Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

249/2001. (XII. 18.) Korm. rendelet

a távközlési előfizetői szerződésekről

A Kormány a távközlési előfizetői szerződésekről, a hírközlésről szóló 2001. évi XL. törvény (a továbbiakban: Hkt.) 107. § (2) bekezdésének g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:

1. §

(1) A rendelet hatálya a távközlési szolgáltatatókra, (a továbbiakban: szolgáltató), valamint az előfizetői szolgáltatás igénybevételére a szolgáltatóval szerződést kötő, illetve szerződést kötni kívánó természetes vagy jogi személyekre, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságokra (a továbbiakban: előfizető) terjed ki.

(2) A Hkt. 26. §-a alapján e rendeletet a bérelt vonali szolgáltatási piacon jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltató által nyújtott bérelt vonal igénybevételére kötött előfizetői szerződésekre a bérelt vonali szolgáltatási piacon jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltató bérelt vonali szolgáltatási kötelezettségének feltételeiről szóló külön jogszabályban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

2. §

(1) Az előfizetői szerződésekre a Polgári Törvénykönyvnek a szerződésekre vonatkozó rendelkezéseit az e rendeletben foglalt eltérésekkel és kiegészítésekkel kell alkalmazni.

(2) Az e rendeletben foglaltaktól a szolgáltató az általános szerződési feltételekben csak akkor térhet el, ha az eltérést e rendelet kifejezetten megengedi.

(3) A szolgáltató, az előfizető, illetőleg az igénylő az egyedi előfizetői szerződésben az e rendeletben foglaltaktól egyező akarattal a (2) bekezdésben foglaltakon túli esetben is eltérhetnek. Az egyéni előfizető és a szolgáltató az egyedi előfizetői szerződésben az e rendeletben foglaltaktól a (2) bekezdésben meghatározott eseteken kívül csak az egyéni előfizető javára térhetnek el.

3. §

E rendelet alkalmazásában:

a) belépési díj: az előfizetői hozzáférési pont létesítéséért fizetendő egyszeri díj, illetve rádiótávközlési szolgáltatás esetén a rádiótávközlő hálózat hálózati végpontjához történő csatlakoztatásért fizetendő egyszeri díj;

b) egyéni előfizető: az a természetes személy előfizető, aki úgy nyilatkozott, hogy gazdasági vagy szakmai tevékenységi körén kívül veszi igénybe az előfizetői szolgáltatást,

c) előfizetői hozzáférést biztosító szolgáltató: az a szolgáltató, amely valamely távközlő hálózathoz vagy annak részéhez távközlő végberendezés fizikai és logikai csatlakoztatását biztosítja az előfizető számára távközlési szolgáltatások igénybevétele céljára;

d) előfizetői szerződés: az előfizetői szolgáltatás nyújtása tárgyában a szolgáltató és az előfizető között létrejött szerződés, amely a szolgáltató általános szerződési feltételeiből és az egyedi előfizetői szerződésből áll;

e) előfizetői szolgáltatás: az a nyilvánosság számára hozzáférhető, a hálózati szerződésekről szóló kormányrendelet értelmében hálózati szolgáltatásnak nem minősülő távközlési szolgáltatás, amelyet bárki igénybe vehet a szolgáltató által közzétett általános szerződési feltételek szerint.

Az előfizetői szerződések közös szabályairól

4. §

Az 5-20. §-t minden előfizetői szolgáltatás nyújtására kötött előfizetői szerződésre alkalmazni kell.

5. §

(1) Ha e rendelet valamely általános szerződési feltételnek vagy más tájékoztatásnak (e bekezdésben a továbbiakban: tájékoztatásnak) a szolgáltató ügyfélszolgálatán történő közzétételét rendeli el, ennek a szolgáltató a következők teljesítésével tesz eleget:

a) a tájékoztatást a helyiségben, illetőleg az interneten működtetett ügyfélszolgálaton közzéteszi, továbbá

b) az abban foglaltakról a távbeszélőn működtetett ügyfélszolgálaton tájékoztatást ad.

(2) Ha e rendelet az előfizető értesítését írja elő, a szolgáltató az értesítési kötelezettségének a következő módon tehet eleget:

a) az előfizető közvetlen, írásbeli értesítésével (értesítés levélben); vagy

b) elektronikus levélben;

c) egyéb távközlési úton,

d) az értesítendő előfizetők körétől függően országos vagy megyei napilapban legalább két alkalommal feladott közlemény útján, amellyel egyidejűleg a szolgáltató köteles az értesítést az ügyfélszolgálatán is közzétenni.

(3) A (2) bekezdés b)-c) pontjában meghatározott értesítési módokat a szolgáltató akkor alkalmazhatja, ha maradandó módon rögzíteni tudja, hogy

a) a szóbeli értesítést az előfizető tudomásul vette, vagy

b) az elektronikus dokumentumban (az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV. törvény 2. § 12. pont) foglalt értesítést az előfizetőnek megküldték.

(4) A (2) bekezdés d) pontjában meghatározott értesítési módot a szolgáltató kizárólag e rendelet 8. § (5) bekezdése és a 10. § (3) bekezdése szerinti értesítések esetén alkalmazhatja.

6. §

(1) Az előfizetői szolgáltatásokra vonatkozóan a szolgáltatónak általános szerződési feltételeket kell készítenie.

(2) Az előfizetői szolgáltatások általános szerződési feltételeinek legalább az e rendelet mellékletében foglaltakat kell tartalmaznia.

(3) A szolgáltató köteles az általános szerződési feltételeket az ügyfélszolgálatán közzétenni.

(4) Az előfizetői szerződésnek a Hkt. 60. §-ban meghatározott közös adatállomány működésének biztosítása végett legalább az előfizető következő adatait kell tartalmaznia, amennyiben ezt a szolgáltatás sajátosságai lehetővé teszik:

a) az előfizető neve, lakóhelye, tartózkodási helye, illetve székhelye;

b) természetes személy előfizető esetén az előfizető leánykori neve, anyja neve, születési helye és ideje;

c) nem természetes személy előfizető esetén az előfizető cégjegyzékszáma vagy más nyilvántartási száma, valamint az előfizető bankszámlaszáma.

(5) Ha a természetes személy előfizető életkora miatt korlátozottan cselekvőképes, az előfizetői szerződésnek a természetes személy előfizető törvényes képviselőjének a (4) bekezdés a)-b) pontjaiban foglalt adatait is tartalmaznia kell.

7. §

(1) A szolgáltató, előfizető, illetőleg igénylő (a továbbiakban együtt: felek) az előfizetői szerződést írásban, szóban vagy ráutaló magatartással - így különösen az előfizetői szolgáltatás igénybevételével - köthetik meg. Az ajánlattétel és az ajánlat elfogadásának feltételeit, valamint a szerződés megkötésének módját a szolgáltató az általános szerződési feltételeiben határozza meg. Ezt a rendelkezést az egyetemes távközlési szolgáltatás nyújtására kötött előfizetői szerződésre, valamint a műsorelosztási szolgáltatásra vonatkozó előfizetői szerződésekre nem lehet alkalmazni.

