Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

19/1999. (VII. 13.) BM rendelet

az egyes szakmai és vizsgáztatási követelmények kiadásáról szóló 38/1997. (VI. 27.) BM rendelet kiegészítéséről

A szakképzésről szóló, módosított 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § Az egyes szakmai és vizsgáztatási követelmények kiadásáról szóló 38/1997. (VI. 27.) BM rendelet melléklete az e rendelet mellékletében foglalt ingatlankezelő szakterület, valamint társasházkezelő szakterület szakképesítéseinek szakmai és vizsgáztatási követelményeivel egészül ki.

2. § Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Dr. Pintér Sándor s. k.

belügyminiszter

Melléklet a 19/1999. (VII. 13.) BM rendelethez

INGATLANKEZELŐ szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei

I. A szakképesítés adatai

OKJ azonosító
száma
Szakképesítés
megnevezése
Bevezetésének
kezdő napja
Alkalmazásának
utolsó napja
54 789903IngatlankezelőA rendelet
hatálybalépésének
napja
Visszavonásig

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
3613Ingatlankezelő

2. A munkaterület rövid, jellemző leírása

Az ingatlankezelői tevékenység olyan önálló feladatkör, amely a jó kapcsolatteremtő képességen alapulva, a munkafolyamat minden részletére kiterjed, és az ingatlangazdálkodás, valamint az ebben kialakult piaci viszonyok ismeretét is feltételezi.

Az ingatlankezelő a tevékenységi körén belül:

- az ingatlan jellemzőinek ismeretében - gazdasági elemzés alapján - tervajánlatot készít az ingatlan fenntartására (üzemeltetésére, karbantartására, felújítására) vonatkozóan,

- a megbízóval kötött szerződésben foglaltak szerint ellátja az üzemeltetési és a karbantartási feladatokat, irányítja és ellenőrzi a tervezett felújításokat,

- a megbízási szerződés alapján javaslatokat dolgoz ki az ingatlannal való gazdálkodás és az ingatlanhasznosítás, esetleges befektetés kérdéseiben.

3. A képesítés megszerzésének előfeltétele

Előképzettség a szakképesítés megszerzéséhez: középiskolai végzettség.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

1. Az ingatlankezelői tevékenység gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok, feladatcsoportok

1.1. Ingatlankezelési tervek készítése:

- az ingatlan jellemzőinek meghatározása (településen belüli elhelyezkedés, műszaki állapot),

- az ingatlan működési bevételeinek és kiadásainak számbavétele, meghatározása,

- a hasonló adottságú ingatlanok működésének vizsgálata,

- a működés javítását szolgáló javaslatok kidolgozása.

1.2. Ingatlanfenntartás:

- üzemeltetési feladatok folyamatos ellátása,

- karbantartási munkák számbavétele, bonyolítása,

- a kezelési terv szerinti felújítások bonyolítása,

- szerződéskötések (alvállalkozói, szolgáltatói, munkáltatói),

- alvállalkozók versenyeztetése, foglalkoztatása,

- szolgáltatók (közüzemi, kommunális stb.) tevékenységének ellenőrzése,

- a tulajdonosok, bérlők, használók tájékoztatása, jogos igényeinek kielégítése, igények felmérése,

- alkalmazottak felvétele, munkáltatói jogok érvényesítése,

- pénzintézetekkel (bankok, adóhatóságok, tb) kapcsolattartás,

- költségek tervezése, elszámolása.

1.3. Ingatlangazdálkodás

a) Ingatlanhasznosítási javaslatok:

- az ingatlan hasznosításával összefüggésben a jellemző műszaki adottságok felmérése,

- a műszaki adottságok és a piaci információk alapján hasznosítási javaslatok kialakítása,

- a hasznosítási javaslatok pénzügyi elemzése, üzleti terv készítése.

b) Ingatlan bérbeadása:

- rendelésfelvétel,

- kereslet-kínálat áttekintése,

- megbízó(k) tájékoztatása,

- partnerek felkutatása,

- kapcsolattartás (hatóságokkal, érdekképviseletekkel),

- szerződés előkészítése,

- bérek mértékének megállapítása,

- fizetési feltételek, bérbeszámítási lehetőségek,

- számlázás.

c) Ingatlan befektetési tervek készítése:

- jellemző tulajdonságok ismertetése,

- befektetői szándékok vizsgálata,

- befektetői hatásosság elemzése,

- megtérülési számítások értékelése.

