7/1998. (XII. 2.) EüM rendelet
a klinikai szakápoló (körzeti-közösségi szakápoló, pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló, geriátriai szakápoló) szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § Az egészségügyi ágazatba tartozó klinikai szakápoló (körzeti-közösségi szakápoló, pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló, geriátriai szakápoló) szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Dr. Gógl Árpád s. k.,
egészségügyi miniszter
Melléklet a 7/1998. (XII. 2.) EüM rendelethez
Jegyzék
az állam által elismert - az egészségügyi miniszter ágazatához,
valamint az egyes szociális és családügyi miniszter ágazatához tartozó - szakképesítésekhez
emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről
A Jegyzék 63. sorszáma alatt kiadott klinikai szakápoló (körzeti-közösségi szakápoló) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 54 5012 01
2. A szakképesítés megnevezése: klinikai szakápoló (körzeti-közösségi szakápoló)
3. A szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
3210 | Szakápoló |
2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
- | - |
3. A munkaterület rövid, jellemző leírása
- Az alapellátás területén a háziorvosi team tagjaként vagy önállóan a háziorvos irányításával részt vesz a praxisban a gyógyító, megelőző munkában.
- Kompetenciájának megfelelően részt vesz a praxisba bejelentkezett egyének, családok, közösség egészségmegőrzésében, preventív célú szemlélet és életmód formálásában, diagnosztikai és terápiás eljárások végzésében és az ápolásban.
- A beteg otthonában ápolási és rehabilitációs tevékenységet végez, melyekről ápolási dokumentációt vezet.
- Részt vesz a praxis gondozási programjának megvalósításában.
- Figyelemmel kíséri a praxis közegészségügyi-járványügyi viszonyait, és közreműködik a hiányosságok felszámolásában.
- Részt vesz a sürgősségi betegellátásban, életveszély esetén elsősegélyt nyújt.
- Gondoskodik a praxis eszközeinek, műszereinek készenlétéről a higiénés szabályok megtartásával.
- Kezeli a praxis dokumentumait, végzi az ügyviteli, nyilvántartási, adatszolgáltatási feladatokat.
- Az ellátási területeken koordináló, szervező feladatokat lát el.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
III/1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok
1. A holisztikus és individuális ápolási szemlélet szem előtt tartásával tevékenységi körében végzi a következőket:
- felméri a beteg pszichés, szomatikus és szociális szükségleteit,
- megtervezi az ápolási folyamatot,
- szakszerűen - kompetenciájának megfelelően - ápol,
- a folyamat során ellenőrzi a beavatkozásokat, értékeli az eredményeket, és elvégzi a szükséges módosításokat.
2. Egészségfejlesztési feladatokat végez:
- a holisztikus szemlélet szem előtt tartásával motiválja az egyént és a közösséget a pozitív életvezetésre, az egészséges életmódra, egészséggondozásra,
- segíti és végzi a primer, secunder és tercier egészségvédelmi feladatok ellátását, szakszerű tanácsadást, mentálhigiénés tevékenységet és az ismeretterjesztést.
3. Részt vesz a gondozás tervezésében, a szűrővizsgálatok szervezésében, végrehajtásában, az eredmények és a gondozási mutatók értékelésében.
4. Közegészségügyi és járványügyi feladatok végzése:
- fertőző betegségek epidemiológiája, megelőzése és leküzdésére irányuló tevékenységek,
- fertőző betegségekkel és a fertőző betegekkel és környezetükkel kapcsolatos feladatok végzése,
- közreműködés a járványügyi jogszabályok által előírt feladatok végrehajtásában.
5. Részt vesz a praxis menedzsmentben:
- részt vállal a beteg vagy betegcsoport és a különböző szakemberek, illetve intézmények közötti kapcsolat megteremtésében és fenntartásában,
- együttműködik a praxisban szükséges dologi, tárgyi, környezeti feltételek biztosításában,
- gondoskodik az ellátáshoz szükséges műszerek, eszközök, gyógyszerek, anyagok előkészítéséről, fertőtlenítéséről, sterilizálásáról, szakszerű tárolásáról,
- megállapodás alapján végzi a praxis dokumentációit, ügyviteli feladatait.
6. Részt vesz a sürgősségi betegellátásban:
- felismeri a vészhelyzeteket,
- életveszély esetén megkezdi a szakszerű elsősegélynyújtást,
- sürgős orvosi ellátást igénylő esetekben mentőszolgálat útján szervezi meg a beteg sürgősségi ellátását.
7. Közreműködik, szükség esetén segít az egyén és a közösség egészségügyi, jogi, szociális érdekérvényesítésében.
8. Munkáját hivatásként gyakorolja:
- a szakmai és etikai normákat betartja, ismeri annak jogi következményeit,
- munkáját az egyén személyiségének maximális tiszteletben tartásával végzi,
- szakszerűen és etikusan kommunikál a beteggel, a hozzátartozókkal és a munkatársaival.
9. Folyamatos önképzésre és szakmai fejlődésre törekszik.
III/2. Szakmai követelmények
A körzeti-közösségi szakápolói végzettséggel rendelkező ápoló legyen képes:
A klinikumi és az ápolási-gondozási ismereteire építve:
- az alapellátás feladatkörét, területeit felvázolni,
- sorrendiségében meghatározni a különböző korú egyének, családok és közösségek pszichés, szomatikus, szociális változásait, szükségleteit,
- ápolási és közösségi diagnózist meghatározni,
- megtervezni az egyén vagy a közösség által igényelt ápolási-gondozási tevékenységet,
- a felmért emberi szükségleteket - a beteg állapotának megfelelően - kielégíteni,
- szakszerűen kivitelezni a tervezett alap- és szakápolási eljárásokat,
- rendszeresen és folyamatosan megfigyelni és értékelni az ellátottak fizikai, értelmi, érzelmi állapotát,
- a kapott eredmények alapján az ellátásban a szükséges módosításokat elvégezni,
- egészségfejlesztési módszereket alkalmazni,
- egészségvédelmi feladatokat ellátni, szakszerűen tanácsot adni, és a szakmai ismeretterjesztést végezni,
- egészségnevelő tevékenységével, munkájával az ellátási körbe tartozó lakosság egészségi állapotát pozitív irányban befolyásolni,
- közreműködni az egészségügyi ellátó és gondozó teamben,
- együttműködni az egyénekkel, a családokkal, a közösségekkel és egyéb más egészségügyi területen dolgozókkal az ápolói szolgáltatások tervezésében, szervezésében, irányításában, értékelésében,
- részt venni a komplex családgondozásban,
- a kliens otthoni ápolásába-gondozásába a családot, a közvetlen környezetet felkészíteni, bevonni,
- az aktuális szükségleteknek megfelelően a beteg otthonában ápolni:
= heveny megbetegedésben szenvedőknél (kiemelten a légzőszervi, a mozgásszervi, a fertőző és a kisebb sebészeti megbetegedések esetén),
= krónikus megbetegedésekben szenvedőknél (kiemelten a légzőszervi betegségek, a szív és keringési rendszer betegségei, az emésztőrendszeri és a belső elválasztású mirigyrendszer betegségei, a mozgásszervi megbetegdésekben szenvedők, a gyógyíthatatlan és terminális állapotban lévő betegek esetén),
- részt venni a fogyatékos betegek, illetve a heveny és a krónikus megbetegedésekben szenvedők rehabilitációjában,
- ápolni a beteget a rendelői munka során, és együttműködni a diagnosztikus és terápiás, műszeres és eszközös beavatkozások előkészítésénél, kivitelezésénél,
- korszerű ápolási dokumentációt vezetni, és az előírások szerinti adatkezelést ellátni.
