Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelet

a nemzetközi közúti személyszállítás végzésének egyes feltételeiről

A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 44/1990. (IX. 15.) Korm. rendelet 2. §-ának (2) bekezdése alapján - a belügyminiszterrel és a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem:

1. §

(1)[1] A rendelet hatálya a nemzetközi közúti személyszállításhoz használt magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott autóbuszra terjed ki.[2]

(2) A fegyveres erők, a fegyveres testületek és rendészeti szervek járművére a rendelet hatálya annyiban terjed ki, amennyiben a felügyeletet ellátó miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője) - a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterrel egyetértésben - a rendeletben foglaltaktól eltérően nem rendelkezik.

(3)[3] A nemzetközi közúti személyszállítás végzésének feltételeit a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara előzetes véleményének kikérése után kell meghatározni.

2. §

(1)[4] Nemzetközi közúti személyszállítás a 20 főnél több személy szállítására alkalmas autóbusszal abban az esetben végezhető, ha az autóbuszt minősítő vizsgálat alkalmával a megyei (fővárosi) közlekedési felügyelet (a továbbiakban: területi felügyelet) nemzetközi közúti forgalomban való részvételre alkalmasnak minősítette.

(2) A minősítő vizsgálaton a külön jogszabályban* meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek megfelelő autóbusz abban az esetben minősíthető alkalmasnak, ha[5]

a) annak gyártása óta nyolc naptári évnél több nem telt el, vagy a gyártása ennél régebben történt, de az autóbusz közlekedésbiztonság szempontjából kiemelten fontos fődarabjainak megfelelő állapotát - az 1. számú mellékletben meghatározott tartalmú és formájú - műszaki megvizsgálás alapján kiállított tanúsítás igazolja;

aa)[6] annak első üzembe állítási idejétől (a külföldön vagy belföldön történt első forgalomba helyezés időpontja vagy ha ez nem ismert, akkor a gyártás naptári évének utolsó napja) függően az 1/A. számú mellékletben meghatározott üzemeltetési határnap nem múlt el,

b)[7] külön jogszabályban meghatározott menetíró készülékkel (tachográffal) felszerelték;[8]

c) a felépítménye hibátlan, karosszériája és utastere esztétikailag kifogástalan;

d) gumiabroncsainak teljes futófelületén a mintázat magassága 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 millimétert, ennél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében az 5 millimétert eléri, és a kormányzott kerekekre felszerelt gumiabroncs nem felújított;

e) olyan járműtípushoz tartozik, melyet fékezés szempontjából visszatartó fékkel (tartós lassító fékkel) hagytak jóvá, és visszatartó fékkel rendelkezik;

f) olyan járműtípushoz tartozik, melynek a passzív biztonsági tulajdonságát - a nemzetközi előírások szerint*** - jóváhagyták és[9]

g) a fékezést blokkolásgátló berendezés szabályozza.

h)[10] légszennyezés tekintetében az ENSZ-EGB 49.02/A, illetőleg 49.02/B számú előírásnak megfelel,[11]

i)[12] a 10 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, 1988. január 1. napját követően gyártott autóbuszt sebességkorlátozó berendezéssel szerelték fel,

j)[13] az autóbusz típusa fékezés szempontjából a külön jogszabályban meghatározott jóváhagyási jellel rendelkezik.[14]

k)[15] az autóbuszhoz kiállított "Üzemeltetési és karbantartási napló"-t a korábbi minősítő vizsgálat óta végzett üzemeltetés során eseményszerűen vezették és abban az elvégzett karbantartási műveleteket rögzítették.

(3)[16] a) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott tanúsítást - az autóbusztípus javítására felkészült - olyan gépjárműfenntartó szervezet állíthatja ki, amely erre a területi felügyelettől - az 1/C. számú mellékletben meghatározott feltételek alapján - felhatalmazást kapott (a továbbiakban: felhatalmazott autóbuszfenntartó). Azon autóbuszhoz, amelynek típusára nincs felhatalmazva autóbuszfenntartó a tanúsítást a Közlekedési Főfelügyelet által meghatározott eljárásban, a kijelölt területi felügyelet - szakértő bevonásával - elvégzett egyedi vizsgálat alapján adja ki.

b) A gépjárműfenntartó szervezet kérelmére kiadott felhatalmazásban meg kell jelölni:

