259/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet

a területi államháztartási hivatalokról

Az államháztartásról szóló - módosított 1992. évi XXXVIII. törvény 88. §-ának (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

1. §

(1)[1] A Területi Államháztartási Hivatal (a továbbiakban: TÁH) működési területe a megyére, illetve a fővárosra terjed ki, székhelye a megyeszékhely, illetve Budapest.

(2) A TÁH a Pénzügyminisztérium felügyelete alatt működő, önállóan gazdálkodó központi költségvetési szerv. A TÁH-ok együttes költségvetése a Pénzügyminisztérium költségvetési fejezetén belül önálló címként szerepel.

(3) A helyi önkormányzatokat érintő feladatok szakmai irányítását - feladatkörének megfelelően - a pénzügyminiszter és a belügyminiszter látja el.

(4) A pénzügyminiszter gyakorolja a másodfokú hatósági jogkört - külön jogszabályban meghatározottak szerint - azokban a családtámogátási és fogyatékossági ellátási ügyekben, amelyekben első fokon a TÁH járt el.

2. §

A pénzügyminiszter nevezi ki a TÁH vezetőjét.

3. §

(1) A TÁH alaptevékenysége körében államháztartási feladatokat lát el és informatikai szolgáltatást nyújt a kormányzati feladatok ellátásához a pénzügyminiszter, a pénzügyminiszter útján a belügyminiszter, más miniszter, a központi költségvetési szervek, a helyi és helyi kisebbségi önkormányzatok és költségvetési szerveik számára.

(2) A TÁH feladatai:

a) a helyi önkormányzatokat érintő központi, ágazati és pénzügy-politikai, településfejlesztési, költségvetési, tervezési, gazdálkodási; számviteli, beszámolási feladatokhoz információkat, illetve adatokat gyűjt, feldolgoz, továbbít, szükség szerint elemzéseket készít;

b) közreműködik az önkormányzatok költségvetés tervezési feladataihoz szükséges információk felmérésében, felülvizsgálatában, továbbításában;

c) külön jogszabály szerint részt vesz az önkormányzatok támogatási igényeinek felmérésében, szabályszerűségi ellenőrzésében, a támogatásokról való lemondások továbbításában. Jogszabály előírásai szerint közreműködik a helyi önkormányzatok állami támogatásai elszámolásának felülvizsgálatában;

d) az önkormányzatok pénzellátási rendszerének működtetése érdekében a nettó finanszírozáshoz információkat gyűjt és adatokat szolgáltat külön jogszabályban rögzítettek szerint;

e) gondoskodik az önkormányzati költségvetési szervek költségvetésének, évközi és éves adatszolgáltatásainak, beszámolóinak, továbbá az önkormányzati adó és gépjárműadó nyilvántartásokból teljesített adatszolgáltatásoknak az ellenőrzéséről, feldolgozásáról és összesítéséről;

f) törzskönyvi nyilvántartást vezet a helyi, helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szervekről;

g) ellátja a költségvetési szervek központosított illetményszámfejtését a külön jogszabályban meghatározottak szerint. A központosított illetményszámfejtés ellátására a helyi és a helyi kisebbségi önkormányzatokkal megállapodást köt;

h) közreműködik a költségvetési szervek munkaügyi statisztikai adatszolgáltatása teljesítésében, valamint a létszám- és bérgazdálkodási információs rendszerének működtetésében;

i) ellátja az állami költségvetésből finanszírozott családtámogatási és fogyatékossági ellátások megállapítását, folyósítását külön jogszabályokban meghatározott módon;

j) szakmai szempontból irányítja és ellenőrzi a családtámogatási kifizetőhelyek munkáját, gondoskodik a kifizetőhelyek ügyintézőinek oktatásáról, az egységes jogalkalmazási gyakorlat kialakításáról, a kifizetőhelyek létesítéséről és megszüntetéséről;

k) közreműködik az államháztartás pénzügyi információs rendszerének működtetésében. Egyes feladatai ellátása során adatokat gyűjt, nyilvántart, feldolgoz és továbbít;

l) közreműködik a külön jogszabály szerint központilag biztosított számítógépes pénzügyi programok telepítésében, a programok működtetésében, karbantartásában és fejlesztésében;

m) folyamatosan működteti, felügyeli és karbantartja a pénzügyi célú megyei információs rendszer informatikai eszközeit, közreműködik a megyei és országos informatikai hálózat működtetésében;

n) feladatainak ellátása körében szakmai tanácsadást végez, oktatást, továbbképzést szervez, közreműködik a központi szakmai továbbképzések végrehajtásában.

o) Ellátja a nem állami humánszolgáltatások normatív állami hozzájárulása előirányzataival kapcsolatos adatszolgáltatási, folyósítási és ellenőrzési feladatokat, külön jogszabályban meghatározott módon.

(3) A TÁH egyes feladatait kirendeltségei útján is elláthatja.

(4) A TÁH az alaptevékenysége körében végzett szolgáltatásokért ellenértéket a pénzügyminiszer által szabályozott módon állapíthat meg.

4. §

A TÁH vállalkozási tevékenységet az alapító okiratban meghatározott feladatok körében és módon végezhet.

5. §

(1)[2]

(2) A 3. i) és j) és o) pontjaiban foglalt feladatokat a fővárosban a Pest Megyei Területi Államháztartási Hivatal látja el.

6. §

(1) A TÁH a helyi önkormányzatok megalakulásával összefüggő kiegészítő és átmeneti szabályokról szóló 1990. évi LXXXIII. törvény 2. §-ának c) pontja alapján a főjegyzőhöz átkerült megyei közgazdasági feladatok átvételével és a Tanácsi Költségvetési Elszámoló Hivatalokról szóló 58/1979. (XII. 24.) PM rendelet alapján létrehozott és működő megyei intézmények átszervezésével létrejött

Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálat (a továbbiakban: TÁKISZ) jogutódja.

(2) A családtámogatási ellátások a fogyatékossági támogatások megállapításával, folyósításával, valamint a családtámogatási ellátások ellenőrzésével kapcsolatban a TÁH; az egészségbiztosítási szerv jogutódja.

7. §

Ahol jogszabály TÁKISZ-t említ, azon Területi Államháztartási Hivatalt (TÁH-t) kell érteni, kivéve az országgyűlési, helyi önkormányzati és polgármesteri választások lebonyolítását, továbbá az okmányirodák működését szabályozó jogszabályt, ahol közigazgatási hivatalt kell érteni.

8. §

(1) Ez a rendelet a (4) bekezdésben foglalt eltéréssel 2001. január 1-jén lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatról szóló 19/1991. (I. 29.) Korm. rendelet, valamint a 214/1999. (XII. 26.) Korm. rendelet 2. és 3. §-ai hatályukat vesztik.

(3) A TÁH szervezeti és működési szabályzatát a pénzügyminiszter a rendelet kihirdetésétől számított 45 napon belül hagyja jóvá.

(4) A 3. § (2) bekezdésének o) pontja 2001. április 1-jén lép hatályba.[3]

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 161/2001. (IX. 12.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2001.10.01.

[2] Hatályon kívül helyezte a 161/2001. (IX. 12.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatálytalan 2001.10.01.

[3] Helyesbítette a Magyar Közlöny 2000/135.I. száma. Megjelent 2000.12.26.