2. Általános követelmények

Az ingatlankezelő a feladatai megoldásához szükséges mértékben rendelkezzen a tulajdonosok, bérlők, használók irányában a kapcsolatteremtéshez nélkülözhetetlen kommunikációs készséggel, és legyen jártas az üzleti tevékenységben, az üzleti tárgyalásokban.

Az ingatlankezelő rendelkezzen az alábbi ismeretekkel:

2.1. Műszaki ismeretek

- Ismerje a szakképesítéshez kapcsolódó fogalmakat, az építési módokat.

- Ismerje az épületszerkezeteket és azok ismétlődő hibajelenségeit, a garancia, a szavatosság, a kötelező alkalmassági idő érvényesítésének lehetőségeit.

- Ismerje az építésügyi előírásokat.

2.2. Jogi ismeretek

- Ismerje a szakképesítéshez kapcsolódó fogalmakat és intézményeket, ezek összefüggéseit.

- Ismerje a munkájához szükséges - a tulajdonjoggal, a bérlettel, az adózással, a munkajoggal, a társadalombiztosítással összefüggő - előírásokat.

2.3. Gazdasági ismeretek

- Ismerje a gazdaság, a piacgazdaság általános fogalmait, összefüggéseit és folyamatát, a vállalkozás alapfogalmait, funkcióit és alapvető pénzügyi, számviteli, társadalombiztosítási és adózási ismereteket.

- Ismerje az ingatlanok üzemeltetésének, karbantartásának, felújításának rendszerét, a tevékenység költségvonzatát.

- Ismerje a lakás és nem lakás céljára szolgáló épületek közüzemi ellátásának (villany, gáz, víz-csatorna szolgáltatás) rendszerét.

2.4. Nyilvántartásokhoz kapcsolódó ismeretek

- Ismerje és alkalmazza a tevékenységhez szükséges nyilvántartásokat.

- Rendelkezzen számítógépes adatkezelési ismeretekkel.

- Tájékozott legyen az információgyűjtés és -kiértékelés formáiról.

2.5. Piaci ismeretek

- Rendelkezzen a tevékenységi körébe tartozó piaci ismeretekkel, információkkal.

- Ismerje az ingatlanok hasznosításával összefüggésben a lakások, helyiségek vételárának, lakbérének, helyiségbérének alakulását.

- Ismerje az építőipari munkák versenyeztetésére, a munkák elvégzésére vonatkozó megbízás rendszerét, szabályait.

3. Részletes követelmények

Az ingatlankezelő a következő témakörökből rendelkezzen elméleti és gyakorlati ismeretekkel:

3.1. Műszaki ismeretek

- Alapfokú műszaki ismeretek (szerkezetismeret, építészeti anyag- és szerkezetismeret, épületgépészeti ismeretek).

- Műszaki ismeretek (háttérismeretek az épületek és a szerkezetek diagnosztizálási, felújítási, karbantartási munkáiról).

- Építésügyi szabályok (új építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.).

3.2. Jogi ismeretek

- Polgári jogi ismeretek (a tulajdon fogalma, formái, a tulajdonjog tartalma, az ingatlan tulajdonjoga, az épület és föld kapcsolata, a jelzálogjog, a kártérítés általános szabályai, a szerződések általános szabályai, a megbízási, vállalkozási, bérleti, adásvételi, közüzemi szerződések stb.).

- A lakások és helyiségek bérletéről szóló törvény rendelkezéseinek ismerete. Az önkormányzati tulajdonú ingatlanok elidegenítése, valamint az azokkal való gazdálkodás új szabályai.

- Társasházzal kapcsolatos jogi ismeretek (a társasháztulajdon keletkezése, az átalakulás és a fenntartás új követelményrendszere).

- Lakásszövetkezetekkel kapcsolatos jogi ismeretek (a lakásszövetkezet létrejötte, a szövetkezeti átalakulás és a fenntartás rendelkezései).

