24/2001. (XII. 26.) IM rendelet

a társadalmi szervezetek és az alapítványok nyilvántartása ügyviteli szabályainak módosításáról

1. §

A társadalmi szervezetek nyilvántartásának ügyviteli szabályairól szóló 6/1989. (VI. 8.) IM rendelet (a továbbiakban: TR.) 1. §-a a következő (2)-(3) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § eredeti szövege (1) bekezdésre változik:

"(2) A bíróság a nyilvántartásba vételről, valamint a nyilvántartásba bejegyzett adat megváltozásának bejegyzéséről az erre a célra szolgáló nyomtatványon előterjesztett kérelem alapján dönt. Ha a kérelem az adat megváltozásának bejegyzésére irányul, jelezni kell, hogy az adat törlését vagy módosítását kérik.

(3) A kérelemhez csatolni kell a 2. mellékletben felsorolt okiratokat. A nyilvántartásba bejegyzésre kerülő egyes adatok igazolása további okiratok csatolását is szükségessé teheti, illetve okiratok benyújtását más jogszabály is előírhatja."

2. §

A TR. 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatala (a továbbiakban: OITH) a társadalmi szervezetek nevéről nyilvános országos névjegyzéket vezet."

3. §

A TR. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § Ha a nyilvántartásba vételre az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény 15. § (6) bekezdése alapján került sor, a kézbesítés előtt a bíróság a számítógépen rögzített adatsort olyan záradékkal látja el, amely igazolja, hogy a nyilvántartásba vétel e törvényi rendelkezés erejénél fogva megtörtént."

4. §

Az alapítványok nyilvántartásának ügyviteli szabályairól szóló 12/1990. (VI. 13.) IM rendelet (a továbbiakban: AR.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"1. § (1) Az alapítványt a székhelye szerint illetékes megyei bíróság, illetőleg a Fővárosi Bíróság (a továbbiakban együtt: bíróság) az 1. mellékletben megjelölt adatokkal, az ott meghatározott módon veszi nyilvántartásba.

(2) A bíróság a nyilvántartásba vételről, valamint a nyilvántartásba bejegyzett adat megváltozásának bejegyzéséről az erre a célra szolgáló nyomtatványon előterjesztett kérelem alapján dönt. Ha a kérelem az adat megváltozásának bejegyzésére irányul jelezni kell, hogy az adat törlését vagy módosítását kérik.

(3) A kérelemhez csatolni kell a 2. mellékletben felsorolt okiratokat. A nyilvántartásba bejegyzésre kerülő egyes adatok igazolása további okiratok csatolását is szükségessé teheti, illetve okiratok benyújtását más jogszabály is előírhatja."

5. §

(1) Ez a rendelet - a (3) bekezdésben foglalt kivételekkel - 2002. január 1. napján lép hatályba azzal, hogy 2003. január 1. napjától kell a kérelmet az erre a célra szolgáló nyomtatványon előterjeszteni.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg

a) a TR. 7. §-ában a "2. mellékletének" szövegrész helyébe a "3. mellékletének" szövegrész,

b) a TR. 1. mellékletének helyébe e rendelet 1. számú melléklete,

c) a TR. 2. melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép, egyidejűleg

d) a TR. eredeti 2. mellékletének számozása 3. számú mellékletre módosul,

e) az AR. melléklete helyébe e rendelet 3. és 4. számú melléklete lép.

(3) 2003. január 1. napján

a) lép hatályba e rendelet 2. és 3. §-a,

b) a TR. 3. § (2) és (3) bekezdésében, és 7. §-ában az "a Legfelsőbb Bíróságot" szövegrész helyébe az "az OITH-t" szövegrész, valamint az AR. 2. §-ában az "a Legfelsőbb Bíróságnak" szövegrész helyébe az "az Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatalának" szövegrész lép.

(4) Az e rendelet hatálybalépése előtt nyilvántartásba vett társadalmi szervezetek a nyilvántartásba bejegyzett adataik első változásakor, de legkésőbb 2004. január 1. napjáig kötelesek a szervezet-típus nyilvántartásának ügyviteli szabályairól szóló igazságügy-miniszteri rendelet mellékletében felsorolt és még nyilvántartásba nem vett adataik bejelentésére.

Dr. Dávid Ibolya s. k.,

igazságügy-miniszter

1. számú melléklet a 24/2001. (XII. 26.) IM rendelethez

[1. melléklet a 6/1989. (VI. 8.) IM rendelethez]

1. A nyilvántartásba bejegyzendő adatok:

a) nyilvántartási szám,

b) lajstromszám,

c) sorszám,

d) a társadalmi szervezet nyilvántartásba vételéről szóló határozat száma, jogerőre emelkedésének napja,

e) * a társadalmi szervezet neve,

f) * a társadalmi szervezet székhelye,

g) * a társadalmi szervezet képviselőjének neve,

h) * a társadalmi szervezet képviselőjének lakóhelye,

i) * a társadalmi szervezet célja,

j) * az alapszabály kelte,

k) áttétel, felfüggesztés, megszűnés.