Társadalomtudományi ismereteire alapozva:
- a lakosság demográfiai és szociális viszonyait ismerni,
- a különböző szociokultúrák jellegzetességeit megismerni, elfogadni és az ápolás megtervezésében felhasználni,
- az ellátandók állapotának megfelelően kommunikálni, kapcsolatot teremteni, az interperszonális kommunikáció elveit és módszereit alkalmazni,
- ápoláslélektani ismeretek birtokában a beteget pszichésen támogatni,
- az ápolás etikai szempontjainak megfelelő módon és szinten informálni a beteget és hozzátartozóit,
- a szakmai és etikai normákat betartani,
- az ápolás során kapcsolatot teremteni a beszédképtelen betegekkel,
- a beteget, a hozzátartozókat és a munkatársakat pszichésen támogatni,
- a kiégési szindróma tüneteit felismerni, és lehetőség szerint a megelőzés "technikáit" alkalmazni.
Alapellátási ismereteire alapozva:
- a praxis menedzsmentjében részt venni,
- a vonatkozó jogszabályokat és vállalkozói ismereteket alkalmazni,
- társadalombiztosítási ismereteket alkalmazni,
- közegészségügyi és járványügyi feladatokat elvégezni, ellátni,
- az alapellátás etikai vonatkozásai szerint dolgozni,
- ismerje a szociális ellátó rendszer felépítését,
- szociális és önkormányzati ismeretek alapján segítséget nyújtani,
- együttműködni más ellátási formákkal,
- a szociális lehetőségekről a kellő tájékoztatást és támogatást a rászorulóknak megadni,
- számítástechnikai, informatikai rendszert használni.
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
IV/1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei
a) Iskolai végzettség: középiskolai végzettség (érettségi).
b) Szakmai előképzettség: az alább felsorolt szakképesítések valamelyike:
- diplomás ápoló,
- ápoló (1997-től),
- általános betegápoló (1979 előtt),
- felnőtt szakápoló, körzeti ápoló.
c) A szakmai követelményekben megfogalmazott területi gyakorlatokon közösségi felmérés elkészítése, gyakorlatok teljesítése a "Gyakorlati igazolás" című nyomtatvány alapján.
d) Sikeresen teljesített tantárgyi vizsgák.
GYAKORLATI IGAZOLÁS
a körzeti-közösségi szakápoló képzéshez
IV/2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
A szakmai vizsga a teljes szakmai követelményeket átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló, módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet en túl nem adható.
IV/3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével
A szakmai vizsgán "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározott feladatok és követelmények kérhetők számon a vizsgázótól.
IV/4. A szakmai vizsga részeinek sorrendje
Gyakorlati vizsga.
Írásbeli vizsga.
Szóbeli vizsga.
IV/5. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga szakmai elméleti (írásbeli, szóbeli) és szakmai gyakorlati vizsgarészekből áll.
a) Szakmai elméleti vizsga
Tantárgyai:
- klinikumi ismeretek,
- szakápolástan,
- szociológia,
- szociálpszichológia,
- alapellátási ismeretek.
Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsga összeállított tételsorát az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki a következőkben meghatározott tantárgyak és témakörök alapján.
A szakmai elméleti vizsga tantárgyainak témakörei
Klinikumi ismeretek:
- Az alapellátás fejlődése, szerkezete, helye az egészségügyi ellátás rendszerében.
- Akut és krónikus belgyógyászati (AMI, diabetes, vesebetegségek stb.) és reumatológiai (artritis, artrózis stb.) kórképekben szenvedők ellátásának lehetőségei az alapellátásban.
- Sebészeti, traumatológiai, ortopédiai megbetegedések ellátása az alapellátásban (egynapos sebészet és előkészítése, fogadása, otthoni rehabilitációs lehetőségek).
- Akut és krónikus neurológiai megbetegedésekben szenvedők ellátása (stroke, sclerosis multiplex, parkinzonizmus).
- Az időskorúak ellátása, gondozása.
- Pszichátriai megbetegedésben szenvedők ellátása.
- Sürgősségi betegellátás, elsősegélynyújtás az alapellátásban.
- Alkalmazott diagnosztikus módszerek, lehetőségek.
- A megelőzés és a szűrés lehetőségei, módszerei.
- Gondozás az alapellátásban.
Szakápolástan:
- A körzeti ápolás története, fejlődése, a fejlődés irányai.
- A körzeti ápolás filozófiája.
- Alkalmazott ápolási modellek.
- Az ápolás funkciói az alapellátásban.
- Közösségorientált ellátás.
- Ápolási diagnózisok az otthoni és a közösségi ellátásban.
- Az ápoló szerepe a megelőzésben, a szűrésben és az egészségfejlesztő munkában.
- Az ápoló feladatai a háziorvosi rendelőben.
- Az ápoló feladatai a beteg otthoni ellátása során:
= akut megbetegedésben szenvedő ápolása, ellátása a kórházi kezelés előtt és/vagy után (előkészítés, mobilizáció, rehabilitáció),
= krónikus megbetegedésben szenvedő ápolása, gondozása,
= az időskorúak ápolásának speciális szempontjai,
= rövid, közép-, hosszú távú ápolási terv készítése.
- Az ápoló szerepe és lehetőségei az alapellátásban történő gondozói és rehabilitációs munkában.
- Speciális ápolási és rehabilitációs eszközök az alapellátásban.
- Ápolási dokumentáció.
Szociológia:
- A szociológia, mint tudomány.
- Szociológiai kutatások módszertana.
- Társadalmi struktúra és az egészség.
- Az egészségügyi ellátás szociológiai nézőpontból.
- Családszociológia.
- Életmód és a devianciák.
Szociálpszichológia:
- A szociálpszichológia tárgya, történetisége.
- Az interperszonális kapcsolatok általános törvényszerűségei, szociális értékcsere. Az emberek közötti kapcsolatok szintjei.
- A szocializáció főbb színterei. A szocializáció hatása
= a személyiség alakításában,
= az érzelmi működésre (az érzelmek kondicionálása, inprinting jellege),
= hatása az önismetetre és az akarati működésre,
= hatása a viselkedésre (viselkedési minták, kulturális sémák).
- A szocializáció zavarai, a szociális deviáció.
- A verbális közlés törvényszerűségei, kódolás és dekódolás. A kommunikációs képesség ismérvei.
- A szociális szerep fogalma, főbb tulajdonságai. Szerepfeszültségek típusai, pszicho- és szociohigiénés következményei, jelentősége.
- Társkapcsolati rendszerek, a szociális csoport, csoportszervező tényezők. Kiemelkedő szerep a csoportban.
- Társkapcsolati szükségletek és motivációk, a szociális interakciók erőtere, a csoportdinamika, pedagógiai célú csoporttechnikák.