- Az ingatlan-nyilvántartási ismeretek.

- Az államigazgatási eljárás szabályai (általános szabályok, földhivatali eljárás, kisajátítási eljárás, jogorvoslati rendszer).

- Adó- és illetékjogi ismeretek.

- Építésügyi jogszabályok (új építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.).

3.3. Gazdasági ismeretek

- Pénzügyi és számviteli ismeretek (könyvvezetés, nyilvántartás stb.).

- Hitel- és támogatási rendszer az ingatlanok megszerzéséhez és felújításához, korszerűsítéséhez (központi, helyi támogatások, hitelezési rendszerek).

- Társadalombiztosítási és adózási ismeretek (a munkáltatói feladatokkal, az árubeszerzéssel, a munkák, szolgáltatások megrendelésével, elvégzésével, az ingatlanhasznosítással kapcsolatban).

- Gyakorlati módszerek és technikák.

3.4. Az ingatlankezelés gyakorlata és technikai ismeretek

3.4.1. Az ingatlankezelő elméletben ismerje az ingatlanfenntartás területén:

- a megbízási szerződésekhez szükséges ajánlattétel követelményeit,

- az ingatlanról történő tájékozódás lehetőségeit, az ingatlan fekvését meghatározó környezet és a település jellemzőinek számbavételét,

- a tevékenység végzéséhez kapcsolódó szerződések formáit, az építésügyi, a földhivatali eljárások rendjét,

- a pénzügyi konstrukciókat, a fizetési feltételek megállapítását, a számlázás rendjét, a megtérülési számítások elvégzésének módszereit.

3.4.2. Az ingatlankezelő gyakorlatban ismerje az ingatlanfenntartás területén:

- az ingatlan jellemzőit, az épület felszereltsége megállapításának módját,

- az üzemeltetési, karbantartási, felújítási munkák tervezésének és megvalósításának gyakorlatát,

- kapcsolattartás formáit és módját a közüzemi szolgáltatókkal,

- kapcsolattartás lehetőségeit és követelményeit a pénzintézetekkel, szakhatóságokkal, adóhatóságokkal és társadalombiztosítással,

- megbízókkal és bérlőkkel történő kapcsolattartás és elszámolás módját,

- vállalkozókkal, alvállalkozókkal, szolgáltatókkal történő kapcsolattartás és elszámolás módját.

3.4.3. Az ingatlankezelő tudja

- a megfelelő viselkedésnormákat alkalmazni a tulajdonosokkal, bérlőkkel, alvállalkozókkal, üzletfelekkel, hatóságokkal való kapcsolattartásban.

3.5. Az ingatlankezelő az ismereteit önállóan tudja alkalmazni a következő területeken:

3.5.1. A megbízási szerződés:

- kezelési tervajánlat elkészítése,

- az elfogadott tervváltozatra a megbízási szerződés megkötése.

3.5.2. A szerződés szerinti munkák előkészítése:

- az ingatlan adatainak, műszaki paramétereinek, közművesítettségének, felszereltségének ismerete, illetve megállapítása, nyilvántartásba vétele,

- a tulajdonosok, bérlők, használók nyilvántartásba vétele, az elvégzendő munkákra vonatkozó összehasonlító információk beszerzése, értékelése.

3.5.3. A szerződéses feladatok teljesítése, a fenntartási tevékenység ellátása:

- ingatlan működtetése,

- szerződéskötések,

- alvállalkozók foglalkoztatása,

- kapcsolattartás tulajdonosokkal, bérlőkkel, használókkal,

- alkalmazottak foglalkoztatása,

- pénzügyi feladatok (bevételek-kiadások) intézése,

- számlázás, költség- és árérvényesítés,

- adózással, tb-vel kapcsolatos tevékenység,

- banki pénzforgalom és hitelügyletek intézése.

3.5.4. Az ingatlangazdálkodással kapcsolatos javaslatok kidolgozása:

- piaci információk begyűjtése, elemzése,

- működési költségek számbavétele,

- bérlemények és bérleti feltételek számbavétele, elemzése,

- üzleti terv készítése,

- lehetséges piaci partnerek feltárása, megkeresése,

- befektetési, megtérülési számítások elvégzése és értékelése.

