a team tagjaként megkíséreli a közvetlen életveszélyt elhárítani.

Társadalomtudományi ismereteire alapozva:

- hatékonyan kommunikálni, beteget vezetni, tanácsot adni,

- az ápolás során kapcsolatot teremteni a beszédképtelen betegekkel,

- a beteget, a hozzátartozókat és a munkatársakat pszichésen támogatni,

- a kiégési szindróma tüneteit felismerni és lehetőség szerint megelőzni,

- szocioterápiás csoportot vezetni,

- munkája során az egészségügyi törvény előírásai szerint eljárni,

- a beteg személyiségjogait tiszteletben tartani és védeni,

- az információkat szakszerűen kezelni,

- a szakmai és etikai normákat betartani,

- a vonatkozó jogszabályokat alkalmazni,

- a lakosság demográfiai és szociális viszonyait értelmezni,

- a különböző szociokultúrák jellegzetességeit elfogadni,

- a szociális ellátó rendszer felépítését bemutatni,

- a szociális támogatás lehetőségét megjelölni.

Gerontológiai ismereteire alapozva:

- az emberi életkor szakaszait felsorolni,

- a korral járó élettani változásokat felismerni és elfogadni,

- az öregedési folyamatot leírni,

- az öregedés biológiai, pszichés és szociológiai jellegzetességeit meghatározni, és azok negatív hatásait csökkenteni.

Geriátriai ismeretei birtokában:

- a geriátria feladatkörét meghatározni,

- a geriátriai kivizsgálásban segédkezni,

- a leggyakrabban előforduló időskori kórképek tüneteit, patomechanizmusát, terápiáját felvázolni,

- az időskori és idősödési egészségesélyek és betegségkockázatok jellegzetességeit felismerni, és az ápolás során felhasználni,

- a szenvedélybetegségeket és a veszélyeztető állapotokat felismerni,

- az alternatív ellátási formákat felsorolni,

- a geriátriai ápolás speciális formáit alkalmazni,

- az idős betegek bizalmát megnyerni, problémáit feltárni, és illetékességén belül életmódbeli tanácsot adni.

Az idős betegek foglalkoztatásával, szocioterápiájával kapcsolatban:

- a rekreációs tevékenységbe bekapcsolódni,

- a readaptációt elősegíteni,

- az idős beteg napi tevékenységét megszervezni,

- a munkaterápiába és a foglalkozásterápiába aktívan bekapcsolódni.

A beteg életvitelének, életminőségének javítása érdekében:

- a beteget aktivitásra ösztönözni,

- aktivitási skálákat alkalmazni,

- az egészséges életmód alapelveit munkája során alkalmazni, illetve átadni,

- a rehabilitációba aktívan bekapcsolódni, fizioterápiás eljárásokat alkalmazni,

- a beteg gyógyulási folyamatát menedzselni,

- a beteg életminőségének javulását elősegíteni.

A haldoklás folyamatával és a halállal kapcsolatos ismereteire építve:

- a haldoklás fázisainak jellegzetességeit leírni,

- a beteget és a hozzátartozóit a haldoklás folyamán lelkileg vezetni és támogatni,

- a terminális állapotú beteget ápolni,

- a halottat ellátni.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

IV/1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei

a) Iskolai végzettség: középiskolai végzettség (érettségi).

b) Szakmai előképzettség: az alább felsorolt szakképesítések valamelyike:

- diplomás ápoló,

- ápoló (1997-től),

- általános betegápoló (1979 előtt),

- felnőtt szakápoló.

c) A szakmai követelményekben megfogalmazott gyakorlatok teljesítése és azok igazolása a következő nyomtatványon:

GYAKORLATI IGAZOLÁS

a geriátriai szakápoló képzéshez

IV/2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga a teljes szakmai követelményeket átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló, módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet en túl nem adható.

IV/3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével

A szakmai vizsgán "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározott feladatok és követelmények kérhetők számon a vizsgázótól.

IV/4. A szakmai vizsga részeinek sorrendje

Gyakorlati vizsga.

Írásbeli vizsga.

Szóbeli vizsga.

IV/5. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga szakmai elméleti (írásbeli, szóbeli) és szakmai gyakorlati vizsgarészekből áll.

a) Szakmai elméleti vizsga

Tantárgyai:

- geriátriai klinikumi ismeretek,

- geriátriai szakápolástan,

- szociálpszichológia,

- szocioterápia.

Szóbeli vizsga

A szóbeli vizsga összeállított tételsorát az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki a következőben meghatározott tantárgyak és témakörök alapján.

A szakmai elméleti vizsga tantárgyainak témakörei

1. Geriátriai klinikumi ismeretek:

- A geriátria történeti áttekintése.

- A geriátria rendszerelmélete és személyre szabott gyakorlata.

- Az időskor és az idősödési folyamat.

- Az öregedés okozta fiziológiás változások.

- A geriátriában használatos diagnosztikai eljárások.

