Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

15/2000. (V. 31.) EüM rendelet

az egészségügyi menedzser szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

A szakképzésről szóló, 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § Az egészségügyi menedzser szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

Dr. Gógl Árpád s. k.,

egészségügyi miniszter

Melléklet a 15/2000. (V. 31.) EüM rendelethez

JEGYZÉK

az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről

SorszámOKJ azonosító számaSzakképesítés megnevezéseBevezetésének kezdő napjaAlkalmazásának utolsó napjaVizsga szervezőjeSzakképesítés központi programjának engedélyszámaMegjegyzés
73.54 5012 05Egészségügyi menedzserA rendelet hatálybalépésének időpontjaVisszavonásigEgészségügyi szakképző intézmények, Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. Szakképesítés azonosító száma: 54 5012 05

2. Szakképesítés megnevezése: Egészségügyi menedzser

3. Szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számaMegnevezése
2230Egészségügyi menedzser

2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás
FEOR számaMegnevezése
--

3. A munkaterület rövid jellemző leírása

Az egészségügyi ellátást nyújtó intézmények osztályain és részlegein ápolási, gondozási, rehabilitációs, asszisztensi, szakasszisztensi tevékenységgel kapcsolatos vezetési, szervezési feladatokat lát el.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok:

- vezetési, szervezési, tervezési feladatok ellátása,

- a munkavégzés megfelelő minőségének a biztosítása,

- a szakterületére vonatkozó jogi, etikai, szakmai normák betartatása, érvényesítése,

- a humán erőforrások hatékony felhasználása és koordinálása,

- a szolgáltatást igénybevevők érdekeinek támogatása,

- az általa vezetett terület képviselete,

- kapcsolatot tartó és közvetítő szerep betöltése az ellátási folyamat szereplői között,

- a biztonságos munkavégzés feltételeinek megteremtése.

2. Követelmények

Menedzsernek lenni témakörben

A hallgató legyen képes:

- ismerni és meghatározni a menedzsment fogalmát és szintjét,

- bemutatni a menedzser szerepeit és szerepproblémáit,

- felvázolni a menedzsment irányzatait,

- ismerni a menedzserről alkotott felfogásokat,

- meghatározni a vezető feladatait,

- alkalmazni az időgazdálkodás alapelemeit,

- ismerni az irányítás és szabályozás eszközeit,

- tervezni munkakört.

Általános és alkalmazott pszichológia témakörben

A hallgató legyen képes:

- felsorolni a pszichológia szakterületeit, legelterjedtebb nézőpontjait, módszereit,

- ismerni az érzékelés, észlelés folyamatait, a tudattal kapcsolatos fogalmakat,

- ismerni a tanulás különböző formáit, az emlékezés osztályozását és fejlesztési lehetőségeit,

- megnevezni alapvető motívumokat,

- ismerni az érzelmek főbb összetevőit és az érzelmi reakciók jellegzetességeit,

- megérteni az intelligencia természetét, valamint a biológiai és környezeti tényezők szerepét az intelligencia alakulásában,

- leírni a személyiség kialakulásának és fejlődésének folyamatát,

- elemezni a stressz szerepét a testi, lelki betegségek kialakulásában,

- alkalmazni az ápoláslélektani ismereteket,

- ismertetni a főbb pszichopatológiai megbetegedéseket,

- alkalmazni a mentális egészségvédelem megelőző technikáit,

- ismerni a munkaterhelés következményeit és a pályaválasztást befolyásoló tényezőket,

- alkalmazni a pályaélmény jellemzőit motivációs céllal,

- alkalmazni a vezetéslélektani ismereteket.

Humán erőforrás-menedzsment témakörben

A hallgató legyen képes:

- felismerni a dolgozók munkavégzéssel kapcsolatos szükségleteit,

- motiválni az irányítottakat személyre szólóan,

- kidolgozni vezetői munkakörében a beosztottak munkával kapcsolatos ösztönzési rendszerét,

- közreműködni a személyzet kiválasztásában,

- elősegíteni az új munkatársak beilleszkedését,

- felmérni és biztosítani a munkatársak képzési szükségleteit,

- elősegíteni és menedzselni munkatársai karrier tervezését,

- támogatni saját és munkatársai lelki egészségét.

