7/1998. (III. 11.) MüM rendelet
a nonprofit ügyintéző és a nonprofit menedzser szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § E rendelet mellékleteiként kiadom a munkaügyi miniszter ágazatába tartozó nonprofit ügyintéző és nonprofit menedzser szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeit.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Kiss Péter s. k.,
munkaügyi miniszter
1. számú melléklet a 7/1998. (III. 11.) MüM rendelethez
Nonprofit ügyintéző szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei[1]
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 52 3435 07
2. A szakképesítés megnevezése: Nonprofit ügyintéző
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
3910 | Egyéb ügyintézők |
2. A szakképesítéssel betölthető rokon munkakörök, foglalkozások
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
3601 | Általános titkár |
3602 | Igazgatási ügyintéző |
3603 | Humánerőforrás-gazdálkodási ügyintéző |
3604 | Bér- és társadalombiztosítási ügyintéző |
3. A munkaterület rövid leírása
A nonprofit ügyintéző operatív munkatársként egy-egy nonprofit szervezetben közreműködőként tevékenykedik. Munkáját a szervezet (alapítvány, egyesület, közhasznú társaság, közalapítvány, köztestület) vezetőjének irányítása, útmutatása alapján végzi. A nonprofit szervezetek munkatársaként ellátja a vezető testületek, tisztségviselők, illetve programvezetők, koordinátorok által meghatározott szervezési, ügyintézési feladatokat.
A nonprofit ügyintéző feladatai magukba integrálják a nonprofit szervezetek vezetésének szinte összes metódusát, így átfogó tevékenységének célja:
- a szervezet belső működési szabályainak kialakításában és végrehajtásában való közreműködés,
- a szervezet számára szükséges információk összegyűjtése, rendszerezése és felhasználása,
- a szervezet által szervezett és megvalósított programok és projektek előkészítésében és lebonyolításában való közreműködés,
- a szervezet döntéshozó testületei munkájának előkészítése, a döntések megvalósításának koordinálása,
- a szervezet külső és belső kapcsolatrendszerének kialakításában való közreműködés és annak működtetése,
- a szervezet szakmai feladatainak kialakításában való közreműködés és azok koordinálása,
- a szervezet gazdasági és pénzügyi kötelezettségeinek ügyintézése és koordinálása,
- a szervezet adminisztrációs és nyilvántartási feladatainak és kötelezettségeinek intézése.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
A foglalkozás gyakorlása során előforduló feladatcsoportok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények
Szervezetalapítás és szervezetépítés:
- önállóan értelmezi a nonprofit szervezetek megalakulásának (alapításának) és működésének jogi feltételeit, szabályait,
- ellátja a szervezet alapításával összefüggő ügyintézési és adminisztrációs feladatokat,
- összeállítja a nonprofit szervezet bírósági nyilvántartásba vételének dokumentumait,
- értelmezi és alkalmazza a nonprofit szervezet alapdokumentumait,
- elemzi a közösségfejlesztés lehetséges módjait,
- megtervezi a szervezeti struktúra felépítését,
- ellátja a szervezet működtetésének operatív feladatait,
- közreműködik a szervezeten belüli konfliktusok kezelésében,
- mások számára információkat, illetve segítséget nyújt a különböző szervezeti formák működtetéséhez.
Nonprofit szervezet működtetése, tevékenységének szervezése:
- kidolgozza a szervezet stratégiai tervének alappilléreit,
- közreműködik a szervezet stratégiai tervének kidolgozásában,
- kidolgozza a szervezet stratégiai akcióit,
- elemzi és értékeli a szervezet számára készített stratégiai tervet,
- kidolgozza a projekttervezés folyamatát és módszereit,
- projekttervet készít,
- egy projekt számára költségvetési (gazdálkodási) tervet készít,
- saját (önálló vagy team) munkatervet dolgoz ki,
- kidolgozza az erőforrás-feltárás és -elemzés módszereit, technikáit,
- kidolgozza és szervezi a szervezet közgyűléseit, konferenciáit, képzéseit, tréningjeit, táborait, a szervezet által kiírt pályázat lebonyolítását,
- részt vesz a szervezet által tervezett események lebonyolításában,
- kidolgozza a szervezeten belüli intézmények létrehozásának és működtetésének módját.
A döntéshozó testületek munkájának szervezése:
- ellátja a testületi döntések előkészítésének és strukturálásának feladatait,
- ellátja a testületi tagok informálásának feladatait,
- előkészíti a szervezet döntéshozó testületi üléseit,
- levezeti a szervezet döntéshozó testületi üléseit,
- ellátja a facilitátori feladatokat,
- megszervezi a döntések dokumentálását,
- megszervezi a döntések megvalósítását,
- ellenőrzi a döntések megvalósulását, értékeli hatékonyságát.
Kapcsolattartás:
- vizsgálja a szervezet kapcsolatainak alakulását, jellemzőit,
- elemzi a szervezeti struktúrához tartozó kommunikációs szintek működését,
- értékeli a szervezet emberi erőforrás-gazdálkodásának jellemzőit,
- megismer más szervezeteket,
- személyes és intézményi kapcsolatokat tart fenn más szervezetekkel,
- megszervezi a szervezet ügyfeleinek nyújtott szolgáltatásokat,
- megbeszéléseket, tárgyalásokat, egyeztetéseket készít elő és folytat,
- közreműködik a szervezet marketingtervének kidolgozásában és megvalósításában,
- közreműködik a szervezet PR tervének kidolgozásában és megvalósításában,
- szervezeti helyzetfelmérést készít,
- igényfelmérést készít,
- sajtótervet készít, illetve sajtótájékoztatót szervez,
- előkészíti és koordinálja a szervezet kiadványainak megjelenését,
- szervezetéről híreket, hirdetéseket, reklámokat fogalmaz és jelentet meg.
Forrásfelhasználás:
- közreműködik a szervezet pénzügyi tervének kialakításában,
- önállóan értelmezi a szervezetre vonatkozó jogszabályokat,
- szerződéseket készít elő, és fogalmaz meg,
- beszámolókat készít a szervezet támogatói, adományozói, szponzorai számára,
- ellátja a szervezet nyilvántartás-vezetési teendőit,
- ellátja a szervezet munkaügyi teendőit,
- ellátja a szervezet társadalombiztosítási ügyintézési teendőit,
- ellátja a szervezet adózási kötelezettségeinek teljesítésével és az adókedvezmények alkalmazásával kapcsolatos operatív feladatokat.
Forrásteremtés:
- feltárja a szervezet bevételi forrásait,
- adományokat gyűjt,
- támogatásokat szervez,
- pályázatot ír és gondoz,
- szponzorokat szervez,
- közreműködik a szervezet adományszerző kampányának kidolgozásában.
