Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

19/1999. (VII. 13.) BM rendelet

az egyes szakmai és vizsgáztatási követelmények kiadásáról szóló 38/1997. (VI. 27.) BM rendelet kiegészítéséről

A szakképzésről szóló, módosított 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § Az egyes szakmai és vizsgáztatási követelmények kiadásáról szóló 38/1997. (VI. 27.) BM rendelet melléklete az e rendelet mellékletében foglalt ingatlankezelő szakterület, valamint társasházkezelő szakterület szakképesítéseinek szakmai és vizsgáztatási követelményeivel egészül ki.

2. § Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Dr. Pintér Sándor s. k.

belügyminiszter

Melléklet a 19/1999. (VII. 13.) BM rendelethez

INGATLANKEZELŐ szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei

I. A szakképesítés adatai

OKJ azonosító
száma
Szakképesítés
megnevezése
Bevezetésének
kezdő napja
Alkalmazásának
utolsó napja
54 789903IngatlankezelőA rendelet
hatálybalépésének
napja
Visszavonásig

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
3613Ingatlankezelő

2. A munkaterület rövid, jellemző leírása

Az ingatlankezelői tevékenység olyan önálló feladatkör, amely a jó kapcsolatteremtő képességen alapulva, a munkafolyamat minden részletére kiterjed, és az ingatlangazdálkodás, valamint az ebben kialakult piaci viszonyok ismeretét is feltételezi.

Az ingatlankezelő a tevékenységi körén belül:

- az ingatlan jellemzőinek ismeretében - gazdasági elemzés alapján - tervajánlatot készít az ingatlan fenntartására (üzemeltetésére, karbantartására, felújítására) vonatkozóan,

- a megbízóval kötött szerződésben foglaltak szerint ellátja az üzemeltetési és a karbantartási feladatokat, irányítja és ellenőrzi a tervezett felújításokat,

- a megbízási szerződés alapján javaslatokat dolgoz ki az ingatlannal való gazdálkodás és az ingatlanhasznosítás, esetleges befektetés kérdéseiben.

3. A képesítés megszerzésének előfeltétele

Előképzettség a szakképesítés megszerzéséhez: középiskolai végzettség.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

1. Az ingatlankezelői tevékenység gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok, feladatcsoportok

1.1. Ingatlankezelési tervek készítése:

- az ingatlan jellemzőinek meghatározása (településen belüli elhelyezkedés, műszaki állapot),

- az ingatlan működési bevételeinek és kiadásainak számbavétele, meghatározása,

- a hasonló adottságú ingatlanok működésének vizsgálata,

- a működés javítását szolgáló javaslatok kidolgozása.

1.2. Ingatlanfenntartás:

- üzemeltetési feladatok folyamatos ellátása,

- karbantartási munkák számbavétele, bonyolítása,

- a kezelési terv szerinti felújítások bonyolítása,

- szerződéskötések (alvállalkozói, szolgáltatói, munkáltatói),

- alvállalkozók versenyeztetése, foglalkoztatása,

- szolgáltatók (közüzemi, kommunális stb.) tevékenységének ellenőrzése,

- a tulajdonosok, bérlők, használók tájékoztatása, jogos igényeinek kielégítése, igények felmérése,

- alkalmazottak felvétele, munkáltatói jogok érvényesítése,

- pénzintézetekkel (bankok, adóhatóságok, tb) kapcsolattartás,

- költségek tervezése, elszámolása.

1.3. Ingatlangazdálkodás

a) Ingatlanhasznosítási javaslatok:

- az ingatlan hasznosításával összefüggésben a jellemző műszaki adottságok felmérése,

- a műszaki adottságok és a piaci információk alapján hasznosítási javaslatok kialakítása,

- a hasznosítási javaslatok pénzügyi elemzése, üzleti terv készítése.

b) Ingatlan bérbeadása:

- rendelésfelvétel,

- kereslet-kínálat áttekintése,

- megbízó(k) tájékoztatása,

- partnerek felkutatása,

- kapcsolattartás (hatóságokkal, érdekképviseletekkel),

- szerződés előkészítése,

- bérek mértékének megállapítása,

- fizetési feltételek, bérbeszámítási lehetőségek,

- számlázás.

c) Ingatlan befektetési tervek készítése:

- jellemző tulajdonságok ismertetése,

- befektetői szándékok vizsgálata,

- befektetői hatásosság elemzése,

- megtérülési számítások értékelése.

