Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

11/2000. (III. 31.) EüM rendelet

a rehabilitációs tevékenység terapeuta szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § A rehabilitációs tevékenység terapeuta szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

Dr. Gógl Árpád s. k.,

egészségügyi miniszter

Melléklet a 11/2000. (III. 31.) EüM rendelethez

Jegyzék az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről

SorszámOKJ azonosító számaSzakképesítés megnevezéseBevezetésének kezdő napjaAlkalmazásának utolsó napjaVizsga szervezőjeSzakképesítés központi programjának engedélyszámaMegjegyzés
70.54 5008 01Rehabilitációs tevékenység terapeutaA rendelet hatálybalépésének időpontjaVisszavonásigEgészségügyi szakképző intézmények

Rehabilitációs tevékenység terapeuta szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. Szakképesítés azonosító száma: 54 5008 01

2. Szakképesítés megnevezése: Rehabilitációs tevékenység terapeuta

3. A képzés formája: iskolai rendszerű

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
5320egészségügyi, oktatási szolgáltatási foglalkozások

2. A szakképesítéssel betölthető további munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
--

A szakképesítéssel rokon munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése

3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A rehabilitációs tevékenység terapeuta (ergo terapeuta) az orvosi rehabilitáció területén a rehabilitációs team tagjaként az orvos általános szakmai irányítása mellett kompetencia szintjén önállóan dolgozik, az átfogó rehabilitáció egyéb területein a rehabilitációs team tagjaként önállóan tevékenykedik:

- házi szakápolói szolgálatokban,

- lakóközösségi rehabilitációban,

- fogyatékosok intézményeiben,

- állami nevelő intézetekben,

- idősgondozást ellátó intézményekben,

- rehabilitációs intézményekben,

- egészségügyi intézmények járóbeteg- és fekvőbeteg-osztályain,

- védő munkahelyen, védett munkahelyen.

A rehabilitációs tevékenység terapeuta fizikai vagy pszichikai károsodás következtében tevékenységükben átmenetileg vagy véglegesen korlátozott emberekkel foglalkozik.

Munkáját a pszichiátriai, a mozgásszervi megbetegedésben szenvedő emberek rehabilitációja és a fogyatékos gyermekek habilitációja, fogyatékos felnőttek rehabilitációja terén folytatja.

A rehabilitációs tevékenység terapeuta a pszichiátriai és/vagy mozgásszervi rehabilitációra szoruló embert olyan tevékenységekbe vonja be, amelyeknek célja:

- a kiesett és megmaradt pszichés, illetve mozgásszervi funkciók lehető legmagasabb szintű helyreállításának és használatának előmozdítása,

- a személyi és tárgyi feltételek átalakítása annak érdekében, hogy a pszichiátriai és/vagy mozgásszervi rehabilitációra szoruló ember képes legyen olyan tevékenységet folytatni társadalmi, személyes és otthoni környezetében, amely önmaga és a társadalom számára értéket képvisel.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok

A rehabilitációs tevékenység terapeuta:

- segítséget nyújt a testi-lelki-szociális jólétre törekvésben, az életminőség javításában a lehetőségek szerinti legönállóbb életvitel kialakításában,

- a szükségletek felmérésével hozzájárul a diagnózis és a terápiás terv összeállításához,

- rehabilitációs tevékenységi tervet készít,

- prevenciós szemlélet figyelembevételével aktív terápiás, rehabilitációs és tanácsadó tevékenységet végez,

- közreműködik a munkavégző képesség felmérésében, a képességek javításához szükséges eszközkorrekció megállapításában,

- tevékenysége során kapcsolatot tart és együttműködik a rehabilitációban érintett szakemberekkel, kliensek, betegek hozzátartozóival,

- tevékenységét folyamatosan és szakszerűen dokumentálja,

- közreműködik a segítő személyek képzésében,

- az érintett személy vagy csoport érdekében szervező tevékenységet végez,

- folyamatos önképzést folytat,

- szakmáját kommunikációs, önismereti, egészségügyi, pedagógiai, pszichológiai, társadalomtudományi ismereteinek felhasználásával és alkalmazásával hivatásként gyakorolja.

