17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet
a nemzetközi közúti személyszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdés b) pontjának 16. alpontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
A nemzetközi közúti személyszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A rendelet hatálya a nemzetközi közúti személyszállításhoz használt magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott autóbuszra terjed ki."[1]
2. §
(1) Az R. 2. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezéslép:
"(1) Nemzetközi közúti személyszállítás a 20 főnél több személy szállítására alkalmas autóbusszal abban az esetben végezhető, ha az autóbuszt minősítő vizsgálat alkalmával a megyei (fővárosi) közlekedési felügyelet (a továbbiakban: területi felügyelet) nemzetközi közúti forgalomban való részvételre alkalmasnak minősítette."
(2) Az R. 2. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a bekezdés a következtő k) ponttal egészül ki:
(A minősítő vizsgálaton a külön jogszabályban meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek meg felelő autóbusz abban az esetben minősíthető alkalmasnak, ha)[2]
"b) külön jogszabályban meghatározott menetíró készülékkel (tachográffal) felszerelték;"[3]
"k) az autóbuszhoz kiállított "Üzemeltetési és karbantartási napló"-t a korábbi minősítő vizsgálat óta végzett üzemeltetés során eseményszerűen vezették és abban az elvégzett karbantartási műveleteket rögzítették."
(3) Az R. 2. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A minősítő vizsgálat során nem kell alkalmazni a 2. § (2) bekezdés h) és j) pontját az érvényes igazolólappal és eseményszerűen vezetett "Üzemeltetési és karbantartási napló"-val rendelkező autóbuszra."
3. §
Az R: 3/A. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az "Üzemeltetési és karbantartási napló"-ban eseményszerűen vezetni kell az autóbusz biztonsági berendezéseinek műszaki állapotát befolyásoló körülményeket, beavatkozásokat."
4. §
Az R. a következő 3/B. §-sal egészül ki:
"3/B. § Nemzetközi közúti személyszállítás a 20 főnél nem több személy szállítására alkalmas autóbusszal abban az esetben végezhető, ha azt a külön jogszabályban meghatározott menetíró készülékkel (tachográfial) felszerelték."[4]
5. §
Az R. a következő 4/A. §-sal egészül ki:
"4/A. § A 20 főnél nem több személy szállítására alkalmas autóbuszra nem kell alkalmazni az R. 2. § - 3/A. § rendelkezéseit, továbbá az R. 4. §-ának (1) bekezdése c) pontjában, (2) bekezdése a) pontjában a pályaalkalmassági kategóriára és a nemzetközi autóbuszvezetői igazolványra vonatkozó, valamint a (2) bekezdés c) és d) pontjaiban meghatározott rendelkezéseket."
6. §
(1) Az R. 1/B. számú mellékletének 1.1.1.5. pontja a következő francia bekezdéssel egészül ki:
"- A kerékfékszerkezetek vizsgálata során a megbontásos vizsgálat mellőzhető, amennyiben:
= a fékbetétek vastagsága kémlelőnyílás igénybevételével megállapítható, továbbá
= a fékdobnak (féktárcsának) a felszereléskori méretei, valamint a fékdob (féktárcsa) beépítése óta az autóbusz futásteljesítménye az "Üzemeltetési és karbantartási naplóban" megfelelően dokumentált."
(2) Az R. 1B. számú mellékletének 3.6. pontja a következő francia bekezdéssel egészül ki:
"- A kormányszervo működésének ellenőrzése során a csővezetékek megbontása abban az esetben mellőzhető, ha rendelkezésre állnak a típusra érvényes kormányerő/keréken ébredő nyomaték határértékek, valamint a megbontás nélküli technológia alkalmazásával a kormányszervo megfelelően hatásos működésének ellenőrzése biztosított."
7. §
Ez a rendelet 2001. május 1-jén lép hatályba, egyidejűleg az R. 1. §-ának (3) bekezdése hatályát veszti.
Dr. Fónagy János s. k.,
közlekedési és vízügyi miniszter
Lábjegyzetek:
[1] Az "autóbusz" fogalmának meghatározását a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú melléklete II. fejezetének e) pontja tartalmazza.
[2] A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
[3] A 2001. évi IX. törvény a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről, a Megállapodás Melléklet -1. Függeléke
[4] A 2001. évi IX. törvény a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről, a Megállapodás Melléklet -1. Függeléke