255/2001. (XII. 18.) Korm. rendelet

a távirat-szolgáltatás ellátásának részletes szabályairól

A Kormány a távirat-szolgáltatás ellátásának részletes szabályairól, a hírközlésről szóló 2001. évi XL. törvény (a továbbiakban: Hkt.) 107. § (2) bekezdésének j) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya kiterjed:

a) a távirat-szolgáltatást nyújtó egyetemes távközlési és egyetemes postai szolgáltatókra, valamint a postai szolgáltatás nyújtásában részt vevő közreműködőkre;

b) a távirat-szolgáltatást igénybe vevő természetes személyekre, jogi személyekre, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságokra és egyéb szervezetekre (a továbbiakban: felhasználók).

Értelmező rendelkezések

2. §

E rendelet alkalmazásában

a) állami távirat: az a távirat, amit belföldi forgalomban államhatalmi vagy közigazgatási szerv, bíróság, ügyészség, közjegyző, külföldi állam követsége vagy konzulátusa adott fel, valamint az ilyen táviratra az eredeti távirat bemutatása mellett adott válasz;

b) levéltávirat: az a távirat, amit az egyetemes hírközlési szolgáltatók a rendeltetési hely szerinti postai szolgáltató helyig távirat módjára továbbítanak és a rendeltetési hely szerinti postai szolgáltató levélküldeményként kézbesít;

c) szolgálati értesítés: az a távirat, amit a táviratot kezelő egyetemes hírközlési szolgáltatók egymás között váltanak egy általuk kezelt táviratra vonatkozóan;

d) közönséges távirat: természetes személyek, jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, valamint egyéb szervezetek egymás között közvetített táviratai;

e) sürgős: az a különszolgáltatás, amely alapján a feladó kérésére az egyetemes hírközlési szolgáltatók a táviratot soron kívül - a sürgősség nélkül feladott táviratokat megelőzően - továbbítják és a feladástól számított 4 órán belül kézbesítik a címzettnek;

f) dísztávirat: az a különszolgáltatás, amely alapján a feladó kérheti, hogy táviratát az egyetemes postai szolgáltató az általa kiválasztott dísz-, illetve gyászlapon kézbesítse;

g) záradék: a feladó a távirat szövegét és aláírását az arra jogosulttal hitelesíttetheti és kérheti, hogy a hitelesítő záradék szövegét a szolgáltató vegye fel a távirat szövegébe és azt továbbítsa.

Távirat-szolgáltatási szerződés

3. §

(1) A Hkt. 51. §-ában előírtak szerint a távirat-szolgáltatás teljesítése érdekében az egyetemes távközlési és egyetemes postai szolgáltatók a szolgáltatási területükön távirat-szolgáltatási szerződést kötelesek kötni egymással oly módon, hogy a szolgáltatás igénybevételének lehetősége az ország egész területén azonos feltételekkel mindenki számára biztosított legyen.

(2) A távirat-szolgáltatási szerződést írásba kell foglalni, abban a feleknek rendelkezniük kell:

a) a szerződés tárgyáról, céljáról;

b) a szolgáltatás teljesítésére vonatkozó együttműködésükről;

c) a távirat átadás-átvételének módjáról, melyet úgy kell meghatározni, hogy a szolgáltatás nem vagy nem szerződésszerű teljesítése esetén a felelősség módja és mértéke megállapítható legyen;

d) a vállalt különszolgáltatásokra, valamint a dísztáviratokra vonatkozó feltételekről;

e) az egymás közötti elszámolás módjáról;

f) a szolgáltatóknak a távirat-szolgáltatásra vonatkozó meghatározott felelősségéről;

g) a felhasználói kártérítésekhez, illetve díjvisszatérítésekhez kapcsolódó eljárásokról;

h) az általános szerződési feltételekről, segédkönyvek, segédletek egyeztetéséről, kiadásáról;

i) a nemzetközi forgalom lebonyolítására vonatkozó együttműködési feltételekről (az ITU-T "F" sorozatú ajánlásokkal összhangban);