3.5.5. Kapcsolattartás

- hatóságokkal és érdekképviseletekkel,

- megbízó folyamatos tájékoztatása.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

A vizsgakövetelmények megegyeznek a III. fejezetben tantárgyanként meghatározott követelményekkel és követelményszintekkel.

Az ingatlankezelő szakmai vizsgát a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény, valamint a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről kiadott 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet előírásai szerint kell lefolytatni.

1. A vizsgára bocsátás feltételei

A vizsgára az jelentkezhet, aki az elméleti és gyakorlati szakképzésre szervezett tanfolyamon részt vett.

A vizsgára bocsátás előfeltétele: szakmai dolgozat benyújtása.

2. A szakmai vizsga részei

Írásbeli vizsga

Szóbeli vizsga

Gyakorlati vizsga

3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok

Írásbeli vizsga

Az írásbeli vizsgarészen a III. fejezet 2. pontjában feltüntetett szakmai tantárgyak keretében tanult - az általános és a részletes szakmai követelményekben meghatározott -, a szakmai tantárgyak témaköreiből összeállított feladatlapot kell megoldani.

Időtartam: 180 perc.

Szóbeli vizsga

A szóbeli vizsgarészen a III. fejezet 2. pontjában feltüntetett szakmai tantárgyak keretében tanult - az általános és a részletes szakmai követelményekben meghatározott - szakmai témakörök alapján kell számot adni, különösen a következő témákból:

- műszaki ismeretek (szerkezetismeret, a szerkezetek diagnosztizálási, felújítási, karbantartási munkái, az építésügyi szabályok),

- jogi ismeretek (a tulajdonjog és fajtái, jellemzői, a bérleti, az ingatlan-nyilvántartási, adó- és illetékjogi ismeretek),

- gazdasági ismeretek (pénzügyi és számviteli, központi és helyi támogatási, adózási és társadalombiztosítási szabályok, valamint a gyakorlati alkalmazásuk),

- az ingatlankezelés gyakorlata és technikája (az ingatlan jellemzőinek, felszereltségének meghatározása, a munkák tervezése, kapcsolattartás).

A szóbeli vizsgán a vizsgatantárgyak által meghatározott ismeretek szintetizálására, az összefüggésrendszerről történő számonkérésre kell törekedni.

Időtartam: a felkészülési idő minimum 30 perc.

Az írásbeli, valamint a szóbeli vizsga tételeit a részletes követelményekben meghatározottak alapján a szervező intézmény állítja össze, és a belügyminiszter hagyja jóvá. A belügyminiszter jóváhagyását a vizsgáztatásra vonatkozó engedély megkérésével egyidejűleg kell kérni.

Gyakorlati vizsga

Témakörök:

A vizsgázó által elkészített szakmai dolgozat megvédése. A szakmai dolgozat témája a vizsgázó által kiválasztott, konkrét ingatlanra vonatkozó ingatlankezelési terv elkészítése.

A szakmai dolgozat lehetséges témáit a III. fejezet 2. pontjának megfelelően a szakmai vizsgaszervező intézmény állítja össze, és a vizsgabizottság elnöke hagyja jóvá.

A vizsga értékelése:

A vizsgázó szakmai elméletből és szakmai gyakorlatból kap osztályzatot.

A szakmai elmélet osztályzatát az írásbeli és szóbeli elméleti vizsgarészekre kapott érdemjegyek írásbeli vizsgarész osztályzata felé kerekített átlaga adja. A vizsgarészeket külön-külön (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell értékelni.

Eredménytelen az írásbeli feladatlap megoldása, ha a jelölt a kérdések több, mint a felére nem ad helyes választ.

A szakmai gyakorlat érdemjegyét a szakmai dolgozat tartalmára és a megvédésére kapott érdemjegy és a gyakorlati kérdésekre adott válasz határozza meg.

Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményét legalább elégséges eredménnyel teljesítette.