1. a szervezet által tanúsítható autóbusztípusokat,

2. az 1/B. számú mellékletben meghatározott szerkezeti egységekre, illetőleg a megvizsgálás során elvégzendő műveletekre - az autóbusz típusjellemzői miatt előírt - további követelményeket,

3. a vizsgálati eredmények és a műszeres mérési adatok dokumentálására, valamint a nyilvántartás módjára vonatkozó előírásokat, és

4. a tanúsítás aláírására jogosult személyt.

c) A felhatalmazott autóbuszfenntartó az - általa az 1/B. számú mellékletben foglaltak szerint megvizsgált - autóbuszra abban az esetben ad ki tanúsítást, ha annak vizsgált fődarabjai és szerkezeti egységei a vizsgált jellemzőik, valamint az állapotuk tekintetében megfelelnek a külön jogszabályban foglalt követelményeknek.[17]

d) A felhatalmazott autóbuszfenntartó tevékenységét a területi felügyelet rendszeresen ellenőrzi. Ha az ellenőrzés során a területi felügyelet megállapítja, hogy a vizsgálat elvégzésekor a jogszabályban előírt feltételeket megsértették a felhatalmazást a feltételek teljesítéséig felfüggeszti, illetőleg indokolt esetben visszavonja.

e) A vizsgálatot csak olyan személy végezheti, aki a Közlekedési Főfelügyelet által a tanúsítási tevékenység végzésére felkészítő tanfolyamot elvégezte és eredményes vizsgát tett.

(4)[18] A minősítő vizsgálat során nem kell alkalmazni a 2. § (2) bekezdés h) és j) pontját az érvényes igazolólappal és eseményszerűen vezetett "Üzemeltetési és karbantartási napló"-val rendelkező autóbuszra.

3. §

(1)[19] A minősítő vizsgálaton alkalmasnak minősített autóbuszra a területi felügyelet a következő időszakos vizsgálat időpontjáig, de legfeljebb az 1/A. számú mellékletben meghatározott üzemeltetési határnapig érvényes igazolólapot állít ki. Az igazolólap mintáját a 2. számú melléklet tartalmazza.

(2) Az igazolólapot a közúti forgalomban a rendőrhatóság és a területi felügyelet ellenőrzi.

(3) Ha ellenőrzés alkalmával az autóbusz nem felel meg a 2. § (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek, a területi felügyelet az igazolólapot bevonja.

(4)[20] Az igazolólap helyett - az üzemben tartó kérelmére - a területi felügyelet a külön jogszabályban* meghatározott "Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány"-t ad ki.[21]

3/A. §[22]

(1) Az autóbusz kormányberendezésének, fékberendezésének, gumiabroncsainak, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezéseinek biztonsági ellenőrzését 15 000 km-enként, illetőleg az autóbusz típusára a gyártó által előírt szerviz periódusnak megfelelő időközönként gépjárműfenntartó szervezetnél kell elvégeztetni.

(2) Az ellenőrzés elvégzését az autóbusznak az 1/B. számú mellékletben meghatározott vizsgálata alapján kiállított és a területi közlekedési felügyelet által hitelesített "Üzemeltetési és karbantartási napló"-ba tett bejegyzéssel kell igazolni.

(3)[23] Az "Üzemeltetési és karbantartási napló"-ban eseményszerűen vezetni kell az autóbusz biztonsági berendezéseinek műszaki állapotát befolyásoló körülményeket, beavatkozásokat.

3/B. §[24]

Nemzetközi közúti személyszállítás a 20 főnél nem több személy szállítására alkalmas autóbusszal abban az esetben végezhető, ha azt a külön jogszabályban meghatározott menetíró készülékkel (tachográfial) felszerelték.[25]

4. §[26]

4/A. §[27]

A 20 főnél nem több személy szállítására alkalmas autóbuszra nem kell alkalmazni az R. 2. § - 3/A. § rendelkezéseit, továbbá az R. 4. §-ának (1) bekezdése c) pontjában, (2) bekezdése a) pontjában a pályaalkalmassági kategóriára és a nemzetközi autóbuszvezetői igazolványra vonatkozó, valamint a (2) bekezdés c) és d) pontjaiban meghatározott rendelkezéseket.

5. §

(1) A minősítő vizsgálatért a külön jogszabályban ***** meghatározott díjat kell fizetni.[28]

(2) A díjat a területi felügyelet költségvetési elszámolási számlájára kell befizetni.