2. Követelmények

A rehabilitációs tevékenység terapeuta

kommunikációs és önismeret területén legyen képes:

a) - a hatékony kommunikációra

= alternatívák ismeretében a kliens és a csoport döntéseinek elfogadására,

= segítő beszélgetés folytatására (a kompetencia határáig),

- a kliens nonverbális kommunikatív jelzéseinek értelmezésére,

- a kliens családjával való segítő kommunikációra,

- a laikus és a segítő környezettel való kapcsolatteremtésre,

- a klienssel és a team-tagokkal való együttműködésre;

b) - önismeretre, a személyiségfejlesztő módszerek alkalmazására

- a pozitív és innovatív gondolkodásra,

- empátiára és annak fejlesztésére,

- alkotó tevékenységre,

- saját lelki egészségének fokozott védelmére,

- együttműködésre,

- kompetenciahatárok felismerésére, elfogadására és betartására,

- a képességeinek szinten tartására;

egészségügyi alapismeretek felhasználásával legyen képes:

- az anatómiai ismereteinek birtokában az élettani és kórélettani folyamatok elkülönítésére,

- klinikai kórformák felismerésére,

- rehabilitációval összefüggő kórképek (sebészeti, belgyógyászati, gyermekgyógyászati, pszichiátriai, mozgásszervi betegségek) összefüggéseinek megértésére,

- alapvető életveszélyes és önveszélyes állapotok felismerésére és elhárítására,

- elsősegély nyújtására,

- a higiéniai szabályok betartására;

pedagógiai, pszichológiai alapismereteit felhasználva legyen képes:

- a lelki működések alapfogalmainak használatára,

- fejlődéslélektani törvényszerűségek alkalmazására,

- ismereteinek átadására,

- a betegek információval való ellátására, oktatására,

- nevelési, oktatási módszerek alkalmazására,

- ismereteinek folyamatosan fejlesztésére, bővítésére,

- a megváltozott állapot elfogadtatására, az azzal való együttélés megtanítására,

- a maradék funkciók kihasználásának megvalósítására,

- a fogyatékos emberek nevelésére, oktatására, módszerek megváltoztatására,

- az egészséges életre való nevelésre,

- normalizációs és integrációs ismeretek alkalmazására,

- a csoportdinamika törvényszerűségeinek alkalmazására;

társadalomtudományi alapismeretek birtokában legyen képes:

- etikai normák betartására,

- jogi ismeretek alkalmazására,

- a fogyatékossággal kapcsolatos jogok ismertetésére, közvetítésére,

- a pszichiátriai betegek gyógykezelésével kapcsolatos jogszabályok és a betegek állapotával kapcsolatos jogi fogalmak ismeretére,

- egészségügyi, oktatási, szociális, munkaügyi, foglalkozási rendszerben való eligazodásra,

- a fogyatékos emberek társadalmi, érdekvédelmi, önszerveződési, karitatív szerveződéseinek ismeretére,

- a szociális juttatások, a támogatási rendszer átfogó ismeretére, alkalmazására,

- a pedagógiai szolgáltatások ismeretére a pályaorientáció érdekében,

- a társadalombiztosítási támogatási rendszer ismeretére,

- tanácsadásra a munkába álláshoz,

- munkaerőpiac ismeretére (védett és szociális foglalkoztatás feltételei, érdekeltségi viszonyai),

- foglalkoztatási rehabilitáció lehetőségei, szociális ellátó rendszer szolgáltatásai és intézményei;

általános rehabilitáció területén legyen képes

a) állapotfelmérésre és tervezésre:

