Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

4/2000. (IX. 27.) KüM rendelet

a személyi szabadságukban külföldön korlátozott magyar állampolgároknak nyújtandó konzuli segítségről

A konzuli kapcsolatokról Bécsben, 1963. április 24-én elfogadott egyezmény kihirdetéséről szóló 1987. évi 13. törvényerejű rendelet 3. §-ának (3) bekezdése, valamint a külügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 152/1994. (XI. 17.) Korm. rendelet 11. §-ában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) A Magyar Köztársaság diplomáciai és konzuli képviselete, valamint a Külügyminisztérium Konzuli Főosztálya (a továbbiakban együtt: konzuli szolgálat) külföldön tartózkodó magyar állampolgárnak, ha ellene a fogadó államban őrizetbe vételt, előzetes letartóztatást alkalmaznak, vagy személyi szabadságát egyéb módon korlátozzák (a továbbiakban együtt: fogva tartják), a jelen rendeletben szabályozott támogatást és segítséget nyújtja.

(2) Olyan államban, ahol a magyar konzuli szolgálatnak nem működik képviselete, nemzetközi megállapodás vagy egyedi felkérés alapján más állam konzuli szolgálata elláthatja a magyar állampolgár érdekvédelmét, a jelen rendeletben írt módon.

(3) A konzuli szolgálat az eljárás kezdetén tisztázza, hogy a fogvatartott kívánja-e az érdekében történő fellépést, és nem léphet fel annak a személynek érdekében, aki ezt ellenzi. A 2. § (1) bekezdése szerinti intézkedést a konzuli tisztviselő azonban ilyen esetben is megteszi. Cselekvőképtelen vagy korlátozottan cselekvőképes személy esetén a konzuli szolgálat lehetőség szerint beszerzi a törvényes képviselő nyilatkozatát, és annak alapján dönt a további eljárásról.

2. §

(1) A konzuli tisztviselő a magyar állampolgár fogva tartásáról a fogadó állammal fennálló nemzetközi szerződés alapján kapott értesítés, vagy bármely egyéb forrásból származó értesülés alapján haladéktalanul megkísérli az alábbi adatok tisztázását:

- a fogvatartott természetes személyazonosító adatait és lakcímét,

- a fogvatartott legközelebbi hozzátartozója nevét, lakcímét és azt, hogy a fogvatartott kéri-e az ő vagy más személyek értesítését,

- a fogva tartást elrendelő hatóság megnevezését, a fogva tartás alapjául szolgáló bűncselekményt, a fogva tartás helyét, várható leghosszabb idejét,

- a kapcsolattartás megengedett nyelvét,

- van-e a fogvatartottnak jogi képviselője, ha igen, annak nevét,

- van-e helye óvadék fejében szabadlábra helyezésnek, - a kiszabható büntetést, különös tekintettel a halálbüntetésre.

(2) A konzuli szolgálat a fogva tartásról késedelem nélkül értesíti a fogvatartott által megjelölt hozzátartozót; ennek hiányában a fogvatartott által megjelölt más személy is értesíthető.

(3) A közeli hozzátartozó érdeklődése esetén a konzuli szolgálat az ügyről és annak körülményeiről felvilágosítást ad, amennyiben a tájékoztatás az érdekvédelem ellátásé-, hoz szükséges, és azt a fogvatartott nem ellenzi.

(4) A konzuli tisztviselő a legrövidebb időn belül köteles a fogadó állam hivatalos szerveivel tisztázni, hogy a nem hivatalos forrásból tudomására jutott kényszerintézkedés valóban megtörtént-e.

3. §

(1) A konzuli tisztviselő elsődleges feladata annak figyelemmel kísérése, hogy a magyar állampolgárral szemben folytatott eljárás során tiszteletben tartják-e a nemzetközi emberi jogi normákat, továbbá; hogy a fogva tartás körülményei nem rosszabbak-e, mint amelyeket a fogadó ország a saját állampolgárai számára biztosít.

(2) A konzuli tisztviselő a fogvatartottal haladéktalanul kapcsolatba lép, és vele, az eset által indokolt gyakorisággal, a helyi körülményeknek megfelelő módon, a fogva tartása ideje alatt tartja a kapcsolatot.

(3) A konzuli tisztviselő a fogvatartott állapotáról és a fogva tartás körülményeiről lehetőség szerint személyes látogatás keretében győződik meg. A személyes látogatás különösen akkor indokolt, ha a fogvatartott a fogva tartása körülményeire panaszt tesz. Amennyiben a fogvatartott kiskorú, cselekvőképessége egyéb okból hiányzik vagy korlátozott, vagy várandós anya, a látogatást soron kívül kell megtenni.