j) szükség szerint a rendelkezésre bocsátott távközlő hálózattal, a távközlő hálózat hozzáférési pontjaival kapcsolatos jogokról és kötelezettségekről;

k) a szolgáltatás szüneteltetésének feltételeiről, az ezzel kapcsolatos igénybevevői tájékoztatásról;

l) a szerződés teljesítésével kapcsolatos viták rendezésének módjáról;

m) nem teljesítés, illetve hibás teljesítés esetén a lefolytatandó eljárás szabályairól;

n) a minőségbiztosítási rendszerről és meghatározott mutatóiról, valamint az azokhoz tartozó vállalt értékekről;

o) a szolgáltatás nyújtása során jogszabályokban meghatározott adatvédelmi követelmények teljesítésének módjáról;

p) továbbá mindazokról a feltételekről, amelyek a szerződés megkötéséhez és a rendeltetésszerű teljesítéshez szükségesek.

(3) A távirat-szolgáltatási szerződésben - a szerződő felek által - kijelölt szolgáltató a szerződés egy példányát annak megkötésétől, illetve módosításától számított tizenöt napon belül köteles a Hkt. 70. §-ában megjelölt hatóságnak átadni.

Általános szerződési feltételek

4. §

(1) Az egyetemes hírközlési szolgáltatók kötelesek az általuk nyújtott távirat-szolgáltatásra vonatkozó általános szerződési feltételeiket rögzíteni és közzétenni.

(2) Az egyetemes hírközlési szolgáltatónak az ügyfelei részére nyitva álló helyiségeiben (illetve az ügyfélszolgálati pontjain) biztosítania kell az általános szerződési feltételeikbe való betekintés lehetőségét, továbbá a távközlési, illetve elektronikus úton érdeklődők számára kötelesek tájékoztatást adni a szolgáltatás igénybevételének feltételeiről.

(3) A szolgáltatók az általános szerződési feltételeikben kötelesek részletesen rendelkezni:

a) a táviratfelvétel lehetséges módjairól;

b) a díj mértékéről, a díjkiegyenlítés lehetséges módjairól;

c) a kézbesítés módjairól és azok táviratfajtánként eltérő feltételeiről;

d) a vállalt különszolgáltatásokról;

e) a felhasználói felszólalások, panaszok kezeléséről, hibás teljesítés esetén a jogorvoslati lehetőségekről;

f) a kártérítés módjáról, mértékéről;

g) a vállalt minőségi szintekről;

h) a szolgáltatókat felügyelő hatóság megjelöléséről.

Távirat-szolgáltatás igénybevétele, a távirat feladásának módjai

5. §

(1) A távirat-szolgáltatás igénybevétele során a távirat feladója szöveges közleményének az általa megjelölt címzetthez történő eljuttatásával bízza meg az egyetemes hírközlési szolgáltatók valamelyikét. A távirat-szolgáltatás igénybevételi szerződés a feladó és a táviratot felvevő szolgáltató között jön létre.

(2) A szolgáltató feladónak a táviraton feladóként megjelölt személyt, illetve távközlő hálózat igénybevételével történő távirat feladása esetében a távközlési szolgáltatás előfizetőjét tekinti.

(3) A távirat-szolgáltatás igénybevételi szerződés a távirat felvételével (átvételével) jön létre, a szerződés megkötésének időpontja a távirat felvételének időpontja, a szerződés teljesítésének időpontja a kézbesítés, illetve a távközlési szolgáltató által felvett távirat esetében a díjkiegyenlítés időpontja.

6. §

A távirat feladása történhet:

a) az egyetemes postai szolgáltató állandó szolgáltató helyein írásban, a postai szolgáltató hely nyitva tartási ideje alatt;

b) távközlő hálózat igénybevételével időbeli korlát nélkül.

Távirat feladása postai szolgáltató helyen

7. §

(1) A feladó a távirat feladását az egyetemes postai szolgáltató helyen az erre a célra rendszeresített nyomtatvány kitöltésével kezdeményezheti.

(2) A távirat feladója a távirat-szolgáltatás díját a távirat feladásával egy időben köteles megfizetni.