Adminisztráció:
- ellátja az iratkezelési feladatokat,
- adminisztrál,
- dokumentál,
- munkája során használja az informatikai és kommunikációs eszközöket, berendezéseket (különösen a számítógépet, fénymásolót, telefont, telefaxot).
Érdekképviselet, érdekérvényesítés:
- közreműködik a szervezeten belüli problémamegoldási folyamatokban, illetve ezekben közvetít,
- képviseli, illetve érvényesíti a szervezet tagjainak és munkatársainak érdekeit a szervezeten belül és kívül,
- a szervezeten belül kialakult álláspontokat levél, állásfoglalás, emlékeztető formájában rögzíti,
- közérdekű bejelentést, panaszt, javaslatot fogalmaz meg, és ha szükséges eljár ezek ügyében,
- demonstrációt szervez.
IV. A szakképesítés vizsgakövetelményei
1. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével
A szakmai követelményekben megfogalmazott feladatcsoportok és feladatok a megadott követelményeknek megfelelő szinten kérhetők számon a szakmai vizsgán.
A nonprofit ügyintéző szakmai képesítővizsgát az adott időpontban érvényes rendelet előírásai szerint, a Munkaügyi Minisztérium által megbízott elnök vezetésével működő szakmai vizsgabizottság előtt kell tenni az alábbi vizsgatárgyakból.
1.1. A nonprofit szektor társadalmi szerepének ismerete
Az írásbeli vizsga keretében a jelöltnek egy kiadott feladatlap alábbi témakörökből összeállított kérdéseit kell megválaszolnia:
- a nonprofit szektor helye a társadalomban,
- a nonprofit szektor alapvető jellemzői, szervezeti típusai,
- a nonprofit szervezetek közös ismérvei,
- a nonprofit szektort leíró elméletek és azok különbözőségei,
- a nonprofit szektor kapcsolatainak alakulása, jellemzői,
- a nonprofit szektort jelölő elnevezések különbségei, ezek tartalma,
- a nonprofit szervezetek típusai,
- a nonprofit szervezetekre vonatkozó törvények,
- a szektor kialakulásának körülményei és eddigi fejlődése hazai és nemzetközi viszonylatban,
- a szektor szervezeteinek a társadalmi környezetben betöltött és ellátott funkciói,
- a magyar nonprofit szektort jellemző adatok,
- a hazai szektor különbözősége más országok nonprofit szektoraihoz képest,
- a hazai szektor sajátosságai és ezek okai,
- a szektor funkciói és más szektorok (állami, piaci) funkciói.
1.2. Szervezetalapítás és szervezetépítés
A gyakorlati vizsga keretében a jelöltnek az alábbi témakörökből egy adott esetleíráson felismerve kell egy elemzést a tények, relációk, struktúrák szintjét érintő felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással és magyarázó kifejtéssel elkészítenie:
- a különböző szervezeti típusok hasonlóságai és különbözőségei,
- a nonprofit szervezetek megalakulásának (alapításának), működésének feltételei, szabályai,
- a szervezet alapvető szabályai,
- az alapítvány alapító okirata,
- a társadalmi szervezet alapszabálya,
- a közhasznú társaság társasági szerződése,
- az alapítvány bírósági nyilvántartásba vétele,
- az egyesület bírósági nyilvántartásba vétele,
- a közhasznú társaság cégbírósági nyilvántartásba vétele,
- a csoportdinamika rendszere,
- a csoportszervezés mechanizmusa,
- a közösségfejlesztés módjai,
- a szervezet szervezési és fejlesztési irányainak meghatározása,
- a szervezetvezetési feladatok,
- a szervezeti kultúra fogalma.
1.3. A nonprofit szervezet működtetése, tevékenységének szervezése
A szóbeli vizsga keretében az alábbi témakörökből kell tételt húzva átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel:
- a stratégia fogalma,
- a stratégiaalkotás folyamata,
- a stratégiai tervezés folyamata,
- a szervezet jövőképének fogalma,
- a szervezeti jövőképalkotás folyamata,
- a szervezet küldetésének fogalma,
- a szervezeti értékek pontosítása,
- az erőforrás-feltárás és -elemzés módszerei, technikái,
- a stratégiai akciók,
- a stratégia értékelése,
- a projekt fogalma,
- a projekttervezés folyamata és módszerei,
- a projektterv,
- a projekt gazdasági tervezése és lebonyolítása,
- a projekt költségvetési (gazdálkodási) terve,
- a projekt-monitoring,
- minőségbiztosítási modellek,
- a nonprofit szervezetek által szervezett események típusai,
- közgyűlések, konferenciák, képzések, tréningek, táborok, pályázatok előkészítése és lebonyolítása,
- a szervezeten belüli intézmények létrehozásának és működtetésének módja.
A gyakorlati vizsga keretében a jelöltnek egy általa választott témában kell záródolgozatot készítenie, azt szóbeli közléssel bemutatnia, eljárásait és megállapításait kérdezésre érvekkel alátámasztania, indokolnia.
1.4. A döntéshozó testületek munkájának szervezése
A szóbeli vizsga keretében a jelöltnek egy tételt húzva kell átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- döntéshozatali típusok, módszerek, technikák,
- a döntéshozó testületek létszámának és összetételének kialakítása,
- a testületi tagok informálásának feladatai,
- a testületi döntések előkészítésének és strukturálásának feladatai,
- a döntések megvalósulását, hatékonyságát ellenőrző módszerek,
- a facilitátor feladatai és szerepei,
- a döntések dokumentálása,
- a döntések megvalósításának megszervezése,
- a döntések megvalósítása, hatékonyságának ellenőrzése és értékelése,
- a testületi munkában megjelenő konfliktusok.
1.5. A nonprofit ügyintéző és kapcsolatai
Az írásbeli vizsga keretében a jelöltnek egy kiadott feladatlap kérdéseit kell megválaszolnia, valamint a szóbeli vizsga keretében egy tételt húzva kell átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- a szervezeti struktúra és az ehhez tartozó kommunikációs szintek,
- a nonprofit szervezetek emberi erőforrás-gazdálkodásának jellemzői,
- a verbális és nonverbális kommunikáció,
- a kommunikációs csatornák és ezek típusai,
- a kommunikációs akadályok és ezek elhárításának lehetőségei,
- a klienseknek nyújtott szolgáltatások megtervezése és megszervezése,
- kapcsolatépítő és -fenntartó technikák,
- tárgyalási technikák, módszerek,
- protokoll ismeretek,
- a megbeszélés, tárgyalás, egyeztetés,
- a konszenzus és kompromisszum.