(2) Ha a felek az előfizetői szerződést írásban kötik meg, a szolgáltató köteles a szerződés megkötésével egyidejűleg az előfizetői szerződés egy példányát az előfizető rendelkezésére bocsátani.

(3) Ha a felek az előfizetői szerződést írásban kötik meg, a természetes személy előfizetőnek a szerződéskötéskor kell nyilatkoznia arról, hogy az előfizetői szolgáltatást egyéni előfizetőként vagy nem egyéni előfizetőként (üzleti/intézményi előfizető) kívánja igénybe venni. Ha az előfizetői szerződést nem írásban kötik, a szolgáltató köteles biztosítani, hogy az előfizető egyszerű módon és ingyen megtehesse az egyéni előfizetői minőségre vonatkozó nyilatkozatát. A nyilatkozat megtételének módját, annak határidejét egyebekben a szolgáltatói általános szerződési feltételek határozzák meg.

(4) Az előfizető az előfizetői szerződés hatálya alatt a (3) bekezdésben meghatározott nyilatkozatot az általános szerződési feltételekben meghatározott módon vonhatja vissza vagy módosíthatja.

8. §

(1) A szolgáltató köteles az előfizetői szolgáltatást az előfizető kérésére szüneteltetni.

(2) A szolgáltató az általános szerződési feltételeiben meghatározhatja az (1) bekezdés szerinti szünetelés kérhető leghosszabb időtartamát, de az (1) bekezdés szerinti szünetelés kérhető leghosszabb időtartama egyéni előfizető esetén nem lehet kevesebb hat hónapnál.

(3) Ha a szolgáltató érdekkörébe tartozó ok miatt kerül sor a szünetelésre - ide nem értve az általános szerződési feltételekben meghatározott rendszeres karbantartást -, vagy a szünetelés oka mindkét fél érdekkörén kívül esik, a szünetelés időtartama alatt az előfizető a szünetelés időtartamára vonatkozó díj fizetésére nem köteles.

(4) Ha az előfizetői szolgáltatás az előfizető kérésére szünetel, a szünetelés időtartamára az előfizetőt csak csökkentett díj fizetésére lehet kötelezni.

(5) Ha az előfizetői szolgáltatás szüneteltetésére az előfizető előzetes, az 5. § (2) bekezdésében meghatározott módon történő értesítése mellett a hálózat átalakítása, felújítása, cseréje, karbantartása miatt - más műszaki megoldás hiányában - kerül sor, ez alkalmanként az 5 napot nem haladhatja meg.

(6) Az előfizetői szolgáltatás szünetelésének egyéb eseteit és feltételeit, így azokat az eseteket, amikor a szünetelést a szolgáltató díjfizetéshez köti, a szolgáltató az általános szerződési feltételekben határozza meg.

9. §

(1) Az előfizetői szolgáltatás igénybevételének korlátozására, így különösen az előfizető által indított vagy az előfizetőnél végződtetett (az előfizető hozzáférési pontjára irányuló) forgalom korlátozására, az előfizetői szolgáltatás minőségi vagy más jellemzőinek csökkentésére a szolgáltató az előfizető egyidejű, az 5. § (2) bekezdése szerinti értesítésével a következő esetekben jogosult:

a) az előfizető akadályozza vagy veszélyezteti a szolgáltató hálózatának rendeltetésszerű működését, így különösen, ha az előfizető az előfizetői hozzáférési ponthoz megfelelőségtanúsítással nem rendelkező végberendezést vagy nem megfelelő interfésszel rendelkező végberendezést csatlakoztatott;

b) az előfizető az előfizetői szolgáltatást a szolgáltató hozzájárulása nélkül harmadik személy részére továbbértékesíti, vagy azt a hálózati szerződésekről szóló kormányrendelet szerinti hálózati szolgáltatás céljára használja;

c) az előfizetőnek esedékes díjtartozása van, és az előfizető a díjtartozás megfizetésének biztosítása céljából a szolgáltatónak nem adott az általános szerződési feltételekben meghatározott vagyoni biztosítékot.

(2) A szolgáltató köteles az (1) bekezdés szerinti korlátozást haladéktalanul megszüntetni, ha az előfizető a korlátozás okát megszünteti, és erről a szolgáltató hitelt érdemlő módon tudomást szerez.

(3) Az előfizetői hozzáférést biztosító szolgáltató a közreműködő szolgáltató megkeresése esetén is korlátozhatja az előfizetői hozzáférést biztosító szolgáltatás igénybevételét, ha az (1) bekezdés b)-c) pontjaiban meghatározott feltételek az előfizető által - a szolgáltatóválasztás bevezetésének és alkalmazásának feltételeiről szóló jogszabály szerint - választott közreműködő szolgáltató vonatkozásában állnak fenn.

Az előfizetői szerződés módosítása

10. §

(1) Az egyedi előfizetői szerződés módosítására az előfizetői szerződés megkötésének szabályai vonatkoznak, az általános szerződési feltételek lehetőséget adhatnak az egyedi előfizetői szerződés (2) bekezdés szerinti módosítására.

(2) Ha szolgáltató az előfizetői szerződés alapján jogosult az általános szerződési feltételeket egyoldalúan módosítani, köteles az általános szerződési feltételek megváltózását a módosítás hatálybalépését megelőzően 15 nappal az ügyfélszolgálatán közzétenni.

(3) A szolgáltató az általános szerződési feltételek módosításáról köteles az előfizetőt a módosítás hatálybalépését megelőzően 15 nappal értesíteni.

(4) A szolgáltató nem köteles a (3) bekezdésben foglaltakat az általános szerződési feltételek azon módosításaira alkalmazni, amikor az általános szerződési feltételek módosítása új szolgáltatás bevezetése miatt válik szükségessé, és a módosítás a már nyújtott szolgáltatásokra vonatkozó általános szerződéses feltételeket nem érinti.

(5) A (3) bekezdésben meghatározott értesítésnek legalább a következőket kell tartalmaznia:

a) utalást az általános szerződési feltételek módosítására;

b) a módosítások lényegének rövid leírását;

c) a módosítások hatálybalépésének időpontját;

d) a közzétett általános szerződési feltételek elérhetőségét;

e) ha a szolgáltató az előfizető által igénybe vett előfizetői szolgáltatások díját módosítja, akkor a módosított díj összegét.

(6) Az általános szerződési feltételek módosításának a 10-12. §-ban foglaltakon kívüli eseteit és feltételeit a szolgáltató az általános szerződési feltételeiben határozza meg.