- alapvető szükségletek felmérésére,

- interjú készítésére,

- a kliens együttműködési készségének felmérésére,

- a kliens kóros lélektani állapotának felismerésére,

- szociális állapotot felmérő tesztek alkalmazására,

- rejtett képességek feltérképezésére, feltárására,

- a kliens környezetének személyi és tárgyi felmérésére,

- a kliens napi tevékenységének felmérésére, megtervezésére,

- a kliens állapotának megítélésére (romló vagy javuló tendencia),

- rövid és hosszú távú rehabilitációs terv készítésére,

- preventív szemléletére,

- prognosztikus gondolkodásra,

- terápiás alternatívák (egyéni és csoportterápia) választására,

- közreműködésre egészségügyi, mentális, kognitív tesztek felvételekor;

b) a terápiás terv kivitelezésére és értékelésére:

- a kliens alapvető szükségletei kielégítésének segítésére,

- a fejlesztési terv lépéseinek végrehajtására, betartására,

- a kliens életminőségét javító eljárások ismeretére, alkalmazására,

- a terápia tárgyi feltételeinek ismeretére,

- a kliens biztonságos környezetének megteremtésére,

- új mozgásminták kiépítésére, parakoordináció kialakítására,

- mindennapi élettevékenységek újra tanítására,

- kognitív fejlesztési technikák alkalmazására,

- háztartásvezetés tanítására,

- a tárgyi környezet, a gyógyászati és a rehabilitációs segédeszközök adaptálására,

- a rehabilitációs segédeszközökkel kapcsolatos alapvető műszaki ismeretek megszerzésére és alkalmazására,

- a kézműves technikák ismertetésére, alkalmazására és adaptálására,

- szocioterápiás módszerek alkalmazására,

- a kliens segítésére az önkifejezési módok választásában,

- balesetvédelmi szempontok figyelembevételére,

- tevékenységének folyamatos kontrollálására, ennek függvényében annak módosítására, ellenőrzésére, értékelésére;

c) tevékenységének szervezésére, menedzselésére:

- szervezési, gazdasági ismereteinek alkalmazására,

- önálló munkaszervezésre,

- foglalkoztatott csoport vezetésére,

- team-munkában való részvételre,

- a segítő személyzettel való együttműködésre, a terápiás munkába való bevonásba,

- segédeszközök beszerzési lehetőségeiről való tájékozódásra,

- naprakész információ szolgáltatásra a segédeszközök beszerzési lehetőségeiről,

- adatok rögzítésére, alapvető informatikai ismereteinek felhasználására,

- rehabilitációs dokumentáció vezetésére,

- klienskövető módszerek alkalmazására,

- munkájának tudományos dokumentálására,

- fotózással, videozással kapcsolatos alapismereteinek alkalmazására,

- pályázat, projekt, munkába állás dokumentumainak (önéletrajz) elkészítésére.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

1. A szakképző évfolyamba lépés feltétele: középiskolai végzettség (érettségi).

2. Szakmai vizsgára jelentkezés feltételei

a) A szakmai követelményekben megfogalmazott gyakorlati követelmények teljesítése és azok igazolása.

A szakmai gyakorlatokat (összesen 1432 óra) az alábbi területeken kell teljesíteni:

- állami nevelőotthon (40 óra),

- integrált bölcsőde, óvoda (40 óra),

- korai fejlesztő központ (40 óra),

- fogyatékos, egészségügyi és szociális gyermekintézmény (200 óra),

- felnőtt, gyermek egészségügyi intézmény (80 + 80 óra),

- házi szakápolási szolgálat (240 óra),

- mozgásszervi rehabilitációs osztály és intézmény (120 óra),

- klinikai osztály

= pszichiátria (120 óra),

= belgyógyászat (40 óra),

= sebészet (40 óra),

= gyermek (40 óra),

= neurológia (40 óra),

= onkológia (40 óra),

= égési (40 óra),

- geriátria, időskorúak bentlakásos intézménye (80 óra),

- választott szakmaterület (120 óra),

= szenvedélybetegek szociális intézménye (16 óra),

= védett munkahelyek, munkaügyi központ foglalkozási rehabilitációval foglalkozó egysége (16 óra).