1.6. PR, marketing és nyilvánosság
A szóbeli vizsga keretében a jelöltnek egy tételt húzva kell átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- a PR alapfogalmai,
- a PR részterületei,
- a belső, illetve a külső PR,
- a marketing és a PR kapcsolata és különbözősége,
- a marketing elvű gondolkodás lehetőségei,
- a marketing elemei,
- a marketingterv,
- a szervezeti helyzetfelmérés,
- a magyar nyilvánosság működésének jellegzetességei,
- a média belső szerkezete,
- a média világa, sajátosságai, szokásai,
- a médiára vonatkozó jogi előírások,
- kiadványszervezés,
- sajtótájékoztató, a média meghívása rendezvényekre, eseményekre,
- hír, hirdetés, reklám a médiában,
- a statisztikai rendszer és az adatszolgáltatás jellemzői és követelményei (pl. OSAP),
- szabványosítás és minőségbiztosítás.
A gyakorlati vizsga keretében a jelöltnek egy általa választott témában kell záródolgozatot készítenie, azt szóbeli közléssel bemutatnia, eljárásait és megállapításait kérdezésre érvekkel alátámasztania, indokolnia.
1.7. Forrásfelhasználás
Az írásbeli vizsga keretében a jelöltnek egy kiadott feladatlap kérdéseit kell megválaszolnia az alábbi témakörökből:
- polgári jogi, gazdálkodási, pénzügyi, adózási, társadalombiztosítási szabályok,
- a nonprofit szervezetekre vonatkozó speciális jogszabályok,
- a munkaviszonyra és a polgári jogi viszonyra vonatkozó törvényi előírások,
- a munkaviszony fogalma,
- munkaügyi kötelezettségek,
- társadalombiztosítási kötelezettségek,
- különböző adózási kötelezettségek,
- a nonprofit szervezetekre vonatkozó adókedvezmények,
- nyilvántartás-vezetési kötelezettségek,
- a szerződés fogalma, a szerződések típusai,
- a pénzügyi terv,
- a díjkitűzés,
- a közérdekű hagyomány és meghagyás.
1.8. Forrásteremtés
Az írásbeli vizsga keretében a jelöltnek egy kiadott feladatlap kérdéseit kell megválaszolnia, valamint a szóbeli vizsga keretében az alábbi témakörökben kell egy tételt húzva átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel:
- az államháztartás működése (állami költségvetés, elkülönített állami alapok, társadalombiztosítási alapok, önkormányzati források),
- a nonprofit szervezetek bevételi forrásai,
- a forrásteremtés különböző technikái,
- a szervezet adományszervező kampánya és stratégiája, a díjkitűzés, a közérdekű kötelezettségvállalás, a közérdekű hagyomány és meghagyás,
- a hazai és a lehetséges külföldi források köre,
- a külföldi és a hazai adományozók jellemzői,
- a támogatásszerzés, pályázatírás technikái,
- pályázatírás és -gondozás,
- a pályázat elkészítésének lépései,
- a pályázat formai követelményei,
- a pénzadomány, a céltámogatás, a természetbeni támogatás megszerzésének technikái,
- a társfinanszírozás és coomanagement fogalma és technikája,
- a vagyonhasznosítás különböző módszerei,
- a vállalkozási tevékenység feltételei, jellemzői,
- költségtakarékos megoldások, eljárások.
1.9. Adminisztráció (hagyományos és informatikai eszközökkel)
Az írásbeli vizsga keretében a jelöltnek az alábbi témakörökből összeállított feladatlap kérdéseit kell megválaszolnia:
- iratkezelési előírások, szabályok, törvények,
- az adminisztratív feladatok rendszere,
- a dokumentálás módszerei,
- a személyes adatok védelmére és a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó törvényi előírások, szabályozások,
- a nonprofit szervezetekre vonatkozó speciális jogszabályok,
- a személyiségi jogvédelem eszközei és eljárásai,
- a szellemi alkotásokkal kapcsolatos szabályok,
- az államigazgatási és a bírósági eljárás főbb szabályai.
1.10. Érdekképviselet, érdekérvényesítés
A szóbeli vizsga keretében a jelöltnek az alábbi témakörökben kell egy tételt húzva átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel:
- az egyéni, illetve szervezeti érdekek érvényesítésének színterei,
- az állami intézményrendszerben történő érdekképviselet és érdekvédelem lehetőségei,
- a jogalkotás mechanizmusa,
- a települési önkormányzatok működése,
- az érdekegyeztetés fórumai,
- az érdekérvényesítés formális és informális technikái,
- az érdekérvényesítésben alkalmazható közvetett technikák,
- problémamegoldási folyamatok, technikák, módszerek,
- szociális partnerség, szervezeti együttműködés,
- a közérdekű bejelentés, panasz, javaslat fogalma és az eljárások rendje,
- a népszavazás, népi kezdeményezés fogalma és az eljárások rendje,
- a demonstráció fogalma és a kapcsolódó eljárási szabályok.
2. A szakmai vizsga részei
2.1. Írásbeli vizsga
Az írásbeli vizsga során a vizsgázó a foglalkozás gyakorlása során előforduló feladatcsoportokhoz kapcsolódó elméleti tudásáról ad számot az azokat átfogó összetett feladat megoldásával. Az írásbeli vizsgatételeket a Munkaügyi Minisztérium adja ki, azok egy vizsgán használhatók fel.
A vizsgázónak az alábbi vizsgatárgyakból kell írásbeli vizsgát tennie:
1. A nonprofit szektor társadalmi szerepének ismerete.
2. A nonprofit ügyintéző és kapcsolatai.
3. Forrásfelhasználás.
4. Forrásteremtés.
5. Adminisztráció.
A vizsga időtartama: vizsgatárgyanként 45 perc.
2.2. Gyakorlati vizsga
A gyakorlati vizsga a szakmai követelmények alapján megfogalmazott gyakorlati feladat megoldása, illetve a gyakorlati vizsgára készített záródolgozat szóbeli megvédése.
A vizsgázónak az alábbi vizsgatárgyakból kell gyakorlati vizsgát tennie:
1. Szervezetalapítás és szervezetépítés.
2. A nonprofit szervezet működtetése, tevékenységének szervezése.
3. PR, marketing és nyilvánosság.
A vizsga időtartama összesen: 180 perc.
2.3. Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsga a szakmai követelmények alapján összeállított, több vizsgán is felhasználható komplex szóbeli tételsor alapján történik. A szóbeli vizsgakérdéseket a Munkaügyi Minisztérium adja ki.
A vizsgázónak az alábbi vizsgatárgyakból kell szóbeli vizsgát tennie:
1. A nonprofit szervezet működtetése, tevékenységének szervezése.
2. A döntéshozó testületek munkájának szervezése.
3. A nonprofit ügyintéző és kapcsolatai.
4. PR, marketing és nyilvánosság.
5. Forrásteremtés.
6. Érdekképviselet, érdekérvényesítés.