2. Általános követelmények

Az ingatlankezelő a feladatai megoldásához szükséges mértékben rendelkezzen a tulajdonosok, bérlők, használók irányában a kapcsolatteremtéshez nélkülözhetetlen kommunikációs készséggel, és legyen jártas az üzleti tevékenységben, az üzleti tárgyalásokban.

Az ingatlankezelő rendelkezzen az alábbi ismeretekkel:

2.1. Műszaki ismeretek

- Ismerje a szakképesítéshez kapcsolódó fogalmakat, az építési módokat.

- Ismerje az épületszerkezeteket és azok ismétlődő hibajelenségeit, a garancia, a szavatosság, a kötelező alkalmassági idő érvényesítésének lehetőségeit.

- Ismerje az építésügyi előírásokat.

2.2. Jogi ismeretek

- Ismerje a szakképesítéshez kapcsolódó fogalmakat és intézményeket, ezek összefüggéseit.

- Ismerje a munkájához szükséges - a tulajdonjoggal, a bérlettel, az adózással, a munkajoggal, a társadalombiztosítással összefüggő - előírásokat.

2.3. Gazdasági ismeretek

- Ismerje a gazdaság, a piacgazdaság általános fogalmait, összefüggéseit és folyamatát, a vállalkozás alapfogalmait, funkcióit és alapvető pénzügyi, számviteli, társadalombiztosítási és adózási ismereteket.

- Ismerje az ingatlanok üzemeltetésének, karbantartásának, felújításának rendszerét, a tevékenység költségvonzatát.

- Ismerje a lakás és nem lakás céljára szolgáló épületek közüzemi ellátásának (villany, gáz, víz-csatorna szolgáltatás) rendszerét.

2.4. Nyilvántartásokhoz kapcsolódó ismeretek

- Ismerje és alkalmazza a tevékenységhez szükséges nyilvántartásokat.

- Rendelkezzen számítógépes adatkezelési ismeretekkel.

- Tájékozott legyen az információgyűjtés és -kiértékelés formáiról.

2.5. Piaci ismeretek

- Rendelkezzen a tevékenységi körébe tartozó piaci ismeretekkel, információkkal.

- Ismerje az ingatlanok hasznosításával összefüggésben a lakások, helyiségek vételárának, lakbérének, helyiségbérének alakulását.

- Ismerje az építőipari munkák versenyeztetésére, a munkák elvégzésére vonatkozó megbízás rendszerét, szabályait.

3. Részletes követelmények

Az ingatlankezelő a következő témakörökből rendelkezzen elméleti és gyakorlati ismeretekkel:

3.1. Műszaki ismeretek

- Alapfokú műszaki ismeretek (szerkezetismeret, építészeti anyag- és szerkezetismeret, épületgépészeti ismeretek).

- Műszaki ismeretek (háttérismeretek az épületek és a szerkezetek diagnosztizálási, felújítási, karbantartási munkáiról).

- Építésügyi szabályok (új építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.).

3.2. Jogi ismeretek

- Polgári jogi ismeretek (a tulajdon fogalma, formái, a tulajdonjog tartalma, az ingatlan tulajdonjoga, az épület és föld kapcsolata, a jelzálogjog, a kártérítés általános szabályai, a szerződések általános szabályai, a megbízási, vállalkozási, bérleti, adásvételi, közüzemi szerződések stb.).

- A lakások és helyiségek bérletéről szóló törvény rendelkezéseinek ismerete. Az önkormányzati tulajdonú ingatlanok elidegenítése, valamint az azokkal való gazdálkodás új szabályai.

- Társasházzal kapcsolatos jogi ismeretek (a társasháztulajdon keletkezése, az átalakulás és a fenntartás új követelményrendszere).

- Lakásszövetkezetekkel kapcsolatos jogi ismeretek (a lakásszövetkezet létrejötte, a szövetkezeti átalakulás és a fenntartás rendelkezései).