6. §

(1) Ez a rendelet 1992. szeptember 1-jén lép hatályba, azonban a rendelet

a) 2. §-a (1) bekezdését és 4. §-át 1993. január 1-jétől;

b) 2. §-a (2) bekezdésének e), f) és g) pontját

- nemzetközi forgalomban való részvételre még nem minősített autóbusz esetében 1995. január 1-jétől,

- nemzetközi forgalomban való részvételre minősített autóbusz esetében 1996. január 1-jétől kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 11. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az időszakos vizsgálat határidejét)

"a) autóbuszoknál, illetőleg közforgalmú személyszállításra használt vagy megkülönböztető jelzések használatára jogosult egyéb járműveknél egy évben,

aa) nemzetközi forgalomban használt és 20 főnél több személy szállítására alkalmas autóbusznál a gyártási évet követő 8 naptári éven túl 6 hónapban,"

(kell meghatározni).

Siklós Csaba s. k.,

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter

1. számú melléklet a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelethez[29]

Sorszám: .......................................
TANÚSÍTÁS
nemzetközi közúti személyszállításhoz használt autóbusz vizsgálatáról
A felhatalmazott autóbuszfenntartó megnevezése: .................................................;.:................................................................
Címe (vizsgálat telephelye): ............................................................................................................................. , ...........................
A megvizsgált autóbusz adatai: ...................................................................:...............:....................................................................
Rendszám: ..............:.......:............................................................. Alvázszám: ...........................................................................
Gyártmány: ................................................................................... Típus: .............................................................................
Vizsgálati eredmények
Műszaki állapotMűködés
Fékrendszer
Fékdob átmérő (mm)Légsűrítő
megengedett:feltöltési idő: 0-3 bar:/ min./s
mért(jobb / bal)3-6 bar:/ min./s
I. tengely:/Nyomásszabályzó
II. tengely:/- bekapcsolási nyomásbar
III. tengely:/- kikapcsolási nyomásbar
Féktárcsa vastagság (mm)Többkörös védőszelep maradó nyomás, haha
megengedett:(jobb / bal)- segédberendezés hibás:bar
I. tengely:/- I. kör hibás:bar
II. tengely:/- II. kör hibás:bar
III. tengely:/Kivezérelt nyomás és kerékfékerők
Fékbetétek vastagsága (mm)I. tengelyII. tengelyIII. tengely
megengedett:1. bar
I. tengely:2. bar
II. tengely:3. bar
III. tengely:4. bar
mért (a kisebb érték):(jobb / bal)Rögzítőfék fékerő:kN
I. tengely:/- lefékezettség: %, vagy lassulás:m/sZ
II. tengely:/Tartósfék lassulásmérés:m/sz
III. ten el :/
Kormányberendezés
Kormány holtjáték (°)
- szervo nélkül:
- szervoval:
Szervoberendezés nyomása (bar)
(Az aláíró): ..............................................................................................:...........................................................................,
mint a járműfenntartó szervezet erre felhatalmazott dolgozója igazolom, hogy a fenti autóbusz fékberendezéseit,
kormányzási rendszerét, futóműveit és kerékfelfüggesztéseit a szükséges mértékű megbontást követően műszeres
ellenőrzés mellett a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelet 1/B. számú mellékletében meghatározott terjedelemben és
módon megvizsgáltam, és annak rendeltetésszerű használatra való alkalmasságát tanúsítom.
Érvényes: a kiállítás napjától számított 15 napig.
Kiállítás kelte: .................... év ................... hó ......... nap
......................................................................................................................a tanúsítás aláírására jogosult személy

1/A. számú melléklet a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelethez[30]

Az autóbuszok nemzetközi forgalomban történő üzemeltetésének határnapja

Az autóbusz első üzembe állításiA nemzetközi forgalomba történő
időpontjaüzemeltetés határnapja
1979. 12. 31-ig1999. 12. 31.
1981. 12. 31-ig2000. 12. 31.
1983. 12. 31-ig2001. 12. 31.
1985. 12. 31-ig2002. 12. 31.
1987. 12. 31-ig2003. 12. 31.
1989. 12. 31-ig2004. 12. 31.
1993. 09. 30-ig2006. 12. 31.

1/B. számú melléklet a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelethez[31]

A felhatalmazott autóbuszfenntartó által végzendő vizsgálat terjedelme, a vizsgálat módszere és az értékelés szempontjai

1. FÉKRENDSZER

1.0. Sűrítettlevegő-ellátó és -tároló rendszer

1.0.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel

- Az autóbusz aknán vagy emelőn áll, a légtartályok feltöltve, a motor leállítva.