- Az egyes szervrendszerek megbetegedései

= szív és keringési rendszeri elváltozások,

= légzőrendszeri elváltozások,

= mozgás szervrendszerének elváltozásai,

= gyomor és bélrendszer elváltozásai,

= belső elválasztású mirigyrendszer elváltozásai,

= kiválasztó- és ürítőrendszer elváltozásai,

= kültakaró elváltozásai,

= érszékszervek elváltozásai,

= neurológiai szervrendszer elváltozásai,

= mentális élet zavarai,

= fertőző megbetegedések.

- Az öregedés pszichoszociális tényezői.

- Klinikai farmakológia a geriátriában.

- A geriátriai betegek ellátási formái.

2. Geriátriai szakápolástan:

A geriátriai ápolás rövid története.

A geriátriai ápolás filozófiája.

Alkalmazott ápolási modellek.

Ápolási diagnózisok a geriátriában.

Ápolási folyamat:

- A tünetekből adódó ápolási probléma értelmezése, megfogalmazása, és az ehhez rendelt ápolási eljárások végrehajtása.

- Alapvető és magasabbrendű szükségletekből adódó ápolási probléma értelmezése a geriátriai ápolásban.

- Speciális ápolási feladatok végrehajtása

= ápolási anamnézis, diagnózis készítése:

- a beteg fogadása, az ápolási környezet bemutatása,

- a beteg szükségleteinek felmérése, ápolási diagnózisok megállapítása, ápolási terv elkészítése és kivitelezése,

- az ápolási folyamat dokumentálása,

- a beteg általános állapotának megfigyelése,

- a beteg életjeleinek megfigyelése, regisztrálása (vérnyomás, pulzus, légzés, hőmérséklet, testsúly, testmagasság),

= a beteg légzésének biztosítása:

- a beteg légzésének segítése, oxigénterápia alkalmazása,

- inhaláció alkalmazása,

= a beteg vizelet- és székletürítés szükségletének kielégítése:

- segédkezés az ágytál, a vizelőedény, a szobavécé használatánál,

- segédkezés az osztályos toilette használatánál,

- a vizelet- és székletürítés megfigyelése, mérése,

= a beteg komfortjának és higiénés szükségleteinek kielégítése:

- segítségnyújtás a fürdőhelyiség használatakor (a fürdésben, hajmosásban, borotválkozásban, köröm- és lábápolásban, száj- és fülápolásban),

- ülőfürdő alkalmazása,

- a fekvőbeteg személyi higiénéjének biztosítása (teljes ágyfürdő alkalmazása),

- terápiás gyógyfürdő alkalmazása,

- inkontinens beteg betétjének, nadrágjának, katéterének ellátása,

- decubitus megelőzése, kezelése,

- sebkezelés, kötözés, rugalmas pólya és haskötő alkalmazása,

- ágyneműcsere,

- speciális fetetési módok biztosítása,

- kényelmi eszközök alkalmazása,

= a beteg táplálkozásszükségletének kielégítése:

- az étkezés segítése,

- szükség esetén etetés, mesterséges táplálás (szondatáplálás),

- a folyadékbevitel megfigyelése, segítése, dokumentálása,

- speciális diéták alkalmazása,

= a beteg mozgásszükségletének kielégítése:

- a mozgást segítő segédeszközök (mankó, járókeret, támbot) használatának segítése, megtanítása,

- a beteg mobilizálása (aktív és passzív tornáztatása),

- a beteg szállításának megszervezése,

= a beteg pihenés- és alvásszükségletének kielégítése,

= a beteg biztonsági szükségletének kielégítése:

- a mindennapos beavatkozások során az orvosi asepsis szabályainak biztosítása,

- a fertőzőforrások felfedezése,

- az allergiás reakciók felismerése,

= a beteg magasabb rendű szükségleteinek kielégítése:

- szeretet és valakihez való tartozás,

- ön- és mások megbecsülése,

- tudás- és megértés szükséglete,

- önmegvalósítás.

Rehabilitációs tevékenységek.

Foglalkozásterápiában való közreműködés.

A geriátriai ápolás speciális területei:

- kórházi ellátás,

- házi betegellátás, otthoni szakápolási szolgálat,

- ápolási otthon,

- szociális ellátás,

- hospice.

A geriátriai beteg ellátásának és ápolásának jogi, etikai vonatkozásai:

- egészségügyi és ápolási dokumentáció,

- betegtájékoztatás,

- kapcsolattartás,

- önrendelkezés,

- betegjogi képviselet,

- egészségfejlesztés,

- a szolgáltatások igénybevételének feltételei és lehetőségei.

3. Szociálpszichológia:

- A szociálpszichológia tárgya, történetisége.

- Az interperszonális kapcsolatok általános törvényszerűségei, szociális értékcsere. Az emberek közötti kapcsolatok szintjei.

- Szocializáció. Szerepe a személyiség alakításában. A szocializáció főbb színterei.

- A szocializáció hatása az érzelmi működésre. Az érzelmek kondicionálása, ennek inprinting jellege.

