172/1999. (XII. 6.) Korm. rendelet

a környezeti hatásvizsgálat elvégzéséhez kötött tevékenységek köréről és az ezzel kapcsolatos hatósági eljárás részletes szabályairól szóló 152/1995. (XII. 12.) Korm. rendelet módosításáról

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. §-a (7) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

1. § A környezeti hatásvizsgálat elvégzéséhez kötött tevékenységek köréről és az ezzel kapcsolatos hatósági eljárás részletes szabályairól szóló 152/1995. (XII. 12.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Kt. 69. §-ának (1) bekezdése szerinti kérelemhez öt példányban csatolandó az előzetes környezeti tanulmány (a továbbiakban: előzetes tanulmány). Amennyiben az eljárásban résztvevők száma, illetőleg a 20/A.-20/C. §-ok szerinti rendelkezések végrehajtása ezt szükségessé teszi, a felügyelőség az előzetes tanulmány további példányainak benyújtását írja elő."

2. § (1) Az R. 6. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A hatások előzetes becslése [Kt. 69. § (2) bekezdés c) pontja] a tevékenység szakaszaiként elkülönítve, és az esetlegesen környezetterhelést okozó balesetek vagy meghibásodások előfordulási lehetőségeire figyelemmel magában foglalja, hogy

a) a hatótényezők milyen jellegű hatásfolyamatokat indíthatnak el;

b) a hatásfolyamatok - figyelembe véve a 3. számú mellékletben a vizsgálandó terület meghatározásához adott szempontokat - milyen területekre terjedhetnek ki, ideértve e területek térképen való körülhatárolását is;

c) a vizsgálandó területről rendelkezésre álló környezeti állapot és területhasználati adatok, valamint a hatásfolyamatok jellegének ismeretében milyen hatások léphetnek fel, mekkora ezek nagyságrendje és jelentősége."

(2) Az R. 6. §-ának (6) bekezdése a következő mondattal egészül ki:

"E hatások előzetes becslésére az (5) bekezdés rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni."

3. § Az R. 8. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A felügyelőség a döntéshozatal előtt a környezetre gyakorolt hatás megítélése, valamint a részletes környezeti hatásvizsgálat tartalmának szempontjából lényeges - és a 7. §, illetve a 20/A.-20/C. §-ok szerint kapott - észrevételeket a szakhatóságok bevonásával érdemben vizsgálja. Az észrevételek értékelését a felügyelőség határozatának indokolása tartalmazza. Az értékelés magában foglalja az észrevételek ténybeli megítélését, szakterületi elemzését és a jogi következtetéseket."

4. § Az R. 10. §-ának d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Nem adható meg a környezetvédelmi engedély az előkészítő eljárásban, ha... továbbá, ha a tevékenység)

"d) országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatást válthat ki."

5. § Az R. 12. §-a jelenlegi (4) és (5) bekezdésének számozása (5) és (6) bekezdésre módosul, továbbá a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Ha a 20/B. § szerinti eljárás megindult, akkor a részletes tanulmány külön fejezetében összefüggően kell ismertetni az országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálatát, különösen

a) a hatásviselő fél és nyilvánossága által adott észrevételek figyelembevételének módját;

b) az országhatáron túli hatásokat kiváltó hatótényezőket, illetve eseményeket;

c) az országhatáron átterjedő hatásfolyamatokat;

d) e hatásfolyamatokra érzékeny hatásviselőket, a hatásviselő fél által közölt adatokat is alapul véve, valamint azok várható állapotváltozásait;

e) az országhatáron túli hatásterületek lehatárolását;

f) az országhatáron túli hatásokat megelőző vagy elfogadható mértékűre csökkentő intézkedéseket, nyomon követésükhöz, ellenőrzésükhöz szükséges utólagos méréseket és megfigyeléseket;

g) a felhasznált adatok forrását és a vizsgálati módokat."

6. § Az R. 16. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, és jelenlegi szövege (1) bekezdés jelölést kap:

"(2) A környezetvédelmi engedélyről történő döntéshozatali eljárásra a 8. § (2) bekezdés rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni."