Igazoltan elmulasztott vagy valós indokkal megszakított vizsgát követően, pótlóvizsga tehető. Minden egyéb sikertelen vagy elmulasztott vizsga csak javítóvizsgával ismételhető.

Javító- és pótlóvizsgát csak az eredménytelen (elégtelen osztályzatú), illetve az elmulasztott vizsgarészből kell tenni.

A javító- és pótlóvizsgára egyaránt a jelölt kérelme alapján már a következő vizsgaidőszakban is sor kerülhet.

TÁRSASHÁZKEZELŐ szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei

I. A szakképesítés adatai

OKJ azonosító
száma
Szakképesítés
megnevezése
Bevezetésének
kezdő napja
Alkalmazásának
utolsó napja
52 789903TársasházkezelőA rendelet
hatálybalépésének
napja
Visszavonásig

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
3613Társasházkezelő

2. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A társasház-kezelői tevékenység olyan önálló feladatkör, amely a jó kapcsolatteremtő képességen alapulva, a munkafolyamat minden részletére kiterjed, és a társasház fenntartásával, a társasházak működésével összefüggő követelmények ismeretét feltételezi.

A társasházkezelő a tevékenységi körén belül:

- a társasház adottságainak ismeretében - gazdasági elemzés alapján - ajánlatot készít az épület fenntartására (üzemeltetésére, karbantartására, felújítására) vonatkozóan,

- a tulajdonostársakkal kötött megbízási szerződésben foglaltak szerint szervezi az üzemeltetési és karbantartási feladatokat, irányítja és ellenőrzi a tervezett felújításokat,

- a megbízási szerződés alapján javaslatokat dolgoz ki a társasház gazdálkodása, a közös tulajdonú épületrészek hasznosítása kérdéseiben.

3. A képesítés megszerzésének előfeltétele

Előképzettség a szakképesítés megszerzéséhez: középiskolai végzettség.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

1. A társasház-kezelői tevékenység gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok, feladatcsoportok

1.1. Társasház-kezelési költségvetés és beszámoló készítése:

- az épület, a közös tulajdonú területek, helyiségek jellemzőinek meghatározása (településen belüli elhelyezkedés, műszaki állapot),

- a társasház működési bevételeinek és kiadásainak számbavétele, meghatározása,

- az éves költségvetési javaslat és az előző évi beszámoló elkészítése,

- működés javítását szolgáló, illetőleg a felújításra vonatkozó javaslatok kidolgozása.

1.2. Az épület fenntartása:

- üzemeltetési feladatok folyamatos ellátása,

- karbantartási munkák számbavétele, bonyolítása,

- a tulajdonostársak döntése szerinti felújítások bonyolítása,

- szerződéskötések (alvállalkozói, szolgáltatói, munkáltatói),

- szolgáltatók (közüzemi, kommunális stb.) tevékenységének ellenőrzése,

- a tulajdonosok, bérlők, használók tájékoztatása, jogos igényeinek kielégítése, igények felmérése, a közgyűlés megtartásának kezdeményezése,

- alkalmazottak felvétele, munkáltatói jogok érvényesítése,

- pénzintézetekkel (bankok, adóhatóságok, tb) kapcsolattartás,

- költségek tervezése, elszámolása.

1.3. A társasház gazdálkodása

a) Hasznosítási javaslatok:

- épület jellemzői és műszaki adottságai alapján a közös területek, helyiségek, lakások hasznosítási javaslatainak kialakítása,

- a hasznosítási javaslatok pénzügyi elemzése, terv készítése.

b) Közös tulajdonú épületrészek (helyiség, lakás) bérbeadása:

- kereslet-kínálat áttekintése,

- megbízó(k) tájékoztatása,

- partnerek felkutatása,

- kapcsolattartás (hatóságokkal, érdekképviseletekkel),

- szerződés előkészítése,

- bérek mértékének megállapítása,

- fizetési feltételek, bérbeszámítási lehetőségek,

- számlázás.

2. Általános követelmények

A társasházkezelő a feladatai megoldásához szükséges mértékben rendelkezzen a tulajdonosok, bérlők, használók irányában a kapcsolatteremtéshez és annak folyamatos fenntartásához nélkülözhetetlen kommunikációs készséggel.