- A pszichoszociális egészség, szociohigiéne.
Alapellátási ismeretek:
- A alapellátás jelene és jövője Magyarországon és az Európai Unió tagországaiban.
- Team-munka az alapellátásban, az ápoló helye és szerepe.
- Családorvoslás.
- Praxis menedzsment.
- Jogi és vállalkozói alapismeretek.
= egészségügyi és ápolási dokumentáció,
= betegtájékoztatás,
= kapcsolattartás,
= önrendelkezés,
= betegjogi képviselet,
= egészségfejlesztés,
= a szolgáltatások igénybevételének feltételei és lehetőségei.
- Társadalombiztosítási ismeretek.
- Közegészségügyi és járványügyi ismeretek.
- Az alapellátás etikai vonatkozásai.
- Szociális ismeretek, közigazgatási alapismeretek, települési önkormányzatok kötelező és választható alapfeladatai.
- Számítástechnika, informatika.
Írásbeli vizsga
A vizsgázók az Egészségügyi Minisztérium által központilag kiadott komplex feladatlapot oldanak meg a követelményekben meghatározottak alapján.
A feladatlap megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.
b) Szakmai gyakorlati vizsga
A gyakorlati vizsga munkafeladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény dolgozza ki "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján.
A gyakorlati vizsga helye független a vizsgázó saját munkahélyétől, helyét a szakmai vizsgát szervező intézmény jelöli ki.
A gyakorlati vizsga két részből áll.
Megelőző vizsgafeladat:
A vizsgázó tíz napig tartó értékelt szakmai feladatot végez a kijelölt háziorvosi/családorvosi oktató-praxisban. (A vizsgázó a háziorvosi/családorvosi körzet/praxis munkarendjébe illeszkedve, a követelményrendszerben meghatározott ápolói tevékenységeket végez. A megelőző vizsgarész a gyakorlat terhére - a gyakorlati igazolásban meghatározottak szerint - teljesíthető.)
Vizsgabizottság előtti vizsga:
A vizsgázó a gyakorlati vizsganapon a vizsgabizottság előtt ápolási/közösségi feladatot old meg, amely az alábbiak valamelyike szerint történhet:
- a vizsgázó a megelőző vizsgarész ideje alatt választott betegről előzetesen ápolási tervet készít (felmér, értelmez, elemez, problémákat meghatároz, ápolási diagnózisokat állít fel, rangsorol, tervez, feladatokat meghatároz, dokumentál, értékel), melyet a gyakorlati vizsgán a vizsgabizottság előtt ismertet,
- a vizsgázó a gyakorlati vizsganapon szituációs feladat (esetleírás, videofelvétel) alapján - az előző pontban meghatározottak szerint - ápolási tervet készít, és a tervet a vizsgabizottság előtt ismerteti,
- a vizsgázó - a gyakorlati helyként megjelölt intézmények egyikében és/vagy az otthoni ápolási ellátásban részesülő és a vizsgát vállaló beteg otthonában - az ellátására ápolási tervet készít, ápolási diagnózisokat állapít meg, elvégzi az ápolási feladatokat, majd dokumentálja és értékeli azokat.
A vizsgázó a gyakorlati vizsgán az előzőeken túl, ismerteti a területi gyakorlat során felvett közösségi felmérést is.
IV/6. A vizsgázó teljesítményének értékelése
A szakmai vizsga értékelését a 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben foglaltak és az alábbiak alapján kell elvégezni:
Szakmai elméleti vizsga:
A szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és szóbeli vizsga osztályzatainak eredménye alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.
Szakmai gyakorlati vizsga:
A szakmai gyakorlati vizsga eredményét a megelőző vizsgafeladat, a közösségi felmérés minősítése és a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény felé kell kerekíteni.
Megelőző vizsgarész értékelésének szempontjai:
A gyakorlat vezetésével megbízott szakember a megelőző vizsgarészről jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza:
- a vizsgázó személyi adatait,
- a szakmai vizsga helyét, idejét,
- rövid szakmai értékelést,
- javasolt érdemjegyet,
- a javaslattevők aláírását.
A szakmai vizsga értékelésének szempontjai:
- szakmai felkészültség,
- szakmai érdeklődés,
- klinikai ismeretek alkalmazása,
- ápolási diagnózisok meghatározása,
- helyzetfelismerő képesség,
- megfigyelő képesség,
- kommunikáció,
- a team-munkába való beilleszkedés,
- ápolói attitüd (a közet betegeihez, lakosságához való viszonyulás).
Elégtelen a vizsgázó eredménye, ha
- a tevékenysége során a beteg állapotát rosszul ítéli meg, helytelen ápolási diagnózist állapít meg, s ezáltal állapotromlást, életveszélyes helyzetet teremt,
- olyan szakmai hibát vét, amellyel súlyosan veszélyezteti önmaga vagy a beteg testi épségét,
- a jogi és etikai szabályokat megszegi.
V. Egyéb tudnivalók
Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.
A jelen követelmények kiadásával egyidejűleg hatályát veszti a Népjóléti Minisztérium Szakoktatási és Továbbképzési Főosztály által 1983-ban kiadott "Körzeti Betegápolói Szak szakosító képzés" tanterve, illetve a Népjóléti Minisztérium által 1993-ban kiadott "Körzeti ápoló szakképesítés" 21305/93. számú központi programja.
* * *
A Jegyzék 64. sorszáma alatt kiadott klinikai szakápoló (pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei
I. A szakképesítés Oszágos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 54 5012 01
2. A szakképesítés megnevezése: klinikai szakápoló (pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló)
3. A szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
3210 | Szakápoló |
2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
- | - |
3. A munkaterület rövid, jellemző leírása
A pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló ápolási, gondozási és mentálhigiénés tevékenységet végez önállóan vagy a gyógyító team tagjaként az alábbi területeken:
- egészségügyi intézmények pszichiátriai fekvőbetegosztályain:
= pszichiátria,
= addiktológia,
= gerontopszichiátria,
= mentálhigiénés osztály,
= krízis intervenciós osztály,
= neurózis osztály,
= gyermekpszichiátriai osztály,
= igazságügyi megfigyelő és elmegyógyintézet,
= pszichiátriai rehabilitációs osztályok/intézmények;
- nappali ellátást nyújtó intézményekben:
= nappali szanatóriumok,
= szenvedélybetegek nappali intézménye;
- átmeneti elhelyezést nyújtó intézményekben:
= pszichiátriai és szenvedélybetegek átmeneti otthona;
- járóbeteg-ellátás területein:
= szakambulanciák,
= szakgondozók;
- az alapellátás mentálhigiénés hálózatában:
= hajléktalanok gondozási központja;
- pszichiátriai szakosított ellátásban:
= pszichiátriai betegek otthona.
A pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló tevékenysége során azokkal az egyénekkel, kliensekkel/betegekkel foglalkozik, akik pszichés támogatásra szorulnak, vagy betegségük kapcsán pszichiátriai szakellátást igényelnek.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
III/1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok
- Napi munkája során alkalmazza pszichiátriai ismereteit.
- Az életkori sajátosságoknak megfelelő alap- és szakápolási feladatokat végez a pszichiátria területén.
