15/2000. (V. 31.) EüM rendelet
az egészségügyi menedzser szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló, 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § Az egészségügyi menedzser szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Dr. Gógl Árpád s. k.,
egészségügyi miniszter
Melléklet a 15/2000. (V. 31.) EüM rendelethez
JEGYZÉK
az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről
Sorszám | OKJ azonosító száma | Szakképesítés megnevezése | Bevezetésének kezdő napja | Alkalmazásának utolsó napja | Vizsga szervezője | Szakképesítés központi programjának engedélyszáma | Megjegyzés |
73. | 54 5012 05 | Egészségügyi menedzser | A rendelet hatálybalépésének időpontja | Visszavonásig | Egészségügyi szakképző intézmények, Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet |
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. Szakképesítés azonosító száma: 54 5012 05
2. Szakképesítés megnevezése: Egészségügyi menedzser
3. Szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás | |
FEOR száma | Megnevezése |
2230 | Egészségügyi menedzser |
2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások
A munkakör, foglalkozás | |
FEOR száma | Megnevezése |
- | - |
3. A munkaterület rövid jellemző leírása
Az egészségügyi ellátást nyújtó intézmények osztályain és részlegein ápolási, gondozási, rehabilitációs, asszisztensi, szakasszisztensi tevékenységgel kapcsolatos vezetési, szervezési feladatokat lát el.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok:
- vezetési, szervezési, tervezési feladatok ellátása,
- a munkavégzés megfelelő minőségének a biztosítása,
- a szakterületére vonatkozó jogi, etikai, szakmai normák betartatása, érvényesítése,
- a humán erőforrások hatékony felhasználása és koordinálása,
- a szolgáltatást igénybevevők érdekeinek támogatása,
- az általa vezetett terület képviselete,
- kapcsolatot tartó és közvetítő szerep betöltése az ellátási folyamat szereplői között,
- a biztonságos munkavégzés feltételeinek megteremtése.
2. Követelmények
Menedzsernek lenni témakörben
A hallgató legyen képes:
- ismerni és meghatározni a menedzsment fogalmát és szintjét,
- bemutatni a menedzser szerepeit és szerepproblémáit,
- felvázolni a menedzsment irányzatait,
- ismerni a menedzserről alkotott felfogásokat,
- meghatározni a vezető feladatait,
- alkalmazni az időgazdálkodás alapelemeit,
- ismerni az irányítás és szabályozás eszközeit,
- tervezni munkakört.
Általános és alkalmazott pszichológia témakörben
A hallgató legyen képes:
- felsorolni a pszichológia szakterületeit, legelterjedtebb nézőpontjait, módszereit,
- ismerni az érzékelés, észlelés folyamatait, a tudattal kapcsolatos fogalmakat,
- ismerni a tanulás különböző formáit, az emlékezés osztályozását és fejlesztési lehetőségeit,
- megnevezni alapvető motívumokat,
- ismerni az érzelmek főbb összetevőit és az érzelmi reakciók jellegzetességeit,
- megérteni az intelligencia természetét, valamint a biológiai és környezeti tényezők szerepét az intelligencia alakulásában,
- leírni a személyiség kialakulásának és fejlődésének folyamatát,
- elemezni a stressz szerepét a testi, lelki betegségek kialakulásában,
- alkalmazni az ápoláslélektani ismereteket,
- ismertetni a főbb pszichopatológiai megbetegedéseket,
- alkalmazni a mentális egészségvédelem megelőző technikáit,
- ismerni a munkaterhelés következményeit és a pályaválasztást befolyásoló tényezőket,
- alkalmazni a pályaélmény jellemzőit motivációs céllal,
- alkalmazni a vezetéslélektani ismereteket.
Humán erőforrás-menedzsment témakörben
A hallgató legyen képes:
- felismerni a dolgozók munkavégzéssel kapcsolatos szükségleteit,
- motiválni az irányítottakat személyre szólóan,
- kidolgozni vezetői munkakörében a beosztottak munkával kapcsolatos ösztönzési rendszerét,
- közreműködni a személyzet kiválasztásában,
- elősegíteni az új munkatársak beilleszkedését,
- felmérni és biztosítani a munkatársak képzési szükségleteit,
- elősegíteni és menedzselni munkatársai karrier tervezését,
- támogatni saját és munkatársai lelki egészségét.