A felkészülési idő - a vizsgázó számára - mindegyik vizsgatárgy előtt minimum 15 perc, a szóbeli vizsga időtartama - vizsgatárgyanként - nem haladhatja meg a 10 percet.
3. A szakmai vizsga értékelése
A vizsga értékelése a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendelet előírásai szerint történik, az alábbi eltérésekkel:[2]
3.1. A jelöltnek az írásbeli vizsgarészen nyújtott teljesítményét vizsgatárgyanként külön érdemjeggyel kell értékelni, az ezek számtani átlaga képezi az írásbeli vizsgarész összesített érdemjegyét, kivéve, ha a jelölt valamely vizsgatárgyból elégtelen osztályzatot kapott, mert ez esetben az összesített eredmény is elégtelen mindaddig, amíg az adott vizsgatárgyból javítóvizsgán legalább elégséges érdemjegyet nem szerez. Amennyiben az átlag nem egész szám, az eredményt 0,01-tól 0,49-ig lefelé, 0,5-től pedig felfelé kell egészre kerekíteni.
3.2. Az írásbeli vizsgarészen a vizsgakérdésekhez tájékoztatót kell mellékelni az egyes vizsgatárgyak vizsgáján nyújtott teljesítmények értékeléséről.
3.3. A jelöltnek a szóbeli vizsgarészen nyújtott teljesítményét vizsgatárgyanként külön érdemjeggyel kell értékelni, az ezek számtani átlaga képezi a szóbeli vizsgarész összesített érdemjegyét, kivéve, ha a jelölt valamely vizsgatárgyból elégtelen osztályzatot kapott, mert ez esetben az összesített eredmény is elégtelen mindaddig, amíg az adott vizsgatárgyból javítóvizsgán legalább elégséges érdemjegyet nem szerez. Amennyiben az átlag nem egész szám, az eredményt 0,01-tól 0,49-ig lefelé, 0,5-től pedig felfelé kell egészre kerekíteni.
3.4. A szóbeli vizsgarészen a vizsgakérdésekhez tájékoztatót kell mellékelni az egyes vizsgatárgyak vizsgáján nyújtott teljesítmények értékeléséről.
3.5. A gyakorlati vizsgarész értékelésekor a jelölt teljesítményét a következő szempontokból százalékértékekkel kell értékelni:
- szakmai tartalom (a gyakorlati vizsgarész 50%-a): ahol a megítélés alapját a képzési tematikában ismertetett követelményekkel való megegyezés és az álláspontok megvédése érdekében kifejtett érvelés szakmai helytállósága képezi;
- szakmai hozzáállás (a gyakorlati vizsgarész 20%-a): ahol a megítélés alapját a feladattal kapcsolatos eljárás és magatartás etikai szempontból vett helyessége és körültekintő volta képezi;
- feladat megoldása (a gyakorlati vizsgarész 15%-a): ahol a megítélés alapját a feladat megoldásának elősegítéséhez való hozzájárulás elérése képezi;
- kifejezésmód (a gyakorlati vizsgarész 15%-a): ahol a megítélés alapját a fogalomhasználat szakszerűsége és a kifejezésmódnak a feladathoz műfaji és bánásmódbeli szempontból való adaptáltsága képezi.
3.6. A gyakorlati vizsgarész érdemjegyét az értékelés szempontjaira kapott százalékértékek összessége képezi, kivéve, ha valamely szempont értéke nulla, mert ez esetben az összesített százalékértéknek is elégtelennek kell lennie.
3.7. A jelölt végbizonyítványába bekerülő érdemjegy az alábbiak szerint kerül kiszámításra:
- Elméleti jegy: a jelölt írásbeli és szóbeli összesített vizsgaeredményének kerekített számtani átlaga. Amennyiben a kerekített átlag nem egész szám, az eredményt 0,01-tól 0,49-ig lefelé, 0,5-től pedig felfelé kell egészre kerekíteni.
- Gyakorlati jegy: a jelölt gyakorlati vizsgarészen nyújtott teljesítményének összesített eredménye százalékértékben. A százalékértéknek megfelelő érdemjegy besorolást az alábbiak szerint kell elvégezni:
0- 55% elégtelen,
56- 66% elégséges,
67- 79% közepes,
80- 90% jó,
91-100% kitűnő.
2. számú melléklet a 7/1998. (III. 11.) MüM rendelethez
Nonprofit menedzser szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei[3]
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 54 3434 05
2. A szakképesítés megnevezése: Nonprofit menedzser
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás[4]
A munkakör, foglalkozás | |
FEOR száma | megnevezése |
3910 | Egyéb ügyintézők" |
2. A szakképesítéssel betölthető további rokon munkakörök, foglalkozások
A munkakör, foglalkozás FEOR száma | A munkakör, foglalkozás megnevezése |
1421 | Üzleti szolgáltatási kisszervezet vezetője |
1423 | Egészségügyi és szociális szolgáltatási kisszervezet vezetője |
1424 | Oktatási szolgáltatási kisszervezet vezetője |
1425 | Kulturális szolgáltatási kisszervezet vezetője |
1429 | Egyéb kisszervezetek vezetői |
3. A munkaterület rövid leírása
A nonprofit menedzser vezető munkatársként tevékenykedik egy nonprofit szervezetben. Folyamatos irányító, koordináló, elemző és értékelő tevékenységet folytat. Munkáját a szervezet (alapítvány, egyesület, közhasznú társaság, közalapítvány, köztestület) vezető testületének felügyeletével végzi. Irányítja a szervezet szakmai tevékenységét és gazdálkodását. Képviseli a szervezetet a külső kapcsolatokban.