Távirat feladása távközlő hálózat igénybevételével

8. §

(1) Távközlő hálózat igénybevételével történő táviratfeladás esetén a szolgáltatás díját a feladó - az általános szerződési feltételekben rögzítettek szerint - utólag fizeti meg.

(2) A távbeszélőn feladott távirat esetén a szolgáltató köteles a feladott táviratot a feladónak visszaolvasni, és a feladót a távirat nyilvántartási számáról, valamint a távirat díjáról tájékoztatni.

(3) A távirat távközlő hálózat igénybevételével írásos formában történő feladásakor a 10. § előírásai, egyéb távközlési mód esetén a szolgáltató általános szerződési feltételeiben rögzítettek az irányadóak.

Igénybe vehető táviratfajták és különszolgáltatások

9. §

(1) Belföldi forgalomban igénybe vehető táviratfajták:

a) állami táviratok;

b) szolgálati értesítések;

c) közönséges táviratok;

d) levéltáviratok.

(2) Távirat-szolgáltatás ellátásának keretében a szolgáltatók kötelesek biztosítani a felhasználók számára az (1) bekezdés c) pontja szerinti táviratfajtához a "sürgős", valamint az (1) bekezdés c) és d) pontja szerinti táviratfajtákhoz "dísztávirat" különszolgáltatásokat.

(3) A szolgáltató általános szerződési feltételeiben az (1) és (2) bekezdésekben felsoroltakon túl egyéb táviratfajták kézbesítését és különszolgáltatások teljesítését is vállalhatja. Amennyiben az egyéb táviratfajták kézbesítése és különszolgáltatások teljesítése más hírközlési szolgáltató tevékenységét is érinti, ezek feltételeiről a szolgáltatók a távirat-szolgáltatási szerződésükben kötelesek előzetesen megállapodni.

Távirat szerkesztése

10. §

(1) A táviratot - postai szolgáltató helyen az erre a célra rendszeresített nyomtatványon, illetve távközlő hálózat igénybevételével írásos formában történő feladás esetén - tisztán és olvashatóan, közérthető nyelven, a különírás és az egybeírás helyesírási szabályainak megfelelően, latin betűkkel és írásjelekkel, valamint arab számokkal kell megírni.

(2) A távirat címének a címzett nevét vagy elnevezését, a címhelyet (utca, házszám, lépcsőház száma, ezek hiányában helyrajzi szám), a közelebbi címadatot (emelet, ajtó) vagy postafiókszámot, valamint a rendeltetési helyet és annak irányítószámát kell tartalmaznia.

(3) Belföldi forgalomban a magyar nyelvű és az idegen nyelvű távirat szerkesztésénél az (1) és (2) bekezdések előírásainak figyelembevételével a magyar betűkészlet használható.

(4) A címzett nevén és a rendeltetési helyen kívül közelebbi címet feltüntetni nem kell, ha a feladó azt kéri, hogy a szolgáltató a táviratot távközlő berendezés útján kézbesítse.

(5) Távirat szöveg nélkül nem adható fel, kivéve a dísztávirat különszolgáltatással kért táviratot, ahol az aláírás szövegnek minősül.

(6) Az egyetemes hírközlési szolgáltatók nem végezhetnek változtatást a feladó által feladott távirat szövegében, kivéve, ha ezt a feladó a feladás után - a szolgáltató általános szerződési feltételeiben meghatározott módon - kéri.

Távirat díjazása

11. §

(1) Belföldi forgalomban valamennyi távirat díjköteles.

(2) A távirat-szolgáltatás díját, valamint a szolgáltatással kapcsolatos egyéb díjakat a szolgáltatók állapítják meg, melyeket az általános szerződési feltételek függelékében közzé kell tenniük.

(3) Belföldi forgalomban a táviratfajta megjelölése, a különszolgáltatás megjelölésére szolgáló jelzés, valamint a távirat címzése (címadatok) díjmentes.

Távirat továbbítása

12. §

(1) Belföldi forgalomban az egyetemes hírközlési szolgáltatóknak a táviratok továbbításánál a 10. § (3) bekezdésében előírtak szerint kell eljárniuk.