A feladatai ellátása során legyen jártas a munkavállalókkal, a vállalkozókkal való kapcsolatteremtésben.

A társasházkezelő rendelkezzen az alábbi ismeretekkel:

2.1. Műszaki ismeretek

- Ismerje a társasházhoz kapcsolódó műszaki alapfogalmakat, a lakóépületek szerkezeteit és azok ismétlődő hibajelenségeit, a garancia, a szavatosság, a kötelező alkalmassági idő érvényesítésének lehetőségeit.

- Ismerje az építésügyi előírásokat.

2.2. Jogi ismeretek

- Ismerje a társasházra vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket, ezek összefüggéseit.

- Ismerje a feladatköre ellátásához szükséges - a társasháztulajdonnal, a bérlettel, az adózással, a munkajoggal, a társadalombiztosítással, valamint a felújítások támogatásával összefüggő - előírásokat.

2.3. Gazdasági ismeretek

- Alapvető pénzügyi, számviteli, könyvvezetési, valamint társadalombiztosítási és adózási ismeretekkel rendelkezzen.

- Ismerje a társasházak üzemeltetésének, karbantartásának, felújításának rendszerét, a tevékenység költségvonzatát.

- Ismerje a lakóépületek közüzemi ellátásának (villany-, gáz-, víz-, csatornaszolgáltatás), továbbá a távfűtés és a központifűtés- és melegvízellátás gazdasági rendszerét.

2.4. Nyilvántartásokhoz kapcsolódó ismeretek

- Ismerje és alkalmazza a társasházkezelés folyamatos ellátásához szükséges nyilvántartásokat.

- Tájékozott legyen az épületfenntartáshoz kapcsolódó információgyűjtés és -kiértékelés formáiról.

2.5. Piaci ismeretek

- Ismerje a közös tulajdonú helyiségek, lakások (házfelügyelői, gondnoki lakás) bérének, vételárának alakulását, az épület közös területei hasznosításának lehetőségeit.

- Ismerje az építőipari munkák versenyeztetésére, a munkák elvégzésére vonatkozó megbízás rendszerét, szabályait.

3. Részletes követelmények

A társasházkezelő a következő témakörökből rendelkezzen elméleti és gyakorlati ismeretekkel:

3.1. Műszaki ismeretek

- A társasházhoz kapcsolódó alapfokú műszaki ismeretek.

- Műszaki ismeretek (háttérismeretek az épületek és a szerkezetek diagnosztizálási, felújítási, karbantartási munkáiról).

- Építésügyi szabályok (új építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.).

3.2. Jogi ismeretek

- Polgári jogi ismeretek (a tulajdon fogalma, formái, a tulajdonjog tartalma, az ingatlan tulajdonjoga, az épület és föld kapcsolata, a jelzálogjog, a kártérítés általános szabályai, a szerződések általános szabályai, a megbízási, vállalkozási, bérleti, adásvételi, közüzemi szerződések stb.).

- Társasházzal kapcsolatos jogi ismeretek (a társasháztulajdon keletkezése, az alapító okirat tartalma, a közös képviselő jogai és kötelezettségei, a közgyűlés összehívása, megtartásának rendje, a tulajdonostársak belső jogviszonya, a közös költségek viselésének szabályai, az egyhangú döntést igénylő kérdések, az átalakulás és a fenntartás új követelményrendszere).

- A lakások és helyiségek bérletéről szóló törvény rendelkezéseinek ismerete, az önkormányzati és az állami tulajdonú lakások, helyiségek elidegenítésének főbb szabályai.

- Az ingatlan-nyilvántartás részei, a tulajdoni lap részei és tartalma.

- Az államigazgatási eljárás alapvető szabályai (általános szabályok, földhivatali eljárás, birtokvédelem, jogorvoslati rendszer).

- A társasházkezeléshez kapcsolódó adó- és illetékjogi ismeretek.

- Építésügyi jogszabályok (új építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.).

3.3. Gazdasági ismeretek

- Alapvető pénzügyi és számviteli ismeretek (bankszámla nyitása és kezelése, számlák kiállítása és a benyújtott számlák ellenőrzése, könyvvezetés, nyilvántartás stb.).