7. § Az R. a 20. §-t követően a következő címmel és a 20/A.-20/D. §-okkal egészül ki:

"Az országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálatára vonatkozó rendelkezések

20/A. § (1) Az országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálatáról szóló, 1991. február 26-án, Espooban (Finnország) aláírt és a 148/1999. (X. 13.) Korm. rendelettel kihirdetett egyezmény (a továbbiakban: egyezmény) hatálya alá tartozó ügyekben mind az egyezmény részes felei, mind - viszonosság esetén - más országok tekintetében is, az egyezmény előírásait a 20/A.-20/D. §-ok szerinti rendelkezések figyelembevételével kell alkalmazni, amennyiben más nemzetközi szerződés ettől eltérően nem rendelkezik.

(2) Az egyezmény I. függelékében felsorolt azon tevékenységek vagy létesítmények mérethatáraként, amelyeknél számszerű érték helyett a "nagy" vagy "nagyobb" megjelölés található, az 1. számú mellékletben a megfelelő tevékenységnél vagy létesítménynél a részletes környezeti hatásvizsgálati kötelezettséghez megadott feltétel vagy mérethatár alkalmazandó.

(3) Az egyezmény rendelkezéseinek végrehajtásához szükséges koordináció és az egyezmény szerinti érdekelt felekkel való kapcsolattartás a Környezetvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium) feladata.

Eljárás kibocsátó félként

20/B. § (1) A felügyelőség az egyezmény I. függelékében meghatározott tevékenység megkezdési szándékának bejelentése [Kt. 69. § (1) bek.] után, ha a tevékenységgel kapcsolatban országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás bekövetkezése - különösen az egyezmény III. függelékében szereplő ismérvek alapján - feltételezhető, megküldi a Minisztériumnak:

a) a kérelem és az előzetes tanulmány két példányát;

b) a felügyelőség és a szakhatóságok állásfoglalását arról, hogy

ba) az országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás mi alapján feltételezhető,

bb) a hatásviselő fél hatásterületéről a részletes hatástanulmány elkészítéséhez milyen adatokat és környezeti információkat kell megkérni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti iratokat a 7. § (1) bekezdésben meghatározott közzététel előtt kell megküldeni, és arról a kérelmezőt is tájékoztatni kell.

(3) Nem kell az (1) bekezdés szerinti iratokat megküldeni, amennyiben a felügyelőség a kérelmet annak benyújtását követően az előzetes tanulmány vizsgálata, illetőleg a szakhatóság állásfoglalása alapján elutasítja.

(4) A Minisztérium az (1) bekezdés szerinti iratok alapján, a környezetvédelmi engedély megszerzésére irányuló eljárás határidejéhez igazodó válaszadási határidő megadásával, elkészíti az egyezmény szerinti értesítést, megküldi azt a hatásviselő félnek és a felügyelőségnek, amely azt továbbítja a kérelmezőnek.

(5) A Minisztérium a hatásviselő félnek az értesítésre adott válaszát és észrevételeit, valamint a hatásviselő fél területén lévő hatásterületről megküldött adatokat és környezeti információkat továbbítja a felügyelőséghez, amely azokat kézbesíti a kérelmezőnek.

(6) Ha a hatásviselő fél az értesítésre adott válaszában bejelenti, hogy részt kíván venni a környezeti hatásvizsgálati eljárásban, akkor azt az egyezmény előírásai és a 20/A.-20/C. §-ok szerinti rendelkezések figyelembevételével kell továbbfolytatni.

20/C. § (1) A kérelmezőnek a felügyelőség által meghatározott határidőig a hatásviselő fél által kért nyelven el kell készíttetnie a részletes tanulmány nemzetközi fejezetének [12. § (7) bek.] és közérthető összefoglalójának (13. §) fordítását, és azt be kell nyújtania a felügyelőségre. A fordítást akkor kell elkészíttetni, ha a felügyelőség az engedélykérelmet a részletes tanulmány, illetve az ahhoz esetlegesen előírt hiánypótlás benyújtását közvetlenül követően nem utasítja el.