(2) A szolgáltató a táviratokat elsőbbségi sorrendjükben, az alábbiak szerint köteles továbbítani:

a) állami táviratok;

b) sürgős táviratok;

c) szolgálati értesítések;

d) közönséges táviratok;

e) dísztáviratok;

f) levéltáviratok.

Távirat kézbesítése

13. §

(1) A távirat kézbesítése történhet:

a) postai úton;

b) távközlő berendezések útján.

(2) Az egyetemes hírközlési szolgáltatók az általános szerződési feltételekben meghatározottak szerint díjmentes táviratban kötelesek értesíteni a feladót, ha a távirat átvételét a címzett megtagadta vagy a táviratot egyéb okból kézbesíteni nem lehet.

(3) A táviratot a felvételtől számított 6 órán, a sürgős táviratot 4 órán, a levéltáviratot 24 órán belül kell kézbesíteni. A folyamatos szolgálatot tartó egyetemes távközlési szolgáltató esetében a 21 és 7 óra közötti idő, valamint a szolgáltatás szüneteltetése nem számít bele a határidőbe. Az egyetemes postai szolgáltató esetében a kézbesítő postai szolgáltatóhely munkanapon érvényes nyitva tartási idejét figyelembe kell venni a kézbesítési határidő számításánál.

Távirat kézbesítése postai úton

14. §

(1) Az egyetemes postai szolgáltató a táviratokat érkezésük és a 12. § (2) bekezdésében meghatározott elsőbbségi sorrend szerint, lezárva, a címben megjelölt helyen köteles kézbesíteni.

(2) Az egyetemes postai szolgáltató a táviratot elsősorban a címzettnek, amennyiben ez nem lehetséges - külön jogszabályban meghatározott - jogosult átvevőnek kézbesíti. Jogosult átvevő hiányában a távirat levélszekrénybe is kézbesíthető, melynek tényét a postai szolgáltató a távirat kézbesítésekor a levélszekrényen feltűnő módon köteles jelezni.

(3) A címzett a távirat átvételét megtagadhatja. A címzett az átvételt akkor is megtagadhatja, ha a táviratot nem az ő kezéhez kézbesítették, és felbontatlanul juttatja vissza a kézbesítő postai szolgáltató helyre.

(4) A szolgáltató a táviratot visszaveszi, ha a címzettként megjelölt személy a távirat felbontása után kijelenti és a táviratlapra feljegyzi, hogy a távirat nem neki szól.

Távirat kézbesítése távközlő berendezések útján

15. §

(1) Az egyetemes hírközlési szolgáltatók a távközlő berendezés útján történő kézbesítéssel feladott táviratot a feladó kérésére távbeszélőn kötelesek kézbesíteni.

(2) Távközlő berendezés útján történő kézbesítés esetén a szolgáltató nem köteles biztosítani a távirat közvetlen címzettnek történő kézbesítését, ha a távbeszélő állomáson bejelentkező személy vállalja a távirat eljuttatását a címzett részére, illetve az állomáson üzenet rögzítésére alkalmas eszköz működik, melyre a távirat beolvasható vagy megküldhető.

(3) A szolgáltató a táviratnak távközlő hálózaton történő kézbesítését végző alkalmazottja köteles a távirat kézbesítésének időpontját rögzíteni. A kézbesítési határidő figyelembevételével a szolgáltató az első kézbesítési kísérlet sikertelensége esetén fél órán belül köteles legalább kétszer megpróbálni a távirat kézbesítését és a kézbesítési kísérletek időpontját a táviratra feljegyezni.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott többszöri kézbesítési kísérlet sikertelensége esetén a szolgáltató a távirat kézbesítésének sikertelenségéről köteles a feladót tájékoztatni. Amennyiben azt a feladó kéri, a szolgáltató a táviratot postai úton kézbesíti a távirat továbbítási idejének a kézbesítésre fordított időtartammal arányos meghosszabbításával.