Teljesítményértékelés témakörben

A hallgató legyen képes:

- megérteni és megfogalmazni a teljesítményértékelés lényegét, fontosságát,

- javaslatokat tenni a teljesítményértékelés kritériumaira,

- adatokat gyűjteni és szolgáltatni a teljesítményértékelő rendszer részére,

- beosztottjaival megértetni a fő teljesítményértékelési módszereket,

- a teljesítményértékelő rendszert saját működési területén menedzselni és munkatársaival az eredményeket értékelni,

- kiválasztani a beosztott munkatársak teljesítményértékelésének eszközeit, különös tekintettel attitűd skála, ellenőrző lista alkalmazása és az önértékelés módszerei.

Vezetésszociológia témakörben

A hallgató legyen képes:

- ismerni a vezetésszociológia történelmi állomásait,

- meghatározni a vezetés társadalmi jelentőségét,

- bemutatni az egészségügyi ellátási rendszer változásait,

- felvázolni az egészségügyi ellátáson belüli kapcsolatrendszereket,

- készíteni szociometriai mátrixot,

- ismerni és alkalmazni a szociológiai kutatás módszereit,

- meghatározni az egészségügyi marketing fogalmát,

Vezetői készségfejlesztés kommunikáció témakörben

A hallgató legyen képes:

- kontrollálni saját kommunikációs készségeit, képességeit,

- kommunikálni megfelelően verbális- és non-verbális szinten,

- alkalmazni a hatékony kommunikációs technikákat, különösen

= az aktív hallgatást,

= a visszatükrözést,

= felismerni a kommunikáció előremutató aspektusait,

= alkalmazni alapvető tárgyalástechnikai ismereteket,

= megfogalmazni írásban és szóban a hatékony vezetői technikákat,

- alkalmazni az értekezlet vezetési és prezentációs technikákat,

- kidolgozni konfliktuskezelési stratégiákat,

- különbséget tenni a vezetési stílusok között,

- betölteni a közvetítő, egyeztető szerepet,

- véleményt nyilvánítani és érdekeket érvényesíteni határozott módon,

- vezetni a beosztott munkáját teljesítmény motiváltan.

Egészségügyi intézmény és egészségügyi rendszer témakörben

A hallgató legyen képes:

- definiálni a demográfia és az epidemiológia alapfogalmait,

- megfogalmazni a hosszú távú nemzetközi és hazai demográfiai folyamatok lényegét,

- megérteni a nem és életkor, valamint a betegségek, halálozás előfordulási gyakorisága közötti összefüggéseket,

- megérteni a demográfiai és epidemiológiai korszakváltás jelenségét,

- tájékozódni az egészségi állapot mérésének fő módszerei között,

- felismerni az egészségi állapotra ható tényezőket és érteni azok főbb összefüggéseit.

A kórház mint szervezet témakörben

A hallgató legyen képes:

- bemutatni a szervezeti modelleket, az egészségügyben előforduló szervezeti struktúrákat,

- megérteni a szervezeti kultúrák szerepét,

- megfogalmazni munkaterületének missziós nyilatkozatát.

Tervezési és szervezési ismeretek témakörben

A hallgató legyen képes:

- alkalmazni a probléma analízis módszereit,

- alkalmazni a döntés-előkészítési technikákat,

- elemezni a döntések alternatíváinak következményeit és annak alapján dönteni,

- meghatározni, rangsorolni a feladatokat,

- tervezni és szervezni a munkafolyamatokat,

- elvégezni a munkaköri analízist,

- elkészíteni a munkaköri leírásokat,

- együttműködni az intézmény szervezeti és működési szabályzatának előkészítésében,

- menedzselni a változásokat,

- alkalmazni szakterülete standardjait és protokolljait.