- Az ingatlan-nyilvántartási ismeretek.

- Az államigazgatási eljárás szabályai (általános szabályok, földhivatali eljárás, kisajátítási eljárás, jogorvoslati rendszer).

- Adó- és illetékjogi ismeretek.

- Építésügyi jogszabályok (új építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.).

3.3. Gazdasági ismeretek

- Pénzügyi és számviteli ismeretek (könyvvezetés, nyilvántartás stb.).

- Hitel- és támogatási rendszer az ingatlanok megszerzéséhez és felújításához, korszerűsítéséhez (központi, helyi támogatások, hitelezési rendszerek).

- Társadalombiztosítási és adózási ismeretek (a munkáltatói feladatokkal, az árubeszerzéssel, a munkák, szolgáltatások megrendelésével, elvégzésével, az ingatlanhasznosítással kapcsolatban).

- Gyakorlati módszerek és technikák.

3.4. Az ingatlankezelés gyakorlata és technikai ismeretek

3.4.1. Az ingatlankezelő elméletben ismerje az ingatlanfenntartás területén:

- a megbízási szerződésekhez szükséges ajánlattétel követelményeit,

- az ingatlanról történő tájékozódás lehetőségeit, az ingatlan fekvését meghatározó környezet és a település jellemzőinek számbavételét,

- a tevékenység végzéséhez kapcsolódó szerződések formáit, az építésügyi, a földhivatali eljárások rendjét,

- a pénzügyi konstrukciókat, a fizetési feltételek megállapítását, a számlázás rendjét, a megtérülési számítások elvégzésének módszereit.

3.4.2. Az ingatlankezelő gyakorlatban ismerje az ingatlanfenntartás területén:

- az ingatlan jellemzőit, az épület felszereltsége megállapításának módját,

- az üzemeltetési, karbantartási, felújítási munkák tervezésének és megvalósításának gyakorlatát,

- kapcsolattartás formáit és módját a közüzemi szolgáltatókkal,

- kapcsolattartás lehetőségeit és követelményeit a pénzintézetekkel, szakhatóságokkal, adóhatóságokkal és társadalombiztosítással,

- megbízókkal és bérlőkkel történő kapcsolattartás és elszámolás módját,

- vállalkozókkal, alvállalkozókkal, szolgáltatókkal történő kapcsolattartás és elszámolás módját.

3.4.3. Az ingatlankezelő tudja

- a megfelelő viselkedésnormákat alkalmazni a tulajdonosokkal, bérlőkkel, alvállalkozókkal, üzletfelekkel, hatóságokkal való kapcsolattartásban.

3.5. Az ingatlankezelő az ismereteit önállóan tudja alkalmazni a következő területeken:

3.5.1. A megbízási szerződés:

- kezelési tervajánlat elkészítése,

- az elfogadott tervváltozatra a megbízási szerződés megkötése.

3.5.2. A szerződés szerinti munkák előkészítése:

- az ingatlan adatainak, műszaki paramétereinek, közművesítettségének, felszereltségének ismerete, illetve megállapítása, nyilvántartásba vétele,

- a tulajdonosok, bérlők, használók nyilvántartásba vétele, az elvégzendő munkákra vonatkozó összehasonlító információk beszerzése, értékelése.

3.5.3. A szerződéses feladatok teljesítése, a fenntartási tevékenység ellátása:

- ingatlan működtetése,

- szerződéskötések,

- alvállalkozók foglalkoztatása,

- kapcsolattartás tulajdonosokkal, bérlőkkel, használókkal,

- alkalmazottak foglalkoztatása,

- pénzügyi feladatok (bevételek-kiadások) intézése,

- számlázás, költség- és árérvényesítés,

- adózással, tb-vel kapcsolatos tevékenység,

- banki pénzforgalom és hitelügyletek intézése.

3.5.4. Az ingatlangazdálkodással kapcsolatos javaslatok kidolgozása:

- piaci információk begyűjtése, elemzése,

- működési költségek számbavétele,

- bérlemények és bérleti feltételek számbavétele, elemzése,

- üzleti terv készítése,

- lehetséges piaci partnerek feltárása, megkeresése,

- befektetési, megtérülési számítások elvégzése és értékelése.