Felhasználói bejelentések, panaszok

16. §

(1) Az egyetemes hírközlési szolgáltatók a Hkt. 12. § (4) bekezdésében előírtak szerint kötelesek díjmentes ügyfélszolgálatot működtetni, ahol a felhasználók a távirat-szolgáltatással kapcsolatos észrevételeiket megtehetik. A szolgáltatóknak az általános szerződési feltételekben kell közzé tenniük az ügyfélszolgálati irodáik és ügyfélszolgálati pontjaik címét, illetve elérhetőségét.

(2) A távirat-szolgáltatás ellátásával, a díjak felszámításával és beszedésével kapcsolatban a felhasználó a felvevő szolgáltatónál - a távirat feladását követő egy éven belül - felszólalhat. Amennyiben a szolgáltató által felszámolt díj összegszerűségét vitatják, a szolgáltatónak kell bizonyítania, hogy a díj megállapítása és számlázása helyes volt.

(3) A szolgáltató köteles kivizsgálni a felhasználó szolgáltatásra vonatkozó bejelentését, panaszát, ha jogosultságát igazolta. A szolgáltató köteles a bejelentés vagy panasz megtételétől, illetve benyújtásától számított 15 napon belül felhasználót a bejelentés vagy panasz elbírálásáról tájékoztatni, a felhasználó kérésére írásban.

Kártérítés

17. §

(1) A távirat-szolgáltatás igénybevételi szerződés megszegése (a szolgáltatás nem teljesítése, késedelmes teljesítése vagy hibás teljesítése) esetén a szolgáltató a feladónak kártérítési átalányt köteles fizetni. A kártérítési átalány összege az igénybe vett távirat-szolgáltatás díjával azonos mértékű.

(2) A feladó (vagy meghatalmazottja) kártérítési igényét a felvevő szolgáltató bármely szolgáltató helyén bejelentheti. A kártérítési igényt belföldi forgalomban a távirat feladásától számított egy éven belül lehet érvényesíteni.

(3) A szolgáltató jogos igény esetén köteles - a kártérítési átalányon túl - a távirat-szolgáltatás díját visszatéríteni a feladónak.

(4) A szolgáltató mentesül a kártérítési általány fizetési kötelezettsége alól, amennyiben:

a) a távirat címe a kézbesítéshez alkalmatlannak vagy elégtelennek bizonyult;

b) a távbeszélőn feladott távirat visszaolvasását a feladó nem tette lehetővé vagy a visszaolvasás során a helyesbítést elmulasztotta;

c) a távközlő hálózaton feladott táviratot továbbítás előtt a feladó visszavonta;

d) a feladó belföldi forgalomban továbbítás után a táviratot visszavonta;

e) a távirat feladóját táviratának kézbesíthetetlenségéről értesítették;

f) a szolgálati hibából származó szókihagyást vagy ferdítést akár a címzett felszólalása, akár a szolgáltató intézkedése folytán helyesbítették és a helyesbítést a 13. § (3) bekezdése szerinti - az eredeti távirat feladásától számított - határidőn belül kézbesítették.

Nemzetközi távirat-szolgáltatás

18. §

(1) A nemzetközi táviratforgalom biztosítására az egyetemes hírközlési szolgáltatók csak azokban a viszonylatokban kötelezhetőek, ahol a szolgáltatás nyújtásában a külföldi társszolgáltató együttműködik. Az általános szerződési feltételeiben, valamint a távirat feladása során a szolgáltató köteles tájékoztatni a felhasználókat ezen viszonylatokról.

(2) Az ITU-T "F" sorozatú ajánlásokban, valamint nemzetközi szerződésekben meghatározott táviratfajtákat és különszolgáltatásokat az egyetemes hírközlési szolgáltatók kötelesek biztosítani és azokról a felhasználók részére tájékoztatást adni.

(3) Külföldre feladott távirat címét úgy kell megírni, hogy a távirat kézbesítését nyelvi nehézség ne akadályozza. A táviraton a címzésen túl a rendeltetési ország nevét is fel kell tüntetni.

(4) Nemzetközi forgalomban az emberi élet biztonságára vonatkozó segélykérő táviratok kivételével valamennyi távirat díjköteles. Díjköteles az üzenet szövegén túl a táviratfajta megjelölés, a különszolgáltatás jelzése, valamint a címzés is.

