24/2001. (XII. 26.) IM rendelet
a társadalmi szervezetek és az alapítványok nyilvántartása ügyviteli szabályainak módosításáról
1. §
A társadalmi szervezetek nyilvántartásának ügyviteli szabályairól szóló 6/1989. (VI. 8.) IM rendelet (a továbbiakban: TR.) 1. §-a a következő (2)-(3) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § eredeti szövege (1) bekezdésre változik:
"(2) A bíróság a nyilvántartásba vételről, valamint a nyilvántartásba bejegyzett adat megváltozásának bejegyzéséről az erre a célra szolgáló nyomtatványon előterjesztett kérelem alapján dönt. Ha a kérelem az adat megváltozásának bejegyzésére irányul, jelezni kell, hogy az adat törlését vagy módosítását kérik.
(3) A kérelemhez csatolni kell a 2. mellékletben felsorolt okiratokat. A nyilvántartásba bejegyzésre kerülő egyes adatok igazolása további okiratok csatolását is szükségessé teheti, illetve okiratok benyújtását más jogszabály is előírhatja."
2. §
A TR. 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatala (a továbbiakban: OITH) a társadalmi szervezetek nevéről nyilvános országos névjegyzéket vezet."
3. §
A TR. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. § Ha a nyilvántartásba vételre az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény 15. § (6) bekezdése alapján került sor, a kézbesítés előtt a bíróság a számítógépen rögzített adatsort olyan záradékkal látja el, amely igazolja, hogy a nyilvántartásba vétel e törvényi rendelkezés erejénél fogva megtörtént."
4. §
Az alapítványok nyilvántartásának ügyviteli szabályairól szóló 12/1990. (VI. 13.) IM rendelet (a továbbiakban: AR.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"1. § (1) Az alapítványt a székhelye szerint illetékes megyei bíróság, illetőleg a Fővárosi Bíróság (a továbbiakban együtt: bíróság) az 1. mellékletben megjelölt adatokkal, az ott meghatározott módon veszi nyilvántartásba.
(2) A bíróság a nyilvántartásba vételről, valamint a nyilvántartásba bejegyzett adat megváltozásának bejegyzéséről az erre a célra szolgáló nyomtatványon előterjesztett kérelem alapján dönt. Ha a kérelem az adat megváltozásának bejegyzésére irányul jelezni kell, hogy az adat törlését vagy módosítását kérik.
(3) A kérelemhez csatolni kell a 2. mellékletben felsorolt okiratokat. A nyilvántartásba bejegyzésre kerülő egyes adatok igazolása további okiratok csatolását is szükségessé teheti, illetve okiratok benyújtását más jogszabály is előírhatja."
5. §
(1) Ez a rendelet - a (3) bekezdésben foglalt kivételekkel - 2002. január 1. napján lép hatályba azzal, hogy 2003. január 1. napjától kell a kérelmet az erre a célra szolgáló nyomtatványon előterjeszteni.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg
a) a TR. 7. §-ában a "2. mellékletének" szövegrész helyébe a "3. mellékletének" szövegrész,
b) a TR. 1. mellékletének helyébe e rendelet 1. számú melléklete,
c) a TR. 2. melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép, egyidejűleg
d) a TR. eredeti 2. mellékletének számozása 3. számú mellékletre módosul,
e) az AR. melléklete helyébe e rendelet 3. és 4. számú melléklete lép.
(3) 2003. január 1. napján
a) lép hatályba e rendelet 2. és 3. §-a,
b) a TR. 3. § (2) és (3) bekezdésében, és 7. §-ában az "a Legfelsőbb Bíróságot" szövegrész helyébe az "az OITH-t" szövegrész, valamint az AR. 2. §-ában az "a Legfelsőbb Bíróságnak" szövegrész helyébe az "az Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatalának" szövegrész lép.
(4) Az e rendelet hatálybalépése előtt nyilvántartásba vett társadalmi szervezetek a nyilvántartásba bejegyzett adataik első változásakor, de legkésőbb 2004. január 1. napjáig kötelesek a szervezet-típus nyilvántartásának ügyviteli szabályairól szóló igazságügy-miniszteri rendelet mellékletében felsorolt és még nyilvántartásba nem vett adataik bejelentésére.
Dr. Dávid Ibolya s. k.,
igazságügy-miniszter
1. számú melléklet a 24/2001. (XII. 26.) IM rendelethez
[1. melléklet a 6/1989. (VI. 8.) IM rendelethez]
1. A nyilvántartásba bejegyzendő adatok:
a) nyilvántartási szám,
b) lajstromszám,
c) sorszám,
d) a társadalmi szervezet nyilvántartásba vételéről szóló határozat száma, jogerőre emelkedésének napja,
e) * a társadalmi szervezet neve,
f) * a társadalmi szervezet székhelye,
g) * a társadalmi szervezet képviselőjének neve,
h) * a társadalmi szervezet képviselőjének lakóhelye,
i) * a társadalmi szervezet célja,
j) * az alapszabály kelte,
k) áttétel, felfüggesztés, megszűnés.