- Részt vesz a prevenció különböző színterein és szintjein végzett munkában.
- Közreműködik a szocializáció folyamatában.
- Aktívan közreműködik a szocio- és pszichoterápiában.
- Önismerete birtokában személyiségének fejlesztésére törekszik.
- A szituációnak megfelelően kommunikál.
- A gyógyító team-mel, a beteggel és környezetével kapcsolatot tart.
- Tevékenységét a vonatkozó etikai normáknak és jogi szabályoknak megfelelően végzi.
- Napi munkáját szervezési ismeretei alapján végzi.
III/2. Szakmai követelmények
A pszichiátriai és mentálhigiénés végzettséggel rendelkező ápoló legyen képes:
A klinikumi ismeretei alapján:
- felsorolni és megfogalmazni a pszichiátria szakterületeit,
- definiálni és jellemezni a pszichiátriai kórképeket,
- krízis- és veszélyeztető állapotokat felismerni és megfelelően kezelni,
- a deviáns viselkedésmódokat meghatározni és felismerni,
- ismerni a pszichiátriai diagnosztikai eljárásokat,
- a pszichológiai tesztek felvételében közreműködni.
Pszichiátriai szakápolási munkája során:
- individuális, holisztikus betegápolást megvalósítani,
- a beteg problémáját meghatározni,
- a pszichiátriai beteget az ápolási folyamat és a szakmai protokoll szerint ápolni,
- a gyógyító team tagjaként aktívan dolgozni,
- a pszichiátriai betegek alapvető szükségleteinek speciális kielégítéséhez hozzájárulni,
- a pszichiátriai betegek magasabb rendű szükségleteinek speciális kielégítését segíteni,
- pszichiátriai betegeket megfigyelni,
- pozitív és negatív állapotváltozásokat - különös tekintettel az életkori sajátosságokra - szakszerűen észlelni és dokumentálni,
- a gyógyszereléssel kapcsolatos speciális ápolói feladatokat ellátni,
- felismerni a pszichofarmakonok hatásait, mellékhatásait,
- vallási, etnikai szempontokat figyelembe véve ápolni,
- az alacsony szociális helyzetből adódó nehézségeket kezelni,
- speciális diagnosztikus vizsgálatoknál segédkezni,
- a beteget vizsgálatokra előkészíteni, orvosi beavatkozásoknál segédkezni.
A mentálhigiéné kapcsán:
- hospitalizációs ártalmakat megelőzni,
- a munkája során a prevenciós szemléletet érvényesíteni,
- részt venni a prevenció különböző színterein,
- önkárosító, lelki egészséget veszélyeztető tényezőket felismerni,
- egészséges életmódra nevelést végezni az életkori sajátosságok figyelembevételével,
- egészségmegőrzési életvezetési tanácsokat nyújtani, tájékoztatni.
A szocializáció folyamatában:
- esztétikus, terápiás környezetet biztosítani,
- reszocializációs folyamatban részt venni,
- habilitációs tevékenységet folytatni,
- rehabilitációs folyamatban részt venni,
- speciális nevelési módszereket alkalmazni a gyermekek, a serdülők és az időskorúak speciális igényeinek figyelembevételével.
A szocioterápia, pszichoterápia alkalmazása során:
- szocioterápiás és pszichoterápiás csoportok munkájában részt venni,
- értelmezni a csoporttörténéseket és jelenségeket,
- csoportvezető mellett koterapeutaként részt venni,
- szabadidős, rekreációs csoportokat vezetni,
- a betegek napi tevékenységét megszervezni,
- a team által előírt terápiára motiválni,
- a betegek pszichés támogatásában részt venni,
- a betegek önsegítő, érdekképviseleti tevékenységét támogatni.
Az önismeret-személyiségfejlesztés kapcsán:
- önismerettel rendelkezni,
- pozitívan gondolkodni,
- másságot elfogadni,
- társas viselkedés alapjait és meghatározó tényezőit ismerni,
- konfliktusokat tűrni és megfelelően kezelni,
- magatartásával hiteles viselkedési normát mutatni,
- saját mentálhigiénés állapotát szinten tartani és fejleszteni,
- a kiégési szindrómát megelőzni,
- ismereteit kollegáinak továbbadni,
- munkája során szerzett tapasztalatait átadni,
- gyakorlati oktatásban részt venni,
- önmagát továbbképezni,
- szakmai álláspontját megvédeni.
A kommunikáció során:
- a helyzetnek megfelelően verbális és nonverbális módon kommunikálni,
- a beteget meghallgatni,
- metakommunikációs technikákat alkalmazni,
- a beteg metakommunikatív jelzéseit dekódolni,
- kommunikációs zavarokat értékelni,
- a beteg családtagjaival kommunikálni.
A kapcsolattartás vonatkozásában:
- az ápolási-gondozási tevékenység során tanácsot adni,
- a beteggel és a beteg közvetlen környezetével kapcsolatot tartani,
- környezettanulmányt készíteni,
- a betegek egymás közötti kapcsolatait rendezni,
- segítő támaszt nyújtó kapcsolatokat kialakítani,
- kapcsolatot tartani az egyéb ellátási formákkal, különös tekintettel az önsegítő csoportokra.
Etikai és jogi ismeretei birtokában:
- az etikai normákat betartani,
- munkája során az egészségügyi törvény előírásai szerint eljárni,
- az egészségügyi törvény pszichiátriai vonatkozásait (a betegek jogaira vonatkozó különös szabályokat) alkalmazni,
- a szakmai szabályokat és a kompetencia határait betartani,
- a beteg személyiségjogait tiszteletben tartani és védeni,
- az információkat szakszerűen kezelni,
- a beteg értékeit kezelni.
Szervezési ismereteinek megfelelően:
- a higiénés szabályokat betartani,
- a tűz- és munkavédelmi rendszabályokat betartani,
- az ügyrendi szabályokat ismerni,
- a tevékenységét dokumentálni,
- a dokumentáció során az informatikai eszközöket kezelni.
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
IV/1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei
a) Iskolai végzettség: középiskolai végzettség (érettségi).
b) Szakmai előképzettség: az alább felsorolt szakképesítések valamelyike:
- diplomás ápoló,
- ápoló (1997-től),
- általános betegápoló (1979 előtt),
- pszichiátriai ápoló és gondozó,
- ideg-elme ápoló,
- felnőtt szakápoló,
- gyermekápoló,*
- csecsemő- és gyermekápoló,*
- gyermek ideg-elme ápoló,*
* A szakképesítés követelményének II/3. pont első francia bekezdésében meghatározott szakmai vizsgát szervező intézmény vezetője által előírt különbözeti vizsga után.[1]
c) A szakmai követelményekben megfogalmazott gyakorlatok teljesítése és azok igazolása a következő nyomtatványon:
GYAKORLATI IGAZOLÁS
a pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló képzéshez
IV/2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
A szakmai vizsga a teljes szakmai követelményeket átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló, módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben túl nem adható.
IV/3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével
A szakmai vizsgán "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározott feladatok és követelmények kérhetők számon a vizsgázótól.
IV/4. A szakmai vizsga részeinek sorrendje
Gyakorlati vizsga.
Írásbeli vizsga.
Szóbeli vizsga.