(2) A felügyelőség a részletes tanulmány két példányát és az (1) bekezdés szerinti fordítást haladéktalanul megküldi a Minisztériumnak, amely azt továbbítja a hatásviselő félnek, és kezdeményezi az ennek alapján tartandó konzultációt. A konzultációba a Minisztérium bevonja a felügyelőséget és szükség szerint a szakhatóságokat.

(3) A hatásviselő féllel való konzultáción kapott, valamint a hatásviselő fél nyilvánossága által adott észrevételek mérlegelése alapján a felügyelőség az érintett szakhatóságok bevonásával a részletes tanulmány kiegészítését rendelheti el.

(4) A felügyelőség a környezetvédelmi engedély tárgyában hozott ügydöntő határozatát megküldi a Minisztériumnak, amely azt továbbítja a hatásviselő félnek. Amennyiben az ügyben jogorvoslat folytán további döntések születnek, azokat hasonló módon kell továbbítani.

(5) Olyan tevékenység környezetvédelmi engedélyezése során, amelyben a felügyelőség országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás bekövetkezését nem feltételezte, a környezetvédelmi engedély még nem került kiadásra, és a 20/A. § (1) bekezdésében említett ország az egyezmény alkalmazását kéri, a Minisztérium haladéktalanul tájékoztatja erről az eljáró felügyelőséget, amely értesíti erről a kérelmezőt.

(6) Az (5) bekezdés szerinti tájékoztatást követően

a) a Minisztérium megszervezi - a felügyelőség és az érintett szakhatóságok bevonásával - az egyezmény szerinti érdekelt felek közötti információcserét, valamint az országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás fellépésének lehetőségéről való egyeztetést;

b) a felügyelőség a környezeti hatásvizsgálati eljárást vagy eljárási szakasz megkezdését az egyeztetés lezárásáig - de legfeljebb 90 napig - felfüggesztheti.

(7) Ha az egyeztetés során kapott információk mérlegelése alapján a felügyelőség a szakhatóságok bevonásával úgy dönt, hogy felléphet országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás, akkor az eljárást az egyezmény és a 20/A.-20/C. §-ok rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával kell folytatni.

Eljárás hatásviselő félként

20/D. § (1) A kibocsátó fél által megküldött értesítés alapján, a szükséges fordítások elvégzését követően, a Minisztérium

a) kikéri a felügyelőség és a hazai környezeti hatásvizsgálati eljárásban szakhatóságként részt vevő szervek álláspontját a tervezett tevékenységről, annak feltételezhető környezeti hatásairól, azok jelentőségéről, a kibocsátó fél környezeti hatásvizsgálati eljárásában való részvétel szükségességéről. A Minisztérium a feltételezett hatásterület kiterjedésétől függően vagy a területi szerveket, vagy azok felettes szervét keresi meg;

b) megszervezi a feltételezett hatásterület nyilvánosságának tájékoztatását és észrevételeik kikérését, a helyi önkormányzatok szükség szerinti bevonásával.

(2) A Minisztérium az értesítésre adott válaszában jelzi, hogy a feltételezett környezeti hatások jelentősége alapján Magyarország részt kíván-e venni a kibocsátó fél környezeti hatásvizsgálati eljárásában.

(3) Amennyiben a kibocsátó fél értesítést nem küld, azonban az egyezmény alkalmazásának szükségessége felmerül, a Minisztérium a tervezett tevékenységről a rendelkezésre álló információk alapján kikéri az (1) bekezdés a) pontja szerinti szervek álláspontját. Ha feltételezhető Magyarország területén jelentős környezeti hatás bekövetkezése, akkor a Minisztérium jelzi ezt a kibocsátó félnek, és kéri az egyezmény alkalmazását.

(4) A kibocsátó fél kérésére vagy a magyar álláspont megalapozására a Minisztérium az (1) bekezdés a) pontja szerinti szervek bevonásával állítja össze, illetve adja meg a feltételezhető magyar hatásterületről rendelkezésre álló és a hatások vizsgálatához szükséges környezeti információkat.