1.0.1.1. Csővezetékek

- A csővezetékek, tömlők, csatlakozások sérülésmentesek, nem korrodáltak, elhelyezésük, rögzítésük megfelelő, szivárgásmentesek.

1.0.1.2. Szerelvények rögzítése

- Szerelvények beépítése szakszerű, rögzítése megfelelő.

1.0.1.3. Sűrítettlevegő-tartályok

- A tartályok sérülésmentesek, nem korrodáltak, víztelenítettek, az adattábla jól olvasható.

1.0.1.4. Fagymentesítő berendezések

- A fagymentesítő szivattyú feltöltve.

- Légszárítós rendszer esetén a légszárító rendszer utáni tartályok vízmentesek.

1.0.1.5. Vizsgáló csatlakozók

- A vizsgáló csatlakozók tömítettek, védősapkáik sértetlenek.

1.0.2. Működésvizsgálat

1.0.2.1. Légsűrítő

- Sűrítettlevegő-szállítás, feltöltési idők.

- A járműtípushoz tartozó javítási utasítás szerinti motorfordulaton a megadott időket 10%-nál nagyobb mértékben nem haladja meg.

1.0.2.2. Nyomásszabályozó

- Bekapcsolási és kikapcsolási nyomást megfigyelni.

- A gyártó előírásait figyelembe kell venni.

- A kapcsolási intervallum a kikapcsolási nyomás 5-15%-a lehet.

1.0.2.3. A rendszer tömítettsége

- A sűrítettlevegő-rendszert a kikapcsolási nyomásig feltölteni.

- Motort leállítani.

- Túlnyomást 1 percig figyelni, szivárgás, nyomásesés nem lehet.

1.0.2.4. Többkörös védőszelep, áteresztő szelep, figyelmeztető berendezés

- Teljes rendszert kikapcsolásig feltölteni.

- Üzemi fékkörök biztosításának ellenőrzése.

- Nyomást az üzemi fékkörök kivételével gyorsan 3 bar alá csökkenteni.

- Az üzemi fékkörökben a nyomásnak 4 bar fölött kell stabilizálódnia.

- Üzemi fékrendszer egyik körének biztosítása a másik kör nyomáscsökkenése esetén (ellenőrzés).

- Üzemi fék egyik körében a légtartálynyomást gyorsan 3 bar alá csökkenteni.

- A figyelmeztető jelzésnek működnie kell.

- Az üzemi fék "ép" körében a nyomás 4 bar fölött kell stabilizálódjon.

- A szimulált hibát a másik körben is meg kell ismételni.

Megjegyzés: A levegőnyomásokat a vizsgáló csatlakozókon keresztül, hitelesített nyomásmérőkkel kell ellenőrizni.

1.0.2.5. Vizsgálócsatlakozók

- A vizsgálócsatlakozók tömítettek, védősapkáik sértetlenek.

1.1. Üzemi fék

1.1.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel.

- Az autóbusz aknán vagy emelőn áll, a légtartályok feltöltve, a motor leállítva.

1.1.1.1. Rudazat és csuklók (pedál és főfékszelep közötti)

- A csuklók szakszerűen biztosítottak, könnyen mozgathatók, nincsenek megkopva, kiverődve.

1.1.1.2. Működtető berendezések

- Holtjátékok ellenőrzése.

- Pedál felületének ellenőrzése.

1.1.1.3. Kerékfék-működtető rudazat

- Könnyen jár, nem deformált, nem sérült, hegesztéssel nincs javítva.

1.1.1.4. Fékerőszabályozó adattábla

- A tábla jól olvasható.

1.1.1.5. Kerékfékszerkezetek

- Megbontás nélkül: a kerékfékek beállításának (hézag, fékhenger löket, utánállító berendezés) ellenőrzése.

- Megbontással: a betétek vastagsága, fékdobok átmérője, féktárcsa vastagsága a járműtípusra előírtaknak megfelel.

- A kerékfékszerkezetek vizsgálata során a megbontásos vizsgálat mellőzhető, amennyiben:[32]

= a fékbetétek vastagsága kémlelőnyílás igénybevételével megállapítható, továbbá

= a fékdobnak (féktárcsának) a felszereléskori méretei, valamint a fékdob (féktárcsa) beépítése óta az autóbusz futásteljesítménye az "Üzemeltetési és karbantartási naplóban" megfelelően dokumentált.

1.1.2. Működésvizsgálat

1.1.2.1. A rendszer tömítettsége

- Fékerőszabályozót teljes terhelésre állítani.