A gyakorlat teljesítése az intézményben előírt munkarend szerint folyik.

Gyakorlati hely kiválasztásában a Rehabilitációs Szakmai Kollégium szempontrendszere az irányadó.

b) Három rehabilitációs terület:

- pszichiátriai rehabilitáció,

- mozgásszervi rehabilitáció,

- fogyatékos gyermekek habilitációja, felnőttkori fogyatékosok rehabilitációja

mindegyikén egy-egy betegről (betegcsoportról) készített rehabilitációs program benyújtása.

3. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, egyes részei alól felmentés a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló, többször módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet alapján adható.

4. A szakmai vizsga részei

Szakmai gyakorlati vizsga

A vizsgázó három szituációs feladatot old meg a vizsgabizottság előtt a gyakorlati vizsga során a IV. 2. b) pontban megjelölt területekről. A szituációs feladat egy-egy meghatározott anamnézisű beteg habilitációs, rehabilitációs programjának előkészítése, a megadott habilitációs, rehabilitációs terv dokumentációja alapján.

Szakmai elméleti vizsga

Írásbeli vizsga

A vizsgázók az Egészségügyi Minisztérium által központilag kiadott feladatlapot oldanak meg. Az írásbeli vizsga átfogja a teljes ismeretanyagot a "III. A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján.

Szóbeli vizsga

Tantárgyai:

a) Pszichiátriai betegek rehabilitációja

b) Mozgásszervi betegek rehabilitációja

c) Fogyatékos gyermekek habilitációja, felnőttkori fogyatékosok rehabilitációja

A szóbeli vizsga tételsorát a fenti tantárgyakból az Egészségügyi Minisztérium adja ki.

A szóbeli vizsgán a vizsgázónak minden tantárgyból egy-egy kérdésre kell válaszolnia.

A szóbeli vizsga tantárgyainak témakörei az alábbiak:

a) Pszichiátriai betegek rehabilitációja:

- a pszichiátriai betegségek kialakulásának biológiai és szociálpszichiátriai magyarázata,

- a főbb betegségcsoportok lényege, jellemzői (organikus mentális zavarok, schizophrenia, hangulatzavarok, szorongásos zavarok, neurózis, depresszió, pszichopátiák és stresszhez társuló zavarok, mentális retardáció, felnőtt személyiség- és viselkedészavarok, addiktológiai zavarok),

- a pszichiátriai beteg speciális problémái, a pszichiátriai betegségek komplex kezelése,

- a pszichiátriai betegek rehabilitációjának lehetőségei, intézményrendszere, jogi szabályozása,

- a pszichiátriai beteg szükségleteinek felmérése,

- rövid és hosszú távú rehabilitációs terv készítése pszichiátriai betegség esetében,

- a szocioterápia rövid története, főbb területei,

- egyéni és csoportos szocioterápiás foglalkozások tervezése, szervezése, megvalósítása,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, feladatai, módszerei és eszközei oligofrén beteg esetében,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, feladatai, módszerei és eszközei schizophrén beteg esetében,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, feladatai, módszerei és eszközei mániás-depressziós pszichózisban, depresszióban szenvedő beteg esetében,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, feladatai, módszerei és eszközei neurózisban szenvedő beteg esetében,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, feladatai, módszerei és eszközei szorongásos zavarokban szenvedő beteg esetében,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, feladatai, módszerei és eszközei pszichopátiában szenvedő beteg esetében,

- rehabilitációs tevékenység terápia célja, feladatai, módszerei, eszközei hangulatzavarok esetén,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, feladatai, módszerei és eszközei addiktológiai beteg esetében,