(5) A kibocsátó fél által megküldött környezeti hatásvizsgálati dokumentációról a szükséges fordítások elvégzését követően a Minisztérium

a) kikéri az (1) bekezdés a) pontja szerinti szervek álláspontját;

b) megszervezi a feltételezett hatásterület nyilvánosságának tájékoztatását és észrevételeik kikérését, a helyi önkormányzatok szükség szerinti bevonásával;

c) nyilvános vitát is szervezhet, ha azon legalább a kibocsátó fél képviselője vagy a tevékenység kezdeményezője vagy a hatásvizsgálat készítője a részvételt vállalja.

(6) A Minisztérium az e szakaszban meghatározott vélemény- és információkérési, valamint tájékoztatási feladatainak ellátásába bevonhatja területi szerveit és a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőséget."

8. § Az R. 1. számú melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.

9. § Az R. 2. számú melléklet 1. pont ba) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[1. Szakhatóságok

b) az eljárásba a megjelölt környezet- vagy természetvédelmi szakterületet érintő kérdés felmerülése esetén bevonandó]

"ba) helyi környezet- és természetvédelmi szakkérdésekre kiterjedően

első fokon: érintett települési önkormányzat jegyzője

másodfokon: illetékes megyei közigazgatási hivatal"

10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 172/1999. (XII. 6.) Korm. rendelethez

[1. számú melléklet a 152/1995. (XII. 12.) Korm. rendelethez]

A környezeti hatásvizsgálat-köteles tevékenységek listája

Tevékenységek, illetve a végzésükhöz szükséges létesítmények

Mezőgazdaság

1 Komplex sík- vagy dombvidéki melioráció 500 ha-tól[0140]*
2 Részleges dombvidéki melioráció 500 ha-tól[0140]

Bányászat

3 Szénbányászat (1) (f) és tőzegkitermelés[10]
4 Kőolaj- és földgázkitermelés, kivéve a kutatófúrást[11]
5 Uránércbányászat (2) (f)[12]
6 Fémtartalmú ércek bányászata (3) (f)[13]
7 Egyéb bányászat, kivéve az önállóan létesített ásványfeldolgozó üzemet[14]

Feldolgozóipar

8 Húsfeldolgozás 2000 t/év késztermék-előállítástól[1511]
9 Önállóan létesített vágóhíd élőállatra számított 2000 t/év kapacitástól[1511; 1512]
10 Növényolajgyártás, a hidegsajtolásos technológiával történő növényolaj-előállítás kivételével[1514]
11 Keményítőgyártás[1532]
12 Cukorgyártás[1542]
13 Élesztő gyártása[1549]
14 Szesz és szeszes ital gyártása, kivéve az önállóan létesített csak szeszes italt előállító üzemet, 2 t/nap késztermék-előállítástól[1551]
15 Nyersbőrcserzés, -kikészítés, 1000 t/év nyersbőr-felhasználástól[1831; 1911]
16 Cellulóz- és papírgyártás, a kézzel merített papír gyártása kivételével[2101]
17 Kőolaj-feldolgozás, (4) kenőanyag-előállítás 15 000 t/év késztermék-előállítástól[2310]
18 Kokszolómű[2320]
19 Szénfeldolgozás és szénlepárlás[2412]
20 Kénsavgyártás (5)[2412]
21 Lúgok előállítása alkálikloridok elektrolízisével (5)[2412]
22 Foszgéngyártás (5)[2412]
23 Műtrágyagyártás (5)[2413]
24 Műanyag alapanyag-gyártás (5)[2414]
25 Növényvédőszer-hatóanyag és intermedier-gyártás (5)[2421]
26 Lakk- és festékgyártás, 5000 t/év késztermék-előállítástól (5)[2422]
27 Gyógyszeralapanyagok, gyógyszerkészítmények, kiszerelt gyógyszerek, szerobakterológiai készítmények, radioaktív és egyéb gyógyászati jellegű készítmények gyártása (5)[2423]
28 Mosószer- és tisztítószergyártás, 5000 t/év késztermék-előállítástól (5)[2424]
29 Lőpor-, robbanószer- és lőszergyártás (5)[2429]
30 Építési vegyianyag-gyártás 1000 t/év késztermék-előállítástól (5)[2429]
31 Grafit- és műszéngyártás (5)[2429]
32 Kiégett nukleáris fűtőelem újrafeldolgozására szolgáló létesítmény (4) (f)[2429]
33 Cellulózműszál-gyártás (5)[2430]
34 Üveggyártás[2610]
35 Finomkerámia-gyártás, 5000 t/év késztermék-előállítástól[2620]
36 Tűzálló kerámiatermékek gyártása, 20 000 t/év késztermék-előállítástól[2640]
37 Cementgyártás[2651]
38 Azbesztcement termékek gyártása (6)[2652]
39 Azbeszttartalmú termékek előállítása (7)[2690]
40 Kohómű (vas, acél, alumínium, egyéb színesfém) (4)[271; 272]
41 Timföld- és korundgyártás[2721]
42 Öntöde, vas- és acélöntödénél 10 t/nap, alumínium- és egyéb színesfémöntödénél 2 t/nap kapacitástól[273]
43 Fémek felületkezelése (galvanizálás, zsírtalanítás), 20 000 m2/év felület kezelésétől, függetlenül attól, hogy a tevékenységet szerződés vagy bérmunka keretében végzik[2852]
44 Akkumulátorgyártás[3140]
45 Nyomtatott áramkör előállítása automata gépsoron[3210]
46 Közúti gépjárműgyártás[3410]
47 Vasúti járműgyártás[3520]