- A szocializáció hatása az önismeretre és az akarati működésre.

- A verbális közlés törvényszerűségei, kódolás és dekódolás. A kommunikációs képesség ismérvei.

- A szocializáció hatása a viselkedésre. Viselkedési minták, kuturális sémák.

- A szociális szerep fogalma, főbb tulajdonságai. Szerepfeszültségek típusai, pszicho- és szociohigiénés következményei, jelentősége.

- Társkapcsolati rendszerek, a szociális csoport, csoportszervező tényezők.

- Kiemelkedő szerep a csoportban.

- Társkapcsolati szükségletek és motivációk, a szociális interakciók erőtere, a csoportdinamika.

- Csoportképzés és működtetés.

- Pedagógiai, pszichohigiénés, pszichoterápiás célú csoporttechnikák.

- A szocializáció zavarai, a szociális deviáció.

- A pszichoszociális egészség, szociohigiéne.

4. Szocioterápia:

- Fogalma, tárgyköre.

- Módszerei, működési területei (intézeten belüli, intézeten kívüli):

= munkaterápia,

= foglalkoztató terápia,

= klubfoglalkozás.

- A szocioterápiás módszerek alkalmazása a geriátriában.

- A geriátriai szakápoló szerepe és tevékenysége a szocioterápiában.

Írásbeli vizsga

A vizsgázók az Egészségügyi Minisztérium által központilag kiadott komplex feladatlapot oldanak meg a követelményekben meghatározottak alapján.

A feladatlap megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.

b) Szakmai gyakorlati vizsga

A gyakorlati vizsga munkafeladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény dolgozza ki "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján.

A gyakorlati vizsga helye független a vizsgázó saját munkahélyétől, helyét a szakmai vizsgát szervező intézmény jelöli ki.

A gyakorlati vizsga két részből áll.

Megelőző vizsgafeladat:

A vizsgázó tíz napig tartó értékelt szakmai feladatot végez a kijelölt geriátriai fekvőbetegosztályon (A vizsgázó az osztály munkarendjébe illeszkedve, a követelményrendszerben meghatározott ápolói tevékenységeket végez. A megelőző vizsgarész a gyakorlat terhére - a gyakorlati igazolásban meghatározottak szerint - teljesíthető.)

Vizsgabizottság előtti vizsga:

A vizsgázó a gyakorlati vizsganapon a vizsgabizottság előtt ápolási feladatot old meg, amely az alábbiak valamelyike szerint történhet:

- a vizsgázó a gyakorlati vizsganapon szituációs feladat (esetleírás, videofelvétel) alapján - az előző pontban meghatározottak szerint - ápolási tervet készít, és a tervet a vizsgabizottság előtt ismerteti,

- a vizsgázó - a gyakorlati helyként megjelölt intézményben - ápolási tervet készít, ápolási diagnózisokat állapít meg, elvégzi az ápolási feladatokat, majd dokumentálja és értékeli azokat.

IV/6. A vizsgázó teljesítményének értékelése

A szakmai vizsga értékelését a 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben foglaltak és az alábbiak alapján kell elvégezni:

Szakmai elméleti vizsga:

A szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és szóbeli vizsga osztályzatainak eredménye alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.

Szakmai gyakorlati vizsga:

A szakmai gyakorlati vizsga eredményét a megelőző vizsgafeladat és a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény felé kell kerekíteni. Ha bármely vizsgarész osztályzata elégtelen, a gyakorlati vizsga végső osztályzata is elégtelen. Javítóvizsgán csak az elégtelenre minősített vizsgarészt kell megismételni.

Megelőző vizsgarész értékelésének szempontjai:

A gyakorlat vezetésével megbízott szakember a megelőző vizsgarészről jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza:

- a vizsgázó személyi adatait,

- a szakmai vizsga helyét, idejét,

- rövid szakmai értékelést,

- javasolt érdemjegyet,

- a javaslattevők aláírását.

A szakmai vizsga értékelésének szempontjai:

- szakmai felkészültség,

- szakmai érdeklődés,

- klinikai ismeretek alkalmazása, ápolási diagnózisok meghatározása,

- helyzetfelismerő képesség,

- megfigyelő képesség,

- kommunikáció,

- a team-munkába való beilleszkedés,

- ápolói attitüd (az idősekhez való viszonyulás).

Elégtelen a vizsgázó eredménye, ha

- a tevékenysége során a beteg állapotát rosszul ítéli meg, helytelen ápolási diagnózist állapít meg, ezáltal állapotromlást, életveszélyes helyzetet teremt,

- olyan szakmai hibát vét, amellyel súlyosan veszélyezteti önmaga vagy a beteg testi épségét,

- a jogi és etikai szabályokat megszegi.

V. Egyéb tudnivalók

Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.

Lábjegyzetek:

[1] A 7/1998. (XII. 2.) EüM rendeletben, a 6847. oldalon, a táblázat alatti*-os szövegrész a 114/1998. helyesbítésnek megfelelően módosított szöveg

Tartalomjegyzék