75/1999. (V. 21.) Korm. rendelet

a társadalombiztosítás központi hivatali szervei feladat- és hatáskörének, valamint működésének átmeneti szabályairól

A Kormány a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletéről szóló 1998. évi XXXIX. törvény (a továbbiakban: T.) 11. §-ának a) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a társadalombiztosítás irányításának és szervezeti rendszerének végleges kialakításáig - a következőket rendeli el:

1. § Az egészségbiztosítási, illetőleg a nyugdíjbiztosítási ágazat központi igazgatását az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (a továbbiakban: OEP), illetőleg az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (a továbbiakban: ONYF) mint a Kormány irányítása alatt álló központi államigazgatási szervek (a továbbiakban együtt: központi hivatali szervek) végzik.

2. § A központi hivatali szervek a biztosítási águk vonatkozásában:

a) a külön jogszabályban meghatározottak szerint

aa) végzik az Egészségbiztosítási, illetve a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban együtt: társadalombiztosítási alapok) kezelésével, a nyilvántartások vezetésével, a pénzügyi elszámolásokkal és az adatszolgáltatási kötelezettséggel kapcsolatos feladatokat,

ab) ellátják a társadalombiztosítási alapok költségvetésével, zárszámadásával kapcsolatos - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben és annak a végrehajtásáról rendelkező kormányrendeletben meghatározott - feladataikat,

ac) előkészítik a nyugdíjbiztosítási ellátásokkal kapcsolatos jogszabályok tervezetét, továbbá közreműködnek az egészségbiztosítási ellátásokkal, az egészségügyi ellátások finanszírozásával, a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök árához nyújtott támogatással, valamint a járulékfizetéssel kapcsolatos jogszabályok előkészítésében;

b) véleményezik a társadalombiztosítást és a társadalombiztosítási igazgatási szervek feladat- és hatáskörét érintő jogszabályok tervezeteit;

c) a külön jogszabályba meghatározottak szerint irányítják és működtetik a biztosítási ágak felügyeleti, költségvetési, szakmai és belső ellenőrzési rendszerét;

d) irányítják, működtetik és fejlesztik a biztosítási ágak feladatainak ellátásához szükséges informatikai rendszereket, gondoskodnak a statisztikai adatok gyűjtéséről, valamint azok szükség szerinti részletezettségű közzétételéről;

e) részt vesznek a társadalombiztosítást érintő folyamatok elemzésében és értékelésében, valamint a rövid, közép- és hosszú távú fejlesztési koncepciók kidolgozásában;

f) közreműködnek a társadalombiztosítással kapcsolatos nemzetközi szerződések előkészítésében, gondoskodnak azok végrehajtásáról, részt vesznek a nemzetközi szervezetek szakmai munkájában, kapcsolatot tartanak fenn a tagországokkal;

g) megállapítják az irányításuk alá tartozó igazgatási szervek működési költségvetése, valamint az általuk kezelt alapok részletes előirányzatait,

h)[1]

i) lefolytatják a jogszabályokban előírt jogorvoslati, illetve méltányossági eljárásokat;

j) gondoskodnak az egészségbiztosítással és a nyugdíjbiztosítással kapcsolatos tájékoztatásról, és az igényérvényesítést segítő ügyfélszolgálat fejlesztéséről;

k) szerkesztik és megjelentetik a Társadalombiztosítási Közlönyt;

l) gondoskodnak az egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási ágazat vezetőinek és ügyintézőinek képzéséről, továbbképzéséről és vizsgáztatásáról, ideértve a társadalombiztosítási kifizetőhelyek ügyintézőinek képzését is.

3. §[2] (1) Az OEP - az igazgatási szervek vonatkozásában - irányítja, szervezi és ellenőrzi:

a) a tervezési, gazdálkodási, beszámolási, valamint az adatszolgáltatási feladatok ellátását,

b) a baleseti járadék kivételével az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások (terhességi-gyermekágyi segély, táppénz), a baleseti táppénz, az utazási költség és a külföldön felmerült gyógykezelés költségének megállapítását és folyósítását (kifizetését),

c) az egészségügyi intézmények finanszírozásával kapcsolatos tevékenységet,

d) a munkaképesség változásával és a keresőképtelenség megállapításával kapcsolatos orvosszakértői tevékenységet,

e)[3]

(2)[4] Az OEP az (1) bekezdés c) pontjában foglaltak teljesítéséhez működteti az egészségügyi szolgáltatások teljesítmény-elszámolásának információs rendszerét.

4. § Az ONYF az igazgatási szervek vonatkozásában

a) irányítja, szervezi és ellenőrzi:

aa) a tervezési, gazdálkodási, beszámolási, valamint az adatszolgáltatási feladatok ellátását,

ab) a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvényben és a külön jogszabályokban meghatározott nyugellátásoknak, nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátásoknak, egyéb pénzbeli ellátásoknak (juttatásoknak) és a baleseti járadéknak a megállapításával és/vagy folyósításával kapcsolatos - jogszabály alapján az igazgatási szervek feladat- és hatáskörébe tartozó - feladatok ellátását,

ac) az ágazat nyilvántartási rendszerét, ennek keretében gondoskodik az ellátások megállapításához, folyósításához szükséges adatok begyűjtéséről, azok feldolgozásáról, kezeléséről, a foglalkoztató által közölt adatok ellenőrzéséről, valamint kiépíti és működteti ennek központi nyilvántartását;

b) ellátja a nem a Nyugdíjbiztosítási Alapból finanszírozott ellátások fedezetének biztosításával, továbbá az ellátások megállapításával és/vagy folyósításával kapcsolatos működési költségek megtérítésével összefüggő feladatokat;

c) ellenőrzi és szakmai szempontból segíti a külön jogszabály alapján az ágazat szervezetén kívüli más nyugdíjmegállapító, illetőleg - folyósító szerv(ek) feladat- és hatáskörébe tartozó - a nyugdíjágazatot érintő - ellátást megállapító és/vagy folyósító tevékenységet;

d) gondoskodik az a) pont ab) alpontjában és a c) pontban nem említett, külön jogszabály alapján más szerv hatáskörében megállapított ellátások, juttatások folyósításának ellenőrzéséről.

5. § (1) Az OEP és az ONYF igazgatási szerveinek feladatát és működési rendjét az illetékes főigazgató által jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat tartalmazza.

(2) Az igazgatási szervet vezető igazgatót, valamint helyettesét (helyetteseit) a főigazgató nevezi ki, és menti fel.

(3) A főigazgató utasítással rendezi az igazgatási szervek feladatellátása során követendő belső eljárási (ügyviteli) rendet, és gondoskodik az igazgatási szervek egységes jogalkalmazási gyakorlatának biztosításáról.

6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, valamint igazgatási szerveik létrehozásáról és ezzel összefüggő egyéb intézkedésekről szóló 91/1993. (VI. 9.) Korm. rendelet , valamint az ezt módosító 155/1997. (IX. 19.) Korm. rendelet és a 278/1997. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. §-a hatályát veszti.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 204/2000. (XII. 11.) Korm. rendelet 10. § (1) bekezdés cb) alpontja. Hatálytalan 2001.01.01.

[2] Szerkezetét módosította a 13/2004. (II. 5.) Korm. rendelet 1. § -a. Hatályos 2004.02.10.

[3] Hatályon kívül helyezte a 204/2000. (XII. 11.) Korm. rendelet 10. § (1) bekezdés cb) alpontja. Hatálytalan 2001.01.01.

[4] Beiktatta a 13/2004. (II. 5.) Korm. rendelet 1. § -a. Hatályos 2004.02.10.