Villamosenergia-, gáz-, hő- és vízellátás

48 Víztározás, függetlenül a tározott víz hasznosítási módjától, 700 ezer m3 befogadóképességtől vagy 2 m-es gátmagasságtól (8)[4100]
49 Felszín alatti vizek igénybevétele, ha egy vízkivételi objektumból vagy objektumcsoportból a napi vízkivétel[4100]
- talajvízből az 1000 m3-t,
- réteg- és karsztvízből az 5000 m3-t,
- partiszűrésű vízből a 10 000 m3-t,
- termál rétegvízből a 2000 m3-t,
- termál karsztvízből az 1000 m3-t,
- forrásból a mindenkori forráshozam 33%-át és a 100 m3-t meghaladja
50 Vízátvezetés, ha az átvezetett víz[4100]
- a vízadó tó közepes, illetőleg a vízadó tározó (minimális) üzemi vízszintjéhez tartozó víz tömegének 20%-át egy év alatt, vagy
- a vízadó vízfolyás augusztusi 80%-os vízhozamának (Q aug80%) 20%-át, illetve, ha
- a befogadó tó közepes, illetőleg a befogadó tározó (minimális) üzemi vízszintjéhez tartozó víz tömegének 5%-át egy év alatt, vagy az ezeket tápláló vízfolyások Q aug80% vízhozamának
- 10%-át vagy
- a befogadó vízfolyás Q aug80% vízhozamának 10%-át meghaladja.
Vízfolyások e pont alkalmazásában azok a természetes úton létrejött terepalakulatok, amelyekben az év bármely időszakában meghatározható mennyiségű víz áramlik.)
51 Atomerőmű (4)(f), atomreaktor (4)(f)[4010]
52 Hőerőmű 20 MW villamos teljesítménytől (4)[4010]
53 Vízerőmű 20 MW villamos teljesítménytől (8)[4010]
54 Geotermikus erőmű 20 MW villamos teljesítménytől[4010]
55 Villamos távvezeték 120 KV-tól, kivéve a földkábel[4010]
56 Földgáz elosztóvezeték 40 bar-ra tervezett üzemi nyomástól[4020]
57 Atomfűtőmű (4)(f)[4030]
58 Távfűtőmű 50 MW hőteljesítménytől[4030]