(4) Amennyiben a konzuli tisztviselő megállapítása szerint a fogadó ország hatóságai nem biztosítják a magyar állampolgárnak az (1) bekezdésben említett emberi jogait, vagy a fogva tartás körülményei kedvezőtlenebbek annál, amelyeket a fogadó állam a saját állampolgárainak biztosít, a konzuli tisztviselő haladéktalanul fellép a fogadó állam hatóságainál a körülmények javítása érdekében, és erről értesíti a Konzuli Főosztályt.

4. §

(1) A konzuli tisztviselő a fogvatartott személy részéről hozzá intézett mindenfajta közlést vagy kérelmet köteles megvizsgálni, mérlegelni és a helyi körülményekhez és a lehetőségekhez képest azok teljesítését elősegíteni. A konzuli tisztviselő által tett intézkedésről a kérelmezőt tájékoztatni kell.

(2) A konzuli tisztviselő tájékoztatja a Konzuli Főosztályt arról, ha a fogvatartott kegyelmi kérvény vagy kedvezményes szabadítás iránti kérvény benyújtásához kér támogatást, és a továbbiakban a Konzuli Főosztály utasítása szerint jár el. Ugyanez irányadó a humanitárius vagy egészségügyi ok miatti kedvezményes bánásmód kérvényezése esetén.

(3) A konzuli tisztviselő - a fogadó állam eljárási szabályainak és a fogva tartó intézet rendtartásának figyelembevételével - közreműködik abban, hogy a hozzátartozók a szabadságától megfosztott személyt meglátogathassák.

5. §

(1) A konzuli tisztviselő nem látja el a fogva tartott magyar állampolgárok jogi képviseletét.

(2) A konzuli tisztviselő tájékoztatást ad a fogvatartottnak a fogadó állam jogrendje szerint őt megillető jogokról, valamint a jogi képviselet biztosításának lehetőségéről. Amennyiben a fogadó állam nem biztosítja a fogvatartott részére az ingyenes jogi képviseletet, vagy azt a fogvatartott nem kívánja igénybe venni, segíti őt ügyvéd meghatalmazásában. Ha a fogvatartott a fizetendő ügyvédi munkadíj összegével nem rendelkezik, a konzul a 2/1998. (XII. 9.) KüM rendelet 2. § a) - c) pontjaiban, illetőleg 3. §-ában írt segítséget nyújtja.

(3) Az (1) és (2) bekezdés rendelkezései nem zárják ki, hogy a konzuli tisztviselő az eljáró jogi képviselő munkáját elősegítse és támogassa.

6. §

(1) Ha a fogvatartott óvadék fejében történő szabadlábra helyezésére van lehetőség, és a fogvatartott nem rendelkezik az óvadék letételéhez szükséges összeggel, a konzul a 2/1998. (XII. 9.) KüM rendelet 2. § a) -c) pontjaiban, illetőleg 3. §-ában írt segítséget nyújtja.

(2) Az (1) bekezdés szerint kell eljárni akkor is, ha a szabadlábra helyezés bírság vagy kártérítés megfizetésétől függ, és a fogvatartott nem rendelkezik a fizetendő összeggel.

7. §

A konzuli szolgálat figyelemmel kíséri, hogy a külföldi állam hatóságai a konzuli érdekvédelemmel kapcsolatos nemzetközi jogi kötelezettségeiket, ezen belül különösen a fogvatartottakkal kapcsolatos értesítésadásra, a személyes kapcsolat felvételére és az érintett személy meglátogatására vonatkozó nemzetközi jogi normákat betartják-e. Amennyiben a kötelezettségek teljesítésének elmulasztását észleli, a fogadó állam helyi és központi hatóságainál haladéktalanul fellép a jogszerű gyakorlat kialakítása vagy helyreállítása érdekében. Amennyiben a fogadó tartósan megszegi e kötelezettségeit, a Külügyminisztérium dönthet arról, hogy a fogadó állam állampolgárai tekintetében megszorítóan értelmezi e nemzetközi kötelezettségeket.'

8. §

A konzuli tisztviselő a jogerősen elítélt magyar állampolgárt - amennyiben ennek a lehetősége nemzetközi egyezményben vagy az elítélés helye szerinti állam belső jogában biztosított- tájékoztatja a büntetés végrehajtása átengedésének és a büntetés Magyarországon történő letöltésének lehetőségeiről.

9. §

A konzuli szolgálat - a fogva tartott személy elleni büntetőeljárást folytató magyar hatóságok, továbbá a 2. § (3) bekezdésében megjelölt személy kivételével - a fogvatartott személyes adatairól, az ellene folyó eljárásról másnak csak akkor adhat felvilágosítást, ha a fogvatartott ehhez írásban hozzájárult.

10. §

A rendeletben szabályozott eljárásokra az államigazgatási eljárás általános szabályait kell alkalmazni.

11. §

E rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, az EU Tanács 95/553/EK sz. határozatával, összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.

12. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Martonyi János s. k.,

külügyminiszter