IV/5. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga szakmai elméleti (írásbeli, szóbeli) és szakmai gyakorlati vizsgarészekből áll.
a) Szakmai elméleti vizsga
Tantárgyai:
- pszichiátriai klinikumi ismeretek,
- pszichiátriai szakápolástan,
- mentálhigiéné,
- szociálpszichológia,
- szocioterápia, pszichoterápia.
Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsga összeállított tételsorát az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki a következőkben meghatározott tantárgyak és témakörök alapján.
A szakmai elméleti vizsga tantárgyai, témakörei
Pszichiátriai klinikumi ismeretek:
- A pszichiátria rövid története.
- Az idegrendszer működésének alapjai.
- Az idegrendszer vizsgálati módszerei.
- A pszihopatológiai alapfogalmak
= megismerés,
= affektív reakciók,
= ösztön és akarati funkciók,
= tudat,
= személyiség,
= kapcsolat.
- Mentális és viselkedési zavarok
= organikus és szimptómás mentális zavarok,
= pszichoreaktív szerek használata által okozott mentális és viselkedési zavarok, szenvedélybetegségek,
= schizofrenia, schizotípiás és paranoid rendellenességek,
= hangulatzavarok,
= neurotikus, stresszhez társuló és szomatoform rendellenességek,
= viselkedési zavar szindróma,
= a felnőtt személyiség és viselkedés zavarai,
= mentális retardáció, érzelmi elhanyagoltság elkülönítése,
= a pszichés fejlődés zavarai,
= a viselkedés és az értelmi-hangulati élet gyermek-, serdülő- és időskori zavarai.
Pszichiátriai szakápolástan:
- Pszichiátriai szakápolás történeti áttekintése.
- Pszichiátriai szakápolás filozófiája.
- Alkalmazott ápolási modellek.
- Ápolási diagnózisok a pszichiátriai szakápolásban.
- Ápolási folyamat
= tünetekből adódó ápolási probléma értelmezése, megfogalmazása és az ehhez rendelt ápolási eljárások végrehajtása,
= alapvető és magasabb rendű szükségletekből adódó ápolási probléma értelmezése a pszichiátriai ápolásban,
= speciális ápolási feladatok végrehajtása az életkori sajátosságok figyelembevételével:
- betegfelvétel,
- kapcsolatteremtés,
- veszélyhelyzetek,
- védőfunkciók,
- gyógyszerelés,
- gyógyszerek fő- és mellékhatásainak észlelése, értelmezése.
- A pszichiátriában használatos speciális, aktív kezelések szakápolási vonatkozásai.
- A pszichiátriában használatos vizsgálati módszerek és kiegészítő vizsgálatok szakápolási feladatai.
- Rehabilitációs tevékenységek, szociális rehabilitáció.
- Szocioterápiás és pszichoterápiás feladatok ellátásában való közreműködés.
- A pszichiátriai beteg kezelésbevételének és ápolásának jogi-etikai vonatkozásai
= egészségügyi és ápolási dokumentáció,
= betegtájékoztatás,
= kapcsolattartás,
= önrendelkezés,
= betegjogi képviselet,
= egészségfejlesztés,
= a szolgáltatások igénybevételének feltételei és lehetőségei,
= a pszichiátriai betegek felvételének és gyógykezelésének formái.
Mentálhigiéné:
- A mentálhigiéné fogalma, tárgyköre.
- A szakma fejlődése, működési területei.
- A mentálhigiénés tevékenység a prevenció különböző színterein.
- Perspektivikus lehetőségek a mentálhigiénében.
- Mentálhigiénés programirodák tevékenységének ismerete.
Szociálpszichológia:
- A szociálpszichológia tárgya, történetisége.
- Az interpszichikus, interperszonális kapcsolatok általános törvényszerűségei, szociális értékcsere. Az emberek közötti kapcsolatok szintjei.
- Szocializáció. Szerepe a személyiség alakításában. A szocializáció főbb színterei.
- A szocializáció hatása az érzelmi működésre. Az érzelmek kondicionálása, ennek inprinting jellege.
- A szocializáció hatása az önismetetre és az akarati működésre.
- A verbális közlés törvényszerűségei, kódolás és dekódolás. A kommunikációs képesség ismérvei.
- A szocializáció hatása a viselkedésre. Viselkedési minták, kuturális sémák.
- A szociális szerep fogalma, főbb tulajdonságai. Szerepfeszültségek típusai, pszicho- és szociohigiénés következményei, jelentősége.
- Társkapcsolati rendszerek, a szociális csoport, csoportszervező tényezők; kiemelkedő szerep a csoportban.
- Társkapcsolati szükségletek és motivációk, a szociális interrakciók erőtere, a csoportdinamika.
- Csoportképzés és működtetés.
- Pedagógiai, pszichohigiénés, pszichoterápiás célú csoporttechnikák.
- A szocializáció zavarai, a szociális deviáció.
- A pszichoszociális egészség, szociohigiéné.
Pszichoterápia - Szocioterápia:
- Fogalma, tárgyköre.
- Terápiás közösség, terápiás és rehabilitációs módszerek.
- A pszichoterápia módszeri, működési területei
= egyéni terápiás módszerek,
= csoportos terápiás módszerek.
- A szocioterápia módszerei, területei (intézeten belüli, intézeten kívüli)
= munkaterápia,
= foglalkoztató terápia,
= klubfoglalkozás.
- A pszicho- és szocioterápiás módszerek alkalmazása a pszichiátriában.
- A pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló szerepe és tevékenysége a pszicho- és szocioterápiában.
- Önsegítő csoportosulások.
Írásbeli vizsga
A vizsgázók az Egészségügyi Minisztérium által központilag kiadott komplex feladatlapot oldanak meg a követelményekben meghatározottak alapján.
A feladatlap megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.
b) Szakmai gyakorlati vizsga
A gyakorlati vizsga munkafeladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény dolgozza ki "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján.
A gyakorlati vizsga helye független a vizsgázó saját munkahelyétől, helyét a szakmai vizsgát szervező intézet jelöli ki.
A gyakorlati vizsga két részből áll.
Megelőző vizsgafeladat:
A vizsgázó tíz napig tartó értékelt szakmai feladatot végez a kijelölt fekvőbeteg pszichiátriai osztályon. (A vizsgázó az osztály munkarendjébe illeszkedve, a követelményrendszerben meghatározott ápolói tevékenységeket végez. A megelőző vizsgarész a gyakorlat terhére - a gyakorlati igazolásban meghatározottak szerint - teljesíthető.)
Vizsgabizottság előtti vizsga:
A vizsgázó a gyakorlati vizsganapon a vizsgabizottság előtt ápolási feladatot old meg, amely az alábbiak valamelyike szerint történhet:
- a vizsgázó a gyakorlati vizsganapon szituációs feladat (esetleírás, videofelvétel) alapján - az előző pontban meghatározottak szerint - ápolási tervet készít, és a tervet a vizsgabizottság előtt ismerteti;
- a vizsgázó - a gyakorlati helyként megjelölt intézményben - a pszichiátriai beteg ellátására ápolási tervet készít, ápolási diagnózisokat állapít meg, elvégzi az ápolási feladatokat, majd dokumentálja, és értékeli azokat.