Közúti jármű karbantartása

59 Közúti gépjárműjavító telep 50 db egyidőben javítható gépjárműtől[5021; 5029]

Szállítás, raktározás

60 Közforgalmú vasútvonal[6010]
61 Vasúti pályaudvar[6010]
- személypályaudvar megyei jogú városban és a fővárosban a megállóhelyek kivételével, vagy 120 vonat/nap tervezett forgalom fölött,
- teherpályaudvar 400 kocsi/nap elegy tervezett feldolgozása fölött,
- állomás
= 50 kocsi/nap helyi kezelésű tervezett teherkocsi forgalom fölött,
= veszélyes anyag rakodására alkalmas berendezéssel,
= kocsimosó berendezéssel,
- határállomás
62 Autópálya, (4) autóút (4)[602]
63 I. rendű főút[602]
64 II. rendű, erdőt átszelő főút, 50 ha nagyságú erdőtagtól[602]
65 Autóbusz pályaudvar 24 gépkocsiállástól[602]
66 Metró[6021]
67 Kőolaj-, (9) földgáz- (9) és kőolajtermék-vezeték[6030]
68 Kikötő, (10) hajórakodó (10) az 1/1980. (I. 7.) KPM rendelet értelmezése szerint, kivéve az ideiglenes kikötőket[612]
69 Nyilvános és polgári célú nem nyilvános repülőtér, (11) kivéve a fel- és leszállóhely, valamint a helikopterállomás[62]
70 Kőolaj, kőolajtermékek vagy földgáz tárolása 20 000 m3 össztároló kapacitástól (4)[6342]
71 Vegyi termék önálló tárolása 30 000 m3 kapacitástól (12)[6342]

Gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás

72 Kutató vagy oktató atomreaktor 1 KW folyamatos hőteljesítménytől (4)(f)[7310]
73 Fotóüzem, 15 000 m2/év fotófilm előhívásától vagy 50 000 m2/év papírkópia készítésétől[7494]

Közigazgatás

74 Fegyveres erők állandó laktanyai elhelyezése önálló zászlóalj, illetve ennél nagyobb szervezet esetén, vagy 20 ha területfoglalástól[7510]
75 Fegyveres erők lő- és gyakorlótere, önálló zászlóalj vagy ennél nagyobb szervezet esetén, vagy 100 ha területfoglalástól[7510]
76 Állami repülések céljára szolgáló repülőtér, (11) kivéve a fel- és leszállóhely, valamint a helikopterállomás[7510]

Egyéb közösségi szolgáltatás

77 Szennyvíztisztító telep 5000 m3/nap szennyvíz tisztításától[9011]
78 Önállóan létesített szennyvíziszap lerakó 100 t/év szárazanyagtól[9011]
79 Öntözéses szennyvízelhelyező telep 50 ha-tól[9011]
80 Szűrőmezős elszikkasztó rendszer 5 ha-tól[9011]
81 Szennyvízleürítő és ürítő-kezelő telep, 100 m3/nap kapacitástól[9012]
82 Települési és nem veszélyes termelési hulladékokat lerakással ártalmatlanító telep (szeméttelep)[9021]
83 Települési és nem veszélyes termelési hulladékokat égető mű[9021]
84 Veszélyes hulladékokat égető mű (13)[9022]
85 Veszélyes hulladékok lerakótelepe (4)[9022]
86 Veszélyes hulladék tároló-előkezelő telep[9022]
87 Veszélyes hulladék égetése nem erre specializált berendezésben, 100 kg/üzemóra veszélyes hulladék égetésétől[9022]
88 Dögtér a 41/1997. (V. 28.) FM rend. 5. függelék 2.1. pontja szerinti értelmezésben[9022]

Nómenklatúrába nem besorolt tevékenységek, illetve létesítmények

89 "A" típusú izotóplaboratórium

90 Nukleáris üzemanyag feldolgozására, dúsítására szolgáló létesítmény (4)(f)

91 Nukleáris fűtőelem gyártására szolgáló létesítmény (4)(f)

92 Önállóan létesített radioaktív-hulladék feldolgozó- és/vagy tárolótelep (4)(f)

93 Önállóan létesített kiégett-fűtőelem tároló (4)(f)

94 Duzzasztómű 2 m-es duzzasztási magasságtól (8)

95 Állóvíz- és holtágszabályozás, 5 ha vízfelülettől

96 Folyószabályozás 3 fkm-től, kanyarátvágás esetén hosszmegkötés nélkül

97 Vízfolyásrendezés 1 km vízfolyáshossztól

98 Területi vízrendezés, síkvidéken legalább 1000 ha-t, dombvidéken legalább 500 ha-t érintő beavatkozás esetén

99 Nyílt felszínű öntöző főcsatorna

100 Bevásárlóközpont (több üzletből álló, eltérő profilú kereskedelmi egységeket és egyéb szolgáltató helyeket magába foglaló bevásárlóhely) 20 000 m2 nettó össz-szintterülettől