2. A nyilvántartásba szükség szerint bejegyzendő adatok:

a) az alapszabály módosítása esetén

aa) * az alapszabály módosításának időpontja,

ab) a módosítás nyilvántartásba vételéről szóló határozat száma, jogerőre emelkedésének napja;

b) közhasznú jogállás megszerzése esetén

ba) a közhasznú jogállás megszerzésének időpontja,

bb) közhasznúsági fokozat,

bc) a közhasznú jogállás módosításának, törlésének időpontja;

c)* társadalmi szervezet szervezeti egysége jogi személlyé nyilvánítása esetén

ca) a jogi személy szervezeti egység neve,

cb) a jogi személy szervezeti egység székhelye,

cc) a jogi személy szervezeti egység ügyintéző és képviseleti szervének neve;

d) * társadalmi szervezetek szövetsége nyilvántartásba vétele esetén

da) a társadalmi szervezetek szövetségét létrehozó társadalmi szervezetek neve, székhelye, nyilvántartási száma.

3. Az ügyek számozását 1 -gyel kell kezdeni a nyilván tartásban.

4. Az egyes társadalmi szervezeteket külön lapon kell nyilvántartani.

* Az adatokat a kérelmező szolgáltatja.

2. számú melléklet a 24/2001. (XII. 26.) IM rendelethez

[2. melléklet 6/1989. (VI. 8.) IM rendelethez]

A kérelemhez csatolandó okiratok:

a) a társadalmi szervezet alakuló ülésének jegyzőkönyve,

b) a társadalmi szervezet alakuló ülésének jelenléti íve a tagok nevével, lakóhelyével és aláírásával,

c) a társadalmi szervezet alapszabálya,

d) a társadalmi szervezet ügyintéző és képviseleti szerve tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre vonatkozó nyilatkozata,

e) a székhely használat jogcímét igazoló okirat másolata,

f) szükség szerint a felügyelő szerv tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre vonatkozó nyilatkozata,

g) szükség szerint a társadalmi szervezet alapszabályának a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szövege.

* Az adatokat a kérelmező szolgáltatja.

3. számú melléklet a 24/2001. (XII. 26.) IM rendelethez

[1. melléklet a 12/1990. (VI. 13.) IM rendelethez]

1. A nyilvántartásba bejegyzendő adatok:

a) nyilvántartási szám,

b) lajstromszám,

c) sorszám,

d) az alapítvány nyilvántartásba vételéről szóló határozat száma, jogerőre emelkedésének napja,

e) * az alapítvány neve,

f) * az alapítvány székhelye,

g) * az alapítvány képviselőjének neve,

h) * az alapítvány képviselőjének lakóhelye,

i) * az alapítvány célja,

j) * az alapítvány típusa,

k) * az alapítvány vagyon-felhasználási módja,

l) * nyílt vagy zárt alapítvány,

m) * a kezelő szerv, illetőleg a kezelő szervezet tagjaínak neve és lakóhelye,

n) * az alapító okirat kelte,

o) áttétel, megszűnés.

2. A nyilvántartásba szükség szerint bejegyzendő adatok:

a) az alapító okirat módosítása esetén

aa) * az alapító okirat módosításának időpontja,

ab) a módosítás nyilvántartásba vételéről szóló határozat száma, jogerőre emelkedésének napja;

b) * az alapítói jogok gyakorlására kijelölés esetén

ba) az alapítói jogok gyakorlására kijelölt személy neve, lakóhelye (székhelye),

bb) a kijelölés feltétele,

bc) a kijelölés feltétele bekövetkezésének időpontja;

c) közhasznú jogállás megszerzése esetén

ca) a közhasznú jogállás megszerzésének időpontja,

cb) közhasznúsági fokozat,

cc) a közhasznú jogállás módosításának, törlésének időpontja;

d) * az alapítvány szervezeti egysége jogi személlyé nyilvánítása esetén

da) a jogi személy szervezeti egység neve,

db) a jogi személy szervezeti egység székhelye,

dc) a jogi személy szervezeli egység ügyintéző és képviseleti szervének neve.

3. Az ügyek számozását 1-gyel kell kezdeni a nyilvántartásban.

4. Az egyes alapítványokat külön lapon kell nyilvántartani.

* Az adatokat a kérelmező szolgáltatja.

4. számú melléklet a 24/2001. (XII. 26.) IM rendelethez

[2. melléklet a 12/1990. (VI. 13.) IM rendelethez]

A kérelemhez csatolandó okiratok:

a) az alapítvány alapító okirata,

b) az alapítvány képviselő szerve (szervezete) tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre vonatkozó nyilatkozata,

c) igazolás az alapítvány céljára rendelt vagyon rendelkezésre bocsátásáról,

d) a székhely használat jogcímét igazoló okirat másolata,

e) szükség szerint a felügyelő szerv tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követeiményekre vonatkozó nyilatkozata,

f) szükség szerint az alapítvány alapító okiratának a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szövege.

Tartalomjegyzék