- a rehabilitációs tevékenység terapeuta együttműködése az egészségügyi személyzettel, a szociális rehabilitációban részt vevő szakemberekkel, a pszichiátriai beteg szociális környezetével, családjával,

- halmozottan sérült felnőtt rehabilitációja.

b) Mozgásszervi betegek rehabilitációja:

- a rehabilitáció komplex jellege; az orvosi, pedagógiai, szociális rehabilitáció célja és feladata a mozgáskorlátozott ember társadalmi integrációjában; a rehabilitációs tevékenység terápia helye és szerepe a mozgásszervi rehabilitációban,

- a rehabilitációs tevékenység terápia mint a hosszmetszeti és keresztmetszeti mozgásszervi rehabilitáció része, a harmadlagos prevenció hatékony eszköze; a rehabilitációs tevékenység terápia indikációi,

- a mozgásszervi rehabilitáció objektív és szubjektív feltételei, jogi és intézményi háttere, a rehabilitációs tevékenység terápia színterei, a mozgáskorlátozott ember speciális problémái,

- a mozgásszervi rehabilitáció terápiás feladatai, eszközei, módszerei, a mozgáskorlátozott ember állapotának, szükségleteinek felmérése, a rehabilitációs prognózis felállítása, dokumentáció vezetése,

- a mozgásszervrendszer sérülése következtében létrejött tünetek felismerése, az új mozgásminták, a parakoordináció kiépítése, a kontraindikáció ismerete,

- a központi és perifériás idegrendszeri károsodások következtében létrejött motorikus, vegetatív, pszichés és kommunikációs működési zavarok sajátosságai, hatásuk a mindennapi életvitelre,

- a neuropszichológiai alapismeretek, kognitív funkciók javítását segítő eljárások, vizuális feladatsorok alkalmazása a rehabilitációs tevékenység terápiában, speciális módszerek alkalmazása szenzoros és motoros képességek javításában,

- a mindennapi élettevékenységek újratanításának segítő módszerei és eszközei, alapvető testközeli és testtávoli segédeszközök megoldásainak és használatának ismerete, különös tekintettel a kerekesszék használatára,

- egyénhez adaptált egyszerű rögzítő- és segédeszközök készítésének alapelvei, az akadálymentes környezet kialakításának alapelvei és gyakorlata, az otthoni és munkakörnyezet átalakításának fő szempontjai; szocioterápiás módszerek, kézműves technikák alkalmazása a rehabilitációs tevékenység terápiában, hatásuk a mozgáskorlátozott ember életvitelére, a terápiához szükséges személyi, tárgyi feltételek, balesetvédelmi szempontok,

- a mozgáskorlátozott ember társadalmi integrációs lehetőségei; érdekvédelmi szervezetek, szociális támogatási rendszerek, munkalehetőségek,

- az ortopédiai betegségek általános kezelési elvei, eljárásai; a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei a mozgásszervrendszer ortopédiai jellegű betegségeinél,

- a traumatológiai betegségek általános kezelési elvei és eljárásai; a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei a mozgásszervek traumás eredetű sérülései és betegségei esetében,

- a reumatológiai betegségek általános kezelési elvei és eljárásai; a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei e betegségcsoport esetében,

- a neurológiai betegségek (felső-motoros sérülések, alsó-motoros neuron sérülések, perifériás idegsérülések) általános kezelési elvei és eljárásai; a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei e betegségcsoport esetében,

- az endokrin- és anyagcsere-betegségek mozgásszervrendszeri vonatkozásai; a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei e betegségcsoport esetében,

- a szív- és érrendszeri megbetegedések mozgásszervrendszeri vonatkozásai; a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei e betegségcsoport esetében,

- az öregedés élettana és folyamata, az időskori patológiai elváltozások, leggyakoribb megbetegedések; a rehabilitációs tevékenység terápia általános és speciális feladatai, lehetőségei, a közösségre alapozott rehabilitáció szerepe az időskorú betegek otthoni ellátásában,