IV/6. A vizsgázók teljesítményének értékelése
A szakmai vizsga értékelését a 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben foglaltak és az alábbiak alapján kell elvégezni:
Szakmai elméleti vizsga:
Szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és szóbeli vizsga osztályzatainak eredménye alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.
Szakmai gyakorlati vizsga:
Szakmai gyakorlati vizsga eredményét a megelőző vizsgafeladat és a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a szituatív vizsgarész eredménye felé kell kerekíteni. Ha bármely vizsgarész osztályzata elégtelen, a gyakorlati vizsga végső minősítése is elégtelen. A javítóvizsgán csak az elégtelenre minősített vizsgarészt kell megismételni.
Megelőző vizsgarész értékelésének szempontjai:
A gyakorlat vezetésével megbízott szakember a megelőző vizsgarészről jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza:
- a vizsgázó személyi adatait,
- a szakmai vizsga helyét, idejét,
- rövid szakmai értékelést,
- javasolt érdemjegyet,
- a javaslattevők aláírását.
A szakmai vizsga értékelési szempontjai:
- a team-munkába való beilleszkedés,
- kommunikációképesség,
- szakmai felkészültség,
- szakmai érdeklődés,
- klinikai ismeretek alkalmazása,
- helyzetfelismerő képesség,
- megfigyelő képesség,
- konfliktuskezelő képesség,
- ápolói attitűd (az ellátottakhoz való viszonyulás).
Elégtelen a vizsgázó tevékenysége, ha
- a tevékenysége során a beteg állapotát negatívan befolyásolja,
- a tevékenysége során a beteg állapotát rosszul ítéli meg, s ezáltal állapotromlást, életveszélyes helyzetet teremt,
- olyan szakmai hibát vét, amellyel súlyosan veszélyezteti önmaga vagy a beteg testi épségét,
- a jogi és etikai szabályokat megszegi,
- a higiénés szabályokat nem tartja be.
V. Egyéb tudnivalók
Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.
A jelen követelmények kiadásával egyidejűleg hatályát veszti az Egészségügyi Minisztérium Szakoktatási és Továbbképzési Főosztálya által 1982-ben kiadott "Pszichiátriai ápoló és szakgondozó szak szakosító képzés" tanterve, illetve a Népjóléti Minisztérium által 1994-ben kiadott "Pszichiátriai ápoló és gondozó szakképesítés" 20092/94. számú és a 20712/94. számú központi programja.
* * *
A Jegyzék 65. sorszáma alatt kiadott klinikai szakápoló (geriátriai szakápoló) szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 54 5012 01
2. A szakképesítés megnevezése: klinikai szakápoló (geriátriai szakápoló)
3. A szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
3210 | Szakápoló |
2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
- | - |
3. A munkaterület rövid, jellemző leírása
A geriátriai szakápoló ápolói és gondozói tevékenységet végez az alábbi területeken:
- egészségügyi intézmények fekvőbetegosztályain:
= belgyógyászat geriátriai osztály,
= geriátriai rehabilitációs osztály,
= gerontopszichiátriai osztály,
= ápolási osztály;
- szociális szakosított ellátási formák intézményeiben:
= ápolást, gondozást nyújtó intézmények (időskorúak otthona),
= nappali ellátást nyújtó intézmények (idősek klubja),
= átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények (időskorúak gondozóháza);
- ápolási otthonok és terminális ellátást biztosító intézményekben:
= ápolási otthon,
= hospice;
- alapellátás területén:
= otthoni szakápolási szolgálat,
= házi segítségnyújtás.
A geriátriai szakápoló tevékenységi körében:
- a geriátria különböző területén az egészségügyi team tagjaként vagy önállóan irányítással, az ápolási folyamat lépéseinek megfelelően részt vesz az idős betegek ellátásában, melyről ápolási dokumentációt vezet,
- diagnosztikai és terápiás eljárásokban közreműködik,
- ápolási diagnózisok alapján - ápolási protokollok szerint - ápolási tevékenységet végez,
- részt vesz a geriátriai betegek egészségmegőrzésében és életmódformálásában,
- részt vesz a gondozási programok megvalósításában,
- részt vesz az időskorúak rehabilitációjában,
- részt vesz a sürgősségi betegellátásban a geriátria területén, életveszély esetén elsősegélyt nyújt,
- kapcsolatot tart a beteg hozzátartozóival és az otthoni ellátásban dolgozó szakemberekkel,
- tájékoztatja a beteget és hozzátartozóit a terápiás utasítások betartásáról, ápolási, gondozási és rehabilitációs tevékenységek kivitelezéséről,
- részt vesz a beteg és a hozzátartozók pszichés vezetésében,
- gondoskodik a haldoklás pszichés hátterének megteremtéséről.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
III/1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok
- Napi munkája során alkalmazza a geriátria területéről szerzett klinikumi ismereteit.
- Ismeri az időskor pszichológiai jellemzőit és ennek alapján végzi munkáját.
- Az életkori sajátosságoknak megfelelő alap- és szakápolási feladatokat végez a geriátria területén.
- Ápolási és gondozási tevékenysége során vegye figyelembe az ellátottak életkorát, valamint a megfelelő egészséges életmód alapelveit.
- Részt vesz a betegségekhez társuló szövődmények kivédésében, az állapotromlás megelőzésében.
- Közreműködik az idős betegek napi tevékenységének megszervezésében, foglalkoztatásában.
- Képes a gyógyító team-mel, a beteggel és környezetével kapcsolatot tartani.
- Tevékenységét a vonatkozó etikai normáknak és jogi szabályoknak megfelelően végzi.
- Terminális állapotú beteget ápol.
- Ismeri a haldoklás pszichológiai és fiziológiai folyamatát, annak elviselésében szakszerű és folyamatos segítséget nyújt.
III/2. Szakmai követelmények
A geriátriai szakápoló végzettséggel rendelkező ápoló legyen képes:
Ápolási-gondozási ismereteire építve:
- munkáját az ápolási folyamatnak megfelelően végezni,
- ápolási anamnézist felvenni,
- ápolási diagnózist felállítani,
- a beteg ápolását és hazabocsátását megtervezni,
- az ellátás során leggyakrabban előforduló ápolási feladatokat, a vallási és etnikai szempontokat figyelembe véve szakszerűen elvégezni,
- ápolási dokumentációt vezetni,
- kapcsolatot tartani a családdal,
- kapcsolatot létesíteni a beteg otthoni és kórházi vagy egyéb intézményi ellátása között,
- a beteget és hozzátartozóit ápolási, gondozási és ellátási ismeretekre megtanítani,
- önállóan vagy a team tagjaként megkíséreli a közvetlen életveszélyt elhárítani.
Társadalomtudományi ismereteire alapozva:
- hatékonyan kommunikálni, beteget vezetni, tanácsot adni,
- az ápolás során kapcsolatot teremteni a beszédképtelen betegekkel,
- a beteget, a hozzátartozókat és a munkatársakat pszichésen támogatni,
- a kiégési szindróma tüneteit felismerni és lehetőség szerint megelőzni,
- szocioterápiás csoportot vezetni,
- munkája során az egészségügyi törvény előírásai szerint eljárni,
- a beteg személyiségjogait tiszteletben tartani és védeni,
- az információkat szakszerűen kezelni,
- a szakmai és etikai normákat betartani,
- a vonatkozó jogszabályokat alkalmazni,
- a lakosság demográfiai és szociális viszonyait értelmezni,
- a különböző szociokultúrák jellegzetességeit elfogadni,
- a szociális ellátó rendszer felépítését bemutatni,
- a szociális támogatás lehetőségét megjelölni.