11. §

(1) Ha az előfizető az előfizetői hozzáférési pontot a szolgáltató földrajzi szolgáltatási területén belül változtatni kívánja (áthelyezés), a szolgáltató köteles azt az általános szerződési feltételekben meghatározott határidőn, legfeljebb azonban a kérelem beérkezését követő 30 napon belül teljesíteni.

(2) Ha az áthelyezés (1) bekezdésben foglaltak szerinti végrehajtásának műszaki feltételei hiányoznak, a szolgáltató az előfizetőt a teljesítési időpont megjelölésével (év, negyedév) értesíti, az áthelyezés kérelmezésétől számított 15 napon belül.

(3) Az előfizetői hozzáférési pont megszüntetésétől az áthelyezés teljesítéséig az előfizetői jogviszony szünetel.

(4) Az (1)-(3) bekezdéseket mobil rádiótávközlési, valamint internet-hozzáférési szolgáltatások nyújtására kötött előfizetői szerződések esetén nem kell alkalmazni.

12. §

(1) A szolgáltató az előfizető kérésére az általános szerződési feltételekben foglaltak szerint módosíthatja az előfizetői szerződést, ha az előfizető személyében szerződés, öröklés vagy jogutódlás következtében változás következik be (átírás).

(2) Átírás esetén az előfizető nem köteles belépési díjat fizetni.

(3) Az átírás esetén fizetendő díj összegét és az átírás teljesítésének határidejét a szolgáltató az általános szerződési feltételeiben határozza meg. Az átírás teljesítésének határideje azonban nem lehet hosszabb az átírás kérelmezésétől számított 60 napnál.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott határidő be nem tartása esetén a szolgáltató minden késedelmes nap után az átírás díjának egyharmadával, legfeljebb azonban az átírás díjával megegyező összegű kötbért köteles fizetni, és a kötbér összegét az átírás díját tartalmazó számlán jóváírnia.

(5) Mobil rádiótávközlési szolgáltatások nyújtására kötött előfizetői szerződések kivételével nem lehet az (1)-(4) bekezdést alkalmazni, ha az átírással egyidejűleg az előfizetői hozzáférési pont helye is megváltozik.

Az előfizetői szerződés megszűnése

13. §

(1) Az előfizető a határozatlan idejű előfizetői szerződést legfeljebb 8 napos felmondási határidővel bármikor jogosult felmondani.

(2) Az előfizetői szerződés szolgáltató általi felmondásának felmondási ideje a (6)-(7) bekezdésekben meghatározottak kivételével nem lehet kevesebb, mint 60 nap.

(3) A szolgáltató az előfizetői szerződés felmondását az 5. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott módon köteles megküldeni, kivéve, ha az előfizetőt a felmondásról azért nem tudja így értesíteni, mert a szolgáltatás sajátosságai következtében a szolgáltató nem rendelkezik az előfizető e módon történő értesítéséhez szükséges adatokkal. Ez utóbbi esetben a szolgáltató az előfizetőt a szerződés felmondásáról az 5. § (2) bekezdésében meghatározott egyéb módon is értesítheti.

(4) Ha a felmondás indoka az előfizető szerződésszegése, és az előfizető a felmondási idő alatt a szerződésszegést megszünteti, az előfizetői szerződés nem szűnik meg a szolgáltató felmondásával. Erről a szolgáltató köteles az előfizetőt az 5. § (2) bekezdésében meghatározott módon haladéktalanul értesíteni.

(5) A felmondásnak tartalmaznia kell

a) a felmondás indokát, és

b) a felmondási időt, a felmondási idő lejártának napját,

c) ha a felmondás indoka az előfizető szerződésszegése, akkor az előfizető tájékoztatását a (4) bekezdésben foglaltakról.

(6) A szolgáltató az előfizetői szerződés megszegése esetén az előfizetői szerződést tizenöt napos határidővel a (3)-(5) bekezdésben meghatározott feltételek szerint felmondhatja, ha

a) az előfizető akadályozza vagy veszélyezteti a szolgáltató hálózatának rendeltetésszerű működését, és az előfizető ezt a szerződésszegést az 5. § (2) bekezdése szerinti, a jogkövetkezményekre figyelmeztető értesítését követően sem szünteti meg,

b) az előfizető az 5. § (2) bekezdése szerinti, a jogkövetkezményekre figyelmeztető értesítését követően sem teszi lehetővé a szolgáltató számára, hogy a bejelentett, vagy a szolgáltató által felderített hiba kivizsgálásához és elhárításához szükséges helyszíni ellenőrzéseket elvégezze, vagy

c) az előfizető az előfizetői szolgáltatást az 5. § (2) bekezdése szerinti, a jogkövetkezményekre figyelmeztető értesítését követően is a szolgáltató hozzájárulása nélkül harmadik személy részére továbbértékesíti, vagy azt továbbra is a hálózati szerződésekről szóló kormányrendelet szerinti hálózati szolgáltatás céljára használja.

(7) A szolgáltató az előfizetői szerződést 45 napos felmondási idővel mondhatja fel, amennyiben az előfizető az esedékes díjat a jogkövetkezményekre figyelmeztető, az 5. § (2) bekezdése szerinti értesítés megtörténtét követően sem egyenlítette ki.

(8) Megszűnik az előfizetővel kötött előfizetői szerződése az előfizetői hozzáférést biztosító szolgáltatónak a más szolgáltatóval kötött - az előfizetői hurok teljes átengedésére vonatkozó - szerződésének hatálybalépésével egyidejűleg.

(9) Ha a szolgáltató az előfizetői szolgáltatást más szolgáltatóval az előfizetői hurok átengedésére kötött szerződés alapján nyújtja, köteles az előfizetőt az előfizetői hurok átengedésére irányuló szerződés felmondásáról az 5. § (2) bekezdésében foglalt módon haladéktalanul értesíteni.

(10) Az előfizetői szerződés megszűnésének további eseteit, valamint a megszűnés egyes eseteinek az (1)-(9) bekezdésekben nem szabályozott feltételeit a szolgáltató az általános szerződési feltételekben határozza meg.

Az előfizetői bejelentések, panaszok kezelése

14. §

(1) A szolgáltató köteles az előfizetőt az ügyfélszolgálatán közzétéve, valamint az előfizetői szerződésben tájékoztatni arról, hogy

a) az előfizetői szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos bejelentéseket, panaszokat milyen feltételek szerint teheti meg a szolgáltatónál, az egyes fogyasztóvédelmi szerveknél, illetve az illetékes hatóságoknál,

b) az ügyfélszolgálathoz érkező egyes panaszokat mennyi időn belül fogja kivizsgálni, és a vizsgálat eredményéről mennyi időn belül értesíti az előfizetőt,

c) az előfizetői szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos viták rendezése végett az előfizető mely fogyasztóvédelmi szervekhez, hatósághoz vagy bírósághoz fordulhat.