3.5.5. Kapcsolattartás

- hatóságokkal és érdekképviseletekkel,

- megbízó folyamatos tájékoztatása.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

A vizsgakövetelmények megegyeznek a III. fejezetben tantárgyanként meghatározott követelményekkel és követelményszintekkel.

Az ingatlankezelő szakmai vizsgát a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény, valamint a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről kiadott 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet előírásai szerint kell lefolytatni.

1. A vizsgára bocsátás feltételei

A vizsgára az jelentkezhet, aki az elméleti és gyakorlati szakképzésre szervezett tanfolyamon részt vett.

A vizsgára bocsátás előfeltétele: szakmai dolgozat benyújtása.

2. A szakmai vizsga részei

Írásbeli vizsga

Szóbeli vizsga

Gyakorlati vizsga

3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok

Írásbeli vizsga

Az írásbeli vizsgarészen a III. fejezet 2. pontjában feltüntetett szakmai tantárgyak keretében tanult - az általános és a részletes szakmai követelményekben meghatározott -, a szakmai tantárgyak témaköreiből összeállított feladatlapot kell megoldani.

Időtartam: 180 perc.

Szóbeli vizsga

A szóbeli vizsgarészen a III. fejezet 2. pontjában feltüntetett szakmai tantárgyak keretében tanult - az általános és a részletes szakmai követelményekben meghatározott - szakmai témakörök alapján kell számot adni, különösen a következő témákból:

- műszaki ismeretek (szerkezetismeret, a szerkezetek diagnosztizálási, felújítási, karbantartási munkái, az építésügyi szabályok),

- jogi ismeretek (a tulajdonjog és fajtái, jellemzői, a bérleti, az ingatlan-nyilvántartási, adó- és illetékjogi ismeretek),

- gazdasági ismeretek (pénzügyi és számviteli, központi és helyi támogatási, adózási és társadalombiztosítási szabályok, valamint a gyakorlati alkalmazásuk),

- az ingatlankezelés gyakorlata és technikája (az ingatlan jellemzőinek, felszereltségének meghatározása, a munkák tervezése, kapcsolattartás).

A szóbeli vizsgán a vizsgatantárgyak által meghatározott ismeretek szintetizálására, az összefüggésrendszerről történő számonkérésre kell törekedni.

Időtartam: a felkészülési idő minimum 30 perc.

Az írásbeli, valamint a szóbeli vizsga tételeit a részletes követelményekben meghatározottak alapján a szervező intézmény állítja össze, és a belügyminiszter hagyja jóvá. A belügyminiszter jóváhagyását a vizsgáztatásra vonatkozó engedély megkérésével egyidejűleg kell kérni.

Gyakorlati vizsga

Témakörök:

A vizsgázó által elkészített szakmai dolgozat megvédése. A szakmai dolgozat témája a vizsgázó által kiválasztott, konkrét ingatlanra vonatkozó ingatlankezelési terv elkészítése.

A szakmai dolgozat lehetséges témáit a III. fejezet 2. pontjának megfelelően a szakmai vizsgaszervező intézmény állítja össze, és a vizsgabizottság elnöke hagyja jóvá.

A vizsga értékelése:

A vizsgázó szakmai elméletből és szakmai gyakorlatból kap osztályzatot.

A szakmai elmélet osztályzatát az írásbeli és szóbeli elméleti vizsgarészekre kapott érdemjegyek írásbeli vizsgarész osztályzata felé kerekített átlaga adja. A vizsgarészeket külön-külön (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell értékelni.

Eredménytelen az írásbeli feladatlap megoldása, ha a jelölt a kérdések több, mint a felére nem ad helyes választ.

A szakmai gyakorlat érdemjegyét a szakmai dolgozat tartalmára és a megvédésére kapott érdemjegy és a gyakorlati kérdésekre adott válasz határozza meg.

Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményét legalább elégséges eredménnyel teljesítette.