Kontrolling témakörben

A hallgató legyen képes:

- ismerni a kontrolling lényegét,

- megérteni, értelmezni a gazdaság-, finanszírozás- és teljesítményfogalmakat, melyek a kontrolling rendszerben használatosak,

- átlátni intézménye kontrolling rendszerét,

- szolgáltatni információkat kompetencia szintjének megfelelően,

- közreműködni az éves tervezésben a szervezeti egység szintjén,

- értelmezni adatokat és azokat ismertetni munkatársaival,

- konzultálni az intézmény kontrolling szakemberével érdemben,

- kidolgozni korrekciós intézkedési javaslatokat munkatársaival együttműködve.

A minőségbiztosítás témakörben

A hallgató legyen képes:

- bemutatni a minőségbiztosítás elméleti alapjait,

- felvázolni a minőségbiztosítás folyamatát a szakmai standardok, protokollok, módszertani anyagok alapján,

- közvetíteni munkatársainak a minőségbiztosítás funkcióját,

- érteni és kezelni a népesség társadalmi differenciáltságából adódó következtetéseket, és azokat felhasználni szakmai döntéseihez,

- felismerni a teljesítménymérés lehetséges módjait és alkalmazási lehetőségeit,

- alkalmazni a szakmai irányelveket munkakörében,

- adaptálni és működtetni kontrollingot saját szakterületének megfelelően,

- jellemezni a különböző akkreditációs rendszereket,

- közreműködni akkreditációt előkészítő szakmai anyagok kidolgozásában.

A jogi és etikai ismeretek témakörben

A hallgató legyen képes:

- felvázolni a jog forrásainak szintjeit,

- betartani és betartatni az egészségügyi ellátást érintő jogszabályokat,

- alkalmazni és betartatni a munkaviszonnyal kapcsolatos jogszabályokat,

- alkalmazni a helyi intézményi szabályozásokat,

- beépíteni az etikai normákat saját tevékenységébe.

Információs technikák, informatikai ismeretek témakörben

A hallgató legyen képes:

- kiválasztani tevékenységéhez szükséges információs forrásokat,

- kezelni az információhordozókat,

- felismerni az elégséges információt,

- rendszerezni az információkat,

- kezelni információkat szakszerűen,

- feldolgozni, értékelni információt,

- továbbítani információkat kompetencia szintjének megfelelően.

Az egészségügyi erőforrások általános tendenciái témakörben

A hallgató legyen képes:

- megfogalmazni a nemzetközi finanszírozási trendek lényegét,

- meghatározni az egészségügyi erőforrások fogalmát,

- felsorolni, indokolni az egészségügyi költségrobbanás okait különösen a technológia változás, az eszközigény és az erőforrásigény összefüggéseit.

A gazdasági és finanszírozási alapismeretek témakörben

A hallgató legyen képes:

- definiálni a gazdaság alapfogalmait és érteni érvényesülésük, egészségügyi alkalmazásuk sajátosságait,

- felismerni az ár, a költség, a volumen összefüggéseit,

- megfogalmazni a gazdasági mérlegelési technikák lényegét,

- felvázolni a költségvetés alapjait,

- leírni a különböző gazdasági szintek teljesítménymérési módszereit,

- megérteni a különböző teljesítménymérési módok gazdasági konzekvenciáit,

- meghatározni az egészségügyi finanszírozás forrásképzési módjait,

- felvázolni a biztosítási rendszerek fő funkcióit és változásait,

- meghatározni a lehetséges allokációs módszereket,

- megérteni a hazai egészségügyi finanszírozás működését.

3. A képzés eredményes befejezéséhez szükséges:

a) vizsgák teljesítése az alábbi témakörökből

ModulTémakör
I.1. Menedzsernek lenni
2. Általános és alkalmazott pszichológia
3. Humán erőforrás-menedzsment
4. Teljesítmény értékelés
5. Vezetés szociológia
II.1. Szervezési stratégiák
2. A kórház mint szervezet
3. Egészségügyi intézmény és egészségügyi rendszer
4. Kontrolling
5. Minőségbiztosítás
6. Jogi ismeretek
7. Informatika
III.Gazdálkodás

b) a szakmai követelményekben megfogalmazott gyakorlatok teljesítése és igazolása az alábbi területeken:

- gazdálkodási egységben1 hét (40 óra),
- humánpolitikai területen1 hét (40 óra),
- intézményvezető mellett1 hét (40 óra),
- osztály-, részlegvezető mellett1 hét (40 óra).