- A sűrítettlevegő-rendszert a kikapcsolási nyomásig feltölteni.

- Motort leállítani.

- Üzemi fékrendszerrel kb. 3-3,5 bar nyomást kivezérelni, nyomást egy percig tartani, ez alatt szivárgás, nyomásesés nem lehet.

1.1.2.2. Féklámpa ellenőrzése

- A féklámpáknak rövid pedálelmozdulás után világítaniuk kell.

1.1.3. Fékhatásvizsgálat

- A fékhatást fékerőmérő próbapadon kell megállapítani.

1.1.3.1. A fékhatás kezdete és egyenletessége

- 1 bar fékhenger nyomásnál már meg kell jelenni fékhatásnak a kerék gördülési ellenállásán felül.

- Az egész mérési tartományban egy tengely kerekeinek fékerő különbsége 20%-nál nem lehet nagyobb.

- A fékerőt a kerék megcsúszási pontjáig kell mérni.

1.1.3.2. Fékhatás ellenőrzése

- Ellenőrzendő(k) és szükség szerint beállítandó(k) a fékerőszabályozó(k). Tengelyenként és kerekenként ellenőrizendő a fékmunka-berendezéshez kivezérelt levegőnyomás és az ehhez tartozó, a görgős fékpadon mért kerékfékerők.

- Az összetartozó kivezérelt nyomás és kerékfékerő értékeket a típusra megadott fékhatárgörbék vagy a gyári javítási előírás alapján kell ellenőrizni.

- A fékhatás megfelelő, ha a mért kerékfékerők a határgörbék által megadott értékek között vannak.

1.2. Rögzítőfék-rendszer

1.2.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel.

- Az autóbusz aknán vagy emelőn áll, a légtartályok feltöltve, a motor leállítva.

1.2.1.1. Acélsodrony-huzalok, huzalvezetés

- Huzalok vezetése kifogástalan, beszakadás, foszlás, toldás, csomózás nincs, bilincsek rögzítése megfelelő.

1.2.2. Működésvizsgálat

1.2.2.1. Rögzítőfékszelep

- A rögzítő fékszelep parkolóállásnál nyomásmentes legyen.

- Menetállásban legalább a rugóerőtároló nyomása legyen mérhető.

- A működtető kar rögzítő berendezése működőképes.

1.2.3. Rögzítőfék-rendszer

- Hatásosságát fékerőmérő próbapadon vagy megfelelő tapadású úttesten kell ellenőrizni.

- A jármű össztömegére vonatkoztatott lefékezettség autóbusz esetén legalább 18% kell legyen, vagy a teljesen terhelt járművet ilyen meredekségű lejtőn megtartsa.

1.3. Tartósfék-rendszer

1.3.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel (aknán vagy emelőn)

- Felerősítés, rögzítés, csavarbiztosítások megfelelőek.

- Elektromos vezetékei, hidraulikus csővezetékei, csatlakozásai nem korrodáltak, szivárgásmentesek és hűtőfolyadék csövei nem korrodáltak, szivárgásmentesek.

1.3.2. Hatásvizsgálat (megfelelő tapadású útfelületen, illetőleg görgős vizsgáló berendezéssel)

- Lassulásmérővel vizsgálva a fékezés kezdeti sebessége 30-35 km/h kell hogy legyen.

- A tartós lassítófék üzemeltetésével az elérendő lassulás legalább

a = Gössz/Gön x 0,7 m/s2

vagy 7%-os lejtőn tartósan biztosít 30 km/h sebességet teljes terhelésnél üzemi vagy rögzítőfék működtetése nélkül.

- A görgős vizsgáló berendezéssel történő vizsgálat során e lassulási értékkel egyenértékű tartós fékhatás teljesítését kell megkövetelni.

1.4. Blokkolásgátló berendezés

1.4.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel

- Elektromos vezetékek, csatlakozások (érzékelőkhöz, szabályozó szelepekhez) sérülésmentesek, rögzítésük elhelyezésük megfelelő.

1.4.2. Működőképesség ellenőrzése

- Figyelmeztető lámpa (műszerfalon) bekapcsolt gyújtásnál világít, a gyártó által megadott sebességküszöb fölött kialszik. (Eltérő gyári vissszajelzési megoldás esetén a visszajelzés szerinti megfelelő működés a követelmény.)

- Speciális beállító táska ABS ellenőrzésére, csatlakoztatás vizsgálócsatlakozón keresztül.