Igazoltan elmulasztott vagy valós indokkal megszakított vizsgát követően, pótlóvizsga tehető. Minden egyéb sikertelen vagy elmulasztott vizsga csak javítóvizsgával ismételhető.

Javító- és pótlóvizsgát csak az eredménytelen (elégtelen osztályzatú), illetve az elmulasztott vizsgarészből kell tenni.

A javító- és pótlóvizsgára egyaránt a jelölt kérelme alapján már a következő vizsgaidőszakban is sor kerülhet.

TÁRSASHÁZKEZELŐ szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei

I. A szakképesítés adatai

OKJ azonosító
száma
Szakképesítés
megnevezése
Bevezetésének
kezdő napja
Alkalmazásának
utolsó napja
52 789903TársasházkezelőA rendelet
hatálybalépésének
napja
Visszavonásig

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
3613Társasházkezelő

2. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A társasház-kezelői tevékenység olyan önálló feladatkör, amely a jó kapcsolatteremtő képességen alapulva, a munkafolyamat minden részletére kiterjed, és a társasház fenntartásával, a társasházak működésével összefüggő követelmények ismeretét feltételezi.

A társasházkezelő a tevékenységi körén belül:

- a társasház adottságainak ismeretében - gazdasági elemzés alapján - ajánlatot készít az épület fenntartására (üzemeltetésére, karbantartására, felújítására) vonatkozóan,

- a tulajdonostársakkal kötött megbízási szerződésben foglaltak szerint szervezi az üzemeltetési és karbantartási feladatokat, irányítja és ellenőrzi a tervezett felújításokat,

- a megbízási szerződés alapján javaslatokat dolgoz ki a társasház gazdálkodása, a közös tulajdonú épületrészek hasznosítása kérdéseiben.

3. A képesítés megszerzésének előfeltétele

Előképzettség a szakképesítés megszerzéséhez: középiskolai végzettség.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

1. A társasház-kezelői tevékenység gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok, feladatcsoportok

1.1. Társasház-kezelési költségvetés és beszámoló készítése:

- az épület, a közös tulajdonú területek, helyiségek jellemzőinek meghatározása (településen belüli elhelyezkedés, műszaki állapot),

- a társasház működési bevételeinek és kiadásainak számbavétele, meghatározása,

- az éves költségvetési javaslat és az előző évi beszámoló elkészítése,

- működés javítását szolgáló, illetőleg a felújításra vonatkozó javaslatok kidolgozása.

1.2. Az épület fenntartása:

- üzemeltetési feladatok folyamatos ellátása,

- karbantartási munkák számbavétele, bonyolítása,

- a tulajdonostársak döntése szerinti felújítások bonyolítása,

- szerződéskötések (alvállalkozói, szolgáltatói, munkáltatói),

- szolgáltatók (közüzemi, kommunális stb.) tevékenységének ellenőrzése,

- a tulajdonosok, bérlők, használók tájékoztatása, jogos igényeinek kielégítése, igények felmérése, a közgyűlés megtartásának kezdeményezése,

- alkalmazottak felvétele, munkáltatói jogok érvényesítése,

- pénzintézetekkel (bankok, adóhatóságok, tb) kapcsolattartás,

- költségek tervezése, elszámolása.

1.3. A társasház gazdálkodása

a) Hasznosítási javaslatok:

- épület jellemzői és műszaki adottságai alapján a közös területek, helyiségek, lakások hasznosítási javaslatainak kialakítása,

- a hasznosítási javaslatok pénzügyi elemzése, terv készítése.

b) Közös tulajdonú épületrészek (helyiség, lakás) bérbeadása:

- kereslet-kínálat áttekintése,

- megbízó(k) tájékoztatása,

- partnerek felkutatása,

- kapcsolattartás (hatóságokkal, érdekképviseletekkel),

- szerződés előkészítése,

- bérek mértékének megállapítása,

- fizetési feltételek, bérbeszámítási lehetőségek,

- számlázás.

2. Általános követelmények

A társasházkezelő a feladatai megoldásához szükséges mértékben rendelkezzen a tulajdonosok, bérlők, használók irányában a kapcsolatteremtéshez és annak folyamatos fenntartásához nélkülözhetetlen kommunikációs készséggel.