2. A nyilvántartásba szükség szerint bejegyzendő adatok:
a) az alapszabály módosítása esetén
aa) * az alapszabály módosításának időpontja,
ab) a módosítás nyilvántartásba vételéről szóló határozat száma, jogerőre emelkedésének napja;
b) közhasznú jogállás megszerzése esetén
ba) a közhasznú jogállás megszerzésének időpontja,
bb) közhasznúsági fokozat,
bc) a közhasznú jogállás módosításának, törlésének időpontja;
c)* társadalmi szervezet szervezeti egysége jogi személlyé nyilvánítása esetén
ca) a jogi személy szervezeti egység neve,
cb) a jogi személy szervezeti egység székhelye,
cc) a jogi személy szervezeti egység ügyintéző és képviseleti szervének neve;
d) * társadalmi szervezetek szövetsége nyilvántartásba vétele esetén
da) a társadalmi szervezetek szövetségét létrehozó társadalmi szervezetek neve, székhelye, nyilvántartási száma.
3. Az ügyek számozását 1 -gyel kell kezdeni a nyilván tartásban.
4. Az egyes társadalmi szervezeteket külön lapon kell nyilvántartani.
* Az adatokat a kérelmező szolgáltatja.
2. számú melléklet a 24/2001. (XII. 26.) IM rendelethez
[2. melléklet 6/1989. (VI. 8.) IM rendelethez]
A kérelemhez csatolandó okiratok:
a) a társadalmi szervezet alakuló ülésének jegyzőkönyve,
b) a társadalmi szervezet alakuló ülésének jelenléti íve a tagok nevével, lakóhelyével és aláírásával,
c) a társadalmi szervezet alapszabálya,
d) a társadalmi szervezet ügyintéző és képviseleti szerve tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre vonatkozó nyilatkozata,
e) a székhely használat jogcímét igazoló okirat másolata,
f) szükség szerint a felügyelő szerv tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre vonatkozó nyilatkozata,
g) szükség szerint a társadalmi szervezet alapszabályának a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szövege.
* Az adatokat a kérelmező szolgáltatja.
3. számú melléklet a 24/2001. (XII. 26.) IM rendelethez
[1. melléklet a 12/1990. (VI. 13.) IM rendelethez]
1. A nyilvántartásba bejegyzendő adatok:
a) nyilvántartási szám,
b) lajstromszám,
c) sorszám,
d) az alapítvány nyilvántartásba vételéről szóló határozat száma, jogerőre emelkedésének napja,
e) * az alapítvány neve,
f) * az alapítvány székhelye,
g) * az alapítvány képviselőjének neve,
h) * az alapítvány képviselőjének lakóhelye,
i) * az alapítvány célja,
j) * az alapítvány típusa,
k) * az alapítvány vagyon-felhasználási módja,
l) * nyílt vagy zárt alapítvány,
m) * a kezelő szerv, illetőleg a kezelő szervezet tagjaínak neve és lakóhelye,
n) * az alapító okirat kelte,
o) áttétel, megszűnés.
2. A nyilvántartásba szükség szerint bejegyzendő adatok:
a) az alapító okirat módosítása esetén
aa) * az alapító okirat módosításának időpontja,
ab) a módosítás nyilvántartásba vételéről szóló határozat száma, jogerőre emelkedésének napja;
b) * az alapítói jogok gyakorlására kijelölés esetén
ba) az alapítói jogok gyakorlására kijelölt személy neve, lakóhelye (székhelye),
bb) a kijelölés feltétele,
bc) a kijelölés feltétele bekövetkezésének időpontja;
c) közhasznú jogállás megszerzése esetén
ca) a közhasznú jogállás megszerzésének időpontja,
cb) közhasznúsági fokozat,
cc) a közhasznú jogállás módosításának, törlésének időpontja;
d) * az alapítvány szervezeti egysége jogi személlyé nyilvánítása esetén
da) a jogi személy szervezeti egység neve,
db) a jogi személy szervezeti egység székhelye,
dc) a jogi személy szervezeli egység ügyintéző és képviseleti szervének neve.
3. Az ügyek számozását 1-gyel kell kezdeni a nyilvántartásban.
4. Az egyes alapítványokat külön lapon kell nyilvántartani.
* Az adatokat a kérelmező szolgáltatja.
4. számú melléklet a 24/2001. (XII. 26.) IM rendelethez
[2. melléklet a 12/1990. (VI. 13.) IM rendelethez]
A kérelemhez csatolandó okiratok:
a) az alapítvány alapító okirata,
b) az alapítvány képviselő szerve (szervezete) tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre vonatkozó nyilatkozata,
c) igazolás az alapítvány céljára rendelt vagyon rendelkezésre bocsátásáról,
d) a székhely használat jogcímét igazoló okirat másolata,
e) szükség szerint a felügyelő szerv tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követeiményekre vonatkozó nyilatkozata,
f) szükség szerint az alapítvány alapító okiratának a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szövege.