- Ellenőrzés álló helyzetben a beállító táskához előírtak szerint.

- Menetpróbával ellenőrzés, 30 km/h sebességről gyors fékezés, egy kerék sem hagyhat jelentős nyomot (nem "blokkolhat").

2. KERÉKFELFÜGGESZTÉS, FUTÓMŰVEK

2.1. Mellső futómű

2.1.1. Műszaki állapot ellenőrzése szemrevételezéssel (aknán vagy emelőn)

2.1.1.1. Kerékfelfüggesztés ellenőrzése

- Tengelytest, tengelycsonkok ellenőrzése, repedés, deformáció, korrózió szemrevételezése.

- Támasztó rudak, lengőkarok, gömbcsuklók, gumiperselyek állapotvizsgálata deformációra, törésre, korrózióra.

- Felerősítő csavarok, csapszegek, biztosítások ellenőrzése.

- Bekötő elemek, kapcsolódó alvázrészek, támasztóbakok állapotellenőrzése.

2.1.1.2. Rugózás ellenőrzése

- Hordozó rugók állapotának ellenőrzése, laprugó nem törött, erősen kopott, repedt vagy korrodált-e.

- Légrugó tömlők ellenőrzése repedésre, sérülésre, kopásra, öregedésre.

- Lengéscsillapítók állapotellenőrzése szemrevételezéssel, azonosak egy futóművön, nem szivárognak, porvédők épek, felerősítő csavarok nem lazák, biztosításuk megfelelő, mozgáshatárolók nem hiányoznak, alvázhoz kapcsolódásuk helyén deformáció, repedés, törés, korrózió nincs.

- Stabilizátorok állapotellenőrzése, nincs deformáció, törés, repedés, erős korrózió a bekötési pontoknál, gumiperselyek, közvetítő rudazatok épek.

2.1.2. Műszaki állapot ellenőrzése mozgatással

- Kerekek a talajon (emelőn) állnak.

- Kerékagy és tengelycsonk közötti elmozdulás a típusra előírtnál nem lehet nagyobb.

- Felemelt kerekekkel is ellenőrizni kell az elmozdulásokat.

- Támasztó rudak bekötésénél a típusra előírtnál nagyobb elmozdulás, gumibetétek sérülése nem megengedett.

- Kerekeket megforgatva a szabad futást ellenőrizni kell.

2.1.3. Kerekek, gumiabroncsok

- Kerékcsavarok, keréktárcsa furatok ellenőrzése, berágódás, beverődés nem megengedett.

- Keréktárcsák sérülésmentesek,

- Gumiabroncsok nem felújítottak (utánvágott, újrafutózott nem használható), megfelelő méretűek, teherbírásúak, bordázatmélység 5 mm fölötti, egy tengelyen csak mindenben azonosak lehetnek.

2.1.4. Műszaki állapot ellenőrzése méréssel

- Kerékgeometriai jellemzők mérése.

- Kerékdőlés és kerékösszetartás meghatározása (célműszerekkel), eltérés gyári megengedett tűrésértékeken belül lehetséges.

- Kerékfelfüggesztő elemek bekötési pontjainak szimmetriavizsgálata (mérőszalaggal, mérőléccel) eltérés a gyári tűrésen belül lehetséges.

2.2. Hátsó futómű

2.2.1. Műszaki állapot ellenőrzése szemrevételezéssel (aknán vagy emelőn)

2.2.1.1. Kerékfelfüggesztés ellenőrzése

- Tengelytest(ek) ellenőrzése, repedés, deformáció, korrózió szemrevételezése.

- Olajszivárgás (kúpkeréknél, illesztő felületeknél) ellenőrzése szemrevételezéssel.

- Támasztó rudak, lengőkarok, gömbcsuklók, gumiperselyek állapotvizsgálata deformációra, törésre, korrózióra.

- Felerősítő csavarok, csapszegek, biztosítások ellenőrzése.

- Bekötő elemek, kapcsolódó alvázrészek, támasztóbakok állapotellenőrzése.

2.2.1.2. Rugózás ellenőrzése

- Hordozó rugók állapotának ellenőrzése, laprugó nem törött, erősen kopott, repedt vagy korrodált-e.

- Légrugó tömlők ellenőrzése repedésre, sérülésre, kopásra, öregedésre.