(2) Ha az előfizető a szolgáltató által felszámított díj összegét vitatja, a szolgáltató a bejelentést (díjreklamációt) haladéktalanul nyilvántartásba veszi és legfeljebb 30 napon belül megvizsgálja. E határidő elmulasztása esetén a szolgáltató a bejelentés megvizsgálásának befejezéséig nem jogosult az előfizetői szerződést a 13. § (7) bekezdésében foglaltak szerint felmondani.

(3) Ha az előfizető a (2) bekezdésben meghatározott bejelentést a díjfizetési határidő lejárta előtt nyújtja be a szolgáltatóhoz, és a bejelentést a szolgáltató nem utasítja el öt napon belül az (5) bekezdésben foglaltak szerint, a bejelentésben érintett díjtétel vonatkozásában a díjfizetési határidő a díjreklamáció megvizsgálásának időtartamával meghosszabbodik.

(4) Az a szolgáltató, amelynek számlázási rendszere zártságát a miniszter által kijelölt tanúsító szervezet tanúsítja, akkor is a (2) bekezdés szerint jogosult eljárni, ha az előfizető a (2) bekezdés szerinti bejelentést a díjfizetési határidő lejárta előtt nyújtja be. A díjfizetési határidő a díjreklamáció megvizsgálásának időtartamával akkor sem hosszabbodik meg, ha a szolgáltató a bejelentést öt napon belül nem utasítja el.

(5) Ha a szolgáltató a (2) bekezdésben meghatározott bejelentésnek helyt ad, havi díjfizetési kötelezettség esetén a következő havi elszámolás alkalmával, egyébként a bejelentés elbírálásától számított harminc napon belül a díjkülönbözetet és annak a díj befizetésének napjától járó kamatait az előfizető számláján egy összegben jóváírja vagy a díjkülönbözetet és annak kamatait az előfizető részére egy összegben visszafizeti. A díjkülönbözet jóváírása vagy visszafizetése esetén az előfizetőt megillető kamat mértékének el kell érnie a szolgáltatót az előfizető díjfizetési késedelme esetén megillető kamat mértékét.

(6) Az előfizető a (2) bekezdésben meghatározott bejelentésének elutasítása esetén jogosult a Területi Hírközlési Hivatal vizsgálatát kérni.

(7) Ha az előfizető a szolgáltató által követelt díj ös szegszerűségét vitatja, a szolgáltatónak kell bizonyítania, hogy a számlázási rendszere zárt, a díj számlálása, továbbá megállapítása helyes volt.

(8) Az előfizetői panasz elutasítása esetén követendő eljárást egyebekben a szolgáltató általános szerződési feltételei határozzák meg, a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 38. § (3) bekezdésének figyelembevételével.

(9) Az előfizető kérésére a szolgáltatónak biztosítania kell, hogy az előfizető az adatkezelési szabályok figyelembevételével, a kezelt adatok törléséig díjmentesen megismerhesse a fizetendő díj számításához szükséges forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatást.

(10) Az egyéni előfizető kérésére a szolgáltató a (9) bekezdésben foglalt adatokat évente legfeljebb három alkalommal nyomtatott formában díjmentesen köteles átadni. Ha a díj számításához szükséges forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatásokból megállapítható, hogy a díjreklamációt a szolgáltató érdekkörében felmerült körülmény okozta, abban a naptári évben, amikor az első ilyen díjreklamáció bekövetkezett, a szolgáltató a (9) bekezdésben foglalt adatokat korlátlan számú alkalommal köteles nyomtatott formában díjmentesen átadni.

Az előfizetői szolgáltatások teljesítésének minőségi követelményei

15. §

(1) A szolgáltató a távbeszélőn működtetett ügyfélszolgálat elérhetőségét nem biztosíthatja emelt díjjal vagy belföldi távolsági díjjal hívható hívószámon.

(2) Az előfizetői hozzáférést biztosító szolgáltató saját hálózatából díjmentesen köteles biztosítani az ügyfélszolgálat elérhetőségét.

(3) Az előfizető az előfizetői szolgáltatás meghibásodását a szolgáltató által biztosított hibabejelentő szolgálatnál jelentheti be, amelyet a szolgáltató az ügyfélszolgálatán keresztül vagy közvetlenül köteles elérhetővé tenni, az ügyfélszolgálat elérhetőségével azonos feltételek szerint.

16. §

(1) A szolgáltató köteles a hibabejelentéseket, a hibabehatároló eljárás eredményét és a hibaelhárítás alapján tett intézkedéseket visszakövethető módon, hangfelvétellel vagy egyéb elektronikus úton rögzíteni, és az adatkezelési szabályok betartásával azt legalább egy évig megőrizni.

(2) A szolgáltatónak a hibabejelentést az előfizető részére vissza kell igazolnia, és azt a rögzítésen túl nyilvántartásba kell vennie. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell:

a) az előfizető értesítési címét vagy más azonosítóját;

b) az előfizetői hívószámot vagy más azonosítót;

c) a hibajelenség leírását;

d) a hibabejelentés időpontját (év, hónap, nap, óra);

e) a hiba okát;

f) a hiba elhárításának módját és időpontját (év, hónap, nap, óra);

g) az előfizető értesítésének módját és időpontját.

(3) Az elvégzett vizsgálat alapján a szolgáltató haladéktalanul és megfelelő indokolással köteles az előfizetőt értesíteni arról, hogy

a) a hiba a vizsgálat alatt nem volt észlelhető, vagy a hiba az előfizető érdekkörébe tartozó okból merült fel,

b) a hiba kijavítását megkezdte,

c) a hiba kijavítását átmeneti (meghatározott) ideig vagy tartósan nem tudja vállalni, ezért az előfizető részére az általános szerződési feltételekben meghatározott díjcsökkentést nyújt.

17. §

(1) A szolgáltató köteles az előfizető által bejelentett, a hibabehatároló eljárása eredményeként valósnak bizonyult hibát legfeljebb 72 órán belül kijavítani.

(2) Ha a kivizsgálás vagy kijavítás kizárólag a helyszínen, az előfizető helyiségében és az előfizető által meghatározott időpontban lehetséges, vagy ha a kijavítás a szolgáltató és az előfizető megállapodása szerinti időpontban a szolgáltató érdekkörén kívül eső okok miatt nem volt lehetséges, a hiba kijavítására az (1) bekezdés szerint rendelkezésre álló határidő a kiesés időtartamával meghosszabbodik.

(3) Az (1) bekezdésben foglaltak nem teljesítése esetén a szolgáltató a hiba bejelentése esetén kötbér fizetésére köteles, a hiba bejelentésétől számított 72 órától a hiba elhárításáig.