A feladatai ellátása során legyen jártas a munkavállalókkal, a vállalkozókkal való kapcsolatteremtésben.

A társasházkezelő rendelkezzen az alábbi ismeretekkel:

2.1. Műszaki ismeretek

- Ismerje a társasházhoz kapcsolódó műszaki alapfogalmakat, a lakóépületek szerkezeteit és azok ismétlődő hibajelenségeit, a garancia, a szavatosság, a kötelező alkalmassági idő érvényesítésének lehetőségeit.

- Ismerje az építésügyi előírásokat.

2.2. Jogi ismeretek

- Ismerje a társasházra vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket, ezek összefüggéseit.

- Ismerje a feladatköre ellátásához szükséges - a társasháztulajdonnal, a bérlettel, az adózással, a munkajoggal, a társadalombiztosítással, valamint a felújítások támogatásával összefüggő - előírásokat.

2.3. Gazdasági ismeretek

- Alapvető pénzügyi, számviteli, könyvvezetési, valamint társadalombiztosítási és adózási ismeretekkel rendelkezzen.

- Ismerje a társasházak üzemeltetésének, karbantartásának, felújításának rendszerét, a tevékenység költségvonzatát.

- Ismerje a lakóépületek közüzemi ellátásának (villany-, gáz-, víz-, csatornaszolgáltatás), továbbá a távfűtés és a központifűtés- és melegvízellátás gazdasági rendszerét.

2.4. Nyilvántartásokhoz kapcsolódó ismeretek

- Ismerje és alkalmazza a társasházkezelés folyamatos ellátásához szükséges nyilvántartásokat.

- Tájékozott legyen az épületfenntartáshoz kapcsolódó információgyűjtés és -kiértékelés formáiról.

2.5. Piaci ismeretek

- Ismerje a közös tulajdonú helyiségek, lakások (házfelügyelői, gondnoki lakás) bérének, vételárának alakulását, az épület közös területei hasznosításának lehetőségeit.

- Ismerje az építőipari munkák versenyeztetésére, a munkák elvégzésére vonatkozó megbízás rendszerét, szabályait.

3. Részletes követelmények

A társasházkezelő a következő témakörökből rendelkezzen elméleti és gyakorlati ismeretekkel:

3.1. Műszaki ismeretek

- A társasházhoz kapcsolódó alapfokú műszaki ismeretek.

- Műszaki ismeretek (háttérismeretek az épületek és a szerkezetek diagnosztizálási, felújítási, karbantartási munkáiról).

- Építésügyi szabályok (új építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.).

3.2. Jogi ismeretek

- Polgári jogi ismeretek (a tulajdon fogalma, formái, a tulajdonjog tartalma, az ingatlan tulajdonjoga, az épület és föld kapcsolata, a jelzálogjog, a kártérítés általános szabályai, a szerződések általános szabályai, a megbízási, vállalkozási, bérleti, adásvételi, közüzemi szerződések stb.).

- Társasházzal kapcsolatos jogi ismeretek (a társasháztulajdon keletkezése, az alapító okirat tartalma, a közös képviselő jogai és kötelezettségei, a közgyűlés összehívása, megtartásának rendje, a tulajdonostársak belső jogviszonya, a közös költségek viselésének szabályai, az egyhangú döntést igénylő kérdések, az átalakulás és a fenntartás új követelményrendszere).

- A lakások és helyiségek bérletéről szóló törvény rendelkezéseinek ismerete, az önkormányzati és az állami tulajdonú lakások, helyiségek elidegenítésének főbb szabályai.

- Az ingatlan-nyilvántartás részei, a tulajdoni lap részei és tartalma.

- Az államigazgatási eljárás alapvető szabályai (általános szabályok, földhivatali eljárás, birtokvédelem, jogorvoslati rendszer).

- A társasházkezeléshez kapcsolódó adó- és illetékjogi ismeretek.

- Építésügyi jogszabályok (új építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.).

3.3. Gazdasági ismeretek

- Alapvető pénzügyi és számviteli ismeretek (bankszámla nyitása és kezelése, számlák kiállítása és a benyújtott számlák ellenőrzése, könyvvezetés, nyilvántartás stb.).