A nonprofit menedzser feladatai magukba integrálják a nonprofit szervezetek vezetésének összes metódusát, így vezető, irányító tevékenységének célja:
- a szervezet tevékenységének, munkaprogramjának megtervezése és a megvalósítás irányítása,
- a szervezet működési feltételeinek folyamatos biztosítása,
- a szervezet projektjeinek teljes körű kidolgozása és megvalósításának irányítása,
- a szervezet pénzügyi, gazdálkodási tevékenységének tervezése és folyamatos nyomon követése,
- a szervezet erőforrás-gazdálkodásának megtervezése és megvalósítása,
- a szervezet munkatársainak és önkénteseinek irányítása,
- a szervezet anyagi erőforrásainak biztosítása forrásteremtési technikák, adományszervezési kampányok, illetve pályázatok segítségével,
- a szervezet belső és külső kommunikációjának kialakítása és működtetése,
- a szervezet fejlesztési szükségleteinek feltérképezése és a fejlesztési lehetőségek kidolgozása,
- a szervezet képviselete annak külső kapcsolataiban.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
A foglalkozás gyakorlása során előforduló feladatcsoportok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények
A nonprofit menedzser szakképesítés szakmai követelményei és feladatcsoportjai megegyeznek a nonprofit ügyintéző szakképesítés szakmai követelményeivel és kiegészülnek a következőkkel:
Szervezetdiagnosztika, szervezetfejlesztés:
- szervezetdiagnosztikai vizsgálatot állít össze, és irányít,
- szervezetdiagnosztikai vizsgálathoz kapcsolódó adatlapokat állít össze, és értékel,
- szervezetdiagnosztikai vizsgálathoz kapcsolódó interjú(kat) készít,
- SWOT-analízist készít a szervezetről,
- értékeli a szervezetről készült vizsgálatok eredményeit, ezekből elemző összegzést készít,
- irányítja a stratégiai tervezés folyamatát,
- stratégiai tervet készít,
- megfogalmazza és értelmezi a szervezet küldetését,
- megfogalmazza és értelmezi a szervezet jövőképét,
- munkatervet készít a szervezet számára, és irányítja annak végrehajtását,
- szervezetfejlesztési lehetőségeket dolgoz ki, és írányítja annak megvalósítását.
Projektmenedzsment:
- elemzi a projekt létrehozásának okait, indokoltságát,
- elemzi a projekt társadalmi összefüggéseit és szerepét,
- teljeskörűen irányítja és vezeti a projekt tervezését,
- irányítja a projekt mikro- és makrokörnyezeti elemző tanulmányának elkészítését,
- elemzi a projekt és az azt működtető szervezet/intézmény kapcsolatát,
- elemzi a projekt rendszerkörnyezetét,
- irányítja a projekt szervezetét,
- vezeti a projekt menedzsmentjét és koordinálja a projekt-munkacsoport munkáját,
- irányítja a szükséges munkaerő-ráfordítást,
- vezeti a projekt pénzügyeinek tervezését,
- ellenőrzi a projekt adminisztrációját és nyilvántartási rendjét,
- irányítja, ellenőrzi és értékeli a projektfolyamat különböző szakaszait,
- vezeti a projekt értékelési eljárásait.
Emberi erőforrás-gazdálkodás:
- irányítja az önkéntesek bevonását a szervezetbe,
- kidolgozza az önkéntesek motiválásának és megtartásának módszereit,
- szervezi és irányítja az alkalmazottak felvételét,
- szervezi és irányítja a alkalmazottak elbocsátását,
- szervezi és irányítja az alkalmazottak, megbízottak és önkéntesek pótlásának feladatait,
- irányítja az alkalmazottakkal, megbízottakkal és önkéntesekkel kapcsolatos konfliktusok kezelését,
- segíti az új alkalmazottak beilleszkedését,
- vezeti és irányítja a munkakörtervezés és az emberi erőforrás-fejlesztés folyamatát,
- előkészíti és értékeli a az alkalmazottak és megbízottak teljesítményértékelését,
- kialakítja az emberi erőforrások kezelésére vonatkozó szervezeti szintű stratégiát,
- elemzi a problémák kialakulásának ok-okozati összefüggéseit,
- irányítja a problémamegoldási folyamatot,
- feltárja a szervezeti problémákat, és javaslatot tesz azok megoldására,
- alkalmazza a személyiségi-jogvédelem eszközeit és eljárását,
- érvényesíti a szellemi alkotásokkal kapcsolatos szabályokat,
- elsajátítja az államigazgatási és bírósági eljárás főbb szabályait.
PR és marketing:
- szervezeti helyzetfelmérést készít,
- elkészíti a szervezet marketingtervét, és vezeti annak megvalósítását,
- elkészíti a szervezet marketingsikereinek mérési módszereit,
- elkészíti a szervezeti PR-munka tervét,
- elkészíti a szervezeti PR-munka értékelésének módszereit,
- megszervezi és lebonyolítja a szervezet sajtótájékoztatóját,
- kialakítja és fenntartja a szervezet sajtókapcsolatait,
- alakítja a statisztikai rendszer és adatszolgáltatás jellemzői és követelményei (pl. OSAP) alapján az adatszolgáltatás rendjét,
- kialakítja a szabványosítás és a minőségbiztosítás rendjét.
Érdekképviselet és érdekvédelem:
- működteti a szervezeten belül a demokratikus fórumokat,
- képviseli a szervezetet annak külső kapcsolataiban,
- demokráciatechnikákat alkalmaz a szervezet tevékenységében és saját munkája során,
- konfliktusokat elemez,
- szervezeten belüli konfliktushelyzeteket kezel,
- szervezeten kívüli konfliktushelyzetek megoldásában közvetít,
- feltárja a konfliktushelyzetek kezeléséhez szükséges pótlólagos forrásokat,
- megállapodásokat, szerződéseket készít elő és köt,
- felkérésre facilitál,
- felkérésre konfliktuskezelési folyamatokat tervez, és valósít meg,
- részt vesz érdekképviseleti és érdekvédelmi fórumok munkájában.
Forrásteremtés:
- kidolgozza a szervezet adományszervezési stratégiáját, beleértve a díjkitűzést, a közérdekű kötelezettségvállalást, a közérdekű hagyományt és meghagyást,
- kidolgozza a szervezet tőkeszerző kampányának stratégiáját,
- kidolgozza a szervezet éves adományszervezési feladattervét, és irányítja annak megvalósítását,
- kidolgozza a szervezet adományszerző kampányának feladattervét, és irányítja annak megvalósítását,
- megadott pályázati feltételekhez igazodó pályázatot készít, pályázatírási tanácsokat ad,
- adománygyűjtést szervez,
- ápolja a szervezet támogatóival kialakult kapcsolatokat,
- gazdálkodik a szervezet vagyonával.
Vállalkozás:
- értelmezi a nonprofit szervezetek vállalkozási tevékenységére vonatkozó speciális jogszabályokat,
- meghatározza a szervezet számára legelőnyösebb vállalkozási tevékenység formáját,
- felméri a szervezet vállalkozási tevékenységének lehetőségét, feltételeit és kockázatát,
- vállalkozás indítását megelőző piacelemzést készít,
- elkészíti a szervezet vállalkozási tevékenységének üzleti tervét,
- elkészíti a szervezet vállalkozási tevékenységének pénzügyi tervét,
- elkészíti a szervezet vállalkozási tevékenységének marketingtervét,
- a törvényi kereteken belül irányítja és menedzseli a szervezet vállalkozási tevékenységét.