(4) Ha a hiba következtében az előfizetői szolgáltatást nem lehet igénybe venni, a kötbér mértéke minden késedelmes nap után a hiba bejelentését megelőző az előző hat hónapban az előfizető által az előfizetői szerződés alapján az adott előfizetői szolgáltatással kapcsolatban kifizetett (előre fizetett díjú szolgáltatás esetén felhasznált) díj átlaga alapján egy napra vetített összeg. Hat hónapnál rövidebb időtartamú előfizetői jogviszony esetén a vetítési alap az előfizetői jogviszony teljes hossza alatt kifizetett (felhasznált) díj átlaga alapján egy napra vetített összeg.

(5) Ha a hiba következtében az előfizető az előfizetői szolgáltatást a szolgáltató által vállalt minőséghez képest gyengébb minőségben képes csak igénybe venni, a szolgáltatónak a (4) bekezdésben meghatározott kötbér felét kell fizetnie.

(6) A szolgáltató a kötbért havi díjfizetési kötelezettség esetén a következő havi elszámolás alkalmával, egyébként a bejelentés elbírálásától számított harminc napon belül az előfizető számláján egy összegben jóváírja, vagy azt az előfizető választása szerint az előfizető részére egy összegben visszafizeti.

18. §

(1) A szolgáltató általános szerződési feltételeiben köteles az előfizetői szolgáltatásokra vonatkozóan minőségi célértékeket meghatározni.

(2) Az egyetemes távközlési szolgáltatásokra az (1) bekezdést nem kell alkalmazni, az egyetemes távközlési szolgáltatásokra vonatkozó mérési és közzétételi kötelezettségeket az egyetemes távközlési szolgáltatás részletes műszaki követelményeiről szóló miniszteri rendelet állapítja meg.

19. §

Ha az előfizető a szolgáltatónak a hibás teljesítéssel kapcsolatos állásfoglalását vitatja, a hatóság (Hkt. 70. § (3) bekezdés) minőségfelügyeleti eljárásának megindítását kérheti. A hatóság minőségfelügyeleti eljárását a hatóság piacfelügyeleti, minőségfelügyeleti és ellenőrzési tevékenységéről szóló miniszteri rendelet határozza meg.

20. §

Időmérésen alapuló szolgáltatás díjának számítását a szolgáltató úgy köteles kialakítani, hogy a díjazás alapját képező idő a kapcsolat létrejötte és bontása között ne haladja meg a végpontok közötti beszéd- vagy adatkapcsolat fennállásának tényleges idejét

a) távbeszélő szolgáltatás esetén hívó oldali bontásnál 1 másodperccel, hívott oldali bontásnál 90 másodperccel,

b) internet-hozzáférési szolgáltatás esetén a szolgáltató azonosítást végző berendezése alapján mért időt 1 másodperccel,

c) rádiótávközlő-hálózathoz történő előfizetői csatlakozás esetén 2 másodperccel.

Távbeszélő szolgáltatás

21. §

A közös szabályokat tartalmazó 5-20. §-t a 21-26. §-okban meghatározott eltérésekkel a távbeszélő szolgáltatás nyújtására kötött előfizetői szerződésekre is alkalmazni kell.

22. §

(1) Az előre fizetett díjú előfizetői szolgáltatások kivételével a szolgáltató az előfizető részére kiállított számlához csatolt mellékletben az előfizető által fizetendő díjakat olyan bontásban köteles feltüntetni, amelyben legalább a helyi, a belföldi távolsági és a nemzetközi hívások díja, a mobil rádiótelefon hálózatokban végződtetett hívások díja, valamint a távbeszélő szolgáltatás útján igénybe vett nem távbeszélő szolgáltatások (így különösen az emelt díjas hívások) díja elkülöníthető (alapvető szintű elkülönítést tartalmazó számlamelléklet).

(2) A szolgáltató az előfizető előzetes kérésére a rendszeresen kiállított számlához köteles az (1) bekezdésben meghatározottaknál részletesebb számlamellékletet csatolni, így különösen a díj kiszámításához szükséges forgalmazási és számlázási adatokat tartalmazó kimutatást tartalmazó számlamellékletet.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott számlamelléklet kiadását a szolgáltató külön díj fizetéséhez is kötheti. Ez a rendelkezés nem érinti az előfizetőnek 14. § (7)-(8) bekezdései szerinti jogait.

(4) A számlamellékletben foglalt adatok megismerésének feltételeit a hírközlési szolgáltató adatkezelésének különös feltételeiről, valamint az azonosítókijelzés és hívásátirányítás szabályairól szóló kormányrendelet határozza meg.

23. §

(1) Minden előfizetői hozzáférést biztosító szolgáltató évente legalább egy alkalommal köteles átvételre felajánlani az előfizetőnek az egyetemes távközlési szolgáltató által kiadott ingyenes előfizetői névjegyzéket.

(2) Az előfizetői névjegyzéknek legalább az előfizetői hozzáférési pont helye szerinti megye, budapesti előfizetői hozzáférési pont esetén Budapest összes előfizetői hozzáférést biztosító távbeszélő szolgáltatás előfizetőjének adatait tartalmaznia kell, a névjegyzékben szereplő előfizető hozzájárulásától függően.

(3) A szolgáltató a névjegyzéket nyomtatott (telefonkönyv) formában, vagy az előfizető hozzájárulása esetén más formában is biztosíthatja.

(4) Minden előfizető számára biztosítani kell, hogy az (1) bekezdésben meghatározott előfizetői névjegyzékben külön térítés nélkül feltüntethesse nevét, lakcímét (székhelyét) és előfizetői hívószámát. Egyéni előfizető díjmentesen kérheti továbbá neve után a foglalkozása és iskolai végzettsége, szakképesítése feltüntetését is, legfeljebb 24 karakter hosszúságig.

(5) Minden előfizetői hozzáférést biztosító szolgáltató előfizetője számára biztosítani kell, egyéni előfizető esetén díjmentesen, hogy - igénye esetén - az (1) bekezdésben meghatározott előfizetői névjegyzékben legalább egy mobil rádiótelefon-hálózati előfizetői hívószámot is feltüntethessen, a névjegyzéket kiadó egyetemes távközlési szolgáltató és a mobil rádiótelefon szolgáltató között kötött megállapodás szerint.

(6) Az előfizetői névjegyzéknek tartalmaznia kell a természetes személynek nem minősülő előfizetők nevét és legalább egy előfizetői hívószámát.

24. §

(1) Az előfizetői hívószámot a szolgáltató az alábbi esetekben változtathatja meg:

a) ha a felek ebben megállapodtak;

b) ha a módosítást jogszabály kötelezővé teszi;

c) ha a számváltoztatás műszaki vagy forgalmi okból elkerülhetetlen, és ennek szükségességét a Hírközlési Területi Hivatal igazolta.