- a felnőttkori érzékszervi, értelmi fogyatékosság és a mozgásszervrendszeri megbetegedésekkel való halmozódás lehetőségei; a rehabilitációs tevékenység terápia helye, eszközei és módszerei a felnőtt korban szerzett fogyatékossággal való együttélés elősegítésében; a felnőttkori pedagógiai és szociális rehabilitáció sajátosságai.

c) Fogyatékos gyermekek habilitációja, felnőtt fogyatékosok rehabilitációja:

- a sérült, akadályozott (fogyatékos) személyiség kialakulása, fejlődése,

- a károsodás, akadályozottság (fogyatékosság) kialakulásának bio-pszicho-szociális okai,

- a sérült, akadályozott (fogyatékos) emberek komplex (nevelési, terápiás) megsegítésének alapelvei; normalizáció és integráció érvényesülése a rehabilitációs tevékenység terápia célkitűzéseiben,

- a fogyatékosságok fő típusai és jellemzőik,

- a sérült, akadályozott (fogyatékos) emberek egészségügyi, pedagógiai (gyógypedagógiai) és szociális rehabilitációjának hazai rendszere; az intézményrendszer működésének törvényi szabályozása,

- a rehabilitációs tevékenység terápia helye és szerepe a sérült, akadályozott (fogyatékos) gyermekek rehabilitációjának rendszerében,

- a sérült, akadályozott (fogyatékos) emberek szükségleteinek felmérése,

- a rehabilitációs tevékenység terápia rövid és hosszú távú tervének elkészítése a komplex rehabilitáció szolgálatában,

- orientációs struktúrák, kommunikációs stratégiák szerepe és alkalmazása a terápiás megsegítés során,

- egyéni és csoportos terápiás foglalkozások tervezése, szervezése és megvalósítása; ambuláns és intézményes nevelés, fejlesztés,

- a rehabilitációs tevékenység terapeuta együttműködése az egészségügyi, (gyógy-)pedagógiai, szociális rehabilitáció szakembereivel, valamint a fogyatékosok szociális környezetével (családdal); a team-munka jelentősége és megvalósítása,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei értelmileg akadályozott emberek esetében,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei érzékszervi fogyatékosok esetében,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei érzelmi-akarati sérült (inadaptált) gyermekeknél,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei eszközei mozgáskorlátozottaknál,

- a rehabilitációs tevékenység terápia célja, speciális feladatai, módszerei és eszközei súlyosan, halmozottan sérült emberek esetében.

4. A vizsgázók teljesítményének értékelése

Írásbeli vizsga értékelése

Az értékelést a központi feladatlaphoz kiadott útmutató szerint kell elvégezni, és az írásbeli teljesítményt egyetlen (1-5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni.

Szóbeli vizsga értékelése

A szóbeli vizsgát tantárgyanként külön-külön érdemjeggyel kell minősíteni. A szóbeli vizsga végső osztályzatát a tantárgyakra adott érdemjegyek figyelembevételével kell kialakítani.

A vizsga időtartama 45 perc (3 x 15 perc tantárgyanként).

A szakmai elméleti vizsga osztályzatát az írásbeli és szóbeli vizsga osztályzatainak eredménye alapján, átlagszámítással kell meghatározni.

Törtérték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.

A szakmai gyakorlati vizsga értékelése

A gyakorlati vizsga osztályzatát a három elkészített rehabilitációs programra kapott érdemjegy alapján kell megállapítani.

A szakmai vizsga előzőekben nem szabályozott egyéb kérdéseiben a többször módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben (a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről) foglaltak az irányadók.

V. Egyéb tudnivalók

Az eredményes szakmai vizsga után a vizsgázó a rehabilitációs tevékenység terapeuta szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított bizonyítvány tanúsít.

Tartalomjegyzék