- Lengéscsillapítók állapotellenőrzése szemrevételezéssel, azonosak egy futóművön, nem szivárognak, porvédők épek, felerősítő csavarok nem lazák, biztosításuk megfelelő, mozgáshatárolók nem hiányoznak, alvázhoz kapcsolódásuk helyén deformáció, repedés, törés, korrózió nincs.

- Stabilizátorok állapot ellenőrzése, nincs deformáció, törés, repedés, erős korrózió a bekötési pontoknál, gumiperselyek, közvetítő rudazatok épek.

2.2.2. Műszaki állapot ellenőrzése működtetéssel

- Kúpkerék hossz- és keresztirányú játéka (kézzel mozgatva) a típusra előírtnál nem lehet nagyobb.

- Differenciálzár működőképességét próbával, felemelt kerekekkel is ellenőrizni kell.

- Kerekeket forgatva a szabadfutást ellenőrizni kell.

2.2.3. Kerekek gumiabroncsok

- Kerékcsavarok, keréktárcsa furatok ellenőrzése berágódás, beverődés nem megengedett.

- Keréktárcsák sérülésmentesek.

- Gumiabroncsok sérülésmentesek, megfelelő méretűek, teherbírásúak, bordázatmélység 5 mm fölötti.

- Egy tengelyen csak mindenben megegyezőek lehetnek.

2.2.4. Műszaki állapot ellenőrzése méréssel

- Kerékfelfüggesztő elemek bekötési pontjainak pozíció- és szimmetriavizsgálata (mérőléccel, mérőszalaggal) gyári tűréseknél nagyobb eltérések nem megengedettek.

- Kormányzott tengely esetén kerék geometriai jellemzők meghatározása (célműszerekkel) eltérés gyári tűrési értékeken belül lehetséges.

3. KORMÁNYBERENDEZÉS

3.1. Kormánykerék

- Gyártmánya, mérete a típusra előírt, repedésmentes (a fémváz), rögzítése megfelelő, nem deformált, műanyag burkolat ép.

- Szélső helyzetekbe kormányozva ellenőrizni kell a hossz- és keresztirányú játékot, közbenső helyzetekben is játékmentesnek kell lenni.

3.2. Kormányoszlop

- Rögzítettsége, kormánytengely csatlakozása megfelelő.

3.3. Kormány holtjáték

- Ellenőrzés talajon álló kerekekkel, álló motornál.

- A típusra előírt értéket nem haladhatja meg.

3.4. Kormánygép felerősítése

- Ellenőrzendő: működés, felerősítés, működtető erő, kötőelemek, biztosítások.

- Kormányzott kerekekkel a talajon, majd azokat megemelve: a kormánykereket ütközésig jobbra-balra kell forgatni, közben figyelni és kézzel érzékelni kell a kormánygép működését, felerősítését és működtető erejét.

- A forgatás egyenletes és akadásmentes kell legyen, a forgatáshoz szükséges erő a típusra előírtnál nem lehet nagyobb.

3.5. Kormányrudazat és alkatrészei

- Ellenőrzendő: gömbcsuklók, gömbcsapok holtjátékát, biztosítások meglétét, rudazat deformációját, kerékvéghelyzet határolását.

- Az ellenőrzést kormányzott kerekekkel a talajon, a kormánykerék gyors mozgatásával kell végezni.

- Holtjáték a típusra megadott értékeket nem haladhatja meg.

3.6. Kormányszervó

- Ellenőrzendő: a kormány mozgatásához szükséges erő, szervószivattyú és működtető berendezése, összekötő tömlők, kötőelemek.

- Nyomásértékek ellenőrzése a típusra szóló vizsgálati technológia szerint, az előírt vizsgáló berendezéssel.

- A kormányszervo működésének ellenőrzése során a csővezetékek megbontása abban az esetben mellőzhető, ha rendelkezésre állnak a típusra érvényes kormányerő/keréken ébredő nyomaték határértékek, valamint a megbontás nélküli technológia alkalmazásával a kormányszervo megfelelően hatásos működésének ellenőrzése biztosított.[33]

1/C. számú melléklet a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelethez[34]

A felhatalmazott autóbuszfenntartó által végzendő vizsgálathoz és minősítéshez szükséges vizsgálati eszközök

A felülvizsgálatot végző szervezetnek az általános felszereltség mellett az alábbi vizsgálati eszközöket kell telephelyén biztosítania:

1. Gyártóművi karbantartási és javítási utasítás a vizsgált típushoz, amely tartalmazza a szükséges műveletek leírását, az alkalmazandó célszerszámokat és mérőeszközöket.