(2) A szolgáltató az előfizető kérésére köteles az előfizetői hívószámot megváltoztatni, ha a szám megváltoztatásának műszaki feltételei adottak. A felek eltérő megállapodása hiányában a megváltozott hívószámot a szolgáltató választja ki a rendelkezésére álló számtartományból.

(3) Ha a szolgáltató a (2) bekezdés szerint kért előfizetői hívószám megváltoztatását műszaki feltételek hiányára hivatkozva megtagadja, köteles az elutasítást részletesen megindokolni.

(4) A szolgáltató az (1) bekezdés b) és c) pontjaiban meghatározott esetekben köteles az előfizetőt az előfizetői hívószám megváltozásáról legalább 30 nappal előre értesíteni, és az előfizetőt a (4) bekezdésben meghatározott jogairól tájékoztatni.

(5) Az előfizetői hívószám megváltoztatása esetén az előfizető igényelheti, hogy a korábbi előfizetői hívószámon az új előfizetői hívószámról a szolgáltató 60 napig - a szolgáltató által meghatározott szövegkészletből az előfizető által választott szöveggel - tájékoztatást adjon, továbbá, hogy a szolgáltató a hívószámot 6 hónapig ne rendelje más előfizetőhöz.

(6) A szolgáltató az előfizetői hívőszám megváltozásáról ügyfélszolgálatán vagy tudakozó szolgáltatás útján köteles mindaddig tájékoztatást adni, amíg a hívószámot nem rendeli más előfizetőhöz, de legfeljebb az előfizetői hívószám megváltozásától számított egy évig.

(7) A szolgáltató az (1), (5) és (6) bekezdésekben foglaltak teljesítését nem kötheti külön díj fizetéséhez az (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott esetekben.

25. §

A szolgáltató a 24. §-ban meghatározott feltételeken túl az általános szerződési feltételeiben határozza meg, hogy az előfizetői hívószámot mennyi idő után rendeli más előfizetőhöz.

26. §

A szolgáltató az előfizetői szolgáltatás 9. §-ban meghatározott korlátozása esetén is köteles biztosítani

a) az előfizető hívhatóságát,

b) a segélykérő hívások továbbítását,

c) a szolgáltató ügyfélszolgálatának (hibabejelentőjének) elérhetőségét.

Az egyetemes távközlési szolgáltatás

27. §

Az 5-26. § rendelkezéseit a 27-33. §-ban meghatározott eltérésekkel az egyetemes távközlési szolgáltatások nyújtására kötött előfizetői szerződésekre is alkalmazni kell.

Az előfizetői szerződés megkötése

28. §

(1) Az igénylő az egyetemes távközlési szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szándékát (igénybejelentést) a szolgáltató ügyfélszolgálatánál írásban, a szolgáltató által biztosított adatlapon, elektronikus adatlapon vagy távbeszélőn teheti meg.

(2) Az igénybejelentést a szolgáltatónak írásban vagy elektronikus úton rögzítenie kell, az igénybejelentést nyilvántartásba kell vennie.

(3) A szerződés megkötéséhez feltétlenül szükséges adatokat a szolgáltató az általános szerződési feltételeiben, valamint az (1) bekezdésben meghatározott adatlapon köteles feltüntetni, távbeszélő útján tett igénybejelentés esetén pedig köteles ezen adatokról az igénylőnek szóbeli tájékoztatást adni.

(4) Amennyiben az igénybejelentés a szerződés megkötéséhez feltétlenül szükséges adatokat nem tartalmazza, a szolgáltató az igénylőt 15 napos határidő tűzésével írásban felkéri az igénybejelentés megfelelő kiegészítésére. Ha az igénylő a 15 napos határidőn belül nem egészíti ki az igénybejelentést, a szolgáltató az igénybejelentést jogosult törölni a nyilvántartásból.

(5) A szolgáltató a szerződés megkötéséhez feltétlenül szükséges adatokat tartalmazó igénybejelentés rögzítésétől számított 15 napon belül köteles az igénylőt az igénybejelentés elfogadásáról vagy elutasításáról az 5. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott módon értesíteni. Az értesítésnek az alábbiakat kell tartalmaznia:

a) az igénybejelentés elfogadása esetén annak megjelölését, hogy a szolgáltató az igénylővel egyedi előfizetői szerződés megkötésére mely időpontban (év, hó, nap) vállal kötelezettséget, vagy

b) az igénybejelentés elutasítása esetén annak az oknak a megjelölését, amely miatt a szolgáltatót a Hkt. 15. §-ának (2) bekezdése alapján szerződéskötési kötelezettség nem terheli, valamint annak megjelölését, hogy az igénylő milyen szervekhez fordulhat, ha vitatja a szolgáltató által megjelölt ok alaposságát.

(6) A szolgáltató az (5) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben az igénybejelentést törli a nyilvántartásból.

(7) Amennyiben a szolgáltató az igénybejelentést az (5) bekezdés a) pontja szerint elfogadja, az előfizetői szerződésre vonatkozó ajánlatát az 5. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott értesítéssel együtt írásban megküldi az előfizetőnek.

(8) Az előfizetői szerződés akkor jön létre, amikor az előfizető elfogadó írásbeli nyilatkozata (az előfizetői szerződés aláírt példánya) a szolgáltatóhoz megérkezik.

29. §

(1) Az egyetemes távközlési szolgáltatás nyújtására vonatkozó előfizetői szerződést írásban kell megkötni.

(2) Az előfizetői szerződésnek az e rendelet 6. § (4) bekezdésében meghatározottakon kívül a következőket is tartalmaznia kell:

a) az előfizetőt terhelő belépési díj mértéke, megfizetésének ideje, módja, valamint a belépési díjon felüli, az előfizető által fizetendő szerelési költségek várható összege;

b) az előfizetőt terhelő egyéb díjak mértéke és megfizetésük ideje, módja;

c) az előfizető milyen feltételekkel járul hozzá a Hkt. 60. §-ában foglalt adatállományon kívüli adatainak kezeléséhez, illetve milyen feltételekkel járul hozzá az adatállományban szereplő adatainak a Hkt. 60. §-ában meghatározott céloktól eltérő felhasználásához;

d) az előfizetői állomás felszerelésének helye és az előfizető hívószáma.

(3) A szolgáltató az egyetemes távközlési szolgáltatás igénybevételét az egyetemes távközlési szolgáltatás részletes műszaki követelményeit rögzítő miniszteri rendeletben meghatározott időn belül köteles biztosítani.

(4) Az egyetemes távközlési szolgáltatás nyújtására vonatkozó előfizetői szerződés felmondását, illetve az általános szerződési feltételek módosításáról szóló - a 10. § (5) bekezdésében foglaltakat tartalmazó - értesítést a szolgáltató az 5. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott módon köteles az előfizetőnek megküldeni.