- Hitel- és támogatási rendszer a társasházak felújításához, korszerűsítéséhez (központi, helyi támogatások, hitelezési rendszerek).

- Társadalombiztosítási és adózási ismeretek (a munkáltatói feladatokkal, az árubeszerzéssel, a munkák, szolgáltatások megrendelésével, elvégzésével, a közös tulajdonú épületrészek hasznosításával kapcsolatban).

- Gyakorlati módszerek és technikák.

3.4. A társasházkezelés gyakorlata és technikai ismeretek

3.4.1. A társasházkezelő elméletben ismerje az épület fenntartása területén:

- a megbízási szerződéshez szükséges ajánlattétel követelményeit,

- a társasházról történő tájékozódás lehetőségeit, az épület fekvését meghatározó környezet és a település jellemzőinek számbavételét,

- a társasház működésére vonatkozó éves költségvetés és az előző évi beszámoló elkészítésének tartalmi követelményeit és módszerét,

- a tevékenység végzéséhez kapcsolódó szerződések formáit, az építésügyi, a földhivatali eljárások rendjét,

- a pénzügyi konstrukciókat, a fizetési feltételek megállapítását, a számlázás rendjét.

3.4.2. A társasházkezelő gyakorlatban ismerje az épület fenntartása területén:

- az ingatlan jellemzői, az épület felszereltsége megállapításának módját,

- az épület üzemeltetési, karbantartási, felújítási munkái tervezésének és megvalósításának gyakorlatát,

- kapcsolattartás formáit és módját a közüzemi szolgáltatókkal,

- kapcsolattartás lehetőségeit és követelményeit a pénzintézetekkel, szakhatóságokkal, adóhatóságokkal és társadalombiztosítással,

- megbízókkal és a bérlőkkel történő kapcsolattartás és elszámolás módját,

- vállalkozókkal, alvállalkozókkal, szolgáltatókkal történő kapcsolattartás és elszámolás módját.

3.4.3. A társasházkezelő tudja

- a megfelelő viselkedésnormákat alkalmazni a tulajdonosokkal, bérlőkkel, alvállalkozókkal, üzletfelekkel, hatóságokkal való kapcsolattartásban.

3.5. A társasházkezelő az ismereteit önállóan tudja alkalmazni a következő területeken:

3.5.1. A megbízási szerződés:

- a társasházkezelés ellátására vonatkozó ajánlat elkészítése,

- az elfogadott ajánlat alapján a megbízási szerződés megkötése.

3.5.2. A szerződés szerinti munkák előkészítése:

- az ingatlan jellemzőinek, az épület adatainak, műszaki paramétereinek, közművesítettségének, felszereltségének ismerete, illetve megállapítása, nyilvántartásba vétele,

- a tulajdonosok, bérlők, használók nyilvántartásba vétele, az elvégzendő munkákra vonatkozó összehasonlító információk beszerzése, értékelése.

3.5.3. A szerződéses feladatok teljesítése, a fenntartási tevékenység ellátása:

- a társasház működtetése,

- szerződéskötések,

- alvállalkozók foglalkoztatása,

- kapcsolattartás tulajdonosokkal, bérlőkkel, használókkal,

- alkalmazottak foglalkoztatása,

- pénzügyi feladatok (bevételek-kiadások) intézése,

- számlázás, költség- és árérvényesítés,

- adózással, tb-vel kapcsolatos tevékenység,

- banki kapcsolatok intézése.

3.5.4. A társasház gazdálkodásával kapcsolatos javaslatok kidolgozása:

- működési költségek számbavétele,

- bérlemények és bérleti feltételek számbavétele, elemzése,

- hasznosítási javaslat készítése,

- megtérülési számítások elvégzése és értékelése.

3.5.5. Kapcsolattartás

- hatóságokkal és érdekképviseletekkel,

- megbízó folyamatos tájékoztatása.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

A vizsgakövetelmények megegyeznek a III. fejezetben tantárgyanként meghatározott követelményekkel és követelményszintekkel.