Teljesítményértékelés témakörben
A hallgató legyen képes:
- megérteni és megfogalmazni a teljesítményértékelés lényegét, fontosságát,
- javaslatokat tenni a teljesítményértékelés kritériumaira,
- adatokat gyűjteni és szolgáltatni a teljesítményértékelő rendszer részére,
- beosztottjaival megértetni a fő teljesítményértékelési módszereket,
- a teljesítményértékelő rendszert saját működési területén menedzselni és munkatársaival az eredményeket értékelni,
- kiválasztani a beosztott munkatársak teljesítményértékelésének eszközeit, különös tekintettel attitűd skála, ellenőrző lista alkalmazása és az önértékelés módszerei.
Vezetésszociológia témakörben
A hallgató legyen képes:
- ismerni a vezetésszociológia történelmi állomásait,
- meghatározni a vezetés társadalmi jelentőségét,
- bemutatni az egészségügyi ellátási rendszer változásait,
- felvázolni az egészségügyi ellátáson belüli kapcsolatrendszereket,
- készíteni szociometriai mátrixot,
- ismerni és alkalmazni a szociológiai kutatás módszereit,
- meghatározni az egészségügyi marketing fogalmát,
Vezetői készségfejlesztés kommunikáció témakörben
A hallgató legyen képes:
- kontrollálni saját kommunikációs készségeit, képességeit,
- kommunikálni megfelelően verbális- és non-verbális szinten,
- alkalmazni a hatékony kommunikációs technikákat, különösen
= az aktív hallgatást,
= a visszatükrözést,
= felismerni a kommunikáció előremutató aspektusait,
= alkalmazni alapvető tárgyalástechnikai ismereteket,
= megfogalmazni írásban és szóban a hatékony vezetői technikákat,
- alkalmazni az értekezlet vezetési és prezentációs technikákat,
- kidolgozni konfliktuskezelési stratégiákat,
- különbséget tenni a vezetési stílusok között,
- betölteni a közvetítő, egyeztető szerepet,
- véleményt nyilvánítani és érdekeket érvényesíteni határozott módon,
- vezetni a beosztott munkáját teljesítmény motiváltan.
Egészségügyi intézmény és egészségügyi rendszer témakörben
A hallgató legyen képes:
- definiálni a demográfia és az epidemiológia alapfogalmait,
- megfogalmazni a hosszú távú nemzetközi és hazai demográfiai folyamatok lényegét,
- megérteni a nem és életkor, valamint a betegségek, halálozás előfordulási gyakorisága közötti összefüggéseket,
- megérteni a demográfiai és epidemiológiai korszakváltás jelenségét,
- tájékozódni az egészségi állapot mérésének fő módszerei között,
- felismerni az egészségi állapotra ható tényezőket és érteni azok főbb összefüggéseit.
A kórház mint szervezet témakörben
A hallgató legyen képes:
- bemutatni a szervezeti modelleket, az egészségügyben előforduló szervezeti struktúrákat,
- megérteni a szervezeti kultúrák szerepét,
- megfogalmazni munkaterületének missziós nyilatkozatát.
Tervezési és szervezési ismeretek témakörben
A hallgató legyen képes:
- alkalmazni a probléma analízis módszereit,
- alkalmazni a döntés-előkészítési technikákat,
- elemezni a döntések alternatíváinak következményeit és annak alapján dönteni,
- meghatározni, rangsorolni a feladatokat,
- tervezni és szervezni a munkafolyamatokat,
- elvégezni a munkaköri analízist,
- elkészíteni a munkaköri leírásokat,
- együttműködni az intézmény szervezeti és működési szabályzatának előkészítésében,
- menedzselni a változásokat,
- alkalmazni szakterülete standardjait és protokolljait.