2. Célszerszámkészlet az előírt megbontásos vizsgálathoz.

3. Szerelőakna, hidraulikus emelővel.

4. Görgős fékhatásmérő számítógépes vezérléssel.

5. A fékhatásmérőhöz telepített légfékrendszer-vizsgáló berendezés vagy légfékrendszer-vizsgáló hordozható műszer.

6. Futómű mozgatópad.

7. Hordozható vizsgálóműszer a blokkolásgátló (ABS) működésének ellenőrzésére.

8. Kormányszervó-vizsgáló berendezés.

9. Stopperóra.

10. Adatrögzítős lassulásmérő.

11. Legalább 500 m-es sík, egyenes próbaútszakasz (a vizsgálóhelytől 30 km-nél nem nagyobb távolságra) a tartós-lassítófék ellenőrzésére.

A 4. számú pontban meghatározott görgős fékerőmérő próbapad számítógépes vezérlését a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló - többszőr módosított - 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben az időszakos vizsgálatokhoz tartozóan meghatározott időpontot követően kell biztosítani.

3. számú melléklet a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelethez[35]

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 1. §-a. Hatályos 2001.05.01.

[2] Az "autóbusz" fogalmának meghatározását a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú melléklete II. fejezetének e) pontja tartalmazza.

[3] Beiktatta a 15/1995. (IX. 21.) KHVM rendelelet 3. §-a. Hatályos 1995.09.29.

[4] Megállapította a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2001.05.01.

[5] * Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 18/1991. (XII. 18.) KHVM rendelettel módosított 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletet.

[6] Beiktatta a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 1999.07.01.

[7] Megállapította a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2001.05.01.

[8] A 2001. évi IX. törvény a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről, a Megállapodás Melléklet -1. Függeléke.

[9] *** Lásd az ENSZ-EGB 66. sz. előírást (autóbuszok tetőszilárdsága) és az ENSZ-EGB 80. számú előírást (autóbusz ülések biztonsága).

[10] Beiktatta a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1999.07.01.

[11] Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 1. számú mellékletét.

[12] Beiktatta a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1999.07.01.

[13] Beiktatta a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1999.07.01.

[14] Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 1. számú mellékletét.

[15] Beiktatta a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2001.05.01.

[16] Megállapította a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 1. § (3) bekezdése. Hatályos 1999.07.01.

[17] Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletet.

[18] Megállapította a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2001.05.01.

[19] Megállapította a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 2. §-a. Hatályos 1999.07.01.

[20] Beiktatta a 101/2003. (XII. 23.) GKM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.01.01.

[21] * A közúti járművek időszakos vizsgálata egységes feltételeinek elfogadásáról és ezen vizsgálat kölcsönös elismeréséről szóló, Bécsben, 1997. november 13-án aláírt Egyezmény kihirdetéséről rendelkező 2001. évi LXVIII. törvény 2. Függeléke.

[22] Beiktatta a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 3. §-a. Hatályos 1999.07.01.

[23] Beiktatta a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 3. §-a. Hatályos 2001.05.01.

[24] Beiktatta a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 4. §-a. Hatályos 2001.05.01.

[25] A 2001. évi IX. törvény a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről, a Megállapodás Melléklet -1. Függeléke.

[26] Hatályon kívül helyezte a 49/2001. (XII. 22.) KöViM rendelet 12. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2002.01.01.

[27] Beiktatta a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 5. §-a. Hatályos 2001.05.01.

[28] ***** Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával kapcsolatos egyes díjakról szóló - a 8/1990. (XII. 18.) KHVM-BM együttes rendelettel módosított - 26/1987. (XII. 30.) KM-BM együttes rendelet mellékletét.

[29] Megállapította a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 7. § (6) bekezdése (lásd 1. számú melléklet). Hatályos 1999.07.01.

[30] Beiktatta a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 7. § (6) bekezdése (lásd 2. számú melléklet). Hatályos 1999.07.01.

[31] Beiktatta a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 7. § (6) bekezdése (lásd 3. számú melléklet). Hatályos 1999.07.01.

[32] Beiktatta a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 6. § (1) bekezdése. Hatályos 2001.05.01.

[33] Beiktatta a 17/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2001.05.01.

[34] Beiktatta a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet 7. § (6) bekezdése (lásd 4. számú melléklet). Hatályos 1999.07.01.

[35] Hatályon kívül helyezte a 49/2001. (XII. 22.) KöViM rendelet 12. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2002.01.01.

Tartalomjegyzék