Gazdasági ügyintézés:
- vezeti és irányítja a szervezet gazdasági tevékenységét, ezen belül folyamatosan ellenőrzi az adózással, illetve a társadalombiztosítási járulékokkal összefüggő feladatok megvalósítását, különösen:
= az általános forgalmi adóval,
= a személyi jövedelemadóval,
= a társasági adóval,
= a helyi adókkal,
= a szervezetre vonatkozó adókedvezményekkel,
= a társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettségekkel és kedvezményekkel
kapcsolatban,
- részt vesz a szervezet éves pénzügyi tervének elkészítésében, és irányítja annak teljesítését,
- részt vesz a szervezet éves pénzügyi és statisztikai beszámolóinak elkészítésében,
- felkutatja a szervezeten belüli takarékossági lehetőségeket,
- ellátja a munkáltatói feladatokat,
- értelmezi a szervezetre vonatkozó pénzügyi és gazdálkodási jogszabályokat,
- irányítja a szervezet adomány-, illetve támogatásosztó, valamint támogatásfogadó tevékenységét,
- nyomon követi a szervezet könyvvezetését.
IV. A szakképesítés vizsgakövetelményei
A vizsgára bocsátás feltétele
A nonprofit menedzser szakmai képesítővizsgára bocsátás feltétele, hogy a jelölt rendelkezzen nonprofit ügyintéző szakmai képesítéssel.
1. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével
A szakmai követelményekben megfogalmazott feladatcsoportok és feladatok a megadott követelményeknek megfelelő szinten kérhetők számon a szakmai vizsgán.
A nonprofit menedzser szakmai képesítővizsgát az adott időpontban érvényes rendelet előírásai szerint, a Munkaügyi Minisztérium által megbízott elnök vezetésével működő, szakmai vizsgabizottság előtt kell tenni az alábbi vizsgatárgyakból:
1.1. Projektmenedzsment
Az írásbeli vizsga keretében a jelöltnek egy kiadott feladatlap kérdéseit kell megválaszolnia, valamint a szóbeli vizsga keretében egy tételt húzva kell átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- a projektmenedzsment története,
- a projekt mikro- és makrokörnyezeti elemző tanulmánya,
- a projekt pénzügyeinek tervezése és vezetése,
- a projekt pénzügyi és beruházási terve,
- a projekt rendszerkörnyezete,
- a projekt szervezeti modellje, strukturája,
- a projekt társadalmi összefüggései és szerepe,
- a szükséges munkaerő-ráfordítás tervezése,
- a projekt-munkacsoport kialakításának szempontrendszere,
- a projekt-munkacsoport munkájának koordinálása,
- a projektfolyamat különböző szakaszai,
- a projekt időtartamának meghatározása,
- a projekt céljai és célcsoportja,
- a projekt célmeghatározása és célcsoportszegmentálása,
- a projekt és az azt működtető szervezet/intézmény viszonya,
- a projekt menedzsmentje,
- a projekt felelősségviselési rendszere,
- a projekt fordulópontjai, értékelési helyei és ezek szerepe,
- a projekt eszközigényeinek tervezése,
- a projekt információs stratégiája,
- a projekt költségfelbontása,
- a projekt adminisztrációja és nyilvántartási rendje,
- a projekt értékelése, értékelési eljárásai, értékelési szempontjai,
- a projektterv és annak szerkezeti, tartalmi felépítése,
- a projektvezető feladatai.
1.2. Forrásteremtés
Az írásbeli vizsga keretében a jelöltnek egy feladatlap kérdéseit kell megválaszolnia, valamint a szóbeli vizsga keretében egy tételt húzva kell átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- a külföldi források sajátosságai,
- az állami (önkormányzati) források jellegzetességei,
- vagyongazdálkodás, vagyonhasznosítás,
- a támogatások formái,
- a támogató és a támogatott viszonyának jellemzői,
- a tőkeszerző kampány definíciója és tartalma,
- a lehetséges, megszerezhető források megtervezése,
- az adományok formái,
- az adományszervezés etikai szabályai,
- az adakozás jellegzetességei, okai, motivációi,
- az adományszervezési feladatterv tartalma és kialakítása,
- az adományszervezési stratégiai terv kialakítása és elemei, díjkitűzés, közérdekű kötelezettségvállalás, közérdekű hagyomány és meghagyás,
- az éves adományszerző kampány és elemei,
- adományszervezési módszerek és technikák,
- adományszervezési segédeszközök,
- a postai adományszervezés módszerei,
- a magánszemélyektől, vállalkozásoktól megszerezhető adományok jelegzetességei,
- a pályázat szerkezeti felépítése,
- a pályázatírás etikai szabályai,
- más nonprofit szervezettől megszerezhető támogatások jellegzetességei.
1.3. Szervezetdiagnosztika, szervezetfejlesztés
A szóbeli vizsga keretében a jelöltnek szervezetdiagnosztika, szervezetfejlesztés témakörből tételt húzva átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést kell megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- a szervezetdiagnosztika alapfogalmai,
- a szervezetdiagnosztika elemei,
- a szervezetfejlesztés alapfogalmai,
- a szervezetfejlesztés elemei,
- a szervezetfejlesztés módszertani lehetőségei,
- a stratégiai tervezés fogalmai,
- a stratégiai tervezés folyamata,
- a szervezet küldetésének fogalma és definíciója,
- a szervezet jövőképének fogalma és definíciója,
- a SWOT-analízis,
- a munkatervkészítés és annak módszerei,
- a konfliktuskezelési technikái.
1.4. Emberi erőforrás-gazdálkodás
A szóbeli vizsga keretében a jelöltnek emberi erőforrás-gazdálkodás témakörből tételt húzva átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést kell megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- az emberi erőforrások jellemzői és csoportosításuk,
- az emberközpontú beavatkozási stratégia,
- az önkéntesek bevonásának módszerei (a tagtoborzás),
- az önkéntesek helye és szerepe a nonprofit szervezetben,
- az önkéntesek motiválásának és megtartásának módszerei,
- az önkéntesek nonprofit szervezetekben betöltött helye és szerepe,
- kommunikáció, konzultáció és közreműködés,
- közösségfejlesztés,
- csoportmunka és a csoportfejlesztés,
- csoportos alkotótechnikák,
- a munkacsoport-szerepek és a munkacsoport-építés,
- a szervezeten belüli csoportfejlesztés és csoportdinamika jellegzetességei,
- munkacsoportok létrehozása és irányítása,
- foglalkoztatáspolitika,
- munkaerő-tervezés,
- a szervezet főállású alkalmazottainak feladatkialakítása, és tevékenységterületük pontos meghatározása,
- az új dolgozók bevezetése a szervezetbe,
- fegyelmezés és panaszkezelés,
- a változások gyakorlati megvalósítása,
- változásmenedzsment,
- a válságmenedzselés,
- az elvárt teljesítmények szinten tartásának lehetőségei,
- más szervezetekkel való együttműködés,
- teljesítményértékelés és visszacsatolás,
- a személyiségi jogvédelem eszközei és az eljárás,
- a szellemi alkotásokkal kapcsolatos szabályok,
- az államigazgatási és a bírósági eljárás főbb szabályai.