Kontrolling témakörben
A hallgató legyen képes:
- ismerni a kontrolling lényegét,
- megérteni, értelmezni a gazdaság-, finanszírozás- és teljesítményfogalmakat, melyek a kontrolling rendszerben használatosak,
- átlátni intézménye kontrolling rendszerét,
- szolgáltatni információkat kompetencia szintjének megfelelően,
- közreműködni az éves tervezésben a szervezeti egység szintjén,
- értelmezni adatokat és azokat ismertetni munkatársaival,
- konzultálni az intézmény kontrolling szakemberével érdemben,
- kidolgozni korrekciós intézkedési javaslatokat munkatársaival együttműködve.
A minőségbiztosítás témakörben
A hallgató legyen képes:
- bemutatni a minőségbiztosítás elméleti alapjait,
- felvázolni a minőségbiztosítás folyamatát a szakmai standardok, protokollok, módszertani anyagok alapján,
- közvetíteni munkatársainak a minőségbiztosítás funkcióját,
- érteni és kezelni a népesség társadalmi differenciáltságából adódó következtetéseket, és azokat felhasználni szakmai döntéseihez,
- felismerni a teljesítménymérés lehetséges módjait és alkalmazási lehetőségeit,
- alkalmazni a szakmai irányelveket munkakörében,
- adaptálni és működtetni kontrollingot saját szakterületének megfelelően,
- jellemezni a különböző akkreditációs rendszereket,
- közreműködni akkreditációt előkészítő szakmai anyagok kidolgozásában.
A jogi és etikai ismeretek témakörben
A hallgató legyen képes:
- felvázolni a jog forrásainak szintjeit,
- betartani és betartatni az egészségügyi ellátást érintő jogszabályokat,
- alkalmazni és betartatni a munkaviszonnyal kapcsolatos jogszabályokat,
- alkalmazni a helyi intézményi szabályozásokat,
- beépíteni az etikai normákat saját tevékenységébe.
Információs technikák, informatikai ismeretek témakörben
A hallgató legyen képes:
- kiválasztani tevékenységéhez szükséges információs forrásokat,
- kezelni az információhordozókat,
- felismerni az elégséges információt,
- rendszerezni az információkat,
- kezelni információkat szakszerűen,
- feldolgozni, értékelni információt,
- továbbítani információkat kompetencia szintjének megfelelően.
Az egészségügyi erőforrások általános tendenciái témakörben
A hallgató legyen képes:
- megfogalmazni a nemzetközi finanszírozási trendek lényegét,
- meghatározni az egészségügyi erőforrások fogalmát,
- felsorolni, indokolni az egészségügyi költségrobbanás okait különösen a technológia változás, az eszközigény és az erőforrásigény összefüggéseit.
A gazdasági és finanszírozási alapismeretek témakörben
A hallgató legyen képes:
- definiálni a gazdaság alapfogalmait és érteni érvényesülésük, egészségügyi alkalmazásuk sajátosságait,
- felismerni az ár, a költség, a volumen összefüggéseit,
- megfogalmazni a gazdasági mérlegelési technikák lényegét,
- felvázolni a költségvetés alapjait,
- leírni a különböző gazdasági szintek teljesítménymérési módszereit,
- megérteni a különböző teljesítménymérési módok gazdasági konzekvenciáit,
- meghatározni az egészségügyi finanszírozás forrásképzési módjait,
- felvázolni a biztosítási rendszerek fő funkcióit és változásait,
- meghatározni a lehetséges allokációs módszereket,
- megérteni a hazai egészségügyi finanszírozás működését.
3. A képzés eredményes befejezéséhez szükséges:
a) vizsgák teljesítése az alábbi témakörökből
Modul | Témakör |
I. | 1. Menedzsernek lenni |
2. Általános és alkalmazott pszichológia | |
3. Humán erőforrás-menedzsment | |
4. Teljesítmény értékelés | |
5. Vezetés szociológia | |
II. | 1. Szervezési stratégiák |
2. A kórház mint szervezet | |
3. Egészségügyi intézmény és egészségügyi rendszer | |
4. Kontrolling | |
5. Minőségbiztosítás | |
6. Jogi ismeretek | |
7. Informatika | |
III. | Gazdálkodás |
b) a szakmai követelményekben megfogalmazott gyakorlatok teljesítése és igazolása az alábbi területeken:
- gazdálkodási egységben | 1 hét (40 óra), |
- humánpolitikai területen | 1 hét (40 óra), |
- intézményvezető mellett | 1 hét (40 óra), |
- osztály-, részlegvezető mellett | 1 hét (40 óra). |
IV. Szakképesítés vizsgáztatási követelményei
1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei
a) Iskolai végzettség: középiskolai végzettség.