(5) A szolgáltató nem köteles a (4) bekezdésben foglaltakat az általános szerződési feltételek azon módosításaira alkalmazni, amikor az általános szerződési feltételek módosítása új szolgáltatás bevezetése miatt válik szükségessé, és a módosítás a már nyújtott szolgáltatásokra vonatkozó általános szerződéses feltételeket nem érinti.

30. §

(1) Az előfizető késedelme a szolgáltató egyidejű késedelmét kizárja, így különösen, ha az előfizető a belépési díjat vagy a belépési díjon felüli szerelési költséget határidőre nem fizette meg.

(2) Az előfizető a szolgáltató által kezelt adatainak megváltozását 15 napon belül köteles a szolgáltatónak bejelenteni.

31. §

(1) A szolgáltató az egyetemes távközlési szolgáltatást a hálózat felújítása, cseréje, karbantartása vagy átalakítása miatt csak akkor szüneteltetheti, ha erről az előfizetőt legalább 15 nappal előre az 5. § (2) bekezdésében foglalt módon értesítette, és az értesítéssel együtt tájékoztatást adott a szünetelés várható időtartamáról.

(2) Az egyetemes távközlési szolgáltatás csak a Hkt. 54. § (6) bekezdésében, az e rendelet 8. §-ában, a 18. § (3) bekezdésében és az (1) bekezdésben meghatározott esetekben szüneteltethető.

32. §

Ha az egyetemes távközlési szolgáltatás előfizetője a felszerelt előfizetői hozzáférési pontot a szolgáltató földrajzi szolgáltatási területén belül változtatni kívánja (áthelyezés), a szolgáltató köteles azt az áthelyezési igény bejelentésétől számított 30 napon belül teljesíteni, kivéve, ha az áthelyezés végrehajtásának műszaki feltételei hiányoznak. Ebben az esetben a szolgáltató a teljesítési időpont megjelölésével (év, negyedév) az igény bejelentésétől számított 30 napon belül értesíti az előfizetőt. Az áthelyezésre egyebekben egyetemes távközlési szolgáltatás esetén is a 11. §-t kell alkalmazni.

33. §

Ha a szolgáltató egyetemes szolgáltatási jogosultsága megszűnik, az egyetemes távközlési szolgáltatás nyújtására vonatkozó előfizetői szerződésekből származó jogok és kötelezettségek a Hkt. 54. § (3) bekezdésében meghatározott helyettesítő szolgáltatóra, illetve a miniszter által meghatározott új egyetemes szolgáltatóra szállnak át.

Egyes egyéb előfizetői szolgáltatásokra vonatkozó különös szabályok

34. §

(1) Az 5-26. § rendelkezéseit a mobil rádiótelefon szolgáltatás nyújtására kötött előfizetői szerződésekre a (2)-(3) bekezdésben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Ahol a 13. § (3) bekezdés a) pontja végberendezés előfizetői hozzáférési ponthoz csatlakoztatását említi, ott végberendezésnek a mobil rádiótelefon hálózathoz történő csatlakozását kell érteni.

(3) Mobil rádiótelefon szolgáltatás esetén a 22. § (1) bekezdésében említett bontás helyett a hálózaton belüli, más mobil rádiótelefon hálózatba, illetve vezetékes hálózatokba irányuló hívások szerinti bontásban köteles a számlát kiállítani.

(4) A 13. § (8)-(9) bekezdését mobil rádiótelefon szolgáltatásra nem kell alkalmazni.

(5) Az e rendelet 23. §-át mobil rádiótelefon-szolgáltatásra nem kell alkalmazni. Ez nem érinti a mobil rádiótelefon-szolgáltatónak a Hkt. 17. §-ban foglalt kötelezettségeit (tudakozó szolgáltatás).

35. §

(1) Az 5-26. § rendelkezéseit a műsorelosztási szolgáltatásravonatkozó előfizetői szerződésekre azzal az e §-ban meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A műsorelosztási szolgáltatásra vonatkozó előfizetői szerződést írásban kell megkötni.

(3) A műsorelosztó szolgáltató a szolgáltatás igénybevételének a 9. § (1) bekezdése szerinti korlátozására akkor is jogosult, ha az előfizető a műsorjelet jogosulatlanul vételezi, a beérkező műsorjelet harmadik személynek jogellenesen továbbítja, vagy a kódolt műsorjelet jogosulatlanul dekódolja.

(4) A műsorelosztási szolgáltatásra vonatkozó előfizetői szerződést a szolgáltató akkor is jogosult 15 napos határidővel felmondani, ha az előfizető az 5. § (2) bekezdése szerinti, a jogkövetkezményekre figyelmeztető értesítését követően is a műsorjelet jogosulatlanul vételezi, a beérkező műsorjelet harmadik személynek jogellenesen továbbítja, vagy a kódolt műsorjelet jogosulatlanul dekódolja.

(5) A műsorelosztási szolgáltatásra vonatkozó előfizetői szerződés felmondását a szolgáltató az 5. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott módon köteles az előfizetőnek megküldeni.

(6) A műsorelosztási szolgáltatásra vonatkozó előfizetői szerződés általános szerződési feltételeinek módosításáról szóló értesítésnek a szolgáltató a következő módon is eleget tehet:

a) az értesítést az értesítendő előfizetők köréhez igazodó terjesztésű, ingyenes időszaki lapban feladott közlemény útján közzéteszi, vagy

b) minden előfizetője számára díjmentesen elérhető in-formácós csatornáján legalább 15 napig, naponta legalább összesen 3 óra időtartamban az értesítést közzéteszi.

Záró rendelkezések

36. §

(1) Ez a rendelet 2001. december 23-án lép hatályba.

(2) A szolgáltató a hatályos előfizetői szerződéseinek e rendelet hatálybalépése miatt szükségessé váló módosításait az e rendeletben meghatározott módon (10. §) az általános szerződési feltételek módosításával, egyoldalúan is végrehajthatja, ennek keretében előírhatja, hogy az előfizetői szerződésben a Hkt. hatálybalépése előtt hatályos jogszabályokban használt kifejezések helyébe a Hkt.-ben, vagy a felhatalmazása alapján alkotott jogszabályokban szereplő fogalmak lépnek.

(3) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a távközlési előfizetői szerződésekről szóló 243/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet. A hatályon kívül helyezett rendelkezéseket az annak alapján megkötött és hatályban lévő előfizetői szerződésekre a (4) bekezdésben meghatározott időpontig alkalmazni kell.

(4) A távközlési előfizetői szerződésekről szóló 243/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet alapján megkötött és hatályban lévő előfizetői szerződéseket e rendeletnek megfelelően, a rendelet hatálybalépését követő 90 napon belül módosítani kell, az (5) bekezdés szerinti eset kivételével.

(5)[1] Ha a szolgáltatók e rendelet hatálybalépése előtt olyan szolgáltatásra kötöttek előfizetői szerződést, amely a Hkt. alapján hálózati hozzáférési szolgáltatásnak minősül, a rendelet 13. §-ának (2) bekezdése és 13. §-a (6) bekezdésének c) pontja nem alkalmazható.