1.5. Gazdasági ügyintézés
A szóbeli vizsga keretében a jelöltnek gazdasági ügyintézés témakörből tételt húzva átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést kell megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- a nonprofit szervezetekre vonatkozó általános és speciális pénzügyi és gazdálkodási jogszabályok,
- a szervezet gazdasági és pénzügyi irányítása,
- az éves pénzügyi terv,
- a nonprofit szervezetek könyvvezetése,
- a nonprofit szervezetek adózási rendje,
- a nonprofit szervezetek általános forgalmi adóval kapcsolatos kötelezettségei,
- a nonprofit szervezetek helyi adókkal kapcsolatos kötelezettségei,
- a nonprofit szervezetek személyi jövedelemadóval kapcsolatos kötelezettségei,
- a nonprofit szervezetek társasági adóval kapcsolatos kötelezettségei,
- a nonprofit szervezetekre vonatkozó adókedvezmények,
- a társadalombiztosítási járulékok szabályozása,
- társadalombiztosítási kedvezmények,
- a társadalombiztosítási járulékfizetés rendje,
- a munkáltatói és a munkavállalói járulékfizetés szabályai,
- a szervezeten belüli takarékossági lehetőségek,
- az adomány-, illetve támogatásosztás, valamint a támogatásfogadás törvényi és egyéb szabályozása,
- az éves pénzügyi beszámoló.
1.6. Érdekképviselet és érdekvédelem
A szóbeli vizsga keretében a jelöltnek érdekképviselet és érdekvédelem témakörből tételt húzva átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést kell megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- a demokratikus működés követelményei,
- a magyarországi érdekképviseleti és érdekvédelmi szervezeteket főbb jellemzői és tevékenysége,
- demokráciatechnikák,
- érdekképviselet, érdekvédelem az Országgyűlés, a Kormány irányában,
- érdekképviselet, érdekvédelem a helyi önkormányzattal való együttműködésben,
- a szabályalkotás és normakövetés módszerei,
- a facilitáció és a mediáció, a facilitátor és a mediátor feladatai,
- a konfliktustípusok, ezek megelőzési, illetve feloldási lehetőségei,
- a konfliktuselemzés módszerei,
- a konfliktushelyzetek kezelésének módszerei,
- a konfliktushelyzetek kezeléséhez szükséges pótlólagos források,
- konfliktusok teljes körű elemzése,
- tárgyalás és kollektív érdekegyeztetés,
- tárgyalási technikák.
1.7. PR és marketing
A szóbeli vizsga keretében a jelöltnek PR és marketing témakörből tételt húzva átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést kell megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- a szervezeti helyzetfelmérés,
- a PR alapfogalmai,
- a PR helye és szerepe a nonprofit szektorban,
- a belső kommunikáció típusai,
- a belső PR feladatai,
- a vizuális arculat jellegzetességei,
- a szervezeti PR-munka értékelése,
- a csoportkommunikáció módszerei,
- a marketing-mix jellegzetességei,
- a marketingterv tartalma,
- a nonprofit marketing alaptípusai,
- a nonprofit szervezetek marketingsikereinek mérési módszerei,
- a sajtókapcsolatok kialakítása és fenntartása,
- a sajtótájékoztató,
- a személyes kommunikáció módszerei,
- a tömegkommunikáció,
- a statisztikai rendszer és az adatszolgáltatás jellemzői és követelményei (pl. OSAP),
- szabványosítás és minőségbiztosítás.
1.8. Vállalkozás a nonprofit szervezetben
A szóbeli vizsga keretében a jelöltnek Vállalkozás a nonprofit szervezetben témakörből tételt húzva átfogó, a tények, fogalmak, relációk, struktúrák és módszerek szintjét érintő kérdést kell megválaszolnia felismeréssel, felsorolással, definiálással, jellemzéssel, összehasonlítással, magyarázó és értékelő kifejtéssel az alábbi témakörökből:
- a vállalkozás fogalma, feltételei és kockázata,
- a vállalkozás jogi formái, a nonprofit szervezetek vállalkozási tevékenységére vonatkozó speciális jogszabályok,
- a vállalkozási tevékenység megtervezése,
- a vállalkozási tevékenység irányítása és menedzselése,
- a piacelemzés módszerei,
- a vállalkozási tevékenység üzleti terve,
- a vállalkozás marketingterve,
- a vállalkozás pénzügyi terve,
- a vállalkozás termelési/szolgáltatási terve.
2. A szakmai vizsga részei
A nonprofit menedzser szakmai képesítővizsgát az adott időpontban érvényes rendelet előírásai szerint, a Munkaügyi Minisztérium által megbízott elnök vezetésével működő szakmai vizsgabizottság előtt kell letenni.
A nonprofit menedzser szakmai képesítés a szakképesítés vizsgáztatási követelményeiben megfogalmazott, összesen nyolc vizsgatárgy közül négy témakörből tett sikeres vizsga után adható ki. A jelöltnek két kötelező vizsgatárgyon kívül (A) két kiegészítő (B) vizsgatárgyból is vizsgáznia kell.
Kötelező (A) vizsgatárgyak:
1. Projektmenedzsment.
2. Forrásteremtés.
Kiegészítő (B) vizsgatárgyak:
1. Szervezetdiagnosztika, szervezetfejlesztés.
2. Emberi erőforrás-gazdálkodás.
3. Gazdasági ügyintézés.
4. Érdekképviselet és érdekvédelem.
5. PR és marketing.
6. Vállalkozás a nonprofit szervezetben.
2.1. Írásbeli vizsga
Az írásbeli vizsga során a vizsgázó a foglalkozás gyakorlása során előforduló feladatcsoportokhoz kapcsolódó elméleti tudásáról ad számot összetett feladatlap megoldásával. Az írásbeli vizsgatételeket a Munkaügyi Minisztérium adja ki, azok egy vizsgán használhatók fel.
A vizsgázónak az alábbi vizsgatárgyakból kell írásbeli vizsgát tennie:
1. Projektmenedzsment.
2. Forrásteremtés.
A vizsga időtartama: vizsgatárgyanként 60 perc.