- Hitel- és támogatási rendszer a társasházak felújításához, korszerűsítéséhez (központi, helyi támogatások, hitelezési rendszerek).

- Társadalombiztosítási és adózási ismeretek (a munkáltatói feladatokkal, az árubeszerzéssel, a munkák, szolgáltatások megrendelésével, elvégzésével, a közös tulajdonú épületrészek hasznosításával kapcsolatban).

- Gyakorlati módszerek és technikák.

3.4. A társasházkezelés gyakorlata és technikai ismeretek

3.4.1. A társasházkezelő elméletben ismerje az épület fenntartása területén:

- a megbízási szerződéshez szükséges ajánlattétel követelményeit,

- a társasházról történő tájékozódás lehetőségeit, az épület fekvését meghatározó környezet és a település jellemzőinek számbavételét,

- a társasház működésére vonatkozó éves költségvetés és az előző évi beszámoló elkészítésének tartalmi követelményeit és módszerét,

- a tevékenység végzéséhez kapcsolódó szerződések formáit, az építésügyi, a földhivatali eljárások rendjét,

- a pénzügyi konstrukciókat, a fizetési feltételek megállapítását, a számlázás rendjét.

3.4.2. A társasházkezelő gyakorlatban ismerje az épület fenntartása területén:

- az ingatlan jellemzői, az épület felszereltsége megállapításának módját,

- az épület üzemeltetési, karbantartási, felújítási munkái tervezésének és megvalósításának gyakorlatát,

- kapcsolattartás formáit és módját a közüzemi szolgáltatókkal,

- kapcsolattartás lehetőségeit és követelményeit a pénzintézetekkel, szakhatóságokkal, adóhatóságokkal és társadalombiztosítással,

- megbízókkal és a bérlőkkel történő kapcsolattartás és elszámolás módját,

- vállalkozókkal, alvállalkozókkal, szolgáltatókkal történő kapcsolattartás és elszámolás módját.

3.4.3. A társasházkezelő tudja

- a megfelelő viselkedésnormákat alkalmazni a tulajdonosokkal, bérlőkkel, alvállalkozókkal, üzletfelekkel, hatóságokkal való kapcsolattartásban.

3.5. A társasházkezelő az ismereteit önállóan tudja alkalmazni a következő területeken:

3.5.1. A megbízási szerződés:

- a társasházkezelés ellátására vonatkozó ajánlat elkészítése,

- az elfogadott ajánlat alapján a megbízási szerződés megkötése.

3.5.2. A szerződés szerinti munkák előkészítése:

- az ingatlan jellemzőinek, az épület adatainak, műszaki paramétereinek, közművesítettségének, felszereltségének ismerete, illetve megállapítása, nyilvántartásba vétele,

- a tulajdonosok, bérlők, használók nyilvántartásba vétele, az elvégzendő munkákra vonatkozó összehasonlító információk beszerzése, értékelése.

3.5.3. A szerződéses feladatok teljesítése, a fenntartási tevékenység ellátása:

- a társasház működtetése,

- szerződéskötések,

- alvállalkozók foglalkoztatása,

- kapcsolattartás tulajdonosokkal, bérlőkkel, használókkal,

- alkalmazottak foglalkoztatása,

- pénzügyi feladatok (bevételek-kiadások) intézése,

- számlázás, költség- és árérvényesítés,

- adózással, tb-vel kapcsolatos tevékenység,

- banki kapcsolatok intézése.

3.5.4. A társasház gazdálkodásával kapcsolatos javaslatok kidolgozása:

- működési költségek számbavétele,

- bérlemények és bérleti feltételek számbavétele, elemzése,

- hasznosítási javaslat készítése,

- megtérülési számítások elvégzése és értékelése.

3.5.5. Kapcsolattartás

- hatóságokkal és érdekképviseletekkel,

- megbízó folyamatos tájékoztatása.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

A vizsgakövetelmények megegyeznek a III. fejezetben tantárgyanként meghatározott követelményekkel és követelményszintekkel.