(6)[2] A szerződő felek az (5) bekezdésben meghatározott szerződést az egyes távközlő hálózati szerződésekről és azok megkötéséről szóló 251/2001. (XII. 18.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a (1) bekezdésének 8. pontja szerinti jogosult szolgáltató erre irányuló, 2003. április 30-ig benyújtásra kerülő ajánlata esetén módosítják, vagy hálózati hozzáférési szerződést kötnek.

(7)[3] Az (5) bekezdés szerinti előfizetői szerződés megszűnik

a) az érintett szolgáltatók között az R. 25. §-ának (9) bekezdésében foglaltak szerint létrejövő hálózati hozzáférési szolgáltatási szerződés hatálybalépésével egyidejűleg;

b) ha a jogosult szolgáltató 2003. április 30. napjáig nem teszi meg az R. 25. §-ának (9) bekezdése szerinti ajánlatát, e határidő lejártát követő 60. napon;

c) ha a jogosult szolgáltatónak az R. 2. §-a (1) bekezdésének 9. pontja szerinti kötelezett szolgáltató szerződéskötés kötelezésére irányuló kérelmét a Hírközlési Döntőbizottság elutasítja, a határozat jogerőre emelkedésétől számított 60. napon.

(8)[4] A kötelezett szolgáltató az (5) bekezdésben meghatározott előfizetői szerződést a (7) bekezdés a)-c) pontja szerinti megszűnéséig, illetőleg az R. 25. §-a (9) bekezdésében foglalt módosítás vagy hálózati hozzáférési szerződés hatálybalépéséig kizárólag a rendelet 13. §-a (6) bekezdésének a), b) pontja, illetve 13. §-ának (7) bekezdése alapján jogosult felmondani.

37. §

A Hkt. 1. számú mellékletében meghatározott körzetekben távbeszélő szolgáltatást kizárólagos jogosítvány alapján nyújtó távbeszélő szolgáltatónak távbeszélő szolgáltatás nyújtására a koncessziós szerződésben foglalt szerződéskötési kötelezettsége a koncessziós szerződés módosításának hatálybalépéséig fennáll.

38. §

Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, a hírközlésről szóló 2001. évi XL. törvénnyel együtt összeegyeztethető szabályozást tartalmaz az Európai Közösség következő jogszabályaival:

a) az Európai Parlament és a Tanács 98/10/EK irányelve a nyílt hálózati hozzéférés (ONP) alkalmazásáról a távbeszélő szolgáltatások területén és az egyetemes távközlési szolgáltatásokról versenykörnyezetben;

b) a Tanács 92/44/EGK irányelve a nyílt hálózati hozzáférés feltételeinek bérelt vonalakra történő alkalmazásáról.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 249/2001. (XII. 18.) Korm. rendelethez

1. A szolgáltató neve, címe.

2. A szolgáltató által nyújtott előfizetői szolgáltatások meghatározása.

3. Az előfizetői szerződés megkötésére vonatkozó eljárás, az előfizetői szolgáltatások igénybevételének módja és feltételei, a szolgáltatás igénybevételének esetleges időbeli és földrajzi korlátai.

4. Az előfizetői hozzáférési pont létesítésének és a szolgáltatás igénybevételre való rendelkezésre állásának vállalási ideje (célértéke), mobil rádió-távközlési szolgáltatások esetén a végberendezés hálózati végponthoz csatlakoztatásának ideje, az igénybejelentéstől számítva.

5. A szolgáltatások minőségi célértékei, a minőségi célértékek értelmezése és teljesülésük mérésének módszere.

6. Az előfizetői szerződés megkötéséhez szükséges előfizetői adatok listája, az előfizetői jogviszony létrejötte, a legrövidebb szerződési időszak.

7. Az előfizetői szerződés módosításának egyes esetei és a szerződésmódosítás feltételei, a szolgáltató joga egyoldalú szerződésmódosításra, egyoldalú szerződésmódosítás esetén az előfizető tájékoztatásának módja, a díjfizetéshez kötött szerződésmódosítás esetei és a fizetendő díj mértéke, az áthelyezés és az átírás teljesítésének határideje.

8. Az előfizetői szolgáltatás szünetelésének esetei, az előfizető által kérhető szünetelés leghosszabb időtartama, a díjfizetéshez kötött szünetelés esetei és a fizetendő díj mértéke.

9. Az előfizetői szolgáltatás korlátozásának, így különösen az előfizető által indított vagy az előfizetőnél végződtetett forgalom korlátozásának, az előfizetői szolgáltatás minőségi vagy más jellemzői csökkentésének az esetei és feltételei.

10. Az előfizetői szerződés megszűnésének esetei és feltételei, azon határidő megjelölése, ameddig az előfizető díjfizetési kötelezettségének eleget tehet anélkül, hogy a szolgáltató a szerződést felmondaná.

11. A hibabejelentő elérhetősége, a vállalt hibaelhárítási célértékek, a hibabejelentések nyilvántartásba vételének menete.

12. Ügyfélszolgálat működése, az előfizetői bejelentések, panaszok intézése (díjreklamáció, kötbér és kártérítési igények intézése).

13. Az előfizető jogai az előfizetői szolgáltatás hibás teljesítése esetén, az előfizetőt megillető kötbér mértéke, a hiba kijavításának átmeneti vagy tartós lehetetlensége esetén az előfizetőt megillető díjcsökkentés mértéke, az előfizetői szolgáltatással kapcsolatos viták rendezésének módja.

14. Az előfizetői végberendezés (készülék) csatlakoztatásának feltételei.

15. Adatkezelés, adatbiztonság.

16. Az előfizetői szolgáltatások díja, ezen belül egyszeri díjak, rendszeres díjak, díjazási időszakok, kedvezmények és díjfizetés nélküli szolgáltatások, a kedvezményre jogosultság elvesztése esetén a kedvezmény visszafizetésének feltételei, a díjfizetés és a számlázás módja és ideje.

17. A szolgáltatóválasztással kapcsolatos eljárás részletes szabályai, a szolgáltatóválasztást biztosító összekapcsolási szerződésekben foglaltakkal összhangban.

18. Az általános szerződési feltételek elérhetősége.

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 42/2003. (III. 27.) Korm. rendelet 1. § -a. Hatályos 2003.04.04.

[2] Beiktatta a 42/2003. (III. 27.) Korm. rendelet 1. § -a. Hatályos 2003.04.04.

[3] Beiktatta a 42/2003. (III. 27.) Korm. rendelet 1. § -a. Hatályos 2003.04.04.

[4] Beiktatta a 42/2003. (III. 27.) Korm. rendelet 1. § -a. Hatályos 2003.04.04.

Tartalomjegyzék