A társasházkezelő szakmai vizsgát a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény, valamint a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről kiadott 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet előírásai szerint kell lefolytatni.

1. A vizsgára bocsátás feltételei

A vizsgára az jelentkezhet, aki az elméleti és gyakorlati szakképzésre szervezett tanfolyamon részt vett.

A vizsgára bocsátás előfeltétele: vizsgadolgozat elkészítése.

2. A szakmai vizsga részei

Írásbeli vizsga.

Szóbeli vizsga.

Gyakorlati vizsga.

3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok

Írásbeli vizsga

Az írásbeli vizsgarészen a III. fejezet 2. pontjában feltüntetett szakmai tantárgyak keretében tanult - az általános és a részletes szakmai követelményekben meghatározott -, a szakmai tantárgyak témakörei alapján összeállított feladatlapot kell megoldani.

Időtartam: 180 perc.

Szóbeli vizsga

A szóbeli vizsgarészen a III. fejezet 2. pontjában feltüntetett szakmai tantárgyak keretében tanult - az általános és a részletes szakmai követelményekben meghatározott - szakmai témakörök alapján kell számot adni, különösen a következő témákból:

- műszaki ismeretek (alapfokú műszaki ismeretek, háttérismeretek, építésügyi szabályok),

- jogi ismeretek (a tulajdonjog, a társasháztulajdon jellemzői, az ingatlan-nyilvántartási, a bérleti, a társasházkezeléshez kapcsolódó adó- és illetékjogi ismeretek),

- gazdasági ismeretek (pénzügyi és számviteli alapismeretek, hitelezési és támogatási formák, társadalombiztosítási és adózási ismeretek, valamint a gyakorlati alkalmazásuk),

- a társasházkezelés gyakorlata és technikája (az ingatlan jellemzőinek, felszereltségének meghatározása, a munkák tervezése, kapcsolattartás).

A szóbeli vizsgán a vizsgatantárgyak által meghatározott ismeretek szintetizálására, az összefüggésrendszerről történő számonkérésre kell törekedni.

Időtartam: a felkészülési idő minimum 30 perc.

Az írásbeli, valamint a szóbeli vizsga tételeit a részletes követelményekben meghatározottak alapján a szervező intézmény állítja össze, és a belügyminiszter hagyja jóvá. A belügyminiszter jóváhagyását a vizsgáztatásra vonatkozó engedély megkérésével egyidejűleg kell kérni.

Gyakorlati vizsga

Témakörök:

A vizsgázó által elkészített vizsgadolgozat értékelése. A vizsgadolgozat témája a vizsgázó által kiválasztott, konkrét társasházra vonatkozó kezelési terv elkészítése.

A vizsgadolgozat lehetséges témáit a III. fejezet 2. pontjának megfelelően a szakmai vizsgaszervező intézmény állítja össze, és a vizsgabizottság elnöke hagyja jóvá.

A vizsga értékelése:

A vizsgázó szakmai elméletből és szakmai gyakorlatból kap osztályzatot.

A szakmai elmélet osztályzatát az írásbeli és szóbeli elméleti vizsgarészekre kapott érdemjegyek írásbeli vizsgarész osztályzata felé kerekített átlaga adja. A vizsgarészeket külön-külön (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell értékelni.

Eredménytelen az írásbeli feladatlap megoldása, ha a jelölt a kérdések több, mint a felére nem ad helyes választ.

A szakmai gyakorlat érdemjegyét a vizsgadolgozatra kapott érdemjegy és a gyakorlati kérdésekre adott válasz határozza meg.

Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményét legalább elégséges eredménnyel teljesítette.

Igazoltan elmulasztott, vagy valós indokkal megszakított vizsgát követően, pótlóvizsga tehető. Minden egyéb sikertelen vagy elmulasztott vizsga csak javítóvizsgával ismételhető.

Javító- és pótlóvizsgát csak az eredménytelen (elégtelen osztályzatú), illetve az elmulasztott vizsgarészből kell tenni.

A javító- és pótlóvizsgára egyaránt a jelölt kérelme alapján már a következő vizsgaidőszakban is sor kerülhet.

Tartalomjegyzék