A társasházkezelő szakmai vizsgát a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény, valamint a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről kiadott 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet előírásai szerint kell lefolytatni.

1. A vizsgára bocsátás feltételei

A vizsgára az jelentkezhet, aki az elméleti és gyakorlati szakképzésre szervezett tanfolyamon részt vett.

A vizsgára bocsátás előfeltétele: vizsgadolgozat elkészítése.

2. A szakmai vizsga részei

Írásbeli vizsga.

Szóbeli vizsga.

Gyakorlati vizsga.

3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok

Írásbeli vizsga

Az írásbeli vizsgarészen a III. fejezet 2. pontjában feltüntetett szakmai tantárgyak keretében tanult - az általános és a részletes szakmai követelményekben meghatározott -, a szakmai tantárgyak témakörei alapján összeállított feladatlapot kell megoldani.

Időtartam: 180 perc.

Szóbeli vizsga

A szóbeli vizsgarészen a III. fejezet 2. pontjában feltüntetett szakmai tantárgyak keretében tanult - az általános és a részletes szakmai követelményekben meghatározott - szakmai témakörök alapján kell számot adni, különösen a következő témákból:

- műszaki ismeretek (alapfokú műszaki ismeretek, háttérismeretek, építésügyi szabályok),

- jogi ismeretek (a tulajdonjog, a társasháztulajdon jellemzői, az ingatlan-nyilvántartási, a bérleti, a társasházkezeléshez kapcsolódó adó- és illetékjogi ismeretek),

- gazdasági ismeretek (pénzügyi és számviteli alapismeretek, hitelezési és támogatási formák, társadalombiztosítási és adózási ismeretek, valamint a gyakorlati alkalmazásuk),

- a társasházkezelés gyakorlata és technikája (az ingatlan jellemzőinek, felszereltségének meghatározása, a munkák tervezése, kapcsolattartás).

A szóbeli vizsgán a vizsgatantárgyak által meghatározott ismeretek szintetizálására, az összefüggésrendszerről történő számonkérésre kell törekedni.

Időtartam: a felkészülési idő minimum 30 perc.

Az írásbeli, valamint a szóbeli vizsga tételeit a részletes követelményekben meghatározottak alapján a szervező intézmény állítja össze, és a belügyminiszter hagyja jóvá. A belügyminiszter jóváhagyását a vizsgáztatásra vonatkozó engedély megkérésével egyidejűleg kell kérni.

Gyakorlati vizsga

Témakörök:

A vizsgázó által elkészített vizsgadolgozat értékelése. A vizsgadolgozat témája a vizsgázó által kiválasztott, konkrét társasházra vonatkozó kezelési terv elkészítése.

A vizsgadolgozat lehetséges témáit a III. fejezet 2. pontjának megfelelően a szakmai vizsgaszervező intézmény állítja össze, és a vizsgabizottság elnöke hagyja jóvá.

A vizsga értékelése:

A vizsgázó szakmai elméletből és szakmai gyakorlatból kap osztályzatot.

A szakmai elmélet osztályzatát az írásbeli és szóbeli elméleti vizsgarészekre kapott érdemjegyek írásbeli vizsgarész osztályzata felé kerekített átlaga adja. A vizsgarészeket külön-külön (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell értékelni.

Eredménytelen az írásbeli feladatlap megoldása, ha a jelölt a kérdések több, mint a felére nem ad helyes választ.

A szakmai gyakorlat érdemjegyét a vizsgadolgozatra kapott érdemjegy és a gyakorlati kérdésekre adott válasz határozza meg.

Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményét legalább elégséges eredménnyel teljesítette.

Igazoltan elmulasztott, vagy valós indokkal megszakított vizsgát követően, pótlóvizsga tehető. Minden egyéb sikertelen vagy elmulasztott vizsga csak javítóvizsgával ismételhető.

Javító- és pótlóvizsgát csak az eredménytelen (elégtelen osztályzatú), illetve az elmulasztott vizsgarészből kell tenni.

A javító- és pótlóvizsgára egyaránt a jelölt kérelme alapján már a következő vizsgaidőszakban is sor kerülhet.

Tartalomjegyzék