2.2 Gyakorlati vizsga
A jelöltnek az alábbi kötelező vizsgatárgyakból kell egy darab szakdolgozatot kell készítenie:
1. Projektmenedzsment.
2. Forrásteremtés.
A gyakorlati vizsga keretében a jelöltnek a gyakorlati vizsgára készített szakdolgozatát kell szóbeli közléssel bemutatnia, eljárásait és megállapításait kérdezésre érvekkel alátámasztania, indokolnia.
A gyakorlati vizsgán a jelöltnek a vizsgára készített szakdolgozatát kell vizsgabizottság előtt kell megvédenie.
A vizsga időtartama összesen: 60 perc.
2.3. Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsga a szakmai követelmények alapján összeállított, több vizsgán is felhasználható komplex szóbeli tételsor alapján történik. A szóbeli vizsgakérdéseket a Munkaügyi Minisztérium adja ki.
A jelöltnek a kötelező (A) vizsgatárgyakból, valamint a kiegészítő (B) vizsgatárgyak közül kettőből kell szóbeli vizsgát tennie. Ezek a következők:
Kötelező (A) vizsgatárgyak:
1. Projektmenedzsment.
2. Forrásteremtés.
Kiegészítő (B) vizsgatárgyak:
1. Szervezetdiagnosztika, szervezetfejlesztés.
2. Emberi erőforrás-gazdálkodás.
3. Gazdasági ügyintézés.
4. Érdekképviselet és érdekvédelem.
5. PR és marketing.
6. Vállalkozás a nonprofit szervezetben.
A felkészülési idő - a vizsgázó számára - mindegyik vizsgatárgy előtt minimum 15 perc, a szóbeli vizsga időtartama - vizsgatárgyanként - nem haladhatja meg a 10 percet.
3. A szakmai vizsga értékelése
A vizsga értékelése a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendelet előírásai szerint történik, az alábbi eltérésekkel:[5]
A jelöltnek az írásbeli vizsgarészen nyújtott teljesítményét vizsgatárgyanként külön érdemjeggyel kell értékelni, s az ezek számtani átlaga képezi az írásbeli vizsgarész összesített érdemjegyét, kivéve, ha a jelölt valamely vizsgatárgyból elégtelen osztályzatot kapott, mert ez esetben az összesített eredmény is elégtelen mindaddig, amíg az adott vizsgatárgyból javítóvizsgán legalább elégséges érdemjegyet nem szerez. Amennyiben a számított átlag nem egész szám, az eredményt 0,01-től 0,49-ig lefelé, 0,5-től pedig felfelé kell egészre kerekíteni.
Az írásbeli vizsgarészen a vizsgakérdésekhez tájékoztatót kell mellékelni az egyes tantárgyak vizsgáján nyújtott teljesítmények értékeléséről.
A gyakorlati vizsgarész (szakdolgozat) értékelésekor a jelölt teljesítményét a következő szempontokból kell részjegyekkel (1-5-ig) értékelni:
A szakdolgozatok tartalmi értékelése során:
- szakmai tartalom: ahol a megítélés alapját a képzési tematikában ismertetett követelményekkel való megegyezés és az álláspontok megvédése érdekében kifejtett érvelés szakmai helytállósága képezi,
- feladat megoldása: ahol a megítélés alapját a feladat megoldásának elősegítéséhez való hozzájárulás képezi.
A szakdolgozatok vizsgabizottság előtti megvédése során:
- szakmai hozzáállás: ahol a megítélés alapját a feladattal kapcsolatos eljárás és magatartás etikai szempontból vett helyessége és körültekintő volta képezi,
- kifejezésmód: ahol a megítélés alapját a fogalomhasználat szakszerűsége és a kifejezésmódnak a feladathoz műfaji való adaptáltsága képezi.
A gyakorlati vizsgarész érdemjegyét a szakdolgozatra és annak megvédésére adott (összesen kettő) érdemjegy számtani átlaga képezi, kivéve, ha valamely részjegy elégtelen, mert ez esetben az összesített érdemjegynek is elégtelennek kell lennie. Amennyiben a számított átlag nem egész szám, az eredményt 0,01-től 0,49-ig lefelé, 0,5-től pedig felfelé kell egészre kerekíteni.
A gyakorlati vizsga alapját képező szakdolgozatot a jelöltnek a gyakorlati vizsga időpontja előtt legalább 30 nappal a vizsgát szervező intézménynél, két példányban le kell adnia. A vizsgát szervező intézmény a szakdolgozat írásos értékeléseit legkésőbb a gyakorlati vizsga időpontja előtt 15 nappal a jelölt rendelkezésére kell bocsátania.
A szakdolgozattal kapcsolatos formai követelmények:
A dolgozat A/4 méretű, minimum 20, de maximum 80 oldal terjedelmű író- vagy számítógéppel készített dokumentum. Az oldalak 2,5 centiméteres margóval vannak ellátva.
A jelöltnek a szóbeli vizsgarészen nyújtott teljesítményét vizsgatárgyanként külön érdemjeggyel kell értékelni, az ezek számtani átlaga képezi a szóbeli vizsgarész összesített érdemjegyét, kivéve, ha a jelölt valamely vizsgatárgyból elégtelen osztályzatot kapott, mert ez esetben az összesített eredmény is elégtelen mindaddig, amíg az adott vizsgatárgyból javítóvizsgán legalább elégséges érdemjegyet nem szerez. Amennyiben a számított átlag nem egész szám, az eredményt 0,01-től 0,49-ig lefelé, 0,5-től pedig felfelé kell kerekíteni.
A szóbeli vizsgarészen a vizsgakérdésekhez tájékoztatót kell mellékelni az egyes vizsgatantárgyak vizsgáján nyújtott teljesítmények értékeléséről.
A jelölt végbizonyítványába bekerülő érdemjegy az alábbiak szerint kerül kiszámításra:
- elméleti jegy: a jelölt írásbeli és szóbeli összesített vizsgaeredményének számtani átlaga. Amennyiben a számított átlag nem egész szám, az eredményt 0,01-től 0,49-ig lefelé, 0,5-től pedig felfelé kell egészre kerekíteni;
- gyakorlati jegy: a jelölt gyakorlati vizsgarészen nyújtott vizsgaeredménye.
Lábjegyzetek:
[1] A 7/1998. (III. 11.) MüM rendelet 1. számú mellékletének címe a 26/1998. helyesbítés utasításának megfelelően módosított szöveg
[2] Megállapította a 3/2003. (II. 7.) OM rendelet 1. § -a. Hatályos 2003.02.15.
[3] A 7/1998. (III. 11.) MüM rendelet 2. számú mellékletének címe a 26/1998. helyesbítés utasításának megfelelően módosított szöveg
[4] Megállapította a 3/2003. (II. 7.) OM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2003.02.15.
[5] Megállapította a 3/2003. (II. 7.) OM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2003.02.15.