IV. Szakképesítés vizsgáztatási követelményei

1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei

a) Iskolai végzettség: középiskolai végzettség.

b) Szakmai előképzettség:

- középfokú vagy felsőfokú egészségügyi szakképesítés.

c) 4 év szakmai gyakorlat a szakterületének megfelelő munkakörben.

d) A szakképzést folytató intézmény által kiállított, a képzés eredményes befejezését igazoló okirat bemutatása (melynek formai kellékeit a III. 3 pont tartalmazza).

2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, egyes részei alól felmentés a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló, többször módosított 10/1993. (XII. 30.) MüM rendelet alapján adható.

3. A szakmai vizsga részei

- Gyakorlati vizsga.

- Írásbeli vizsga.

- Szóbeli vizsga.

Szakmai gyakorlati vizsga

Beadott szakdolgozat megvédéséből áll.

A szakdolgozat fő témakörei:

- Szervezetelméletek, vagy

- Humán erőforrás-menedzsment, vagy

- Minőségbiztosítás.

A vizsgázó a szakdolgozat konkrét kiválasztott témakörét a szóbeli vizsga előtt három hónappal jelzi az oktatást szervező intézmény felé.

Az elkészített szakdolgozat leadási határideje a szóbeli vizsgát megelőző egy hónap.

Szakmai elméleti vizsga

A szakmai elméleti vizsga írásbeli, szóbeli vizsgarészből áll.

Tantárgyai:

- Humán erőforrás

- Szervezés

- Gazdálkodás

Írásbeli vizsga:

A vizsgázók az Egészségügyi Minisztérium által központilag kiadott összetett feladatlapot oldanak meg a III. 2. pontban meghatározott követelmények alapján.

A feladatlap kérdései a képzés teljes ismeretanyagát átfogják.

A feladatlap megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.

Szóbeli vizsga

A szóbeli vizsga tételsorát az egészségügyi miniszter határozza meg.

A vizsga tantárgyai, témakörei

Humán erőforrás

- menedzser tevékenységek és feladatok,

- vezetési stílusok és szerepek,

- a vezetés és irányítás pszichológiai aspektusai,

- az erőforrás menedzsment története, formái és stratégiája,

- konfliktuskezelés,

- teljesítményértékelés.

Szervezés

- az egészségügyi intézményrendszer felépítése (szervezet),

- munkafolyamatok szervezése az egészségügyben,

- kontrolling,

- minőségbiztosítás alapjai,

- egészségügyi törvény,

- munkajog,

- információáramlás az egészségügyi ellátásban.

Gazdálkodás

- gazdálkodás az egészségügyi ellátásban,

- finanszírozás az egészségügyi ellátásban,

- az intézmények finanszírozása,

- költségvetés.

A vizsgázók teljesítményének értékelése

Szakmai gyakorlati vizsga.

A szakmai gyakorlati vizsga osztályzatát a szakdolgozatra adott érdemjegy és a szakdolgozat megvédésére kapott érdemjegy alapján kell kialakítani.

A szakdolgozat értékelésének szempontjai

- az írásbeli munka a vizsgázó saját megfigyelésére és elemzésére épüljön,

- a vizsgázó szakmai megállapításainak, következtetéseinek legyen gyakorlatot fejlesztő értéke,

- a szakdolgozat terjedelme minimum 10 oldal legyen,

- tükrözze a vizsgázó szakirodalmi jártasságát.

A szakmai elmélet osztályzatát az írásbeli és a szóbeli vizsgarészen kapott érdemjegyek alapján átlagszámítással kell meghatározni. Törtérték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.

V. Egyéb tudnivalók

A vizsgázó az eredményes szakmai vizsga után egészségügyi menedzser szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított "bizonyítvány" tanúsít.

A egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló, többször módosított 1993. évi LXXVI. törvény 2. § (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményeken túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.

Tartalomjegyzék