Gerontológiai ismereteire alapozva:
- az emberi életkor szakaszait felsorolni,
- a korral járó élettani változásokat felismerni és elfogadni,
- az öregedési folyamatot leírni,
- az öregedés biológiai, pszichés és szociológiai jellegzetességeit meghatározni, és azok negatív hatásait csökkenteni.
Geriátriai ismeretei birtokában:
- a geriátria feladatkörét meghatározni,
- a geriátriai kivizsgálásban segédkezni,
- a leggyakrabban előforduló időskori kórképek tüneteit, patomechanizmusát, terápiáját felvázolni,
- az időskori és idősödési egészségesélyek és betegségkockázatok jellegzetességeit felismerni, és az ápolás során felhasználni,
- a szenvedélybetegségeket és a veszélyeztető állapotokat felismerni,
- az alternatív ellátási formákat felsorolni,
- a geriátriai ápolás speciális formáit alkalmazni,
- az idős betegek bizalmát megnyerni, problémáit feltárni, és illetékességén belül életmódbeli tanácsot adni.
Az idős betegek foglalkoztatásával, szocioterápiájával kapcsolatban:
- a rekreációs tevékenységbe bekapcsolódni,
- a readaptációt elősegíteni,
- az idős beteg napi tevékenységét megszervezni,
- a munkaterápiába és a foglalkozásterápiába aktívan bekapcsolódni.
A beteg életvitelének, életminőségének javítása érdekében:
- a beteget aktivitásra ösztönözni,
- aktivitási skálákat alkalmazni,
- az egészséges életmód alapelveit munkája során alkalmazni, illetve átadni,
- a rehabilitációba aktívan bekapcsolódni, fizioterápiás eljárásokat alkalmazni,
- a beteg gyógyulási folyamatát menedzselni,
- a beteg életminőségének javulását elősegíteni.
A haldoklás folyamatával és a halállal kapcsolatos ismereteire építve:
- a haldoklás fázisainak jellegzetességeit leírni,
- a beteget és a hozzátartozóit a haldoklás folyamán lelkileg vezetni és támogatni,
- a terminális állapotú beteget ápolni,
- a halottat ellátni.
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
IV/1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei
a) Iskolai végzettség: középiskolai végzettség (érettségi).
b) Szakmai előképzettség: az alább felsorolt szakképesítések valamelyike:
- diplomás ápoló,
- ápoló (1997-től),
- általános betegápoló (1979 előtt),
- felnőtt szakápoló.
c) A szakmai követelményekben megfogalmazott gyakorlatok teljesítése és azok igazolása a következő nyomtatványon:
GYAKORLATI IGAZOLÁS
a geriátriai szakápoló képzéshez
IV/2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
A szakmai vizsga a teljes szakmai követelményeket átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló, módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet en túl nem adható.
IV/3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével
A szakmai vizsgán "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározott feladatok és követelmények kérhetők számon a vizsgázótól.
IV/4. A szakmai vizsga részeinek sorrendje
Gyakorlati vizsga.
Írásbeli vizsga.
Szóbeli vizsga.
IV/5. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga szakmai elméleti (írásbeli, szóbeli) és szakmai gyakorlati vizsgarészekből áll.
a) Szakmai elméleti vizsga
Tantárgyai:
- geriátriai klinikumi ismeretek,
- geriátriai szakápolástan,
- szociálpszichológia,
- szocioterápia.
Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsga összeállított tételsorát az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki a következőben meghatározott tantárgyak és témakörök alapján.
A szakmai elméleti vizsga tantárgyainak témakörei
1. Geriátriai klinikumi ismeretek:
- A geriátria történeti áttekintése.
- A geriátria rendszerelmélete és személyre szabott gyakorlata.
- Az időskor és az idősödési folyamat.
- Az öregedés okozta fiziológiás változások.
- A geriátriában használatos diagnosztikai eljárások.
- Az egyes szervrendszerek megbetegedései
= szív és keringési rendszeri elváltozások,
= légzőrendszeri elváltozások,
= mozgás szervrendszerének elváltozásai,
= gyomor és bélrendszer elváltozásai,
= belső elválasztású mirigyrendszer elváltozásai,
= kiválasztó- és ürítőrendszer elváltozásai,
= kültakaró elváltozásai,
= érszékszervek elváltozásai,
= neurológiai szervrendszer elváltozásai,
= mentális élet zavarai,
= fertőző megbetegedések.
- Az öregedés pszichoszociális tényezői.
- Klinikai farmakológia a geriátriában.
- A geriátriai betegek ellátási formái.
2. Geriátriai szakápolástan:
A geriátriai ápolás rövid története.
A geriátriai ápolás filozófiája.
Alkalmazott ápolási modellek.
Ápolási diagnózisok a geriátriában.
Ápolási folyamat:
- A tünetekből adódó ápolási probléma értelmezése, megfogalmazása, és az ehhez rendelt ápolási eljárások végrehajtása.
- Alapvető és magasabbrendű szükségletekből adódó ápolási probléma értelmezése a geriátriai ápolásban.
- Speciális ápolási feladatok végrehajtása
= ápolási anamnézis, diagnózis készítése:
- a beteg fogadása, az ápolási környezet bemutatása,
- a beteg szükségleteinek felmérése, ápolási diagnózisok megállapítása, ápolási terv elkészítése és kivitelezése,
- az ápolási folyamat dokumentálása,
- a beteg általános állapotának megfigyelése,
- a beteg életjeleinek megfigyelése, regisztrálása (vérnyomás, pulzus, légzés, hőmérséklet, testsúly, testmagasság),
= a beteg légzésének biztosítása:
- a beteg légzésének segítése, oxigénterápia alkalmazása,
- inhaláció alkalmazása,
= a beteg vizelet- és székletürítés szükségletének kielégítése:
- segédkezés az ágytál, a vizelőedény, a szobavécé használatánál,
- segédkezés az osztályos toilette használatánál,
- a vizelet- és székletürítés megfigyelése, mérése,
= a beteg komfortjának és higiénés szükségleteinek kielégítése:
- segítségnyújtás a fürdőhelyiség használatakor (a fürdésben, hajmosásban, borotválkozásban, köröm- és lábápolásban, száj- és fülápolásban),
- ülőfürdő alkalmazása,
- a fekvőbeteg személyi higiénéjének biztosítása (teljes ágyfürdő alkalmazása),
- terápiás gyógyfürdő alkalmazása,
- inkontinens beteg betétjének, nadrágjának, katéterének ellátása,
- decubitus megelőzése, kezelése,
- sebkezelés, kötözés, rugalmas pólya és haskötő alkalmazása,
- ágyneműcsere,
- speciális fetetési módok biztosítása,
- kényelmi eszközök alkalmazása,
= a beteg táplálkozásszükségletének kielégítése:
- az étkezés segítése,
- szükség esetén etetés, mesterséges táplálás (szondatáplálás),
- a folyadékbevitel megfigyelése, segítése, dokumentálása,
- speciális diéták alkalmazása,
= a beteg mozgásszükségletének kielégítése:
- a mozgást segítő segédeszközök (mankó, járókeret, támbot) használatának segítése, megtanítása,
- a beteg mobilizálása (aktív és passzív tornáztatása),
- a beteg szállításának megszervezése,
= a beteg pihenés- és alvásszükségletének kielégítése,
= a beteg biztonsági szükségletének kielégítése:
- a mindennapos beavatkozások során az orvosi asepsis szabályainak biztosítása,
- a fertőzőforrások felfedezése,
- az allergiás reakciók felismerése,
= a beteg magasabb rendű szükségleteinek kielégítése:
- szeretet és valakihez való tartozás,
- ön- és mások megbecsülése,
- tudás- és megértés szükséglete,
- önmegvalósítás.