101 Erdőterület [az 1996. évi LIV. törvény 8. § (1) bekezdés a) és b) pontjai szerint] igénybevétele, ha az legalább 25 ha-on az erdő faállományának kitermelésével jár (14)

102 A tevékenység felhagyása az (f)-fel megjelölt 3., 5., 6. sorszám alatti tevékenységeknél és a 32., 51., 57., 72., 90., 91., 92., 93. sorszám alatti létesítményekben

Jelölések magyarázata:

* A [ ] zárójelben lévő számok "A gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszere és a tevékenységek tartalmi meghatározása" című kiadvány szerinti besorolási számokat jelentik. (KSH, Statisztikai Nómenklatúrák sorozat, 1995.)

(1) Mindig részletes hatásvizsgálat-köteles 100 ezer t/év szén bányászatától.

(2) Mindig részletes hatásvizsgálat-köteles 100 ezer t/év uránérc bányászatától.

(3) Mindig részletes hatásvizsgálat-köteles vasérc esetén 1 millió t/év, nemvas fémek esetén 100 ezer t/év bányászatától.

(4) Mindig részletes környezeti hatásvizsgálat-köteles.

(5) Mindig részletes környezeti hatásvizsgálat-köteles komplex gyártástechnológia alkalmazásakor.

(6) Mindig részletes környezeti hatásvizsgálat-köteles 20 000 t/év késztermék-előállítástól.

(7) Mindig részletes hatásvizsgálat-köteles 200 t/év azbesztfelhasználástól.

(8) Mindig részletes hatásvizsgálat-köteles 10 millió m3 víz tározásától.

(9) Mindig részletes hatásvizsgálat-köteles 800 mm átmérőtől.

(10) Mindig részletes környezeti hatásvizsgálat-köteles 1350 t vagy annál nagyobb hordképességű hajók befogadásától.

(11) Mindig részletes környezeti hatásvizsgálat-köteles 2100 m vagy annál hosszabb kifutópályától.

(12) Mindig részletes környezeti hatásvizsgálat-köteles 50 000 m3 kapacitástól.

(13) Mindig részletes környezeti hatásvizsgálat-köteles 1000 kg/üzemóra névleges kapacitástól.

(14) Mindig részletes környezeti hatásvizsgálat-köteles 50 ha erdő faállományának kitermelésétől.

Az (1)-(14) lábjegyzetekben felsorolt mindig fennálló részletes környezeti hatásvizsgálati kötelezettség a tevékenység módosítására nem terjed ki.

(f) A felhagyás megkezdése előtt is környezeti hatásvizsgálat-köteles.

Országos vagy helyi jelentőségű védett természeti területen, továbbá a megjelölt esetekben gyógyhelyen is környezeti hatásvizsgálat-köteles tevékenységek

Tevékenységek, illetve a végzésükhöz szükséges létesítmények

Minden, az előzőekben felsorolt tevékenység, a 71., 100. és 101. sorszámú tevékenység, illetve létesítmény a megadott mérethatárral, egyébként méretmegkötés nélkül, továbbá

103 Állattartó telep, amely alkalmas legalább 20 db kifejlett szarvasmarha vagy azzal azonos súlyegyenértékű más fajú háziállat tartására

104 Zárttéri vadtartás

105 Vadkibocsátó hely (vízivad, muflon, dám, fácán esetében)*

106 Légvezeték

107 Turizmust, idegenforgalmat kiszolgáló létesítmények 100 fő/nap befogadóképességtől*

108 Vízi- és horgásztelep

109 Sportlétesítmények*

110 Állandó használatra épített út**

111 Mezőgazdasági vasútvonal és erdei vasút*

112 Föld alatti vezetékek

113 Rádió- és televízióadó, beleértve a távközlési adókat is

114 Árvízmentesítés

Jelölések magyarázata:

* Gyógyhelyen is környezeti hatásvizsgálat-köteles.

** Gyógyhelyen csak

- a belterületi út 1800 egységjármű tervezett átlagos napi forgalomtól,

- az országos közúthálózat részét képező átkelő szakasz

környezeti hatásvizsgálat-köteles."

Tartalomjegyzék