(5) Az egyetemes hírközlési szolgáltatóknak a távirat továbbításakor a 12. § (1) és (3) bekezdéseinek előírásain túl a távközlő hálózatokra vonatkozó jogszabályokban, "ITU-T" ajánlásokban, nemzetközi szerződésekben, ajánlásokban lévő előírásokat kell figyelembe venniük.

(6) Az egyetemes hírközlési szolgáltatók nemzetközi távirat kézbesítésekor a belföldi táviratokra vonatkozó előírások szerint kötelesek eljárni.

(7) Nemzetközi táviratokkal kapcsolatos kártérítésekre - a (8) bekezdés kivételével - a 17. § előírásai irányadóak.

(8) Kártérítési igényt nemzetközi forgalomban a távirat feladásától számított hat hónapon belül lehet érvényesíteni.

Adatvédelem, adatszolgáltatás, okiratok őrzése

19. §

(1) A feladótól átvett (felvett) üzenetet a szolgáltatónak titoktartási kötelezettség mellett kell kezelnie.

(2) A szolgáltató az ügyfelek személyes adatait titkosan kezeli, azokat harmadik személynek csak a felhasználó külön hozzájárulása esetén, illetve törvényben erre feljogosított szervek részére adhatja ki. A szolgáltató a feladott eredeti táviratot nem adja vissza, arról azonban a feladónak és a címzettnek kérésükre köteles adatokat szolgáltatni, illetve a felvevőhelyen a megtekintés lehetőségét biztosítani.

(3) A szolgáltató a feladott eredeti táviratokat és a táviratokra vonatkozó kezelési okiratokat tizennyolc hónapig őrzi, azután megsemmisíti.

(4) A hírközlési hatóság a Hkt. 84. §-a alapján a szolgáltató jogszabályban előírt szerződési kötelezettségeinek teljesítését jogosult ellenőrizni, az ezzel kapcsolatban keletkezett adatokba betekinteni.

20. §

(1) A Hkt. 72. § (8) bekezdésében foglaltak teljesítése céljából a szolgáltatók a tárgyévben felvett és kézbesített táviratok darabszámáról, a távirat-szolgáltatással kapcsolatos panaszokról, kártérítésekről és a távirat-szolgáltatásból származó bevételeikről kötelesek tájékoztatni a hírközlési hatóságot minden évben a tárgyévet követő év március 1-ig.

(2) Az (1) bekezdés szerint átadott forgalmi és pénzügyi adatokat a hírközlési hatóság - külön jogszabályban rögzítetteknek megfelelően - felhasználhatja és nyilvánosságra hozhatja.

(3) A szolgáltatandó adatok körét a hatóság minden évben a Hírközlési Értesítőben megjelenő közlemény útján teszi közzé.

Szolgáltatás szüneteltetése

21. §

(1) Az egyetemes hírközlési szolgáltató a távirat-szolgáltatás igénybevételi lehetőségét alkalmanként legfeljebb 48 órán keresztül szüneteltetheti a következő feltételek valamelyikének fennállása esetén:

a) előre nem látható és el nem hárítható külső ok (vis maior) esetén;

b) a kizárólag a szolgáltatás szüneteltetésével elhárítható műszaki hiba, karbantartás esetén;

c) a Magyar Köztársaság honvédelmi, nemzetbiztonsági, gazdasági és közbiztonsági (így különösen terroristaelhárítás, kábítószer-kereskedelem elleni küzdelem) érdekeinek védelmében.

(2) A szolgáltatónak a szolgáltatás szüneteltetésének okáról és idejéről nyilvántartást kell vezetnie.

Záró rendelkezések

22. §

(1) E rendelet 2001. december 23. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Távírószabályzat kiadásáról szóló 6/1968. (VI. 4.) KPM rendelet, valamint az azt módosító a Távírószabályzat módosításáról szóló 12/1968. (XI. 3.) KPM rendelet, a Távírószabályzat kiadásáról szóló 11/1975. (X. 6.) KPM rendelet és a Távírószabályzat módosításáról szóló 2/1981. (I. 27.) KPM rendelet hatályukat vesztik.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Tartalomjegyzék