Rehabilitációs tevékenységek.
Foglalkozásterápiában való közreműködés.
A geriátriai ápolás speciális területei:
- kórházi ellátás,
- házi betegellátás, otthoni szakápolási szolgálat,
- ápolási otthon,
- szociális ellátás,
- hospice.
A geriátriai beteg ellátásának és ápolásának jogi, etikai vonatkozásai:
- egészségügyi és ápolási dokumentáció,
- betegtájékoztatás,
- kapcsolattartás,
- önrendelkezés,
- betegjogi képviselet,
- egészségfejlesztés,
- a szolgáltatások igénybevételének feltételei és lehetőségei.
3. Szociálpszichológia:
- A szociálpszichológia tárgya, történetisége.
- Az interperszonális kapcsolatok általános törvényszerűségei, szociális értékcsere. Az emberek közötti kapcsolatok szintjei.
- Szocializáció. Szerepe a személyiség alakításában. A szocializáció főbb színterei.
- A szocializáció hatása az érzelmi működésre. Az érzelmek kondicionálása, ennek inprinting jellege.
- A szocializáció hatása az önismeretre és az akarati működésre.
- A verbális közlés törvényszerűségei, kódolás és dekódolás. A kommunikációs képesség ismérvei.
- A szocializáció hatása a viselkedésre. Viselkedési minták, kuturális sémák.
- A szociális szerep fogalma, főbb tulajdonságai. Szerepfeszültségek típusai, pszicho- és szociohigiénés következményei, jelentősége.
- Társkapcsolati rendszerek, a szociális csoport, csoportszervező tényezők.
- Kiemelkedő szerep a csoportban.
- Társkapcsolati szükségletek és motivációk, a szociális interakciók erőtere, a csoportdinamika.
- Csoportképzés és működtetés.
- Pedagógiai, pszichohigiénés, pszichoterápiás célú csoporttechnikák.
- A szocializáció zavarai, a szociális deviáció.
- A pszichoszociális egészség, szociohigiéne.
4. Szocioterápia:
- Fogalma, tárgyköre.
- Módszerei, működési területei (intézeten belüli, intézeten kívüli):
= munkaterápia,
= foglalkoztató terápia,
= klubfoglalkozás.
- A szocioterápiás módszerek alkalmazása a geriátriában.
- A geriátriai szakápoló szerepe és tevékenysége a szocioterápiában.
Írásbeli vizsga
A vizsgázók az Egészségügyi Minisztérium által központilag kiadott komplex feladatlapot oldanak meg a követelményekben meghatározottak alapján.
A feladatlap megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.
b) Szakmai gyakorlati vizsga
A gyakorlati vizsga munkafeladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény dolgozza ki "A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján.
A gyakorlati vizsga helye független a vizsgázó saját munkahélyétől, helyét a szakmai vizsgát szervező intézmény jelöli ki.
A gyakorlati vizsga két részből áll.
Megelőző vizsgafeladat:
A vizsgázó tíz napig tartó értékelt szakmai feladatot végez a kijelölt geriátriai fekvőbetegosztályon (A vizsgázó az osztály munkarendjébe illeszkedve, a követelményrendszerben meghatározott ápolói tevékenységeket végez. A megelőző vizsgarész a gyakorlat terhére - a gyakorlati igazolásban meghatározottak szerint - teljesíthető.)
Vizsgabizottság előtti vizsga:
A vizsgázó a gyakorlati vizsganapon a vizsgabizottság előtt ápolási feladatot old meg, amely az alábbiak valamelyike szerint történhet:
- a vizsgázó a gyakorlati vizsganapon szituációs feladat (esetleírás, videofelvétel) alapján - az előző pontban meghatározottak szerint - ápolási tervet készít, és a tervet a vizsgabizottság előtt ismerteti,
- a vizsgázó - a gyakorlati helyként megjelölt intézményben - ápolási tervet készít, ápolási diagnózisokat állapít meg, elvégzi az ápolási feladatokat, majd dokumentálja és értékeli azokat.
IV/6. A vizsgázó teljesítményének értékelése
A szakmai vizsga értékelését a 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben foglaltak és az alábbiak alapján kell elvégezni:
Szakmai elméleti vizsga:
A szakmai elméleti vizsga eredményét az írásbeli és szóbeli vizsga osztályzatainak eredménye alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.
Szakmai gyakorlati vizsga:
A szakmai gyakorlati vizsga eredményét a megelőző vizsgafeladat és a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény alapján kell átlagszámítással meghatározni, 0,5 törtérték esetén a vizsgabizottság előtt nyújtott teljesítmény felé kell kerekíteni. Ha bármely vizsgarész osztályzata elégtelen, a gyakorlati vizsga végső osztályzata is elégtelen. Javítóvizsgán csak az elégtelenre minősített vizsgarészt kell megismételni.
Megelőző vizsgarész értékelésének szempontjai:
A gyakorlat vezetésével megbízott szakember a megelőző vizsgarészről jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza:
- a vizsgázó személyi adatait,
- a szakmai vizsga helyét, idejét,
- rövid szakmai értékelést,
- javasolt érdemjegyet,
- a javaslattevők aláírását.
A szakmai vizsga értékelésének szempontjai:
- szakmai felkészültség,
- szakmai érdeklődés,
- klinikai ismeretek alkalmazása, ápolási diagnózisok meghatározása,
- helyzetfelismerő képesség,
- megfigyelő képesség,
- kommunikáció,
- a team-munkába való beilleszkedés,
- ápolói attitüd (az idősekhez való viszonyulás).
Elégtelen a vizsgázó eredménye, ha
- a tevékenysége során a beteg állapotát rosszul ítéli meg, helytelen ápolási diagnózist állapít meg, ezáltal állapotromlást, életveszélyes helyzetet teremt,
- olyan szakmai hibát vét, amellyel súlyosan veszélyezteti önmaga vagy a beteg testi épségét,
- a jogi és etikai szabályokat megszegi.
V. Egyéb tudnivalók
Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.
Lábjegyzetek:
[1] A 7/1998. (XII. 2.) EüM rendeletben, a 6847. oldalon, a táblázat alatti*-os szövegrész a 114/1998. helyesbítésnek megfelelően módosított szöveg