b) Szakmai előképzettség:
- középfokú vagy felsőfokú egészségügyi szakképesítés.
c) 4 év szakmai gyakorlat a szakterületének megfelelő munkakörben.
d) A szakképzést folytató intézmény által kiállított, a képzés eredményes befejezését igazoló okirat bemutatása (melynek formai kellékeit a III. 3 pont tartalmazza).
2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, egyes részei alól felmentés a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló, többször módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet alapján adható.
3. A szakmai vizsga részei
- Gyakorlati vizsga.
- Írásbeli vizsga.
- Szóbeli vizsga.
Szakmai gyakorlati vizsga
Beadott szakdolgozat megvédéséből áll.
A szakdolgozat fő témakörei:
- Szervezetelméletek, vagy
- Humán erőforrás-menedzsment, vagy
- Minőségbiztosítás.
A vizsgázó a szakdolgozat konkrét kiválasztott témakörét a szóbeli vizsga előtt három hónappal jelzi az oktatást szervező intézmény felé.
Az elkészített szakdolgozat leadási határideje a szóbeli vizsgát megelőző egy hónap.
Szakmai elméleti vizsga
A szakmai elméleti vizsga írásbeli, szóbeli vizsgarészből áll.
Tantárgyai:
- Humán erőforrás
- Szervezés
- Gazdálkodás
Írásbeli vizsga:
A vizsgázók az Egészségügyi Minisztérium által központilag kiadott összetett feladatlapot oldanak meg a III. 2. pontban meghatározott követelmények alapján.
A feladatlap kérdései a képzés teljes ismeretanyagát átfogják.
A feladatlap megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.
Szóbeli vizsga
A szóbeli vizsga tételsorát az egészségügyi miniszter határozza meg.
A vizsga tantárgyai, témakörei
Humán erőforrás
- menedzser tevékenységek és feladatok,
- vezetési stílusok és szerepek,
- a vezetés és irányítás pszichológiai aspektusai,
- az erőforrás menedzsment története, formái és stratégiája,
- konfliktuskezelés,
- teljesítményértékelés.
Szervezés
- az egészségügyi intézményrendszer felépítése (szervezet),
- munkafolyamatok szervezése az egészségügyben,
- kontrolling,
- minőségbiztosítás alapjai,
- munkajog,
- információáramlás az egészségügyi ellátásban.
Gazdálkodás
- gazdálkodás az egészségügyi ellátásban,
- finanszírozás az egészségügyi ellátásban,
- az intézmények finanszírozása,
- költségvetés.
A vizsgázók teljesítményének értékelése
Szakmai gyakorlati vizsga.
A szakmai gyakorlati vizsga osztályzatát a szakdolgozatra adott érdemjegy és a szakdolgozat megvédésére kapott érdemjegy alapján kell kialakítani.
A szakdolgozat értékelésének szempontjai
- az írásbeli munka a vizsgázó saját megfigyelésére és elemzésére épüljön,
- a vizsgázó szakmai megállapításainak, következtetéseinek legyen gyakorlatot fejlesztő értéke,
- a szakdolgozat terjedelme minimum 10 oldal legyen,
- tükrözze a vizsgázó szakirodalmi jártasságát.
A szakmai elmélet osztályzatát az írásbeli és a szóbeli vizsgarészen kapott érdemjegyek alapján átlagszámítással kell meghatározni. Törtérték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.
V. Egyéb tudnivalók
A vizsgázó az eredményes szakmai vizsga után egészségügyi menedzser szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított "bizonyítvány" tanúsít.
A egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló, többször módosított 1993. évi LXXVI. törvény 2. § (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményeken túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.